Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
42421/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopistolla alkanut tällä viikolla uudet kurssit ja itsellä sellaisia, minne opettajat määränneet läsnäolopakon, mm. 70 oppilaan kurssille. Onkohan ihan fiksua toimintaa 🤔

Vierailija
42422/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi koulu suljettu Suomessa. Onko siellä Italiassa ollu jotku opettajien orgiat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
42423/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri tuli töihin kuumeessa, vaikka pelkällä soitolla saa 5 päivää sairauslomaa. En tajua! Hitto, että suututti.

No minä menen tänään töihin päiväkotiin. Lieviä flunssan oireita on ollut kolme päivää, uutena oireena juuri hengenahdistus, mutta ei kuumetta. Keskustelin esimiehen kanssa asiasta, eikä hän nähnyt mitään ongelmaa miksi en töihin menisi.

MITÄ HELVETTIÄ?

Etkä mene.

EILEN on opetusministeri nimenomaan antanut jälkeen ohjeet ettei lievässä flunssassa opetushenkilöstö töihin

Mene lääkäriin ja hae saikku! Älä mene töihin!

Älä tee niin! Pomosi ei ole lääkäri!

Usko menee ihmisiin kohta. Lääkäri määrää sinulle aivan varmasti saikun nyt!!!

No olin yhteydessä myös terveysviranomaisiin ja koska kuumetta ei ole, ei ole mitään syytä epäillä koronaa, eikä testiä tipu kun en ole oleskellut ulkomailla eikä lähipiirissä ole todettuja Coronatapauksia. Esimies sanoi että töissä on muitakin kausiflunssaisia, ei syytä poissaololle.

Sama täällä. Luulen että aika moni sairastaa koronan tietämättään. Varmaan 60% sairastuneista.

Ja 20 % saa pahemman taudin (influenssan tyylinen) ja 20% tarvitsee sairaalahoitoa, joista puolet tehohoitoa.

Miksi menet töihin jos sosiaali-ja terveysministeriö ja opetusministeriö on ohjeistanut toisin? Viruksen nopea leviäminen tulisi estää. Ei tarvita kuin 3000 tapausta niin meillä on Suomessa tehopaikat täynnä. Miksi et noudata viranomaisten suosituksia? Sano se sille lääkärille miksi ei noudata viranomaisen suositusta ?

Vaikka sulla olisi miten lievä korona, tartutat viruksen eteenpäin 2 ihmiseen. Sinun jälkeesi nämä kaksi jälleen kahteen. Näin epidemia leviää nopeasti. Miksi et usko tätä?

Näin tartunnat lisääntyy ja 20% tarvitsee sairaalahoitoa vaikka sinulla olisi miten lievä tauti! Pystytkö ajattelemaan muita kuin itseäsi?

Mistä repäisit tuon että 10% tarvitsisi tehohoitoa?

Kiinassa 5% vakavasti sairastuneita tarvitsi tehohoitoa, mutta koska vain puolet selviää, olisi ennemmin satsattava siihen 15 prosenttiin joille riittää kevyempi lisähappi ja antiviraalinen lääkitys.

Eli ongelmaa ei ole koska vakavasti sairastuneet voi jättää hoitamatta??? Sekö nyt on THL:n ratkaisu?

En ole seurannut THLn kaavailuja, mutta palstalle kirjoittavista moni tuntuu ajattelevan, että kunhan vain tehohoitopaikkoja olisi kaikille, mitään hätää ei ole, mutta käytännössä tehohoitoon joutuvat ovat menetettyjä tapauksia sikäli kuin ylipäätään jäävät elävien kirjoitin, tauti tuhoaa elimistön. 

Vierailija
42424/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen kipeenä töihin kun minä oon työn sankari.

Minä menen kipeenä päiväkotiin töihin, että pikkulasten vanhemmat ja tutut ja sukulaiset saa kaikki kulkutaudit koska minä minä minä minä.

Minä oon ylpeä orja ja työhevoinen.

Minä minä minä minä.

Vierailija
42425/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulut alkaisi syksyllä aiemmin ja nyt olisi oppilaat lomalla.

Ei kun ihan normaalisti alkaisi, mutta kaikki jätetään luokalleen koska kevään arviointeja ei voitu tehdä. 

Vierailija
42426/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä hassua. Nyt kun tapauksia on vielä melko vähän (joo toki niitä on enemmän kuin virallinen luku, mutta ei mitään hälyttäviä määriä, koska ainakaan sairaaloissa ei ole suurta piikkiä hengitystieinfektioisten kanssa), esim kuukauden tiukoilla rajoituksilla homma voitaisiin pysäyttää alkuunsa.

Onko pakko odottaa, ettei pysty mitenkään enää tilannetta pelastaa.. Pöh.

Koko maailman tilanne olisi voitu pysäyttää alkuunsa, jos KAIKKI matkustaminen olisi laitettu säppiin jo tammikuussa ja isketty liikkumisrajoitukset siihen päälle 1kk ajaksi. Ajatelkaas. Näin helppoa se olisi ihan aikuisten oikeasti ollut jos vaan olisi uskallettu tehdä pikku päätös ajoissa. Nyt samoja päätöksiä tehdään myöhässä pika-aikataululla ja niiden vaikutukset ovat huomattavasti suuremmat.

Pikkupäätös olisi sulkea vauva.fi hysterian ja paniikin vuoksi. Miltäs tuntuisi.

Vierailija
42427/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infektiolääkäri Maija Rummukainen Jyväskylän koronavirusilta 10.3.2020(aikaa WHO:n pandemiajulistukseen yksi päivä!!!!!!!)

Vierailija
42428/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai käykää kommentoimassa tänne Lin postaukseen, siellä on keskustelua massatapahtumien rajoittamisesta. Jos siis haluatte osoittaa tukenne hallitukselle. Hallituksen tulee tietää että rajoituksilla on äänestäjien tuki, muuten niitä ei tule kuin pakon edessä

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3096567303711457&id=1807085…

Vierailija
42429/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan kestää, että Suomi seuraa Tanskan mallia ja sulkee kaikki koulut ja päiväkodit? 1 viikko, 2 viikkoa?

Vierailija
42430/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättävissä asemissa olevien asenne on näköjään, että ensin ei kannata tehdä mitään kun ei ole hätää, ja hätätilanteessa ei sitten voida enää tehdä mitään.

Koronaepidemia tulee Suomeen väistämättä, kertoo sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö "Kun emme pysty enää niitä tartuntaketjuja jäljittämään, niin siirrymme rajaamisen vaiheesta hallinnan vaiheeseen eli alamme hoitaa sairaita," https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006436036.html

No hoidetaan sitten. Sairaalahoitoa tarvitsee noin 20% ja tehohoitoa 10% sairastuneista.

Eli jos Suomessa tartunnat pysyy alle 3000, tehohoitopaikat riittää. Sitten ei enää muille riitäkään, sori kroonisesti sairaat, syöpää sairastavat ja muut onnettomuksiin joutuvat tai muuten vain tehohoitoa tarvitsevat.

Vai meinaako hallitus jättää vanhukset kokonaan hoitamatta? Hoidetaan eläkepommi tässä samalla? Ties mitä sosiopaatteja meillä on oikeasti esim THL:ssä.

Tässä voi vain jäädä vetelä vetävän käteen kun Suomessa monet eläkeläiset voivat halutessaan eristäytyä ja eläkeläisistä kuoleekin vain esim 30-40%. Sen sijaan ikäluokasta 30-60 kuolee yhtä paljon varsinkin kun terveydenhuolto on täysin sekaisin. Terveydenhuollon henkilöstökin koostuu isolta osin riskiryhmistä, niitäkin menee.

Voi käydä jopa niin että huoltosuhde vain heikkenee, varsinkin kun kaikkiin ikäryhmiin jää paljon vammautuneita, jotka eivät tämän jälkeen enää kykene työelämään. Mielestäni jopa todennäköisempi skenaario.

Tämän seurauksena saadaan joukko FinnCov-19-veteraaneja, tosin sotaveteraaneja tuskin jää - nuo jälkimmäiset tulisivat halvemmaksi yhteiskunnalle.

Vierailija
42431/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on korona Haaparannan Tornedalsskolanissa, jossa oppilaita ja opettajia rajan molemmin puolin. Virus valtaa maatamme pian molemmilta suunnilta. Pohjoisessa ei ole lähellekään HUSin valmiuksia hoitaa tätä...

Vierailija
42432/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri tuli töihin kuumeessa, vaikka pelkällä soitolla saa 5 päivää sairauslomaa. En tajua! Hitto, että suututti.

No minä menen tänään töihin päiväkotiin. Lieviä flunssan oireita on ollut kolme päivää, uutena oireena juuri hengenahdistus, mutta ei kuumetta. Keskustelin esimiehen kanssa asiasta, eikä hän nähnyt mitään ongelmaa miksi en töihin menisi.

MITÄ HELVETTIÄ?

Etkä mene.

EILEN on opetusministeri nimenomaan antanut jälkeen ohjeet ettei lievässä flunssassa opetushenkilöstö töihin

No olin yhteydessä myös terveysviranomaisiin ja koska kuumetta ei ole, ei ole mitään syytä epäillä koronaa, eikä testiä tipu kun en ole oleskellut ulkomailla eikä lähipiirissä ole todettuja Coronatapauksia. Esimies sanoi että töissä on muitakin kausiflunssaisia, ei syytä poissaololle.

Sama täällä. Luulen että aika moni sairastaa koronan tietämättään. Varmaan 60% sairastuneista.

Ja 20 % saa pahemman taudin (influenssan tyylinen) ja 20% tarvitsee sairaalahoitoa, joista puolet tehohoitoa.

Miksi menet töihin jos sosiaali-ja terveysministeriö ja opetusministeriö on ohjeistanut toisin? Viruksen nopea leviäminen tulisi estää. Ei tarvita kuin 3000 tapausta niin meillä on Suomessa tehopaikat täynnä. Miksi et noudata viranomaisten suosituksia? Sano se sille lääkärille miksi ei noudata viranomaisen suositusta ?

Vaikka sulla olisi miten lievä korona, tartutat viruksen eteenpäin 2 ihmiseen. Sinun jälkeesi nämä kaksi jälleen kahteen. Näin epidemia leviää nopeasti. Miksi et usko tätä?

Näin tartunnat lisääntyy ja 20% tarvitsee sairaalahoitoa vaikka sinulla olisi miten lievä tauti! Pystytkö ajattelemaan muita kuin itseäsi?

Kiinassa 5% vakavasti sairastuneita tarvitsi tehohoitoa, mutta koska vain puolet selviää, olisi ennemmin satsattava siihen 15 prosenttiin joille riittää kevyempi lisähappi ja antiviraalinen lääkitys.

Tämä koko epidemia Euroopassa on johtunut siitä, että on uskottu Kiinan viranomaisten ilmoittamiin lukuihin. Älä vertaa niihin, katso Italian vastaava, tai edes WHO:n arvio.

Vierailija
42433/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/c1c3e82f-58fb-430c-a619-4fb74eeb…

Sanna Ukkola kertoo sen ääneen mitä olemme kysyneet monta kuukautta:

'Miksi Suomi ei yritä estää viruksen leviämistä?'

https://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta-klipit/a/92d6c800-ba02-4650-b1…

Tähän kysymykseen vastaus taitaa tulla Päivärinnan haastattelussa olleelta tutkijatohtori Tuomas Aiveloalta.

Päivärinta:

Milloin tämä virus menee ohi?

Tuomas A:

Mitä pikemmin virus leviää ympäri maailman, sitä pikemmin virus menee ohi.

Tässä taitaa olla syy, miksi Suomi väen vängällä halusi Korona viruksen Suomeen. Ei haluttu 'jäädä Korona-junasta pois'. Haluttiin, että virus leviää, että menee kiireemmin ohi.

Toivotaan, että Suomi on tehnyt laskelmansa oikein.

Vierailija
42434/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin tähän tautiin tulee vuoden-parin aikana kuolemaan paljon ihmisiä, pelkään että satoja. Ja selvinneille voi jäädä fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Samalla se koskettaa potilaiden läheisiä, Suomessakin satojatuhansia ihmisiä ja jopa useampaa. Tässä dokumentti torontolaisista hoitajista ja parista kiinalaisesta, jotka sairastivat sarsin mutta eivät selvinneet ilman vaurioita:

Herätys Suomi! Korona on myös vakava juttu, ei ole edes influenssaan verrattava!!

Koronan voi hyvinkin jättää samantyyppisiä vaivoja ja kipuja potilaalle tämän koko loppuelämäksi 😳

Tuntuu kuin osa odottaisi innolla että korona pyyhkäisee vanhat ja sairaat pois kuluja aiheuttamasta. On kuitenkin hyvin suuri riski että korona jättää jälkeensä entistä paljon suuremman joukon työkyvyttömiä joita ei osata hoitaa.

Ylläoleva youtube linkki esittelee ihmisiä, jotka kärsivät samantyyppistä oireista kuin väsymysmyoireyhtymää sairastavat. Heillekin moni tällä palstalla naureskelee. Mutta oikeasti koko yhteiskunta kärsii suuresti jos korona jättää jälkeensä suuren joukon oudoista voimakkaita kipuja ja vaikeaa uupumusta aiheuttavista oireista.

Tästä syystä meidän on suojeltava lapsia, nuoria ja perusterveitä yhtä paljon kuin vanhuksia ja muita riskiryhmiin kuuluvia.

Viimeistään nyt heti kannattaa Suomenkin lopettaa ylireagoinnin pelkääminen. Meille on väitetty että paniikki ja ylireagoiminen aiheuttavat suurimmat vahingot. Todellisuus taitaa kuitenkin olla se, että paniikinomainen ylireagoimisen pelko aiheuttaa suurimmat vahingot.

Meillä on hallitus ollut koronan alkumetreiltä lähtien ollut pelosta halvaantunut ja toimintakyvytön. Heidät on pakko saada toimimaan jollain keinolla. Valitettavasti en tiedä mikä se keino on.

Meidän täytyy itse sulkea koulut ja ei-kriittiset työpaikat jos hallitus ei siihen pysty.

Hyvä kirjoitus! On käsittämättömän lyhytnäköistä hallitukselta pelätä vaan näitä suoria taloudellisia vaikutuksia esim. matlustus tms.

Kouluja ja päiväkoteja (lue pöpöpepesiä) ei voida sulkea, koska hoiva-alalla työskentelevät äidit jäävät silloin kotiin eikä riitä enää hoitajia hoitamaan sairaita sairaaloihin.

Vierailija
42436/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa. Vasta tässä ketjussa kauhisteltiin kiinan tilannetta. Sitten Italian tilannetta. Nyt jo Viron Ruotsin ja Suomen tilannetta.

Vierailija
42437/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajankohta hyvin mielenkiintoinen tähän. Ja kun ottaa huomioon myös esim luonnonmullistukset / ilmastonmuutoksen. Eli se sukupolvi joka näki Israelin valtion perustamisen 1948 ei katoa ennen kuin Jeesus palaa takaisin. Miettikää sielunne kohtaloa missä vietätte iäisyyden.

Jos hyvin pian näkyy tuhoisia maanjäristyksiä, tsunameita ja meteoreita, niin silloin olemme jo lähellä.

Myös poikkeuksellinen nälänhätä alueella, jossa sitä ei yleensä ole, on eräs merkki.

Vastahan tällä viikolla uutisoitiin tulevasta 4km kokoisen asteroidin lähiohituksesta 29.4.2020. 

Vierailija
42438/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ HELVETTIÄ?

Etkä mene.

Tämä koko epidemia Euroopassa on johtunut siitä, että on uskottu Kiinan viranomaisten ilmoittamiin lukuihin. Älä vertaa niihin, katso Italian vastaava, tai edes WHO:n arvio.

Tieteellinen tutkimus, noin 70 000 tapausta, löytyy netistä, ei ole mitään syytä epäillä sen luotettavuutta. 

Vierailija
42439/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan, kuinka pitkään kuolleisuus on ollut 6% wordldometersin mukaan? Onkohan tuo lähempänä totuutta kuin se 3,4%?

Tuohan on keskiarvo, suurimmassa osassa maita prosentti on edelleen 0.

Vierailija
42440/176779 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä pullikointia. Kansainvälisesti on jo todettu, että on keinot suojautua epidemialta. Parhaiten selviytyneitä epidemian pysäyttämisestä ovat maat, joissa on tehty nämä toimenpiteet: runsaat testaukset, sairastuneiden tehokas eristäminen, karanteenit ja massatapahtumien lakkauttaminen. Nämä on tehty 1. vaiheessa, jossa Suomi vielä eilen oli ja ehkä tänäänkin.

Voi sinua tyhmää idioottia. Parhaiten selviytyvät ne maat, joihin ensimmäinen potilas tuli vasta kun kaikki jo tiesivät, mistä sen saa (Italia Euroopassa). Eli Suomi. Islannissa on varmasti vielä perempi tilanne. Tämä ei johdu islantilaisten loistavasta toiminnasta, vaan maan eristäytyneestä sijainnista. Sama apu Suomella.

Luuletko pöljä, että isse keksin päästäni tämän kuten sinä? Ihan on kansainvälisessä mediassa ollut tämä huomio.

Ei, vaan maalaisjärjellä tajuaa tyhmempikin likka, että se, mitä sanoin on totta. Ai mutku mediassa sanottiin.... et taida sitten oikein ymmärtää lukemaasi, tai asetelmia uutisen takana. Jos on kaksi naapurimaata, urpo, joihin menee yhtä paljon ihmisiä Italiasta, niin totta kai siinä tapauksessa se, joka torjuu tautia tehokkaammin, selviää pienemmillä tartunnoilla, mutta kun se ei ollut pointtini, ääliö. Vaan se, että me emme sijaitse minkään epidemiamaan kauttakulkunaapurina, kuten ei islantikaan. Että säolet tyhmä. Siksi saatkin pelätä turhaan, koska tyhmät ihmiset tekevät niin. Kun eivät ymmärrä yhtään mitään.

Taidat itse pelätä, kun olet noin aggressiivinen. Joo, vaikuttaa tietysti etäinen sijainti ja harva asutus sekä erakkokulttuuri. Mutta käytännössä se on vain hiukan viivästyttänyt taudin tulemista. Tosiasiassa ihan samalla tavalla se virus käyttäytyy ja leviää lopulta täälläkin, jos mitään toimenpiteitä ei tehdä. Niin kauan kun lääkettä ei ole. Tietysti voi toivoa, että saamme lääkkeen ennen kuin tilanne pahenee meillä ja kansainvälisesti.

Erakkokulttuuri? Mistä näitä sikiää? Suomessa saa hoitoa vähintään kolmella kielellä ja julkisella puolella. Saksassa et löydä kielitaitoista lääkäriä juuri mistään ja kun löydät et saa hoitoa ellei se lääkäri hoida ilman vakuutusmaksuja. Hollannissa melkein sama, ehkä enemmän kielten osaajia, mutta taaskaan ei hoitoa ellet maksa vähintään 120 e/kk. Suomessa saat helposti palvelua missä vain monella eri kielellä. Mene kuuseen metsäläishaukkuinesi kun et ole selvästikään ollut ikinä töissä Suomen ulkopuolella tai matkustanut.

Ketju on lukittu.