Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tämä on vähän pelottavaa.
Mikä erityisesti? Mua pelottaa opiskelijana asiakkaat, jotka tulee vastaanotolle oireettomana tai huijaavat ettei ole oireita. Suuhygienistiksi opiskelen.
Arvaa ottaako päähän asiakkaat, jotka tulevat apteekkiin flunssaisena ilman maskia, ja kun heiltä kysyy ovatko käyneet covid-19 testissä, niin eivät (" koska tämä on syysflunssaa").
On myös liikkeellä ihmisiä, jotka hakevat etelääkärin reseptillä duactia tms flunssan oireisiin, ja ovat liikkeellä ilman maskia. Toivottavasti etälääkäri on määrännyt käymään testissä, ja että joku toinen käy apteekissa.
Apteekissa käy paljon asiakkaina suuren riskiryhmän ihmisiä, esimerkiksi sytostaattilääkityksellä olevia ( syöpäpotilaat mm. )
Käsittämätöntä, miten itsekkäitä ihmiset voivat olla.
Laittaisivat edes maskin, jos ovat oireellisia. Kotona pitäisi toki pysyä!T. Eräs farmaseutti
Kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuutta siihen, että joku toinen kävisi apteekissa heidän puolestaan, eikä kaikilla apteekeilla ole kotiinkuljetusmahdollisuutta tai se ei koske kaikkia lääkkeitä, joten täysin tiukkaa linjaa on noissa hommissa vaikea vetää. Mutta kyllä nyt hyvänen aika pitäisi vähintään se tajuta, että ne syysflunssat pitää testata! Onhan sitä tässä toitotettu kuukausia. Itse käytän aina apteekissa maskia, juuri siellä käyvien riskiryhmäläisten takia. Meidän eniten käyttämässä apteekissa (YA Tampere) on myös sellainen systeemi, että toisella sisäänkäynnillä on tuulikaapissa luukku, jolla voi asioida jos on jotain flunssaoireita. Lääkkeensä saa, mutta ei saa tulla pitemmälle sisälle, vaan ilmoittaa tilauksensa puhelimella ja toimitus ja maksu on luukulla. Riskiryhmäläiset voivat sitten kulkea toisen oven kautta. Toki varmaan aika harvalla apteekilla on tällainen liiketila, jossa on molemmissa päissä sisäänkäynti.
Mä olen koko pandemia-ajan tilannut kaikki lääkkeeni ja muut apteekkitavarat verkkoapteekeista Postin kotiinkuljetuksella. Yhdessä apteekissa kuljetus oli kokonaan maksuton, toisessa maksoi 3,90 €. Tietysti tuossa toimituksessa kestää jonkin aikaa eli lääkkeitä on tilattava jo viikkoa ennen kuin ne ovat lopussa. Tämä ei tietenkään toimi sellaisissa lääkkeissä, joissa lääkäri kirjoittaa reseptin jostain uudesta lääkkeestä ja lääkkeen käyttö on aloitettava heti, esim antibioottikuuri.
On muitakin tapauksia joissa toimituspalvelu ei tule kysymykseen. Esim. insuliinia ei yleensä saa kotiin toimitettuna, koska se pitää säilyttää kylmässä kun pakkaus on avaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo tiedät, kotona on kaikkein suurin riski sairastua koronaan.
Näin vältät riskiä sairastua kotonasi koronaan!
Tämä menee mulla koronahysteerikollakin jo vähän yli. Siis että moneen kuukauteen - mahdollisesti ensi kesään asti - ei esim pitäisi lapsiaan sylissä, ei suutelisi puolisoaan ja pitäisi turvavälin kaikkiin perheenjäseniin. Ei yhteisiä aterioita, ei yhteisiä lautapelejä, ei yhteisiä saunomisia, ei yhteisiä automatkoja (esim lasten viemistä autolla päiväkotiin) , ei mitään yhteistä. Tietysti siinä tapauksessa, että jollain perheenjäsenellä todetaan koronavirus, voidaan maskein, desinfiointiainein ja sairastuneen eristämisin omaan huoneeseen vähentää muiden perheenjäsenten riskiä saada tartunta.
Niinpä. Tulee mieleen että jos korona noin paljon pelottaa, niin eikö olisi jo teknisesti helpompaa muuttaa pois kuin yrittää säätää turvavälien kanssa 24/7 samassa asunnossa. Mulla puoliso riskiryhmää, mutta on ihan meidän molempien tahdon mukaista että ei pidetä turvaväliä, vaikka olenkin itse kodin ulkopuolella töissä. Toinen asia sitten miten toimitaan jos tulee altistuminen, koronaan sairastuminen tai vahva koronaepäily. Kertaalleen olen testissä käynyt, mutta silloin epäily oli sen verran laimea että ei ryhdytty erityistoimenpiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä erityisesti? Mua pelottaa opiskelijana asiakkaat, jotka tulee vastaanotolle oireettomana tai huijaavat ettei ole oireita. Suuhygienistiksi opiskelen.
Arvaa ottaako päähän asiakkaat, jotka tulevat apteekkiin flunssaisena ilman maskia, ja kun heiltä kysyy ovatko käyneet covid-19 testissä, niin eivät (" koska tämä on syysflunssaa").
On myös liikkeellä ihmisiä, jotka hakevat etelääkärin reseptillä duactia tms flunssan oireisiin, ja ovat liikkeellä ilman maskia. Toivottavasti etälääkäri on määrännyt käymään testissä, ja että joku toinen käy apteekissa.
Apteekissa käy paljon asiakkaina suuren riskiryhmän ihmisiä, esimerkiksi sytostaattilääkityksellä olevia ( syöpäpotilaat mm. )
Laittaisivat edes maskin, jos ovat oireellisia. Kotona pitäisi toki pysyä!T. Eräs farmaseutti
Kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuutta siihen, että joku toinen kävisi apteekissa heidän puolestaan, eikä kaikilla apteekeilla ole kotiinkuljetusmahdollisuutta tai se ei koske kaikkia lääkkeitä, joten täysin tiukkaa linjaa on noissa hommissa vaikea vetää. Mutta kyllä nyt hyvänen aika pitäisi vähintään se tajuta, että ne syysflunssat pitää testata! Onhan sitä tässä toitotettu kuukausia. Itse käytän aina apteekissa maskia, juuri siellä käyvien riskiryhmäläisten takia. Meidän eniten käyttämässä apteekissa (YA Tampere) on myös sellainen systeemi, että toisella sisäänkäynnillä on tuulikaapissa luukku, jolla voi asioida jos on jotain flunssaoireita. Lääkkeensä saa, mutta ei saa tulla pitemmälle sisälle, vaan ilmoittaa tilauksensa puhelimella ja toimitus ja maksu on luukulla. Riskiryhmäläiset voivat sitten kulkea toisen oven kautta. Toki varmaan aika harvalla apteekilla on tällainen liiketila, jossa on molemmissa päissä sisäänkäynti.
Mä olen koko pandemia-ajan tilannut kaikki lääkkeeni ja muut apteekkitavarat verkkoapteekeista Postin kotiinkuljetuksella. Yhdessä apteekissa kuljetus oli kokonaan maksuton, toisessa maksoi 3,90 €. Tietysti tuossa toimituksessa kestää jonkin aikaa eli lääkkeitä on tilattava jo viikkoa ennen kuin ne ovat lopussa. Tämä ei tietenkään toimi sellaisissa lääkkeissä, joissa lääkäri kirjoittaa reseptin jostain uudesta lääkkeestä ja lääkkeen käyttö on aloitettava heti, esim antibioottikuuri.
On muitakin tapauksia joissa toimituspalvelu ei tule kysymykseen. Esim. insuliinia ei yleensä saa kotiin toimitettuna, koska se pitää säilyttää kylmässä kun pakkaus on avaamaton.
Joo, mutta kaikkien riski pienenee saada tartunta apteekissa, jos siellä eivät asioi kuin ne ,joiden on aivan pakko.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006655662.html
Sairaalahoitoon viedyn Trumpin kerrotaan olevan ”uupunut” ja kärsivän hengitysvaikeuksista – IS seuraa
Yhdysvaltojen presidentillä Donald Trumpilla on todettu korona. Myös rouva Melania Trump on todettu koronapositiiviseksi. IS seuraa tilanteen kehittymistä, lue tuoreimmat päivitykset.
IS-STT
2.10. 9:26 | Päivitetty 9:19
IS seuraa tilanteen kehittymistä ja reaktioita hetki hetkeltä. Uusimmat päivitykset näet alta.
Yllä olevalta videolta voit katsoa, kuinka Trump siirtyi helikopterilla sairaalaan.
Donald Trump kertoi koronatartunnastaan Twitterissä perjantaiaamuna Suomen aikaa. Hän ja Melania Trump jäivät karanteeniin välittömästi.
Suomen aikaan lauantain vastaisena yönä Trump kuljetettiin helikopterilla Walter Reedin sotilassairaalaan. Presidentin kerrotaan kuitenkin voivan hyvin. Hän ei tarvitse Valkoisen talon lääkärin mukaan lisähappea.
Myös Trump itse twiittasi sairaalasta hyväntuulisen oloisen viestin.
– Menee hyvin, luulisin! Kiitos kaikille. Rakkautta!!!", hän kirjoitti.
Myös Melania Trump on aiemmin twiitannut, että pari voi hyvin ja että hän on siirtänyt tulevia tapaamisiaan.
Trumpin lähipiiristä jo useilla henkilöillä on todettu koronatartunta. Tartunnan ovat saaneet Trumpin kampanjapäällikkö Bill Stepien sekä presidentin neuvonantajat Hope Hicks ja Kellyanne Conway, senaattorit Mike Lee ja Thom Tillis, republikaanipuolueen kansallisen komitean puheenjohtaja Ronna McDaniel ja Notre Damen yliopiston johtaja John Jenkins.
Sitten meillä on näitä Lintilöitä ja Sipilöitä, jotka eivät tajua mistään mitään! Kyllä tässä turvattomuuden tunne tulee. Koronan ei saa antaa nyt levitä holtittomasti, koska tämä on se, mitä halutaan. Eli maat yrittävät välttää talouden romahtamisen, mitä ei voi välttää koronan leviämisellä. Nyt tärkein on, että sairaalat, armeijat yms. Toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on mahdollisuuksia hyvinkin huonoihin asioihin.
Jotkut maat käyttävät toisten maiden heikkoutta hyväkseen. Toisinaan he arvioivat tilanteen väärin ja kohteena oleva maa reakoi odottua paljon voimakkaammin.
Donald Trumpin mahdollinen sairastuminen on suuri riski koko maailmalle ja jos tapahtuu vielä jotakin yhtä yllättävää, riskistä tulee monin verroin suurempi.
Tämä on erittäin käsinkirjoitettua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt oli hulluutta, että istuva presidentti altistettiin koronalle. Nykyaikana etätyö mahdollisuus. Tämä sekoittaa Yhdysvallat tilannetta entisestään ja vaalit myös. Mikäs sen helpompaa kuin joku tartuttaa tahallaan.
Puttea kyllä suojataan omassa maassaan. Varmaan Kiinankin johtatajia.
Vai altistettiin! Kyllä herra on ihan itse itsensä altistanut.
Yrittivät estää talouden romahtamisen, mikäjuurikin on ollut tarkoituskin. Nyt korona leviää ja kylvää tuhoa ja jossain vaiheessa ne rajoitukset on pakko ottaa käyttöön. Silloin on jo myöhäistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet saa joka puolelle suomea yya verkkokaupasta. Myös pikalääkkeet saa ainakin pk seudulla, kun soittaa apteekkiin (pieneen!!!) ja kertoo tilanteen. Tuovat oven taakse!!
Ei ole muuten noissa kuvissa Trumpin sairaalaan siirtymisestä tuo kuljetushenkilökunnan suojautuminen ihan sitä tasoa, kuin se koronapotilaiden kuljetuksissa normaalisti on...
Yhdessä ainoassa yliopistossa 770 koronavirustartuntaa, eli altistumiset ovat johtaneet jatkotartuntoihin
https://news.sky.com/story/coronavirus-major-outbreak-at-northumbria-un…
Coronavirus: Major outbreak at Northumbria University as 770 students test positive
The uni says it is offering those isolating "24/7 online mental health support and one-to-one support from our wellbeing teams".
By Andy Hayes, news reporter
Friday 2 October 2020 20:27, UK
Aamulehdessä kuva eilisestä Ilveksen jääkiekkopelistä. Fanikatsomossa huudetaan vieri vieressä, osa ilman maskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee mulla koronahysteerikollakin jo vähän yli. Siis että moneen kuukauteen - mahdollisesti ensi kesään asti - ei esim pitäisi lapsiaan sylissä, ei suutelisi puolisoaan ja pitäisi turvavälin kaikkiin perheenjäseniin. Ei yhteisiä aterioita, ei yhteisiä lautapelejä, ei yhteisiä saunomisia, ei yhteisiä automatkoja (esim lasten viemistä autolla päiväkotiin) , ei mitään yhteistä. Tietysti siinä tapauksessa, että jollain perheenjäsenellä todetaan koronavirus, voidaan maskein, desinfiointiainein ja sairastuneen eristämisin omaan huoneeseen vähentää muiden perheenjäsenten riskiä saada tartunta.
Aivan hemmetin hyvät ohjeet, kiitos is.
Juuri näin.
T riskiryhmä mamma
Vaasassa taas 11 tartuntaa!
Ilmenee sairaanhoitopiirin sivuilta. Tässähän mennään kovaa vauhtia epidemia-alue kakkoseksi.
Eiliseen asti käytännössä lähes kaikki opiskelijoita. Vaasan yliopistossa. Juhlista Helsingissä ja Vaasassa saatu.
On se niin tärkeää tuo juhliminen.
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa taas 11 tartuntaa!
Ilmenee sairaanhoitopiirin sivuilta. Tässähän mennään kovaa vauhtia epidemia-alue kakkoseksi.
Eiliseen asti käytännössä lähes kaikki opiskelijoita. Vaasan yliopistossa. Juhlista Helsingissä ja Vaasassa saatu.
On se niin tärkeää tuo juhliminen.
11 uutta tartuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tulee mieleen että jos korona noin paljon pelottaa, niin eikö olisi jo teknisesti helpompaa muuttaa pois kuin yrittää säätää turvavälien kanssa 24/7 samassa asunnossa. Mulla puoliso riskiryhmää, mutta on ihan meidän molempien tahdon mukaista että ei pidetä turvaväliä, vaikka olenkin itse kodin ulkopuolella töissä. Toinen asia sitten miten toimitaan jos tulee altistuminen, koronaan sairastuminen tai vahva koronaepäily. Kertaalleen olen testissä käynyt, mutta silloin epäily oli sen verran laimea että ei ryhdytty erityistoimenpiteisiin.
Niin.
Suomessa jokainen saa todellakin valita itse miten suojaa itsensä.
Meillä taas riskiryhmä perheessä pidetään kotona turvavälit ja tuuletetaan jne.
Ja jos joku perheenjäsen joutuu sairaalaan hoitojaksolle ja tulee osastolta takaisin, hän on 2 viikkoa eristyksissä, jottei tartuta muita, jos on hoitoreissulla altistunut osastolla tms.
Maskeja käytetään myös kotona, esum. Juuri kotiutuksen jälkeen...
Niin, eri perheissä toimitaan todellakin eri tavalla.
Ja muksut on meillä tietenkin poissa koulusta!
Kyse on henkeen ja terveyteen kohdistuvasta välittömästä uhkasta meille riskiryhmäläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin meilläkin, paitsi että testissä olen joutunut käymään jo kolmesti ja nyt sitten altistuin varmalle korona-potilaalle ja todellakin tehdään kotona kaikki mahdollinen eristäytyminen. Voin sanoa ettei ole kivaa, eikä helppoa, ei käytännön asioiden suhteen, eikä henkisesti. Nyt jos koskaan tunnen syvää katkeruutta, ettei tilannetta kesän hyvänä aikana hoidettu kokonaan kuntoon ja laitettu rajoille karanteeneja. Nyt tässä sitten tavalliset työssäkäyvät joutuvat riskeeraamaan itsensä lisäksi läheisensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole teknisesti mahdollisuutta muuttaa erikseen. Ei taloudellisia mahdollisuuksia. Ei mökkiä, ei omaisuutta jota myydä, ei varallisuutta....
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä ainoassa yliopistossa 770 koronavirustartuntaa, eli altistumiset ovat johtaneet jatkotartuntoihin
https://news.sky.com/story/coronavirus-major-outbreak-at-northumbria-un…
Coronavirus: Major outbreak at Northumbria University as 770 students test positive
The uni says it is offering those isolating "24/7 online mental health support and one-to-one support from our wellbeing teams".
By Andy Hayes, news reporter
Friday 2 October 2020 20:27, UK
Virus leviää ulkomailla yliopistoissa.
Helsingin yliopisto lähetti opiskelijoita syyskuussa vaihtoon ulkomaille, täysin järkyttävää ja Vastuutonta toimintaa helsingin yliopistolta!!!
Juuri nyt - Näkkäläjärven maitokopin tietotoimisto:
Trumppi vietiin sairaalaan
Nyt juuri
Tässä on mahdollisuuksia hyvinkin huonoihin asioihin.
Jotkut maat käyttävät toisten maiden heikkoutta hyväkseen. Toisinaan he arvioivat tilanteen väärin ja kohteena oleva maa reakoi odottua paljon voimakkaammin.
Donald Trumpin mahdollinen sairastuminen on suuri riski koko maailmalle ja jos tapahtuu vielä jotakin yhtä yllättävää, riskistä tulee monin verroin suurempi.