Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
96681/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoden aikana olen nähnyt n. 6 ihmistä, jotka ovat käyttäneet maskia, se on aivan liian vähän.

En ole nähnyt ainuttakaan joka olisi käyttänyt hengityssuojainta.  En asu missään syrjäseudulla.

Mun iäkkäällä  isälläni oli alkukesästä hengityssuojain, kun hän kävi puutarhaliikkeessä. Jossain uutiskuvassa näin myös puutarhaliikkeessä asioneen noin 70 v pariskunnan, joilla molemmilla oli hengityssuojaimet. Yksi nuori nainen, ehkä noin 20-25 v tuli täällä lähiössä toukokuussa  kadulla vastaan maski kasvoillaan. En käy itse missään muuta kuin lähikulmilla kävelemässä, joten en ole muita nähnyt. Paitsi uutiskuvista esim Helsingin keskustasta tai metrosta, missä on joillain ollut maski.

Mulla on hengityssuojaimia, mutta mieluummin vain olen menemättä paikkoihin, joissa olisi kohonnut tartuntariski. Jos joutuisin menemään, sitten tietysti käyttäisin hengityssuojainta. 

Vierailija
96682/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

IL:

Yksi kuva näyttää, miksi kansanmaskia ei kannata laskea koskaan kaulalle

Jos käytät kansanmaskia ja lasket maskin välillä kaulalle, haitta voi olla suurempi kuin hyöty.

Kasvomaskia ei pitäisi milloinkaan käyttää koronan ehkäisyssä niin, että se lasketaan välillä kaulalle ja vedetään siitä taas uudelleen kasvoille.

Näin varoittelee englantilainen ambulanssiyritys The East Midlands Ambulance Service, joka on kiteyttänyt asiansa yhteen kuvaan.

Yrityksen mukaan käytön välillä kaulalle laskettu maski voi imuroida sisäänsä kaulalle kertyneet mikrobit ja levittää ne sitten käyttäjänsä suuhun ja nenään.

---

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/146feab2-9e8e-4d55-b2c5-72efa…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
96683/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla viihtyy taas yksi, joka vihaa tätä palstaa. Olisikohan aika poistua?

Ei tätä palstaa kannatta vihata. Samanlaisia koronaa vastustavia kirjoituksia ja kirjoittelijoita on hyvin monessa paikassa, sellaisia ihmisiä on myös netin ulkopuolella. Ei ole hyödyllistä vihata palstaa ja kaikkia koronavirusta karttelevia ihmisiä. Sellaisella vihalla ei voi saavuttaa mitään todellista.

En vihaa tätä palstaa, vihaan mentaliteettiä, että ollaan valmiita laittamaan seinää vasten ne, jotka eivät jaa teidän mielipidettä kuinka asiat tulisi hoitaa. Me yritetään jatkaa elämää normaalisti kaikilla tavoin ja elää viruksen kanssa, te taas haluatte kieltää tuon kaiken meiltä vedoten riskiryhmiin. Me ei puututa miten te haluatte olla, joten älkää te puuttuko meidän tekemisiin.

Ymmärrän tuon hyvin.

Meidän kaikkien palstan kirjoittelijoiden olisi ihan hyvä muistaa, että jokaisen ihmisen olisi hyvä pyrkiä kohtelemaan toista ihmistä kunnioittaen ja arvostaen, mielipide-eroista huolimatta. Tällä palstalla on monenlaisia mielipiteitä, toisten mielestä hyviä  ja toisten mielestä huonoja mielipiteitä, ne kaikki kyllä mahtuvat hyvin samalle palstalle.

Koko yhteiskunta ei ole koskaan toiminut riskiryhmien ehdoilla ja niiden vaatimuksien mukaisesti, eikä ole todennäköistä että tilanne tässä asiassa toiseksi muuttuisi.

Tämän palstan ihmisten mahdollisuus vaikuttaa Suomen todellisuuteen, on tähän asti ollut aivan vähäinen, ihmiset ovat paljon toivoneet monia hyviä asioita, mutta hallitus on kuitenkin tähän asti aina tehnyt kaiken miten on itse tahtonut. Kansanmielipidettä on huomioitu lähinnä antamalla kauniita lausuntoja ja lohduttavia sanoja.

Tämän palstan ihmiset voivat vain toivoa, että muut ihmiset tekisivät jotakin vastuullista ja hyvää, mutta ei meillä ole valtaa ketään pakottaa, eikä meillä ole kykyä vahtia kaikkien tekemisiä. 

Jos joitakin rajoituksia ja määräyksiä koronavirusepidemian torjumiseksi tulee, ne tulevat olosuhteiden pakosta hallituksen ja THL:n ja STM:n käskystä. Eivät ne tule meidän palstalaisten käskystä, siihen meidän vähäinen voimamme ei riitä.

Tämän palstan voimakkaimmat mielipiteet jotka koskevat asioiden hoitamista ja joissa vedotaan riskiryhmiin:

-maskipakko

-matkustamista rajoittavat mielipiteet

-kaupassa käyminen, yksin vaiko perheen kanssa

Onko näitä asioita mahdollisesti muita ?

Covidista tosiaan kertyy koko ajan enemmän tutkimustietoa. Oletteko huomanneet muuten, että maailmalla ei enää puhuta riskiryhmien suojelusta pelkästään? Eli muualla on huomattu jo, että kuka tahansa voi sairastua tähän vakavasti, esim. se naapurin perusterve 20v.

Eli kun aikaa kuluu, niin Suomessakin varmaan loppuu "tappelu" siitä, onko Covidin torjunta pelkkää riskiryhmien suojelua vai ei.

Kun siis sairastuu enemmän kaiken ikäisiä ja perusterveitäkin, niin menneen talven lumia on se puhe, että kaikki toimet tähtäävät "riskiryhmien suojeluun". Ruvetaan huomaamaan, että tämä on hyvin arvaamaton virus ja se nimenomaan ei hyökkää pelkästään iäkkäiden ja/tai sairaiden kimppuun. Kuka tahansa on itse asiassa riskissä, koska kukaan ei voi tietää, mitä tapahtuu jos omalle kohdalle osuu.

Vierailija
96684/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS:n tiedot: Hallitus saattaa kiristää matkustusrajoituksia

Hallituksen on määrä tarkastella torstain istunnossaan matkustusrajoituksia. HS:n tietojen mukaan harkinnassa on, että rajoituksia palautettaisiin joiltakin osin

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006579616.html?ref=rss

Vierailija
96685/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsingissä maskeja näkee mutta näkee myös usein kun ne roikkuu jossain leuan alla. Tää on just se Miksi en usko maskipakkoihin. Liian monet käyttää väärin jolloin se on enemmän riski

Vierailija
96686/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL Salminen totesi jo keväälllä haastattelussa, että: 

Joka puolelta maailmaa ja myös Suomesta nousee esille se, että mitä tiiviimmin ja mitä pidempään porukka viettää aikaa yhdessä, sitä helpommin se tarttuu. Kaikki viittaa yhä siihen, että virus leviää kohtalaisen helposti, mutta vaatii kuitenkin yleensä selkeän kontaktin ja jonkinlaisen altistumisajan, Salminen sanoo.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006479087.html

Yleisötapahtumien ja joukkoliikenteen lisäksi piakkoin ajankohtainen koulujen alkaminen ja etätöistä työpaikoille palaaminen tuovat ihmisiä tiiviimmin yhteen sisätiloihin.  Mahdollisuuksien mukaan toteutetun väljyyden lisäksi koronaviruksen aerosolivälitteisyyden vuoksi olisi tärkeää pohtia ja toteuttaa sellaisia ilmastointiratkaisuja, jotka eivät mahdollisen viruksen leviämistä edistäisi kierrättämällä samaa koronaista sisäilmaa. Aika monessa paikassa taitaa esim. ikkunan kautta tapahtuva tuulettaminen olla mahdotonta/kiellettyä koneellisen ilmastoinnin vuoksi.

Vierailija
96687/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS:n tiedot: Hallitus saattaa kiristää matkustusrajoituksia

Hallituksen on määrä tarkastella torstain istunnossaan matkustusrajoituksia. HS:n tietojen mukaan harkinnassa on, että rajoituksia palautettaisiin joiltakin osin

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006579616.html?ref=rss

Ainakin kun katsoo ECDC:n taulukkoa, Belgia ja Itävalta varsinkin ovat jo aika huolestuttavissa luvuissa. Eli jos Suomi kerran pitää Ranskan ja Britannian "kieltolistalla", niin tällä hetkellä itse asiassa Belgian ja Itävallan pitäisi myös olla samalla listalla, koska niissä on tullut asukaslukuun suhteutettuna jo enemmän tartuntoja 2 viikon aikana kuin Ranskassa ja Britanniassa. Kaikissa näissä siis reilusti yli 8 per 100 000.

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Kuvastaa todellakin sitä, että tuo hallituksen lista on aika sattumanvarainen ja tosiaan saavat ahkerasti sitä päivittää, jos meinaavat perässä pysyä näissä tartuntamäärissä...

Vierailija
96688/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseen aaltoon olen valmistautunut sen mitä pystyy. Harmillisesti en saanut hammaslääkäriin aikaa kuin syksylle kun ilmeisesti lääkärit nyt lomailee.

Kuinka moni on miettinyt omien ns. koronakuplien järjestämistä? Moni on puhunut yksinäisyydestä keväällä ja olen ihmetellyt miksei yksinäiset tee ns. koronakuplia keskenään, jos sosiaaliset kontaktit on muuten nollissa?

Vierailija
96689/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla viihtyy taas yksi, joka vihaa tätä palstaa. Olisikohan aika poistua?

Ei tätä palstaa kannatta vihata. Samanlaisia koronaa vastustavia kirjoituksia ja kirjoittelijoita on hyvin monessa paikassa, sellaisia ihmisiä on myös netin ulkopuolella. Ei ole hyödyllistä vihata palstaa ja kaikkia koronavirusta karttelevia ihmisiä. Sellaisella vihalla ei voi saavuttaa mitään todellista.

En vihaa tätä palstaa, vihaan mentaliteettiä, että ollaan valmiita laittamaan seinää vasten ne, jotka eivät jaa teidän mielipidettä kuinka asiat tulisi hoitaa. Me yritetään jatkaa elämää normaalisti kaikilla tavoin ja elää viruksen kanssa, te taas haluatte kieltää tuon kaiken meiltä vedoten riskiryhmiin. Me ei puututa miten te haluatte olla, joten älkää te puuttuko meidän tekemisiin.

Kaikki me halutaan elää normaalia elämää.

Osa meistä haluaa päästä siitä viruksesta eroon mahdollisimman nopeasti, ja siksi toivoo esim. sitä maskipakkoa. Mutta ei sellaista kenenkään toiveesta tule. Turha meille maskeja kannattaville on kiukutella, emme me voi ketää määrätä käyttämään maskia. Ei meidän mielipiteellä ole mitään merkitystä. Asioista päätetään ihan muualla kuin tällä palstalla.

Tämä ketju on ollut oikeasti ainoa paikka missä näitä mielipiteitä on saanut jakaa, mutta tännekin on tullut huutamaan iso joukko "vapaata elämää haluavia". He ovat tulleet tänne ja alkaneet syyttämään meitä hysteerikoiksi, ja nyt vielä huutavat pää punaisena, että olemme pahoja ihmisiä kun "emme hyväksy heidän mielipiteitään". - Oikeasti he tarkoittavat että heitä v¨tuttaa kun emme muta mielipiteitämme heille sopiviksi.

Itse olen poistunut niiltä palstoilta, joissa mielipiteitäni ei hyväksytä. Jäljelle on tosiaan jäänyt tämä yksi ketju. Täältä en kuitenkaan aio poistua. Saimme koronan alkuaikoina puhua täällä niin pitkään vapaasti, että siihen on tottunut. Vapaasti puhuminen alkaa itse asiassa taas onnistumaan, kun pahimmat "foliohattu-hysteerikko"-huutelijat ovat jo menneet muualle huutelemaan.

Amerikassa ovat nyt kesän aikana päättäneet elää, niinkuin te huutajat haluatte. Siellä on oikein presidentti etunenässä huutanut, että korona pitää unohtaa ja elää normaalia elämää ettei talous kärsi. Sinne saa mennä elämään sitä normaalia elämää jos meidän "hysteerikkojen" jutut estää teiltä normaalin elämän Suomessa.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/b38e0db6-bac3-494e-86bb-4c4ec230…

Vierailija
96690/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoden aikana olen nähnyt n. 6 ihmistä, jotka ovat käyttäneet maskia, se on aivan liian vähän.

En ole nähnyt ainuttakaan joka olisi käyttänyt hengityssuojainta.  En asu missään syrjäseudulla.

Mun iäkkäällä  isälläni oli alkukesästä hengityssuojain, kun hän kävi puutarhaliikkeessä. Jossain uutiskuvassa näin myös puutarhaliikkeessä asioneen noin 70 v pariskunnan, joilla molemmilla oli hengityssuojaimet. Yksi nuori nainen, ehkä noin 20-25 v tuli täällä lähiössä toukokuussa  kadulla vastaan maski kasvoillaan. En käy itse missään muuta kuin lähikulmilla kävelemässä, joten en ole muita nähnyt. Paitsi uutiskuvista esim Helsingin keskustasta tai metrosta, missä on joillain ollut maski.

Mulla on hengityssuojaimia, mutta mieluummin vain olen menemättä paikkoihin, joissa olisi kohonnut tartuntariski. Jos joutuisin menemään, sitten tietysti käyttäisin hengityssuojainta. 

Kiva kuulla, että jotkut uskaltavat niitä käyttää.  Itse käytän aina kun käyn joissakin kodin ulkopuolisissa sisätiloissa, kuten kaupoissa. Jos kävelen pidemmän matkan ulkona hiljaisena aikana, en käytä hengityssuojainta, mutta aina se on mukana. Jotkut ovat olleet todella hämmästyneitä kun ovat nähneet hengityssuojaimen, jotkut ovat olleet hieman huvittuneita.

Vierailija
96691/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisia tosiaan virtaa maahan ainakin Turun kautta. Menin joku aika sitten Onnibussilla joka kiertää sataman kautta ja noukki ensi töikseen svedut satamasta kyytiin. Siinä sit tuntikausia köröteltiin yhdessä

ahtaassa bussissa. Toivoa sopii että ovat koronavapaita. Ja tämähän toistuu joka päivä, ja sama satamaan menevissä/sieltä tulevissa junissa.

Vierailija
96692/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän kunnollista hengityssuojainta, jos joudun menemään apteekkiin tai lääkäriin. Ostokset tilataan, perheessä riskiryhmää. Tautitilanne rauhallinen täällä, vain yksittäisiä tartuntoja mutta koska ihmiset reissaa tosi paljon ja turvavälit sun muut tuntuu olevan valtaosalle historiaa niin pelaan varmaan päälle. Lenkillä en maskia pidä, pidän väliä ihmisiin ja en asu ihan keskustassa.

Vierailija
96693/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiskunta ei vaan opi. Näin päiväkirjamerkinnän 1600-luvulta, jossa kirjoittaja totesi, että kapakat ovat täynnä porukkaa, kun ulkona riehuu rutto, ja että häntä ei kiinnosta saada tuopillisen vastapainoksi sairautta.

Silloin tiedonvälitys tapahtui savumerkeillä, kuriireilla ja pullopostilla. Nyt on myös rokotteet, lääkkeet ja suhteellisen järjestäytyneet yhteiskunnat kouluineen ja rajavalvontoineen. Mutta se asenne ei muutu tosiaan. Eli mitä hyötyä kouluistakaan sitten ollut?

Siksi juuri rajat olisi rakkautta pandemiassa. Eli käytännössä vaatisi kaikkien testausta koronakoiralla ja positiiviset valvottuihin karanteeneihin. Ja ne maskit vain niille positiivisille 11 päivän ajan karanteeneissa. Sillä olisi jollain viiveellä selvä koko homma.

Vierailija
96694/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista. Minä olen nähnyt maskeja käyttäviä huomattavasti enemmän, toki en ole laskenut kun se ei mun silmään niin spektaakkelimaiselta ja jännältä edes näytä. Asun syrjäseudulla.

Vierailija
96695/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiseen aaltoon olen valmistautunut sen mitä pystyy. Harmillisesti en saanut hammaslääkäriin aikaa kuin syksylle kun ilmeisesti lääkärit nyt lomailee.

Kuinka moni on miettinyt omien ns. koronakuplien järjestämistä? Moni on puhunut yksinäisyydestä keväällä ja olen ihmetellyt miksei yksinäiset tee ns. koronakuplia keskenään, jos sosiaaliset kontaktit on muuten nollissa?

Itse sain käytyä hammaslääkärissä ja siitä oli paljon apua, mutta epäilen ettei tämän vuoden aikana ole mahdollisuutta enää käydä.  Ruokaa ja muuta tarvittavaa olen kerännyt varastoon muutamiksi kuukausiksi, niin ettei välttämättä tarvi käydä kaupassa silloin kun epidemia on pahimmillaan. Ihmisellä voi olla hyviä suunniitelmia ja hän voi varautua hyvin, mutta aina ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, vaikka tuo hammassärky voi ajaa hyvin eristäytyneen ihmisen suoraan koronavirustartunnan luokse.

Vierailija
96696/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärit suojaavat nyt itsensä hyvin visiirein ja hengityssuojaimin - ja samalla myös potilaansa. En pelkäisi yhtään hammaslääkärin vastaanottoa minkäänlaisen koronapokalypsin aikana.

Vierailija
96697/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta lukea tätä ketjua, täällä jauhetaan taas samoista asioista kuin maaliskuussa. Teidän toiveet asioiden hoidosta ei tule toteutumaan, ei toteutunut maaliskuussa, ei toteudu nyt.

Tämä ei kuulemma ole poliittinen keskustelu, miksi sitten hoette, että hallitus tehkää sitä, tehkää tätä, Marin perseestä, joku hyvä, hallitus vaihtoon, THL perseestä jne. Toim.Huom. THL hoiti homman hienosti, meillä on pienet kuolinluvut ja epidemia rauhoittui täällä. Sry jos heidän pääintressi ei ole jakaa tartunta ym. tietoja tälle keskusteluryhmälle.

Vietnam ja Uusi-Seelanti niin ihania, pääministerikin niin fiksu nainen... malli maita. Rouvat ja neidit täällä ovat hyvä ja pakkaavat kimpsunsa ja painuvat sinne nauttimaan.

Ei tulla näkemään Suomessa enää kevään mukaista tartunta-aaltoa. Kesälomat on kohta lusittu ja ihmiset eivät liiku enää maan sisällä. Varmasti nähdään tartuntaryppäitä siellä täällä, se on selvää. Business jatkuu as usual. Eristäytyjät voivat jatkaa kitinää mörköluolissaan epäoikeudenmukaisuudesta mutta menee kuuroille korville. 

No ite toivon, että niitä suojaimia valmistettaisiin, jotka suojaa sekä itseä, että muita ja niitä riittäisi kaikille. Että ne tulisivat pakollisiksi.

Että turva väleistä huolehdittaisiin.

Että niitä käsiä pestäisiin.

Jos yhteiskuntaa ei kiinni enää saa, nämä on ne minimit, mitä pitäisi saada aikaan.

Kyllä se katsos kummastusta herättää, jos minimiin ei pystytä.

Ohis...sellaisia ei ole. On vain niitä, jotka suojaa itseä (hengityssuojaimet), sekä niitä, jotka suojaa muita (kasvomaskit). Miten hyvin toisen naamalla oleva kasvomaski suojaa sinua, riippuu ihan siitä, miten tämä toinen maskiaan käyttää. Jos hän käyttää väärin, on aika sama, onko hänellä maskia vai ei. Mä en ainakaan luota siihen, että metrossa tai raitiovaunussa joku Laitapuolen Arska tai Nistiveikko Niko  käyttäisi maskiaan oikein, vaikka maskipakko olisikin. 

Laittaa nämä kaksi päällekkäin, niin on molemminpuolinen suoja 😁

Hyvä pointti! Voi vaan tulla vähän tukalaksi ja ainakaan astmaatikot eivät pystyisi sitten kunnolla hengittämään. Voisi tehdä tiukkaa myös sydänvikaisille, iäkkäille jne, kun ei pelkkä hengityssuojainkaan edes ulosvirtausvelttiilillä ole sama kuin jos hengittäisi vapaasti. Mitenköhän hyvin moottoripyöräkypärä suojaa virukselta? Ainakin paremmin kuin maski. Jos laitettaisiin moottoripyöräkypäräpakko kaikille?  

Astmaatikothan eivät saisi käyttää maskia ollenkaan, juuri sen takia että hengitys ei kulje kunnolla, ja heille se voi olla fataalia.

Mun äiti, joka siis on astmaatikko, käyttää metrolla kulkiessaan maskia. Hän sanoi, että ihan helposti menee maskin kanssakin.

Eikä oo vielä kuollut maskiin (eikä koronaankaan). Julkisillahan yleensä kuljetaan max puolituntia kerrallaan niin ehkä se ei vielä niin vaarallista olisi.

Vierailija
96698/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin yhtenä päivänä Turkuun sataman junan leikkivaunussa, jossa ruotsalaismuksut oli vallanneet leikkipaikan. Mikäs siinä, sieltä kuului iloista huutoa, naurua ja yskimistä, ja vaunussa juostiin edestakaisin. En välttämättä omia lapsia laittaisi just nyt noihin leikkipaikkoihin-miten ne edes on auki?? Ei niitä kukaan matkan aikana siivoile ja desinfioi.

Vierailija
96699/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut sikäli erikoinen tilanne, että olin valmistautunut tällaiseen tilanteeseen jo muutama vuosi sitten. Ihan siksi, että mun liikuntakykyni huononi todella nopeaa vauhtia. 3 vuotta sitten en pystynyt oikein enää nousemaan bussiinkaan, joten marketeissa käynnit jäi kokonaan. 100 m päässä olevaan pieneen lähikauppaan vielä pääsin, kunhan istahdin matkalla, mutta en sieltäkään saanut kannettua enää mitään painavaa. Aloin käyttää silloin päivittäistavaroiden kotiinkuljetuspalvelua, jota olen käyttänyt tähän päivään asti ja käytän jatkossakin. 2 vuotta sitten mulle tehtiin ensimmäinen iso leikkaus ja jo sitä ennen hankin mm kuntopyörän kotiini. 1,5 vuotta sitten tehtiin toinen liso leikkaus. Sairaslomillani olin käytännöllisesti katsoen kotini vanki, joten jo silloin tuli hankittua kotiini kaikki sellainen, että täällä on oikein mukava olla. Etätyökin mulla on ollut jo vuosia. Ja käsidesiäkin tuli hankittua muutama ylimääräinen pullo ennen leikkauksia. Ainoa, mitä olen pandemian vuoksi hankkinut, on hengityssuojaimia sekä suojalaseja. Jos tulisi tarve niiden käytölle. Toistaiseksi ei ole tullut, koska lääkärissäkäynnitkin ovat onnistuneet etävastaanottoina. 

En ole kokenut itseäni yksinäiseksi, vaikka fyysinen läsnäolo ystäviin on ollut tauolla jo pitkään. Pidän yhteyttä somen kautta, viestittelemällä ja soittamalla. Toisen elollisen olennon läheisyyden tarpeeksi mulle riittää yksi isokokoinen piski ja kaksi kissaa. Kun niiden kanssa ahtaudun 90 cm leveään sänkyyni, tunnen itseni ihan tarpeeksi rakastetuksi :D En  siis tarvitse ihmisiä fyysisesti lähelleni. Mulle riitää, että on tavalla tai toisella juttuseuraa. Ja sitä mulla oli jo leikkausten jälkeenkin, kun en päässyt edes ovesta ulos viiteen viikkoon. 

Vierailija
96700/176779 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon hyvin.

Meidän kaikkien palstan kirjoittelijoiden olisi ihan hyvä muistaa, että jokaisen ihmisen olisi hyvä pyrkiä kohtelemaan toista ihmistä kunnioittaen ja arvostaen, mielipide-eroista huolimatta. Tällä palstalla on monenlaisia mielipiteitä, toisten mielestä hyviä  ja toisten mielestä huonoja mielipiteitä, ne kaikki kyllä mahtuvat hyvin samalle palstalle.

Koko yhteiskunta ei ole koskaan toiminut riskiryhmien ehdoilla ja niiden vaatimuksien mukaisesti, eikä ole todennäköistä että tilanne tässä asiassa toiseksi muuttuisi.

Tämän palstan ihmisten mahdollisuus vaikuttaa Suomen todellisuuteen, on tähän asti ollut aivan vähäinen, ihmiset ovat paljon toivoneet monia hyviä asioita, mutta hallitus on kuitenkin tähän asti aina tehnyt kaiken miten on itse tahtonut. Kansanmielipidettä on huomioitu lähinnä antamalla kauniita lausuntoja ja lohduttavia sanoja.

Tämän palstan ihmiset voivat vain toivoa, että muut ihmiset tekisivät jotakin vastuullista ja hyvää, mutta ei meillä ole valtaa ketään pakottaa, eikä meillä ole kykyä vahtia kaikkien tekemisiä. 

Jos joitakin rajoituksia ja määräyksiä koronavirusepidemian torjumiseksi tulee, ne tulevat olosuhteiden pakosta hallituksen ja THL:n ja STM:n käskystä. Eivät ne tule meidän palstalaisten käskystä, siihen meidän vähäinen voimamme ei riitä.

Tämän palstan voimakkaimmat mielipiteet jotka koskevat asioiden hoitamista ja joissa vedotaan riskiryhmiin:

-maskipakko

-matkustamista rajoittavat mielipiteet

-kaupassa käyminen, yksin vaiko perheen kanssa

Onko näitä asioita mahdollisesti muita ?

Covidista tosiaan kertyy koko ajan enemmän tutkimustietoa. Oletteko huomanneet muuten, että maailmalla ei enää puhuta riskiryhmien suojelusta pelkästään? Eli muualla on huomattu jo, että kuka tahansa voi sairastua tähän vakavasti, esim. se naapurin perusterve 20v.

Eli kun aikaa kuluu, niin Suomessakin varmaan loppuu "tappelu" siitä, onko Covidin torjunta pelkkää riskiryhmien suojelua vai ei.

Kun siis sairastuu enemmän kaiken ikäisiä ja perusterveitäkin, niin menneen talven lumia on se puhe, että kaikki toimet tähtäävät "riskiryhmien suojeluun". Ruvetaan huomaamaan, että tämä on hyvin arvaamaton virus ja se nimenomaan ei hyökkää pelkästään iäkkäiden ja/tai sairaiden kimppuun. Kuka tahansa on itse asiassa riskissä, koska kukaan ei voi tietää, mitä tapahtuu jos omalle kohdalle osuu.

Koko idea riskiryhmien suojelusta, siis siitä kuinka se oli tarkoitus toteuttaa, oli perä edellä puuhun kiipeämistä. Ei suomalaisessa yhteiskunnassa ole pienintäkään mahdollisuutta eristää tiettyjä ikäryhmiä/pitkäaikaissairaita toisistaan, ne rajapinnat löytyvät liiankin läheltä, hoitavasta henkilöstöstä. Järkevintä olisi ollut keskittyä estämään viruksen leviäminen väestötasolla kokonaisuutena, ja laillista/moraalista tahi ei, olisi laitettu terveydenhuollossa, varhaiskasvatuksessa ja muissa hoitoalan ammateissa työskenteleville epidemian aikainen matkustusrajoitus päälle. Useampi ketju kai jäljitettiin nimenomaan ulkomaan matkalta palanneeseen lääkäriin, hoitajaan ja opettajaan?

Ketju on lukittu.