Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä toi ylen toimittajakin tuolla ravaa ympäri Helsinkiä? Ihan turhaa tuollainen. Kai kaikki on Helsingin nähnyt. Olisi noista teattereista ja muista voinut kertoa ihan studiossakin.
Helsingissä on nyt jo autiompaa kuin Kiinassa tai Italiassa lock downin aikana. Hyvä me!
Hah, onko se mikään ihme että ihmisiä ei näy? Eihän sillä tuppukylässä ole normaalistikaan juuri ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuumelääkettä saa Helsingissä apteekeista enää 1 kpl/asiakas
1 pilleri vai? Kauheeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan hieman panikoineeni viime viikon lopulla koronan takia, vaikka sen Suomeen leviäminen ei ollut mikään yllätys. Sitten näin jonkun THL:n pomon twiitin, jossa oli kuolleisuusluvut ilmeisesti Italiasta ikäryhmittäin. 50 -vuotiailla on pieni riski menehtyä koronaan, ilmeisesti jos on jokin vakava sairaus jo entuudestaan. Vasta yli 70 -vuotiailla on jo huomattavaa kuolleisuutta. Kiitos siitä tilastosta. Minulla on riskitekijäksi mainittu krooninen sairaus, mutta olen reilusti alle 50 -vuotias. Pelkäsin ensin koronaviruksen voivan aiheuttaa minulle vakavia seurauksia. Tilaston nähtyäni tajusin, että koska sairauteni on varsin yleinen, se yksistään ei selitä harvinaisia kuolemantapauksia ikäryhmässäni. Sairauteni nostaa riskiä todennäköisesti vasta eläkeiässä.
Omaisistani kaikki läheisimmät iäkkäät ovat jo menehtyneet muihin sairauksiin, joten lähipiirini takia minun ei tarvitse olla huolissani. Toivon tottakai koronaviruksen leviämisen loppuvan ja mahdollisimman monen välttyvän tartunnalta, ja teen itse kaiken voitavan, etten vahingossakaan levittäisi virusta eteenpäin esim. käsissäni pinnalta toiselle pinnalle. Olen nyt kuitenkin tajunnut, kuinka hullu tilanne on. Vaaravyöhykkeessä ovat ainoastaan eläkeikäiset tai muuten jo vakavasti sairaat, joilla on muutenkin ongelmia terveydessä, mutta koko yhteiskunta ja talous ovat sekaisin viruksen takia. Viruksen leviäminen Suomeen olisi tullut estää runsailla testauksilla ja kunnollisilla karanteeneilla. Panikoiminen on kuitenkin turhaa alle eläkeikäisillä tai ellei ole sairautta, jonka takia olisi muutenkin aiheellista panikoida. Meidän nuorempien polvien tehtävä on ainoastaan estää virusta leviämästä.
"Moral decay, moraalinen rappio. Näin kuvasi viikko sitten maanantaina Maailman terveysjärjestön WHO:n johtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus ajattelua, jossa ajatellaan, että tauti, joka tappaa vanhoja ja sairaita, ei olekaan niin vakava."
Mielestäni sillä lohduttautuminen, ettei oma riski kuolla ole niin suuri on ihan luonnollista. Varsinkin sellaisella kenellä ei ole mahdollisuuksia eristäytyä omalle mökille, kun sellaista ei ole, tai ottaa palkatonta jäädäkseen kotikaranteeniin koska on matalapalkka-työssä, tai hamstrata isoa kotivaraa, koska ei ole varaa. Mitä jäljelle jää kuin luottamus ja toivo siitä että oma kroppa kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kun koulut tänään suljetaan, pitääkö lasten olla kotona vai voivatko he vapaasti vaellella
No mietis vähän onko viisasta vaellella laumoissa yleisillä paikoilla. Järjen käyttö on sallittua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko media kertoa kansalaisille, että kyseessä on SARS? Koronavirus on vähättelyä ja varmasti otettu käyttöön puhekieleen, jotta ihmiset eivät ymmärrä, mistä on kyse.
#STAYHOME #SARS2
Yhden googlauksen päässä tämä tieto. Kuinka moni valkolakki osaa googlauttaa tuon?
Vanhemmat ihmiset eivät välttämättä googlaile.
Kiva. Nyt tulee Espanjan seniorit joukolla Suomeen ja tuovat coronan mukanaan. Eikö aurinkorannikon terveydenhuolto kelpaakkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mietin mikä siinä on että hallitus ei ole pystynyt määräämään? Onko todella niin että tuon ikäluokan ihmiset kuvittelevat suositusten riittävän? Että keskustellaan ja seuraillaan? Lässyn läpäti lää.
Sitten vihdoin kun tulee ääneen kaksi vanhempaa asiantuntijaa, Anna Rotkirch ja Päivi Räsänen muuttuu tyyli määrätietoiseksi. Toimikaa! THL on ollut väärässä! Vähän kuin lasten kasvatus, joskus on pakko olla lujana ja jättää lässytys. Jokohan meni hallitukselle perille?
Anna on kyl paras!!!
Vierailija kirjoitti:
Nyt aurinkorannikon eläkeläiset ovat tulossa Suomeen hoitoon. -YLE
Espanja laittakoot rajat kiinni.
Kun valtakunnanoikeus tästä koolla niin päitä tippuu ja runsaasti.
Ensin laajat kuulustelut asiaan vaikuttavista seikoista. Totuuskomissio perustetaan.
Voi syyhy sentään.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006441310.html
Hollannissa yli puolet tehohoidossa olevista on 50v. Tehohoidossa voi joutua olemaan jopa 3 viikkoa. Kyllä kannattaa vältellä tautia kuin ruttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanja laittakoot rajat kiinni.
Laittaisipa!
Nyt jos koskaan, pysykää kotona! Suojelkaa itseänne ja perheitänne.
Vierailija kirjoitti:
Nyt s¤¤tana ne rajat kiinni kummassakin maassa ja lennot seis.
Mitäkä? Juuri televisiossa sanottiin, että "nyt kun testaus on lopetettu..."
Koska se muka on edes aloitettu? Alusta asti änkyröitiin ja kierreltiin ja kaarreltiin. Ensin ei testattu kun ei tarvi. Sitten testattiin vain riskiryhmät ja hoitohenkilökunta, sitten alettiin riskiryhmiä kutistamaan, sitten seliteltiin että kun ei ole testejä, ja viimeisimpänä että kun ei ole henkilökuntaa testaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nyt varmaankin koronaa.
Kontakti mutkan kautta ulkomailta tulleeseen. Nyt leviää meidän perheessä.
Ei heti ymmärretty koronaksi, koska alkaa vatsakivulla ja rajuilla mahatautioireilla, lihas- ja nivelkivuilla, sekä päänsäryllä, joiden päälle tulee seuraavana päivänä syvältä keuhkoista kumpuava kuiva yskä, joka sattuu keuhkoihin. Aivastuttaa ja lämpö nousee asteen, mutta nenä ei vuoda. Pitkä itämisaika, yli viikon.
Influenssoihin on rokotettu, eli jokin kumma tauti tämä, vahva epäily koronasta, mutta eivät enää suostu testaamaan.Täällä sama, paitsi ei kontakteja tiedossa. Vatsaoireita ja ripulia alussa, kurkkukipu, lihas-ja nivelkipua, kuume 38, yskä, osalla myös nuha. Lapsilla lämpöä ja kurkku- ja pääkipua, vatsakipua. Tuloksia odotellaan.
Miten pääsitte testeihin?
Minä olen terveydenhoitoalalla, ja minua ei silti testata. Syy: resurssit ei riitä ja kriteerit ei täyty. Koska en siis ole itse ollut ulkomailla, eikä se, jolta tämän sain, ole ollut itse ulkomailla. Eikä olla oltu kumpikaan kontaktissa testillä varmistetun koronatapauksen kanssa. Joten ei testata.
Sain siis tämän tartunnan puolisoltani, joka puolestaan sai melko varmasti (itämisajasta laskettuna) lentokentältä, oli hetken samassa tilassa epidemia-alueelta juuri tulleiden kanssa. Mutta ei ole tietoa oliko heillä tartuntaa ja oliko niitä varmistettu testeillä. Jos olikin, heidän kontaktien jäljittämiset ei ulottuneet lentokentällä tapaamiinsa random henkilöihin.
Minun pitää mennä töihin, koska virallisesti tätä ei ole varmistettu, joten ei ole kuulema mitään syytä olla pois. Sain olla omalla ilmoituksella pois 5 pv.
Vierailija kirjoitti:
Monelle perheelle koittaa huomisesta alkaen varhaistettu kesäloma kun koulut ja päiväkodit suljetaan. Mökkikausi alkaa etuajassa ja pöpöt tulevat tietysti mökkipaikkakunnalle mukaan.
Siksi täytyy toimia kuten Norjassa eli kaikkien pitää pysyä KOTONA. Mökeille ei saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
No mutta totta kai. Ei ole ihmisten itsekkyydellä ja piittaamattomuudella mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että taaskaan kyseessä ei ole pakko sulkea koulut, vaan suositus. Nykyhallitus on kova suosittelemaan.
Määräys vaatii poikkeuslain, joka on Suomessa aivan äärimmäisen järeä toimenpide. Se tarkoittaa voimakasta kansalaisoikeuksien rajoittamista hyvin monissa asioissa. Sen nojalla ihmiset voidaan esimerkiksi määrätä palkatta töihin. Heiltä voidaan viedä lomat, heitä voidaan vaatia työskentelemään ilman taukoja vapaa-aikaa jne.
Se että tulee poikkeuslaki, ei tarkoita että heti laitetaan kaiki mahdolliset määräykset ja rajoitukset päälle.
Ei niin, mutta poikkeuslain kynnys on korkea nimenomaan siksi, että korkealla kynnyksellä pyritään suojelemaan kansalaisoikeuksia.
Kun tilanne ihan oikeasti on se, että jos esimerkiksi sairaanhoitajia velvoitetaan palkatta töihin, niin kyllä se meteliä nostaa.
Lopeta jo nyt tuo palkattoman työvelvollisuuden trollaus, siitä ei ole apua kenellekään, valmiuslaissa on kyllä selvästi todettu, että työvelvollisille tulee maksaa palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta totta kai. Ei ole ihmisten itsekkyydellä ja piittaamattomuudella mitään rajaa.
Minä jotenkin järkytyin tästä(kin). SARS2 on avannut silmiäni monella tavalla, valitettavasti.
Espanjassa korona vauhti viihtyy. Suomalaisia paljon aurinkorannikolla eli tulevat Suomeen kohta.