Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin valtionepidemiologi Anders Tegnell kertoo, että hänen luottamuksena horjuu sen suhteen, voiko väestön immuniteettia koronavirukseen mitata luotettavasti. Tegnell totesi tänään tiedotustilaisuudessa, että covid-19-virus ei käyttäydy muiden virusten tapaan immuniteetin kehittymisen suhteen. Lausunnosta kertoi ruotsalaislehti Afronbladet.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsin-koronastrategian-paaarkkite…
Mitä ihmettä? Eikö tämä koronavirus käyttäydy ihan just samoin kuin ne muutkin tunnetut koronavirukset eli immuniteettia ei muodostu kuin max muutamaksi viikoksi?
Vai meinaako Tegnell kenties sitä, että tämä olisikin jotain ihan muuta kuin normaali luomuvirus?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin valtionepidemiologi Anders Tegnell kertoo, että hänen luottamuksena horjuu sen suhteen, voiko väestön immuniteettia koronavirukseen mitata luotettavasti. Tegnell totesi tänään tiedotustilaisuudessa, että covid-19-virus ei käyttäydy muiden virusten tapaan immuniteetin kehittymisen suhteen. Lausunnosta kertoi ruotsalaislehti Afronbladet.
Onks hän nyt ehkä siirtymäs maanisest vaiheest depikseen...?
THL:n sivuilta huomaa tosiaan, että käytännössä Suomen rajat ovat auki kaikille. Omaehtoinen karanteeni on "järein" (ja ainoa) suositus tällä hetkellä joidenkin maiden kohdalla, ja siitäkin annetaan useita mahdollisuuksia lipsua ihan luvan kanssa. Esim. välttämätön liikkuminen karanteenipaikan ulkopuolella sallitaan (ihminen voi itse määritellä, mikä on välttämätöntä):
Ohjeita Suomeen saapuville matkustajille ja työntekijöille
Jos saavut Suomeen seuraavista EU- tai Schengen-maista: Alankomaat, Belgia, Italia, Itävalta, Kreikka, Malta, Saksa, Slovakia, Slovenia, Unkari, Liechtenstein, Sveitsi, Norja, Tanska, Islanti, Viro, Latvia, Liettua, Kypros, Irlanti, Andorra, San Marino tai Vatikaani, ei omaehtoiseen karanteeniin enää tarvitse jäädä.
Jos saavut Suomeen muusta kuin jostain edellä kuvatusta EU- tai Schengen-maasta, sinun suositellaan olevan 14 vuorokauden ajan omaehtoisessa karanteenissa. Näin ollen karanteenisuositus jatkuu esimerkiksi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä.
Jos saavut Suomeen EU- tai Schengen-alueen ulkopuolisista maista, joista liikenne on sallittu rajoituksitta (Algeria, Australia, Georgia, Japani, Uusi-Seelanti, Ruanda, Etelä-Korea, Thaimaa, Tunisia, Uruguay ja Kiina), ei omaehtoiseen karanteeniin enää tarvitse jäädä. Jos saavut Suomeen jostain muusta EU- tai Schengen-alueen ulkopuolisista maasta, sinun suositellaan olevan 14 vuorokauden ajan omaehtoisessa karanteenissa.
Omaehtoisessa karanteenissa voi käydä töissä, kunhan sopii asiasta työnantajan kanssa ja liikkua työpaikan ja asuinpaikan välillä. Myös muu välttämätön liikkuminen on sallittua. Omaehtoisen karanteenin aikana julkisen liikenteen käyttämistä tulisi välttää. Käytä omaa autoa, jos mahdollista. Maahan saapuvien lasten koulunkäynti tai päiväkoti rinnastetaan välttämättömään asiointiin eli kouluun tai päiväkotiin voi mennä.
Muista kaikissa tilanteissa seuraavat asiat:
Vältä fyysisiä kontakteja ja säilytä vähintään 1 - 2 metrin turvaväli muihin ihmisiin.
Vältä väkijoukkoja ja lähikontakteja niin paljon kuin mahdollista.
Jos et voi välttää lähikontaktia, pese kätesi vedellä ja saippualla välittömästi kontaktin jälkeen.
Noudata hyvää käsi- ja yskimishygieniaa.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Jos yökerhot ovat aivan normaalisti auki, niin ei ole mitään syytä rajoittaa koulujen aloittamista mitenkään. Siinä ei vaan ole silloin mitään järkeä, eikä sitä pysty kukaan perustelemaan mitenkään. Yökerhot ovat siis ihan hyvä mittari, eli jos ne ovat auki koulujen alkaessa, niin alkaa koulutkin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Eikö tämä koronavirus käyttäydy ihan just samoin kuin ne muutkin tunnetut koronavirukset eli immuniteettia ei muodostu kuin max muutamaksi viikoksi?
Vai meinaako Tegnell kenties sitä, että tämä olisikin jotain ihan muuta kuin normaali luomuvirus?
Tämä Tengele on ihan pihalla luulen.. käyttäytyy yhtä narsistisesti kuin Trump. Paikotaankin omia mielipiteitä vasta kun pakko ettei oma ego kärsi. Ja kansa uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minullekin iski pelko tulevaisuudesta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006580321.html
Tähän asti olen pystynyt suhtautumaan koronaan suhteellisen neutraalisti, vaikka minua onkin hysteerikoksi haukuttu kun olen etsinyt siitä tietoa mahdollisimman paljon ja seurannut sen etenemistä maailmalla.
Olen niitä ihmisiä, joita tieto rauhoittaa. Mutta tieto siitä, että koronavirus on muuttunut 10 kertaa tartuttavammaksi on hyvin pelottava nyt kun ihmiset suhtautuvat koronaan niin huolettomasti.
Itse aion edelleen suojautua koronalta.
Tässä kesän aikana olen jo löysännyt suojatoimia ja tavannut ystäviäkin. Mutta nyt aion palata taas alkaa varovaisemmaksi.
Eniten tässä pelottaa se, että korona alkaisi leviämään maailmanlaajuisesti samalla tavalla kuin nyt USA:ssa. Se alkaisi siinä tapauksessa ravistelemaan yhteiskunnan rakenteita ja maiden välisiä suhteita, enkä halua edes ajatella mitä siitä seuraisi. Tulevaisuus ei näytä nyt hyvältä vaikka sitä tarkastelisi miltä suunnalta hyvänsä.
Oletko ollut jossain kiven alla tämän kesän siis? Härregud, koronahan nimenomaan on koko ajan levinnyt maailmanlaajuisesti - kyseessä on pandemia...
Eksponentiaalinen kasvu vain näkyy parhaiten maissa, joissa edes jotenkin pystytään testaamaan (kuten USA:ssa). Esim. Afrikan maat eivät ole missään vaiheessa näkyneet tilastoissa, samoin kuin useimmat muut kolmannen maailman maat. Mutta voit olla varma, että tauti leviää tällä hetkellä niissäkin, ts. muuallakin kuin USA:ssa, Brasiliassa ja Intiassa.
Mutta hyvä tietysti, että tuo mutaatiouutinen nyt sai sinutkin varovaisemmaksi...
Ei, en ole elänyt kiven alla.
Korona nyt vaan leviää tällä hetkellä Amerikoissa ihan eri tahtiin kuin muualla. Muualla maailmassa on ollut rauhallisempaa. Mutta se rauhallisuus loppuu jos leviämiseen tulee sama tahti kuin Amerikoissa. Onhan siinä nyt iso ero, tuleeko tartuntoja päivässä 200 vai 200 000.
Ja onhan se Euroopassakin yksitäisissä maissa lähtenyt uuteen nousuun.
Varsinkin Suomessa tilanne on ollut aikalailla rauhallinen, vaikka kyseessä on globaali pandemia joka koskettaa myös Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Maskihysteerikot, jos se todellisuudessa auttaisi niin tauti olisi jo tukahdutettu.
Maissa, joissa kaikki ovat pandemian alusta saakka käyttäneet maskeja, on erittäin hyvä tilanne muihin maihin verrattuna. Ks. esim Taiwan.
Vierailija kirjoitti:
THL:n sivuilta huomaa tosiaan, että käytännössä Suomen rajat ovat auki kaikille. Omaehtoinen karanteeni on "järein" (ja ainoa) suositus tällä hetkellä joidenkin maiden kohdalla, ja siitäkin annetaan useita mahdollisuuksia lipsua ihan luvan kanssa. Esim. välttämätön liikkuminen karanteenipaikan ulkopuolella sallitaan (ihminen voi itse määritellä, mikä on välttämätöntä):
Ohjeita Suomeen saapuville matkustajille ja työntekijöille
Jos saavut Suomeen seuraavista EU- tai Schengen-maista: Alankomaat, Belgia, Italia, Itävalta, Kreikka, Malta, Saksa, Slovakia, Slovenia, Unkari, Liechtenstein, Sveitsi, Norja, Tanska, Islanti, Viro, Latvia, Liettua, Kypros, Irlanti, Andorra, San Marino tai Vatikaani, ei omaehtoiseen karanteeniin enää tarvitse jäädä.
Jos saavut Suomeen muusta kuin jostain edellä kuvatusta EU- tai Schengen-maasta, sinun suositellaan olevan 14 vuorokauden ajan omaehtoisessa karanteenissa. Näin ollen karanteenisuositus jatkuu esimerkiksi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä.
Jos saavut Suomeen EU- tai Schengen-alueen ulkopuolisista maista, joista liikenne on sallittu rajoituksitta (Algeria, Australia, Georgia, Japani, Uusi-Seelanti, Ruanda, Etelä-Korea, Thaimaa, Tunisia, Uruguay ja Kiina), ei omaehtoiseen karanteeniin enää tarvitse jäädä. Jos saavut Suomeen jostain muusta EU- tai Schengen-alueen ulkopuolisista maasta, sinun suositellaan olevan 14 vuorokauden ajan omaehtoisessa karanteenissa.
Omaehtoisessa karanteenissa voi käydä töissä, kunhan sopii asiasta työnantajan kanssa ja liikkua työpaikan ja asuinpaikan välillä. Myös muu välttämätön liikkuminen on sallittua. Omaehtoisen karanteenin aikana julkisen liikenteen käyttämistä tulisi välttää. Käytä omaa autoa, jos mahdollista. Maahan saapuvien lasten koulunkäynti tai päiväkoti rinnastetaan välttämättömään asiointiin eli kouluun tai päiväkotiin voi mennä.
Muista kaikissa tilanteissa seuraavat asiat:
Vältä fyysisiä kontakteja ja säilytä vähintään 1 - 2 metrin turvaväli muihin ihmisiin.
Vältä väkijoukkoja ja lähikontakteja niin paljon kuin mahdollista.
Jos et voi välttää lähikontaktia, pese kätesi vedellä ja saippualla välittömästi kontaktin jälkeen.
Noudata hyvää käsi- ja yskimishygieniaa.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Näin ollen esim. Ruotsista Turkuun saapuvat voivat hyvin mennä Turun linnaan, jos kokevat itse sen olevan välttämätöntä. Mitään sanktioita ei tietenkään tule mistään muutenkaan, koska THL vain suosittelee omaehtoista karanteenia. Mitään määräyksiä ei siis ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos yökerhot ovat aivan normaalisti auki, niin ei ole mitään syytä rajoittaa koulujen aloittamista mitenkään. Siinä ei vaan ole silloin mitään järkeä, eikä sitä pysty kukaan perustelemaan mitenkään. Yökerhot ovat siis ihan hyvä mittari, eli jos ne ovat auki koulujen alkaessa, niin alkaa koulutkin normaalisti.
Erikoinen mittari sinulla.
Yökerhoon ei ole pakko mennä, mutta kouluun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti olen pystynyt suhtautumaan koronaan suhteellisen neutraalisti, vaikka minua onkin hysteerikoksi haukuttu kun olen etsinyt siitä tietoa mahdollisimman paljon ja seurannut sen etenemistä maailmalla.
Olen niitä ihmisiä, joita tieto rauhoittaa. Mutta tieto siitä, että koronavirus on muuttunut 10 kertaa tartuttavammaksi on hyvin pelottava nyt kun ihmiset suhtautuvat koronaan niin huolettomasti.
Tässä kesän aikana olen jo löysännyt suojatoimia ja tavannut ystäviäkin. Mutta nyt aion palata taas alkaa varovaisemmaksi.
Eniten tässä pelottaa se, että korona alkaisi leviämään maailmanlaajuisesti samalla tavalla kuin nyt USA:ssa. Se alkaisi siinä tapauksessa ravistelemaan yhteiskunnan rakenteita ja maiden välisiä suhteita, enkä halua edes ajatella mitä siitä seuraisi. Tulevaisuus ei näytä nyt hyvältä vaikka sitä tarkastelisi miltä suunnalta hyvänsä.
Oletko ollut jossain kiven alla tämän kesän siis? Härregud, koronahan nimenomaan on koko ajan levinnyt maailmanlaajuisesti - kyseessä on pandemia...
Eksponentiaalinen kasvu vain näkyy parhaiten maissa, joissa edes jotenkin pystytään testaamaan (kuten USA:ssa). Esim. Afrikan maat eivät ole missään vaiheessa näkyneet tilastoissa, samoin kuin useimmat muut kolmannen maailman maat. Mutta voit olla varma, että tauti leviää tällä hetkellä niissäkin, ts. muuallakin kuin USA:ssa, Brasiliassa ja Intiassa.
Mutta hyvä tietysti, että tuo mutaatiouutinen nyt sai sinutkin varovaisemmaksi...
Korona nyt vaan leviää tällä hetkellä Amerikoissa ihan eri tahtiin kuin muualla. Muualla maailmassa on ollut rauhallisempaa. Mutta se rauhallisuus loppuu jos leviämiseen tulee sama tahti kuin Amerikoissa. Onhan siinä nyt iso ero, tuleeko tartuntoja päivässä 200 vai 200 000.
Varsinkin Suomessa tilanne on ollut aikalailla rauhallinen, vaikka kyseessä on globaali pandemia joka koskettaa myös Suomea.
Ahaa, "ihan eri tahtiin" vai?
No, ei jaksa kiistellä lillukanvarsista. Hyvä kun ymmärrät suurimman osan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varovaisuus on viisautta.
Jos miettii miten koronavirus levisi maaliskuussa ja huhtikuussa ja vielä toukokuussa ja jos se tapahtuisi nyt 10 kertaa helpommin, niin sillä perusteella näyttäisi entistä pahemmalta.
Jos tämä olisi totta niin silloin helemikuussa olisi jo alkanut hirveä tartuntojen rypäle. Josko nyt ei aina tarvitsisi uskoa joulupukkiin vaikka se joka vuosi sieltä tulee poron ja apurien kera ja jakaa ilmaisen avustuspaketin ainakin klopalisteille jotka siirsi tehtaat Kiinaan jo 1974 vuodesta asti. He kun eivät kestäneet sitä Usan mahtavaa maailmanvaltaa ja kuuhun pääsyä julkisella kansallisella projektilla (Nasahan oli julkisrahoitteinen)
Nyt pitää siis koittaa Kiinan avulla kun Usa oli Elviksen aikaan korkean yritysverotuksen aikaan liian hyvä ja reilu kaikille.
Ilmaisia lounaita ei silti ole muille kuin näille. Joulupukin apuritkin pitää tilata kaukoidästä, heitä ei myöskään testata, joulupukki pitää heistä huolen, jos pitää.
Mutta ei kun vaan pelkäämään tätä plandemiaa ja lapioimaan rahaa sinne moolokin kitaan taas kun se toinen aalto tulee juuri kuten ennustettiin, sittenhän taas se pelastuspaketti joululahjana tulee. Vaikka varovaisuus olisi välttämätöntä pandemiassa, niin Ei meinaa jostain ihmeen syystä tehty testausta rajoilla joista nämä optimistit olisi voinut suoraan ohjata 11 päivän retriittiin. Pelkkä sosiaalinen distanssi ja käsienpesu 11 päivää riittäisi tukahduttamiseen.
Sars2 tarttuu kuten se sars1. Lähikontaktissa edelleen sisätiloissa. Se sama pandemia jatkuu, skifip0rno kirjoittajat toki vauhdissa tiedelehdissä, ja rohvessoreita myöden uskotaan kaikki sonta.
Ei mitään uutta auringon koronan alla.
O tempora o mores. Roomassa sai sentään sirkushuveja ja leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tilanne on ollut rauhallinen, koska täällä ehdittiin monin tavoin reagoida epidemian alussa ja siten saada tartuntojen määrä hallintaan ja alenemaan. Virus itsessään käyttäytyy kaikkialla samalla tavalla: se leviää eksponentiaalisesti mikäli sitä ei suitsita. Näin tulee käymään Suomessakin, mikäli voimakkaita toimenpiteitä ei oteta käyttöön riittävän ajoissa. Mikäli yhteiskuntaa ei haluta sulkea, ovat vaihtoehdot vähissä: kaikille maskit kodin ulkopuolella sekä fyysinen etäisyyden ylläpitäminen. Jos näin ei toimita, voimme jo nyt uutisista seurata mitä tuleman pitää (USA, Israel, Ruotsi, Belgia, Espanja jne.)
Kukaan ei voi enää yllättyä siitä, jos ja kun tartunnat lähtevät keulimaan tämänhetkisillä toimilla.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, huomasin että tuo seurustelusuhteen perusteella maahanpääsy on vihdoinkin tiputettu kaikessa hiljaisuudessa pois.
Mahtavaa! Tuota on käytetty sellaisena porsaanreikänä että joutikin mennä.
Eikö siis poika- /tyttöystävät pääse enää Suomeen? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ollaan nykyään riipuvaisia viennistä kaikin tavoin ja globaali tilanne tärkein.
YLE: Koronatestausten määrät ovat lisääntyneet selvästi kesän aikana.
Yle Radio 1:n Ykkösaamussa vieraillut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtaja Mika Salmisen mukaan muutos johtuu arvioiden mukaan siitä, että samaan aikaan tavallinen nuhakuume on yleistynyt.
Salminen pitää silti hyvänä sitä, että mahdollisuuksia testaukseen käytetään. Valtakunnallisena ohjeena on, että testaukseen pitää päästä heti jos oireita ilmenee. Salminen antaa keinon, jonka pitäisi viimeistään herättää hakeutumaan testeihin.
– Jos hajuaisti menee, silloin kannattaa hakeutua testiin samantien.
THL:n tietojen mukaan eri puolilla maata on vielä jonkin verran eroja päästä koronatestiin. THL:n Salmisen mukaan jokaisen pitäisi päästä testeisiin lähimpään julkiseen terveyskeskukseen koko Suomessa.
– Terveydenhuollon vastaukseksi ei kelpaa, ettei testeihin pääse. Mitään erityisseuloja testeihin pääsyyn ei pidä rakentaa, Salminen painottaa.
Suomi harkitsee parhaillaan myös uusia keinoja testien tekemiseen. Esimerkkejä on haettu muun muassa Tanskasta, jossa testeihin pääsee helposti niin halutessaan pienemmistäkin oireista.
Johtaja Salminen muistuttaa, että rajoitusten purkamisen seurauksena ja maailman tilanteen takia riski koronan uuteen tulemiseen on todellinen ja siihen varaudutaan muun muassa uudella kännykkään saatavalla koronasovelluksella.
https://yle.fi/uutiset/3-11463605
Testeihin pääsyssä siis edelleen eroja eri puolilla Suomea. Eikö THL:llä ole kuultu sitä, etteivät kaikki koronapositiiviset oireita saa ja yhtä lailla voivat tartuttaa tautia tehokkaasti eteenpäin, joten oireilun ei pitäisi olla testiin pääsyn kriteeri. Kiertäville testausautoille olisi tarvetta, ettei testiin joudu menemään julkisilla muita tartuntavaaraan saattaen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis poika- /tyttöystävät pääse enää Suomeen? :(
Ei kun ihan toisinpäin - nyt pääsevät ihan kaikki.
Ajatelkaas, jos meillä olis rajatarkastukset, oikeat karanteenit ja todellinen massatestauskapasiteetti (n. 50000kpl / päivä) niin mitään sulkuja tuskin tarvittaisiin ja raflat sekä yökerhot olisivat auki. Ehkä Suomeen tulisi myös leffatuotantoja ym. Uuden-Seelannin malliin. Eikö olisikin kamalaa?
Testiauto kiertämään jokainen kaupunginosa kerrallaan ja maalla kylät.
Wau. Salminenhan puhuu järkeä.
Nyt todellakin tarvitaan taas toimia ja jokaisen on omalla toiminnallaan pyrittävä estämään viruksen leviämistä. Ihan niinkuin keväälläkin tehtiin, vaikka toimissa viivyteltiin silloin tarpeettoman paljon. Nyt pitäisi pystyä aloittamaan toimet ripeämmin.
Ennusteita varmasti on turha laatia. Parhaimmillaan voidaan kehittää erilaisia skenaarioita, joista joku saattaa toteutua tai jäädä toteutumatta. Liikuvia osia on tosiaan liikaa.
Meillä ei tosiaan taida olla muuta mahdollisuutta kuin tottua siihen että tartuntaryppäitä tulee.
Korona on mutatoitunut herkemmin tarttuvaksi ja suuri osa ihmisistä on kyllästynyt rajoituksiin. Itsekin olen kyllästynyt rajoituksiin, vaikka olen hysteerikko-maskipakon-kannattaja.
On aika epävarmaa, lähtevätkö ihmiset enää mukaan rajoituksiin. Välillä mietin itsekin, että "v'ittuun koko korona, ei jaksa enää kiinnostaa".
Jos riittävän moni ei jaksa enää rajoituksia, niin isoa epidemiaa on aika mahdoton estää vaikka mitä tehtäisiin.