Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
hysteerikko kirjoitti:
Miten olette ratkaisseet tämän käsienpesuun liittyvän ongelman?
Avaat koronaisella kädelläsi vesihanan jolloin korona tarttuu hanaan, peset kädet. Suljet koronaisen hanan puhtailla käsilläsi, jolloin korona tarttuu taas käsiisi. Kuivaat kädet jolloin korona on käsipyyhkeessäkin. Puhdistat hanan, mutta kun peset kätesi uudestaan korona tarttuu taas käsistäsi hanaan.
Miten vesihanan saa kokonaan koronattomaksi? Että ne kädetkin voisi joskus olla oikeasti puhtaat?
Älä avaa hanaa likaisella kädellä, vaan tuuppaa se auki esim. kyynärvarrella jolla et ole lähminyt niin monia paikkoja kuin kämmenellä ja sormilla. Sulkea voit sitten pestyllä kädellä.
Avaa hana koronakädellä, kastele kädet, ota saippuaa, hiero perusteellisesti, huuhtele kädet, ota paperi jolla kuivaat ja suojaat kätesi ja suljet hanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotivaraa täydentäneet: mitä teillä sisältyy kotivaraan? Ruokavarastoja olen täydentänyt mutta mietin mitä muuta olisi hyvä varata. Pattereita, lääkkeitä, siteitä, tampooneja, vessapaperia kävin hakemassa tänään.
-saippuaa, yleispuhdistusaine, käsidesiä, wc paperi, sokeria, suola, kahvia, pastaa, riisiä, hiutaleita, kuivana pataruokia (lis jauheliha), jauhoja, leivinpaperi, kuivamaito, ruokaöljyä, perunamuussi pusseja, perunajauhoa, marjoja pakkasessa, jauheliha tms pakkasessa, säilyke kurkkuja ym pastakastiketta, lääkkeet, vitamiinit.. vettä
Kaljaa, siideriä, lonkeroa, kossua, viskiä, viiniä, giniä, blandiksia. Sit tilaa pizzaa, kun tulee nälkä.
Minun versioni: paljon erilaisia juustoja, viiniä sekä viinirypäleitä. Pari kassillista suklaata sekä saman verran salmiakkia. Hapankorppuja ja paprikoita. Smurffilimua paljon. Puolisolle samanlainen setit (ei smurffilimua) ja hälle lisäksi pullaa kaapin ylähylly täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie tai aika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotivaraa täydentäneet: mitä teillä sisältyy kotivaraan? Ruokavarastoja olen täydentänyt mutta mietin mitä muuta olisi hyvä varata. Pattereita, lääkkeitä, siteitä, tampooneja, vessapaperia kävin hakemassa tänään.
-saippuaa, yleispuhdistusaine, käsidesiä, wc paperi, sokeria, suola, kahvia, pastaa, riisiä, hiutaleita, kuivana pataruokia (lis jauheliha), jauhoja, leivinpaperi, kuivamaito, ruokaöljyä, perunamuussi pusseja, perunajauhoa, marjoja pakkasessa, jauheliha tms pakkasessa, säilyke kurkkuja ym pastakastiketta, lääkkeet, vitamiinit.. vettä
Kaljaa, siideriä, lonkeroa, kossua, viskiä, viiniä, giniä, blandiksia. Sit tilaa pizzaa, kun tulee nälkä.
Tällä määrällä minä oisin 2vk koomassa.
Tuo on LEHR, life-ending-home-reserve eli tappava kotivara!
Jawohl, LEHRSSI.
Jengi peilaa vaan tartuntalukuja/kuolleita.
Jos vain harva testataan niin kuolleeksi julistetaan ihan muista syistä vaikka syy oikeasti onkin Corona.
Siksi on tavallaan aivan sama mitä kiinan tilastot näyttivät eilen, viikko sitten tai huomenna.
Oikeita tuloksia saamme vasta kun tauti on levinnyt kiinan ulkopuolelle.
Tätä ei moni tunnu sisäistävän :(
MTV-uutiset onneksi tietää paremmin: "Onko koronavirus pahempi kuin sars tai kausi-influenssa? Näin moni koronaan sairastunut todella kuolee tautiin"
Linkki: /www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-koronavirus-pahempi-kuin-sars-tai-kaus…
Tänään julkaistussa uutisessa lähteenä on tosiaan tammikuussa julkaistua tietoa:
"Terveyden ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtava asiantuntija Carita Savolainen-Kopra MTV kertoi tammikuussa MTV Uutisille, että koronaviruksen R0-luku on matalampi kuin esimerkiksi sars-viruksella."
Uutisessa ei siis oteta kantaa, että onko koronavirus pahempi kuin sars tai kausi-influenssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hysteerikko kirjoitti:
Miten olette ratkaisseet tämän käsienpesuun liittyvän ongelman?
Avaat koronaisella kädelläsi vesihanan jolloin korona tarttuu hanaan, peset kädet. Suljet koronaisen hanan puhtailla käsilläsi, jolloin korona tarttuu taas käsiisi. Kuivaat kädet jolloin korona on käsipyyhkeessäkin. Puhdistat hanan, mutta kun peset kätesi uudestaan korona tarttuu taas käsistäsi hanaan.
Miten vesihanan saa kokonaan koronattomaksi? Että ne kädetkin voisi joskus olla oikeasti puhtaat?
Käsidesi pyyhepaketti taskuun niin ei tarvi käyttää yleisiä hanoja. Otin ne mukaan tänään kauppaan ja pyyhin ostoskärryt ennen koskemista niihin. Samoin puhelimen ym.
Loistoidea! Kiitos! Minkä merkkisiä nuo desi-pyyhkeet on , saa ilmeisesti marketista?
Minulla on AURA pyyhkeitä. Niitä voi tehdä itse vaikka talouspaperiin sumuttaa desifiointiainetta (esim Chemisept G tai alkoholi vahva) ja ottaa taskuun pikkupussiin kun liikkuu kaupungilla.
Niin saa noita pyyhkeitä marketista. Eri merkkisiä eripaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella tällä hetkellä kuumetauti vaikka on influenssarokote?? Meillä on influenssarokote ja meidän perheessä 40 asteen kuumetautia, eikä tietenkään sitä testata kun ei olla oltu Kiinassa. Mutta mistä me tiedetään jos meillä on korona!
Sitten tässä rikotaan WHO:n linjausta:
sen mukaan nyt on kriittisen tärkeää
- rajata epidemian leviäminen
- löytää ja eristää tautitapaukset mahdollisimman nopeasti.Katsoin THL:n sivuilta. Siellä on koronan ensioireina mainittu vain kuume, yskä ja hengenahdistus. Oikeasti niitä oli jotain 10 oiretta.
Kuinka suuri valta WHO:lla on?
Onko valtioilla oikeus rikkoa sen linjauksia/määräyksiä?Kohta pitää laittaa suoraan WHO:lle viestiä että suomi ei tutki oirepotilaita eikä estä viruksen leviämistä. Oisko joku englanninkielen taitoinen?
Tottakai täällä on engl.taitoisia.
Se, onko WHOlla jotain yleisönosastoa
onkin toinen juttu.
Eiköhän WHO asioi viranomais- ja ammattilaistasolla.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että lentokoneiden annetaan edelleen vain lennellä ristiin rastiin ja levittää pöpöä.
Eiittää että yksi taudinkantaja on lentokentällä niin tauti on hetkessä ympäri maailmaa.
Ja nythän se on, CC tautikartalla Suomestakin löytyi punainen täplä. Onpa hienoa. Lisää vain lentelyä, jee.
Ei paljon naurata, olen monisairas yh, en ole vielä valmis kuolemaan, mutta jos ton taudin saan, niin se on menoa, koska en ole nuori ja terve.
Ei kannata liikaa peljätä. Taudinkantajia on lennellyt jo joulukuusta lähtien, eikä siltikään ole tämän pahemmin tauti levinnyt. Nyt ollaan jo voiton puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisihän sen olla muutenkin itsestäänselvää, että vesihana suljetaan kyynerpäällä/paperilla. Olen jo muutenkin kyllä pitkään kiinnittänyt huomiota julkisissa vessoissa (naisten), kuinka huonosti niitä käsiä pestään. Monet vain äkkiä huuhtaisevat ja jotkut ehkä vähän pyörittävät ensin saippualla ja nopea huuhtelu. Lääpitään käsillä niitä likaisia hanoja ja ovenkahvoja. Kuitenkin aika paljon puhutaan käsihygienian tärkeydestä, mua ainakin hävettäisi tulla vessasta ilman kunnollista käsipesua. Eivät varmaan kotonaankaan pese yhtään.
Miehet eivät ole yhtään sen parempia: siivotessa sairaalan pääaulan vessoja edes epäuskoinen tuijotukseni ei häirinnyt niitä keskimäärin kolmea neljästä, jotka lompsivat pisuaarilta letkuisin käsin suoraan ovelle.
Mitä sitte. Jotku naiset imee samoja letkuja. Monesti ei ihan vasta pestynäkin.
Sitä sitten, että jos 50 miestä avaa oven letkuisilla käsillä, siinä ovessa on 50 miehen letkubasillit, jotka mies nro 51 työntää sormella nenäänsä ennen kuin menee kauppaan puristelemaan tomaatteja.
Hyi helvetti.
Ketjun aloittaja kirjoitti:
Jengi peilaa vaan tartuntalukuja/kuolleita.
Jos vain harva testataan niin kuolleeksi julistetaan ihan muista syistä vaikka syy oikeasti onkin Corona.
Siksi on tavallaan aivan sama mitä kiinan tilastot näyttivät eilen, viikko sitten tai huomenna.
Oikeita tuloksia saamme vasta kun tauti on levinnyt kiinan ulkopuolelle.
Tätä ei moni tunnu sisäistävän :(
Onhan se levinnyt jo joulukuusta lähtien. Kyllä ne Coronan vuoksi julistetaan kuolleeksi, jotka sitä virusta ovat kantaneet. EIkä tilastot ole ollenkaan se ja sama, vaan tärkeä tiedon lähde tietenkin. Varsinkin ne muiden maiden tartuntatilastot, jotak ovat edelleen pieniä. Niistäkin valtaosa Japanissa paatissa.
Vierailija kirjoitti:
Me tätä palstaa lukevat tiedämme jo aika paljon.
Sääliksi käy ihmiset, jotka seuraavat ainoastaan telkkarin uutisia ja lehtiä. He ovat ymmärrettävästi aivan ihmeissään, mitä on tekeillä. Ja jos tästä tulee pandemia, he ovat järkyttyneitä, kun ei ole lainkaan varoitettu ja valmisteltu.
Tämä. Niin tämä.
Älkää näppäilkö sormilla maksupäätettä tai muita nappuloita. Käyttäkää autonavainta tms.
Älä ota leipähyllystä ottimilla. Tartu suoraan vain ja ainoastaan omaan sampylääsi tms.
Avaa ovet jalalla työntämällä alhaalta "potkulevystä".
Älä koske mihinkään turhaan. Älä koske kasvojasi.
Hengitä julkisissa paikoissa suun kautta, ei nenän.
Puhdista kätesi aina julkisesta paikassta poistuessasi, jos olet koskenut johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierakertoa. [quote=pianeläkkeelle57 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
einäin kirjoitti:
Hoitajille on annettu sellaiset ohjeet suomessa että huh huh!!!
EI SAA pyytää testikittiä eikä ilmoittaa epäilystä vaikka oireista kärsijiä olisi. Myös jonkinlainen piikki keuhkokuumeista mm.Kiinaan ja Thaimaahan matkustaneilta ja läheisiltään löytynyt jo ennen Joulua Suomesta. Tämä on ainoa sivusto missä ihmiset voivat käydä keskustelua aiheesta. Eli epäilyjä on että virus meneillään Suomessa, muttei suostuta testaamaan *kun sairastuja itse ei ole käynyt Kiinassa*.
Kansanaloiteko tästä täytyy tehdä. Kuka uskaltaa tehdä aloitteen, näin on ihmiset peloteltu ettei uskala kuin arasti työpaikalla aiheesta puhua, ettei vaan epäillä hörhöksi.
t.lääketiede
Onko tämä oikea hoitaja joka kirjoitti tän? Voiko joku muu sh vahvistaa?
Aihe ole räjähdysaltis, lääkärillä ei saa olla "omaa mielipidettä" terveyskeskuksissa. THL :n ohjeistusta täytyy orjallisesti noudattaa. Jos omin päin menee puuhastelemaan vastaan, niin kyllä toimiaan joutuu selittelemään. Lääkäri ei voi testailla/määräillä välillä ihan perusteltujakaan kokeita - tässä on kyse säästötoimenpiteistä, rumasti sanottuna. Keskussairaala heittelee hylkyjä aivan tarpeellisistakin lähetteistä ja joutuu laittamaan oman arvovaltansa likoon, että saa asiakkaalleen hoitoa. Näin Hkin keskustan alueella, tiheästiasutuissä lähiöissä tilanne vielä kurjempi.
Pahoin pelkään että pandemia edessä, ellei tähän havahduta nyt. Lentoja pitäisi karsia. Ruokavarasto on hyvä. Käsienpesu äärettömän tärkeää. Joukkotilaisuuksien välttäminen.
En millään ymmärrä näitä epidemia-alueelle lentäviä. Thaimaa ei ole paras paikka jos tältä haluaa välttyä. Itämisaika voi olla pidempi kuin 14vrk. Aasian lomakohteissan paljon alueita, joista ei saada luotettavaa tilastoa ja joissa ei testata kalliilla, vaan heitetään maksimissaan hyödyttömiä antibiootteja kuumeileville, jos sitäkään.
Kyllä tässä tietynlainen vastuunpakoilu haiskahtaa. Lentoja voisi aivan hyvin rajoittaa. Ei tämä perusflunssa ole eikä tällaista vaikenemisen ilmapiiriä ollut SARSinkaan aikana, toivotaan parasta. Vahvistan ainakin sen ettei akateemiset aiheesta keskustele vaikka "jotain" mieltä olisi, varsinkin nuorempi sukupolvi on politisoinut ilmapiiriä.
Kiitos kun kirjoitit. Olen myös itse ottanut lääkärinä kantaa tällä palstalla ja kertonut huolestani. Samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia minulla myös kuin sinulla.
Muita meitä on moneen junaan. Palstalla kirjoittaa välillä myös terävää kritiikkiä esittävä nuori kollega (hän otti kanssani yhteen hanakasti viikonloppuna ja syytti valelääkäriksi, kyseenalaistaen huoleni - lisäksi eilen täällä myös kirjoitti samalta vaikuttava ihminen varoittaen ihmisiä meistä täällä palstalla olevista "kansanlääkäreistä", jotka ovat hänen mielestään vaarallisia kertoessaan huolistaan).
No, kukaanhan ei voi todistaa mitään näiden nimimerkkien takana, mutta uskon ihmisten tietävän viimeistään nyt, että täällä useampikin terveydenhuoltoalan ammatilainen on ja huolestaan kirjoittaa. Itse olen jakanut lääketieteellisiä artikkeleita ja tietoa aika paljon täällä, ja olen huomannut ainakin yhden toisenkin lääketieteestä tietävän tekevän niin. En siis todellakaan pidä vaarallisena tätä pandemiauhan edessä tiedottamista, keskustelua ja ennakointia - se on vain hyvä asia. Olen itsekin oppinut täältä joitakin asioita lukiessani ihmisten vinkkaamia artikkeleita (siinä mielessä tämä on kaikkine puutteineen informatiivisempikin paikka kuin esim. Fimnetin palsta).
P.S. Todella siis allekirjoitan kaikki mainitsemasi asiat. Erityisesti kun ihmiset muistaisivat hyvän käsihygienian ja välttäisivät niitä matkoja Aasiaan juuri nyt.
Kiitos Lääkärille, joka kommentoit. Näitä suoraselkäisiä lääkäreitä alkaa tulla esiin, kun tilanne alkaa levitä käsiin eikä voi toimia, kun THL sitonut kädet.
Olisko teillä lääkäreillä vaikutusvaltaa THL:n suuntaan kertoa huolistanne ja että nyt pitäs toimia ennenkun tämä leviää ja rajottaa ja lopettaa lennot kiinaan ja sieltä tänne. Eikö ne kuuntele teitäkään?
THL pitää meitä tavallisia ihmisiä maanmatosilla, jotka ei ymmärrä mitään.
Noudattaako tuo THL sitten WHO:n ohjeita? Kuinka korkealle tässä pitäisi mennä, että löytyisi joku joka saisi päätettyä muutoksen siihen suuntaan, ettei virus pääse leviämään Suomeen eikä muuallekkaan?
Kukaan lääkäri ei käytä noin naiivia ja joillekin kioski/seksinovelleille ominiasta kieltä. Kuulostaa hommapalstailijalta.
Pitkä ketju, kehen tai keihin viittaat?
Mikä on oma koulutuksesi/ammattisi, siis sen ohella että hääräät hommalla?
Mä olen suomen kielen ammattilainen, enkä näe syytä epäillä, etteivät lääkäriksi ilmoittautuneet olisi lääkäreitä.
Olen lukenut ja käsitellyt lääketieteellisiä kirjoituksia ja lääkäreiden popularisoitua tekstiä. Sua ehkä yllättää, että lääkäreitä on hyvin erilaisia kirjallisilta kyvyiltään.
Kukaan ei tuota aina niin säntillistä kieltä kuin osaisi. Itse tunnistan lääkärin tms. korkeasti koulutetun lääketieteen alan hlön ilmaisun tarkkuudesta, kiihkottomuudesta yms seikoista melko hyvällä varmuudella.
No niin, en todistele sulle enkä muille tämän enempää. Ennen kuin joku alkaa nyppiä tekstiäni ja etsiä sieltä pilkku- tai kongruenssivirheitä, toistan: ei kukaan tuota aina loppuun hiottua tekstiä. Nettipalstalla siihen ei ole aihetta.
On muuten aina yhtä merkillistä, että joistain palstailijoista on niin ällistyttävää, että täällä meitä on eri alojen ammattilaisia kirjoittelemassa. Todella.
Heh, sama kirjoittaja kuin se harlekiinilääkäri. Mut vaihtoi puhekieleen hämätäkseen. Ilmaisun tarkkuudesta tais olla syy miksi jäit kiinni - spennasit liikaa ja meni ylikirjakieliseksi. Koska lääkäri kirjoittaa ihan niinkuin normaalit ihmiset, ei niinkuin työväenopiston luovan kirjoittamisen kurssilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella tällä hetkellä kuumetauti vaikka on influenssarokote?? Meillä on influenssarokote ja meidän perheessä 40 asteen kuumetautia, eikä tietenkään sitä testata kun ei olla oltu Kiinassa. Mutta mistä me tiedetään jos meillä on korona!
Meillä oli Rs. Eli kaikkea kiertää nyt.
Tekeekö aikuisillekin kovan kuumeen? Käsittääkseni vauvoille ja Pikkulapsille vain vaarallinen.
Meillä oli lapsilla muutama vuosi takaperin RS-virus. Olivat 40 asteen kuumeessa 5-6 päivää. Meille vanhemmille ei tullut mitään kurkkukipua pahempaa. Näin kävi myös tuttavaperheessä samalla viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisihän sen olla muutenkin itsestäänselvää, että vesihana suljetaan kyynerpäällä/paperilla. Olen jo muutenkin kyllä pitkään kiinnittänyt huomiota julkisissa vessoissa (naisten), kuinka huonosti niitä käsiä pestään. Monet vain äkkiä huuhtaisevat ja jotkut ehkä vähän pyörittävät ensin saippualla ja nopea huuhtelu. Lääpitään käsillä niitä likaisia hanoja ja ovenkahvoja. Kuitenkin aika paljon puhutaan käsihygienian tärkeydestä, mua ainakin hävettäisi tulla vessasta ilman kunnollista käsipesua. Eivät varmaan kotonaankaan pese yhtään.
Miehet eivät ole yhtään sen parempia: siivotessa sairaalan pääaulan vessoja edes epäuskoinen tuijotukseni ei häirinnyt niitä keskimäärin kolmea neljästä, jotka lompsivat pisuaarilta letkuisin käsin suoraan ovelle.
Sitä sitten, että jos 50 miestä avaa oven letkuisilla käsillä, siinä ovessa on 50 miehen letkubasillit, jotka mies nro 51 työntää sormella nenäänsä ennen kuin menee kauppaan puristelemaan tomaatteja.
Hyi helvetti.
Miettikääpä ensi kerralla kaupassa tomaatteja ja omenoita laarista noukkiessanne kuinka monen vehkeen ja perä-aukon eritteitä on lääpitty visvaisilla sormilla niihin. Niitä sitten mutustaessa kotona on kiva mietiskellä näitä juttuja.
Pelottaa paljon, en ole enää uskaltanut käydä kaupassa. Ruuat joutunut tilaamaan woltin kautta. Kauanko tämä piina jatkuu?
Pitää muuten mainita - nyt kun joku hempeyskohtaus iski - että tää on av:n parhaita ketjuja all time ever, ja olen oudon lämminhenkisesti kiintynyt teihin kirjoittajiin (ja osan aina tunnistan viestin kirjoitustyylistä). Lämmin ja vilpitön kiitos kaikille, erityiskunniamaininta uutterille tiedonetsijöille, kääntäjille ja finnairagentille :)
Hali ja rutistus kaikille!
Eläkkeelle57 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Moni kollega samaa mieltä, mutta ei näistä taukohuoneessa kovin paljon keskustella. Se on nähty mitä käy kun vanhemmat herrashenkilöt ottavat kansanterveyden huoliin kantaa. Tapaukset Kopakkala, Heikkilä. Kyllä tämä vaatii aktiivisuusasteen muutosta ns.korkeammilla tahoilla."
Just. Nämä vaihtoehtolääketieteen mainitsemiset paljastavat aika paljon.
En tiedä mikä on ongelmasi tai asiattomuutesi lähde. Esimerkit eivät ole vedetty suuret sankarini-kirjasta. Egosentriset ihmiset eivät herätä arvostustani. Kopakkalaa voisin kätelläkin.
Sarkasmi ja itseironia tuntuu olevan sukupuuton partaalla, joten sen harjoittamista täytyy kanssasi välttää, sinulla tuntuu olevan kovin mustavalkoinen ajatusmaailma.
Ehkä tämä vauva-palsta on aluettasi ja me muutama tänne eksynyt lääkäri, emme sovi pirtaan. Nämä ovat päivänselviä asioita rivilääkäreille, ettei lähdetä keekoilemaan ohi ohjeistuksien julkisuuteen, jos haluaa työvuosiaan vielä hetken jatkaa. Rauhaa sinulle. Hedelmätöntä keskustelua on turha jatkaa.
Täällä on muidenkin akateemisten alojen edustajien aika haastavaa keskustella, osakseen saa paljon ivaa siitä hyvästä että on pyrkinyt jakamaan vilpittömästi asiatietoa, selvästi osa keskustelijoista ei tunnista asiallisten ulostulojen ja hölynpölyn eroa mutta puhdasta ilkeyttäkin on paljon. Olet aivan oikeassa, hedelmätöntä keskustelua on turha jatkaa. Itsekään en palstaa ole seurannut ennen tätä ketjua ja kohta alkaakin olla saturaatiopiste lähellä kyllästymisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä surkuhupiasaa nähdä kuinka palstan lähihoitajat ja muut puoskarit kuvittelee olevansa kansainvälisiä tutkijoita ja lääkäreitä viisaampia ja tietäväisempiä googlattuaan pari päivää artikkeleja. osoittaa todella vaarallista itsekritiikin puutetta ja ylikasvanutta egoa, koulutuksen olemattomuutta, koska etenkin lääketieteessä sille hierarkialle on erittäin hyvät syynsä.
Joskus tutkija ja lääkäri voi olla oman uran ja ajatustensa kanssa jäykistynyt, ettei usko muuta vaikka näkee. Joskus asiasta enempää tietämätön voi havaita jotain mitä pitkään samaa asiaa jankkaava. Monikin asia voi estää ihmistä uskomasta selvää tietoa ja muiden kollegoiden tutkimuksia. Sitä saattaa kieltää vakavan asian olevan tosi ihan sen vakavuuden vuoksi. Sitä se defenssi on.
Nuo kaikki mistä täällä on informoitu on myös sinun luettavissa. Todella paljon on ollut hyvää ja asiallista, ihan oikeaa tietoa täällä. Olen mielenkiinnolla lukenut. Paljon on myös höpönpöpöä, joka on onneksi todella helppo sivuuttaa. Mikään hierarkia ei siitä vaarannu, että me täällä toisiamme valistetaan tästä vaarallisesta sairaudesta.
Tästä on hyvänä esimerkkinä Jani Kaaro ja migreeni.