Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
97161/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kävisin jalka hoidossa, jos se tehtäisiin ulkona, 4m pleksilasin läpi. Lasissa olisi aukot 2 kpl jaloilleni, ja jalkahoitaja olisi lasin takana maski ja visiiri tai kokokuminaamari päässä, hanskoilla varustettuna.

Nyt vain tarjonta ei vastaa kysyntää.

Ja jalkani ovat kurjassa kunnossa.

T. Diabeetikko - soturi

Vierailija
97162/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot ja virkamiehet ottavat järjettömän riskin toisen aallon edistämisen suhteen. Taudin pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedetä mitään. Pitkäaikaiset sairaslomat tai pahimmassa tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeet tulevat pitkällä tähtäimellä kalliiksi verrattuna siihen hintaan, mitä taudin tukahdutus maaliskuussa olisi maksanut.

Vaikka valtiolla on lain mukaan velvollisuus estää yleisvaarallisia tartuntatauteja huolehtimalla mm. rajaturvallisuudesta, en voi silti olla paheksumatta kaikkia nyt ulkomaille lähteviä. 

Aivan samaa mieltä. Mitään riskejä ei pidä ottaa vaarallisen ja tuntemattoman viruksen kanssa. Lasten ja nuorten riskeeraaminen on erityisen vastuutonta, sillä heillä on elämä edessään ja tuhoutunuttta terveyttä ei tuo mikään raha takaisin. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle työkyvyttämyyseläkkeet 20-40-vuotiaille loppuelämäksi tai alentunut työkyky ja sitä myötä alemmat verokertymät. Puhumattakaan kasvavista terveysmenoista. Kansainvälisissä tutkimussa on käynyt ilmi, että jopa puolet koronavirustartunnan saaneista on saanut pitkäaikaisia terveysongelmia. 

Jotenkin veikkaan etteivät ne vakavasti sairastuneet ole olleet työelämässä muutenkaan, eli sinänsä vaikutusta.

Luepa pitkään sairastaneiden kokemuksia. Monet ovat nuoria työssä käyviä ihmisiä. Olen itse sairastunut maaliskuussa ja olen töissä yksityisellä sektorilla. Koronatartunnan sain todennäköisesti Kiinassa työmatkalla olleelta yritysasiakkaalta. Kevään pystyin tekemään etätöitä, vaikka oireet ovatkin alentaneetkin terveydentilaani.  Olen todella huolissani, että jos oireet jatkuvat tai pahenevat, minulta voi mennä lopullisesti terveys ja työkyky.  Ja meitä on monia. 34-vuotias IT-allalla työskentelevä perusterve nuori mies on sairastanut myös maaliskuulta alkaen: https://www.mediuutiset.fi/uutiset/korona-on-koko-kehon-sairaus-miksi-t…

Koronan pitkäaikaisvaikutuksista ei ole vieläkään mitään kunnollista tietoa, joten pandemian tukahduttaminen olisi äärimmäisen tärkeää. Toivottavasti meillä ei ole kohta satoja (tai pidemmän päälle tuhansia) koronan vuoksi pitkäaikaissairaita työkyvyttömiä/jatkuvia hoitotoimenpiteitä tarvitsevia kansalaisia.

Joku päivä sittenhän linkattiin tänne Englannissa toimiva julkisen terveydenhuollon Covid-jatkohoitoklinikka, jonne saa ilman lähetettä hakeutua kuka vain. Paljon oli tullut Covidin sairastaneita, nimenomaan työikäisiä ihmisiä, joilla monenlaisia jälkiseuraamuksia. Olivat odottaneet siis lähes pelkästään potilaiksi eläkeläisiä teholla olleita, joilla on keuhko-ongelmia, mutta toisin kävi.

Ja siis onhan Suomessakin jälkihoitoa polilla teholla olleille Covid-potilaille (tästä oli lehdessä juttu), mutta sitä tarjotaan vain teholla olleille. Pitäisi siis Suomeenkin saada tuollainen matalan kynnyksen Covid-jatkohoitoklinikka-malli ja tutkimusta asiasta, niin ihmiset ei jäisi ihan heitteille, jos Covid pitkittyy ja tekee jälkitauteja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
97163/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä antaisin ne seurantalabrat ottaa, jos labrahoitaja tulisi pihalle välineiden kanssa. Saisi ottaa kaikki pullonsa verta täyteen, kaikki rästikokeet...

Jos näytteenottajalla olisi maski, visiiri ja hanskat. Ja pihalla otettaisiin. Niin ei tarvitsisi metrossa altistua. Viirukselle.

Nyt vain tarjonta ei kohtaa kysyntää.

Ei se verikoetarve ole mihinkään kadonnut koronan aikana. Sopivaa palveluntarjoajaa ei vaan ole. Ei edes vaikka maksaisin kuinka...

Vierailija
97164/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta hammaslääkärikäyntejä ei kyllä kannata jättää väliin, eikä suuhygienistin. Suomalaisten hammashygienia on vähän niin ja näin muutenkin, ja paljon on ientulehdusta. Ja se taas tekee elimistöön tulehdustilaa, mikä voi pahentaa koronatautia jos tartunnan saa. Keväällä keskusteltiin tästäkin tässä ketjussa.

Vierailija
97165/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sen uuden pölynimurin ostaisin.

Jos pihalle tulisi imurimyyjä imurin kanssa.

Ja myyjällä maski, hanskat ja visiiri.

Voisi imuroida vaikka hiekkaa, auton lämmitin pistorasiasta saisi sähkön ottaa...

Nyt vain kysyntä ei vastaa tarjontaa.

Ei se imuri tarve ole mihinkään kadonnut, nyt koronan aikana.

Vierailija
97166/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran alan nyt myös uskomaan 2. aaltoon, että kotiutan 1. aallon tuottamat osakevoitot ja jään odottamaan uuden aallon aiheuttamaa romahdusta jolloin sitten uudestaan kaupoille.

Kaikki reilusti plussalla olleet osakkeet on myyty, minäkin odottelen uutta pörssiromahdusta 😊

Vierailija
97167/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuden kylä, on paikka, jossa asuu ihmisiä ja kaikki tavarat ja palvelut tulevat sulun kautta, eristyksen kautta.

Kylä on turvallinen paikka.

Siellä ei tarvitse pelätä koronaa, ei paiserutto, sikaflunssa, lintuflunssia.

Kylässä asuu lääkäri, hammaslääkäri, tavallisia ihmisiä. Ja riskiryhmäläisiä. Kukaan ei poistu kylästä. Ja kaikki ovat onnellisia. Kylä on itäsuomessa, luonto on hieno.

Vierailija
97168/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin omaishoitajaksi riskiryhmäläiselle. Päätin että elämme kuplassa niin hyvin kuin pystymme enkä minäkään tapaa muita, lääkärit tietenkin erikseen. Ilmoitin tästä facebookissa kaikille ja yhdelle jo aikaisemmin tekstarilla. Hän suuttui eikä ole ollut yhteyksissä sen jälkeen ja heti fb-ilmoituksen jälkeen 2 kaveria on vaatimassa tapaamista ensi viikolle, nyt he ehtivät lomailultaan, ovat tavanneet paljon ihmisiä nyt lomallaan.

Olen itsekin sairas ja siksi omaisellani käy kerran kuussa siivooja. Hän ei käytä maskia vaikka omaiseni on melkein 90-v. Pikkupaikkakunnalla ei ole valinnanvaraa, yksi siivooja on jo vaihdettu. Käsittääkseni kuljettavat rättejä ja muita siivousvälineitä paikasta toiseen eli hygienian laita on vähän niin ja näin. Lisäksi huutavat työtä tekiessään lörpötellen meille tai puhelimeen. Huoh. Pakko varmaan alkaa itse siivoamaan visiiri naamalla, lähinnä vessassa, minulla on nimittäin infektiovaara.

Olen ihan stressissä että miten saan pidettyä elämän nyt sillä mallilla kuin haluan. En ymmärrä miksi juuri nyt pitäisi tavata, ihan hyvin voisi skypettää tms. En minä tällaisella hetkellä saa mitään fyysisestä tapaamisesta kuin stressiä. 

Vierailija
97169/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaustunnelit?

Niitähän on ollut lehtikuvissa ulkomailla.

Onko Suomessa?

Esim. Lavatansseja voitaisiin tehdä turvallisesti, jollakin "halaustunneli" sovellus tekniikalla?

Vierailija
97170/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi varmaan ravintoloitsijoidenkin fiksua miettiä ensi talvelle selviytymismahdollisuuksia. On hyvinkin mahdollista, joskaan ei toivottavaa, että esim. pääkaupunkiseudulla ravintoloiden toimintaa rajoitetaan. Ulina yhteiskunnan totaalisulusta ei auta, innovaatiot auttavat. Ei ole toki helppoa, tiedän ja otan osaa.

Jos muistellaan viime kevättä, niin ravintoloissa tapahtui asiakaskato JO ENNENKUIN ravintolat määrättiin suljettavaksi. Olen samaa mieltä kanssasi tuosta, että ravintoloilla pitäisi nyt kevään kokemuksen perusteella olla "plan B", joka otetaan käyttöön sitten, mikäli asiakasmäärä alkaa huolestuttavasti laskea. Siis vaikka ei tulisi mitään virallisia rajoituksiakaan. 

Kun valtio kieltää joltain täysin laillisen elinkeinonharjoittamisen, valtio on velvollinen korvaamaan edes osittain elinkeinonharjoittajalle aiheutuneet tappiot. Ja valtio olemme me veronmaksajat. Me maksamme kaikki rajoituksista aiheutuneet kustannukset. Maksamme kohonneina veroina sekä julkisten palveluiden heikennyksillä. Pahimmassa tapauksessa maksamme siitä omalle kohdallemme osuvina lomautuksina, vaikka olisimmekin esim opettajia, sairaanhoitajia tai varhaiskasvattajia .

Meillä tulee olemaan muutenkin aika hemmetinmoiset kustannukset maksettavanamme. 1990-luvun lama tulee olemaan pikkujuttu tähän verrattuna. Nk lama-ajan lapsista tulee kermaperseitä verrattuna korona-ajan lapsiin. Siinä missä 1990-luvun aikaan puhuttiin juustöhöylästä, joka leikkasi sieltä ja täältä, pandemian jälkeen voidaan puhua vähintäänkin sahasta. 

Yhteiskunnan kannalta on järkevämpää, että yritykset ihan itse pysäyttävät tai muuttavat toimintaansa asiakkaiden kaikotessa eivätkä odota, että valtio kieltäisi toiminnan. Nimittäin asiakkaat kyllä kaikkoavat, jos epidemia alkaa pahentua. Aivan kuten kaikkosivat keväälläkin ennen rajoituksia. Ravintolat eivät pysy pystyssä kymmenellä asiakkaalla päivässä. Kampaaja ei saa laskujaan maksettua, jos asiakkaita käy pävässä yksi. Kuntosaliyrittäjien pitää keksiä keinoja, joilla turvaavat oman toimeentulonsa, jos kuntosaleilta porukka alkaa kaikota. Erikoisliikkeiden pitää keksiä uusia toimintatapoja, jos kauppakeskukset taas hiljenevät. Nyt ehtii vielä suunnitella ja valmistella "plan B:n". 

Ruotsissa eivät asiakkaat ole kaikonneet riittävästi. Siksi siellä korona jyllää.

Tarvitaan kieltoja.

Elinkeino on ensin laillinen, mutt lailla se voidaan muutta laittomaksi elinkeinoksi koronan aikaan. Heh.

Vierailija
97171/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot ja virkamiehet ottavat järjettömän riskin toisen aallon edistämisen suhteen. Taudin pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedetä mitään. Pitkäaikaiset sairaslomat tai pahimmassa tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeet tulevat pitkällä tähtäimellä kalliiksi verrattuna siihen hintaan, mitä taudin tukahdutus maaliskuussa olisi maksanut.

Vaikka valtiolla on lain mukaan velvollisuus estää yleisvaarallisia tartuntatauteja huolehtimalla mm. rajaturvallisuudesta, en voi silti olla paheksumatta kaikkia nyt ulkomaille lähteviä. 

Aivan samaa mieltä. Mitään riskejä ei pidä ottaa vaarallisen ja tuntemattoman viruksen kanssa. Lasten ja nuorten riskeeraaminen on erityisen vastuutonta, sillä heillä on elämä edessään ja tuhoutunuttta terveyttä ei tuo mikään raha takaisin. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle työkyvyttämyyseläkkeet 20-40-vuotiaille loppuelämäksi tai alentunut työkyky ja sitä myötä alemmat verokertymät. Puhumattakaan kasvavista terveysmenoista. Kansainvälisissä tutkimussa on käynyt ilmi, että jopa puolet koronavirustartunnan saaneista on saanut pitkäaikaisia terveysongelmia. 

Jotenkin veikkaan etteivät ne vakavasti sairastuneet ole olleet työelämässä muutenkaan, eli sinänsä vaikutusta.

Luepa pitkään sairastaneiden kokemuksia. Monet ovat nuoria työssä käyviä ihmisiä. Olen itse sairastunut maaliskuussa ja olen töissä yksityisellä sektorilla. Koronatartunnan sain todennäköisesti Kiinassa työmatkalla olleelta yritysasiakkaalta. Kevään pystyin tekemään etätöitä, vaikka oireet ovatkin alentaneetkin terveydentilaani.  Olen todella huolissani, että jos oireet jatkuvat tai pahenevat, minulta voi mennä lopullisesti terveys ja työkyky.  Ja meitä on monia. 34-vuotias IT-allalla työskentelevä perusterve nuori mies on sairastanut myös maaliskuulta alkaen: https://www.mediuutiset.fi/uutiset/korona-on-koko-kehon-sairaus-miksi-t…

Mä olen itse sekä yhteiskunnallisesti että oman terveyteni puolesta (42 vuotias perusterve) paljon enemmän huolissani juuri tuosta pitkäaikaissairastumisesta kuin kuolemasta. Pätevästihän on tuotu esille, että on hyvin harvinaista että perusterve työikäinen kuolee koronaan. Sen sijaan nuo pitkäaikaissairaat usein unohdetaan. Samoin asian taloudellinen merkitys. Jos esim. 40 vuotiaana joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle on se yksittäisen ihmisen tragedian ohella myös julkisen talouden tragedia.

No ei kyllä joudu, siitä pitää Kelan asiantuntijalääkärit huolen. 

Vierailija
97172/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin omaishoitajaksi riskiryhmäläiselle. Päätin että elämme kuplassa niin hyvin kuin pystymme enkä minäkään tapaa muita, lääkärit tietenkin erikseen. Ilmoitin tästä facebookissa kaikille ja yhdelle jo aikaisemmin tekstarilla. Hän suuttui eikä ole ollut yhteyksissä sen jälkeen ja heti fb-ilmoituksen jälkeen 2 kaveria on vaatimassa tapaamista ensi viikolle, nyt he ehtivät lomailultaan, ovat tavanneet paljon ihmisiä nyt lomallaan.

Olen itsekin sairas ja siksi omaisellani käy kerran kuussa siivooja. Hän ei käytä maskia vaikka omaiseni on melkein 90-v. Pikkupaikkakunnalla ei ole valinnanvaraa, yksi siivooja on jo vaihdettu. Käsittääkseni kuljettavat rättejä ja muita siivousvälineitä paikasta toiseen eli hygienian laita on vähän niin ja näin. Lisäksi huutavat työtä tekiessään lörpötellen meille tai puhelimeen. Huoh. Pakko varmaan alkaa itse siivoamaan visiiri naamalla, lähinnä vessassa, minulla on nimittäin infektiovaara.

Olen ihan stressissä että miten saan pidettyä elämän nyt sillä mallilla kuin haluan. En ymmärrä miksi juuri nyt pitäisi tavata, ihan hyvin voisi skypettää tms. En minä tällaisella hetkellä saa mitään fyysisestä tapaamisesta kuin stressiä. 

Mulla on samantapainen tilanne. Alettiin omaishoitajatyyliin asua luona.

Hankalaa, kun kohta lukiot alkaa ja meillä on lapsukainen täällä myös.

Vierailija
97173/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

US:

Erikoislääkäriltä tyly viesti koronaviruksesta suomalaisille: ”Jos näin jatketaan, toinen aalto on väistämätön”

”Mainituilla keinoilla toinen aalto voitaisiin estää, tai sen kokoa voitaisiin merkittävästi pienentää”, erikoislääkäri Ville Häkkinen kommentoi.

Anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäri Ville Häkkinen listaa Twitterissä keinot, jotka tuoreen tutkimuksen mukaan vähentävät koronavirustartuntoja tehokkaimmin.

Ensimmäinen kohta Häkkisen listalla on etätöiden suosiminen. Seuraavat ovat ravintoloiden sulkeminen ja turvavälit, 14 päivän karanteeni epidemia-alueelta tultaessa sekä kasvomaskit.

”Nyt etätyösuosituksenkin loppuessa, meillä ei virallisesti ole käytössä mikään edellä mainituista keinoista. Jos näin jatketaan, epidemian toinen aalto on väistämätön. Edellä mainituilla keinoilla toinen aalto voitaisiin estää, tai sen kokoa voitaisiin merkittävästi pienentää”, Häkkinen kommentoi.

---

Häkkinen perustaa listansa Hongkongissa julkaistuun tutkimukseen, jossa on käyty läpi Hongkongissa toteutettuja varotoimia.

Tutkimuksen mukaan etätöiden suosiminen voi vähentää virustartuntoja 67 prosenttia, ravintoloiden sulkeminen ja turvavälit 58 prosenttia ja kasvomaskit 30 prosenttia edellyttäen, että 95 prosenttia väestöstä käyttää niitä. Epidemia-alueilla olleiden karanteeni vähensi ulkomailta tuotuja tartuntoja 95 prosenttia.

”Covid-19-taudin ensimmäisessä aallossa näitä menetelmiä yhdistelemällä Hongkong sai tilanteen hallintaan. Olennaista on keskittyminen tartuntatapauksien löytämiseen aikaisessa vaiheessa sekä eristyksen ja sosiaalisen välimatkojen kunnioittaminen”, tutkimuksessa todetaan.

Koronaviruksen toista aaltoa odotetaan Suomeen useiden eri arvioiden mukaan syksyllä. Useat Euroopan maat ovat kesän aikana antaneet suosituksia tai jopa pakkoja kasvosuojien käyttöön. Suomessa kasvosuojien käyttöä ei aiota sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikön Kirsi Varhilan mukaan suositella, mutta asiaa tarkastellaan uudelleen, jos tilanne muuttuu.

---

Vierailija
97174/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiosta voi hakea välivuoden

Vierailija
97175/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa 2 vkon valvottu karanteeni yhteistyössä hotellin ja sairaalan kanssa testeineen. Ulkomaalaisille maksaa, thaille ilmainen. Siellä ei korona leviä rajojen läpi eikä siihen kuolla kuten Suomen kaltaisessa banaanivaltiosssa jossa kaikki on yksilön vastuulla kuulemma näin STM ja THL jo pesevät käsiää tulevalta katastrofilta. Niille tiedoksi että näin asia ei ole että se olisi vain yksilöiden varassa vaan että tämä on vain THLn ja hallituksen vastuulla miten tästä heidän päätöksillään selvitään. Vai tuleeko mitään päätöksiä? Olisi Niinistön nyrkille ollut käyttöä. Ruotsi on jo tilannut Oxfordin rokotteensa. Täällä kukaan ei tiedä asiasta mitään.

Vierailija
97176/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

US:

Erikoislääkäriltä tyly viesti koronaviruksesta suomalaisille: ”Jos näin jatketaan, toinen aalto on väistämätön”

”Mainituilla keinoilla toinen aalto voitaisiin estää, tai sen kokoa voitaisiin merkittävästi pienentää”, erikoislääkäri Ville Häkkinen kommentoi.

Anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäri Ville Häkkinen listaa Twitterissä keinot, jotka tuoreen tutkimuksen mukaan vähentävät koronavirustartuntoja tehokkaimmin.

Ensimmäinen kohta Häkkisen listalla on etätöiden suosiminen. Seuraavat ovat ravintoloiden sulkeminen ja turvavälit, 14 päivän karanteeni epidemia-alueelta tultaessa sekä kasvomaskit.

”Nyt etätyösuosituksenkin loppuessa, meillä ei virallisesti ole käytössä mikään edellä mainituista keinoista. Jos näin jatketaan, epidemian toinen aalto on väistämätön. Edellä mainituilla keinoilla toinen aalto voitaisiin estää, tai sen kokoa voitaisiin merkittävästi pienentää”, Häkkinen kommentoi.

---

Häkkinen perustaa listansa Hongkongissa julkaistuun tutkimukseen, jossa on käyty läpi Hongkongissa toteutettuja varotoimia.

Tutkimuksen mukaan etätöiden suosiminen voi vähentää virustartuntoja 67 prosenttia, ravintoloiden sulkeminen ja turvavälit 58 prosenttia ja kasvomaskit 30 prosenttia edellyttäen, että 95 prosenttia väestöstä käyttää niitä. Epidemia-alueilla olleiden karanteeni vähensi ulkomailta tuotuja tartuntoja 95 prosenttia.

”Covid-19-taudin ensimmäisessä aallossa näitä menetelmiä yhdistelemällä Hongkong sai tilanteen hallintaan. Olennaista on keskittyminen tartuntatapauksien löytämiseen aikaisessa vaiheessa sekä eristyksen ja sosiaalisen välimatkojen kunnioittaminen”, tutkimuksessa todetaan.

Koronaviruksen toista aaltoa odotetaan Suomeen useiden eri arvioiden mukaan syksyllä. Useat Euroopan maat ovat kesän aikana antaneet suosituksia tai jopa pakkoja kasvosuojien käyttöön. Suomessa kasvosuojien käyttöä ei aiota sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikön Kirsi Varhilan mukaan suositella, mutta asiaa tarkastellaan uudelleen, jos tilanne muuttuu.

---

Miksei noin toimita?

Vierailija
97177/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiosta voi hakea välivuoden

Ongelma on siinä, että hänellä on 3,5 vuoden lukio ja vielä 1 kirjoitettava aine. Viime syksyn yo-kirjoitukset menetetään. (onnistui syksyllä, epäonnistui viime kevään aineissa.)

Enää on pari kurssi jäljellä ja 1 yo-kirjoitus.

Vierailija
97178/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomi ei tilaa oxfordin rokotetta?

Mitä hudsdtellasn taas?

Euroopan valtiot ovat tilanneet astra zenican rokotetta ja rokotetta valmistetaan jo miljoonia ja miljoonia piikkejä?

Eikö tässä olisi välikysymyksen paikka?

Vierailija
97179/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kävisin jalka hoidossa, jos se tehtäisiin ulkona, 4m pleksilasin läpi. Lasissa olisi aukot 2 kpl jaloilleni, ja jalkahoitaja olisi lasin takana maski ja visiiri tai kokokuminaamari päässä, hanskoilla varustettuna.

Nyt vain tarjonta ei vastaa kysyntää.

Ja jalkani ovat kurjassa kunnossa.

T. Diabeetikko - soturi

Kävin jalkahoidossa nyt kesällä koronatilanteen ollessa suht rauhallinen. Mulle riitti se, että molemmilla osapuolilla oli maskit. Hanskojahan nuo nyt käyttävät joka tapauksessakin kai.

Vierailija
97180/176779 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaimaassa 2 vkon valvottu karanteeni yhteistyössä hotellin ja sairaalan kanssa testeineen. Ulkomaalaisille maksaa, thaille ilmainen. Siellä ei korona leviä rajojen läpi eikä siihen kuolla kuten Suomen kaltaisessa banaanivaltiosssa jossa kaikki on yksilön vastuulla kuulemma näin STM ja THL jo pesevät käsiää tulevalta katastrofilta. Niille tiedoksi että näin asia ei ole että se olisi vain yksilöiden varassa vaan että tämä on vain THLn ja hallituksen vastuulla miten tästä heidän päätöksillään selvitään. Vai tuleeko mitään päätöksiä? Olisi Niinistön nyrkille ollut käyttöä. Ruotsi on jo tilannut Oxfordin rokotteensa. Täällä kukaan ei tiedä asiasta mitään.

Thaimaa on upporikas maa Suomeen verrattuna. Siellä bruttokansantuote on 7500 USD per henki vs. Suomen 49000 USD per henki. Thaimaa on myös saarivaltio, sillä on maalla naapureina vaan Kamputsea, Laos, Burma ja Malesia. Siksi Thaimaan opit eivät sovi Suomelle. 

Ketju on lukittu.