Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä en kokenut vielä pelkoa, luotin siihen että kyllä tää tästä ja hallituskin toimi kohtalaisella nopeudella. Olen käytännössä erakko, teen etätöitä ja asun syrjäseuduhkolla miehen ja koirien kanssa, eikä lapsia, joten juurikaan ei ole edes altistumisen vaaraa kun pienessä kaupassakin käydään vain paristi viikossa , mutta nyt kun on alkanut pienissäkin pitäjissä olemaan se ensimmäinen tartunta ja useita altistuneita, sitä todellisemmaksi tuo covid muuttuu ja sitä enemmän alkanut totta puhuen pelottamaan. Täältä on matkaa sairaalaan, ambulanssikyytiä saa tosissaan odotella. Ei tukiverkostoa, jos tästä sairaalaan joutuu, kuka lemmikit hoitaa, jos vieläpä ollaan molemmat covidissa? Puulämmitteinen talo kaiken huipuksi. Siis sii mielessä pelottaa, että uhkasta on alkanut tulla todellisuutta ja kuinka tässä pärjää talvea vasten.
Tärkeintä että te teette kaiken mahdollisen välttääksenne tartuntaa.
Hankkikaa aluksi vähitellen kunnollinen varasto säilyviä ja teille hyvin maistuvia ruokia ja muita elämisenne ja mukavuutenne vuoksi tarvittavia tarvikkeita. Tarkoituksena vähentää kaupassa käymisen tarvetta mahdollisimman vähiin, silloin kun alueellanne on runsaasti tartuntoja. Toki kaikkea voi tilata kaupoistakin, mutta siihen liittyy aina se riski, että tavarantoimittajat levittävät tartuntaa.
Hankkikaa irrallinen sähköpatteri, jos puilla lämmittäminen kävisi liian vaikeaksi.
Käyttäkää kaupoissa ja palveluissa ffp3 hengityssuojaimia.
Myöhemmässä vaiheessa käyttäkää kauppojen kuljetuspalveluita, tavaroita vastaanottaessa käyttäkää hengityssuojainta. Osan tavaroista voi laittaa 7 vrk karanteeniin ja osan voi pyyhkiä saippuavedellä ja tai käsidesillä.
Siinä mielessä hankalaa, että lähin kauppa on 25km päässä ja kotiinkuljetusta ei siis ole. Toisaalta juuri siksi meillä on varmuusvarastoa ennestäänkin ja myös siksi, että täällä on pitkin vuotta sähköt poikki, jotenkin myräkkä herkkää aluetta. Siitä syystä ei sähköpattetritakaan ole, kun ei ole sähkön toimintavarmuutta. Itäisessä Suomessa siis ollaan. En tiedä, täytyy kysellä varuilta jotain kummin kaimaa tai eläinsuojeluyhdistykseltä tai Martoista tai jostain apua hätä tilannetta varten, saisi katon pään päälle jos tauti iskee, kunhan lemmikit ja lämmityksen hoitaa, tutut asuu kaikki 150km päässä ja on perheellisiä tai riskiryhmää :/
Kaupassa käydessä kannattaa käyttää ffp3-hengityssuojaimia. Lisäksi voisi olla hyvä kysyä kauppiaalta sellaista mahdollisuutta, että kaupassa kerätään ostoksesi valmiiksi ja käyt vain kaupan ovelta noutamassa ne. Viime keväänä monella pienellä paikkakunnalla taksikuskit sekä vapaaehtoiset alkoivat käydä riskiryhmäläisten puolessa kaupassa.
Herranen aika. 147 tartuntaa ilmoitetaan lauantaina.. Jostain syystä tuli mieleen se mikä selittely alkoi silloin heinä/elokuussa kun yhtenä lauantaina ilmoitettiin 17 (jep, seitsemäntoista) uutta tartuntaa.
Nyt ei kukaan sano enää mitään vaan kaikki on luikkineet toistensa selän taakse ja se kenelle ei selkää enää löytynyt katselee kattoon ja toivoo olevansa näkymätön.
Mistä se tuli?
Petri Mikkonen oli koronan vuoksi teho-osastolla kuusi viikkoa.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/32f46fcc-5f59-4e63-b3c9-d2603…
Vierailija kirjoitti:
140+ on uusi normaali.
Näihin uusiin normaaleihin ei ehdi enää oikein edes tottua, kun luvut vilistää sellaista vauhtia ylöspäin ja ne satasenpäivätkin jäi taakse jopa nopeammin kuin ilmaantuivat.
Joko`han huomenna on parinsadan päivä vai meneekö ihan tiistaille.
Jostain syystä poliitikot luulevat, että suomalaiset vastustavat rajoituksia, eivätkä tajua että suurin osa haluaisi rajoitukset uudelleen suojelemaan elämää.
No nyt on Oulussakin jotain tapahtunut.
Dodii..Suomi meni nyt sitten itsekin yli 25:n. Ja kun tartuntoja tulee nyt se about 150 päivässä, niin me pysytäänkin yli tuon 25:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo tiedät, kotona on kaikkein suurin riski sairastua koronaan.
Näin vältät riskiä sairastua kotonasi koronaan!
Tämä menee mulla koronahysteerikollakin jo vähän yli. Siis että moneen kuukauteen - mahdollisesti ensi kesään asti - ei esim pitäisi lapsiaan sylissä, ei suutelisi puolisoaan ja pitäisi turvavälin kaikkiin perheenjäseniin. Ei yhteisiä aterioita, ei yhteisiä lautapelejä, ei yhteisiä saunomisia, ei yhteisiä automatkoja (esim lasten viemistä autolla päiväkotiin) , ei mitään yhteistä. Tietysti siinä tapauksessa, että jollain perheenjäsenellä todetaan koronavirus, voidaan maskein, desinfiointiainein ja sairastuneen eristämisin omaan huoneeseen vähentää muiden perheenjäsenten riskiä saada tartunta.
Niinpä. Tulee mieleen että jos korona noin paljon pelottaa, niin eikö olisi jo teknisesti helpompaa muuttaa pois kuin yrittää säätää turvavälien kanssa 24/7 samassa asunnossa. Mulla puoliso riskiryhmää, mutta on ihan meidän molempien tahdon mukaista että ei pidetä turvaväliä, vaikka olenkin itse kodin ulkopuolella töissä. Toinen asia sitten miten toimitaan jos tulee altistuminen, koronaan sairastuminen tai vahva koronaepäily. Kertaalleen olen testissä käynyt, mutta silloin epäily oli sen verran laimea että ei ryhdytty erityistoimenpiteisiin.
Kaikilla ei ole teknisesti mahdollisuutta muuttaa erikseen. Ei taloudellisia mahdollisuuksia. Ei mökkiä, ei omaisuutta jota myydä, ei varallisuutta....
Ihan sairaaksi menee, jos pitää kotona vältellä perheenjäseniä. Vaikuttaa jo mielenterveyteen. Varsinkin lapsilla. Nyt kun koronan voisi vielä Suomessa tukahduttaa se pitäisi tehdä. Muuten tässä joutuu vähintään vuoden varomaan kaikkea ja pitämään maskeja.
Ihan hullua että hallitus ei tee asialle mitään. Onko ne vaan niin laiskoja, etteivät viitsi ottaa valmiuslakia käyttöön. Silloin ne joutuisi pitämään kokouksia ja tekemään asialle jotain.
Meidän paikkakunnalla korona vaan leviää eikä ole mitään rajoituksia. Kyllä tällaisessa tilanteessa kun delegointi ei selvästikään toimi, hallituksen pitäisi pystyä olemaan toimintakykyinen. Olen niin pettynyt.Niinpä. Ei tämä ole menossa parissa kuukaudessa ohi. Ei me vältelty keväälläkään toisiamme kotona eikä tulisi mieleenkään alkaa välttelemään nyt. Ja mä olen meillä se riskiryhmäläinen. Kodin ulkopuolella tehdään kaikkemme, jotta ei saada tartuntaa, mutta jos se kaikesta huolimatta tulee, niin sitten tulee.
Meillä taas riskiryhmä perheessä vältellään kotonakin tartuntaa. Korona neuvonnasta saatiin jo keväällä ohjeet, miten toimitaan kotona, eri huoneet jne.
Uskon, että lapset kärsisivät enemmän, jos riskiryhmäläis vanhempi saa tsrtunnsn ja kuolee, kun nyt näistä Kodin sisäisistä järjestelyistä ja varo toimenpiteistä.
Orpous ei ole hyvä juttu lapsille.
TRUMPILLA KUUMETTA JA YSKÄÄ
Ruotsin radio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä en kokenut vielä pelkoa, luotin siihen että kyllä tää tästä ja hallituskin toimi kohtalaisella nopeudella. Olen käytännössä erakko, teen etätöitä ja asun syrjäseuduhkolla miehen ja koirien kanssa, eikä lapsia, joten juurikaan ei ole edes altistumisen vaaraa kun pienessä kaupassakin käydään vain paristi viikossa , mutta nyt kun on alkanut pienissäkin pitäjissä olemaan se ensimmäinen tartunta ja useita altistuneita, sitä todellisemmaksi tuo covid muuttuu ja sitä enemmän alkanut totta puhuen pelottamaan. Täältä on matkaa sairaalaan, ambulanssikyytiä saa tosissaan odotella. Ei tukiverkostoa, jos tästä sairaalaan joutuu, kuka lemmikit hoitaa, jos vieläpä ollaan molemmat covidissa? Puulämmitteinen talo kaiken huipuksi. Siis sii mielessä pelottaa, että uhkasta on alkanut tulla todellisuutta ja kuinka tässä pärjää talvea vasten.
Tärkeintä että te teette kaiken mahdollisen välttääksenne tartuntaa.
Hankkikaa aluksi vähitellen kunnollinen varasto säilyviä ja teille hyvin maistuvia ruokia ja muita elämisenne ja mukavuutenne vuoksi tarvittavia tarvikkeita. Tarkoituksena vähentää kaupassa käymisen tarvetta mahdollisimman vähiin, silloin kun alueellanne on runsaasti tartuntoja. Toki kaikkea voi tilata kaupoistakin, mutta siihen liittyy aina se riski, että tavarantoimittajat levittävät tartuntaa.
Hankkikaa irrallinen sähköpatteri, jos puilla lämmittäminen kävisi liian vaikeaksi.
Käyttäkää kaupoissa ja palveluissa ffp3 hengityssuojaimia.
Myöhemmässä vaiheessa käyttäkää kauppojen kuljetuspalveluita, tavaroita vastaanottaessa käyttäkää hengityssuojainta. Osan tavaroista voi laittaa 7 vrk karanteeniin ja osan voi pyyhkiä saippuavedellä ja tai käsidesillä.
Siinä mielessä hankalaa, että lähin kauppa on 25km päässä ja kotiinkuljetusta ei siis ole. Toisaalta juuri siksi meillä on varmuusvarastoa ennestäänkin ja myös siksi, että täällä on pitkin vuotta sähköt poikki, jotenkin myräkkä herkkää aluetta. Siitä syystä ei sähköpattetritakaan ole, kun ei ole sähkön toimintavarmuutta. Itäisessä Suomessa siis ollaan. En tiedä, täytyy kysellä varuilta jotain kummin kaimaa tai eläinsuojeluyhdistykseltä tai Martoista tai jostain apua hätä tilannetta varten, saisi katon pään päälle jos tauti iskee, kunhan lemmikit ja lämmityksen hoitaa, tutut asuu kaikki 150km päässä ja on perheellisiä tai riskiryhmää :/
Silti tuo alue voi olla parempi paikka asua epidemian aikakautena. Puulämmitys on hyvä asia, kunhan siitä suoriutuu. Sähkön katkeaminen ei ole jatkuvaa, sähköpatterista voi silti olla paljon apua, sähköt saadaan toimimaan lopulta kuitenkin, vaikka siihen menisi viikko. Eivät sähköt välttämättä silloin katkea, kun te tarvitsette sähköä lämmitykseen, ja onhan teillä kuitenkin puulämmitys mahdollista, vaikka se voisi sairastuneena olla raskasta.
Lemmikkien hoitamista pitäisi enemmänkin mahdollistaa pahenevan epidemian aikana. Ette ole ainoita, joilla voi tulla vaikeuksia tuossa asiassa.
Vaasassa siis eilen 13 ja tänään 11 tartuntaa.
VAMK eli ammattikorkeakoulu on nyt lähettänyt tiedotteen, jossa kerrotaan sielläkin olevan tartuntoja. Opiskelijoita kehotetaan pysymään rauhallisena ja odottamaan tänään kokoontuvan valmiusryhmän ohjeita.
https://ilkkapohjalainen.fi/tilaajalle/paikalliset/vaasan-ammattikorkea…
Jaa-a. Ei hyvältä näytä.
Täällä annettiin maskisuositus käytännössä kaikkialle, paitsi kotiin ja ulos, jos turvavälit onnistuu.
Ei kyllä riitä maskit, tarvitaan kaupunki kiinni Kuhmon ja Vimpelin malliin.
Vaasassa on kyllä reagoitu eikä vähätelty, joten lisää rajoituksia on varmaan luvassa.
Muutokset ikäryhmittäin 03.10.2020
00-10 +4
10-20 +16
20-30 +39
30-40 +18
40-50 +20
50-60 +35
60-70 +9
70-80 +5
80- +1
Yhteensä 147
Lähde: https://twitter.com/bot_fi
Suomi on vahvasti Tanskan tiellä. Siellä on 400-600 tautitapausten päiviä, kun tuli avattua rajat kruununkiilto silmissä.
Jonakin päivänä tartuntoja voi olla niin monessa kunnassa, että listaa tartunnoista ei enää saa yhtenä kappaleena palstalle.
Viimeisin 7pv summa 5v-ikäryhmittäin 3.10.2020
0-4 +0 0%
5-9 +14 2%
10-14 +24 3%
15-19 +35 4%
20-24 +48 5%
25-29 +137 15%
30-34 +102 11%
35-39 +82 9%
40-44 +82 9%
45-49 +55 6%
50-54 +61 7%
55-59 +69 8%
60-64 +69 8%
65-69 +48 5%
70-74 +34 4%
75- +20 2%
Lähde: https://twitter.com/bot_fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee mulla koronahysteerikollakin jo vähän yli. Siis että moneen kuukauteen - mahdollisesti ensi kesään asti - ei esim pitäisi lapsiaan sylissä, ei suutelisi puolisoaan ja pitäisi turvavälin kaikkiin perheenjäseniin. Ei yhteisiä aterioita, ei yhteisiä lautapelejä, ei yhteisiä saunomisia, ei yhteisiä automatkoja (esim lasten viemistä autolla päiväkotiin) , ei mitään yhteistä. Tietysti siinä tapauksessa, että jollain perheenjäsenellä todetaan koronavirus, voidaan maskein, desinfiointiainein ja sairastuneen eristämisin omaan huoneeseen vähentää muiden perheenjäsenten riskiä saada tartunta.
Niinpä. Tulee mieleen että jos korona noin paljon pelottaa, niin eikö olisi jo teknisesti helpompaa muuttaa pois kuin yrittää säätää turvavälien kanssa 24/7 samassa asunnossa. Mulla puoliso riskiryhmää, mutta on ihan meidän molempien tahdon mukaista että ei pidetä turvaväliä, vaikka olenkin itse kodin ulkopuolella töissä. Toinen asia sitten miten toimitaan jos tulee altistuminen, koronaan sairastuminen tai vahva koronaepäily. Kertaalleen olen testissä käynyt, mutta silloin epäily oli sen verran laimea että ei ryhdytty erityistoimenpiteisiin.
Kaikilla ei ole teknisesti mahdollisuutta muuttaa erikseen. Ei taloudellisia mahdollisuuksia. Ei mökkiä, ei omaisuutta jota myydä, ei varallisuutta....
Ihan sairaaksi menee, jos pitää kotona vältellä perheenjäseniä. Vaikuttaa jo mielenterveyteen. Varsinkin lapsilla. Nyt kun koronan voisi vielä Suomessa tukahduttaa se pitäisi tehdä. Muuten tässä joutuu vähintään vuoden varomaan kaikkea ja pitämään maskeja.
Ihan hullua että hallitus ei tee asialle mitään. Onko ne vaan niin laiskoja, etteivät viitsi ottaa valmiuslakia käyttöön. Silloin ne joutuisi pitämään kokouksia ja tekemään asialle jotain.
Meidän paikkakunnalla korona vaan leviää eikä ole mitään rajoituksia. Kyllä tällaisessa tilanteessa kun delegointi ei selvästikään toimi, hallituksen pitäisi pystyä olemaan toimintakykyinen. Olen niin pettynyt.
Perheille, hoitoalalle ja muille lähityössä oleville on tulossa kova syksy. Etätöissä istuvat päättää asioista, eikä jokaisena työpäivänä lähityössä altistuvilta kysytä mitään. Näin on nyt valittu tehdä. Lähityössä koronasuojaksi ei riitä maski, joka torjuu vain isompia pisaroita. Työsuojelua on odotella thln selvitystä ilmatartunnoista tammikuulle 2021 tai jotain. Korona ei ilmateitse
töissä tartu, mutta kotona kannattaa pysyä eri huoneissa pitää maskia ja tuuletella. Hmm.?
Jos oireettomia on 50% ja Todettuja tartuntoja 10000, on siis korona vasta aloittelemassa. Yli 95% kansasta on vielä sairastumatta. Ja uudelleenkin on sairastuneet jotkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikkakunnalla korona vaan leviää eikä ole mitään rajoituksia. Kyllä tällaisessa tilanteessa kun delegointi ei selvästikään toimi, hallituksen pitäisi pystyä olemaan toimintakykyinen. Olen niin pettynyt.Niinpä. Ei tämä ole menossa parissa kuukaudessa ohi. Ei me vältelty keväälläkään toisiamme kotona eikä tulisi mieleenkään alkaa välttelemään nyt. Ja mä olen meillä se riskiryhmäläinen. Kodin ulkopuolella tehdään kaikkemme, jotta ei saada tartuntaa, mutta jos se kaikesta huolimatta tulee, niin sitten tulee.
Meillä taas riskiryhmä perheessä vältellään kotonakin tartuntaa. Korona neuvonnasta saatiin jo keväällä ohjeet, miten toimitaan kotona, eri huoneet jne.
Uskon, että lapset kärsisivät enemmän, jos riskiryhmäläis vanhempi saa tsrtunnsn ja kuolee, kun nyt näistä Kodin sisäisistä järjestelyistä ja varo toimenpiteistä.
Orpous ei ole hyvä juttu lapsille.
Ymmärrän sun tilanteesi. Mun lapseni ovat jo täysi-ikäisiä, joten tuo orvoksi jääminen ei ole heille enää riski. Mä olen saanut vakavan sairaskohtauksen jo ennen pandemiaakin ihan vain olemalla kotona ja mun lapseni tietävät, millaista on, kun lääkäri kertoo, että selivytymismahdollisuudet ovat erittäin huonot. Voin saada samanlaisen tai jonkun muun sairaskohtauksen uudelleenkin ennenkuin pandemia on ohi enkä välttämättä ole yhtä onnekas kuin edellisellä kerralla. Joten en ala pitämään etäisyyttä perheenjäseniini. Muihin ihmisiin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa siis eilen 13 ja tänään 11 tartuntaa.
VAMK eli ammattikorkeakoulu on nyt lähettänyt tiedotteen, jossa kerrotaan sielläkin olevan tartuntoja. Opiskelijoita kehotetaan pysymään rauhallisena ja odottamaan tänään kokoontuvan valmiusryhmän ohjeita.https://ilkkapohjalainen.fi/tilaajalle/paikalliset/vaasan-ammattikorkea…
Jaa-a. Ei hyvältä näytä.
Täällä annettiin maskisuositus käytännössä kaikkialle, paitsi kotiin ja ulos, jos turvavälit onnistuu.
Ei kyllä riitä maskit, tarvitaan kaupunki kiinni Kuhmon ja Vimpelin malliin.
Vaasassa on kyllä reagoitu eikä vähätelty, joten lisää rajoituksia on varmaan luvassa.
Vaasassa täytyisi laittaa toinen aste etäopetukseen ja äkkiä! Syyslomaan asti tai muuten leviää niin paljon ettei sille mahdeta enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jonakin päivänä tartuntoja voi olla niin monessa kunnassa, että listaa tartunnoista ei enää saa yhtenä kappaleena palstalle.
Näin on. Kovasti on jo nyt lista venynyt pituutta, tänään oli tartuntoja jo yli 40:llä paikkakunnalla, kun vielä hetki sitten oli 10-20.
140+ on uusi normaali.