Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Tänään Kiasmassa seisoskeli näyttelyssä kuumeinen +50v. kiinalainen miesturisti joka niisti. Tuli kiire poistua näyttelytilasta. En ylläty jos Helsingissä pian tartuntoja todetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka Rovaniemellä on 10 000 sairastunutta ja 40 000 altistunutta, niin minne heidät laitetaan? (jos muualla tilanne on sama)
Altistuneet ehkä kodeissaan itse tarkkailemassa itseään. Kukaan ei valvo, poistuvatko. Mutta mistä saadaan sairaanhoito tarvikkeet.
Tos Arktikumin vieressä ois parkkitalo vähäisellä käytöllä. Hyvin ilmastoitu.
No eikös arktikum olisi hyvä? Lasitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun Yle haastattelua Pasi pettistä tai Hesari.
Siis voi kunpa Yle tai Hesari tekisi haastattelun. Pasi Penttinen.
Hänellä taitaa olla parempaakin tekemistä. Hesarihan haastatteli Pasin pomoa, jos et sattunut huomaamaan. Pasi on siinä yhdessä kuvassa Sergio Brusinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri lähti juuri pariksi viikoksi Thaimaahan. Edesvastuutonta ja umpihullua! Mutta toki THL:n mukaan täysin turvallista. Onko tämä THL joku suojatyöpaikka, vai mistä on kyse, kun asiantuntijoina esiintyvät tahvot saavat esittää julkisuudessa ihan mitä tahansa potaskaa? Kohta tauti räjähtää käsiin täälläkin, eikä vähiten näiden imbesillien vuoksi.
Lähtökohtaisesti on turvallista.
Työkaverisi on maksanut nuo matkat ja se että 'viruksenpelosta' jättäisi ne käyttämättä ei oikeuta esim matkavakuutuksen kautta rahan takaisin saamiseen. Varmaan hänelkin päässä risteilee monenlaisia pelkoja ja ajatuksia, mutta toisaalta, jos siellä vaikuttaa olevan turvallista ja olisi pitänyt sanoa perheelle "sori kakstonnia meni mut jäädään nyt kyllä kotiin katsomaan ikkunasta vesisadetta...."
Luulen, että THL myös tämän vuoksi on varovainen noissa matkustusrajoituksissa ?
Jep! Me lähetään ensviikolla Vietnamiin! Ei todellakaan olla menemättä, matkasta maksettu päälle 4k. Tosin en osaa ees pelätä eli hyvillä mielin lähden aurinkoon!
Tayssissa on hoitajilla naamarit, joissa suodatin. Samanlainen kuin vaikka rakennusalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne hel****n kiinalaiset voi pysyä omassa maassaan? Miksi pitää ehdoin tahdoin matkustaa maailman joka kolkkaan levittämään tappavaa virusta?
Todellakin välttelen nykyään kiinalaisia. Pidän heitä itsekkäinä välinpitämättöminä idi**tteina.
Ja ne Suomessa asuvat Kiinalaiset jotka nyt ostavat kaupat ja tukut tyhjiksi kasvosuojuksista ja käsidesistä ja lähettävät Kiinaan, ovat myös riski Suomelle! Mitä sitten kun epidemia on Suomessa päällä eikä kasvosuojia saa mistään?
Niitä tuskin saisi muutenkaan Suomessa. Kasvosuojat on loppu Japanissakin, vaikka siellä niitä käytetään muutenkin jatkuvasti, ja niitä on normaalisti saatavilla tavallisissa pikku marketeissakin. Aivan selvää, että nuo loppuu täällä hetkessä. Ei ole tosin vaikeaa kietaista jostain rättiä suuneteen tai jopa tehdä itse kankaasta.
Ei ole mitään näyttöä siitä, että nuo kasvosuojukset estäisivät tartuntoja. Hommatkaa kaasunaamari jos pelottaa.
FFP3 suojat mitä minulla on 15 kpl kyllä pitävät virukset loitolla. Ei välttämättä ne kirurgin maskit. Toki filippiiniläinen ystäväni sanoi "on niistä tutkimusnäyttöä että auttavat etsi vaikka". Tietääkö tämän(kin) THL muka paremmin kuin sadat miljoonat aasialaiset?
Olen yrittänyt suhtautua rauhallisesti mutta näin 8. kuulla raskaana ollessa kyllä pelottaa. Eilen ainakin Helsingissä näkyi keskustassa kiinalaisia ja esimerkiksi metrossa ihmiset yskii ihan entiseen malliin eli päin muiden näköä. En oikein tiedä mitä ajatella. Normaalisti en olisi kovinkaan huolissani mutta näin raskaana... Hirvittää.
Meillä myös tiedossa kaikenlaista kissanristiäistä lähipiirin lapsiperheissä. On synttäreitä, ristiäisiä, vanhojen tanssit ensi viikolla yms. tiedossa ja haluaisin ihan suorilta jättää kaikki väliin, ettei suotta altistaisi itseään yhtään millekään. Äitini, myös boomer, suorastaan nauroi huolelleni, kun kerroin hänelle että mietityttää tämä epidemia ja sen mahdollinen rantautuminen Suomeen. Sanoi vain, ettei semmoista kannata pelätä ja ettei se voi vauvaan vaikuttaa. Jepjep.
Thl:lle viestejä tilanteesta. Thl nukkuu, kun muu maailma on herännyt. Thl herää, kun on liian myöhäistä. Ehkä Thl haluaa kansan vähentyvän, että vanhustenhoidon menot supistuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka Rovaniemellä on 10 000 sairastunutta ja 40 000 altistunutta, niin minne heidät laitetaan? (jos muualla tilanne on sama)
Altistuneet ehkä kodeissaan itse tarkkailemassa itseään. Kukaan ei valvo, poistuvatko. Mutta mistä saadaan sairaanhoito tarvikkeet.
Tos Arktikumin vieressä ois parkkitalo vähäisellä käytöllä. Hyvin ilmastoitu.
No eikös arktikum olisi hyvä? Lasitalo.
No siel on vähän 'sisäilmaongelmaa', mut ei kai se haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miehen mukaan sairaanhoitaja kysyi, olinko ollut Wuhanissa. Viime vuonna alkaneet koronatapaukset alkoivat Kiinan Wuhanista.
– Vastasin, että en ole ollut. Sain kuulla, että siinä tapauksessa minulla ei ole koronavirusta. Minun tulisi hoitaa oireita, kuten normaalia flunssaa. Eli lepoa, kuumaa juomaa ja panadolia. Olin pöyristynyt, mies sanoo."
"
– Noudatamme THL:n ohjeistusta, Husin viestinnästä vastattiin.
THL:n verkkosivuilla kerrotaan, milloin tautiepäilyn kriteerit täyttyvät.
Kriteereitä ovat akuutin hengitystieinfektion oireita, kuten kuume, yskä ja/tai hengitysvaikeus ja/tai keuhkokuumeeseen viittaava löydös keuhkokuvassa. Lisäksi henkilön on täytynyt 14 vuorokauden sisällä joko oleskella Manner-Kiinassa (ei koske Hongkongia, Macaota eikä Taiwania) tai olla lähikontaktissa laboratoriovarmistetun uuden koronaviruksen aiheuttaman tapauksen kanssa."
Lähde: https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/839722-espoolaismies-pelkaa-s…
Miten ihmeessä kukaan meistä voi tietää onko ollut lennon/ lomamatkan aikana lähikontaktissa laboratiovarmistetun uuden koronaviruksen aiheuttaman tapauksen kanssa. On mahdoton tietää muiden lennoillaolevien tilanneta.
Näinpä. Tätä vähän pelkäsin, että ei testata vaikka epäilisi itse ja on joitakin riskitekijöitä. Suomessa todetaan ensimmäiset koronat omassa väestössä vasta sitten kun se on jo levinnyt ympäriinsä ja ekat uhrit kuolee. Silloin vasta aletaan ihmettelemään kun porukkaa lakoaa reippaasti. Lääkäriin ei pääse yskän kanssa ihan varmasti. Tässä ollaan aivan omillamme.
Kyllä sinne hoitoon varmasti pääsee, mikäli oireet sitä sairaalahoitoa oikeasti vaatii. Tuon miehen oireet eivät siltä kuulosta ja muutoinkin kuulostaa luulosairaudelta hänen liioitteleva tyylinsä tarinoida lentomatkastaan. Aivan kuten palstalaiset ovat kuvanneet omia oireitaan, kun kaupassa tai bussissa sattui kohtaamaan kiinalaisia.
Millä perusteella" hoitoon varmasti pääsee" ? Kyllä se kuitenkin on niin, että jos täällä on vaikka 50 000 ihmistä hoidontarpeessa samaan aikaa, niin ei ole yksinkertaisesti riittävästi välineitä kaikille, vaikka tilaa varmaan löytyykin. Kunnon hoitoon tarvitaan lisähappea, eikä luultavasti ole tarpeeksi välineitä.
Jos Hiv lääkitys tehoaa, mistä on viitteitä, niin tuskin niitä riittää kaikille, kun ulkomaillakin on kysyntää. Täällähän on apteekeissa lääkepulaa ollut usein muutenkin. Ei ehkä riitä kaikille.
Jos lisähappea tarvitaan, THL neuvoo avaamaan ikkunan.
Tupakoivilla, tai joskus tupakoineilla on ACE2 -reseptoreja enemmän keuhkoissaan. Se on juuri se, mihin koronavirus tarttuu. Reseptorit ovat lähellä keuhkorakkuloita, joiden tehtävä on ottaa happea ilmasta.
Mahdollisesti myös aasialaisilla saattaapi olla noita reseptoreja enemmän. Tuli vaan itselleni mieleen, että voisikohan se johtua myös niiden suuremmista saastemääristä?
Vierailija kirjoitti:
Muistelen vieläkin sitä a-studiota, missä eräältä asiantuntijanaiselta kysyttiin, saavatko koronallle altistuneet kulkea vapaasti ( siellä lapissa) ja hän hymyillen totesi, että tottakai ihan mihin vaan haluavat mennä.
Myöhemmin sitten älyttiin eristää heidät.
Eli miksi toimintatavat eivät ole heti täällä valmiina.
Miksi missään ei kerrota, mihin suuri määrä potilaita laitetaan. Messuhalli ei auta, jollei sinne ole siaraalakalustoa.
Kiinassa niillä oli valmiit elementit ja sairaaloita nousi viikossa.
Miten täällä aiotaan menetellä. Miksei missään kerrota suunnitelmista ja miten on varauduttu.
Minä pelkään, ettei ole varauduttu mitenkään. Pelkään, että täällä van torjutaan ja kun tulee paljon sairastuneita, todetaan, että sairaalapaikat eivät riitä. Ei voi mitään.
Ja sairaalat syyttää thl:ää ja thl syyttää poliitikkoja. Kukaan ei oo vastuussa.
Olet ymmärtänyt yskän.
Vierailija kirjoitti:
En nyt alkaisi vihaamaan kaikkia kiinalaisia, vaikka tänne tulevatkin ja vaarantavat muita. Ihan normaalia ihmisen itsesuojeluvaistoa paeta uhkaa. Jos täällä olisi iso epidemia, niin samalla lailla monet suomalaisetkin olisivat lähdössä täältä ties minne turvaan, levittäen samalla virusta.
Suomi ahneuksissaan ei halua menettää turistituloja, vaan sallii turistien tulon ja sitten myös luonnollisesti tullaan. Loppuisi varmaan se turistien tulo, jos tiedettäisiin, että karanteeni Suomessa odottamassa.
Saattaa tulla Suomelle vielä kalliiksi tämä lyhytnäköisyys.
En vihaa kiinalaisia, mutta matkustelua tulisi nyt rajoittaa. Ja muidenkin kuin kiinalaisten. Lasten koulussakin voi olla oppilaita, jotka ovat olleet jossakin Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kaikkia ei mihinkään. Jos 500 000 suomalaista (suhteessa rovaniemen asukaslukuun) hengenvaarallisessa keuhkokuumeessa, niin ei heitä minnekään voi laittaa. Suurin osa kuolee kotona. Tämä toli pätee kaikkialla. Jos vaikka 5% minkä tahansa maan asukkaista tarvitsee hengityskonetta, niin suurin osa jää ilman. Tämä lienee selvää ilman spekulointia.
Ei kannata nyt matkustaa, odotetaan. Katsotaan ja sitten taas voitte matkustaa, itse en matkustele muutenkaan. Hysteriaa ei kannata lietsoa.
Vierailija kirjoitti:
Virus voi säilyä pinnoilla viisi vuorokautta joten älypuhelin on mainio tapa tuoda se kotiin ja siitä levittää taas kaikkiin taloudessa asuviin.
Itse desinfioin älypuhelimen sekä kaukosäätimet ym. Päivittäin. Käsienpesu on tiivistä. En ole koskaan sairastanut influenssaa ja olen 32-vuotias nyt. Kukaan lapsistanikaan ei ole koskaan saanut influenssaa.
Vierailija kirjoitti:
Raha kiertää. Varsinkin eurot. Raha voi olla saastunutta. Maksupäätteet automaatit. Yms. Kuinka moni ajattelee tätä? Raha voi levittää koronavirusta.
Raha on oikeasti todella likaista, samoin pankkiautomaatit, bensa-automaatit, hissien nappulat ym. Ja ovenkahvat. Yleiset vessat.
Vierailija kirjoitti:
Miemeiksi kirjoitti:
Tässä ketjussa oman elämänsä Sherlock Holmesit ovat pian kaksi viikkoa meuhkanneet maailmanlopusta. Jotenkin huvittavaa, että suuri joukko siellä näppisten takana tuntuu tietävän paljon suomalaisasiantuntijoita paremmin, miten tulisi toimia ja mitä tulee tapahtumaan. Välillä kannattaisi istua vaikka käsiensä päällä, kun tekee mieli kirjoittaa höpöjuttuja nettiin.
Tai sitten englantia osaavat ovat verranneet muiden maiden asiantuntijoiden tietoa ja toimintaa suomalaisten asiantuntijoiden tietoihin ja todenneet, että täällä Suomessa asiantuntijat eivät näytä paljon mistään mitään tietävän. Mutta seuraillaan tilannetta.. jos vaikka torkku Taneli heräisi jossain vaiheessa
Sinä varmaan osaat asiantuntijana sanoa, missä se Suomen koronaepidemia nyt viipyy? Sen yhden sairastuneenhan piti palstan hysteerikkojen mukaan olla tartuttanut jo puoli Suomea ja kaikki haukuttiin tunareiksi thl:ää ja hallitusta myöten. Voisiko olla, että nimenomaan Suomen asiantuntijat tässä ovat ajantasalla?
Mulla saattais harmittaa, jos en olis ottanut influenssarokotusta.
Jep, kyllä leviävät aerosolinakin. Mutta tällaiseen vauva-palstan keskustelun tarkoitukseen on ihan tarkoituksenmukaista sanoa, että aerosolit eivät ole pääasiallinen tartuntatapa (varsinkin, kun väestön on hankala suojautua niiltä).
Käsihygienian noudattamisen painottaminen on tärkeintä, koska puutteet siinä edistävät pääasiallista tartuntatapaa kosketustartuntana. Ja kuten sanottu, väestö keskimäärin hoitaa käsihygienian melko huonosti, joten laumasuojaa ei kovin paljoa ole... koitetaan siis kaikki tsempata siinä!