Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot ja virkamiehet ottavat järjettömän riskin toisen aallon edistämisen suhteen. Taudin pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedetä mitään. Pitkäaikaiset sairaslomat tai pahimmassa tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeet tulevat pitkällä tähtäimellä kalliiksi verrattuna siihen hintaan, mitä taudin tukahdutus maaliskuussa olisi maksanut.
Vaikka valtiolla on lain mukaan velvollisuus estää yleisvaarallisia tartuntatauteja huolehtimalla mm. rajaturvallisuudesta, en voi silti olla paheksumatta kaikkia nyt ulkomaille lähteviä.
Aivan samaa mieltä. Mitään riskejä ei pidä ottaa vaarallisen ja tuntemattoman viruksen kanssa. Lasten ja nuorten riskeeraaminen on erityisen vastuutonta, sillä heillä on elämä edessään ja tuhoutunuttta terveyttä ei tuo mikään raha takaisin. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle työkyvyttämyyseläkkeet 20-40-vuotiaille loppuelämäksi tai alentunut työkyky ja sitä myötä alemmat verokertymät. Puhumattakaan kasvavista terveysmenoista. Kansainvälisissä tutkimussa on käynyt ilmi, että jopa puolet koronavirustartunnan saaneista on saanut pitkäaikaisia terveysongelmia.
Jotenkin veikkaan etteivät ne vakavasti sairastuneet ole olleet työelämässä muutenkaan, eli sinänsä vaikutusta.
Luepa pitkään sairastaneiden kokemuksia. Monet ovat nuoria työssä käyviä ihmisiä. Olen itse sairastunut maaliskuussa ja olen töissä yksityisellä sektorilla. Koronatartunnan sain todennäköisesti Kiinassa työmatkalla olleelta yritysasiakkaalta. Kevään pystyin tekemään etätöitä, vaikka oireet ovatkin alentaneetkin terveydentilaani. Olen todella huolissani, että jos oireet jatkuvat tai pahenevat, minulta voi mennä lopullisesti terveys ja työkyky. Ja meitä on monia. 34-vuotias IT-allalla työskentelevä perusterve nuori mies on sairastanut myös maaliskuulta alkaen: https://www.mediuutiset.fi/uutiset/korona-on-koko-kehon-sairaus-miksi-t…
Mä olen itse sekä yhteiskunnallisesti että oman terveyteni puolesta (42 vuotias perusterve) paljon enemmän huolissani juuri tuosta pitkäaikaissairastumisesta kuin kuolemasta. Pätevästihän on tuotu esille, että on hyvin harvinaista että perusterve työikäinen kuolee koronaan. Sen sijaan nuo pitkäaikaissairaat usein unohdetaan. Samoin asian taloudellinen merkitys. Jos esim. 40 vuotiaana joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle on se yksittäisen ihmisen tragedian ohella myös julkisen talouden tragedia.
No ei kyllä joudu, siitä pitää Kelan asiantuntijalääkärit huolen.
Kyllä joutuu, kun tarpeeksi pahasti käy. Englantilaisella perheenäidillä amputoitiin kädet ja jalat niiden mentyä kuolioon koronan takia, aika harvaa työtä pystyy tekemään kädettömänä ja jalattomana. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kahden-lapsen-aiti-caroline-parantu…
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomi ei tilaa oxfordin rokotetta?
Mitä hudsdtellasn taas?
Euroopan valtiot ovat tilanneet astra zenican rokotetta ja rokotetta valmistetaan jo miljoonia ja miljoonia piikkejä?Eikö tässä olisi välikysymyksen paikka?
Jos odotetaan parempaa rokotetta.
Tarvittaisiin a-studio, jossa selitettäisiin tarkoin rokote asiat.
Oxfordin rokotteella rokotetuilla (virukselle altistetuilla) apinoilla oli yhtä paljon virusta limakalvoilla kuin rokottamattomilla.
Eli eikös nuo rokotetut apinat levitä koronaa edelleen.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006581585.html?ref=rss
Maski voi suojata vakavalta tautimuodolta.
Onneksi löysin tämän ketjun. Maskia käyttävänä olen saanut naurua ja katseita osakseni. Sairastan vasomotorista nuhaa. Aivastelen päivittäin. Nenä valuu joskus yllättäen. Käytän maskia kaupassa käydessäni. Tänään viimeksi, ruokakaupassa, iäkäs rouva jäi tuijottamaan minua kaupassa suu auki. Aasiassa maskit ovat arkipäivää, suomessa saa hävetä, jos käyttää. En voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiosta voi hakea välivuoden
Ongelma on siinä, että hänellä on 3,5 vuoden lukio ja vielä 1 kirjoitettava aine. Viime syksyn yo-kirjoitukset menetetään. (onnistui syksyllä, epäonnistui viime kevään aineissa.)
Enää on pari kurssi jäljellä ja 1 yo-kirjoitus.
Yksi vuosi ei ole mitään nuoren elämässä. Eikä yo kirjoitusten siirtyminen.
Hän on jo nyt alkanut selvästi masentua. Ei voi tavata kavereitaan. Epäilen, ettei enää saisi välivuoden pidettyään lukiota suoritettua. Olisi myös menettänyt jo kirjoittamiaan arvosanoja.
Vierailija kirjoitti:
Aloin omaishoitajaksi riskiryhmäläiselle. Päätin että elämme kuplassa niin hyvin kuin pystymme enkä minäkään tapaa muita, lääkärit tietenkin erikseen. Ilmoitin tästä facebookissa kaikille ja yhdelle jo aikaisemmin tekstarilla. Hän suuttui eikä ole ollut yhteyksissä sen jälkeen ja heti fb-ilmoituksen jälkeen 2 kaveria on vaatimassa tapaamista ensi viikolle, nyt he ehtivät lomailultaan, ovat tavanneet paljon ihmisiä nyt lomallaan.
Olen itsekin sairas ja siksi omaisellani käy kerran kuussa siivooja. Hän ei käytä maskia vaikka omaiseni on melkein 90-v. Pikkupaikkakunnalla ei ole valinnanvaraa, yksi siivooja on jo vaihdettu. Käsittääkseni kuljettavat rättejä ja muita siivousvälineitä paikasta toiseen eli hygienian laita on vähän niin ja näin. Lisäksi huutavat työtä tekiessään lörpötellen meille tai puhelimeen. Huoh. Pakko varmaan alkaa itse siivoamaan visiiri naamalla, lähinnä vessassa, minulla on nimittäin infektiovaara.
Olen ihan stressissä että miten saan pidettyä elämän nyt sillä mallilla kuin haluan. En ymmärrä miksi juuri nyt pitäisi tavata, ihan hyvin voisi skypettää tms. En minä tällaisella hetkellä saa mitään fyysisestä tapaamisesta kuin stressiä.
Mitä tarkoitat siivousvälineiden kuljettamisella? Pitäisin todella omituisena, jos kotisiivooja siivoaisi sellaisella rätillä tms, jota on jo käytetty toisessa kohteessa. Likainenhan se silloin on. Toki varmasti kuljettavat jotain rättivarastoa mukana, josta aina ottavat puhtaan, jolloin ne rätit ovat saattaneet käydä jonkun muun kotona (jos eivät ole odottaneet autossa sillä aikaa), mutta ei niillä siellä siivottu ole. Ja rätit ovat kyllä monikertakäyttöisiä, mutta pestään välillä. Eli ihan en osaa nähdä tässä isoa koronavaaraa, tosin en tarkemmin tunne kotisiivouksen systeemejä, omasta CV:stäni löytyy lähinnä koulujen, toimistojen ym. julkisten tilojen siivousta. Mutta voisitko pyytää siivoojaa käyttämään maskia, kenties tarjota hänelle sellaisen jos työnantaja ei tarjoa? Voi toki olla hankala käyttää jos siivoaa kovin ripeätahtisesti, mutta ehkä voisit olla valmis maksamaan siivouksesta hiukan enemmän, jos maskin käyttö estää kovimmat "urheilusuoritukset"?
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006581585.html?ref=rss
Maski voi suojata vakavalta tautimuodolta.
Korona on muuttunut 3-10 kertaisesti tarttuvaksi. Mahtaako enää maskit auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin omaishoitajaksi riskiryhmäläiselle. Päätin että elämme kuplassa niin hyvin kuin pystymme enkä minäkään tapaa muita, lääkärit tietenkin erikseen. Ilmoitin tästä facebookissa kaikille ja yhdelle jo aikaisemmin tekstarilla. Hän suuttui eikä ole ollut yhteyksissä sen jälkeen ja heti fb-ilmoituksen jälkeen 2 kaveria on vaatimassa tapaamista ensi viikolle, nyt he ehtivät lomailultaan, ovat tavanneet paljon ihmisiä nyt lomallaan.
Olen itsekin sairas ja siksi omaisellani käy kerran kuussa siivooja. Hän ei käytä maskia vaikka omaiseni on melkein 90-v. Pikkupaikkakunnalla ei ole valinnanvaraa, yksi siivooja on jo vaihdettu. Käsittääkseni kuljettavat rättejä ja muita siivousvälineitä paikasta toiseen eli hygienian laita on vähän niin ja näin. Lisäksi huutavat työtä tekiessään lörpötellen meille tai puhelimeen. Huoh. Pakko varmaan alkaa itse siivoamaan visiiri naamalla, lähinnä vessassa, minulla on nimittäin infektiovaara.
Olen ihan stressissä että miten saan pidettyä elämän nyt sillä mallilla kuin haluan. En ymmärrä miksi juuri nyt pitäisi tavata, ihan hyvin voisi skypettää tms. En minä tällaisella hetkellä saa mitään fyysisestä tapaamisesta kuin stressiä.
Mitä tarkoitat siivousvälineiden kuljettamisella? Pitäisin todella omituisena, jos kotisiivooja siivoaisi sellaisella rätillä tms, jota on jo käytetty toisessa kohteessa. Likainenhan se silloin on. Toki varmasti kuljettavat jotain rättivarastoa mukana, josta aina ottavat puhtaan, jolloin ne rätit ovat saattaneet käydä jonkun muun kotona (jos eivät ole odottaneet autossa sillä aikaa), mutta ei niillä siellä siivottu ole. Ja rätit ovat kyllä monikertakäyttöisiä, mutta pestään välillä. Eli ihan en osaa nähdä tässä isoa koronavaaraa, tosin en tarkemmin tunne kotisiivouksen systeemejä, omasta CV:stäni löytyy lähinnä koulujen, toimistojen ym. julkisten tilojen siivousta. Mutta voisitko pyytää siivoojaa käyttämään maskia, kenties tarjota hänelle sellaisen jos työnantaja ei tarjoa? Voi toki olla hankala käyttää jos siivoaa kovin ripeätahtisesti, mutta ehkä voisit olla valmis maksamaan siivouksesta hiukan enemmän, jos maskin käyttö estää kovimmat "urheilusuoritukset"?
Meidän siivooja sanoi, että rätit pestään toimistolla.
Positiivista:
+ THL:n tiedotuslinja ON muuttunut. Toinen aalto ei ole välttämättömyys
+ Sanoma-media on aloittanut maskikampanjan
+ Poliitkot ovat selvästi hereillä - rajatoimenpiteitä valmistellaan
Kyllä, kaikki tämä olisi voitu aloittaa aiemminkin
Onneksi meillä on maailman paras hallitus!
+ Epidemian kiihtymisestä Euroopassa uutisoidaan alussa. Nyt poliitikot, lääkärit ym. aktiivisina jottei taas reagoida myöhässä.
Muualla Euroopassa yleistyy maskipakko:
IS: Tilastot näyttävät: näin lujaa koronaepidemia kiihtyy ympäri Eurooppaa – tartuntoja jo yli kolme miljoonaa
---
ENGLANNISSA laajennettiin maskipakkoa perjantaista lähtien, kertoo BBC. Kasvomaskia tulee käyttää kaupoissa, supermarketeissa, kauppakeskuksissa, pankeissa ja postitoimistoilla.
Englannissa maskipakko on ollut voimassa julkisessa liikenteessä jo kesäkuun puolesta välistä lähtien. Nyt maskiin pitää pukeutua myös juna- ja bussipysäkeillä sekä lentokentällä.
Maskipakon rikkomisesta voi tulla jopa sadan punnan eli noin 110 euron sakot. Englannissa maskia ei kuitenkaan tarvitse käyttää paikoissa, joissa se on epäkäytännöllinen kuten kuntosalilla, ravintoloissa ja pubeissa. Siis syödessä paikan päällä maskia ei tarvitse pitää, mutta noutaessa take away-ruokaa sitä tulee käyttää.
Kasvomaskin käytön ohjeistukset vaihtelevat muissa Iso-Britannian osissa. Skotlannissa kasvomaskin käyttö on jo ollut pakollista julkisessa liikenteessä sekä kaupoissa, mutta esimerkiksi pankeissa tai ravintoloissa sitä ei vaadita.
Myöskään Walesissa ja Pohjois-Irlannissa maskipakko ei koske vielä kauppoja, mutta sitä tulee käyttää julkisessa liikenteessä, Pohjois-Irlannissa jo 10. heinäkuuta lähtien ja Walesissä ensi viikosta alkaen.
TÄMÄN viikon maanantaista lähtien myös Ranskassa on täytynyt käyttää kasvomaskia kaikissa julkisissa sisätiloissa kuten kaupoissa, supermarketeissa ja pankeissa. Ilman maskia näissä tiloissa liikkuvalle voidaan antaa 135 euron sakko.
Myös Belgiassa pääministeri Sophie Wilmes ilmoitti torstaina uusista kasvomaskin käyttöpakoista, vaikka maan oli tarkoitus keventää rajoituksia ensi kuussa.
Kasvomaskia on käytettävä vastedes ulkotoreilla sekä vilkkailla ostosalueilla ja julkisten rakennusten esteettömissä osissa. Belgiassa on jo ennestään ollut pakko käyttää kasvomaskia muun muassa kauppojen sisätiloissa, elokuvateattereissa ja museoissa
+ Onhan huoltovarmuusvarasto nyt täynnä tarvittavia suojavarusteita yms? Onko tarkistettu? Miten kotimaan maskituotanto?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi löysin tämän ketjun. Maskia käyttävänä olen saanut naurua ja katseita osakseni. Sairastan vasomotorista nuhaa. Aivastelen päivittäin. Nenä valuu joskus yllättäen. Käytän maskia kaupassa käydessäni. Tänään viimeksi, ruokakaupassa, iäkäs rouva jäi tuijottamaan minua kaupassa suu auki. Aasiassa maskit ovat arkipäivää, suomessa saa hävetä, jos käyttää. En voi ymmärtää.
Tämän takia viranomaisilta olisi hyvä saada edes joku suositus maskin käyttöön että siitä tulisi ”hyväksyttävää”. Tai vaikkei edes suositusta, niin muotoilisivat jotenkin että hyvä käyttää maskia julkisissa sisätiloissa joissa turvaväliä ei voi pitää. Suomalaiset kuitenkin yleensä kunnioittavat viranomaisohjeistusta, joten uskon että tuijotus ja naureskelu vähenisi.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaiset tutkijat aikovat järjestää elokuussa 4000 hengen pop-konsertit tutkiakseen miten koronavirus leviää isoissa yleisötilaisuuksissa ja löytääkseen keinoja, miten niitä voitaisiin tulevaisuudessa järjestää turvallisemmin
German scientists are hosting a pop concert for 4,000 people to study how the coronavirus spreads in large groups and how to combat it
The plan calls for masked concertgoers to transmit data every five seconds showing where they are in the stadium, using wearable devices. They will use fluorescent hand sanitizer so scientists with UV lights will be able to see what surfaces have been touched and "become particularly dangerous," according to its website. A fog machine is also expected to be pumping out fog to help visualize how the coronavirus could spread by aerosols.
Stefan Moritz, who is coordinating the experiment, told The Guardian: "We are trying to find out if there could be a middle way between the old and the new normal that would allow organizers to fit enough people into a concert venue to not make a loss."
Willing participants for Restart-19 must be ages 18 to 50 and test negative for the coronavirus 48 hours before the experiment. The participants, all wearing masks, are expected to experience three concerts — one without social distancing, one with a slower entry and more focused on hygiene, and a final version in which participants will sit far enough away from one another to maintain social distancing.
The university's website says the risk of getting COVID-19 by attending the concert will be "very low," but it does not guarantee that it's risk-free.
https://www.businessinsider.com/german-scientists-host-concert-to-study…
Onko tää eettisesti nyt ihan oikein :O ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiosta voi hakea välivuoden
Ongelma on siinä, että hänellä on 3,5 vuoden lukio ja vielä 1 kirjoitettava aine. Viime syksyn yo-kirjoitukset menetetään. (onnistui syksyllä, epäonnistui viime kevään aineissa.)
Enää on pari kurssi jäljellä ja 1 yo-kirjoitus.
Oletko kysynyt, voisiko ne pari kurssia opiskella itsenäisesti? Oman lapseni lukiossa onnistui. Hänellä sama tilanne kuin sun lapsellasi eli pari kurssia + 1 yo-kirjoitus vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot ja virkamiehet ottavat järjettömän riskin toisen aallon edistämisen suhteen. Taudin pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedetä mitään. Pitkäaikaiset sairaslomat tai pahimmassa tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeet tulevat pitkällä tähtäimellä kalliiksi verrattuna siihen hintaan, mitä taudin tukahdutus maaliskuussa olisi maksanut.
Vaikka valtiolla on lain mukaan velvollisuus estää yleisvaarallisia tartuntatauteja huolehtimalla mm. rajaturvallisuudesta, en voi silti olla paheksumatta kaikkia nyt ulkomaille lähteviä.
Aivan samaa mieltä. Mitään riskejä ei pidä ottaa vaarallisen ja tuntemattoman viruksen kanssa. Lasten ja nuorten riskeeraaminen on erityisen vastuutonta, sillä heillä on elämä edessään ja tuhoutunuttta terveyttä ei tuo mikään raha takaisin. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle työkyvyttämyyseläkkeet 20-40-vuotiaille loppuelämäksi tai alentunut työkyky ja sitä myötä alemmat verokertymät. Puhumattakaan kasvavista terveysmenoista. Kansainvälisissä tutkimussa on käynyt ilmi, että jopa puolet koronavirustartunnan saaneista on saanut pitkäaikaisia terveysongelmia.
Jotenkin veikkaan etteivät ne vakavasti sairastuneet ole olleet työelämässä muutenkaan, eli sinänsä vaikutusta.
Luepa pitkään sairastaneiden kokemuksia. Monet ovat nuoria työssä käyviä ihmisiä. Olen itse sairastunut maaliskuussa ja olen töissä yksityisellä sektorilla. Koronatartunnan sain todennäköisesti Kiinassa työmatkalla olleelta yritysasiakkaalta. Kevään pystyin tekemään etätöitä, vaikka oireet ovatkin alentaneetkin terveydentilaani. Olen todella huolissani, että jos oireet jatkuvat tai pahenevat, minulta voi mennä lopullisesti terveys ja työkyky. Ja meitä on monia. 34-vuotias IT-allalla työskentelevä perusterve nuori mies on sairastanut myös maaliskuulta alkaen: https://www.mediuutiset.fi/uutiset/korona-on-koko-kehon-sairaus-miksi-t…
Mä olen itse sekä yhteiskunnallisesti että oman terveyteni puolesta (42 vuotias perusterve) paljon enemmän huolissani juuri tuosta pitkäaikaissairastumisesta kuin kuolemasta. Pätevästihän on tuotu esille, että on hyvin harvinaista että perusterve työikäinen kuolee koronaan. Sen sijaan nuo pitkäaikaissairaat usein unohdetaan. Samoin asian taloudellinen merkitys. Jos esim. 40 vuotiaana joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle on se yksittäisen ihmisen tragedian ohella myös julkisen talouden tragedia.
No ei kyllä joudu, siitä pitää Kelan asiantuntijalääkärit huolen.
Kyllä joutuu, kun tarpeeksi pahasti käy. Englantilaisella perheenäidillä amputoitiin kädet ja jalat niiden mentyä kuolioon koronan takia, aika harvaa työtä pystyy tekemään kädettömänä ja jalattomana. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kahden-lapsen-aiti-caroline-parantu…
Älä ole niin varma, kun on Kelan asiantuntijalääkäreistä kyse.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä on väliä, jos joku tuijottaa. Yskäise, niin hyppääpä mummo vielä vähän kauemmas.
Mun mielestä prioriteetin pitäisi olla koulunkäynnin turvaaminen. Jos rankkojakin matkustusrajoituksia, yökerhojen ja ravintoloiden sulkemisia ym. pitää kärsiä niin so not. Koulujen ja päiväkotien aukiolo mahdollista työssäkäynnin ja ne ovat lapsille tärkeitä paikkoja.
Yksi vuosi ei ole mitään nuoren elämässä. Eikä yo kirjoitusten siirtyminen.