Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Jos virusta on löydetty jo 2019 vuoden jätevesinäytteestä niin silloinhan tämä on jo toinen aalto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivat hyvinkin olla. Tuttava kotiutui juuri aamulla Tukholman päiväristeilyltä. Linkitin thl:n karanteeniohjeet, mutta hänet tuntien en ole kovinkaan toiveikas.
Koko kevään etätöissä olleena enkä edes Helsinkiin uskaltautuneena (melkein?) riskiryhmäläisenä raivoni määrää ei voi edes kuvitella. Muttakunmähaluun ja mullaonoikeus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarkempaa tietoa tuli:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006528097.html
20 min. sitten Jari Valtee, toimittaja
THL: Suomessa 11 uutta koronavirustartuntaa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kertoo, että Suomessa on todettu yksitoista uutta koronavirustartuntaa.
Yhteensä tartuntoja on Suomessa todettu 7 362.
THL:n mukaan Helsingissä on todettu nyt 2 766 koronavirustartuntaa, siis kaksi enemmän kuin eilen.
Seuraavissa kunnissa raportoitiin tänään tartuntoja (mukana ei ole kuntia, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi):
Turku: 208 tartuntaa (muutos eiliseen: 3)
Espoo: 839 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)
Helsinki: 2 766 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)
Maarianhamina: 16 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
Tampere: 141 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
Kerava: 77 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
Jyväskylä: 108 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
Turussa 3! Järkyttävää, että siellä on koko ajan uusia. Nyt ennätykselliset 3.
Tampereella oli monta viikkoa ilman tartuntoja, nyt on 1.
Onkohan Turun ja Maarianhaminan tartunnat Ruotsista, todennäköisesti.
Just tässä tällä viikolla katsoin kauhuissani pomon FB päivitystä Euroopan matkalta, jonne oli raahannut koko perheensä. Kun ON PAKKO YHYY. Lapset vielä pieniä.
Itse matkailen ystävien luona ulkomailla vuosittain, mutta tältä vuodelta olen perunut kaikki matkat. Toivon, että pääsisin jouluna perheen pariin. Asun yksin ja olen sinkku, joten joulu yksikseen olisi hieman ankea. Mutta jos en koronan takia voi, sitten ollaan yksin joulu ja pidetään yhteyttä vaikka Skypen kautta. Lahjat kulkee Ärrän kautta.
Olen varautunut siihen, että pääsen matkustamaan ja tapaamaan ulkomailla asuvia ystäviäni vasta loppuvuodesta 2021.
Olen elänyt parhaani mukaan mahdollisimman koronaa huomioiden. Maskit, käsidesit, ei julkista liikennettä ja jos on pakko mennä jonnekin, sitten yöaikaan kauppaan, joka on auki 24h, tai taksilla. Suunnitelmissa oli harrastuksia ja kansalaisopistoa nyt syksyllä, mutta senkin jätän välistä. Onneksi on netti, Netflix, kirjakauppojen verkkokaupat, some kavereiden kanssa seurustelemiseen ja pleikkari.
N38
Täällä taas seurataan järkyttyneinä lapsen luokan luokkaretkisuunnitelmaa. Ovat lähdössä luokkaretkelle heti kun koulut alkaa. Kaikki eivät lähde, omakaan lapsi ei ole lähdössä. Mutta hirvittää että kuinka moni sieltä tulee koronan kanssa takaisin. Matkustavat kuitenkin junalla, bussilla ja lentokoneella (muistaaksen pari kertaa vaihtavat konetta). Majoitus on tietenkin semmoinen halpa hostelli, jossa ei edes pysty pitämään mitään turvaetäisyyksiä.
Oikeasti toivon, että Suomi kieltäisi matkustamisen kohdemaahan, tai kohdemaa laitaisi Suomen kieltolistalle.
Mä odottelin keväällä kauhuissani ensin tietoa lapsen ulkomaan työharjoittelupaikasta (Espanja vaiko Saksa), sitten kun paikaksi varmistui Saksa ja siellä alkoi saman tien tartunnat leviämään, uutisia tuli seurattua melkoisen tarkasti. Viimeisellä mahdollisella viikolla ennen harjoittelun alkua lapsen koulu ilmoitti että harjoittelu on peruttu. Tästä ilmoituksesta meni muistaakseni vielä jonkin aikaa, niin tuli Saksaankin jonkin tasoisia matkustusrajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni työnantaja joutuu syksyllä vaatimaan saikkulapun heti ekasta sairaspäivästä lähtien? Kun kerran ei saa mennä töihin, jos on vähänkään koronan oireita: kuumetta, väsymystä, yskää, kurkun karheutta tai maha sekaisin. Tämähän on oikein saikuttajien unelma, koska voi olla ihan millon vaan vapaapäivällä ja sitten vaan sanoa, että no se menikin päivän aikana ohi. Sairaslomatodistuksen hakeminen taas tietää tikkua nokkaan, joten se voisi vähentää lusmuiluhalukkuutta.
Mutta käytännössä ei ehkä kuitenkaan. Sen verran ihmisiä nyt lomautettuna ja lama tulossa, että jokainen järkevä ihminen tajuaa kyllä tulevansa syrjäytetyksi, jos jatkuttavaa turhannäköistä saikuttelua alkaa ilmetä (verrattuna saman ihmisen aiempaan määrään tai työkavereihin).
Epäilen ihmisten "järkevyyttä" mitä tulee sairaspoissaoloihin. Se on nyt vaan niin, sanon tämän nyt itse managerina, että nyt tulee lähtöpassit kaikille ei-toivotuille henkilöille yrityksistä, varautukaa siihen. Lapsisairas, migreeni, selkäkivut ja muuten vaan työnantajalle hankalat henkilöt (kitisijät) lähtevät ensimmäisinä kun YT:eet alkavat. Oletteko muuten huomanneet, että kaikkein eniten sairastavat ja hankalimmat tyypit hakeutuvat aina luottamusmiehiksi, jotta saisivat irtisanomissuojan itselleen?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006580321.html
Koronavirus mutatoitui jopa kymmenen kertaa entistä tartuttavammaksi – suomalaisprofessori: vallannut myös Suomen
Julkaistu: 6:38
Koronaviruksen herkemmin tarttuva muunnos on syrjäyttänyt Kiinan Wuhanissa havaitun version lähes täydellisesti.
Tutkimukset ovat jo pidempään osoittaneet, että koronaviruksesta leviää parhaillaan maailmalla uusi, havaintojen mukaan helpommin tarttuva muoto. Suomalaisprofessori vahvistaa tiedon ja sanoo uuden muunnoksen vallanneen alaa myös Suomessa.
Virusten ominaisuuksiin kuuluu niiden muuntuminen eri tavoin levitessään, ja epidemian edetessä on tavallista että uudella perimällä varustettu versio syrjäyttää vanhan. Tämä voi johtua osittain puhtaasta sattumasta, mutta myös muuntuneen viruksen paremmasta kyvystä levittää itseään vanhaan versioon verrattuna.
Tiedelehti Cell uutisoi hiljattain covid-19-koronaviruksessa havaitusta muutoksesta, joka liittyy viruksen pinnan piikkeihin. Lehden mukaan piikin proteiinin kohdassa 614 aspartaatti-niminen aminohappo on muuttunut toiseksi, glysiini-nimiseksi. Havainnon perusteella ”vanhaa” virusmuotoa kutsutaan nimellä D614 ja muunnosta nimellä G614.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän sai täällä huomiota sekin, että THL siirsi heinäkuussa todettuja tartuntoja oireiden alkamisajankohdan mukaiselle paikalle huhtikuulle. Siitä seurasi uusien tartuntojen määrän väheneminen heinäkuussa.
Niin ja tilastoja venkslattiin ilmeisesti hiljaisuudessa moneen eri kertaan. Ensimmäisen muutoksen jälkeen joku huomasi, että kappas koulujen alkamisen jälkeen tulikin piikki, niin kummasti sen jälkeen tilasto meni uusiksi eikä piikkiä näkynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006580100.html
Näin Suomi varautuu koronaepidemian toiseen aaltoon – jos ensisijainen strategia toimii, yhteiskuntaa ei tarvitse sulkea
Tartuntaketjujen katkaiseminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on Suomen ensisijainen strategia. Myös tartuntatautilakiin tehdään muutoksia.
Suomi varautuu koronaepidemian mahdolliseen toiseen aaltoon pitkälti samalla tavalla kuin tähänkin mennessä, sanoo sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila.
Tautiryppäiden sammuttelu olisi Varhilan mukaan paras vaihtoehto.
– Toiveena on, että tulisi enemmänkin tällaisia tautiryppäitä. Ja kuten metsäpaloissa, näitä kyteviä pesäkkeitä sitten sammuteltaisiin. Ilman, että noustaisiin vähitellen taudin harjalle.
Enemmänkin tällaisia tautiryppäitä? Todella toivon, että tuossa on paino- tai ajatusvirhe ja siinä pitäisi lukea "ennemminkin" eikä "enemmänkin". Siis että ennemmin yksittäisiä ryppäitä kuin iso aalto. Mutta tuollaisenaan lause on luettavissa niin, että toivoo että ryppäitä olisi enemmän...
Hups, pääsi pieni freudilainen lapsus... "toiveena enemmänkin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FIlippiinien Pasig-kaupunki on antanut kaupunkilaisille ohjeistuksen oikeanlaisten maskien käytöstä. Vähän maskiasiaa siis tänne väliin, itse jatkan maskin käyttöä varmasti ensi keväälle saakka.
https://www.facebook.com/PasigPIO/photos/a.881450725347380/177250286957…
Filippiinit on upporikas maa jossa maskeihin on varaa. Lisäksi siellä on aika vähän asukkaita (100 miljoonaa vs. Suomen 5,5 miljoonaa) isolla maa-alueella (330 000km2 Suomi vs. 300 000km2 Filippiinit). Siksi tämäkään maskitutkimus ei koske Suomea.
Alankomaiden maskitutkimus ei koske Suomea koska se on niin tasainen. Itävallassa taas on liikaa vuoria.
Lisäksi täytyy muistaa, että Suomi ei ole saari. Ja että koska Mekan pyhiinvaeltajilla satunnaisesti ja satunnaisia aikoja pidetty tai ei-pidetty maski ei heitä suojannut, ei maski suojaa suomalaisiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FIlippiinien Pasig-kaupunki on antanut kaupunkilaisille ohjeistuksen oikeanlaisten maskien käytöstä. Vähän maskiasiaa siis tänne väliin, itse jatkan maskin käyttöä varmasti ensi keväälle saakka.
https://www.facebook.com/PasigPIO/photos/a.881450725347380/177250286957…
Filippiinit on upporikas maa jossa maskeihin on varaa. Lisäksi siellä on aika vähän asukkaita (100 miljoonaa vs. Suomen 5,5 miljoonaa) isolla maa-alueella (330 000km2 Suomi vs. 300 000km2 Filippiinit). Siksi tämäkään maskitutkimus ei koske Suomea.
Alankomaiden maskitutkimus ei koske Suomea koska se on niin tasainen. Itävallassa taas on liikaa vuoria.
Lisäksi täytyy muistaa, että Suomi ei ole saari. Ja että koska Mekan pyhiinvaeltajilla satunnaisesti ja satunnaisia aikoja pidetty tai ei-pidetty maski ei heitä suojannut, ei maski suojaa suomalaisiakaan.
Toi ihokas sakki velloo kohti mustaa yhtenä laumana, tuskin ehtivät siinä
itseänsä hiplata mutta kuitenkin.
Ei hyvä esmerkki toi mekka.
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla on kriittisesti tietoon suhtautuvia, järkeviä ihmisiä. Luulen, että moni suhtautuu epäilevästi tai ainakin harkitsevasti rokotteisiin. Toisaalta ne luovat toivoa siitä, että tämä epidemia olisi joskus ohi tai ainakin vähemmän vaarallinen. Samaan päästäisiin toimivilla lääkkeillä.
Yhtä lailla osa täällä pelkää, että Suomen viranomaiset jälleen nukkuvat ns. Ruususen unta, kun pitäisi toimia. Ei niitä maskejakaan ollut enää kuin sekundaa jäljellä, kun muut maat ja turistit olivat niitä hamstranneet.
Toinen tapa selvitä tästä olisi tiukat rajoitukset. Niitäkään ei ole ehkä luvassa.
Ehkä voidaan kiteyttää useimpien palstalaisten tunnot niin,että - puolue- ja rokotekannasta riippumatta - toivomme hallitukselta ja viranomaisilta aktiivisuutta ja oikea-aikaista toimintaa. Toivomme, ettei tarvitsisi itse eikä kenenkään muunkaan sairastua tähän tautiin, joka voi olla ihan hirveä. Emme halua osallistua tähän arvontaan.
Hear hear!
Nyt tarvitaan jämäkät otteet ja toimintasuunnitelmat, eikä vetelää vatulointia ja varhilointia, jossa mitään ei kannata tai voi tehdä, ja jos voisikin, niin sitä pohtimaan pitää perustaa komitea.
Hallitus uinuu, ministereistä ei kuulu mitään. Virkamiehet ja asiantuntijat kertovat, mitä kaikkea ei voi tehdä. Jos karanteenit ja kasvomaskit onnistuvat muissa maissa, kyllä ne onnistuvat Suomessakin. Jos tahtotila löytyy. Vai eikö tarkoituksella löydy? Että päästään vähän vahingossa lipsahtamaan Ruotsin malliin, kun aiemmin yrityksistä huolimatta se ei onnistunutkaan.
Ehkä Niinistö voisi taas näyttää kaapin paikan.
Varhilointi :)
"Alkuviikosta katsottiin noita tilastoja, ei oltu tietoisia, että Belgian noususta" (siellä tartuntaluvut ylittää moninkertaisesti Suomen asettamat matkustuskriteerit).
Hän saa palkkaa siitä että seuraa tilannetta. Minäkin ja meistä monet seuraa lukuja päivittäin. Mediassa on hyviä tilastoja, esim. Hesarissa. Varhilalle tiedoksi: sillä jo, että lukee huolellisesti kaiken Hesarin koronauutisoinnin, pääsisi pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivat hyvinkin olla. Tuttava kotiutui juuri aamulla Tukholman päiväristeilyltä. Linkitin thl:n karanteeniohjeet, mutta hänet tuntien en ole kovinkaan toiveikas.
Koko kevään etätöissä olleena enkä edes Helsinkiin uskaltautuneena (melkein?) riskiryhmäläisenä raivoni määrää ei voi edes kuvitella. Muttakunmähaluun ja mullaonoikeus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kertoo, että Suomessa on todettu yksitoista uutta koronavirustartuntaa.
THL:n mukaan Helsingissä on todettu nyt 2 766 koronavirustartuntaa, siis kaksi enemmän kuin eilen.
Seuraavissa kunnissa raportoitiin tänään tartuntoja (mukana ei ole kuntia, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi):
Just tässä tällä viikolla katsoin kauhuissani pomon FB päivitystä Euroopan matkalta, jonne oli raahannut koko perheensä. Kun ON PAKKO YHYY. Lapset vielä pieniä.
Itse matkailen ystävien luona ulkomailla vuosittain, mutta tältä vuodelta olen perunut kaikki matkat. Toivon, että pääsisin jouluna perheen pariin. Asun yksin ja olen sinkku, joten joulu yksikseen olisi hieman ankea. Mutta jos en koronan takia voi, sitten ollaan yksin joulu ja pidetään yhteyttä vaikka Skypen kautta. Lahjat kulkee Ärrän kautta.
Olen varautunut siihen, että pääsen matkustamaan ja tapaamaan ulkomailla asuvia ystäviäni vasta loppuvuodesta 2021.
Olen elänyt parhaani mukaan mahdollisimman koronaa huomioiden. Maskit, käsidesit, ei julkista liikennettä ja jos on pakko mennä jonnekin, sitten yöaikaan kauppaan, joka on auki 24h, tai taksilla. Suunnitelmissa oli harrastuksia ja kansalaisopistoa nyt syksyllä, mutta senkin jätän välistä. Onneksi on netti, Netflix, kirjakauppojen verkkokaupat, some kavereiden kanssa seurustelemiseen ja pleikkari.
N38
Hei sinne, toimit aivan oikein! Ole ylpeä itsestäsi, teet mitä parhainta työtä kansanterveyden eteen. Täällä sama homma maaliskuun puolivälistä alkaen: ei turhia tapaamisia, pakolliset tapaamiset ulkosalla ja vähintään 2m turvavälillä, ruoka kotiinkuljetuksella, kodin ulkopuolisissa sisätiloissa kasvomaski aina käytössä, ei juhlia eikä kissanristiäisiä jne.
Itsekkyys helvettiin nyt ihmiset, suojellaan itseämme ja muita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla on kriittisesti tietoon suhtautuvia, järkeviä ihmisiä. Luulen, että moni suhtautuu epäilevästi tai ainakin harkitsevasti rokotteisiin. Toisaalta ne luovat toivoa siitä, että tämä epidemia olisi joskus ohi tai ainakin vähemmän vaarallinen. Samaan päästäisiin toimivilla lääkkeillä.
Yhtä lailla osa täällä pelkää, että Suomen viranomaiset jälleen nukkuvat ns. Ruususen unta, kun pitäisi toimia. Ei niitä maskejakaan ollut enää kuin sekundaa jäljellä, kun muut maat ja turistit olivat niitä hamstranneet.
Toinen tapa selvitä tästä olisi tiukat rajoitukset. Niitäkään ei ole ehkä luvassa.
Ehkä voidaan kiteyttää useimpien palstalaisten tunnot niin,että - puolue- ja rokotekannasta riippumatta - toivomme hallitukselta ja viranomaisilta aktiivisuutta ja oikea-aikaista toimintaa. Toivomme, ettei tarvitsisi itse eikä kenenkään muunkaan sairastua tähän tautiin, joka voi olla ihan hirveä. Emme halua osallistua tähän arvontaan.Hear hear!
Nyt tarvitaan jämäkät otteet ja toimintasuunnitelmat, eikä vetelää vatulointia ja varhilointia, jossa mitään ei kannata tai voi tehdä, ja jos voisikin, niin sitä pohtimaan pitää perustaa komitea.
Hallitus uinuu, ministereistä ei kuulu mitään. Virkamiehet ja asiantuntijat kertovat, mitä kaikkea ei voi tehdä. Jos karanteenit ja kasvomaskit onnistuvat muissa maissa, kyllä ne onnistuvat Suomessakin. Jos tahtotila löytyy. Vai eikö tarkoituksella löydy? Että päästään vähän vahingossa lipsahtamaan Ruotsin malliin, kun aiemmin yrityksistä huolimatta se ei onnistunutkaan.
Ehkä Niinistö voisi taas näyttää kaapin paikan.
Noi varhilointi ja Ruotsin malli jäävät vokabulaariin.
Gotlannissa koronan uusi riskiryhmä ravintolatyöntekijät. Viime viikkojen 43 tartunnasta 16 on ravintolatyöntekijöillä.
Restauranganställda ny riskgrupp för covid-19 på Gotland
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7520283
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N38
Hei sinne, toimit aivan oikein! Ole ylpeä itsestäsi, teet mitä parhainta työtä kansanterveyden eteen. Täällä sama homma maaliskuun puolivälistä alkaen: ei turhia tapaamisia, pakolliset tapaamiset ulkosalla ja vähintään 2m turvavälillä, ruoka kotiinkuljetuksella, kodin ulkopuolisissa sisätiloissa kasvomaski aina käytössä, ei juhlia eikä kissanristiäisiä jne.
Itsekkyys helvettiin nyt ihmiset, suojellaan itseämme ja muita!
Mulla on ollut muuten sama strategia paitsi että kasvomaskin sijasta olen käyttänyt hengityssuojainta. Kasvomaskihan ei suojaa sua saamasta tartuntaa vaan ainoastaan estää sua tartuttamasta muita. Hengityssuojainta käyttämällä taas suojaat itseäsi saamasta tartuntaa ja siten myös olemaan tartuttamatta muita, koska sulla ei silloin ole virusta. Hengityssuojaimet toki maksavat enemmän kuin kasvomaskit, mutta ilmeisesti sinäkään et kovin usein mene paikkoihin, joissa altistuisit tartunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Gotlannissa koronan uusi riskiryhmä ravintolatyöntekijät. Viime viikkojen 43 tartunnasta 16 on ravintolatyöntekijöillä.
Restauranganställda ny riskgrupp för covid-19 på Gotland
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7520283
Men visst är det inga nattklubbar på Gotland. Dom skulle vara lämpligare för flockimmunisering. Efter svensk modell.
Men vi hörs.
Jos te luette tämän. Siitä tulee mieleen kevät ja Suomen silloinen varautuminen koronaviruksen varalta.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/98ac6b51-fae2-4665-8b2c-177e5884…
Näin Suomi on varautunut toiseen korona-aaltoon – 10 keskeistä keinoa: listalla myös kohuttu maskisuositus
Onko se kuin bakteeritauti tubi. Sitähän sairastetaan usein vuosia (jollei ole lääkettä)
Tai kuin herpes ja mononukleoosi, jotka ovat ajoittain tartuttava.
Tai kuten hiv. Ensin muhii lievänä ja myöhemmin tulee suuret oireet.
Tai kuten bakteeritauti borrelioosi. Aluksi lievät oireet ja sitten kestää loppuiän osalla.