Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
32941/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persujen kannatus lepää hysterian lietsonnan varassa ja kaikki keinot sen lisäämiseksi tulee heidän mielestään käyttää. Se selittää suurelta osin sen miksi samat alt.right-hömppää markkinoivar tahot levittävät rokotevastaisia ja nyt koronahysteriaa lietsovia juttuja. :D

Kuten näet alanuolista, näkemyksesi ei saa kannatusta. Olet ideoinesi yksin.

Vierailija
32942/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös heinäsirkkoja on raportoitu!

https://dynamic.hs.fi/2020/hirviosirkat/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
32943/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähdössä pitkälle viikonlopulle Wieniin, haluatteko kysyä jotain?

Paljon alapeukutusta. Koronakauhua. Ei syytä huoleen, kävin jo Espanjassa ja Ranskassa, ja Wienin jälkeen olen lähdössä lomalle Sardiniaan. Otan lapsetkin mukaan.

Ota ihmeessä! Pitäkää nyt oikein kiva loma siellä! Käykää mahdollisimman monessa paikassa, niin lapsetkin näkee vieraita paikkoja. Nyt on varmaan halpoja hotellilomia tarjolla, niin viipykää vaikka pari viikkoa ylimääräistä. Mukavaa reissua!

Mitä sä olisit halunnut että sulle vastataan?

Lyötiin kaverin kanssa vetoa paniikin määrästä. Sorry. Kaverikin on italialainen. Sekin vielä. Ootte te hassuja täällä palstalla.

Vierailija
32944/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon alapeukutusta. Koronakauhua. Ei syytä huoleen, kävin jo Espanjassa ja Ranskassa, ja Wienin jälkeen olen lähdössä lomalle Sardiniaan. Otan lapsetkin mukaan.

Toivottavasti jäät sinne.

Palaamme kyllä Suomeen. Ihme vouhotusta täällä, ihan käsittämätöntä. 

Vierailija
32945/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin just ison pussin irtokarkkeja kun oli S-marketissa tarjouksessa ja tajusin pöpövaaran vasta nyt. Uskaltaako noita syödä!? :D

Vierailija
32946/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku nyt sulkea ton Trumpin suun...

"“You have to be calm,” he said, at the White House this morning before departing to tour the tornado damage in Tennessee and just after signing an $8.3 billion emergency spending bill to deal with the virus.

“It will go away,” he said. “We have very low numbers [of confirmed cases] compared to many countries throughout the world, our numbers are lower than almost anyone...deaths, is it 11?” It is.

“In terms of cases, it’s very very few because we have been very strong at the borders.”"

USAssa siis 233 tartuntaa ja 14 kuollutta tällä hetkellä, tartuntatilastoissa tällä hetkellä yhdeksäntenä.

No millä tavalla tämä eroaa meidän pääministerin linjasta? Usa ei ole kovin relevantti Suomalaisten sairastumisen kannalta, mikä jotku jaksavat vielä jauhaa tuosta Trumpista koko ajan.

Vierailija
32947/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jäät sinne.

Palaamme kyllä Suomeen. Ihme vouhotusta täällä, ihan käsittämätöntä. 

Harmi jos palaatte. Toivottavasti lätkäisevät hotellinne siellä Italiassa karanteeniin ja toivottavasti paluulentonne perutaan.

Vierailija
32948/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Who tyypit räpläävät taas kokoajan kasvojaan. Niille pitäsi laittaa jokin häkki pään ympärille. ja se metrin väli, mun mielestä ovat lähemmin.

Vierailija
32949/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kun on niin hankala suojautua tältä.

Itse voisin jäädä kotiin lasten kanssa. Mutta kun yritän puhua miehelle, se alkaa vaan analysoida tilannetta maailmalla ja Suomessa ja mitä olisi pitänyt tehdä, millanen tilanne olisi jos sitä tai tätä jne.

Se ei pysty ajatella tätä meidän perheen kannalta millään, suojautuu vaan tuon insinööriytensä taakse.

Ja mä joudun yksin käydä kaiken läpi tän perheen kannalta ja tehdä kaikki hankinnat ja päätökset, joudun vahtia hygienia-asiat ym. Tiedän että se ei voi olla töistä pois mutta voisi se edes ottaa jotain kantaa!

Kiitos ja anteeksi ot purkaus.

Täällä sama meno. Hankin kaiken, tänään tosin jo mieskin osallistui. Mutta työmatkoille on lähdössä lentelemään. Toivon että työpaikka laittaa ennen näitä matkustusestot. Tai saa luvan olla työpaikallaan karanteenissa, kerta työt menee perheen terveysriskien edelle.

Vierailija
32950/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voisin jäädä kotiin lasten kanssa. Mutta kun yritän puhua miehelle, se alkaa vaan analysoida tilannetta maailmalla ja Suomessa ja mitä olisi pitänyt tehdä, millanen tilanne olisi jos sitä tai tätä jne.

Se ei pysty ajatella tätä meidän perheen kannalta millään, suojautuu vaan tuon insinööriytensä taakse.

Ja mä joudun yksin käydä kaiken läpi tän perheen kannalta ja tehdä kaikki hankinnat ja päätökset, joudun vahtia hygienia-asiat ym. Tiedän että se ei voi olla töistä pois mutta voisi se edes ottaa jotain kantaa!

Mä niin ymmärrän sua. Mun mies sanoi, että katsotaan sitten, kun tulee hätätilanne, mutta minä haluan estää hätätilannetta.  Poikani on unohtanut käsidesin kotiin jo kolmatta päivää. Onneksi he pesevät käsiä kunnolla aina kun tulevat kotiin - sitä on tehty meillä aina - jopa ennen Koronaa. Nyt on lisääntynyt kännykän putsaaminen. Mieheni on ihana. Rauhallinen ja järkevä. Yritän siis tehdä kompromisseja. On tärkeä puhua, miten käyttäydytään, kun tulee vakava tilanne. Esimerkiksi ymmärrän, että mieheni ei voi jäädä töistä pois, kun Helsingissä on 10 tartuntaa, tai kun on kuollut muutama ikäihminen (toivottavasti sitä ei tapahdu!!!!), mutta en taas kuvittelisi, että hän jatkaa töissä, kun kuolee perusterveitä ihmisä. Tärkeä on keskustella, kuinka kauas kumpikin on valmis menemään toisen ja perheen vuoksi.  

Kiitos! Tuo munkin mies on rauhallinen ja kärsivällinen, ja hyvä se varmaan onkin.

Koitetaan selvitä!<3

Vierailija
32951/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan palstalla olevista vielä kuollut koronaan?

Vierailija
32952/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mitä toimia olette tehneet perheen sisäisessä hygieniassa ehkäisemään tartuntaa siinä tapauksessa, että yksi perheenjäsenistä sairastuisi. Täällä oli eilen joku laskelma, joka näytti miten paljon perheenjäsenet lisää omaa sairastumisriskiä. En tarkoita toimia mitä tehdä sitten kun joku perheenjäsenistä sairastuu, vaan toimia mitä tehdä ennakkoon. 

Siis samantyylisiä mitä ulkomailmaan liittyen on tyyliin, että vältä koskettelemasta pintoja, vältä pyyhkimästä naamaa, pese kädet ulkonta tultua... Onko jotain erityisiä samantyylisiä toimia. 

Esim. jos taloudessa 2 WC:tä, niin jaetaanko käyttö siten, että puolet käyttää vain toista ja toinen puoli toista, jolloin vältetään vessassa tapahtuva ristikontaminaatio näiden ryhmien välillä. Vältättekö yhteisillallisia? Olisiko järkevä puhdistaa talon sisäiset ovien kahvat vaikka päivittäin (tai useammin)? Painotatteko ruokalujen suhteen erityistä hygieenisyyttä... voi olla aika itsestäänselviä, mutta esim. että mehu ja maitopurkeista ei juoda suoraan, hilloja voita tms ei oteta omalla likaisella lusikalla. Maitoa kaadettaessa vältetään osuttamasta maitopurkkia lasinreunaan jos lasista on jo juotu... Vältättekö perheensisäistä koskettelua. Esim. lasten halaamista... ?

Jos keittiö on yhteinen, miten sitä voisi parhaiten perheen sisällä välttää. Aika vaikeaa.

jos tämä tilanne  tulisi eteen niin eristetty saisi olla omassa huoneessaan. Söisi siellä. Ongelman muodostaa wc/kylppäri, koska yläkerrassa jossa makuuhuoneet on suihku ja wc, muttei erillistä wc.tä. Alakerrassa on vain wc. Eli jos yläkerran vessa varattaisiin eristetylle niin muut eivät pääse suihkuun. Jos taas alakerran wc eristetylle niin portaat, kahvat ym kulku tuo lisää riskiä.

Minä luotan lintulamppuun. Parempaakaan toivoa tai turvaa ei tällä hetkellä ole.

UV-säteily tappaa koronaa ja lintulampussa on UVA ja UVB -valoa. En tiedä onko riittäviä määriä, mutta ei minulla muutakaan koronakilleriä ole.

Ei meillä pysty järjestämään mitään eristystiloja muuten kuin rakentamalla muovista jonkun teltan sairastuneelle.

Jos olisi kesä niin voisi parvekkeelle tehdä jonkun eristyssysteemin mutta nyt on liian kylmä.

Vierailija
32953/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös heinäsirkkoja on raportoitu!

https://dynamic.hs.fi/2020/hirviosirkat/

Alkaa olla suorastaan raamatullinen Ilmestyskirjan meininki. Jokohan tässä pitäisi lähteä sunnuntaina kirkkoon sovittamaan hölmöilyjäni?

M40

Vierailija
32954/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan palstalla olevista vielä kuollut koronaan?

Senkö jälkeen saa ottaa potentiaalisen pandemian vakavasti kun on ensin kuollut siihen?

Vierailija
32955/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin just ison pussin irtokarkkeja kun oli S-marketissa tarjouksessa ja tajusin pöpövaaran vasta nyt. Uskaltaako noita syödä!? :D

Suu makiaks. Jos haluat pelata vähän varman päälle, pane kaappiin ja syö huomenna aikaisintaan.

Vierailija
32956/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen kannatus lepää hysterian lietsonnan varassa ja kaikki keinot sen lisäämiseksi tulee heidän mielestään käyttää. Se selittää suurelta osin sen miksi samat alt.right-hömppää markkinoivar tahot levittävät rokotevastaisia ja nyt koronahysteriaa lietsovia juttuja. :D

Kuten näet alanuolista, näkemyksesi ei saa kannatusta. Olet ideoinesi yksin.

Missä ainakin olen huomannut ihan saman noista hupilähteistä, mutta ei se tämänkään ketjun viihdearvoa laske.

Vierailija
32957/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elia kirjoitti:

Mikä sinua eniten huolestuttaa?

"Minua huolestuttaa se että Euroopan maat suhtautuvat tilanteeseen liian lempeästi. Kansanterveyslaitosten tulee olla varpaillaan tilanteen kanssa. Ensimmäisiin tapauksiin täytyy tarttua aktiivisesti"

Näin Euroopan unionin tautienehkäisy- ja valvontakeskuksessa työskentelevä Pasi Penttilä Ylen haastattelussa.

Eli jos ihminen jolla on kaikki saatavissa oleva tieto viruksesta ja tämänhetkisestä tilanteesta ja jonka työtä on asiaa aktiivisesti asiaa tutkia sanoo näin,  niin ehkäpä on ihan aihetta olla huolissaan?

Mua ärsyttää ihmisten vähättelevä asenne. Se on just se syy, miksi joka vuosi kiertää joka perheessä joka flunssa.

Tätä koronaa ei tunneta kunnolla. Se on ainut, mitä tiedetään varmasti. On typerää vähätellä tautia, jota edes asiantuntijat eivät tunne. Koko ajan pitaan uutta sen käyttäytymisestä. Koko ajan tieto tuntuu muuttuvan (kuolleisuus 2%, nyt 3,5%), ei pitänyt mutatoitua (2 eri linjaa), jne.

Valitettavasti tästä kärsii usein ne, jotka ois halunneet ottaa tän vakavasti. Moni tuntuu unohtavan että myös perussairaat ym ovat ihmisiä siinä missä te terveetkin ja heilläkin on oikeus elää.

Tämä Pasi Penttisen haastattelu oli kyllä erittäin hyvä, onneksi Suomenkin mediaan rupeaa vihdoin tippumaan monipuolisempaa journalismia aiheesta. Penttinen on siis epidemiologi ja ECDC:n erään teknisen ryhmän vetäjä, joten ei ole mikään oman elämänsä asiantuntija vaan ihan oikeasti ajankohtaisen tiedon äärellä työnsä puolesta.

Linkki oli jo täällä, mutta laitetaan uudestaan. https://yle.fi/uutiset/3-11244867

Samaa mieltä. Hyvä kun Euroopan tasollakin alkaa olla keskustelua. Varsinkin Italian tilanne on jo todella huolestuttava, kun pääministerikin siellä ilmaisee huoltaan tehopaikkojen loppumisesta pian jne.

Jos esim. USA:ssa jossakin osavaltiossa olisi Italian kaltainen tilanne, kyllä se aiheuttaisi toimenpiteitä toisissakin osavaltioissa. Euroopassa siis pitäisi paljon tiukemmin nyt herätä tilanteeseen kaikissa maissa.

Vierailija
32958/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama meno. Hankin kaiken, tänään tosin jo mieskin osallistui. Mutta työmatkoille on lähdössä lentelemään. Toivon että työpaikka laittaa ennen näitä matkustusestot. Tai saa luvan olla työpaikallaan karanteenissa, kerta työt menee perheen terveysriskien edelle.

Onneksi mun mies ei sentään joudu matkustaa, sitten mä olisin varmaan jo lasten kanssa jossain mökissä.

Tsemppiä sullekin, yritetään me tehdä parhaamme vaikka hermoille välillä ottaakin!<3 

Vierailija
32959/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vihun vihhu, minä ostan ruokaa ja vessapaperii ja kaikkee. En kyl osta hernekeittoa, mutta siis kaikkea muuta ihanaa - pastaa, suklaata, sokeria, suolaa, riisiä, pikanuudeleita, kanamunanuudeleita, vessapaperia, nenäliinoja, patteriradion, elektrolyyttijauheen, jesarii, lihasäilykkeitä, talouspaperia, inkväärijauhetta, mysliä, saippua, viinaa, kaljaa, kloriittia, karpaloita, tacokastiketta, omenaetikkaa, hunajaa, hammasharjoja, kanaliemikuutioita, lihaliemikuutioita, keksejä, ranskalaisia, kanaa, sikaa, maapähkinävoita, siemennäkkäreitä, hilloa, wrappeja, öljyä, vettä, neuloja, ompelulankaa, maissitärkkelystä, jauhoa, kuivahiivaa, maitojauhetta, sinaappijauhetta, tonnikalaa, tomaattimurskaa, pestoa, valkosipulia, sipulia, perunoita, porkkanoita, teetä, kahvia, kahvisuodattimia, laastareita, kipul ääkkeitä, mustaherukkamehua, suolakurkkuja, maitohappobakteerejä, pähkinöitä, mustikkoita pakkaseen, jätesäkkejä, pieniä säkkejä, muovikasseja, pyykinpesuainetta, tiskiainetta, suihkusaippua, vitamiineja, korppujauhoa, siemeneitä, sipsejä, taskulampun, ämpäreitä, kaurahiutaleita, leivinpaperia, banaaneja, majoneesia, juustoa, hanskoja, proteiinipatukoita, poppareita, soodaa, kasvorasvaa, vanupuikkoja, jauhelihaa. 

En osta papuja ku ne on ällöjä. 

Hyvä lista. Tästä hyvä tarkistaa mitä puuttuu. Ainaki silli puuttuu..

Vierailija
32960/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo irlantilainen WHO-tyyppi köhii aika pahan kuuloisesti.

"Dead Irishman walking?"

Ketju on lukittu.