Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
57421/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa koronakuolleisuus laskussa. Ainiin, hehän turisteina popsivat muiden maiden kaupoista hengityssuojaimet joita eurooppalaiset pitivät pitkään turhina

Mutta onko olemassa tieteellistä todistetta, että suojain estäisi koronaa tarttumasta?

On olemassa tieteellistä tutkimusta siitä, että hengityssuojain vähentää riskiä virusten pisaratartunnasta. On arvioitu, että suurin osa koronan leviämisestä tapahtuu pisaratartuntoina. Hengityssuojain siis vähentää riskiä. Ei tietysti poista sitä kokonaan.

Laita linkki noista tutkimuksista.

Lakkaa nyt kinuamasta niitä linkkejä!

Kyllä sä osaat itsekin googlata!

Mä linkkasin aamulla tutkimuksen erilaisten maskien (myös diy) suodatustehosta, mutta en todellakaan rupea sitä tekemään tunnin välein.

Tuo linkkien kerjääminen lasketaan trollaukseksi, sen nimi on sealioning-

https://en.wikipedia.org/wiki/Sealioning

Itse en koskaan linkitä linkkien kerjääjille mitään, ne haluaa vaan yleensä trollata ja tuhlata muiden aikaa, jokainen osaa käyttää itse googlea.

Sä kumminkin itsekin tässä halusit todistaa jotain ja - kas kummaa - laitoit kuin laitoikin linkin. Eli toimit itsekin samalla perusteella että väitteen esittäjä laittaa todisteita, joihin vetoaa. Mutta sitten viestissäsi pidät samaa vaatimusta trollauksena.

Tässä tietenkin ongelma on se, ettet ymmärtänyt laittamassasi linkissä kerrottua asiaa. Siinä sealioning määriteltiin niin että se on "incessant, bad-faith invitations to engage in debate" ja vielä "persistent questioning—often about basic information, information easily found elsewhere, or unrelated or tangential points..."

Tästähän ei tällä palstalla näytä olevan lainkaan kyse.

Se, että asiallisesti kysyy jonkun esittämälle väitteelle lähdettä, ei voi koskaan olla trollaamista. Se on sitä asiallista keskustelua jossa pyritään pitäytymään faktoissa.

Muutenhan olisimme näissä vakavissa korona-asioissakin pelkän mutun varassa heittelemässä mtä sylki suuhun tuo.

Ohis, mutta minä olen linkin antaja, ja olen eri henkilö kuin tuo kenelle nyt vastasit. Täällä on useampi ihminen kirjoittamassa.

Mitä tulee niihin linkkeihin, niin yleensä olen kyllä sitä mieltä, että väitteensä pitää pystyä todistamaan. Mutta näitä samoja tutkimuksia on tässä ketjussa linkitetty about sata kertaa, ja tässä tapauksissa tutkimuksia on vieläpä todella helppo Googlella löytää. Laittaa vain hakusanoiksi effectiveness of respiratory masks in a pandemic, niin virallisia tutkimuksia tulee ihan ensimmäisinä hakutuloksina; ei tarvitse etsiä virallista tietoa minkään valeuutisten joukosta, niinkuin joidenkin muiden aiheiden kohdalla.

Vierailija
57422/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako nämä maskinsa ja lasinsa ensimmäisinä hankkineet olla sitä porukkaa jotka ovat katsoneet vähän liikaa scifileffoja? Useammassakin ketjussa palstalla pohditaan, ettei niitä kehtaa käyttää, kun porukka nauraa, ja ihan hyvin kyllä varmaan riittää kaulahuivikin, eikä sille naureta.

Miksi helvetissä ne hanskat, maskit ja lasit piti ensimmäisten joukossa hankkia, ellei niitä nyt käytä? Ne ei ole mitään naamiaistarvikkeita, vaan just sitä tavaraa mitä nyt tarvittaisiin sairaaloissa, mutta siellä ne istuu komeron perällä pölyyntymässä kun ne hamstrannut ihminen ei kehtaa niitä käyttää!

Sairaaloissa ei käytetä rautakauppa-tason suojaimia. Ja niillähän piti olla varastot kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
57423/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11270957

Mikä mahtaa tyttöjä tämän jutun kuvassa niin erityisesti naurattaa?

Itse olen pessimistinen, koska kun kurkistan ulos, kukaan ei suojaudu niin, että olisi pienentänyt tartuttamistodennäköisyyttään edes vähän.

Kaduilla on ihmisiä entiseen malliin ja ruokakaupoissa koko päivän asiakkaat ovat tartuttamisetäisyydellä kassamyyjään.

Puhumattakaan näistä kapakoista, niiden satoa alemme korjata viikon-kahden kuluttua.

Ihmisillä on perusoikeuksia.

He uskovat saavansa kympin THL:n kokeesta.

Vierailija
57424/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko mammat on tilanneet lennot syksylle? Saa kunnolla ihran työnnettyä lentokoneeseen, jotain älykästä luettavaa tietysti mukana.

Vierailija
57425/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta asia on pikemminkin päinvastoin eli Koronavirusen aiheuttamaa vaaraa on liioiteltu. En itse tunne yhtään sairastunutta eikä sukulaiseni tai tuttavanikaan tunne. Ainoat tartunnat jotka tiedämme ovat ns. julkisuuden henkilöiden itsensä kertomia sairastumisia. Vähän vaikuttaa siltä, että tässä on kyse jostakin isommasta asiasta. Pelkoa ja hysteriaa lietsomalla ihmiset on saatu mukautumaan kaikenlaisiin rajoituksiin, mihin he eivät normaalisti suostuisi.

Sano ettet ole tosissasi? Tää on jo ihan paras salaliittoteoria kotonavirukseen liittyen :D

Nyt hei sun on ihan pakko kertoa, että mihin lopputulokseen sinä ja sukusi päädyitte tässä globaalissa aivopesussa? Kuka sen suunnitteli ja miksi? Kuka hyötyy siitä, että maailmantalous menee kuralle maasta huolimatta? Miten sairaanhoitohenkilökunta on globaalilla tasolla saatu tähän mukaan, maasta huolimatta? Ovatko marsilaiset sittenkin totta?

Mut oikeesti, kiitos :D Huumoria pitää olla. Tää oli kyl hauska, tää sun paranoia :D

Ei noille tarvitse nauraa, tuo on ihan yleinen teoria.

Ja tällä hetkellä bill gates on oikeasti kertonut, että ihmiset rokotetaan ja mikrosirutetaan väkisin jne. eli on noilla teorioilla todellisuuspohjaa.

Miten selität esim. epsteinin, sekin oli muka salaliitto, mutta sitten paljastuikin eliitin ihmiskaupparinki, ja joku epstein teki muka valvottuna jonkun mysteeri-itsemurhan, tuokin oli ensin salaliittoteoria, jolle naurettiin.

Itse en siis usko salaliittoon tämän viruksen kanssa, vaan se on todellinen, ja vaarallinen, mutta en nauraisi noille teorioille.

Mä lyön pannulla jos joku tulee mut väkisin mikrosiruttamaan. Kyllä lyön. Toi Bill Gates haluaa virtuaalirahaa, että ihmisiä olisi parempi hallinoida.

Varmaan joku 90% ihmisistä yrittää ainakin kieltäytyä, mutta en tiedä miten siinä käy, tanskassa on nyt poikkeuslaki, joka sallii väkisin rokottamisen.

Tuo bill gatesin juttu on siis sen amassa redditissa, jos joku haluaa lukea sen itse.

Nanorokote, joka keskittyy ihmisen rna, ja jonka jälkeen jokainen mikrosirutetaan merkiksi rokotuksesta.

Kuulostaa hullulta, mutta tuo on sen suunnitelma. Se on jo kauan ilmoittanut julkisesti, että osa ihmiskunnasta pitää eliminoida jne.

Minulta on mennyt tämä ID2020 ihan täysin ohi. Kuulostaa ihan joltain salaliittoteoreetikon hölmöilyltä, vaan eipä ollutkaan.

Tuli ensimmäisenä mieleen, että sillä voisi käytännössä olla ihmisten digitaalisen seuraamisen lisäksi funktio myös väestönkasvun hillitsemisessä, esimerkkinä tämä:

https://www.bbc.com/news/technology-28193720

Syöpäriskit ovatkin sitten asia erikseen, se lienee sitten tulevien vuosikymmenten satoa.

Joo, tuo ID2020 on ihan hullu juttu ja totta, ei mikään foliohattujuttu.

Samoin 5g on tulossa vain ja ainoastaan, jotta seuranta on helpompaa, lukekaa siitä (en jaksa selittää, mutta jo obaman hallitus laittoi sen alulle tuossa tarkoituksessa), tuo on ainoa syy mihin sitä tarvitaan, ne selittää sen armeijan tarpeella jne. mutta totuus on varmaan kansalaisten seuranta, tuokin on totta, eikä mikään teoria.

En edes tiedä mitä ajatella, kun kaikki salaliittoteoriat toteutuu nyt irl.

Laittapa tieteellistä faktaa väitteistäsi tai ainakin riittävän lähdekriittinen artikkeli.

t.eri

Kiitos, katsoin videon, mutta siinä ei puhuttu mitään mistään salaliitosta. Kerrottiin vaan että projektin tarkoitus on auttaa 1,5 miljardia ihmistä maailmassa saamaan virallinen henkilöllisyys, jotta voivat saada mm. pankkitilin.

Niin, ja sen virallisen henkilöllisyyden tunnisteeksi tulee siru. Ei mikään pieni juttu minusta.

Tai no, onhan se tietysti fyysisesti pieni. :)

Vierailija
57426/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako nämä maskinsa ja lasinsa ensimmäisinä hankkineet olla sitä porukkaa jotka ovat katsoneet vähän liikaa scifileffoja? Useammassakin ketjussa palstalla pohditaan, ettei niitä kehtaa käyttää, kun porukka nauraa, ja ihan hyvin kyllä varmaan riittää kaulahuivikin, eikä sille naureta.

Miksi helvetissä ne hanskat, maskit ja lasit piti ensimmäisten joukossa hankkia, ellei niitä nyt käytä? Ne ei ole mitään naamiaistarvikkeita, vaan just sitä tavaraa mitä nyt tarvittaisiin sairaaloissa, mutta siellä ne istuu komeron perällä pölyyntymässä kun ne hamstrannut ihminen ei kehtaa niitä käyttää!

Sairaaloissa ei käytetä rautakauppa-tason suojaimia. Ja niillähän piti olla varastot kunnossa.

Ensimmäisenä ne maskit loppuivat apteekeista, ja käytännössä sairaalatason suojamaskeja myydään myös rautakaupoissa.

Vierailija
57427/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi lakata hmettelemästä mikä voima ja vaikutus tänä päivänä on harmittomalla tirskahduksella tai kurkun rykimisellä julkisella paikalla :D

Vierailija
57428/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa koronakuolleisuus laskussa. Ainiin, hehän turisteina popsivat muiden maiden kaupoista hengityssuojaimet joita eurooppalaiset pitivät pitkään turhina

Mutta onko olemassa tieteellistä todistetta, että suojain estäisi koronaa tarttumasta?

On olemassa tieteellistä tutkimusta siitä, että hengityssuojain vähentää riskiä virusten pisaratartunnasta. On arvioitu, että suurin osa koronan leviämisestä tapahtuu pisaratartuntoina. Hengityssuojain siis vähentää riskiä. Ei tietysti poista sitä kokonaan.

Mä linkkasin aamulla tutkimuksen erilaisten maskien (myös diy) suodatustehosta, mutta en todellakaan rupea sitä tekemään tunnin välein.

Itse en koskaan linkitä linkkien kerjääjille mitään, ne haluaa vaan yleensä trollata ja tuhlata muiden aikaa, jokainen osaa käyttää itse googlea.

Mä nimitän sitä laiskuudeksi.

Minusta taas on laiskuutta jättää ne lähteet laittamatta kun aihe on kuitenkin tällainen mistä monenlaista tietoa liikkuu.

Siinä sitten 100 ihmistä yrittää googlella löytää juuri sitä artikkelia mihin yksi käsienheiluttelija on väitteensä perustanut. Eräänlaista trollailua sekin.

Aivan. Varsinkin jos esittää väitteitä jotka ovat uusia, poikkevia yleisestä tiedosta eikä mitään Wikipediasta löytyvää perusfaktaa, tai jonkun henkilön puheevuoroon viittavia, niin olisi aiheellista laittaa lähde linkkinä.

Todella törkeää on tuossa tapauksessa kehottaa muita googlettamaan.

Vierailija
57429/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on hengityssuojaimia, nyt on aika käyttää niitä. Turhaa kaupassa käymistä tulee välttää, mitä vähemmän käy kaupassa, sitä pienempi mahdollisuus sairastua. Kannattaa ostaa keralla ruokaa 

useiden viikkojen ajaksi, jos mahdollista.

ei hedelmät säily oaria viikkoa joten kerran viikossa hedrlmien takia ja sitten ostan muutakin.

Vierailija
57430/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko mammat on tilanneet lennot syksylle? Saa kunnolla ihran työnnettyä lentokoneeseen,

Suurennetaanko penkkivälit syksyksi? 

Vierailija
57431/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään otin ensimmäistä kertaa käyttöön suun ja nenän suojaamisen, kun menin kauppaan. Maskia ei ole, joten piti turvautua kaulaliinaan. Jotkut katselivat alta kulmien, mutta en antanut asian häiritä.

Mitään suojalaseja tässä versiossa ei oikein voi käyttää, koska lasit menee heti huuruun uloshengittäessä. Onko kellään antaa tähän niksejä? 

Entäs ihan tavan silmälasit? Ei tietenkään suojaa yhtälailla kun suojalasit mutta ainakin joitakin roiskeita. Ilman vahvuuksia jos ei tarvetta muuten.

Mä aion laittaa noihin suojalaseihin sellasen kosteuskerääjäpussin joita on monissa vitamiinipurkeissa, vaatepakkauksissa ym. Ehkä auttaa jonkin verran, katotaan.

57432/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoja Diamond Princess risteilijältä.

Matkustajia aletaan päästämään pois karanteenista.

Tästä näkee, miten karanteeni toimi suljetussa ympäristössä, eli hyteissä.

Laivalla oli 3700 matkustajaa n. 712 sairastui ja 8 kuoli.

20% sairasti oireettomana.

https://www.forbes.com/sites/victoriaforster/2020/03/22/what-have-scien…

Opetus oli, että henkilöt, jotka ei näytä sairailta kuitenkin potentiaalisesti levittää virusta. Suuri ongelma löytää ja eristää normaaliolosuhteissa.

The studies provide further evidence that people can be carrying the virus but not actually be noticeably sick, a big problem for containing the outbreak and further reason for people to practice social distancing even when they are not experiencing any symptoms.

Vierailija
57433/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko mammat on tilanneet lennot syksylle? Saa kunnolla ihran työnnettyä lentokoneeseen,

Suurennetaanko penkkivälit syksyksi? 

Näin tehdään ja jokaiseen väliin kaksi kiloa lasagnea, ettei nälkä pääse yllättämään!

Vierailija
57434/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ainakin lapsiperheiden suosimalla asuinalueella ihmiset tuntuvat ottaneen asian vakavasti. Täällä ei ole vielä yhtä paha tilanne kuin etelässä, mutta jo nyt näkyy ihmisillä kasvosuojia ja kertakäyttöhanskoja kaupassa. Ulkoillessa kierretään vastaantulijat kaukaa. Leikkipuistossa lapset jo tietävät etteivät mene toistensa lähelle vaan pidetään useamman metrin hajurako. Alueen kaupoissa ei ole ruuhkaa vaan ihmiset katsovat etteivät mene silloin, jos on autoja pihassa riittävä määrä. Jos jutellaan, se tehdään pihoilta toisillemme.

En tiedä onko jokaisella alueella samanlaista, mutta jotenkin rauhoittaa mieltä, että ihmiset enimmäkseen noudattavat valtiovallan ohjeita.

Vierailija
57435/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas on laiskuutta jättää ne lähteet laittamatta kun aihe on kuitenkin tällainen mistä monenlaista tietoa liikkuu.

Siinä sitten 100 ihmistä yrittää googlella löytää juuri sitä artikkelia mihin yksi käsienheiluttelija on väitteensä perustanut. Eräänlaista trollailua sekin.

Aivan. Varsinkin jos esittää väitteitä jotka ovat uusia, poikkevia yleisestä tiedosta eikä mitään Wikipediasta löytyvää perusfaktaa, tai jonkun henkilön puheevuoroon viittavia, niin olisi aiheellista laittaa lähde linkkinä.

Todella törkeää on tuossa tapauksessa kehottaa muita googlettamaan.

Miten ihmeessä "poikkeaa yleisestä tiedosta", että hengityssuojaimet pienentävät riskiä pisaratartunnasta? Tämä on rasittavaa.

Vierailija
57436/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntaliiton Minna Karhunen pisti tampaxtytöille kerrasta jauhot suuhun vaatimalla ne vtun numerot heti eikä mitään epämääräistä lässytystä!

Kylläpä hän oli rohkea. Harmi kun ei tampax-tyttöjen sijaan osoittanut vaatimustaan bäkkärin pojille THL:ssä, ne kun tästä asiasta vastaa, ei hallitus..

Hallitus johtaa ja vastaa viime kädessä kaikesta Suomessa, ei todellakaan THL.

Vierailija
57437/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain laittaa sitä youtuben seurantaa kun mä en vaan löydä sitä?

Vierailija
57438/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et näköjään hiffaa, että täällä on myös asiantuntevia ihmisiä.

= sellaisia, jotka tietävät paljon.

Ei vain sinun kaltaisiasi, jotka osaavat vain kopioida linkkejä.

Fiksu ihminen kuuntelee, arvioi kuulemaansa, hankkii lisätietoa, päättelee..

Meneekö jo yli hilseen?

Olet ymmärtänyt täysin väärin sen miten fiksu ihminen toimii. Fiksu ihminen osaa kertoa muille mihin perustaa väitteensä. Jos et osaa vaan käsket muita etsimään internetin syövereistä juuri sen tiedon, johon sinä mahdollisesti perustat väitteesi, niin siihen ei kukaan fiksu ryhdy.

Jos linkität artikkelin, toki sen fiksu lukee ja tekee omat johtopäätöksensä. Mutta että lähtisi sun aivoituksiesi alkulähteitä kaivamaan, ei missään nimessä. Miksi? Tee itse omat työsi.

Eli noudata fiksua ja kohteliasta tapaa, laita linkki siihen artikkeliin tai tietoon johon väitteesi perustuu. Jos olisi vielä fiksumpi, laittaisit sekä linkin, että nappait viestiisi suoran lainauksen ko. tekstistä kaikkien luettavaksi.

Yksinkertaista ja selkeää.

Vierailija
57439/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on hengityssuojaimia, nyt on aika käyttää niitä. Turhaa kaupassa käymistä tulee välttää, mitä vähemmän käy kaupassa, sitä pienempi mahdollisuus sairastua. Kannattaa ostaa keralla ruokaa 

useiden viikkojen ajaksi, jos mahdollista.

Samaa mieltä. Kaupan kassojen ihmiset saattaa tartuttaa, jos ei muut asiakkaat. Itse kävin tänään kaupassa ja itse kauppiaat siellä yskivät ympäri kauppaa.

Kyllä ne kassat on paljon suuremmassa vaarassa kuin asiakkaat, miettikää miten monta asiakasta päivässä menee markettien kassan ohi. Osa maksaa edelleen käteisellä että laskeppa tuosta...huoh.

Vierailija
57440/176779 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheessä oireeton tartunta niin tartuttaa koko perheen. Vai???

Kuten yllä sanottu, ei ole täysin varmaa tietoa vielä, mutta alustavien tietojen perusteella on mahdollista että kyllä, oireeton voi tartuttaa.

Se tarttuuko kaikkin perheessä riippuu taas siitä miten oireeton henkilö todettu koronatapaukseksi, milloin, miten eristetty, miten muut suojaavat itseään.

Ketju on lukittu.