Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen järkyttävän ahdistunut ja tarvitsen nyt oikeasti apua enkä tiedä mitä teen.

Vierailija
26.01.2020 |

En uskalla soittaa mihinkään kriisipuhelimeen tms. koska pelkään kauheasti, että minut todettaisi oikeasti päästäni sairaaksi. Olen järkyttävän ahdistunut ja tuntuu että räjähdän kohta. Tunnen järkyttävää häpeää ja katumusta siitä, millainen olen aiemmin ollut. En ole tehnyt mitään kenellekään, mutta inhoan itseäni aiempien ajatuksiani takia. Olen kokenut erään varsin traumaattisen asian lapsuudessani, ja uskon sen vaikuttaneen minuun voimakkaasti, mutta nyt olen alkanut epäilemään, että entä jos minä oikeasti olenkin jotenkin viallinen? Entä jos minä olenkin yhtä kuin silloiset ajatukseni? Ne eivät olleet nimittäin pakkoajatuksia tms. mutta olen ollut silloin aivan sekaisin, mikä on vaikuttanut varmasti ajatuksiini... Tai näin ainakin toivon. Pahin pelkoni on, että näin ei olisikaan.

Olen aiemmin jotenkin saanut pidettyä itseni jotenkin kasassa, mutta nyt tämä itseinho nosti taas päätään. Jotenkin minun on niin vaikea hyväksyä, että minä en oikeasti ole sellainen ihminen, joka niitä kammottavia ajatuksia silloin ajatteli.

Anteeksi, ei tästä varmaan saa edes mitään selkoa mutta en tiedä mitä tehdä. Itkettää ja ahdistaa vaan. En tiedä uskallanko kertoa näistä menneisyyden kauheista ajatuksista enempää täällä, koska oikeasti olen todella ahdistunut enkä halua ahdistua enää enempää ilkeistä kommenteista :(

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ketään tuttua ja turvallista ihmistä, jolle voisit puhua?

Vierailija
2/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita päivystykseen ja sano että jokin on aktivoinut vanhan trauman ja tarvitset ajan.

Ellet halua soittaa sinne, niin soita terveyskeskukseen ja sano sama kuin edellä ja että tarvitset ajan mielenterveyshoitajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksen psykiatrinen sairaanhoitaja on matalan kynnyksen keskuteluapua tarjoava taho, hän auttaa sitten lähetteen kanssa eteenpäin jos alkaa tuntumaan että keskustelu ei riitä.

Vierailija
4/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu. Jos tiedostat pahat ajatuksesi ja niiden lähteet, muttet ole antanut niille elämässäsi valtaa, olet jo selväjärkisempi kuin useimmat.

Vierailija
5/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata täältä lähteä etsimään apua ♡ kukaan ei tunne tilannettasi, vaikka vertaistukea ja neuvoja voi toki saada jos käy onni. Suosittelisin hakeutumaan ammattiauttajalle, he osaavat hyvässä tapauksessa empaattisesti ja asiantuntevasti peilata tilannettasi ja antaa välineitä asioiden käsittelyyn. Jonkun diagnoosinkaan saaminen ei ole huono asia tai maailmanloppu. Tietäisitpä vaan niiden yleisyyden. Vaikutat olevan tunnekuohuissa ja ankara itsellesi. Onko koko päivä ollut huono?

Vierailija
6/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveleva puhelin , keskusteluapua, avoinna joka ilta klo 18-24.

0400 22 11 80.

Vierailija
7/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso eteesi silmät auki niin että katsot koko näkökentän laajuudelta. Samalla tunne kehosi paine tuolia tai sänkyä vasten. Sano itsellesi "minä olen täällä". Täällä, tässä hetkessä, turvassa, jossa mikään ei uhkaa minua.

Vierailija
8/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekasin247.fi chatista saat akuuttia ja anonyymiä jutteluseuraa ja apua.

Vierailija
9/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti kaikilla on joskus jotain "pahoja" ajatuksia. Ne ei sinua määrittele. Niin kauan kuan kuin sellaiset ajatukset eivät muutu teoiksi, niissä ei ole mitään väärää.

Vierailija
10/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatukset tulevat ja menevät. Ne eivät ole sama kuin sinä.

Vierailija
11/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro mikä sua vaivaa ja mitä on sattunut?

Mullakin on isot määrät traumoja ja joskus kyllä tulee ahdistuksia.

Vierailija
12/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi puhua tästä kenellekään läheiselle, ja se pahentaakin tilannetta, että olen aivan yksin ajatusteni kanssa. Tästä traumasta johtuen olen siis tietoinen mielenterveyspalveluista yms. mutta en uskalla puhua näistä, koska pelottaa että minut oikeasti todetaan sairaaksi. Trauma laukaisi minulla myös pakko-oireisen häiriön, ja siksikin olen nyt näin ahdistunut koska ko. ajatukset eivät olleet mitään pakkoajatuksia kuten sanoin. Vaikka nämä ajatukset eivät määritäkään nykyistä minääni, niin silti pelottaa, että entä jos onkin niin, että tämä "nykyinen minä" onkin se väärä ja aiempi todellinen :(

Vierailija
13/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää puhua vaikka tässä.

Vierailija
14/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa neuvoa mutta hali ja jaksamisia. Ei sinussa ole mitään vikaa ♥️

Vierailija
15/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan hakemaan apua. Voit jättää pahimmat kertomatta jos pelottaa liikaa. Et sinä siitä saa mitään pakkopaitaa ja passitusta mielisairaalaan, ainakaan ellet oikeasti ole vaarallinen kaikille, milloin se varmaan olisi parasta kaikkien kannalta. Tsemppiä

Vierailija
16/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mut. Jos sä oikeasti olisit sairas, niin eikö oikeasti olisi hyvä, että se todettaisiin ja saisit siihen hoitoa?

Vierailija
17/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pärjään vaikka on raskaat asiat taustalla. Älä jää pyörittelemään ajatuksia, kiinnity arkeen.

Vierailija
18/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Yritän nyt hiukan valottaa tätä. Toivottavasti tämä ei ole virhe :(

- Olen siis lapsena kokenut trauman, joka aktivoitui uudestaan teini-iässä järkyttävän pahana. Olin muutenkin ihan syrjäytynyt ja aivan totaalisen yksin tämän trauman kanssa, vaikka minulla hyvä lapsuuden perhe onkin.

- tämä trauma laukaisi siis pahan pakko-oireisen häiriön, jonka seurauksena olin mm. vakuuttunut siitä, että olen täysi ihmishirviö ja että todennäköisesti joutuisin tekemään itsemurhan. Vihasin itseäni ja kaikkea lähelläni

- ainoa ystäväni oli netti ja eräs suosittu keskustelupalsta, jonne jotkut tahallaan postasivat kaikkea häiriintynyttä, enkä yläasteikäisenä osannut varoa

- tästä syystä aloin saamaan hyvin häiritseviä ajatuksia muista perheenjäsenistäni. Osa oli varmasti pakkoajatuksia, mutta eivät kaikki.

Nyt siis pelkään sitä, että vaikka olin oikeasti aivan sekaisin tuolloin, ei se riitä selitykseksi ajatuksilleni. Olen sittemmin saanut mielenterveyttäni ehjemmäksi ja sen myötä häpeän ja kadun äärimmäisen paljon ajatuksiani, joita minulla silloin oli. En edes osaa kuvailla, kuinka sekaisin silloin olin, ja nyt minua ahdistaa, että entä jos ne ajatukset eivät johtuneetkaan siitä. -ap

Vierailija
19/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä nykyinen ajatteluni johtuu siis tuosta pakko-oireisesta häiriöstä, tiedän sen, mutta ahdistaa ihan älyttömästi millainen olen joskus ollut, vaikka se ei minusta johtunutkaan. - ap

Vierailija
20/41 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana isolla osalla ihmisistä on mielenterveysongelman diagnoosi. Se ei ole enää mikään valtava häpeä. Sen ei myöskään tarvitse olla asia, joka määrittelee sinut. Monilla mt-ongelmat myös paranevat tai helpottavat ajan mittaan.

Ahdistukseen löytyy terapia- ja lääkeapua, ei kannata jäädä ongelman kanssa yksin. Ammattilaiset ovat kuulleet kaiken jo ennen, eivätkä tuomitse sinua "pahoista" ajatuksista.

Rohkeasti vain apua hakemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi