Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
14941/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te tiedätte, että Kiinassa isot tehtaat ovat vielä kiinni koronaviiruksen takia?

Ja pienet.

Jopa yli 2/3 liikkuvista työntekijöistä (migrant workers, eli niitä jotka tulee toiselta paikkakunnalta tehdaskaupunkiin töihin).

Kun ne tulee, ne joutuu suurimmaksi osaksi vielä 14 päivän karanteeniin.

Eikä tehtaita edes saa avata ennen kuin viranomaiset ovat käyneet varmistamassa että riittävät puhdistustoimet on tehty (ja esim työläisten vapaa-ajan yhteiset 'lautapelit' ym ajanvietteet on tuhottu.

Lähde Scmp.com

Vierailija
14942/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan varmasti sairaalat läpikäyvät suunnitelmia, mitä tehdä epidemian iskiessä. Se vaan, että kaikki paikat tursuaa jo normipotilaitakin ja ei heitäkään oikein ehdi hoitaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14943/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joku Seppo on oikeassa. Suomen media seuraa tätä asiaa kuin jotain kaukaisen maan sotaa, joka muka ei voisi levitä tänne.

Krista Kiuru oli juuri A-studiossa juttelemassa vanhushoivasta ja pääministeri on Saksassa. Oleellisinta olisi heidänkin käyttää suurin osa voimavaroistaan siihen, että miten saadaan Suomi valmiiksi vastaanottamaan korona.

Järkyttävää, että täältä edelleen perheet matkustavat esim Thaimaahan ja vielä järkyttävä pää, että suomalaiset komennusmiehet tulivat hiljattain suoralla lennolla Kiinasta ja heitä ei laitettu minkäänlaiseen karanteeniin. Yksi heistä sitä itsekin ihmetteli mediassa.

Vierailija
14944/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää keskustelu joutais jo pois.

Tuli mieleen, että tää saattaa olla joillekin elämän sisältö. Jos ei ole muuta elämää tai tekemistä, niin miettimällä erilaisia skenaarioita ja googlettamalla erilaisia dokumentteja ja videoita, sekä jakamalla niitä, saa aikansa kulumaan. Vaikkei niillä varsinaista totuuspohjaa olisikaan, niin jotkut haluavat ehkkä piehtaroida aiheen ympärillä ja  jopa toivovat kriisin jatkuvan.

Tai sitten on ymmärretty kyseessä olevan "public enemy number one" (WHO:n käyttämä ilmaisu), ja tulossa todennäköisesti espanjantautiin verrattava epidemia. Olen itse karsinut töiden jälkeen vapaa-ajan menojani voidakseni selvittää itselleni maailman medioista, mitä oikein on tapahtumassa. Tavoitteeni on pystyä suojelemaan itseäni ja perhettäni mahd. hyvin. Olen jakanut myös linkkejä toisille täällä, koska Suomessa uutisoidaan asiasta niin huonosti.

Meitä on siis moneen lähtöön. Toki palstalla vaikuttaa olevan päiväsaikaan varsinkin ihan aikaa viettäviäkin. Mutta ei kannata yleistää.

Ihan hyvin löytyy perus googlettamalla tietoa, jos sitä haluaa. Kyllä täällä jotkut reppanat vaan etsivät jännitystä elämäänsä.

Minä en itse löytäisi noin hyviä artikkeleita, mitä tänne on linkattu.

Olen peloissani, koska viranomaiset eivät ilmeisesti ole ryhtyneet valmistelemaan tehotoimia. Esim yhtään ei olla hankittu lisää tehohoitovälineistöä, vaikka vaarallinen kulkutauti on tulossa. En ymmärrä.

Minua mietityttää, miksi Suomen apteekeista ja verkkokaupoista on hengityssuojat loppuunmyyty jo jokunen viikko sitten, kun viirus ei ole edes akuutti täällä. Eikä lisävarastoa ole saatu.

Vierailija
14945/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei pääse unohtumaan, niin näin vähän tuota virusta on oikeasti nähty Kiinan ulkopuolella:

Region        Confirmed    Deaths    Recovered

China        74192    2006    14926

Japan        616    1    13

Singapore    84    0    34

Hong Kong    65    2    6

South Korea    51    0    12

Thailand    35    0    15

US            29    0    3

Taiwan        23    1    2

Malaysia    22    0    15

Vietnam        16    0    7

Germany        16    0    12

Australia    15    0    10

France        12    1    4

Macau        10    0    5

UK            9    0    8

United Arab Emirates    9    0    4

Canada        8    0    1

Italy        3    0    0

Philippines    3    1    1

India        3    0    3

Russia        2    0    2

Iran         2    2    0

Spain        2    0    2

Belgium        1    0    1

Nepal        1    0    1

Finland        1    0    1

Sri Lanka    1    0    1

Cambodia    1    0    1

Sweden        1    0    0

Egypt        1    0    0

Epidemia on alussa vasta.

Ja moni maa ei edes testaile. (esim suomi)

Tuota samaa fraasia, joka kerta.

Epidemia on vasta alussa. Moni ei tunnu sitä käsittävän. Siksi on pakko toistaa.

Vierailija
14946/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän nuo Diamond Princess-risteilyaluksella olleet tartunnan saaneet jatkossa tilastoidaan, kun heidät nyt evakuoidaan? Esim. Yhdysvallat evakuoi alukselta lähes 400 kansalaistaan. Jos joku heistä kuolee, niin lasketaanko heidät joka tapauksessa aina Diamond Princessillä kuolleiksi, vai kenties Japanissa kuolleiksi, vai kotimaissaan kuolleiksi?

Mitä väliä? Pääasia, ettei enää tule vastaavia risteilyjä, eikä anneta turhia uhreja tuolla virukselle.

Onhan risteilyjä koko ajan.

Vierailija
14947/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun aidosti turhautuneet ovat kyllä jo aikoja sitten lähteneet.

Ne jotka viitsivät "valittaa" siitä, ettei tautia vieläkään ole tullut Eurooppaan ovat ihan muulla asialla.

Heitä ahdistaa itseään ja tapa käsitellä asiaa on lapsellinen kyseenalaistaminen.

Siksi tämä provosointi jatkuu täällä päivästä toiseen, eivätkä nämä provot kuitenkaan koskaan lähde tästä ketjusta.

Koska todellakin, jos olisivat aidosti turhautuneita niin tietävät itsekin että helpoin tapa lopettaa turhautuminen on painaa sieltä ruudun oikean yläkulman x-napista ja vain häipyä pois kokonaan.

Vierailija
14948/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihan varmasti sairaalat läpikäyvät suunnitelmia, mitä tehdä epidemian iskiessä. Se vaan, että kaikki paikat tursuaa jo normipotilaitakin ja ei heitäkään oikein ehdi hoitaa...

Suunnittelu on palkkatyötä ja suunnittelun johtaminen myös. Tehokkuus on eri asia, byrokratiaa. Kun on nöyriä hiirulaisia asiakkaina, heille tarjotaan mistä mukisematta kiltisti aina maksavat.

Vierailija
14949/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä välineitä tarvita yhtään enempää, kuin niitä osaavia käyttäjiäkään on. Jokainen respiraattoripotlas tarvitsee ainakin 3 hoitajaa vuorokaudessa. Ja ne paikathan ovat nyt jo varattuja muille tehohoitopotilaille.

Mutta sitten tarvitaan niitä happiviiksiä + lisähappea pullosta. Oikeasti, olisipa edes jotain tilastoa paljonko näitä on Wuhanissa per 1000 ihmistä vs. Suomi.

Kansa janoaa tietoa ja THL voisi herätä tiedottamaan.

Vierailija
14950/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että tää saattaa olla joillekin elämän sisältö. Jos ei ole muuta elämää tai tekemistä, niin miettimällä erilaisia skenaarioita ja googlettamalla erilaisia dokumentteja ja videoita, sekä jakamalla niitä, saa aikansa kulumaan. Vaikkei niillä varsinaista totuuspohjaa olisikaan, niin jotkut haluavat ehkkä piehtaroida aiheen ympärillä ja  jopa toivovat kriisin jatkuvan.

Tai sitten on ymmärretty kyseessä olevan "public enemy number one" (WHO:n käyttämä ilmaisu), ja tulossa todennäköisesti espanjantautiin verrattava epidemia. Olen itse karsinut töiden jälkeen vapaa-ajan menojani voidakseni selvittää itselleni maailman medioista, mitä oikein on tapahtumassa. Tavoitteeni on pystyä suojelemaan itseäni ja perhettäni mahd. hyvin. Olen jakanut myös linkkejä toisille täällä, koska Suomessa uutisoidaan asiasta niin huonosti.

Meitä on siis moneen lähtöön. Toki palstalla vaikuttaa olevan päiväsaikaan varsinkin ihan aikaa viettäviäkin. Mutta ei kannata yleistää.

Ihan hyvin löytyy perus googlettamalla tietoa, jos sitä haluaa. Kyllä täällä jotkut reppanat vaan etsivät jännitystä elämäänsä.

Olen peloissani, koska viranomaiset eivät ilmeisesti ole ryhtyneet valmistelemaan tehotoimia. Esim yhtään ei olla hankittu lisää tehohoitovälineistöä, vaikka vaarallinen kulkutauti on tulossa. En ymmärrä.

Minua mietityttää, miksi Suomen apteekeista ja verkkokaupoista on hengityssuojat loppuunmyyty jo jokunen viikko sitten, kun viirus ei ole edes akuutti täällä. Eikä lisävarastoa ole saatu.

No omalla asuinpaikkakunnalla kauppojen hyllyt oli täynnä ainakin remppahommiin tarkotettuja suojaimia. Apteekissa en ole aikoihin käynytkään. Ei vissiin täällä suunnalla ole varautujia

Vierailija
14951/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaisiko noita edes ostaa, jos myyntiin tulisikin, jos ties missä Kiinassa valmistettuja...

Vierailija
14952/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happiviiksiä ja happea kyllä riittää, mutta se ei vaan taida riittää coronan aiheuttaman keuhkokuumeen hoidoksi.

Vierailija
14953/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit siirtyä lukemaan palstan muita ketjua, jos harmittaa koronan olemassaolo ja vaara. Valitettavasti mikään ongelma, ei edes korona poistu, toivomalla ettei siitä puhuta avoimesti.

Puhutaan avoimesti! Niin varmaan. En kiellä ongelmia, mutta täällä on äänessä lähinnä avohoitopotilaita ja rasisteja. Poistoon.

Me kutsumasi avohoitopotilaat olemme tekemisissä matkustelevien ihmisten kanssa. Me kutsumasi avohoitopotilaat ja rasistit olemme palveluammateissa, juuri nyt arvomme lähtisimmekö Aasiaan muutaman viikon lomalle tehden Bangkok-Singapore-Japani-Kiina-Bangkok kiertueen ja sen jälkeen tulemme ehkä lähes oireettomina, mutta viiruksen levittäjinä myymään sinulle heti-minulle-nyt vaatimiasi palveluita.

Odotellaan nyt sitä toista tartuntaa Suomeen ensin. Siitä repeää varmaan sellainen p*skamysrky tässä keskustelussa, että palvelimet menee tukkoon, kun porukka on niin ekstaasisssa.

Katsellaan tilannetta kun lomailijat palaavat matkoiltaan. Jos leimahtaa niin veikkaan että maalis-huhtikuun puolella ilmenisi julkisuuteen tulleet tapaukset p**kamyrskynä. Fakta on se, että emme tosiaan tiedä vielä, miten tarkoin tämän uuden muuntautuneen viiruksen suhteen pitäisi suhtautua.

Ainut vaan, että ei Suomessa tulla yksittäisten potilaiden kohtaloita medioihin kertomaan... oli syy korona tai ei. Eihän keuhkokuume-, aivoverenvuoto-, syöpä- tai muitakaan tavisten kuolemia tuoda julki. Eri asia julkimot...

Vierailija
14954/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tartuttaako tämä tauti oireettomana? Onko siitä oikein virallista tietoa? Koska silloinhan meillä olisi kaikki lappilaiset sairastuneet jo saati sitten maailman muut kolkat. Ei kai sellaista paikkaa olekaan, mihin kiinalaiset eivät porukalla rynnisi?

Ainakin se brittiläinen supertartuttaja oli oireeton vielä siinä vaiheessa kun hoksasi hakeutua testeihin. Uskoi itse altistuneensa virukselle ollessaan matkoilla ja alkoi epäillä itseään tartuttajaksi kun moni hänen kanssaan kontaktissa ollut henkilö sairastui.

THL:n ohjeistuksen mukaan häntä ei olisi edes testattu sillä hänellä ei itsellään ollut oireita.

Vierailija
14955/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin huolen aihe on se, että jos ei riittäviä terveydenhuollon lisäresursseja (sairaalapaikkoja, hoitohenkilökuntaa, suojavarusteita, viruslääkkeitä, happilaitesysteemejä) niin se kuolleisuus voikin olla yhtäkkiä 20 %.

Tuo yllä mainittu lista on niin vahva kuin sen heikoin lenkki on. Suojavarusteista ei ole mitään hyötyä jos hoitajia ei ole.

Vierailija
14956/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ui

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että Kiinassa uiei enää pystytä pitämään lukua sairastuneista, ei ole enää saatavilla niin paljon testejä että saataisiin edes kaikki oireilevat testattua. Tämän takia sairastuneiden luku "laskee". En tiedä Kiinan sairaanhoitojärjestelmää mutta en usko sen olevan kummoinen tavalliselle työläiselle esim. jossain tehtaassa. Niinpä jäävät testaamatta ja hoitamatta.

Thaimaa on tällä hetkellä riski, en usko heidän lukuihinsa, siellä on ollut tuhansia kiinalaisia juhlistamassa uutta vuotta tammikuussa jonka seurauksena korona on muhinut siellä. Turismin takia hyssytellään ja kun länsimaisten lomakausi on ohi, levähtää tilanne käsiin.

Hyvä jos näin ei ole mutta pahaa pelkään että tulee olemaan.

Kiinassa voi olla se tilanne, että vaikka testauskapasiteettia olisikin saatu kasvatettua, niin sairaansijat yksinkertaisesti loppuvat kesken.

Sairastuneiden määrä on jo hyvin pitkään ollut paljon suurempi kuin parantuneiden määrä, eli potilasmäärät ovat kumuloituneet voimakkaasti. Edes tilapäiskapasiteetti on tuskin täysin ratkaissut tätä ongelmaa. Lääkäreitä ja hoitajia on sairastunut paljon, joten nekin ovat enemmän säilytyskeskuksia kuin tehokkaan hoidon paikkoja.

Ei ole kovin tehokasta eikä hyödyllistä noutaa (jos siihen edes olisi henkilöstöä) ilmeisen sairasta edes testiin, jos ei ole olemassa paikkaa, johon hänet voi sijoittaa. Heitä ehkä haetaan testiin ja hoitoon sitä mukaan, kun väkeä parantuu, joka taas on hidasta.

Paitsi, että viime päivinä uusien tapausten määrä on jo tippunut alle 2000 päivässä ja parantuneiden määrä on nuossut yli 2000 päivässä. Katsotaan viikko pari lisää, niin eiköhän vapaita sairastelupaikkoja ala löytymään.

Jos toissapäivänä voitiin kotiuttaa 2000 sairasta ja tilalle mahtui juuri saman verran uusia sairasoletettuja, niin testejä tehtäisiin myös samat 2000 ja nämä jäisivöt sisään odottamaan tulosta. Näiden osalta tulokset valmistuisivat tänään, mikäli aiemmin kerrottu 48 tunnin valmistumisaika pätee yhä.

Vaikka olisi testattu vain vakavasti sairaan oloisia, niin osalla näistä sairauden syy voi yhä olla muu kuin korona. TS. on aika luonnollista, että 2000:n uuden tapauksen sijaan kirjataan vsikkapa 1900 ja loput sata ovat ei-koronapotilaita.

Vierailija
14957/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit siirtyä lukemaan palstan muita ketjua, jos harmittaa koronan olemassaolo ja vaara. Valitettavasti mikään ongelma, ei edes korona poistu, toivomalla ettei siitä puhuta avoimesti.

Puhutaan avoimesti! Niin varmaan. En kiellä ongelmia, mutta täällä on äänessä lähinnä avohoitopotilaita ja rasisteja. Poistoon.

Me kutsumasi avohoitopotilaat olemme tekemisissä matkustelevien ihmisten kanssa. Me kutsumasi avohoitopotilaat ja rasistit olemme palveluammateissa, juuri nyt arvomme lähtisimmekö Aasiaan muutaman viikon lomalle tehden Bangkok-Singapore-Japani-Kiina-Bangkok kiertueen ja sen jälkeen tulemme ehkä lähes oireettomina, mutta viiruksen levittäjinä myymään sinulle heti-minulle-nyt vaatimiasi palveluita.

Odotellaan nyt sitä toista tartuntaa Suomeen ensin. Siitä repeää varmaan sellainen p*skamysrky tässä keskustelussa, että palvelimet menee tukkoon, kun porukka on niin ekstaasisssa.

Katsellaan tilannetta kun lomailijat palaavat matkoiltaan. Jos leimahtaa niin veikkaan että maalis-huhtikuun puolella ilmenisi julkisuuteen tulleet tapaukset p**kamyrskynä. Fakta on se, että emme tosiaan tiedä vielä, miten tarkoin tämän uuden muuntautuneen viiruksen suhteen pitäisi suhtautua.

Ainut vaan, että ei Suomessa tulla yksittäisten potilaiden kohtaloita medioihin kertomaan... oli syy korona tai ei. Eihän keuhkokuume-, aivoverenvuoto-, syöpä- tai muitakaan tavisten kuolemia tuoda julki. Eri asia julkimot...

Siis tarkoitan tällä sitä, ettei mediassa sanota KYS:ssä eilen neljä koronakuolemaa, TAYS:ssa kaksi... etc.

Vierailija
14958/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No omalla asuinpaikkakunnalla kauppojen hyllyt oli täynnä ainakin remppahommiin tarkotettuja suojaimia. Apteekissa en ole aikoihin käynytkään. Ei vissiin täällä suunnalla ole varautujia

Mikä kauppa ja missä? Minkä mallisia tai tyyppisiä suojaimia? Kaikista Suomen apteekeista on nyt loppu ja joistain verkkokaupoistakin. Kertoo aika paljon.

Vierailija
14959/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan huolissaan myös Intian mahdollisuuksista valmistaa lääkkeitä. Kiinan ohellahan se on tärkeä valmistusmaa lääketeollisuudelle: n. 20 % maailman lääkkeiden kokonaismäärästä tulee sieltä, ja näiden lääkkeiden raaka-aineista taas 70 % tulee Kiinasta. Hubei on tärkeässä roolissa. Jos kriisi kestää yli 45 päivää, isoja ongelmia alkaa tulla.

Drugmakers could be hit by the coronavirus. India is especially vulnerable

Drugmakers in India are bracing for potential disruption from the coronavirus. If they're hit, the impact could be felt around the world.

Indian pharmaceutical companies, which produce 20% of the world's drugs supply by volume, are warning that the outbreak threatens to disrupt the supply of raw materials from China.

The drugmakers say they have enough supplies on hand to continue production for now. But their operations could be endangered if the coronavirus continues to cause disruption in China.

Almost 70% of the raw materials India uses in drug manufacturing are imported from China, according to brokerage firm SBICAP Securities. Hubei province, where the coronavirus originated, is a major production hub.

"A lot of our pharma value chain is linked to China," Umang Vohra, the CEO of generics producer Cipla, told investors on February 5. "It is linked for the entire pharmaceutical industry."

"If this coronavirus thing continues for more than a month or 45 days, that will begin to create a huge amount of issue for the pharma sector," he added.

https://edition.cnn.com/2020/02/19/business/pharma-drugs-coronavirus/in…

Vierailija
14960/176779 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ketjuun aidosti turhautuneet ovat kyllä jo aikoja sitten lähteneet.

Ne jotka viitsivät "valittaa" siitä, ettei tautia vieläkään ole tullut Eurooppaan ovat ihan muulla asialla.

Heitä ahdistaa itseään ja tapa käsitellä asiaa on lapsellinen kyseenalaistaminen.

Siksi tämä provosointi jatkuu täällä päivästä toiseen, eivätkä nämä provot kuitenkaan koskaan lähde tästä ketjusta.

Koska todellakin, jos olisivat aidosti turhautuneita niin tietävät itsekin että helpoin tapa lopettaa turhautuminen on painaa sieltä ruudun oikean yläkulman x-napista ja vain häipyä pois kokonaan.

Jep. Heitä ahdistaa ja pelottaa korona. He haluaisivat unohtaa koko jutun ja haluaisivat, etteivät muutkaan siitä puhuisi.

Ketju on lukittu.