Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Koronan teho-osastopotilaiden määrä kääntyi kovaan nousuun
Teho-osastoilla hoidettavien koronapotilaiden määrä lähes tuplaantui viikossa.
Lasten Long Covid näyttää pelkästään iholla melko pahalta.
https://twitter.com/LongCovidKids/status/1361779605988921346/photo/1
"Hänellä oli voimakas polttava tunne ihossaan sekä voimakas nivelkipu. Näitä ihon soihdutuksia ja vaurioita tapahtui edelleen päivittäin peittäen suurimman osan hänen ruumiistaan. Häntä hoidettiin suurilla annoksilla steroideja ja IVIG: tä ilman paljon parannusta "
https://twitter.com/LongCovidKids/status/1361779612716593152/photo/1
"Sairaalassa hän kehitti tämän outon ihottuman, alkoi näyttää kuin auringonpolttama, sitten punoitus tiivistyisi sisäänpäin ja vaurio ilmestyisi"
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän näistä varianttiuutisista tulee epätoivoinen olo.
Ainut, mikä tehoaisi, on tukahduttaminen. Se toimii ihan joka varianttiin.
Kauanko tätä kärsimystä pitää jatkaa ennen kuin tuolle linjalle lähdetään?
Suomessa pitää ainakin vaihtua hallitus, jotta sitä edes harkitaan.
Niin mutta kun ihmisoikeudet esim. bilettää. Kävin äsken hakemassa paketin, ajoitin sen iltaan kun on kylmä sää niin ei ole paljon populaa täällä syrjäkaupungissa. Paitsi opiskelijoita, haalariopiskelijoilla oli biletysilta. Varsin vaisulta kyllä näytti meno, pari bassoautoa kiersi pilistä, ravintelissa näkyi muutama haalariopiskelija ja pari rähisi ja vuoroin lauloi toistensa kurkkuun pakkasessa.
KESKIVIIKON lukujen mukaan Suomessa oli 30 koronaviruspotilasta tehohoidossa. Viikko sitten tehohoitopotilaita oli 16, eli nousu on ollut rivakka. Koronaviruksen takia tehohoidossa olevien potilaiden määrä on lähes tuplaantunut vain seitsemän päivän aikana.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007809909.html?utm_medium=social&utm_…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta on löydettu huonommin näkyvä ja uniikki koronavirus
https://yle.fi/uutiset/3-11796022
Suomesta löytyi uusi koronavariantti – tartuttamiskyvystä ja rokotteen tehosta haetaan vasta tietoa
Variantti saattaa näkyä aiempia huonommin PCR-testeissä, kertoo sen löytänyt laboratorio. Professori pitää löydöstä merkittävänä.
Koronavirus
17.2. 19:19Päivitetty 17.2. 19:19
Käytännössä tässä Fin-796H-variantissa on mutaatioita, joita on löydetty myös esimerkiksi Britannian tai Etelä-Afrikan varianteista. Mutaatioiden yhdistelmä on kuitenkin Vita Labin mukaan uniikki.
Hieno uutinen!
Pelkän virusten import-vaihtoehdon sijaan meillä on nyt myös ilmeisen lupaava vientituote! 👍🎆
Lintilä ulosheittämään nakkipalkalla esim. muusikoita, Vesala ym.
Vierailija kirjoitti:
Tämä päivä on ollut kyllä harvinaisen toivotonta uutista tulvillaan eikä taida olla torstaikaan toivoa täynnä.
Mä niin toivoin, että hallitus ym on oikeassa tässä vähättelyssään ja vatuloinnissaan (ja me palstan jalat maassa-koronarealistit väärässä) ja tämä pandemia on meidän suomalaisten osalta jo tässä.
Suomeksi sanottuna vtuttaa ihan huolella, että tässä ketjussa on oltu oikeassa oikeastaan kaikessa ihan alusta asti. Tässä asiassa kun olisi enemmän kuin mukavaa saada myöntää, että väärin meni omat (ja muidenkin vakkareiden) ajatukset ja asiaa tuli katsottua ihan turhan synkältä kantilta.
Olen seurannut tätä ketjua pari viikkoa, näyttäisi siltä, että kun täällä julkaistaan jotain tutkimuksia, niin suomimediassa ne ovat keskimäärin parin päivän päästä.
Onhan täällä kaikenlaisia mielipiteitä ja niin pitääkin olla, välillä on kaiken karmeilun ja vähättelyn lisäksi tosi hauskaa sarkastista huumoriakin- Sitäkin tarvitaan näinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä virus taitaa viedä voiton ihmiskunnasta ainakin väliaikaisesti, tai sen elämäntavasta. Huomaan että on helpompi jaksaa eteenpäin kun on luopunut siitä ajatuksesta, että tämä joskus loppuu. Epätietoisuus on pahinta, joten olen lopettanut toiveajattelun ja arvuuttelun siitä milloin päästään normaaliin takaisin. Suunnittelen elämää ja tulevaisuutta siltä pohjalta että tämä on pysyvä tilanne eikä tule muuttumaan minun elinaikanani. Teen surutyötä menetetystä elämästä. Toki uskon että tulevina vuosikymmeninä tilanne tulee muuttumaan, eihän hi-viruskaan enää ole kuolemantuomio. Mutta nykyiset keski-ikäiset ja sitä vanhemmat tuskin pääsevät enää nauttimaan elämästä sellaisena kuin se oli.
Sano nyt että tämä on vitsi. Rokotteethan ovat ihan nurkan takana ja viimeistään loppukesästä kaikki on ennallaan. Kesän matkat menevät jo hyvin kaupaksi ja festareillekin myydään jo lippuja.
Uskooko joku vielä oikeasti, että esim. tänä vuonna elettäisiin jo normaalisti? Tipahdus todellisuuteen voi olla kova.
Helsinki julkaisee tällä viikolla kouluissa ja päiväkodeissa tapahtuneet altistumiset poikkeuksellisesti vasta kahden viikon päästä...https://www.hel.fi/helsinki/korona-fi/sote-palvelut/korona-tilanne/
Vierailija kirjoitti:
Teho-osastoilla hoidettavien koronapotilaiden määrä lähes tuplaantui viikossa.
Suomi nousuun!
Jos ei muuten niin edes teho-osastopotilaiden määrässä!
Ilo pintaan vaikka syän märkänis!
Vantaalla Lehtikuusen koulussa on todettu COVID-19-tartuntoja eli koronavirustapauksia viimeisten neljän viikon aikana yhteensä 69. Karanteenissa on tällä hetkellä vielä 127 henkilöä.
Tapauksia ei ole varmistettu muuntoviruksen aiheuttamiksi, mutta alustavat tutkimustulokset viittaavat siihen, että kyseessä saattaa olla muuntovirus. Koska tietoa muuntoviruksen tarttuvuudesta on vielä vähäisesti, on kontakteja määritelty altistuneeksi tavallista herkemmin. Altistuneet on ohjattu koronanäytteeseen heti sekä toistamiseen ennen karanteenin päättymistä. https://www.vantaa.fi/uutisia/korona/101/1/155860
Vierailija kirjoitti:
Tänään näyttää siltä että olemme matkalla tiukempia rajoituksia kohti, ehkä hallituksesta johtuen rauhallisesti ja harkiten, mutta viruksesta johtuvista syistä mahdollisesti sitten paljon nopeammin.
Tartuntojen määrien kasvaminen on todennäköisempää kuin niiden laskeminen. Tänään oli 548 uutta tartuntaa, vielä ei ole varmaa, onko 300-400 tartuntaa päivässä muuttumassa, 400-500 tartuntaa päivässä lukemaksi vaiko vielä suuremmiksi.
Asiaa voi pohtia vaikka siltä kantilta että tuo brittivariantin osuus on kolmessa viikossa kasvanut kymmenysosasta puoleen ja toisaalta myös kokonaisilmaantuvuus on nyt selvästi nousussa. Tästä voisi päätellä että nykyrajoituksilla vanhan variantin R-luku olisi 1 tai alle eli tartuntamäärät joko pysyisivät vakaina tai jopa vähenisivät, mutta brittivariantin R-luku on reilusti yli yhden. Siitä taas seuraa se että mikäli jokin R-lukuun vaikuttava tekijä ei muutu niin mitään erityistä ylärajaa tartuntojen määrälle ei ole vaan ne tulevat lisääntymään eksponentiaalisesti, kuten ovat muuallakin tehneet ja samalla vanha variantti jää marginaaliin ja pikkuhiljaa häviää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä virus taitaa viedä voiton ihmiskunnasta ainakin väliaikaisesti, tai sen elämäntavasta. Huomaan että on helpompi jaksaa eteenpäin kun on luopunut siitä ajatuksesta, että tämä joskus loppuu. Epätietoisuus on pahinta, joten olen lopettanut toiveajattelun ja arvuuttelun siitä milloin päästään normaaliin takaisin. Suunnittelen elämää ja tulevaisuutta siltä pohjalta että tämä on pysyvä tilanne eikä tule muuttumaan minun elinaikanani. Teen surutyötä menetetystä elämästä. Toki uskon että tulevina vuosikymmeninä tilanne tulee muuttumaan, eihän hi-viruskaan enää ole kuolemantuomio. Mutta nykyiset keski-ikäiset ja sitä vanhemmat tuskin pääsevät enää nauttimaan elämästä sellaisena kuin se oli.
Mä lakkasin odottamasta entisen elämäni paluuta jo lokakuussa. Olen tehnyt elämänmuutoksia ennenkin. Olin ajatellut olla työelämässä vielä 9 vuotta, mutta en taidakaan olla enää kuin 5. Jään siis eläkkeelle heti, kun se on mahdollista. Teen nyt pandemian aikana asioita, jotka valmistavat mua eläkkeelle jäämiseen. Miten sitä nyt sanotaankaan....kohtuullistan ja leppoistan elämääni. Vaikka teenkin edelleen töitä, ajatukseni ja suunnitelmani ovat jo eläkepäivissä. Koska pandemian aikana on säästynyt merkittävä summa rahaa, keskityn aiempaa enemmän säästämiseen ja sijoittamiseen. Vaikka pandemiatilanne nyt jostain syystä paranisikin, aion jatkaa samaa vähään tyytymisen linjaa eläkepäiviin asti. Kuluttaminen minimiin, nyt on tullut vuoden aikana jo varsin hyvä rutiini siihen, että mitään ylimääräistä ei tule hankittua. Kun olen asennoitunut näin, en edes kaipaa elämääni sellaisena kuin se ennen pandemiaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lempinimi keksittäisiin Fin-796H -muunnokselle tylsän tieteellisen nimen tilalle?
Ehdotuksia:
Sisu
P*rk*l*
Julma-Juha
Lemminkäisen kosto
Veli Pyöveli
Lalli
Lallin kumautuksen koston paluu
Tölöön kuupanhimmennin
Ilmaveivi 2021
Mä myös oon suunnitellut tämän vuoden viruksen ehdoilla. Jos kävisikin niin, että se tukahtuisi, se olisi positiivinen yllätys. Mutta pyrin rakentamaan arkeni näillä ehdoilla, ulkoilen, liikun ja tilaan silloin tällöin ruokaa kotiin. Leivon, käyn paljon luonnossa, luen ja kirjoitan. Käyn kaupassa sen, mitä tarvitsee, maski, turvavälit ja käsidesit huomioiden.
Onko uusista variantista tietoa, että onko tartuttavuusaika pidempi? Tarvitaanko niihin yli 14 päivän karanteenit? 3 viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lakkasin odottamasta entisen elämäni paluuta jo lokakuussa. Olen tehnyt elämänmuutoksia ennenkin. Olin ajatellut olla työelämässä vielä 9 vuotta, mutta en taidakaan olla enää kuin 5. Jään siis eläkkeelle heti, kun se on mahdollista. Teen nyt pandemian aikana asioita, jotka valmistavat mua eläkkeelle jäämiseen. Miten sitä nyt sanotaankaan....kohtuullistan ja leppoistan elämääni. Vaikka teenkin edelleen töitä, ajatukseni ja suunnitelmani ovat jo eläkepäivissä. Koska pandemian aikana on säästynyt merkittävä summa rahaa, keskityn aiempaa enemmän säästämiseen ja sijoittamiseen. Vaikka pandemiatilanne nyt jostain syystä paranisikin, aion jatkaa samaa vähään tyytymisen linjaa eläkepäiviin asti. Kuluttaminen minimiin, nyt on tullut vuoden aikana jo varsin hyvä rutiini siihen, että mitään ylimääräistä ei tule hankittua. Kun olen asennoitunut näin, en edes kaipaa elämääni sellaisena kuin se ennen pandemiaa oli.
Sama juttu! Tosin tein tämän päätöksen ennen pandemiaa ja tämä pandemia on vain vahvistanut sitä, että näin on hyvä. Luontokin kiittää. Luonto onkin suurin voiman lähteeni ollut niin korona-aikana kuin ennenkin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun joku aika sitten puoliksi vitsailtiin tässä ketjussa, että ehkä Suomessa kohta syntyy uusi FinCovid-mutaatio, jossa yhdistyy Britannian ja Afrikan muunnokset?
Nyt nyt Yle uutisoi että tällainen mutaatio on syntynyt, siis Suomessa ihan uniikki oma mutaatio, ja siinä on osia noista Britannian ja Afrikan muuntoviruksista. Ja sen erikoisuutena on se, että osaa hämätä testejä, eli ei näy testeissä niin hyvin (yksi testattava osa on hävinnyt).
Hyvä Suomi! Nyt päästiin maailmankartalle... SaMarin voi mennä vaikka jonkun lehden kanteen seuraavaksi tätä juhlistamaan.
Kannattaa varoa mitä tänne kirjoittaa.
Myös koronavirus, fiksu kun on, ilmeisesti lukee tätä palstaa.
Ei kai kukaan niin hölmö ole että väittää että tuo suomivariantti nyt sentään ihan sattumalta olisi syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Lasten Long Covid näyttää pelkästään iholla melko pahalta.
https://twitter.com/LongCovidKids/status/1361779605988921346/photo/1
"Hänellä oli voimakas polttava tunne ihossaan sekä voimakas nivelkipu. Näitä ihon soihdutuksia ja vaurioita tapahtui edelleen päivittäin peittäen suurimman osan hänen ruumiistaan. Häntä hoidettiin suurilla annoksilla steroideja ja IVIG: tä ilman paljon parannusta "
https://twitter.com/LongCovidKids/status/1361779612716593152/photo/1
"Sairaalassa hän kehitti tämän outon ihottuman, alkoi näyttää kuin auringonpolttama, sitten punoitus tiivistyisi sisäänpäin ja vaurio ilmestyisi"
Mun miesystävällä oli tuo polttava tunne ja kosketusarkuutta ihossa kanssa, muttei mitään näkyviä ihojuttuja. Vaatteita ei voinut pitää päällä eikä välillä levätä sängyssä edes ilman peittoa vaan saattoi parikin tuntia kituuttaa pystyssä että pahin meni ohi ja sieti taas maata.
Tuo oli minusta aika erikoinen oire, muuten oli aika influenssatyylinen sairaus, alkuun kovaa kuumetta särkyineen ja kolotuksineen, sitten lievempää. Ei isompia keuhko-oireita kuin "kutinaa keuhkoissa" ja kuivaa yskää varsinkin jos puhui enemmän. Pari oireellista viikkoa yhteensä.
Valtioneuvoston COVID-19 tutkimuskatsaus 3/2021 on julkaistu, tässä muutamia mielenkiintoisia poimintoja
1.3 Terveillä varusmiehillä havaittiin korkea riski sairastua uudelleen erityisesti oireettomaan COVID-tautiin
1.9 Keskoisuus on riskitekijä sairastua aikuisena vakavaan koronavirustautiin
2.1 Koronarokotukset eivät todennäköisesti riitä täydelliseen laumasuojaan
6.1 Monipuoliset etäopetuskäytänteet ja reaaliaikaiset etäoppitunnit edistivät sekä vanhempien että oppilaiden sitoutumista koulutyöskentelyyn poikkeusaikana
7.2 Laajat päivittäiset testaukset ja altistuneiden priorisoitu testaus tärkeitä epidemian kontrolloinnissa
11.2 Rokotekampanjoiden tehokas toteutus on tärkeämpää kuin rokotteiden teho sinänsä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162859/COVID…
Elä nyt, kyllä Lintilä nakit näyttää jos moista suunnitellaan.