Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Kööpenhamina on koko ajan täynnä kiinalaisia. Niitä oli myös massoittain Amsterdamissa, kun siellä pari viikkoa sitten kävin. Ihmetyttää, kun täällä tai siellä ei ole vielä yhtään sairastunutta
Minua ei ihmetytä. Pohjoismaat ja Alankomaat ovat hygieniatasoltaan ihan toista luokkaa kuin Italia- saati Kiina.
Minua ainakin v.tuttaa tämän sairauden vähättely, kun ei edes tiedetä miten tarttuu, mistä tarttuu. Lähdetään typeryyttään matkoille hakemaan virus myös tänne, kun nyt olisi pitänyt pelata aikaa, että virus ei tartu ympäri maailman ainakaan niin nopeasti. Virus on uusi ja siitä ei tiedetä paljoa. Parantuneita on sairastunut uudelleen. Mitenhän Suomen koronan vointi nykyään, onko nainen vielä terve vai onko oireettomana levittänyt virusta? Siis se Suomessa hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7Tilastoja ja taulukoita voi lukea m 5onellakin tapaa mutta yksi tärkeä (päivitetty) tieto on tässä:
Active Cases 53,048
Currently Infected Patients 41,495 (78%) in Mild Condition
lontoota huonommin ymmärtäville tulkkaan että tällä hetkellä tartunnan saaneista melkein 80 % on lieviä tapauksia, eli ei siellä ole keuhkot ja sisäelimet mätänemässä ihmisillä. Aika hurjaa lukea näitä viestejä täällä AV:ssa, tuntuu että joillakin on menny totaalisesti hysterian puolelle tää keissi.
Mutta tuo 20% on ihan hirvittävä määrä, kun kyseessä on tauti, joka leviää todella kovalla vauhdilla. Nopeasti sairastuu valtava määrä ihmisiä. Jos ne kaikki 20% tarvitsee sairaalahoitoa. Laskepa, jos alkaa hallitsemattomana levitä, että minne ne potilaat laitetaan. Samaan aikaan voi olla kaupungissa aika paljon vakavasti sairaita. Entä miten riittää hoitohenkilökunta, kun heistäkin osa sairastuu? Tarvikkeiden loppuminen myös mahdollista, koska tauti jyllää maailmalla joka puolella. Ja tuleeko hoitohenkilökunta töihin ilman kunnon suojavarusteita? Voiko siihen laki poikkeustilassa velvoittaa ja onko se edes järkevää?
Hoitajillahan on jo nyt joukkopako. En tiedä, voidaanko poikkeustilanteessa pakottaa ilman suojavarusteita ja pienellä palkalla. Olisi kiva kuulla virallista kantaa.
No eikä ole. Pelkkää ay-propagandaa mitä yksikään tilasto ei tue. Toisaalta hirvittää, että koronaa tullaan käyttämään lakkoaseena.
Ilman suojavarusteita ei pakoteta työtä tekemään.
Sitähän se ay-propagandaa. Sen verran munatonta porukkaa varmasti, etteivät töihin mene. En menisi itsekään millä vain ehdoilla. Kunhan eivät vaan tule repimään kotoa vapaaehtoiseksi hoitoapulaiseksi muiden töiden loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään kuka muistaisi AIDSin alkutaipaleen? Sen piti tappaa 80 % väestöstä. Toki alkuun ei tiedetty, miten se leviää ja varotoimenpiteet esim. sairaaloissa olivat nykytiedon valossa naurettavia. Ei sillä, olin itse nuori ja syvästi ahdistunut ajatuksesta. Jopa hammaslääkäristä "tiedettiin" tartuntoja tulleen.
Ja mikä tilanne on nyt? Tiedämme miten HI-virus leviää, silti osa ottaa tietoisen riskin. Viruksen ja itse taudinkin kanssa pystyy nykylääkityksin elämään täysin normaalisti.
Tässä ketjussa toteutuu vanha viisaus siitä, että mitä vähemmän joku tietää, sitä enemmän hän luulee tietävänsä. Ei nykymaailma toimi siten, että pysäytetään kaikki liikenne ja linnoittaudutaan kotiin. Vaikka se teoriassa kuulostaakin hyvältä idealta. Nyt odotetaan ja katsotaan, noudatetaan itse hyvää hygieniaa, jätetään se matkailu ja joukkotapahtumat väliin jos pelottaa. Jos tartunta tulee, luotetaan siihen että kuulutaan vähin oirein selviävään enemmistöön. Ja ennen kaikkea annetaan tartuntatauteihin, niiden hoitoon, tutkimukseen ja ehkäisyyn koulutettujen ihmisten tehdä työnsä.
T. Sairaalan täti
Joo, voidaan hyvin jäädä odottelemaan muutamia vuosia tekemättä mitään. Jos kondomeja olisi käytetty, minkä toimenpiteen teho melko aikaisin Aidsistakin tiedettiin, niin olisi paljon vähemmän ollut turhia kuolemia. Ja niitä kuolemia tapahtuu vieläkin huomattavan paljon esim. Afrikassa, vaikka lääkekin on. (Ei vain ole rahaa lääkkeeseen, eivätkä jotkut haluakaan lääkitä itseään, kun poppaukot uskovat että se paranee tartuttamalla se vaikka alaikäiseen lapseen).
Nämä ovat yksilön valintoja ja nimenomaan disinformaatioon ja omaan paremmintietämiseen perustuvia tapauksia. Ei WHO voi mennä sitä kondomia kellekään asentamaan.
Joku aika sitten tässä ketjussa naurettiin THL:n käsienpesuohjeelle ja ohjeelle yskiä hihaan. Aivan perusjuttuja, kuten se kondomi. Jos Internet ja vauvapalsta olisivat olleet olemassa 80-luvun alussa, niin olisi vissiin pitänyt kieltää homosuhteet. Sekä heterosuhteet. Vai mitenkä?
Sitäpaitsi aidsin eteen on nimenomaan toimittu, alkuun jopa ylilyönnein. Se että yrittää olla panikoitumatta ei tarkoita ettei pariin vuoteen tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nuori lääkäri kuollut Wuhanissa, vasta 29-vuotias. Tullut sairaalaan jo 19.tammikuuta ja nyt kuollut. Ja varmaan sairastanut jonkin aikaa jo ennen sairaalaan menoa.Varmasti saanut niin hyvää hoitoa kuin mahdollista tuolla, kun jo tammikuussa päässyt sairaalaan. CNN-sivuilla tietoa.
Vain vanhoille ja perussairaille vaarallinen. Muille tavallinen kausiflunssa joka menee vähällä levolla ohi.
Niinpä niin.
Suomessahan halutaan juuri päästä eroon sairaista ja vanhuksista. Se on kyllä tullut selväksi.
Varmaan harmittaa kun ei tätä saada myös työttömille vaarallisiksi. Mutta hei, odotetaan nyt rauhassa että epidemia puskee täälläkin päälle, sitten voidaan määrätä työttömät hoitamaan koronapotilaita. Hyvällä tuurilla ainakin osa työttömistä sairastuu vakavasti.
Mahtaa olla jännät ajat niillä jotka pitävät eläkeläisiä, sairaita ja työttömiä rikkaruohoina ja loisina, tai hiekkana pankin lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedonjyvä Iranista Campbellin videoon:
reyhane karegar
Hi Dr Campbell
I am a dentist here in iran, our doctors are telling some very bad news, it's nothing like the flu
They have cases that patients normal CXR turned into bilateral infiltration and white lungs just in 2 hours, it's unique in some ways, and they said something about o2 saturation and alkalosis that didn't match the routine influenza...
I just wanna say we don't have anything to fight this in iran, china with all that equipments couldn't manage this, we Iranians are doomed here.Joku idiootti alapeukutti tätäkin päivitystä! Hekottelijat ja vähättelijät saakoon tämän taudin pahimmassa muodossaan ensimmäisinä! Keuhkot tuhoutuvat, edes hengityskone ei auta mitään, kun tauti on edennyt siihen muotoon. Maksa tuhoutuu myös eli elimistö romahtaa. Vähätelkää ja naureskelkaa pienestä mitättömästä flunssasta! Suomalaiset firmat alkavat kohta olla vaikeuksissa kun kiinalaiset alihankintaketjut ja vientiketjut alkavat katketa. Voi tulla konkursseja ja vaikeuksia pitkiksi ajoiksi.
Just tämmöiset kommentit ovat tämän ketjun sitä järkevää sisältöä 🙄 siinä vaiheessa kun menee noin tunteisiin niin kannattaa pistää netti pois ja käydä happihyppelyllä.
T. Koronaa enemmän pelottaa miten ihmiset alkavat reagoimaan...
Kyllä minä nauran, jos suomalaiset joutuu koronaeristykseen jossain Thaimaassa. Jos ei ole koronaa, niin sen jälkeen ainakin on. 🤗
Tanelin mukaan se piti olla lottovoitto että se tulee Suomeen. Sitten se että se alkaisi levitä täällä olisi kuulemma toinen lottovoitto. Ei kai mikään maa voi kahdesti peräkkäin lotossa voittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestintä-alan ammattilaisena ihmettelen maailmalta tulevaa kuvamateriaalia, jossa valkoisiin suoja-asuihin pukeutuneet maskitetut henkilöt ruiskuttelevat kemikaaleja auton renkaisiin (!) metrojen oven pieliin ja lattioihin yms.
Kyseessä on silkkaa sci-fi kamaa ja tarkoituksena pelon lietsonta katsojiin, jotka nähneet vastaavia tv-sarjoissa ja elokuvissa.
Jos virus elää jätevesistä ja kadulla olevassa virtsassa, niin eiköhän sitä ole autojen renkaissakin.
Muistelisin, että Briteissä tai jossain me lentomatkustajat käveltiin aikoinaan sellaisen desinfioimisalustan yli, jonka tarkoituksena oli just puhdistaa kenkien pohjat.
Muistaako kukaan hullun lehmän tautia? Siitäkin aikoinaan panikoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Hei te CORONA-USKOVAISET! Onko pyhä tavoite saada aikaiseksi 1000 sivun ketju ja yli 20 000 viestiä? Kuinka suuri pettymys asteikolla 1-10 on jos virus saadaankiin HALLINTAAN? Kuinka suuri pettymys on jos PANDEMIAA ei julistetakaan?
Onko elämässäsi hieman liian vähän SISÄLTÖÄ tai JÄNNITYSTÄ tai MERKITYSTÄ?
Nää tapaukset tosiaan kasvattaa tämän palstan pituutta ja vaikeuttaa oikeasti hyvän kirjoittelun ja linkkien löytämistä. Kyllä maailmaan puhetta mahtuu -toteama todellakin manifestoituu tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Tauti ei pääse pahenemaan, jos hoitoonpääsy on nopeaa eli kun muutokset keuhkoissa ovat vielä pieniä. Kiinassa annetaan usean antibiootin yhdistelmähoitoja, kiinalaisia omia lääkkeitä jne. Keuhkokuumeen hoito on varmasti ensisijaista mahdollisimman pian. En itse ole onneksi sairastanut keuhkokuumetta, joka on lähes kaikilla korinaan sairastuneilla, mutta tunnen tuttavapiiristä joitain keuhkokuumeen sairastaneita ja kyllä se on vienyt sairaalaan osastolle. Ei mikään kiva tauti.
Aika moni kyllä selviää keuhkokuumeesta ihan sairaalakäynnillä muutaman tunnin tiputuksella ja lääkityksen jatkamisella kotona. Nämä tietämäni tapaukset ovat kyllä olleet bakteeriperäisiä keuhkokuumeita (joihin on melko hyvä rokotus), joten en osaa sanoa virusperäisen hoidosta, on ilmeisesti vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään kuka muistaisi AIDSin alkutaipaleen? Sen piti tappaa 80 % väestöstä. Toki alkuun ei tiedetty, miten se leviää ja varotoimenpiteet esim. sairaaloissa olivat nykytiedon valossa naurettavia. Ei sillä, olin itse nuori ja syvästi ahdistunut ajatuksesta. Jopa hammaslääkäristä "tiedettiin" tartuntoja tulleen.
Ja mikä tilanne on nyt? Tiedämme miten HI-virus leviää, silti osa ottaa tietoisen riskin. Viruksen ja itse taudinkin kanssa pystyy nykylääkityksin elämään täysin normaalisti.
Tässä ketjussa toteutuu vanha viisaus siitä, että mitä vähemmän joku tietää, sitä enemmän hän luulee tietävänsä. Ei nykymaailma toimi siten, että pysäytetään kaikki liikenne ja linnoittaudutaan kotiin. Vaikka se teoriassa kuulostaakin hyvältä idealta. Nyt odotetaan ja katsotaan, noudatetaan itse hyvää hygieniaa, jätetään se matkailu ja joukkotapahtumat väliin jos pelottaa. Jos tartunta tulee, luotetaan siihen että kuulutaan vähin oirein selviävään enemmistöön. Ja ennen kaikkea annetaan tartuntatauteihin, niiden hoitoon, tutkimukseen ja ehkäisyyn koulutettujen ihmisten tehdä työnsä.
T. Sairaalan täti
Sinä ole sairaalaakaan nähnytkään. Vertaatko tosiaan hiviä koronavirukseen?! Hivin tartuntmekanismin luulen sinunkin tietävän?! Koronan tartuntatavat ovat osittain hämärän peitossa mutta pisaratartunnan lisäksi täytyy tarttua myös pinnoilta.
Vertasin HIV-paniikkia koronapaniikkiin. Ja yritin selvittää miten emme tiedä tästäkään kaikkea. Jos jokainen asiantuntija heittäytyisi huhupuheen, kotikutoisen besserwisseröinnin ja paniikin vietäväksi, emme todellakaan selviäisi.
Se lähdekritiikki! Ja luetun ymmärtäminen.
Minusta on huvittavaa, että joka päivä tänne palstalle eksyy uusia ihmisiä (ilmeisesti Googlen tuomina vahingossa) päivittelemään tätä "vouhotusta". Lukevat vain pari viimeistä sivua, eivätkä ollenkaan suodata mitään. Heiltä jää kokonaan huomaamatta, että tällä palstalla on ollut ja edelleen on menossa varsin moniääninen keskustelu. Laadukkaita kommentteja on joukossa, ja kaikilta ei ollenkaan puutu lähdekritiikkiä. On hyviä kommentteja myös, ja erittäin hyviä nostoja sekä korkeatasoisia linkkejä lähetetty tänne joka päivä ihmisille luettavaksi. Moni käyttääkin tätä palstaa vain referenssinä, koska oman ajanpuutteen (työ+perhe+muut velvollisuudet) vuoksi ei ehdi etsiä tietoa netistä 24/7, ja silloin auttaa nähdä toisten jo valmiiksi etsimiä juttuja maailman mediasta ja lääketieteellisistä julkaisuista.
Mutta nämä jokapäiväiset palstalle eksyvät päivittelijät eivät näe tätä. He näkevät vain sen tyhjänpäiväisen väittelyn, jota tätä palstalla myös on, ja ylimielisesti kuittaavat koko palstan olevan vain tätä. Ja sitten he kommentoivat ihmettelevään sävyyn näkemäänsä "vouhotusta", tajuamatta ollenkaan kontekstia (tämä on koko kansan palsta, ei mikään akateeminen kuppila pelkästään). Ja sitten käydään taas se jokapäiväinen keskustelu siitä, onko tämä vouhotusta vai ei. Ja onko täällä mitään järkevää vai ei.
Jos siis "sairaalan tätikin" katsoisi palstaa esim. viikon taaksepäin, niin ymmärtäisi kyllä.
Ja paljon uutta asiaa ja pohdittavaa tulisi hänellekin varmasti vastaan varsinkin viesteissä, joissa referoidaan tutkimuksia ja keskustelua maailmalla linkkien kera.
Suosittelen kaikkia uusia palstalle eksyjiä siis selaamaan tätä ketjua perusteellisemmin, jotta saatte monipuolisemman kuvan siitä, mitä on meneillään. Ja kuten on moneen kertaan sanottu, täällä ei kaikilla ollenkaan ole mikään paniikki. Äänessä ehkä ovat eniten juuri ääripäät (paniikki vastaan ei paniikki), mutta väliin mahtuu paljon muitakin (ehkä suurin osa meistä). Ja sitten on ihmisiä (kuten itse olen), joille asioihin tunteellinen suhtautuminen on ihan toissijaista, koska se ei auta mitään. Haluan tietoa, ja tällä palstalla olen etsimässä muiden linkkaamia hyviä lähteitä sekä itsekin jakamassa omiani.
Meitä on siis todella moneen lähtöön täällä. Älkää yleistäkö. Ja lopetetaan jo se keskustelu siitä, onko täällä ihmiset paniikissa vai ei. Yllä mainituista syistä se on ihan turhaa nimittäin.
Össön sössön. Luuletko että joku uutena tälle palstalle tai tähän keskusteluun tuleva kahlaa ensin melkein 850 sivua, ennenkuin kommentoi?
Minä olen seurannut tätä keskustelua alusta asti, ja vaikken varmasti ole joka viestiä lukenut, niin tätä hallitsee aivan yliampuvat skenaariot, pelko ja hysteria.
Vierailija kirjoitti:
Tanelin mukaan se piti olla lottovoitto että se tulee Suomeen. Sitten se että se alkaisi levitä täällä olisi kuulemma toinen lottovoitto. Ei kai mikään maa voi kahdesti peräkkäin lotossa voittaa?
Haminaan meni näköjään lottovoitto.
Vierailija kirjoitti:
On lottovoitto syntyä Suomeen. Kyllä se koronakin sen kohta huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedonjyvä Iranista Campbellin videoon:
reyhane karegar
Hi Dr Campbell
I am a dentist here in iran, our doctors are telling some very bad news, it's nothing like the flu
They have cases that patients normal CXR turned into bilateral infiltration and white lungs just in 2 hours, it's unique in some ways, and they said something about o2 saturation and alkalosis that didn't match the routine influenza...
I just wanna say we don't have anything to fight this in iran, china with all that equipments couldn't manage this, we Iranians are doomed here.Joku idiootti alapeukutti tätäkin päivitystä! Hekottelijat ja vähättelijät saakoon tämän taudin pahimmassa muodossaan ensimmäisinä! Keuhkot tuhoutuvat, edes hengityskone ei auta mitään, kun tauti on edennyt siihen muotoon. Maksa tuhoutuu myös eli elimistö romahtaa. Vähätelkää ja naureskelkaa pienestä mitättömästä flunssasta! Suomalaiset firmat alkavat kohta olla vaikeuksissa kun kiinalaiset alihankintaketjut ja vientiketjut alkavat katketa. Voi tulla konkursseja ja vaikeuksia pitkiksi ajoiksi.
Just tämmöiset kommentit ovat tämän ketjun sitä järkevää sisältöä 🙄 siinä vaiheessa kun menee noin tunteisiin niin kannattaa pistää netti pois ja käydä happihyppelyllä.
T. Koronaa enemmän pelottaa miten ihmiset alkavat reagoimaan...
Luulen että voisi kaivaa popparit esiin seuratessa suuren osan vauhkoontumista. Siksi toivon että täälläkin tapahtuisi vihdoinkin jotain. Sekopäisinä tappelisivat ruuasta ja vessapaperista sekä lääkkeistä kun muutama tapaus kaupungissa havaittu. Sitä olisi hauska seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sairaalan täti
Sinä ole sairaalaakaan nähnytkään. Vertaatko tosiaan hiviä koronavirukseen?! Hivin tartuntmekanismin luulen sinunkin tietävän?! Koronan tartuntatavat ovat osittain hämärän peitossa mutta pisaratartunnan lisäksi täytyy tarttua myös pinnoilta.
Vertasin HIV-paniikkia koronapaniikkiin. Ja yritin selvittää miten emme tiedä tästäkään kaikkea. Jos jokainen asiantuntija heittäytyisi huhupuheen, kotikutoisen besserwisseröinnin ja paniikin vietäväksi, emme todellakaan selviäisi.
Se lähdekritiikki! Ja luetun ymmärtäminen.
Minusta on huvittavaa, että joka päivä tänne palstalle eksyy uusia ihmisiä (ilmeisesti Googlen tuomina vahingossa) päivittelemään tätä "vouhotusta". Lukevat vain pari viimeistä sivua, eivätkä ollenkaan suodata mitään. Heiltä jää kokonaan huomaamatta, että tällä palstalla on ollut ja edelleen on menossa varsin moniääninen keskustelu. Laadukkaita kommentteja on joukossa, ja kaikilta ei ollenkaan puutu lähdekritiikkiä. On hyviä kommentteja myös, ja erittäin hyviä nostoja sekä korkeatasoisia linkkejä lähetetty tänne joka päivä ihmisille luettavaksi. Moni käyttääkin tätä palstaa vain referenssinä, koska oman ajanpuutteen (työ+perhe+muut velvollisuudet) vuoksi ei ehdi etsiä tietoa netistä 24/7, ja silloin auttaa nähdä toisten jo valmiiksi etsimiä juttuja maailman mediasta ja lääketieteellisistä julkaisuista.
Mutta nämä jokapäiväiset palstalle eksyvät päivittelijät eivät näe tätä. He näkevät vain sen tyhjänpäiväisen väittelyn, jota tätä palstalla myös on, ja ylimielisesti kuittaavat koko palstan olevan vain tätä. Ja sitten he kommentoivat ihmettelevään sävyyn näkemäänsä "vouhotusta", tajuamatta ollenkaan kontekstia (tämä on koko kansan palsta, ei mikään akateeminen kuppila pelkästään). Ja sitten käydään taas se jokapäiväinen keskustelu siitä, onko tämä vouhotusta vai ei. Ja onko täällä mitään järkevää vai ei.
Jos siis "sairaalan tätikin" katsoisi palstaa esim. viikon taaksepäin, niin ymmärtäisi kyllä.
Ja paljon uutta asiaa ja pohdittavaa tulisi hänellekin varmasti vastaan varsinkin viesteissä, joissa referoidaan tutkimuksia ja keskustelua maailmalla linkkien kera.
Suosittelen kaikkia uusia palstalle eksyjiä siis selaamaan tätä ketjua perusteellisemmin, jotta saatte monipuolisemman kuvan siitä, mitä on meneillään. Ja kuten on moneen kertaan sanottu, täällä ei kaikilla ollenkaan ole mikään paniikki. Äänessä ehkä ovat eniten juuri ääripäät (paniikki vastaan ei paniikki), mutta väliin mahtuu paljon muitakin (ehkä suurin osa meistä). Ja sitten on ihmisiä (kuten itse olen), joille asioihin tunteellinen suhtautuminen on ihan toissijaista, koska se ei auta mitään. Haluan tietoa, ja tällä palstalla olen etsimässä muiden linkkaamia hyviä lähteitä sekä itsekin jakamassa omiani.
Meitä on siis todella moneen lähtöön täällä. Älkää yleistäkö. Ja lopetetaan jo se keskustelu siitä, onko täällä ihmiset paniikissa vai ei. Yllä mainituista syistä se on ihan turhaa nimittäin.
Össön sössön. Luuletko että joku uutena tälle palstalle tai tähän keskusteluun tuleva kahlaa ensin melkein 850 sivua, ennenkuin kommentoi?
Minä olen seurannut tätä keskustelua alusta asti, ja vaikken varmasti ole joka viestiä lukenut, niin tätä hallitsee aivan yliampuvat skenaariot, pelko ja hysteria.
Niin juuri sanottiinkin. Mutta joukossa on helmiä. Ja niitä ei löydä tai tajua olevan, jos ei vähän selaa (ei niitä ole edes joka sivulla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t 4Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastoja ja taulukoita voi4 lukea monellakin tapaa mutta yksi tärkeä (päivitetty) tieto on tässä:
Active Cases 53,048
Currently Infected Patients 41,495 (78%) in Mild Condition
lontoota huonommin ymmärtäville tulkkaan että tällä hetkellä tartunnan saaneista melkein 80 % on lieviä tapauksia, eli ei siellä ole keuhkot ja sisäelimet mätänemässä ihmisillä. Aika hurjaa lukea näitä viestejä täällä AV:ssa, tuntuu että joillakin on menny totaalisesti hysterian puolelle tää keissi.
Ja osa on täällä politikoimassa ja kylvämässä epäluottamusta viranomaisiin ja hallitukseen. Veikkaan persutrollisiipeä.
Kiinassa myös saasteet ja runsas tupakointi vaikuttavat. Kun on koko ikänsä vetänyt keuhkoihinsa niitä saaste- ja kemikaalimääriä mitä siellä on niin ei ihme jos korona on tappavampi.
Höpöhöpö, en usko enää ilmansaasteteoriaan. Miksi Kiinassa kuoli se nuori lääkäri?
Altistumisen keston ja suuren viruskuorman vuoksi. Määrällä on väliä.
Joo sai helposti taudin, mutta onko tuo viruskuorma joku lääketieteellinen käsite?
Kyllä. Viral load, jos haluat googlettaa.
Ok, mutta kyseinen lääkäri oli silmälääkäri, että hoitoko isoa määrää koronapotilaita? Altistui sairaalassa lisää? Jossain kuvassa oli joku hengitysmaski, mutta pääsikö hengityskoneeseen ajoissa tai ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla meistä on se pelko, että milloin se todella tulee Eurooppaan ja Suomeen. Miten nopeasti leviää, onko se enää hallinnassa. Missä esim. Suomessa hoidettaisiin TEHOHOITOA vaativia ihmisiä JOS niitä olisi jossakin paikkakunnalla MONIA KYMMENIÄ ? Tai satoja ? Kuten kiinassa.
Miten isot eristysalueet tulisivat olemaan ? Jokatapauksessa tämä on suuri uhka maalle kuin maalle maailmassa.
Luultavasti meillä varaudutaan siihen että suurin osa sairastuneista potee taudin kotonaan. Eihän meillä muutoinkaan herkästi lähdetä edes apua hakemaan kuin kroonisiin vaivoihin. Lisäksi maassa on kattava valikoima urheiluhalleja, työväentaloja ja teollisuuskiinteistöjä jos tarvetta joukkokaranteenille ilmenee. Pitkät välimatkat+juro ja lähikontaktia karttava kansa lienee myös yksi tae sille ettei koko Suomi kaadu sairauden taltuttamana terveydenhuollon varaan ainakaan yhtäaikaa.
Tässä ketjussa on kyllä kenenkään enää turha vedota keskustelun olevan asiallista tiedon vaihtoa. Osa oikein hekumoi ja kieriskelee näissä tilastoluvuissa ja juoruissa.
Perusjärkevän ei edes tarvitse hakea täältä mitään tietoa, vaan elää kuten aina epidemia-aikaan. Pitäkää huoli siitä hygieniasta, hankkikaa kotivaraa ja miettikää lähdettekö kuormittamaan sitä terveydenhoitoa flunssillanne.
Nää on ihan perusjuttuja. Ei siihen tarvitse about 900 sivua palstalätinää.
Viikon päästä maanantain jälkeen meinasin, ei siis huomenna.