Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlainen se suomalainen nenäsuihkerokote on? Minua kiinnostaisi se, Minulla on siitä jotenkin parempi kutina. En aio ottaa rokotetta ennen kuin se saadaan valmiiksi ja harkitsen sitä yhtenä vaihtoehtona. Kai sitä saa itse päättää minkä rokotteen ottaa? Ehkä yksityisellä ainakin?
näin oon minäkin ajatellut
klo 16 eduskunta kokoontuu.
Vierailija kirjoitti:
Apua niille, joiden maalaisjärki on jotenkin jäässä:
Jos olet sinkku ja asut yksin, niin muodosta koronakupla jonkun samassa elämäntilanteessa olevan ystävän kanssa ja jos kaikki kaverisi ovat perheellisiä, tee sama kupla yhden siihen halukkaan perheen kanssa. Häntä/heitä voit tavata ja tarvittaessa myös halata.
Tuon saman kuplan kanssa voi sitten viettää vaikka joulunkin.
Tällöin ei tarvitse ryysiä baarissa/toreilla ja turuilla ja tavata holtittomasti kaikkia tuttuja joulunaikaankaan eikä myöskään kadehtia perheellisiä siitä, että heillä on ihmiskontakteja perheen sisällä.
Anteeksi tylyys, mutta tuntuu ihan käsittämättömältä, ettei tätä kukaan mieti vaan joko ollaan ihan täysin yksin ja kärsitään tai sitten hiihdellään ympäriinsä aivan rajoitta.
Jos ei tuttavapiirissä ole kovin montaa toista yksineläjää, niin ei se ihan helppoa ole löytää henkilöä/pariskuntaa/perhettä, joka sitoutuisi rajoittamaan elämäänsä niin että tapaa vain yhtä ihmistä seuraavat kuukaudet eikä pyöri kauppakeskuksissa tai kuntosaleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuo hörhöporukka perustaa jonkun oman ketjun, jossa päivitellään sitä, että miten koronaa ei olekaan ja kaikki on suurta huijausta. Tämä ketju on alunperin "kuulunut" valveutuneille kansalaisille, jotka seuraavat koronaa ihan todellisuuspohjalta ja tiedepohjalta. Myöskään jatkuvasta hallituksen haukkumisesta en kauheasti jaksa välittää, se on sellaista poliittista leuan louskutusta. Toki hallitusta voi ja pitääkin arvostella, mutta tiedätte varmaan mistä puhun, sellaisesta, että joka asiaan pitää sanoa "hallitus sitä ja tätä".
Fiksut, reaalimaailmassa elävät ihmiset: tulkaa kirjoittamaan tänne koronasta. Ulkosuomalaiset myös, kertokaa kuulumisia muista maista. Linkataan tutkimuksia ja uutisia ja laitetaan aina lyhyt suomennos, jos teksti ei ole suomeksi.
Terv. eräs alkuperäinen keskustelija :)
Ja jotkut tunnistavatkin minut toimittajaksi, koska olen sanonut, että laitan usein (en aina) viestini perään tuollaisen hymiön.
Lopeta jo. Omalla paikkakunnalla ollut vain 14 sairastunutta koko vuoden aikana.
Täällä kulkee satojatuhansia ihmisiä. Kukaan tuttu ei Suomesta eikä ulkomailta tunne ketään koronaan sairastunutta.
Tai veljen vaimo Etelä-Suomesta tuntee, henkilö parani. Siinä kaikki.
Miksi minun pitäisi lietsoa itseni hysteriaan?
Ja: en ole hörhöilijä, en qanon, en anna psakankaan vertaa arvoa s-liittoteorioihin. En usko niihin.
Mikä on virallinen ammattini?
Opettaja. Mutta se liittyy taidealaan. Klass. mus. Korostan kuitenkin, että en ole hörhö. En joogaa yms.
Taide on erikseen missä voi käyttää mielikuvitusta rajattomasti.
Tähän koronaan ei voi koska ei ole enää mitään mistä nyhtää. Kukaan tiedemies ei edes selitä mitään. Tai heidän ei anneta selittää.
Tästä tosiaan joku elokuvaohjaaja voisi tehdä farssin.
Osaisin ehkä kirjoittaa tästä absurdin novellin.
Hesarin eilisten tilastojen mukaan Suomessa on kuusi kuntaa, joissa tartuntoja on ollut yhteensä 14: Sievi, Liminka, Lapua, Eura, Kauhava ja Eurajoki. Mikään näistä ei ole turistipaikkakunta. Oletkohan tippunut kuntasi tiedotuksesta kärryiltä?
Kuusamossa on ollut 16 tartuntaa, ehkä olet Kuusamon Musiikkiopiston opettaja? Viittaat myös veljen vaimoon ”Etelä-Suomessa”. Tämä kertoo, että itse et ainakaan Etelä-Suomessa asu, vaan ehkä juuri pohjoisessa.
Kirjoitat, että paikkakunnallasi käy vuosittain satoja tuhansia ihmisiä. Sen vuoksi mielestäsi myös tautia pitäisi olla ”kaiken järjen mukaan” enemmän liikkeellä. Oletko huomannut, että nyt pandemian aikaan matkailu on aika seis? Jos kyse on Kuusamosta, niin kyllähän siellä oli vähän enemmän tartuntoja hiihdon MM-cupin osakilpailun jälkeen.
Sitten kirjoitat sekavan ajatuskulun: ”Taide on erikseen missä voi käyttää mielikuvitusta rajattomasti. Tähän koronaan ei voi koska ei ole enää mitään mistä nyhtää. Kukaan tiedemies ei edes selitä mitään. Tai heidän ei anneta selittää.”
Siis tieteentekijäthän tutkivat koronaa ihan hulluna. He todellakin yrittävät selittää tautia ja kehittää hoitoa.
Käypäs tällaisella sivulla:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=sars+cov+2
Sinne kootaan kaikki lääketieteelliset julkaisut. Tuossa on haettu hakusanalla sars-cov-2 (tämän koronaviruksen virallinen nimi) ja halutuloksia tulee yli 28 000.
Niin että elämässä ja tässä maailmassa tapahtuu paljon muutakin kuin se mitä Kuusamon musiikkiopistossa ja terveyskeskuksessa tapahtuu. Jos nyt Kuusamossa satut asumaan, niin kuin luulen.
PS. Lähisuvun lapsi opiskelee Siballa ja hänen opettajallaan oli korona keväällä. Täällä pk-seudulla sattuu ja tapahtuu enemmän, niin hyvässä kuin pahassa.
Kuusamon lähellä on Ruka ja siellä on monilla vapaa-ajan asuntoja ja korona-aikaan passaa hyvin lähteä Rukalle.
Kuusamossa edelleenkin ollut vain 16 tartuntaa koko vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11693391
Suomalaisista 86 % on tyytyväisiä elämäänsä. Me ollaan YK:n tutkimuksen mukaan jo kolmantena vuotena peräkkäin maailman onnellisin kansa. Olen itse tästä "saavutuksesta" tosi tyytyväinen. Mikä voisi olla tärkeämpi tavoite elämässä kuin olla onnellinen? Itsekin koen, että olen tyytyväinen elämään, myös pandemian keskellä.
Jutussa puhutaan siitä, että pessimismi myös suojelee suomalaisia. Kun ei ole liian suuret odotukset elämän suhteen, voi helpommin iloita pienistäkin asioista. Yksi lempijakeistani Raamatussa on: Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta hyvä mieli on kuin alituiset pidot (Sananl. 14:15).
Olen samaistunut myös Facebookissa kiertäneeseen meemiin. Siinä puhutaan introvertin elämästä. Mies toteaa, että "se tunne, kun huomaat, että elämäsi ei muutu, vaikka olisi pandemia". Suomalainen luonnehan on keskimäärin aika introvertti. Me viihdytään myös yksin eikä tarvita poskipusuja ja halauksia, välttämättä. Eilen juuri oli juttua Varsinais-Suomen ”uusista suomalaisista” ja koronasta, ja siinä haastateltu nainen kertoi, kuinka he EIVÄT voi olla halaamatta kun kohtaavat jne. Mutta me suomalaiset voidaan.
Joten häntä pystyyn suomalaiset! Jari Tervo tviittasi maaliskuussa: "Ihmisten on henkeään ja terveyttään varjellakseen karsittava inhimilliset kontaktit minimiin. Suomalaiset ovat harjoitelleet tätä hetkeä varten koko historiansa."
Huom! Nämä ajatukset päästän ilmoille, vaikka en missään tapauksessa vähättele koronaa, vaan olen sitä mieltä, että se pitäisi ehdottomasti tukahduttaa täällä Suomessakin.
Täällä oli eilen keskustelu jossa väitettiin että normaali ihminen kaipaa halauksia ja on epänormaalia ja ihmisvihaista jos ei kaipaa halauksia. Tuli olo että olen epänormaali, en itse ainakaan kaipaa halauksia muilta kuin mieheltäni. Tuntuu että vieras ihminen ylittää rajani jos halaa, en saa siitä fyysistä nautintoa vaan se tuntuu epämiellyttävälle. Olenko ainoa "epänormaali"?
En myöskään lapsena pitänyt jos tuntemattomat halasivat. Mielestäni lapsia ei pitäisi väkisin halata.
Välittämistä voi osoittaa muutenkin ja mieltäni lämmittää aina lähimmäisen antama apu enemmän kuin halaus.
Kesällä sulkujen jälkeen näin kadulla mamman joka näki tuttuja ja kiekui onnesta että nyt saa halata ja saako hän halata ja vastausta odottamatta halasi tuttujaan jotka selvästi olivat kiusaantuneita.
Itse luulen että en halua enää ikinä koronan jälkeenkään edes kätellä tuntemattomia.
Niin, sinulla on se mies jota halata. Yksineläjä on aika erilaisessa tilanteessa, kun pitää välttää kaikkea kontaktia oman talouden ulkopuolella. Kaikki ei toki kosketusta kaipaa, mutta useat kyllä sitä tarvitsevat. Kun käsketään olla tekemisissä vain samassa taloudessa asuvien kanssa, yksineläjä jää totaalisen yksin.
Ok. Olen ollut suurimman osan elämästäni sinkkuna enkä silloinkaan nauttinut ystävien tai tuttujen kanssa halailusta enkä kaivannut heiltä muutakaan hellyyttä. Tämä on minulle uusi asia, ei ole koskaan tullut sinkkuystävienkään kanssa puheeksi että kaipaisimme toisiltamme halauksia tai kosketusta vaan aina puhuimme siitä että kaipaamme miestä ja romanttista hellyyttä.
Kävin aikoinaan myös syöpähoidot yksin läpi ilman perheen tukea, silloin vuoden ajan ainoa kontakti muihin ihmisiin oli neuloilla tökkivät ihmiset tai erilaisiin laitteisiin työntävät ihmiset. En silloinkaan kaivannut keneltäkään hellyyttä, halauksia tai silitystä. En saanut tavata muita tai juurikaan liikkua julkisilla paikoilla sillä valkosoluni oli nollassa ja sen vuoksi olin myös eristyssellissä välillä. Minulla on myös ollut toinen sairaus joka teki liikuntakyvyttömäksi 2 vuodeksi ja siksi olin lähinnä kotona yksin. Että kyllä minulla kokemusta on.
Ehkä olen sitten omituinen, hyväksyttäköön tämä sitten. Omaan korvaan kuulostaa jopa hieman ällöttävältä että saisi jonkinlaista fyysistä nautintoa kaverin tai sukulaisen kanssa halailusta tai kosketuksesta. Sen sijaan hieronnassa kosketus on ihan mukavaa, sen ymmärrän.
Jotkut ihmiset hakee kosketuksesta vain fyysistä nautintoa, totta. Itselle taas ei ole koskaan tullut mieleen että ystävän, äidin tai isän halauksesta pitäisi jotain fyysistä nautintoa saada tai hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on petetty taas...
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007687027.htmlKyllä. Taas ja ihan jatkuvalla syötöllä meitä petetään ja huijataan. Huomio, siellä on taas salassapidettävää tietoa. Nohynek ei aio itse ottaa rokotetta, Sillä naiselle on myös kytkökset lääkefirmaan.
sairastanut koronan, vasta-ainetta, ottaa rokotuksen jos tarve vaatii9 niin ymmärsin
En usko että tyyppi on koronaa nähnytkään :D
Hän voi ottaa ihan hyvin vaarattoman rokotteen koska median mukaan korona voi tulla uudestaan. Oireetonkin muka tartuttaa.
Oireeton todellakin tartuttaa, siitä ei ole epäilystäkään.
Hyviä uutisia Astra-Zenekalta, vielä epävirallisen tiedon mukaan heidän rokotteensa ehkäisisi myös oireettomia tartuntoja. Tämä olisi todella hyvä.
Eikös Astra zeneca ja Oxford ole samaa.
Ne eivät estä rokotettu tartuttamasta. Ne vähentävät taudin vaarallisuutta rokotetuilla.
Kylläpä vaan estävät.
These data also suggest that this half dose and full dose regimen could help to prevent transmission of the virus, evidenced by lower rates of asymptomatic infection in the vaccinees, with further information to become available when trial data are next evaluated.
Jos nyt vaan jokainen ottaisi asioista selvää ennen kuin jauhaa paskaa?
Avainsanat SUGGEST, COULD.
Eli älä itse jauha paskaa.
Mitä paskaa nyt olen muka jauhanut? Sinä se pelle lässytit kuinka rokotteet eivät estä tartuntoja.
Missä se sinun datasi siis on?
Lainaamani datan perusteella näyttää enemminkin siltä, että rokotteet hyvinkin mahdollisesti estävät tartuntoja.
Modernankin rokotteesta on vastaavia havaintoja:
"New data from Moderna suggest that its vaccine may reduce transmission. Researchers found that people who had one shot were less likely than those in the placebo group to have symptom-free infections in their noses — and therefore less likely to be contagious."Tuosta modernan rokotteesta on kuitenkin melko lailla turhaa täällä pahemmin jauhaa ja sen ominaisuuksia hehkuttaa, koska sitä pahemmin ei ole meille tulossa. Ja se mitä sitä tullaan saamaan, jos saadaan, ei taatusti tule menemään taviksille.
Fiksumpi keskittyä niihin rokotteisiin ominaisuuksineen joita meihinkin tullaan tuikkaamaan.
eri
Mistä tiedät että ei saada Modernan rokotetta, onhan EU:lla osta sopimus Modernankin kanssa?
Johan sitä on peräsuoli pitkällä ulistu kuinka pahapaha Trump meni ja varasi jenkeille suurimman osan tuosta rokotteesta eikä meille euroopassa jäänyt kuin jämät.
Meille on sen sijaan tulossa pääasiassa sitä AstraZenecaa joka jo ilmoitti viime viikolla että heidän rokotteensa viivästyy ensi vuoden viimeiselle neljännekselle.
Modernaa tulee myöhemmin ja suomalainenkin rokote tulee toivottavasti ens vuoden aikana. Hyvää kannattaa odottaa. Mikä kiire tässä on kun ei pääse matkustamaankaan.
Tuota suomalaista odotan minäkin innoissani, luotan meidän koulutukseen, tutkimukseen ja rehelliseen laatuun :) Paras luotto siihen, tulispa vain valmiiksi!
Ei suomalainen laatu yleensä kovin hyvää ole.
Esim puutavarassa vientilaatu on se paras. Suurin osa siis huonoa.
Esim pari vuotta sitten ostin 2 Suomessa valmistettua akkuvaraajaa ja pari suomalaista ämpäriä.
Akkuvaraajani kesti vain pari kolme latausta. Tyttären varaajalle kävi samoin. Molemmat ämpärit vuotivat pohjasta. Myös orthexin muovijaklarat eivät kauaa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa ... Nyt siellä sairastuu n. 25000 päivässä...
Nuo ovat positiivisia testituloksia, ei sairastuneita. Positiivia on aina muutama prosentti testatuista ja kaikki riippuu tietenkin testimääristä. Onko briteissä siis kasvanut positiivisten osuus vai käykö siellä enempi nuhaneniä testissä samalla kun ovat muutenkin taas jalkeilla?
Eiköhän paras tapa seurata tilannetta ole katsoa sairaaloissa olijoiden määriä:
https://www.nejm.org/na101/home/literatum/publisher/mms/journals/conten…
Jos tuo on paras tapa, niin olisiko syytä verrata niitä edellisvuosiin, eikä vain näyttää yhden vuoden käppyrä?
Täältä voi katsoa UKn vainajakäppyrää, joka myös kertonee jotain:
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Keväällä oli piikki, mutta tällä hetkellä lähestyttäessä vuodenvaihdetta ollaan selvasti alemmissa lukemissa kuin vuonna 2018.
Joten kakansuoltaminen voisi loppua ja voidaan antaa brittien tehdä jouluostoksensa rauhassa, jookos?
JUURI NYT Aimo Surakka Toimittaja
Presidentti Niinistö lähettää koronaan sairastuneelle Emmanuel Macronille terveisiä toipumiseen
Nyt juuri
Juurikin
Vierailija kirjoitti:
klo 16 eduskunta kokoontuu.
Klo 18 pullakahveet ja tai suolainen voileipä, myös teetä tarjolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on petetty taas...
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007687027.htmlKyllä. Taas ja ihan jatkuvalla syötöllä meitä petetään ja huijataan. Huomio, siellä on taas salassapidettävää tietoa. Nohynek ei aio itse ottaa rokotetta, Sillä naiselle on myös kytkökset lääkefirmaan.
sairastanut koronan, vasta-ainetta, ottaa rokotuksen jos tarve vaatii9 niin ymmärsin
Hän voi ottaa ihan hyvin vaarattoman rokotteen koska median mukaan korona voi tulla uudestaan. Oireetonkin muka tartuttaa.
Hyviä uutisia Astra-Zenekalta, vielä epävirallisen tiedon mukaan heidän rokotteensa ehkäisisi myös oireettomia tartuntoja. Tämä olisi todella hyvä.
Ne eivät estä rokotettu tartuttamasta. Ne vähentävät taudin vaarallisuutta rokotetuilla.
Kylläpä vaan estävät.
These data also suggest that this half dose and full dose regimen could help to prevent transmission of the virus, evidenced by lower rates of asymptomatic infection in the vaccinees, with further information to become available when trial data are next evaluated.
Mitä paskaa nyt olen muka jauhanut? Sinä se pelle lässytit kuinka rokotteet eivät estä tartuntoja.
Lainaamani datan perusteella näyttää enemminkin siltä, että rokotteet hyvinkin mahdollisesti estävät tartuntoja.
"New data from Moderna suggest that its vaccine may reduce transmission. Researchers found that people who had one shot were less likely than those in the placebo group to have symptom-free infections in their noses — and therefore less likely to be contagious."Tuosta modernan rokotteesta on kuitenkin melko lailla turhaa täällä pahemmin jauhaa ja sen ominaisuuksia hehkuttaa, koska sitä pahemmin ei ole meille tulossa. Ja se mitä sitä tullaan saamaan, jos saadaan, ei taatusti tule menemään taviksille.
Fiksumpi keskittyä niihin rokotteisiin ominaisuuksineen joita meihinkin tullaan tuikkaamaan.
eri
Mistä tiedät että ei saada Modernan rokotetta, onhan EU:lla osta sopimus Modernankin kanssa?
Johan sitä on peräsuoli pitkällä ulistu kuinka pahapaha Trump meni ja varasi jenkeille suurimman osan tuosta rokotteesta eikä meille euroopassa jäänyt kuin jämät.
Meille on sen sijaan tulossa pääasiassa sitä AstraZenecaa joka jo ilmoitti viime viikolla että heidän rokotteensa viivästyy ensi vuoden viimeiselle neljännekselle.
Modernaa tulee myöhemmin ja suomalainenkin rokote tulee toivottavasti ens vuoden aikana. Hyvää kannattaa odottaa. Mikä kiire tässä on kun ei pääse matkustamaankaan.
Tuota suomalaista odotan minäkin innoissani, luotan meidän koulutukseen, tutkimukseen ja rehelliseen laatuun :) Paras luotto siihen, tulispa vain valmiiksi!
Tämä.
Tämä todellakin.
Suomessa on kehitetty tosi hyvää rokotetta joka on nenäsuihke, se on monin verroin turvallisempikin kuin piikit.
Rahoitus loppui muka kesken. EI SAA LOPPUA tällaisessa asiassa.
Tuo rokote pitää kehittää loppuun ja ajatella suomalaisten parasta sekä turvallisuutta.
Meidän hyvää koronan hallintaa on hehkutettu ja ihmetelty ulkomailla.
Seuraava vaihe: annetaan rahaa tutkijoille jotta saavat kehitetettyä rokotteen loppuun. Voidaan olla taas esimerkkinä koko maailmassa.
Laittakaa sana kiertämään.
Saksan terveysministeri sanoo, että kaikki EU-maat aloittavat rokotukset 27. joulukuuta.
Mitäpä luulette aloittaako Suomi.
Joulupyhät ja kaikkea. Varmasti joku laki estää, tai jos ei laki niin EU nyt ainakin. Lait ja EU ovat tähän asti estäneet Suomesta sellaisia toimia joita muissa EU-maissa voidaan käyttää.
Mielenkiinnolla jään seuraamaan mitä selityksiä tulee koronarokotteista 🧐
Vierailija kirjoitti:
Presidentti Niinistö lähettää koronaan sairastuneelle Emmanuel Macronille terveisiä toipumiseen
Kuules Torakka, Macro saanut positiivisen testituloksen, ei ole sairastunut, vaan jatkaa hommia etänä.
Aivan kuten Hamiltonin Lewis, piti vähän karanteenia ja ajoi F1 autokisassa kolmanneksi seuraavana viikonloppuna.
Kaikille EU-maille ensimmäisessä erässä 9750 rokotetta riippumatta maan asukasluvusta. Ensimmäinen erä on "symbolinen". Seuraavat erät asukasluvun mukaan. Tavoite, että kaikki EU-maat aloittavat rokottamisen samanaikaisesti.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AlR1aq/sa-rullas-vaccinet-ut-till-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa ... Nyt siellä sairastuu n. 25000 päivässä...
Nuo ovat positiivisia testituloksia, ei sairastuneita. Positiivia on aina muutama prosentti testatuista ja kaikki riippuu tietenkin testimääristä. Onko briteissä siis kasvanut positiivisten osuus vai käykö siellä enempi nuhaneniä testissä samalla kun ovat muutenkin taas jalkeilla?
Eiköhän paras tapa seurata tilannetta ole katsoa sairaaloissa olijoiden määriä:
https://www.nejm.org/na101/home/literatum/publisher/mms/journals/conten…Jos tuo on paras tapa, niin olisiko syytä verrata niitä edellisvuosiin, eikä vain näyttää yhden vuoden käppyrä?
Täältä voi katsoa UKn vainajakäppyrää, joka myös kertonee jotain:
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Keväällä oli piikki, mutta tällä hetkellä lähestyttäessä vuodenvaihdetta ollaan selvasti alemmissa lukemissa kuin vuonna 2018.
Joten kakansuoltaminen voisi loppua ja voidaan antaa brittien tehdä jouluostoksensa rauhassa, jookos?
Aika omaperäinen, etten sanoisi suorastaan virheellinen tulkinta noista käppyröistä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt juuri
Juurikin
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11693391
Suomalaisista 86 % on tyytyväisiä elämäänsä. Me ollaan YK:n tutkimuksen mukaan jo kolmantena vuotena peräkkäin maailman onnellisin kansa. Olen itse tästä "saavutuksesta" tosi tyytyväinen. Mikä voisi olla tärkeämpi tavoite elämässä kuin olla onnellinen? Itsekin koen, että olen tyytyväinen elämään, myös pandemian keskellä.
Jutussa puhutaan siitä, että pessimismi myös suojelee suomalaisia. Kun ei ole liian suuret odotukset elämän suhteen, voi helpommin iloita pienistäkin asioista. Yksi lempijakeistani Raamatussa on: Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta hyvä mieli on kuin alituiset pidot (Sananl. 14:15).
Olen samaistunut myös Facebookissa kiertäneeseen meemiin. Siinä puhutaan introvertin elämästä. Mies toteaa, että "se tunne, kun huomaat, että elämäsi ei muutu, vaikka olisi pandemia". Suomalainen luonnehan on keskimäärin aika introvertti. Me viihdytään myös yksin eikä tarvita poskipusuja ja halauksia, välttämättä. Eilen juuri oli juttua Varsinais-Suomen ”uusista suomalaisista” ja koronasta, ja siinä haastateltu nainen kertoi, kuinka he EIVÄT voi olla halaamatta kun kohtaavat jne. Mutta me suomalaiset voidaan.
Joten häntä pystyyn suomalaiset! Jari Tervo tviittasi maaliskuussa: "Ihmisten on henkeään ja terveyttään varjellakseen karsittava inhimilliset kontaktit minimiin. Suomalaiset ovat harjoitelleet tätä hetkeä varten koko historiansa."
Huom! Nämä ajatukset päästän ilmoille, vaikka en missään tapauksessa vähättele koronaa, vaan olen sitä mieltä, että se pitäisi ehdottomasti tukahduttaa täällä Suomessakin.
Täällä oli eilen keskustelu jossa väitettiin että normaali ihminen kaipaa halauksia ja on epänormaalia ja ihmisvihaista jos ei kaipaa halauksia. Tuli olo että olen epänormaali, en itse ainakaan kaipaa halauksia muilta kuin mieheltäni. Tuntuu että vieras ihminen ylittää rajani jos halaa, en saa siitä fyysistä nautintoa vaan se tuntuu epämiellyttävälle. Olenko ainoa "epänormaali"?
En myöskään lapsena pitänyt jos tuntemattomat halasivat. Mielestäni lapsia ei pitäisi väkisin halata.
Välittämistä voi osoittaa muutenkin ja mieltäni lämmittää aina lähimmäisen antama apu enemmän kuin halaus.
Kesällä sulkujen jälkeen näin kadulla mamman joka näki tuttuja ja kiekui onnesta että nyt saa halata ja saako hän halata ja vastausta odottamatta halasi tuttujaan jotka selvästi olivat kiusaantuneita.
Itse luulen että en halua enää ikinä koronan jälkeenkään edes kätellä tuntemattomia.
Niin, sinulla on se mies jota halata. Yksineläjä on aika erilaisessa tilanteessa, kun pitää välttää kaikkea kontaktia oman talouden ulkopuolella. Kaikki ei toki kosketusta kaipaa, mutta useat kyllä sitä tarvitsevat. Kun käsketään olla tekemisissä vain samassa taloudessa asuvien kanssa, yksineläjä jää totaalisen yksin.
Ok. Olen ollut suurimman osan elämästäni sinkkuna enkä silloinkaan nauttinut ystävien tai tuttujen kanssa halailusta enkä kaivannut heiltä muutakaan hellyyttä. Tämä on minulle uusi asia, ei ole koskaan tullut sinkkuystävienkään kanssa puheeksi että kaipaisimme toisiltamme halauksia tai kosketusta vaan aina puhuimme siitä että kaipaamme miestä ja romanttista hellyyttä.
Kävin aikoinaan myös syöpähoidot yksin läpi ilman perheen tukea, silloin vuoden ajan ainoa kontakti muihin ihmisiin oli neuloilla tökkivät ihmiset tai erilaisiin laitteisiin työntävät ihmiset. En silloinkaan kaivannut keneltäkään hellyyttä, halauksia tai silitystä. En saanut tavata muita tai juurikaan liikkua julkisilla paikoilla sillä valkosoluni oli nollassa ja sen vuoksi olin myös eristyssellissä välillä. Minulla on myös ollut toinen sairaus joka teki liikuntakyvyttömäksi 2 vuodeksi ja siksi olin lähinnä kotona yksin. Että kyllä minulla kokemusta on.
Ehkä olen sitten omituinen, hyväksyttäköön tämä sitten. Omaan korvaan kuulostaa jopa hieman ällöttävältä että saisi jonkinlaista fyysistä nautintoa kaverin tai sukulaisen kanssa halailusta tai kosketuksesta. Sen sijaan hieronnassa kosketus on ihan mukavaa, sen ymmärrän.
Jotkut ihmiset hakee kosketuksesta vain fyysistä nautintoa, totta. Itselle taas ei ole koskaan tullut mieleen että ystävän, äidin tai isän halauksesta pitäisi jotain fyysistä nautintoa saada tai hakea.
Nyt pitää määritellä "fyysinen nautinto"... Mutta ihmisyyteen kuuluu kyllä nauttia kosketuksesta ja läheisyydestä, ihan vauvasta saakka. Ilman kosketusta vauvasta ei edes kasva normaalia ihmistä.
Aikuisilla sitten voi olla eroa, paljonko hellyyttä sun muuta tarvitsee. Kätevää näinä aikoina, jos pärjää vähemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on petetty taas...
Kylläpä vaan estävät.
eri
Esim pari vuotta sitten ostin 2 Suomessa valmistettua akkuvaraajaa ja pari suomalaista ämpäriä.
Akkuvaraajani kesti vain pari kolme latausta. Tyttären varaajalle kävi samoin. Molemmat ämpärit vuotivat pohjasta. Myös orthexin muovijaklarat eivät kauaa kestä.
Oho jos olet löytänyt Hong Kongista tai Koreasta paremmat ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on petetty taas...
Kylläpä vaan estävät.
eri
Suomessa nimenomaan osataankin tehdä huipputuotteita.
Suomalaisia on tosi vähän, mutta olen ajatellut että Suomen kansa on suhteessa tosi korkeasti lahjakasta ja luovaa, mm. tiede, taide sekä muut alueet. Puhumattakaan siitä miten paljon Suomessa tehdään keksintöjä. Kyllä luotan miljoona kertaa enemmän Suomessa kehitettyyn rokotteeseen.
Ulkomaista rokotetta en ota. Ampukoot minut vaikka mieluummin tai viekööt keskitysleirille.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille EU-maille ensimmäisessä erässä 9750 rokotetta riippumatta maan asukasluvusta. Ensimmäinen erä on "symbolinen". Seuraavat erät asukasluvun mukaan. Tavoite, että kaikki EU-maat aloittavat rokottamisen samanaikaisesti.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AlR1aq/sa-rullas-vaccinet-ut-till-…
Siis rokotukset alkuun 27.12, jos EU hyväksyy Pfizerin rokotteen 23.12.
Kertaus on opintojen äiti, iltapäivällä täällä liikkuu ihan uudet ulisijat.