Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
96961/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

FIlippiinien Pasig-kaupunki on antanut kaupunkilaisille ohjeistuksen oikeanlaisten maskien käytöstä. Vähän maskiasiaa siis tänne väliin, itse jatkan maskin käyttöä varmasti ensi keväälle saakka.

https://www.facebook.com/PasigPIO/photos/a.881450725347380/177250286957…

Filippiinit on upporikas maa jossa maskeihin on varaa. Lisäksi siellä on aika vähän asukkaita (100 miljoonaa vs. Suomen 5,5 miljoonaa) isolla maa-alueella (330 000km2 Suomi vs. 300 000km2 Filippiinit). Siksi tämäkään maskitutkimus ei koske Suomea.

Alankomaiden maskitutkimus ei koske Suomea koska se on niin tasainen. Itävallassa taas on liikaa vuoria.

Koko asian tutkiminen Suomen erityistäkin erityisempiin olosuhteisiin sopeutettuna on itseasiassa ihan turhaa, koska suomalainen on täysin kykenemätön ymmärtämään kuinka niinkin teknisesti monimutkainen laite, kuin maski on, toimii. Parempi kun säästetään ne tutkimusrahat, ja ostetaan niillä rokotepaketti Teuvo Oinaalta tai Jari Sillanpäältä.

Eikös Sillanpää kehittänyt sen nenän kautta jauheena otettavan rokotteen? Aivan uusi ja innovatiivinen annostelutapa. Oliko pankkitili Thaimaassa?

Vierailija
96962/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla on kriittisesti tietoon suhtautuvia, järkeviä ihmisiä. Luulen, että moni suhtautuu epäilevästi tai ainakin harkitsevasti rokotteisiin. Toisaalta ne luovat toivoa siitä, että tämä epidemia olisi joskus ohi tai ainakin vähemmän vaarallinen. Samaan päästäisiin toimivilla lääkkeillä.

Yhtä lailla osa täällä pelkää, että Suomen viranomaiset jälleen nukkuvat ns. Ruususen unta, kun pitäisi toimia. Ei niitä maskejakaan ollut enää kuin sekundaa jäljellä, kun muut maat ja turistit olivat niitä hamstranneet.

Toinen tapa selvitä tästä olisi tiukat rajoitukset. Niitäkään ei ole ehkä luvassa.

Ehkä voidaan kiteyttää useimpien palstalaisten tunnot niin,että - puolue- ja rokotekannasta riippumatta - toivomme hallitukselta ja viranomaisilta aktiivisuutta ja oikea-aikaista toimintaa. Toivomme, ettei tarvitsisi itse eikä kenenkään muunkaan sairastua tähän tautiin, joka voi olla ihan hirveä. Emme halua osallistua tähän arvontaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
96963/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtavat lääkärit: Koronan uusi aalto iskee syksyllä Suomeen, jo nyt nähtävissä ravintoloiden aukeamisen seuraukset – "Toiset ja kolmannet aallot ovat olleet tappavampia"

Suomessa nähdään syksyllä koronaviruksen toinen tartunta-aalto, kolme Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lääkäriä arvioi.

– Valitettavasti pidän ja kollegatkin pitävät sitä todennäköisenä, Husin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen sanoo.

Hän perustaa arvionsa siihen, että rajoitustoimia on purettu, mutta niiden tilalle ei juuri ole luotu tartuntoja ehkäiseviä toimia.

Apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen Husin epidemologisesta yksiköstä on samaa mieltä.

– Todennäköisesti toinen aalto tulee, jos ihmiset eivät noudata varotoimia.

Lehtonen ja Ruotsalainen nostavat esiin rajoitusten nopean purkamisen ja esimerkiksi yökerhojen avaamisen ilman suunnitelmaa sisätilojen tiiviissä tunnelmissa leviävien tartuntojen ehkäisystä.

Kysymys on siitä, alkaako meillä olla paljon tilaisuuksia, joissa yksittäinen supertartuttaja pystyy levittämään tautia, Lehtonen sanoo.

Syksyllä altistuksia voi tapahtua yökerhojen ja juhlien lisäksi myös ulkomaanmatkalla, oppilaitoksissa, joukkoliikenteessä ja työpaikoilla.

Ihmisjoukoissa liikkuneen tartuttajan aikaansaamien altistusten jäljittäminen on erittäin vaikeaa, koska hän tuskin osaa nimetä, keiden lähellä on viettänyt aikaa.

Ruotsalainen ihmettelee rajoitusten nopeaa purkamista, sillä seuraukset nähdään tartuntaluvuissa ja sairaalahoitoon joutuneiden määrässä vasta 2–4 viikon kuluttua.

Hänen mielestään myös Suomen terveysviranomaisten pitäisi suositella maskien käyttöä ruuhkaisilla paikoilla, kuten joukkoliikenteessä syksyllä, kun työmatkalaiset palaavat kulkuvälineisiin.

Lehtosen mukaan viitteitä toisesta aallosta on jo nähtävissä, sillä päivittäiset tartuntamäärät ovat viime viikosta alkaen hieman kasvaneet.

Hän arvioi, että tartuntamäärien kasvu on seurausta rajoitustoimien poistosta.

– 2–3 viikkoa on realistinen viive, eli nyt näkyy ravintoloiden aukeamisen seuraukset. Kahden viikon päästä näkyy yöelämän avaaminen.

Toisen aallon tappavuudesta meillä on lähihistorian kokemusta Espanjan taudista. Ensimmäinen aalto tappoi muistaakseni 1-2 miljoona. 8kk eristäytymisen jälkeen ihmiset lähtivät kaduille juhlimaan isoina massoina. Toinen aalto tappoi 5 miljoonaa, jos en muista väärin.

COVID on tähän mennessä tappanut 652 000 ihmistä, eli ei hirveän pitkä matka miljoonaan....

Taitaa olla nyt luonnon epätoivoinen yritys vähentää väenpaljoutta :( 

Vierailija
96964/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei pitäisi nyt olla ruotsalaisturisteja – Turussa ihmetellään, miksi kaupungin keskustassa ja Turun linnassa kuulee kuitenkin runsaasti riikinruotsia?

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006579554.html

Onpa ikävää. Ovatko tulleet veneillä vai ovatko suomenruotsalaista sukua ja kaksoiskansalaisia ja nuotti tarttunut, kun lapsensa ovat ruotsalaisissa kouluissa.

Pitäis olla pakollinen 2 vk valvottu karanteeni, mutta kun hölmö Suomi on liian lepsu.

Mitä miettii mahdollinen sodan vihollinen. Tulevan sodan. Eihän täällä löydy mitään jämäkkyyttä. Kaikki on lepsuilua ja vapaaehtoista.

Vierailija
96965/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa tämä kiihkeä rokotuskeskustelu. Kun muistaa tuon että koronaviruksiin immuniteetti on sellaiset 2-3 kk niin tajuaa, että on hullun hommaa lähteä satsaamaan joka ikiseen rokotehankkeeseen mitä maailmassa on.

Sitten joskus jos edes rokote saadaan niin kaikki näkevät käytännössä, mitä tarkoittaa rokote noin lyhyellä immuniteetilla. Ihan sama minkä firman tekele se on, mutta mitään laamasuojaa ei kyllä sellaisella saada aikaan...

Niinpä. Se mikä tässä huolestuttaa, on että eikö ihmiset käytä yhtään omia aivojaan?

Eikös thlssä ole 1000 isopalkkaista ylilekuria joiden homma olisi pandemia torjua? Avissa lisää ja stmssä tietty porukkaa puhumattakaan ecdc whosta jne. Miksi jokaisen taviksen pitäisi yhtäkkiä olla oman elämänsä superylilääkäri ja nähdä laumasuojahuijauksen läpi ja kontrolloida rajoja testaamalla koirilla ja karanteenamalla valvotusti positiiviset kuten vaikkapa Vietnam.

Maskitkin on ihan turhia ilman rajakontrollia. Maskit on hyödyllisiä jos ne karanteenipositiivarit niitä pitää karanteenissa sen 11 tartuttavaa päivää. Muutoin ne on meriin päätyvää merilinnut tuhoavaa muovisaastetta.

Espanjassa jo tuhansia tartuntoja päivässä maskeista huolimatta koska ne otetaan pois ratkaisevissa sisätilakontakteissa baareissa yökerhoissa töissä kouluissa kodeissa ravinteleissa...

Miksiköhän eu suosittelee maskeja (joista ei siis ole mitään hyötyä) muttei vaikkapa tiukkaa rajakontrollia ja alueellisia toimenpiteitä, jolla plandamia saataisiin kuriin?

Vierailija
96966/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivat hyvinkin olla. Tuttava kotiutui juuri aamulla Tukholman päiväristeilyltä. Linkitin thl:n karanteeniohjeet, mutta hänet tuntien en ole kovinkaan toiveikas.

Koko kevään etätöissä olleena enkä edes Helsinkiin uskaltautuneena (melkein?) riskiryhmäläisenä raivoni määrää ei voi edes kuvitella. Muttakunmähaluun ja mullaonoikeus...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarkempaa tietoa tuli:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006528097.html

20 min. sitten Jari Valtee, toimittaja

THL: Suomessa 11 uutta koronavirustartuntaa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kertoo, että Suomessa on todettu yksitoista uutta koronavirustartuntaa.

Yhteensä tartuntoja on Suomessa todettu 7 362.

THL:n mukaan Helsingissä on todettu nyt 2 766 koronavirustartuntaa, siis kaksi enemmän kuin eilen.

Seuraavissa kunnissa raportoitiin tänään tartuntoja (mukana ei ole kuntia, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi):

Turku: 208 tartuntaa (muutos eiliseen: 3)

Espoo: 839 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

Helsinki: 2 766 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

Maarianhamina: 16 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Tampere: 141 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Kerava: 77 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Jyväskylä: 108 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Turussa 3! Järkyttävää, että siellä on koko ajan uusia. Nyt ennätykselliset 3.

Tampereella oli monta viikkoa ilman tartuntoja, nyt on 1.

Onkohan Turun ja Maarianhaminan tartunnat Ruotsista, todennäköisesti.

Just tässä tällä viikolla katsoin kauhuissani pomon FB päivitystä Euroopan matkalta, jonne oli raahannut koko perheensä. Kun ON PAKKO YHYY. Lapset vielä pieniä.

Itse matkailen ystävien luona ulkomailla vuosittain, mutta tältä vuodelta olen perunut kaikki matkat. Toivon, että pääsisin jouluna perheen pariin. Asun yksin ja olen sinkku, joten joulu yksikseen olisi hieman ankea. Mutta jos en koronan takia voi, sitten ollaan yksin joulu ja pidetään yhteyttä vaikka Skypen kautta. Lahjat kulkee Ärrän kautta.

Olen varautunut siihen, että pääsen matkustamaan ja tapaamaan ulkomailla asuvia ystäviäni vasta loppuvuodesta 2021.

Olen elänyt parhaani mukaan mahdollisimman koronaa huomioiden. Maskit, käsidesit, ei julkista liikennettä ja jos on pakko mennä jonnekin, sitten yöaikaan kauppaan, joka on auki 24h, tai taksilla. Suunnitelmissa oli harrastuksia ja kansalaisopistoa nyt syksyllä, mutta senkin jätän välistä. Onneksi on netti, Netflix, kirjakauppojen verkkokaupat, some kavereiden kanssa seurustelemiseen ja pleikkari.

N38

Vierailija
96967/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla on kriittisesti tietoon suhtautuvia, järkeviä ihmisiä. Luulen, että moni suhtautuu epäilevästi tai ainakin harkitsevasti rokotteisiin. Toisaalta ne luovat toivoa siitä, että tämä epidemia olisi joskus ohi tai ainakin vähemmän vaarallinen. Samaan päästäisiin toimivilla lääkkeillä.

Yhtä lailla osa täällä pelkää, että Suomen viranomaiset jälleen nukkuvat ns. Ruususen unta, kun pitäisi toimia. Ei niitä maskejakaan ollut enää kuin sekundaa jäljellä, kun muut maat ja turistit olivat niitä hamstranneet.

Toinen tapa selvitä tästä olisi tiukat rajoitukset. Niitäkään ei ole ehkä luvassa.

Ehkä voidaan kiteyttää useimpien palstalaisten tunnot niin,että - puolue- ja rokotekannasta riippumatta - toivomme hallitukselta ja viranomaisilta aktiivisuutta ja oikea-aikaista toimintaa. Toivomme, ettei tarvitsisi itse eikä kenenkään muunkaan sairastua tähän tautiin, joka voi olla ihan hirveä. Emme halua osallistua tähän arvontaan.

Jos ihmiskunta oikeasti haluaisi päästä helpoimmalla ja halvimmalla, niin nyt kannattaisi suuren yleisön olla liikaa laskematta rokotteen tai täsmälääkkeen varaan ja sen sijaan kuulla tämä seuraavan tutkimuksen tulos:

"If people washed their hands regularly, wore masks, and kept their social distance from each other, these three simple behaviors could stop most all of the Covid-19 pandemic, even without a vaccine or additional treatments, according to a new study."

https://edition.cnn.com/2020/07/21/health/covid-19-three-things-will-st…

Vierailija
96968/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni työnantaja joutuu syksyllä vaatimaan saikkulapun heti ekasta sairaspäivästä lähtien? Kun kerran ei saa mennä töihin, jos on vähänkään koronan oireita: kuumetta, väsymystä, yskää, kurkun karheutta tai maha sekaisin. Tämähän on oikein saikuttajien unelma, koska voi olla ihan millon vaan vapaapäivällä ja sitten vaan sanoa, että no se menikin päivän aikana ohi. Sairaslomatodistuksen hakeminen taas tietää tikkua nokkaan, joten se voisi vähentää lusmuiluhalukkuutta. 

Vierailija
96969/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni työnantaja joutuu syksyllä vaatimaan saikkulapun heti ekasta sairaspäivästä lähtien? Kun kerran ei saa mennä töihin, jos on vähänkään koronan oireita: kuumetta, väsymystä, yskää, kurkun karheutta tai maha sekaisin. Tämähän on oikein saikuttajien unelma, koska voi olla ihan millon vaan vapaapäivällä ja sitten vaan sanoa, että no se menikin päivän aikana ohi. Sairaslomatodistuksen hakeminen taas tietää tikkua nokkaan, joten se voisi vähentää lusmuiluhalukkuutta. 

Ja oireisiin lisään vielä päänsäryn, jota ei voi edes todentaa millään. 

Vierailija
96970/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän sai täällä huomiota sekin, että THL siirsi heinäkuussa todettuja tartuntoja oireiden alkamisajankohdan mukaiselle paikalle huhtikuulle. Siitä seurasi uusien tartuntojen määrän väheneminen heinäkuussa. 

Tämän tiedon pitäisi olla uutisotsikoissa: Suomessa on useita neljä kuukautta koronaa sairastaneita. Siis jos positiivisen testin on saanut heinäkuussa ja oireet ovat alkaneet huhtikuussa. Kuinka paljon näitä pitkäaikaisia oireita koronasta saaneista oikein on? Tätä pitäisi THL:n tutkia. 

Ei niitä vois vähempää kiinnostaa.

On tullut huomattua. Olen nimittäin sairastanut maaliskuulta eikä loppua näy. Onneksi netistä löytyy vertaistukea kohtalotovereista ja mediakin välillä nostaa esiin pitkään sairastaneita koronatapauksia. Minusta tämä on koronaviruksen huolestuttavimpia piirteitä, että emme tiedä kauanko tauti kestää tai jääkö se joillakin piiloon elimistöön ja aktivoituu uudelleen.  47-vuotias nainen sai mm. sydänoireita: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006579276.html

Vierailija
96971/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta käytännössä ei ehkä kuitenkaan. Sen verran ihmisiä nyt lomautettuna ja lama tulossa, että jokainen järkevä ihminen tajuaa kyllä tulevansa syrjäytetyksi, jos jatkuttavaa turhannäköistä saikuttelua alkaa ilmetä (verrattuna saman ihmisen aiempaan määrään tai työkavereihin).

Vierailija
96972/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtavat lääkärit: Koronan uusi aalto iskee syksyllä Suomeen, jo nyt nähtävissä ravintoloiden aukeamisen seuraukset – "Toiset ja kolmannet aallot ovat olleet tappavampia"

Suomessa nähdään syksyllä koronaviruksen toinen tartunta-aalto, kolme Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lääkäriä arvioi.

– Valitettavasti pidän ja kollegatkin pitävät sitä todennäköisenä, Husin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen sanoo.

Hän perustaa arvionsa siihen, että rajoitustoimia on purettu, mutta niiden tilalle ei juuri ole luotu tartuntoja ehkäiseviä toimia.

Apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen Husin epidemologisesta yksiköstä on samaa mieltä.

Lehtonen ja Ruotsalainen nostavat esiin rajoitusten nopean purkamisen ja esimerkiksi yökerhojen avaamisen ilman suunnitelmaa sisätilojen tiiviissä tunnelmissa leviävien tartuntojen ehkäisystä.

Kysymys on siitä, alkaako meillä olla paljon tilaisuuksia, joissa yksittäinen supertartuttaja pystyy levittämään tautia, Lehtonen sanoo.

Syksyllä altistuksia voi tapahtua yökerhojen ja juhlien lisäksi myös ulkomaanmatkalla, oppilaitoksissa, joukkoliikenteessä ja työpaikoilla.

Ihmisjoukoissa liikkuneen tartuttajan aikaansaamien altistusten jäljittäminen on erittäin vaikeaa, koska hän tuskin osaa nimetä, keiden lähellä on viettänyt aikaa.

Ruotsalainen ihmettelee rajoitusten nopeaa purkamista, sillä seuraukset nähdään tartuntaluvuissa ja sairaalahoitoon joutuneiden määrässä vasta 2–4 viikon kuluttua.

Hänen mielestään myös Suomen terveysviranomaisten pitäisi suositella maskien käyttöä ruuhkaisilla paikoilla, kuten joukkoliikenteessä syksyllä, kun työmatkalaiset palaavat kulkuvälineisiin.

Lehtosen mukaan viitteitä toisesta aallosta on jo nähtävissä, sillä päivittäiset tartuntamäärät ovat viime viikosta alkaen hieman kasvaneet.

– 2–3 viikkoa on realistinen viive, eli nyt näkyy ravintoloiden aukeamisen seuraukset. Kahden viikon päästä näkyy yöelämän avaaminen.

Toisen aallon tappavuudesta meillä on lähihistorian kokemusta Espanjan taudista. Ensimmäinen aalto tappoi muistaakseni 1-2 miljoona. 8kk eristäytymisen jälkeen ihmiset lähtivät kaduille juhlimaan isoina massoina. Toinen aalto tappoi 5 miljoonaa, jos en muista väärin.

COVID on tähän mennessä tappanut 652 000 ihmistä, eli ei hirveän pitkä matka miljoonaan....

Samalla logiikalla luontoäiti se tuhoaa itse itsensä vaikkapa vetypommein kun ihminenhän on luonnosta ja nekin keksinyt labraviirusten ohella.

On se niin viisas se luontoäiti :)

Vierailija
96973/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt siltä näyttää että rokote toisi vain parin kolmen kuukauden suojan, niin nykyisellä logistiikalla rokotuksia ei pystytä hoitamaan. Siis että jokainen kävisi ottamassa piikin terveysasemalla neljästi vuodessa. Onko toivo nyt siinä että kehitetään tapa jolla ihmiset hoitavat rokotukset itse, jos itse rokote edes jotenkin saadaan jaettua kansalaisille. Hoitaahan moni jo nyt itse pistettävät lääkityksensä.

Olen valmis pistämään oman rokotuksen, jos neuvotaan ekalla kerralla.

Muistan, kun hoitaja kerran sanoi, että sormi olkapään luun kohdalle ja toinen sormi alle ja sen alle voi pistää. Vielä tarvitsisin tiedon syvyydestä ja siitä, onko vaaraa, jos osuu luuhun.

Olkavarteen on vaikea itse pistää. Injektorilla tai kynäruiskullakin pistämisasento on haastava.

Itse piikitän kerran viikossa (lihakseen), ja olen iloinen siitä että lääkkeen voi pistää etureiteen.

Muita pistopaikkoja olisivat olkavarret ja pakara, mutta niihin en ole edes yrittänyt.  Onneksi lääkkeestä ei ole tullut ihovaurioita, niin ei lopu pistopaikat.

Piikityksen opettelu oli yllättävän vaikeaa. Eihän se itse pistäminen vaikeaa ole, mutta ensimmäinen itse pistetty piikki pelotti ihan tosi paljon.

Jotkut käyvät tk:ssa säännöllisenkin lääkityksen kanssa kun eivät uskalla itse pistää.

Mutta kyllä sen tosiaan oppii. Ei tarvitse kuin yhden harjoittelukerran.

Vierailija
96974/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt siltä näyttää että rokote toisi vain parin kolmen kuukauden suojan, niin nykyisellä logistiikalla rokotuksia ei pystytä hoitamaan. Siis että jokainen kävisi ottamassa piikin terveysasemalla neljästi vuodessa. Onko toivo nyt siinä että kehitetään tapa jolla ihmiset hoitavat rokotukset itse, jos itse rokote edes jotenkin saadaan jaettua kansalaisille. Hoitaahan moni jo nyt itse pistettävät lääkityksensä.

Muistan, kun hoitaja kerran sanoi, että sormi olkapään luun kohdalle ja toinen sormi alle ja sen alle voi pistää. Vielä tarvitsisin tiedon syvyydestä ja siitä, onko vaaraa, jos osuu luuhun.

Olkavarteen on vaikea itse pistää. Injektorilla tai kynäruiskullakin pistämisasento on haastava.

Itse piikitän kerran viikossa (lihakseen), ja olen iloinen siitä että lääkkeen voi pistää etureiteen.

Muita pistopaikkoja olisivat olkavarret ja pakara, mutta niihin en ole edes yrittänyt.  Onneksi lääkkeestä ei ole tullut ihovaurioita, niin ei lopu pistopaikat.

Piikityksen opettelu oli yllättävän vaikeaa. Eihän se itse pistäminen vaikeaa ole, mutta ensimmäinen itse pistetty piikki pelotti ihan tosi paljon.

Jotkut käyvät tk:ssa säännöllisenkin lääkityksen kanssa kun eivät uskalla itse pistää.

Miten löytää olkavarresta oikean pistossyvyyden?

Onko vaaraa, jos ruiskuttaa niin, että neula on luussa kiinni?

Vierailija
96975/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole luonto eikä jumalat vaan globalisti pankkiirien ihmiskauppiaiden ja perverssien lapsikaapparien yms ja poliitikkojen kommunistiset suunnitelmat ja YK hullujen agendojen kanssa alistaa kansat totalitariseen valtaansa. Keksitään flunssa virus ja eristykset,kiellot,rajoirukset ja sitten tehdään ruokapula,työttömyys,rahat pois aseet pois ja poliisi valtio täydellisine kontrolleineen. Pienyritykset ja maatalous häviää ja kurjuus luodaan kaikkille ja sitten pakotetaan rokotuksiin..

Vierailija
96976/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten löytää olkavarresta oikean pistossyvyyden?

Onko vaaraa, jos ruiskuttaa niin, että neula on luussa kiinni?

Eikö ne neulat yleensä ole aika lyhkäisiä, ainakin mitä muistelen isoisän settiä (oli diabeetikko), tuskin siitä on huolta että "liian syvälle" pistää.

Vierailija
96977/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat hyvinkin olla. Tuttava kotiutui juuri aamulla Tukholman päiväristeilyltä. Linkitin thl:n karanteeniohjeet, mutta hänet tuntien en ole kovinkaan toiveikas.

Koko kevään etätöissä olleena enkä edes Helsinkiin uskaltautuneena (melkein?) riskiryhmäläisenä raivoni määrää ei voi edes kuvitella. Muttakunmähaluun ja mullaonoikeus...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarkempaa tietoa tuli:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006528097.html

20 min. sitten Jari Valtee, toimittaja

THL: Suomessa 11 uutta koronavirustartuntaa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kertoo, että Suomessa on todettu yksitoista uutta koronavirustartuntaa.

Yhteensä tartuntoja on Suomessa todettu 7 362.

THL:n mukaan Helsingissä on todettu nyt 2 766 koronavirustartuntaa, siis kaksi enemmän kuin eilen.

Seuraavissa kunnissa raportoitiin tänään tartuntoja (mukana ei ole kuntia, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi):

Turku: 208 tartuntaa (muutos eiliseen: 3)

Espoo: 839 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

Helsinki: 2 766 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

Maarianhamina: 16 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Tampere: 141 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Kerava: 77 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Jyväskylä: 108 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Turussa 3! Järkyttävää, että siellä on koko ajan uusia. Nyt ennätykselliset 3.

Tampereella oli monta viikkoa ilman tartuntoja, nyt on 1.

Onkohan Turun ja Maarianhaminan tartunnat Ruotsista, todennäköisesti.

Just tässä tällä viikolla katsoin kauhuissani pomon FB päivitystä Euroopan matkalta, jonne oli raahannut koko perheensä. Kun ON PAKKO YHYY. Lapset vielä pieniä.

Itse matkailen ystävien luona ulkomailla vuosittain, mutta tältä vuodelta olen perunut kaikki matkat. Toivon, että pääsisin jouluna perheen pariin. Asun yksin ja olen sinkku, joten joulu yksikseen olisi hieman ankea. Mutta jos en koronan takia voi, sitten ollaan yksin joulu ja pidetään yhteyttä vaikka Skypen kautta. Lahjat kulkee Ärrän kautta.

Olen varautunut siihen, että pääsen matkustamaan ja tapaamaan ulkomailla asuvia ystäviäni vasta loppuvuodesta 2021.

Olen elänyt parhaani mukaan mahdollisimman koronaa huomioiden. Maskit, käsidesit, ei julkista liikennettä ja jos on pakko mennä jonnekin, sitten yöaikaan kauppaan, joka on auki 24h, tai taksilla. Suunnitelmissa oli harrastuksia ja kansalaisopistoa nyt syksyllä, mutta senkin jätän välistä. Onneksi on netti, Netflix, kirjakauppojen verkkokaupat, some kavereiden kanssa seurustelemiseen ja pleikkari.

N38

Täällä taas seurataan järkyttyneinä lapsen luokan luokkaretkisuunnitelmaa. Ovat lähdössä luokkaretkelle heti kun koulut alkaa. Kaikki eivät lähde, omakaan lapsi ei ole lähdössä. Mutta hirvittää että kuinka moni sieltä tulee koronan kanssa takaisin. Matkustavat kuitenkin junalla, bussilla ja lentokoneella (muistaaksen pari kertaa vaihtavat konetta). Majoitus on tietenkin semmoinen halpa hostelli, jossa ei edes pysty pitämään mitään turvaetäisyyksiä.

Oikeasti toivon, että Suomi kieltäisi matkustamisen kohdemaahan, tai kohdemaa laitaisi Suomen kieltolistalle.

Vierailija
96978/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän sai täällä huomiota sekin, että THL siirsi heinäkuussa todettuja tartuntoja oireiden alkamisajankohdan mukaiselle paikalle huhtikuulle. Siitä seurasi uusien tartuntojen määrän väheneminen heinäkuussa. 

Tämän tiedon pitäisi olla uutisotsikoissa: Suomessa on useita neljä kuukautta koronaa sairastaneita. Siis jos positiivisen testin on saanut heinäkuussa ja oireet ovat alkaneet huhtikuussa. Kuinka paljon näitä pitkäaikaisia oireita koronasta saaneista oikein on? Tätä pitäisi THL:n tutkia. 

Ei niitä vois vähempää kiinnostaa.

On tullut huomattua. Olen nimittäin sairastanut maaliskuulta eikä loppua näy. Onneksi netistä löytyy vertaistukea kohtalotovereista ja mediakin välillä nostaa esiin pitkään sairastaneita koronatapauksia. Minusta tämä on koronaviruksen huolestuttavimpia piirteitä, että emme tiedä kauanko tauti kestää tai jääkö se joillakin piiloon elimistöön ja aktivoituu uudelleen.  47-vuotias nainen sai mm. sydänoireita: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006579276.html

Tartuttaako pitkään sairastava edelleen?

Vierailija
96979/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chloroquine is a potent inhibitor of SARS coronavirus infection and spread

https://virologyj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1743-422X-2-69

Article number: 69 (2005

Vierailija
96980/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiskunta oikeasti haluaisi päästä helpoimmalla ja halvimmalla, niin nyt kannattaisi suuren yleisön olla liikaa laskematta rokotteen tai täsmälääkkeen varaan ja sen sijaan kuulla tämä seuraavan tutkimuksen tulos:

"If people washed their hands regularly, wore masks, and kept their social distance from each other, these three simple behaviors could stop most all of the Covid-19 pandemic, even without a vaccine or additional treatments, according to a new study."

https://edition.cnn.com/2020/07/21/health/covid-19-three-things-will-st…

Voi ollakin, että tähän vielä päädytään. Ensin kuitenkin ehkä lyödään päätä seinään parikin vuotta, heitetään miljardeja hukkaan turhaksi osoittautuvaan rokote- ja lääkekehitykseen, ja sitten lopuksi turhaudutaan ja palataan takaisin näiden perusasioiden äärelle.

Hallitukset alkanevat silloin viimeistään pakottaa ihmisiä pitämään maskeja (tai jos on terveydellinen syy olla pitämättä niin voi pysyä kotona), matkustusrajoituksia ja karanteeneja todella valvotaan poliisin voimin Suomessakin jne.

Mutta tietysti satojatuhansia ellei miljoonia kuolee ja vammautuu sitä ennen maailmassa turhaan, kun tätä läksyä ei nyt jo opita, ja ihmisistä itsekkäimmät saavat mennä ja tulla miten haluavat, hygieniasta, turvaväleistä ja maskeista piittaamatta. Tavallaan siis me kaikki ihmiskuntana maksamme nyt tosi kovaa hintaa siitä, että jotkut meistä haluavat matkustella, käydä baareissa ja "elää normaalia elämää" pandemiasta piittaamatta, ja tähän teemaan tullaan todennäköisesti vielä palaamaan paljon tiukempien rajoitusten myötä myöhemmin, kun ensin on käyty rokote- ja lääketie loppuun (tai ainakin turhauduttu pahan kerran niiden kanssa).

Ja silloin ottaa varmasti meitä kaikkia päähän, kun huomataan, että jo keväästä 2020 alkaen oli kolmen kohdan sääntö, jolla homma olisi voitu ratkaista: käsihygienia, maskit ja sosiaalinen etäisyys. Kun vain jokainen olisi tätä noudattanut.

Ketju on lukittu.