Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
En vaan yritin aloittaa miettiä, miten niitä voi järjestää. En esittänyt mitään valmista ratkaisua, jos osasit lukea tekstiäni oikein. Vaan pohjimmiltaan sitä, että mietittäisiin erilaisia ratkaisuja miten tällaisia voidaan tehdä. Mutta jos tarttee tulla tähän ketjuun valmiiksi negatiivisella asenteella, niin otetaan takaisin sitten. Katsotaan, josko tulisi muita vaihtoehtoja nuorille. Ehkä oli liikaa tajunnan virtaa viestissäni ja jymähdit siihen, että omalla vastuulla menevät. Mutta omalla vastuulla ne kuitenkin jossain kokoontuvat, vai luuletko, että kotona jaksavat koko kesän olla. Niiin eikö silloin, jos on mahdollisimman tarkkaan etukäteen mietitty turvajärjestelyt, se olisi turvallisempaa ja tosiaan valvotaan toimintaa. Tai mietittäisiin jotain vaihtoehtoisia tapahtumia ja niiden järjestelyjä. Ei tarvii olla niin saa*nan negatiivinen. En minä ole nyt päätöstä tästä asiasta tehnyt, kunhan mietin.:)
Hyökkäsit pyhää karanteenimammarintamaa vastaan. Täällä on hyväksyttyä vain istua sisällä ja ojentaa muita. Nettiyhteys saa olla vain 4G yli, 5G voi levittää virusta ja tolpat kannattaa kaataa tavatessa.
Vierailija kirjoitti:
Hgin hoivakotien koronakuolemat nousussa - kuolleita yhteensä 48
Kiuruvedellä todennäköinen koronatartuttaja oli uusi asukas joka pääsi vaeltamaan vapaasti hoitokodissa ja jota kellään ei tullut mieleen testata ennen sisäänottamista. Suojavälinepulan takia ei pidetä oireettomien hoitajien tartuttamismahdollisuutta mahdollisena. Voi olla, että Hgissä pidetään matalaa profiilia ketjujen jäljittämisessä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/274c3d8f-c85b-40c1-9ff2-54a4768c…
Uskon että raskaana olevat ovat riskiryhmää vaikkei asiaa vahvistettu
Voisiko liittyä jotenkin siihen, kun nyt tutkimuksessa huomattu jenkeissä, että ylipainoiset kai erityisessä vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko uskomatonta että joku vielä luulee että tulevana kesänä Suomessa voi järjestää suuria yleisötapahtumia kuten urheilu- tai musiikkitapahtumia.
Vielä julistetaan nettisivuilla mm. että Kymiringillä ajetaan MotoGP heinäkuussa.
No 100%:n varmuudella voi jo nyt sanoa että ei ajeta. Ainakaan yleisön edessä.
Siksi että epidemia ei ole hallinnassa niin että kymmenien tuhansien ihmisten matkustamiset ja joukkokokoontumiset esim. jonkun moottorinpärinän ja ympyrää ajamisen takia voitaisiin sallia.Voi olla että suuria yleisötapahtumia ei järjestetä edes kesällä 2021. Edellytyksenä kun on se että koronaepidemia uusine aaltoineen saataisiin hallintaan rokotuksilla tms. keinoilla. Ja se on pelkkää toiveunta kunnes ratkaisu löydetään.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/8bd8006e-973e-4dd2-a4a5-0dd68933…
En ole Sanna Marinin suurin fani, tai pienikään, mutta nyt minusta hänellä oli aika fiksu ulostulo kesän festareista. Tietenkin ensimmäinen ajatus on, että ei tietenkään, mutta..
Asialla on monta merkitystä taloudellinen sekä psyykinen, ja voitaisiin miettiä ratkaisuja, miten esim. nuorten festarit onnistuisivat koronasta huolimatta. Suomella on taloudellisesti tukalat oltavat nyt ja mahdollisesti koko loppuvuosi, ja näillä festareilla saataisiin nuorille esim. töitä tarjoilijoina ja järjestysmiehinä, yms. sekä lipputuloja ja sitä myöten verotuloja.
Tuo toinen puoli, psyykkinen puoli nuorisolle, on aika merkittävä, kun aletaan oikeasti miettimään, mitä he voivat nyt tehdä, missä tavata toisia ikäisiään, missä juhlia, jotkut tietenkin juovat (siihen voisi tehdä jotain rajoituksia tai kieltää kokoaan, jotteivat ala varomattomaksi), toiset nauttii jo siitäkin, että pääsevät kuunteleen musiikkiam ihmisten ilmoille. Tää on iso juttu, kun miettii asiaa heidän kannaltaan.
Sitä, miten se onnistuisi nyt tässä kriisin keskellä, pitäisi asettaa joitain työryhmiä, ja kuunnella taas oikeita asiantuntijatahoja. Olisiko tällaisen järjestäminen mahdollista niin, että nuoriso tarkkaan katsoo, ettei mene kipeänä paikalle, ja festareitten ovella lämpölaitteet (kuten Aasiassa nähty) mittaamassa lämpöä (karsisi selkeästi oireilevat), ja/tai kaikki laittavat maskin (tästä maskipakosta muutenkin jossain vaiheessa voi tulla päätös). Itse festarialue voitaisiin jakaa pienempiin osioihin, jolloin tietylle alueelle pääsisi aina rajattu määrä ihmisiä, ja tietenkin screenit, ja isohko alue osallistujiin nähden ja ohjeistetaan sielläkin turvavälit (ei varmaan juu täysin onnistu). Bajamajoihin käsidesit, ja on olemassa myös sellaisia käsidesiliinoja, joihin voi pyyhkiä kädet (Avalon). Vessoja siivottaisiin jatkuvasti (lisäisi tämäkin nuorten kesätyöpaikkoja), ja ohjeistettaiin vessankäyttäjiä mahdollisimman hyvään hygieniaan.
Kaikk em. lisää tietenkin järjestäjien kustannuksia, mutta olisi sitten kuitenkin jotain tuottoa, ja voisi miettiä, pystyykö valtio jollain tasolla sitten tukemaan tällaisia festareita.
Mutta koska voi tarttua myös oireettomana, nuoret ottavat sitten omalla vastuullaan riskin, ja tärkeää on, että säädettäisiin jokin aikaraja, minkä jokaisen nuoren tulisi sitten viettää karanteenissa, ja tätä valvottaisiin jonkun jäljityssysteemin kautta. Se voisi olla esim. edellytys, että pääsee festareille. Yhden tällaisen kännykkäsovelluksen olen jossain jo nähnyt. Siihen ilmeisesti voi kirjata omia oireitaan, ja näiden mukaan, oliko se THL, laati tiedoston, missä päin Suomea mitäkin oireita esiintyy. Jos tätä sovellusta jotenkin muokattaisiin tähän tarkoitukseen.
On varmaan ylimielistä sanoa, että luottaa nuorisoon, mutta joukosta löytyy fiksujakin, ja kun em toimenpiteet, runsaasti turvamiehiä ohjeistamassa ja päihteiden käytön rajoittaminen tai täyskielto otettaisiin käyttöön, monet nuoret haluavat toimia niin, etteivät vaaranna seuraavia festareita. Muutamia uhmamielisiä tietenkin aina löytyy, ja heidät saisi sitten poistaa festarialueelta sanktion kera.
Tämän oli nyt tarkoitus olla keskustelun avaus. Löytyy varmaan sellaisia asioita, joita en tässä osannut ottaa huomioon, ja voi kaatua tietenkin siihen, että ei saa edes järjestää tällaisia, jos kokoontumiskielto, eli lainsäädäntö voi kieltää, ettei voida järjestää nuorten sairastumisen riskillä, vaikka nuoret itse suostuisivat. Mutta, jos tosta kirjoittamastani jotain poimisi, ja miettisi, voitaisiinko ne jotenkin järjestää.
Nuoret eivät varmasti jaksa näitä rajoituksia koko kesää, jotain heille on annettava.
Ja ihan itse aikuisten oikeasti uskot, että tälläistä karanteeni rajoitus festareilta tullaan järjestämään, kun ei näätä lentolastillisiakaan matkustajia saatu karanteeniin?
Taidat elää jossain utopia kuplassa.
Vaikka miten desiä lirutat ja käsiä peset, ei tarvii olla joukossa kuin yksi, joka hönkii ja se leviää ja jää ilmaan leijumaan. Sen saa sitten ne lähellä olevat ja he jakaa sitä etiäppäin.
En vaan yritin aloittaa miettiä, miten niitä voi järjestää. En esittänyt mitään valmista ratkaisua, jos osasit lukea tekstiäni oikein. Vaan pohjimmiltaan sitä, että mietittäisiin erilaisia ratkaisuja miten tällaisia voidaan tehdä. Mutta jos tarttee tulla tähän ketjuun valmiiksi negatiivisella asenteella, niin otetaan takaisin sitten. Katsotaan, josko tulisi muita vaihtoehtoja nuorille. Ehkä oli liikaa tajunnan virtaa viestissäni ja jymähdit siihen, että omalla vastuulla menevät. Mutta omalla vastuulla ne kuitenkin jossain kokoontuvat, vai luuletko, että kotona jaksavat koko kesän olla. Niiin eikö silloin, jos on mahdollisimman tarkkaan etukäteen mietitty turvajärjestelyt, se olisi turvallisempaa ja tosiaan valvotaan toimintaa. Tai mietittäisiin jotain vaihtoehtoisia tapahtumia ja niiden järjestelyjä. Ei tarvii olla niin saa*nan negatiivinen. En minä ole nyt päätöstä tästä asiasta tehnyt, kunhan mietin.:)
Kun en ymmärrä miten se nuori voi mennä omalla vastuulla, kun ei se tajua omaa vastuutaan, kun ei tajua kaikki aikuisetkaan. Nuoren aivot eivät ole vielä kehittyneet, ei osaa käyttäytyä edes itseään suojellen, saati muita. Ei ymmärrä syy ja seuraus suhteita, ei ymmärrä kaikki päättäjätkin, ei sen puoleen.
Se on oman vastuun soittamista ettei mene. Vastuuntuntoinen nuorintajuaa, miten historiallisen asian äärellä olemme ja haluaa suojata itsensä, ystävänsä ja perheensä. Kyllä yhden kesän festarit voi uhrata,
En jaksa keskustella, miten ne festarit pitäisi järjestää, kun mielestäni nyt on tärkeämpää torjua tämä virus ja selvitä tästä.
Toivon, että löydät ihmisiä kenen kanssa voit pohtia, miten järjestää nuorille festarit. Se on sinulle selkeästi törkeää. Oletko kenties itse festareille menevä nuori?
Toki on mahdollista järjestää asioita niin, ettei virus leviä. Sen tavan käyttämistä ei ole ollut näkyvissä tässä maassa. Edes hoitajia ei ole kaikkia suojattu. Miten se onnistuisi nuorten kohdalla, kun houtajillakaan, jotka päivittäin hengittävät Korona potilaiden kanssa sam ilmaa, ei ole tarvittavia suojia? Moni asia olisi voitu oikeilla toimilla, rajoituksilla estää.
Negatiivisuus tulee turhautumisesta, kun näkee miten asiat voitaisiin hoitaa, jotta saadaan virus kuriin ja tästä selvitään mahdollisimman vähin vahingoin ja sitten päättäjät hidastelevat, tai purkavat rajoituksia. Se herättää negatiivisia tunteita. Tuntuu, ettei ihmisten hengistä välitetä tarpeeksi. Näen sen positiivisen, miten saadaan homma kuriin, turhautuminen tulee, kun niin ei tehdä.
Sitten sinä haluta keskustella miten pidetään nuoret tyytyväisinä ja järjestetään suojatut festarit.
No, minäpä kerron: samat asut päälle, kun sairaala henkilökunnalla, suoja asut päästä varpaisiin, esiintyjille, työntekijöille, festari kansalle. Kuka sen kustantaa?
Luuletko että ne asut pysyy päällä? Oletko käynyt festareilla? Kännipäissä ne maskit ja desi pysyy mielessä?
Mikäli tilanne päällä kesällä, on vastuutonta järjestää festareita.
Uskon, että hallitus tulee puoltamaan festareita. Ehkä jopa esimerkin omaisesti järjestää ne niin, ettei mikään leviä, kustantaa nuorille asut ja maskit ja desiä. Tekee juuri päinvastoin, mitä pitäisi, ilmeisesti jonkinlainen kontrollista ja vallasta nauttivien joukko vallassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäsit pyhää karanteenimammarintamaa vastaan. Täällä on hyväksyttyä vain istua sisällä ja ojentaa muita. Nettiyhteys saa olla vain 4G yli, 5G voi levittää virusta ja tolpat kannattaa kaataa tavatessa.
Niin kai, ja huvittavaa kyllä, olen itse melkoinen karanteenimamma ja eristyksen kannattaja:). Nyt vaan toi nuorten tylsistyminen alkoi huolestuttaan...
Kieli on usein viisaampi vahingossakin kun otsikossa sanotaan coronan olevan levittyneempi sehän viittaa siihen ettei ITSE leviä...
Kuinka osuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vanhusta kuollut viime yönä hoivakodissa..siis pidetäänkö niitä tosi sairaina siellä hoivakodissa eikä viedä sairaalaan vaan kuoleeko vaan niin nopeasti!!
Sanoisin että vähän kumpaakin. Nykyisin hoivakodeissa on valmiiksi todella sairaita vanhuksia joten kuolevat luultavasti todella nopeasti koronaan.
Monella on hoivatestamentit, joissa kielletään keinotekoinen hengissäpitäminen. Lisäksi tehdään myös eutanasiaa (ei toivoa parantumisesta), vaikka se ei Suomessa ole sallittua. Näin tapahtui isäni kohdalla alkuvuodesta, oli helpotus varmasti kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan huomannut uutisointia jyväskyläläisestä(?) tehohoitoon joutuneesta parikymppisestä? Koska uutisoitiin tehohoidon tarve, niin olisi loogista uutisoida jos hän tervehtyy tarpeeksi päästäkseen pois. Ja jollei mitään uutisointia koskaan tule niin...
Mikä on tämän kommentin lisäarvo? Faktatietoa vaadin, ei mutuilua ja kyselyä.
Oletpas sinä huonolla tuulella, mene vaikka lenkille, niin ei tartte muiden päivää pilata.
Toivottavasti paranee parikymppinen. Jos huonoti käy, hän ei sovi valmiiksi piirrettyyn, muttumattomaan ikäjakaumaan kuolleista, vaan päätyy niiden joukkoon, joiden ikää ei ole saatu selville.
Lääkekokeilu sairaaloissa ja uudenmaan yhtäkkinen avaaminen tulivat vähän liian yhtaikaa.
Nyt toivottavasti toimittajat kaivavat hallituksen ja heidän sukulaisten ja sukulaisten kumppaneiden kytkökset tän asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kai, ja huvittavaa kyllä, olen itse melkoinen karanteenimamma ja eristyksen kannattaja:). Nyt vaan toi nuorten tylsistyminen alkoi huolestuttaan...
Tylsistyminen ei ole mitenkään vaarallista tai vältettävä asia, vaan erittäin tervetullut. Ilman tylsyyttä ei ihminen synnytä mitään uutta. Tylsyydestä syntyy luovuutta.
Ja tämä ei ole vain minun ajatukseni, vaan professori Juha T. Hakalan.
Antakaa siis niiden nuortenne aivan rauhassa tylsistyä. Niin minäkin tein monta kesää peräkanaa maaseudulla talon yläkammarissa joskus vuosikymmeniä sitten. Lopulta piti itse tormistautua ja keksiä tekemistä, opetella uutta, tehdä käsillä ja luoda.
Suomen linja on laumasuoja. Minä perussairaana tulen koronaan kuolemaan enemmän kuin todennäköisesti, sillä mieheni työskentelee lääkärinä ja tartuntariski suuri. Testamentti tehtynä, samoin kirjeet lapsille ❤
Lohtua tuo se, että mieheni mukaan pahimmassa tilassa olevat ns nukutetaan pois ja saa hyvän kipulääkityksen, eli kuolema on varsin armollinen. Tehohoitoa ei meille monisairaille tehdä ja se on oikeastaan hyvä, koska selviytymismahdollisuus pieni.
Oletteko muut sairaat alkaneet jo hyvästellä läheisiä ja valmistella lähtöänne?
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella mitä tämä on teineille, kun me keski-ikäisenä pariskuntana, minä 50+, ei osata olla kotona ollenkaan, ei olla koskaan osattu. Ollaan totuttu käymään ulkona syömässä useasti viikossa, elokuvissa melkein viikoittan ja ystäviä tavataan joka viikonloppu. Meidän karanteeni on ettei meille tule ketään, ja me emme mene kenellekkään, kehenkään ulkopuoliseen ei kosketa. Ollaan ystävien kanssa istuttu rannalla viinien kera muistaen turvälit tai sitten vain yhdessä kävelemässä luontopoluilla. Jos ei ole pakko niin me ei neljän seinän sisällä pysytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsistyminen ei ole mitenkään vaarallista tai vältettävä asia, vaan erittäin tervetullut. Ilman tylsyyttä ei ihminen synnytä mitään uutta. Tylsyydestä syntyy luovuutta.
Ja tämä ei ole vain minun ajatukseni, vaan professori Juha T. Hakalan.
Antakaa siis niiden nuortenne aivan rauhassa tylsistyä. Niin minäkin tein monta kesää peräkanaa maaseudulla talon yläkammarissa joskus vuosikymmeniä sitten. Lopulta piti itse tormistautua ja keksiä tekemistä, opetella uutta, tehdä käsillä ja luoda.
Nimenomaa!
On tutkittu, että nykyajan ihmisillä on koko ajan joku virike, jopa monta yhtäaikaa: puhelin kädessä, Pasi sylissä, TV edessä ja kuulokkeet korvilla.
Lapsille pitää koko aina aikuisen keksiä tekemistä.
Se onnhyvä ettei ole tekemistä välillä. Se juuri synnyttää uutta luo ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Suomen linja on laumasuoja. Minä perussairaana tulen koronaan kuolemaan enemmän kuin todennäköisesti, sillä mieheni työskentelee lääkärinä ja tartuntariski suuri. Testamentti tehtynä, samoin kirjeet lapsille ❤
Lohtua tuo se, että mieheni mukaan pahimmassa tilassa olevat ns nukutetaan pois ja saa hyvän kipulääkityksen, eli kuolema on varsin armollinen. Tehohoitoa ei meille monisairaille tehdä ja se on oikeastaan hyvä, koska selviytymismahdollisuus pieni.
Oletteko muut sairaat alkaneet jo hyvästellä läheisiä ja valmistella lähtöänne?
En ole. Kuulun riskiryhmään, mutta en tiedä tarkalleen kuinka vakavasti sairauteni vaikuttaisi koronaan. Neurologinen sairaus kyseessä. Jos henki lähtee, toivon todellakin helppoa kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko uskomatonta että joku vielä luulee että tulevana kesänä Suomessa voi järjestää suuria yleisötapahtumia kuten urheilu- tai musiikkitapahtumia.
Vielä julistetaan nettisivuilla mm. että Kymiringillä ajetaan MotoGP heinäkuussa.
Siksi että epidemia ei ole hallinnassa niin että kymmenien tuhansien ihmisten matkustamiset ja joukkokokoontumiset esim. jonkun moottorinpärinän ja ympyrää ajamisen takia voitaisiin sallia.Voi olla että suuria yleisötapahtumia ei järjestetä edes kesällä 2021. Edellytyksenä kun on se että koronaepidemia uusine aaltoineen saataisiin hallintaan rokotuksilla tms. keinoilla. Ja se on pelkkää toiveunta kunnes ratkaisu löydetään.
En ole Sanna Marinin suurin fani, tai pienikään, mutta nyt minusta hänellä oli aika fiksu ulostulo kesän festareista. Tietenkin ensimmäinen ajatus on, että ei tietenkään, mutta..
Asialla on monta merkitystä taloudellinen sekä psyykinen, ja voitaisiin miettiä ratkaisuja, miten esim. nuorten festarit onnistuisivat koronasta huolimatta. Suomella on taloudellisesti tukalat oltavat nyt ja mahdollisesti koko loppuvuosi, ja näillä festareilla saataisiin nuorille esim. töitä tarjoilijoina ja järjestysmiehinä, yms. sekä lipputuloja ja sitä myöten verotuloja.
Tuo toinen puoli, psyykkinen puoli nuorisolle, on aika merkittävä, kun aletaan oikeasti miettimään, mitä he voivat nyt tehdä, missä tavata toisia ikäisiään, missä juhlia, jotkut tietenkin juovat (siihen voisi tehdä jotain rajoituksia tai kieltää kokoaan, jotteivat ala varomattomaksi), toiset nauttii jo siitäkin, että pääsevät kuunteleen musiikkiam ihmisten ilmoille. Tää on iso juttu, kun miettii asiaa heidän kannaltaan.
Sitä, miten se onnistuisi nyt tässä kriisin keskellä, pitäisi asettaa joitain työryhmiä, ja kuunnella taas oikeita asiantuntijatahoja. Olisiko tällaisen järjestäminen mahdollista niin, että nuoriso tarkkaan katsoo, ettei mene kipeänä paikalle, ja festareitten ovella lämpölaitteet (kuten Aasiassa nähty) mittaamassa lämpöä (karsisi selkeästi oireilevat), ja/tai kaikki laittavat maskin (tästä maskipakosta muutenkin jossain vaiheessa voi tulla päätös). Itse festarialue voitaisiin jakaa pienempiin osioihin, jolloin tietylle alueelle pääsisi aina rajattu määrä ihmisiä, ja tietenkin screenit, ja isohko alue osallistujiin nähden ja ohjeistetaan sielläkin turvavälit (ei varmaan juu täysin onnistu). Bajamajoihin käsidesit, ja on olemassa myös sellaisia käsidesiliinoja, joihin voi pyyhkiä kädet (Avalon). Vessoja siivottaisiin jatkuvasti (lisäisi tämäkin nuorten kesätyöpaikkoja), ja ohjeistettaiin vessankäyttäjiä mahdollisimman hyvään hygieniaan.
Kaikk em. lisää tietenkin järjestäjien kustannuksia, mutta olisi sitten kuitenkin jotain tuottoa, ja voisi miettiä, pystyykö valtio jollain tasolla sitten tukemaan tällaisia festareita.
Mutta koska voi tarttua myös oireettomana, nuoret ottavat sitten omalla vastuullaan riskin, ja tärkeää on, että säädettäisiin jokin aikaraja, minkä jokaisen nuoren tulisi sitten viettää karanteenissa, ja tätä valvottaisiin jonkun jäljityssysteemin kautta. Se voisi olla esim. edellytys, että pääsee festareille. Yhden tällaisen kännykkäsovelluksen olen jossain jo nähnyt. Siihen ilmeisesti voi kirjata omia oireitaan, ja näiden mukaan, oliko se THL, laati tiedoston, missä päin Suomea mitäkin oireita esiintyy. Jos tätä sovellusta jotenkin muokattaisiin tähän tarkoitukseen.
On varmaan ylimielistä sanoa, että luottaa nuorisoon, mutta joukosta löytyy fiksujakin, ja kun em toimenpiteet, runsaasti turvamiehiä ohjeistamassa ja päihteiden käytön rajoittaminen tai täyskielto otettaisiin käyttöön, monet nuoret haluavat toimia niin, etteivät vaaranna seuraavia festareita. Muutamia uhmamielisiä tietenkin aina löytyy, ja heidät saisi sitten poistaa festarialueelta sanktion kera.
Tämän oli nyt tarkoitus olla keskustelun avaus. Löytyy varmaan sellaisia asioita, joita en tässä osannut ottaa huomioon, ja voi kaatua tietenkin siihen, että ei saa edes järjestää tällaisia, jos kokoontumiskielto, eli lainsäädäntö voi kieltää, ettei voida järjestää nuorten sairastumisen riskillä, vaikka nuoret itse suostuisivat. Mutta, jos tosta kirjoittamastani jotain poimisi, ja miettisi, voitaisiinko ne jotenkin järjestää.
Nuoret eivät varmasti jaksa näitä rajoituksia koko kesää, jotain heille on annettava.
Anteeksi, mutta mitä v*ttua minä juuri luin?
No oli taas niin rakentava vastaus. Lue nyt uudestaan, sanoin että keskustelun avaus. Tätä samaa miettii myös hallitus, jotta ei tarvii pyytää anteeksi, mutta jätä v*ttuilusi väliin. Ota ihan uusiksi, ja mieti, onko olemassa esim. vaihtoehtoisia tapoja järjestää festareita, tai vastaavaa. Kuten sanoin, voi olla ettei onnistu, mutta kuten sanoin, nuoret tarvii jotain, vaikka se sinun mielestäsi on liikaa pyydetty tällä hetkellä.
Järjestäkää virtuaalifestarit.
Jokainen kaivaa metsään pienen mutakuopan ja täyttää sen vedellä, varmistaa ettei kukaan tee omaa kuoppaa liian lähelle. Halutessaan saa laittaa kuoppaan myös teltan. Mukaan läppäri tai tabletti, jos haluaa katsella ja seurata isommalta ruudulta kuin luurista. YouTube videot päälle ja menoksi, juomat omasta takaa ja saa ryömiä omassa mutakuopassaan ihan niin paljon kuin haluaa. Yhdellä kuopalla max 5 henkilöä ja sadetta odottelemaan.
"No difference on 28-day mortality was found between heparin users and nonusers (30.3% vs 29.7%, P=0.910). But the 28-day mortality of heparin users were lower than nonusers In patients with SIC score ≥4 (40.0% vs 64.2%, P=0.029), or D-dimer > 6 fold of upper limit of normal (32.8% vs 52.4%, P=0.017)."
Kommenttina heparinin käyttöön Italiassa.
Toimii vain rajoitetusti. Ja silloinkin etu on pieni hepariinia annettaessa.
Haloo, britannia ei laske vanhainkodeissa kuolleita joten ovat suuremmat kuin Ranskan kuolemanmäärät.
Ajetaanko meillä kohta näin, ettei tule närää asioiden hoidosta. Ja hyvä imago säilyy. Jaa mutta sijoitus maailmalla oli suomen osalta no 22 vasta. Lienee pettymys päättäjille, koska arvelevat täällä hoidetun parhaiten koronakriisiä.
Virologit käyttävät virustutkimuksissaan ffp3-maskeja ystäväni mukaan joka on virologit ammatiltaan. Kuluttajille pitkään valehdeltii ettei ffp-maskeista suojaa ennen kuin takkia käänsivät ja nyt ne lopussa ympäri maata kun kiinalaiset ostaneet kaupat tyhjiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan itse aikuisten oikeasti uskot, että tälläistä karanteeni rajoitus festareilta tullaan järjestämään, kun ei näätä lentolastillisiakaan matkustajia saatu karanteeniin?
Taidat elää jossain utopia kuplassa.
Vaikka miten desiä lirutat ja käsiä peset, ei tarvii olla joukossa kuin yksi, joka hönkii ja se leviää ja jää ilmaan leijumaan. Sen saa sitten ne lähellä olevat ja he jakaa sitä etiäppäin.
Kun en ymmärrä miten se nuori voi mennä omalla vastuulla, kun ei se tajua omaa vastuutaan, kun ei tajua kaikki aikuisetkaan. Nuoren aivot eivät ole vielä kehittyneet, ei osaa käyttäytyä edes itseään suojellen, saati muita. Ei ymmärrä syy ja seuraus suhteita, ei ymmärrä kaikki päättäjätkin, ei sen puoleen.
Se on oman vastuun soittamista ettei mene. Vastuuntuntoinen nuorintajuaa, miten historiallisen asian äärellä olemme ja haluaa suojata itsensä, ystävänsä ja perheensä. Kyllä yhden kesän festarit voi uhrata,
En jaksa keskustella, miten ne festarit pitäisi järjestää, kun mielestäni nyt on tärkeämpää torjua tämä virus ja selvitä tästä.
Toivon, että löydät ihmisiä kenen kanssa voit pohtia, miten järjestää nuorille festarit. Se on sinulle selkeästi törkeää. Oletko kenties itse festareille menevä nuori?
Toki on mahdollista järjestää asioita niin, ettei virus leviä. Sen tavan käyttämistä ei ole ollut näkyvissä tässä maassa. Edes hoitajia ei ole kaikkia suojattu. Miten se onnistuisi nuorten kohdalla, kun houtajillakaan, jotka päivittäin hengittävät Korona potilaiden kanssa sam ilmaa, ei ole tarvittavia suojia? Moni asia olisi voitu oikeilla toimilla, rajoituksilla estää.
Negatiivisuus tulee turhautumisesta, kun näkee miten asiat voitaisiin hoitaa, jotta saadaan virus kuriin ja tästä selvitään mahdollisimman vähin vahingoin ja sitten päättäjät hidastelevat, tai purkavat rajoituksia. Se herättää negatiivisia tunteita. Tuntuu, ettei ihmisten hengistä välitetä tarpeeksi. Näen sen positiivisen, miten saadaan homma kuriin, turhautuminen tulee, kun niin ei tehdä.
Sitten sinä haluta keskustella miten pidetään nuoret tyytyväisinä ja järjestetään suojatut festarit.
No, minäpä kerron: samat asut päälle, kun sairaala henkilökunnalla, suoja asut päästä varpaisiin, esiintyjille, työntekijöille, festari kansalle. Kuka sen kustantaa?
Luuletko että ne asut pysyy päällä? Oletko käynyt festareilla? Kännipäissä ne maskit ja desi pysyy mielessä?
Mikäli tilanne päällä kesällä, on vastuutonta järjestää festareita.
Uskon, että hallitus tulee puoltamaan festareita. Ehkä jopa esimerkin omaisesti järjestää ne niin, ettei mikään leviä, kustantaa nuorille asut ja maskit ja desiä. Tekee juuri päinvastoin, mitä pitäisi, ilmeisesti jonkinlainen kontrollista ja vallasta nauttivien joukko vallassa.
Vastasin tuossa yhdessä viestissä, mutta siis joo, en oo kovin nuori, keski-ikäinen muikkeli olen. Ehkä sitten dementoitunut jo:) Mutta ymmärrän tän huolen, mistä sinäkin puhut ja reaktiosikin siihen. Itse täällä puolsin kovastikin uudenmaan eristämistä siihen saakka, kunnes tartuntataudit olisi saatu siellä "nolliin", ja eristämistä jatkamalla pyritty siihen, että pystyttäisiin taas jäljittämään tartuntaketjut. Jotkuthan ovat sitä mieltä, että se olisi jollain aikaviiveellä onnistunut, jos uudenmaan rajat olisi vielä pidetty kiinni. Toiset ovat päinvastaista mieltä. Mutta olisin halunnut, että ne pidetään kiinni siltä varalta. Olisi se voinut olla yksi mahdollisuus, että eristämällä paluu normaalielämään olisi voinut tapahtua nopeasti. Nyt voitaisiin miettiä sitä ulkonaliikkumiskieltoa, jolla nopeutettaisiin viruksen torjuntaa. Ja silloin ehkä jo loppukesästä voitaisiin miettiä, huom. miettiä, voidaanko festareita tai jotain korvaavaa jollain tavalla järjestää. Ja jos tautipiikki jo vappuna, ja tautimäärät alkavat laskea, niin loppukesästä ehkä tapahtumia voidaan alkaa järjestää mahdollisimman turvallisesti. Eikä tietenkään voida pitkiin aikoihin sanoa varmasti, mikä on turvallista. Ja onhan niitä tilaisuuksia ennenkin järjestetty, missä ei päihteitä saa käyttää, en usko että tällaisessa tilanteessa nuorillekaan ongelma.
Tottakai me vanhemmat jaksamme paremmin olla kotona ja välttää kontakteja (jotkut vanhemmista henkilöistäkään eivät näytä uskovan koko virukseen, kun eivät mitään suosituksia näytä noudattavan). Nuorten mielenterveys ei sitä välttämättä kestä, jos ei mitään muuta toivoa ole tarjota, kuin sosiaalinen eristäytyminen muista. Marin sanoi itsekin, että nyt on aika alkaa miettimään ja keskustelemaan asiasta. Monet isot festarit siirtyvät varmasti joka tapauksessa ensi kesälle, jo artistien toimesta. Toukokuun loppuun asti niitä ei saa järjestää, huhtikuun loppuun mennessä hallitus päättää sitten loppukesästä. Nyt uutisoidaan, että festarijärjestäjät valmistautuvat normaalisti, niin tässä vaiheessa heille pitää sitten informoida mahd. aikaisessa vaiheessa, mitä järjestelyjä heidän pitää tehdä.
Monisairasta haurasta vanhusta ei välttämättä voi lähteä siirtämään noin vain sairaalaan. Reissu on yhtä tappava kuin tautikin.