Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiinotoista tietää millaisia ihmisiä muut koronan vaarallisuuden jo tammikuussa huomanneet ovat.
Olen itse saanut nelikymppisenä autismidiagnoosin. Varmaan siksi meni niin pitkään kun autismini ei häirinnyt normaalia elämää. Töihinkin olen hakeutunut alalle josta siitä on hyötyä. Joskus joku työkaveri on ihmetellyt että "miten sä huomaat tuommoisia pikkuasioita".
Lääkärin mukaan se pikkuasioiden huomaaminen on tyypillinen ominaisuus autismissa ja siksi autistit eivät hahmota kokonaisuuksia. Itse koen kuitenkin niin, että pikkuasiat rikkovat kokonaisuuden jos niissä on jotain väärin. Silloin huomio kiinnittyy niihin pikkuasioihin.
Vähän sama kuin jos ostaisi uuden hienon pöydän keittiöön, ja kotona huomaisi, että siinä on valtava halkeama jota ei pysty piilottamaan. Silloin se halkeama vie huomion uudesta ihanasta pöydästä, joka kokonaisuutena on kuitenkin ihan toimiva pöytä. Omalla kohdalla huomio kiinnittyy paljon pienempiin yksityiskohtiin, eivätkä muut aina ymmärrä miksi joku pikkuasia häiritsee. Katsoisit kokonaisuutta, sanovat.Minulle tämä korona hyppäsi silmille sellaisena "häiritsevänä" pikkuasiana. Näin mitä se teki Kiinassa ja pystyin ymmärtämään, että se leviää helposti Kiinasta ympäri maailman. Kun Ihmettelin miksi matkustajaliikennettä Kiinaan ei katkaista, minulle naurettiin "et hahmota kokonaisuutta" ja selitettiin kuin pikkulapselle miten maailmantalous toimii 🙄
Vaikka nimenomaan hahmotin sen, että korona vie Euroopan polvilleen ja aiheuttaa suurta tuhoa niin talouteen kuin muuhunkin hyvinvointiin.Vaikka hallitus ja hallituksen tiedonantajat sanoivat että mitään vaaraa ei ole, pysyi huomioni vaan siinä häiritsevässä yksityiskohdassa, jonka korona muodosti. Mitä kovemmin hallitus vakuutteli, sitä enemmän se yksityiskohta alkoi minua häiritä.
Ja nyt minua häiritsee todella paljon se, että koulut avataan ja koko yhteiskunta avataan käytännössä kertarysäyksellä (vaikka kaikki ei samana päivänä aukeakaan). Ja samaan aikaan puhutaan asteittaisesta ja hallitusta avautumisesta. Eihän tässä mitään hallittua ole.
Tällä hetkellä hälytyskellot soivat lujempaa kuin koskaan, enkä ymmärrä miten hallitus voi tietoisesti tehdä jotain tällaista.
Mutta jokatapauksessa haluaisin tietää millaisia muut "jälkiviisaiksi" syytetyt ovat. Siis ne ihmiset, jotka näkivät ongelman jo silloin kun muut eivät sitä nähneet.
Oletteko muut ihan "normaaleita" vai onko jollakin muullakin sitä "ongelmaa" että joskus vika tai häiriö yksityiskohdassa rikkoo kokonaisuuden niin vahvasti että sitä ei pysty jättämään huomiotta. Se hyppää silmille vaikka kuinka yrittäisi sulkea silmät.
Itse olen alusta alkaen ollut täysin samaa mieltä kuin sinä. Mutta yllätys yllätys, minulla on Aspergerin oireyhtymä. Mielestäni tämä koko touhu on tehty alusta alkaen täysin päin "sanonko mitä", jonkun rohkean, uskottavan ja vaikutusvaltaisen asiantuntijan tulisi nyt puuttua peliin ja todeta, ettei "keisarilla ole vaatteita".
Koko touhu on ollut alusta alkaen niin suurta farssia, ettei tosikaan. Aina kun olen jollekin todennut, että asiaan olisi pitänyt puuttua matkustusrajoituksin jo tammikuussa, minulle sanotaan, "ei sitä voinut silloin vielä tietää että se leviää Suomeen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen selvitys kasvomaskien käytöstä valmis vasta kesäkuussa - Varhila: Kasvomaskien kaikkia hyötyjä ja haittoja ei ole tiedossa
Kukahan konsultti tämänkin selvityksen tekee ja hyötyy rahallisesti?
Uskomatonta touhua :'D
Varmaan taas jollekin toverille lohkaistu 700 000€ veronmaksajien rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se täällä, kun joku muukin sanoi, että sehän tästä vielä puuttuu, että thl julistaa koronan mielenterveysongelmaksi? No, ensiaskel on nyt otettu. Jos rajoitusten purku ahdistaa, se johtuu siitä, että ei kestä epävarmuutta. Omahoito-ohjelma löytyy netistä. https://yle.fi/uutiset/3-11335212
Mikäköhän valtio muoto on silloin kyseessä, jos olet eri mieltä johdon kanssa, olet hullu?
Periaatteet ovat samat kuin NL:ssa, toteutus on vain hienostuneempaa.
Suosittelen itse kullekin iltalukemiseksi Orwellin kirjaa Vuonna 1984. Se sopii erittäin hyvin tähän aikaan ja ilmapiiriin.
Herkimpien ei ehkä kannata lukea ihan loppuun asti. Se voi viedä yöunet pitkäksi aikaa, varsinkin jos on taipumusta kärsiä ahdistuksesta.
Itsekin koin loppuosan kirjasta ahdistavaksi, vaikka en yleensä reagoi sillä tavalla kirjoihin enkä elokuviin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen selvitys kasvomaskien käytöstä valmis vasta kesäkuussa - Varhila: Kasvomaskien kaikkia hyötyjä ja haittoja ei ole tiedossa
Käytä sitä maskia! Saat sinä käyttää! Perin kummallista että hallitusta syytetään ja arvostellaan kaikesta, mutta kuitenkin sen sanaa pitää niin totella että ei voi tehdä omia ratkaisuja omalla järjellä ollenkaan.
Tässä teille:
Pidä maskia, älä mene yleisötilaisuuksiin, museoon, kirjastoon, parturiin, kauppakeskuksiin, huvipuistoihin. Älä matkusta, älä pakkaudu väkijoukkoihin. Sinä saat tehdä näin, käytä järkeäsi ihan itse.
Tähän nyt joku vänkyy että mutta kun muut. Mutta kun eipä nytkään ole vailla joka paikassa on huudettu että ihmiset eivät välitä! Parveilevat Prismassa! Silti on mennyt hyvin.
Lisää Diabeteksesta.
"Vuoden 2013 lopussa lääkehoidettuja diabeetikkoja oli yhteensä 286 136. "
-miksi näin vanha tieto? (sivu Päivitetty 4.7.2019)
"Lisäksi suuri joukko diabetesta sairastavia ei ole tietoinen taudistaan, sillä tyypin 2 diabetes ei alkuvaiheessa aiheuta erityisiä oireita. Kaiken kaikkiaan tyypin 2 diabetesta sairastaa arviolta 500 000 suomalaista."
-eli yli 200 000 suomalaista sairastaa diabetesta tietämättään
Hys, hys....
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/diabetes/diabeteksen-yleisyys
Vierailija kirjoitti:
Tapa, jolla yläkoulut pSuomessa avataan, on aivan järjetön. Meillä jokainen opettaja opettaa 150-500 oppilasta! Oppilaille ei vaadita turvavälejä ja nykyisissä ahtaissa luokissa tulevat istumaan kuin sillit purkissa, kuten aiemminkin. Sen sijaan monissa muissa maissa, joiden koulun avauksiin viitattiin, kun meidän koulumme päätettiin avata, koulut todellakin on avattu hallitusti. Eri luokkatasot ovat aloittaneet eri aikaan, jolloin koulu on voinut vähitellen opettaa oppilaille uudet rutiinit esim. käsienpesuun, ruokalakäyttäytymiseen ja turvaväleihin liittyen. Meillä kaikille aukeaa koulu samaan aikaan, jolloin kaikkia ei ehditä valvoa ja neuvoa. Monissa maissa ryhmäkoot on myös rajattu noin 10 oppilaaseen, meillä sa luokassa edelleen olla se 25 oppilasta, kun hallitus ei veloittanut pienentämään ryhmiä. Ja koska hallistus ei velvoittanut, eivät kunnat palkkaa sijaisia jakamaan ryhmiä. Opetusministeriö ei suosittele koulun henkilökunnalle suusuojaimia, joten niitäkään ei hankita. Muissa maissa kouluissa on suusuojat sekä opettajilla että oppilailla. Minun lapseni ei tuohon viruslinkoon mene!
Katsos, kun laumasuoja.
Minäkin olen ihmetellyt helmikuusta asti, miksei tehdä mitään. Välissä tehtiin, kaadettiin talous ihan vaan huvin vuoksi. Nyt luodaan uusi aalto itse. Sehän on nyt suoraan sanottu, että halutaan tartuttaa ihmisiä.
Meidän ei siis tarvi täällä enää ihmetellä, miksi ei suojata tai hankita maskeja.
Nyt on siirryttävä miettimään,miten tämä järjettömyys voidaan estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiinotoista tietää millaisia ihmisiä muut koronan vaarallisuuden jo tammikuussa huomanneet ovat.
Olen itse saanut nelikymppisenä autismidiagnoosin. Varmaan siksi meni niin pitkään kun autismini ei häirinnyt normaalia elämää. Töihinkin olen hakeutunut alalle josta siitä on hyötyä. Joskus joku työkaveri on ihmetellyt että "miten sä huomaat tuommoisia pikkuasioita".
Lääkärin mukaan se pikkuasioiden huomaaminen on tyypillinen ominaisuus autismissa ja siksi autistit eivät hahmota kokonaisuuksia. Itse koen kuitenkin niin, että pikkuasiat rikkovat kokonaisuuden jos niissä on jotain väärin. Silloin huomio kiinnittyy niihin pikkuasioihin.
Vähän sama kuin jos ostaisi uuden hienon pöydän keittiöön, ja kotona huomaisi, että siinä on valtava halkeama jota ei pysty piilottamaan. Silloin se halkeama vie huomion uudesta ihanasta pöydästä, joka kokonaisuutena on kuitenkin ihan toimiva pöytä. Omalla kohdalla huomio kiinnittyy paljon pienempiin yksityiskohtiin, eivätkä muut aina ymmärrä miksi joku pikkuasia häiritsee. Katsoisit kokonaisuutta, sanovat.Minulle tämä korona hyppäsi silmille sellaisena "häiritsevänä" pikkuasiana. Näin mitä se teki Kiinassa ja pystyin ymmärtämään, että se leviää helposti Kiinasta ympäri maailman. Kun Ihmettelin miksi matkustajaliikennettä Kiinaan ei katkaista, minulle naurettiin "et hahmota kokonaisuutta" ja selitettiin kuin pikkulapselle miten maailmantalous toimii 🙄
Vaikka nimenomaan hahmotin sen, että korona vie Euroopan polvilleen ja aiheuttaa suurta tuhoa niin talouteen kuin muuhunkin hyvinvointiin.Vaikka hallitus ja hallituksen tiedonantajat sanoivat että mitään vaaraa ei ole, pysyi huomioni vaan siinä häiritsevässä yksityiskohdassa, jonka korona muodosti. Mitä kovemmin hallitus vakuutteli, sitä enemmän se yksityiskohta alkoi minua häiritä.
Ja nyt minua häiritsee todella paljon se, että koulut avataan ja koko yhteiskunta avataan käytännössä kertarysäyksellä (vaikka kaikki ei samana päivänä aukeakaan). Ja samaan aikaan puhutaan asteittaisesta ja hallitusta avautumisesta. Eihän tässä mitään hallittua ole.
Tällä hetkellä hälytyskellot soivat lujempaa kuin koskaan, enkä ymmärrä miten hallitus voi tietoisesti tehdä jotain tällaista.
Mutta jokatapauksessa haluaisin tietää millaisia muut "jälkiviisaiksi" syytetyt ovat. Siis ne ihmiset, jotka näkivät ongelman jo silloin kun muut eivät sitä nähneet.
Oletteko muut ihan "normaaleita" vai onko jollakin muullakin sitä "ongelmaa" että joskus vika tai häiriö yksityiskohdassa rikkoo kokonaisuuden niin vahvasti että sitä ei pysty jättämään huomiotta. Se hyppää silmille vaikka kuinka yrittäisi sulkea silmät.Itse olen alusta alkaen ollut täysin samaa mieltä kuin sinä. Mutta yllätys yllätys, minulla on Aspergerin oireyhtymä. Mielestäni tämä koko touhu on tehty alusta alkaen täysin päin "sanonko mitä", jonkun rohkean, uskottavan ja vaikutusvaltaisen asiantuntijan tulisi nyt puuttua peliin ja todeta, ettei "keisarilla ole vaatteita".
Koko touhu on ollut alusta alkaen niin suurta farssia, ettei tosikaan. Aina kun olen jollekin todennut, että asiaan olisi pitänyt puuttua matkustusrajoituksin jo tammikuussa, minulle sanotaan, "ei sitä voinut silloin vielä tietää että se leviää Suomeen".
Huomaan nämä yksityiskohdat helposti ja yleensä kaikki poikkeavat toiminnat. Tiedän, että olen jollakin tavalla erilainen kuin muut. Mitään diagnoosia ei ole eikä varmaan olekaan.
Matemaattinen lahjakkuus parantaa loogista päättelykykyä ja myös tässä tapauksessa logiikka kertoo miten pitäisi toimia. Nyt hallitus ei toimi loogisesti. Likaa painetta talouselämän johtajilta. Ihmisten suomaaminen muuttuu talouden suojaamiseksi. Tämäkään ei ole hyvä, koska ihmiset eristävät itsensä ja myös muut maat eristävät Suomen. Tästä päätöksestä ei ole kuin haittaa Suomelle pidemmässä juoksussa.
Gallup tehty osittain ennen koulupäätöstä, joten ei näytä tämän hetken oikeaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sinulle avulias tuntematon tyhjentävästä vastauksestasi kun kyselin noista riskiryhmistä. Eli siis Suomessa on listaa aika reippaasti karsittu ja lähdetty eri teille kuin muualla maailmassa. Tästä voisi melkein vetää sen johtopäätöksen, että thl yrittää näin usuttaa myös meitä riskiryhmäläisiä saamaan tartunnan!
Korvaan särähti myös se että selkokielellä sanottuna Suomessa ollaan nyt lähdetty Ruotsin tielle. Eli toisinsanoen poimitaan jokaisesta strategiasta ne huonoimmat puolet: ensin pistetään yhteiskunta 2 kuukaudeksi säppiin, otetaan vastaan sen tuomat haitat ja sitten vesitetään sen ja ihmisten eristäytymisen tuomat hyödyt ja ja aletaan tietoisesti levittää tautia.
Ruotsi sentään etenee tällä tuhon tiellä johdonmukaisesti taloudellisia haittoja minimoiden!
Jonkunhan tässä täytyy jotain yrittää.
Se lista ei ole täysin kattava, täydellinen tautilista löytyy alkuperäisestä lähteestä, ja tiedot voi muuttua!!!
Diabeteksen osalta näyttää muualla maailmassa olevan yksimielisyys.
Suomessa n. 200 000 sairastaa diabetesta tietämättään.
(tieto vuodelta 2013, sivu päivitetty heinäkuussa 2019)
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/diabetes/diabeteksen-yleisyys
Tässä pohdittavaa https://vimeo.com/414289492?fbclid=IwAR12Xga5uUUIZRaI3VAM3ra29XBxTTJGOQ…
Mistä tässä covid19 onkaan oikeasti kysymys. Hyvin valaisevaa..
Tässä pohdittavaa https://vimeo.com/414289492?fbclid=IwAR12Xga5uUUIZRaI3VAM3ra29XBxTTJGOQ…
Mistä tässä covid19 onkaan oikeasti kysymys. Hyvin valaisevaa..
THL:n Mika Salminen: On mahdollista, että koronavirusta on ollut Suomessa jo ennen tammikuun loppua – "Emme tiedä oikeasti, miten laajasti virusta Kiinassa esiintyi"
Kirjoitin tänne ketjuun alkukeväästä epäilykseni siitä että meillä täällä revontulten maassa olisi ollut koronaa enemmänkin kuin vain tuo yksi tapaus, kauan ennen kuin se alkoi levitä Uudellamaalla. Ulkomaalaiset matkailijat kun tuovat tänne joka talvi kaikki flunssavirukset muutenkin. Kiinalaisia oli alkusesongin aikaan niin valtavasti täällä, että olisi varsinainen ihme jos vain yhdellä olisi ollut korona. Joku vastasi viestiini ja arveli minun elävän jollain toisella planeetalla. Salminen on tainnut tehdä onnistuneen laskeutumisen samalle kamaralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa nimenne adressiin
Googleta
Kouluja ei saa avata ennen kesää
Yritetään saada yli 10 000 ääntä. Mieluummin tietenkin vielä enemmän, mutta nyt on jo yli 9000 nimeä. Meidän täytyy nousta persiiltämme ja näyttää hallitukselle, että meidän lapsia ei koekaniineiksi laiteta! Me emme alistu kommunismille!!!!
Kävin äsken allekirjoittamassa tämän. Oli jo 10 000 raja ylitetty ☺
Nostan. Käyn allekirjottamas. En löydä aivoistani mitään syytä miksi koulut avattais 2 viikoksi kun koulutyöt jo oppivuodelta tehty. Ainoa mikä voi olla syy on ihmiskokeilu kansan pienimmillä, jotka eivät osaa nousta kapinaan.
Norjan ja Suomen linja koulujen avaamisesta on oikea. Koulujen käytäntöjä muutetaan tilanteeseen sopivaksi, jolloin riski levittämisestä minimoituu ja samalla muut sulkemisesta johtuvat terveys, sosiaaliset ja talousongelmat vältetään.
THL ja hallitus tekevät hyvää työtä.
Vierailija kirjoitti:
THL:n Mika Salminen: On mahdollista, että koronavirusta on ollut Suomessa jo ennen tammikuun loppua – "Emme tiedä oikeasti, miten laajasti virusta Kiinassa esiintyi"
Kirjoitin tänne ketjuun alkukeväästä epäilykseni siitä että meillä täällä revontulten maassa olisi ollut koronaa enemmänkin kuin vain tuo yksi tapaus, kauan ennen kuin se alkoi levitä Uudellamaalla. Ulkomaalaiset matkailijat kun tuovat tänne joka talvi kaikki flunssavirukset muutenkin. Kiinalaisia oli alkusesongin aikaan niin valtavasti täällä, että olisi varsinainen ihme jos vain yhdellä olisi ollut korona. Joku vastasi viestiini ja arveli minun elävän jollain toisella planeetalla. Salminen on tainnut tehdä onnistuneen laskeutumisen samalle kamaralle.
Tääl on aika moni sillä planeetalla. Missähän me ollaan? Joku eksoplaneettahan tää on, oisko joku niistä uusista löydetyistä.
Sanna Marin: "kyllä me tauti saataisiin varmaan hävitettyä Suomesta, mutta olisiko siitä mitään hyötyä?"
Käyköhän ihan täydellä aivokapasiteetilla pääministerimme?
Kun Suomea nyt kovasti verrataan Ruotsiin ja koulujen avaamista perustellaan Ruotsin kouluilla, niin siihen liittyen haluan tarkennusta.
Ovatko Ruotsissa kaikki koulut auki?
Onko prinsessa Estelle palannut lähiopetukseen? Jos ei, niin millä perusteella hänet pidetään pois koulusta?
Vierailija kirjoitti:
Norjan ja Suomen linja koulujen avaamisesta on oikea. Koulujen käytäntöjä muutetaan tilanteeseen sopivaksi, jolloin riski levittämisestä minimoituu ja samalla muut sulkemisesta johtuvat terveys, sosiaaliset ja talousongelmat vältetään.
THL ja hallitus tekevät hyvää työtä.
Norjassa kouluun palaavat luokat 0-3, maksimi ryhmäkoko 15. Ei verrattavissa Suomen kaaokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä sitä maskia! Saat sinä käyttää! Perin kummallista että hallitusta syytetään ja arvostellaan kaikesta, mutta kuitenkin sen sanaa pitää niin totella että ei voi tehdä omia ratkaisuja omalla järjellä ollenkaan.
Tässä teille:
Pidä maskia, älä mene yleisötilaisuuksiin, museoon, kirjastoon, parturiin, kauppakeskuksiin, huvipuistoihin. Älä matkusta, älä pakkaudu väkijoukkoihin. Sinä saat tehdä näin, käytä järkeäsi ihan itse.
Tähän nyt joku vänkyy että mutta kun muut. Mutta kun eipä nytkään ole vailla joka paikassa on huudettu että ihmiset eivät välitä! Parveilevat Prismassa! Silti on mennyt hyvin.
Kyllä, näin juuri, itse voi vaikuttaa paljon.
Mutta. Maskiasiassa, koska kaikille ei ole niitä suojia, jotka suojaavat sekä itseä ja muita, korkea tason suojaimia, niin silloin sillä, että kaikki käyttävät maskia on väliä.
Heikompi laatuisen maskin käyttäjä suojaa maskin käytöllä muita, ei niin paljoa itseään.
Sen vuoksi esim. Aasian maissa henkilö, joka ei suostu pitämään maskia, pidetään epäkunnioittavana juuri muita kohtaan. Kyse on muiden suojelusta, ei vain siitä kuuluisasta omasta navasta.
Sen vuoksi on tärkeää alkaa valmistella kansaa maskin käyttöön, että se on suotavaa, hyväksyttävää jopa välttämätöntä, asenteet muuttuvat hitaasti.
Kyse ei ole vain itsestä maskiasiassa, vaan muista.
Kukahan konsultti tämänkin selvityksen tekee ja hyötyy rahallisesti?
Uskomatonta touhua :'D