Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
79321/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vedettiinpvedettiin maalituskortti esiin. STM ja THL kieltäytyvät systemaattisesti haastatteluista. Edes kansanedustajat eivät saa vastauksia kysymyksiinsä ministereiltä ja myöskään THL ei heille vastaa. Salminen on itse ottanut roolin, jossa edustaa THL näkemystä. Salmisen linja tarkoittaa valtavaa määrää kuolleita. Onko maalittamista vaatia perusteluja sekä mallinnoksia linjansa tueksi? 

Jos Salmisen tilalla olisi Men ge  le tai muu, syytettäisiinkö itsestään huolissaan olevia ihmisiä maalittamisesta? Tuskin. Salminen on mahdollisesti saamassa syytteen aiempien rokotekokeilujen vuoksi. Salminen tai hänen esimiehensä, valtioneuvosto mukaanlukien eivät suostu kommentoimaan edes tutkinnan tilaa toimittajille. Tiedän useamman toimittajan lähestyneen sekä STM että THL asian tiimoilta. Myöskään oikeuskansleri ei avaa toimittajalle, miksei tutkinta etene. Viimeisin tieto on, että STM toimii jarruna. YLLÄTYS. 

Jos tässä kohtaa kansalaiset, joille tätä työtä tehdään, vaativat oikeuksiaan, on aika kummallista puhua maalituksesta.

Syy on tässä: 

Hetemäen raportin laskelmille ei voida esittää tutkimuslähteitä koska niitä ei ole — laskelmat perustuvat laumasuojaa tartuttamalla ajavan vanhan jäärän eli Johan Giesecken spekulointiin. Hanssonin laskelma 20-25% tukholmalaisessa osoittautui jo vääräksi.

Salmisen ex-pomosta kyse. Tulossa on skandaali, tästä twiitataan aika ahkerasti

Kiitos tiedosta! Pystyykö niitä twiittejä saamaan tänne?

Vierailija
79322/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä alkaa tuntua siltä, että on melkeinpä pakko muuttaa pois Suomesta. Väärinajattelijoita potkitaan laitoksista pihalle tai alennetaan alempiin virkoihin, tämän olen nähnyt. Tosin jos jo alusta asti olet väärää mieltä, ei toivoakaan etenemisestä uralla ole. Tämän päiväiset poliitikkojen itkupotkuraivarit sekä puhe maalituslain nopeasta valmistelusta herättävät pelon, onko oikeutta mielipiteisiin. Voinko saaada tuomion jälkikäteen tweetistä vaikkapa vuodelta 2018, jos se edustaa väärää mielipidettä.

Vaikken Räsäsestä pidä, häneen kohdistunut ajojahti liittyen vuosia sitten sanottuihin lauseisiinsa on pelottavaa. Jos hän saa tuomion, on se merkki siitä, että tulevat lainmuutokset voidaan todennäköisesti myös tulkita taannehtivasti. Esim kirjoitat tänään twitterin, jossa kritisoit virkamiestä. Syksyllä tulee laki, jossa kielletään virkamiehen kritisoiminen. Jos et poista tweettiäsi, voidaan sinut tuomita. Pelottaako?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
79323/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sano enää mielipidettäni tai kantaani mihinkään, edes perustellusti. Poliitikot ja virkamiehet ovat kertoneet, että vain asialliselle kritiikille on paikka. Sitä on yritetty monta kuukautta useamman tutkijan voimin. Olemme esittäneet omia mallinnoksiamme, tuoneet tarjottimella eteen kansainvälisiä tutkimuksia ja tuloksia, sekä koittaneet rakentavassa hengessä käydä dialogia. Meille on käännetty selkä. Nyt kun tästä jyrähdetään, tulee käytännössä käsky olla hiljaa, sillä emme ole oikeita tutkijoita tai asiantuntijoita. Ihmiset ovat aika hyökkääviä, jos kyseenalaistat ylipäänsä minkään asian. Kaikenmaailman dosentteja ei kuunnella. Olen toki vain fyysikko. 

Kiitos sinulle! Nyt kannattaisi jatkaa, kun kansa ihan oikeasti kapinoi tätä järjettömyyttä vastaan. Me ollaan selvitty vaikka mistä. Yksi tiedemies ei meitä kaada. Vastassa on lähes koko kotimainen ja kansainvälinen tiedemaailma.

Vierailija
79324/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapallon veikkausliiga alkaa heinäkuun alussa. Jalkapallo!! Yleisöstä ei puhuta mitään. Nuo ottelut keräävät parhaillaan 5000 yleisöjä normaalitilanteessa. Pelataanko ny noin 350 katsojalle, jotka joukkueiden ja henkilökunnan lisäksi mahtuisivat samaan kokoukseen, jos 500 on raja?

Vierailija
79325/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin viimeisten hyväuskoisten aika herätä todellisuuteen niin Suomessa kuin koko maailmassa. Ketkä käskee ja mitä hallituksia,puolueita..Korona bioase on aiheutettu tahallaan edistämään itsenäisten kansojen elämää. Alistummeko heidän komentoonsa vai nyt riittää manipulointi,pakotteet.

Yrityksiä ja maataloutta tuhotaan. Löytäkää itse vastaukset.

Vierailija
79326/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee! Suomi pääsee samaan matkustuskuplaan Ruotsin ja Valko-Venäjän kanssa!

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/be5b0335-8c3d-417a-a7c0-186d015b12cf

Liettuan pääministeri Saulius Skvernelis kirjoittaa Facebookissa, että Baltian maat ovat todenneet saaneensa koronaviruksen leviämisen kuriin ja luottavansa toistensa terveydenhuoltojärjestelmiin. Tiistaina kaikissa maista todettiin alle viisi uutta koronavirustartuntaa, uutistoimisto Reuters kertoo.

Alueen ulkopuolelta kotimaihinsa palaavien balttien täytyy edelleen viettää kaksi viikkoa karanteenissa.

Vierailija
79327/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Belgian bioteknologianlaitos (VIP) löysi vasta-ainetta koronaan 4-vuotiaasta laamasta.

Vierailija
79328/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006497911.html Onneksi IS antaa nyt ohjeet testamenttiin. Tässä mennään etukenossa! First things first. 

Vierailija
79329/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.verkkouutiset.fi/kovan-linjan-koronavaltiot-aikovat-liittou…

Miksiköhän ei Suomea pyydetä mukaan?

Herättäisikö tämä meidän päättäjät?

Jos tilanne on niin hyvä, kuin he meille yrittävät uskotella, olisimme joukossa mukana.

Eikö nuo tajua, että ei mene läpi heidän puheet siitä, miten hyvin asiat on? Ei nyt ole aika muuttaa kelkan suuntaa ja vaarantaa hyvä työ, ei todella.

Herätys Suomi, et ole toiminut niin hyvin, kuin olisi pitänyt.

Heh, tätä ennakoin jo pari, kolme viikkoa sitten tässä ketjussa. Aika harva hyväksyi, että näin tulisi tapahtumaan.

Ei Suomella ole mitään asiaa tähän porukkaan, varsinkaan viimeisten päätösten jälkeen. Ruotsi tulee olemaan viimeisten joukossa, Suomi näillä päätöksillä Ruotsinkin perässä, meillähän pitkitetään epidemiaa, ei tukahduteta, kuten nuo seitsikko.

Vierailija
79330/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koronan aikana oppinut ainakin valtavasti asioita. Olen lukenut kymmeniä tutkimuksia, keskustellut rakentavasti ihmisten kanssa, tutustunut Suomen poliittiseen historiaan ja ylipäänsä historiaan. Olen lukenut erilaisista kulteista, karismaattisista johtajista ja kansanmurhista. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta niistä lukemalla olen saanut hieman toivoa. Näistä kansanmurhistakin jotkut selvisivät hengissä ja jatkoivat elämäänsä. Meillä ei ole niin paha tilanne sentään! 

Vierailija
79331/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää millaisia ihmisiä muut koronan vaarallisuuden jo tammikuussa huomanneet ovat.

Olen itse saanut nelikymppisenä autismidiagnoosin. Varmaan siksi meni niin pitkään kun autismini ei häirinnyt normaalia elämää. Töihinkin olen hakeutunut alalle josta siitä on hyötyä. Joskus joku työkaveri on ihmetellyt että "miten sä huomaat tuommoisia pikkuasioita".

Lääkärin mukaan se pikkuasioiden huomaaminen on tyypillinen ominaisuus autismissa ja siksi autistit eivät hahmota kokonaisuuksia. Itse koen kuitenkin niin, että pikkuasiat rikkovat kokonaisuuden jos niissä on jotain väärin. Silloin huomio kiinnittyy niihin pikkuasioihin.

Vähän sama kuin jos ostaisi uuden hienon pöydän keittiöön, ja kotona huomaisi, että siinä on valtava halkeama jota ei pysty piilottamaan. Silloin se halkeama vie huomion uudesta ihanasta pöydästä, joka kokonaisuutena on kuitenkin ihan toimiva pöytä. Omalla kohdalla huomio kiinnittyy paljon pienempiin yksityiskohtiin, eivätkä muut aina ymmärrä miksi joku pikkuasia häiritsee. Katsoisit kokonaisuutta, sanovat.

Minulle tämä korona hyppäsi silmille sellaisena "häiritsevänä" pikkuasiana. Näin mitä se teki Kiinassa ja pystyin ymmärtämään, että se leviää helposti Kiinasta ympäri maailman. Kun Ihmettelin miksi matkustajaliikennettä Kiinaan ei katkaista, minulle naurettiin "et hahmota kokonaisuutta" ja selitettiin kuin pikkulapselle miten maailmantalous toimii 🙄

Vaikka nimenomaan hahmotin sen, että korona vie Euroopan polvilleen ja aiheuttaa suurta tuhoa niin talouteen kuin muuhunkin hyvinvointiin.

Vaikka hallitus ja hallituksen tiedonantajat sanoivat että mitään vaaraa ei ole, pysyi huomioni vaan siinä häiritsevässä yksityiskohdassa, jonka korona muodosti. Mitä kovemmin hallitus vakuutteli, sitä enemmän se yksityiskohta alkoi minua häiritä.

Ja nyt minua häiritsee todella paljon se, että koulut avataan ja koko yhteiskunta avataan käytännössä kertarysäyksellä (vaikka kaikki ei samana päivänä aukeakaan). Ja samaan aikaan puhutaan asteittaisesta ja hallitusta avautumisesta. Eihän tässä mitään hallittua ole.

Tällä hetkellä hälytyskellot soivat lujempaa kuin koskaan, enkä ymmärrä miten hallitus voi tietoisesti tehdä jotain tällaista.

Mutta jokatapauksessa haluaisin tietää millaisia muut "jälkiviisaiksi" syytetyt ovat. Siis ne ihmiset, jotka näkivät ongelman jo silloin kun muut eivät sitä nähneet.

Oletteko muut ihan "normaaleita" vai onko jollakin muullakin sitä "ongelmaa" että joskus vika tai häiriö yksityiskohdassa rikkoo kokonaisuuden niin vahvasti että sitä ei pysty jättämään huomiotta. Se hyppää silmille vaikka kuinka yrittäisi sulkea silmät.

Vierailija
79332/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Belgian bioteknologianlaitos (VIP) löysi vasta-ainetta koronaan 4-vuotiaasta laamasta.

Hitsi! Olen aina epäillyt laumasuojaa, mutta laamasuoja on näemmä totta!

Vierailija
79333/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko korona-asia hoidettu Suomessa jotenkin erityisen huonosti, kun täällä vaaditaan milloin kenenkin virkamiehen tai ministerin erottamista?

Iltapäivälehdet keksivät uutispulassaan kaikenlaisia "uutisia" klikkausten toivossa. Esimerkiksi Iltasanomat kontrolloi taitavasti lukijakuntaa antamalla kommentoida sellaisia juttujaan, joista tietävät takuulla tulevan parisataa vihaista hallituksen tai THL:n vastaista kommenttia. 

Vierailija
79334/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää millaisia ihmisiä muut koronan vaarallisuuden jo tammikuussa huomanneet ovat.

Olen itse saanut nelikymppisenä autismidiagnoosin. Varmaan siksi meni niin pitkään kun autismini ei häirinnyt normaalia elämää. Töihinkin olen hakeutunut alalle josta siitä on hyötyä. Joskus joku työkaveri on ihmetellyt että "miten sä huomaat tuommoisia pikkuasioita".

Lääkärin mukaan se pikkuasioiden huomaaminen on tyypillinen ominaisuus autismissa ja siksi autistit eivät hahmota kokonaisuuksia. Itse koen kuitenkin niin, että pikkuasiat rikkovat kokonaisuuden jos niissä on jotain väärin. Silloin huomio kiinnittyy niihin pikkuasioihin.

Vähän sama kuin jos ostaisi uuden hienon pöydän keittiöön, ja kotona huomaisi, että siinä on valtava halkeama jota ei pysty piilottamaan. Silloin se halkeama vie huomion uudesta ihanasta pöydästä, joka kokonaisuutena on kuitenkin ihan toimiva pöytä. Omalla kohdalla huomio kiinnittyy paljon pienempiin yksityiskohtiin, eivätkä muut aina ymmärrä miksi joku pikkuasia häiritsee. Katsoisit kokonaisuutta, sanovat.

Minulle tämä korona hyppäsi silmille sellaisena "häiritsevänä" pikkuasiana. Näin mitä se teki Kiinassa ja pystyin ymmärtämään, että se leviää helposti Kiinasta ympäri maailman. Kun Ihmettelin miksi matkustajaliikennettä Kiinaan ei katkaista, minulle naurettiin "et hahmota kokonaisuutta" ja selitettiin kuin pikkulapselle miten maailmantalous toimii 🙄

Vaikka nimenomaan hahmotin sen, että korona vie Euroopan polvilleen ja aiheuttaa suurta tuhoa niin talouteen kuin muuhunkin hyvinvointiin.

Vaikka hallitus ja hallituksen tiedonantajat sanoivat että mitään vaaraa ei ole, pysyi huomioni vaan siinä häiritsevässä yksityiskohdassa, jonka korona muodosti. Mitä kovemmin hallitus vakuutteli, sitä enemmän se yksityiskohta alkoi minua häiritä.

Ja nyt minua häiritsee todella paljon se, että koulut avataan ja koko yhteiskunta avataan käytännössä kertarysäyksellä (vaikka kaikki ei samana päivänä aukeakaan). Ja samaan aikaan puhutaan asteittaisesta ja hallitusta avautumisesta. Eihän tässä mitään hallittua ole.

Tällä hetkellä hälytyskellot soivat lujempaa kuin koskaan, enkä ymmärrä miten hallitus voi tietoisesti tehdä jotain tällaista.

Mutta jokatapauksessa haluaisin tietää millaisia muut "jälkiviisaiksi" syytetyt ovat. Siis ne ihmiset, jotka näkivät ongelman jo silloin kun muut eivät sitä nähneet.

Oletteko muut ihan "normaaleita" vai onko jollakin muullakin sitä "ongelmaa" että joskus vika tai häiriö yksityiskohdassa rikkoo kokonaisuuden niin vahvasti että sitä ei pysty jättämään huomiotta. Se hyppää silmille vaikka kuinka yrittäisi sulkea silmät.

Aivan kuin kuvailisit minua! Läheiseni kuvailevat minua autistiksi ja olen jo lapsesta asti ollut äärimmäisen tarkkasilmäinen. Lempileikkejäni oli asioiden lajittelu ja järjestely. Saatoin joskus 2 aikaan yöllä järjestää legoja värin mukaan laaatikoihin kuulemma. Diagnoosia ei ole enkä kehtaa tutkimuksiin hakeutua, sillä pelkään leimautuvani luulosairaaksi. 

Juuri tuo, että jokin ei täsmää on ajanut minua lukemaan satoja ellei jo tuhansia artikkeleita, kokoamaan tietoa, tekemään päässä mallinnoksia jne. Muut ympärillä pitävät hulluna ja eivät ymmärrä alkuunkaan. Minulle käy muutoinkin niin, että luettuani esimerkiksi jonkun lääketieteellisen artikkelin saatan etsiä käsiin kaiken mahdollisen tiedon ja kuluttaa sen parissa vaikka viikon verran kaikki illat, ihan huvin vuoksi.

Vierailija
79335/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusia tartuntoja 161 . Helsinki 2060. Kirkkonummi 62 Sipoo 60 Sotkamo 25 Ylitornio 25 Kauniainen 27 Kirkkonummi 62 jne

Hiipumaan päin, sanoo denialisti rahauskovaisen kompatessa vierellä.

Raha on tärkeää sosialistipopulisteille, siltä se nyt vaikuttaa.

Saksassa koettu nousupiikki:

488 > 855 vastaten suomen väkilukua

32 > 57

Meillä vastaavat luvut

81 > 161

Ei hätiä, parin viikon kuluttua posahtaa.

Kaasua, jarrua, kaasua jne

Kenen pää kestää. Lyövät vapaalle monet alamäkeen.

Vierailija
79336/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole autistinen, mutta mulla on terävä pää ja olen tehnyt paljon töitä itseni kanssa sen suhteen, etten oleta enää automaattisesti kaikien muiden tietävän asiat paremmin. 

Katsoin faktoja. Niistä oli nähtävissä, mitä tapahtuu. Pelkään myös sairastumista, mikä aiheutti sen, että seurasin tätä ketjua ja uutisointia tiiviisti. Siitä kaikesta vaan muodostui kokonaisuus. Oli helppo nähdä uhka ja myös se, mitä tulisi uhkan torjumiseksi tehdä. Enää en valitettavasti tiedä, tuntuu siltä, että kaikki ikkunat on jo ohitettu. Ehkä sillä jäljittämisellä, jos sen kanssa nyt ollaan tosissaan. 

Vierailija
79337/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.verkkouutiset.fi/kovan-linjan-koronavaltiot-aikovat-liittou…

Miksiköhän ei Suomea pyydetä mukaan?

Herättäisikö tämä meidän päättäjät?

Jos tilanne on niin hyvä, kuin he meille yrittävät uskotella, olisimme joukossa mukana.

Eikö nuo tajua, että ei mene läpi heidän puheet siitä, miten hyvin asiat on? Ei nyt ole aika muuttaa kelkan suuntaa ja vaarantaa hyvä työ, ei todella.

Herätys Suomi, et ole toiminut niin hyvin, kuin olisi pitänyt.

On täysin ymmärrettävää ja kannatettavaa, ettei vastuullisesti toimivat valtiot laske koronaa holtittomasti levittävien valtioiden kansalaisia alueelleen. Suomi ei tuohon kerhoon pääse, täällä availlaan rajoja vain epidemia-Ruotsiin.

Tanska Israel tai Itävalta vastuullisia??! Kuolevat Amerikassa nauruun:)

Jokainen noista toimi nopeasti ja tehokkaasti, saatavilla olevien faktojen pohjalta, tukahduttaen ja selvästi tuloksellisesti, ainakin jos vertaa Suomeen ja Ruotsiin. Kaikissa noissa virus pääsi leviämään ennenkuin terveydenhuolto ehti reagoida, Italiaan ehti levitä hetki aikaisemmin ja laajemmin. Suomi tuli 2-3 viikkoa näitä perässä, eikä reagoinut. Suomalaiset toimivat pääosin vastuullisesti, hallitus ja THL+STM eivät.

Vierailija
79338/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

It has become clear that a hard lockdown does not protect old and frail people living in care homes—a population the lockdown was designed to protect.3 Neither does it decrease mortality from COVID-19, which is evident when comparing the UK's experience with that of other European countries.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)3103…

PCR testing and some straightforward assumptions indicate that, as of April 29, 2020, more than half a million people in Stockholm county, Sweden, which is about 20–25% of the population, have been infected (Hansson D, Swedish Public Health Agency, personal communication

Gieseck heittelee jotain ja Lancet julkaisee auliisti henkilökohtaiseen kommunikointiin perustuvat tiedot.

Vierailija
79339/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että eräs toimittaja, joka kuuluu särkiin on nyt kiusaamassa kaikkia hallituksen kritisoijia. Tämä on skottitoimittaja, joka ei pidä hallituksen arvostelusta. Kuuluu muutaman poliitikon lähipiiriin. 

Vierailija
79340/176779 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vedettiin maalituskortti esiin. STM ja THL kieltäytyvät systemaattisesti haastatteluista. Edes kansanedustajat eivät saa vastauksia kysymyksiinsä ministereiltä ja myöskään THL ei heille vastaa. Salminen on itse ottanut roolin, jossa edustaa THL näkemystä. Salmisen linja tarkoittaa valtavaa määrää kuolleita. Onko maalittamista vaatia perusteluja sekä mallinnoksia linjansa tueksi? 

Jos Salmisen tilalla olisi Men ge  le tai muu, syytettäisiinkö itsestään huolissaan olevia ihmisiä maalittamisesta? Tuskin. Salminen on mahdollisesti saamassa syytteen aiempien rokotekokeilujen vuoksi. Salminen tai hänen esimiehensä, valtioneuvosto mukaanlukien eivät suostu kommentoimaan edes tutkinnan tilaa toimittajille. Tiedän useamman toimittajan lähestyneen sekä STM että THL asian tiimoilta. Myöskään oikeuskansleri ei avaa toimittajalle, miksei tutkinta etene. Viimeisin tieto on, että STM toimii jarruna. YLLÄTYS. 

Jos tässä kohtaa kansalaiset, joille tätä työtä tehdään, vaativat oikeuksiaan, on aika kummallista puhua maalituksesta.

Todella. Nytkö aikuiset, vastuullista työtä tekevät ihmiset eivät enää kestä kritiikkiäkään? Mistä lähtien tällainen itkupilli-argumentointi on mennyt läpi Suomessakin?

Ketju on lukittu.