Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
32921/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääköhän naureskelijat, että vaikka meillä on näennäisen hyvä terveydenhuolto, niin meillä on Suomessa järkyttävä resurssipula lääkäreistä ja hoitajista. Oulussakin Oys on täysin ylikuormitettu jo nyt. Otetaan tähän päälle sitten vielä kerralla vaikka parikymmentä akuuttia tehohoitoa vaativaa tapausta. Siihen päälle meillä sairastuu pari lääkäriä ja hoitajaa. Hengityskoneiden määräkin on rajallinen. Siinä on hyvä perusterveenkin työikäisen koittaa päästä päivystykseen ja hoitoon vaikkapa murtuman, sappitulehduksen tai muun yllättävän tapahtuman seurauksena. Toivottavasti perustervettä naurattaa vielä siinä vaiheessa, kun jonottaa leikkaukseen (johon ei välttämättä pääse) ja rukoilee ettei virus kulkeudu petiin kun on toipilaana.

Siinä missä Kiinassa rakennettiin uusi sairaala virusta varten, ei täällä sellaista tule tapahtumaan. Meillä ei ole tiloja. Meillä ei ole hoitohenkilökuntaa. Meillä ei ole laitteita. Koska mitään todellisia toimenpiteitä viruksen leviämisen estämiseksi ei tehdä, eikä suositella ihmisiä varautumaan ja kuitataan virus pelkkänä harmittomana kausiflunssana, on vääjäämätöntä että täällä tulee kuolemaan porukkaa, ehkä jopa suhteessa enemmän kuin muualla Euroopassa. Ei yksinkertaisesti riitä resurssit. Pian tämä asennevamma (välinpitämättömyys) muuttuu paniikiksi täälläkin. On huvittavaa edes puhua pelon lietsonnasta. Jos pelottaa kun joku puhuu mahdollisista tapahtumista, niin entä sitten kun niin oikeasti tapahtuu?

Vierailija
32922/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossakin vaiheessa puolusteltiin, että Suomessa on otettu niukka tiedottamis- linja takia ettei paniikkia syntyisi. Samasta syystä asioita vähän kaunistellaan.

Olen aivan toista mieltä: juuri puutteellinen tiedotus jättää tyhjiön, jonka sitten paniikki ja valeuutiset täyttävät.

Nyt olisi aiheellista järjestää aikoinaan tv2:n ajankohtaisiltojen tyylinen tilaisuus, jossa asiantuntijoiden ja toimittajien lisäksi olisi myös maallikoilla edustus ja asiat käytäisiin kaunistelemattomatta tai hysterisoimatta lävitse ja annettaisiin ohjeet, kuinka itse kukin voi varautua tulevaan muutenkin kuin käsiään pesemällä.

Ihan samaa ajattelin! Ajankohtaisen kakkosen Korona-ilta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
32923/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tähän koronainnostukseen saisi kätevästi liitettyä väestönvaihdon ja islamisaation?

Ehkä sille kannattaa avata oma ketju, jos haluaa tämän säilyttää. Jos sillä agendalla nyt muutenkaan tämän viruksen kanssa on paljon tekemistä.

Vierailija
32924/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilatkaa vaan Zalandolta. Tulee ruotsista varastolta ja siitä voi saada koronan. Myös kuski joka koskee pakettia voi sen tartuttaa.

Tilatkaa vaan reilusti mekkoja, ei niistä mitään koronaa saa. Ja jos nyt sattuu saamaankin, onhan se aina mukavampi tulla haudatuksi tai krematoiduksi luultavammin uudessa koltussa.

Vierailija
32925/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka palstalainen kirjoitti chattiin: Wasted Names​ FINLAND NOT DO MUCH!!! OUR HEALTHMINISTER IS STUPID...

Kieliasusta päätellen persuleiden mediaiskuryhmä asialla.

Vierailija
32926/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna Suomeen tulleet Pietarsaarelais pari Tenerifan Adejesta.

Vierailija
32927/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossakin vaiheessa puolusteltiin, että Suomessa on otettu niukka tiedottamis- linja takia ettei paniikkia syntyisi. Samasta syystä asioita vähän kaunistellaan.

Olen aivan toista mieltä: juuri puutteellinen tiedotus jättää tyhjiön, jonka sitten paniikki ja valeuutiset täyttävät.

Nyt olisi aiheellista järjestää aikoinaan tv2:n ajankohtaisiltojen tyylinen tilaisuus, jossa asiantuntijoiden ja toimittajien lisäksi olisi myös maallikoilla edustus ja asiat käytäisiin kaunistelemattomatta tai hysterisoimatta lävitse ja annettaisiin ohjeet, kuinka itse kukin voi varautua tulevaan muutenkin kuin käsiään pesemällä.

Ihan samaa ajattelin! Ajankohtaisen kakkosen Korona-ilta!

Onhan näitä joka medialla, saa kysyä ja asiantuntija vastaa.

Vierailija
32928/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.postimees.ee/6916355/tallinna-opilasel-tuvastati-koroonavii…

Tallinnassa todettiin koululaisella koronavirus. KOKO koulu (859 oppilasta) kahdeksi viikoksi kiinni ja koulu desifoidaan perusteellisesti.

Voi mitä turhuutta, olisivat vain odottaneet viikonlopun yli, sillä se lähtee. Pari luokkaa leikkikaranteeniin vaan.

Tuollakaan ei ole itse itseään täydellisesti desinfioivaa koulua kuten viikissä. Eikä ollut vissiin myöskään mikään huippukoulu kuten viikki eikä ole kirjoituksetkaan tulossa ja..

Mitenkähän muuten ruotsin kruunuprinsessakin on mennyt laittamaan lapsensa johonkin huonoon kouluun jonka voi sulkea ihan ongelmitta.

Vierailija
32929/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi testaa vähemmän kuin muissa maissa. Mitä vähemmän tartuntoja todetaan ja hitaampaa tahtia sitä vähemmän vaikutuksia Suomen taloudelle joka jo nyt laskusuhdanteessa. Muut maat kärsineet tartuntojen suurien määrien toteamisen seurauksista enemmän

Minä uskon, että joku on käskenyt säännöstellä testausta, koska testipakkauksia ei ole tarpeeksi kymmenille tai sadoille tuhansille suomalaisille. Pakkauksia on varmaan vain muutamia tuhansia, joten tässä vaiheessa vain todennäköisimmät testataan.

Lisäksi jos testattaisiin enemmän jouduttaisiin myöntämään että virus on jo lähtenyt lapasesta eikä tartuntaketjuja voi selvittää.

Nythän tartuntaketjun pitää olla olemassa jo ennen testaamista ellei ole todella vakavasti sairastunut ja hengitystieinfektio vaatii sairaalahoitoa. Suurin osa (80%) sairastaa lievänä THLn mukaan ja esim tartunnan saaneen hämeenlinnalaislapsen oireena on lääkärin mukaan lähinnä päänsärky. Kuka päänsärkyä poteva pääsee testiin jos ei ole matkustellut? Tai tuleeko pelkkää päänsärkyä potevalle tai muutenkaan lieviä oireita saaneelle italianmatkaajallekaan mieleen että tämähän on koronaa? Ja vaikka tulisikin, niin meneekö silloin edes testeihin/lääkäriin kun oma olo on kuitenkin ihan fine ja positiivinen testitulos aiheuttaisi ainoastaan harmia itselle kun joutuisi eristykseen.

Jotenkin alkaa tuntua, että tämä virus on (syystä tai toisesta) liian täydellinen ja ihan kuin kaikki olisi mietitty etukäteen että tarttuvuus olisi maksimaalinen. Luontohan ei taatusti osaa "ajatella" ihmisen käyttäytymismallejanäin tarkkaan ja ottaa huomioon (nyky)ihmisen itsekkyyttä.

Just oli uutisissa, onko oikeus mennä hammashoitoon jos on korona. Ilmeisesti on. Kuulemma jos tarvii kiireellistä hoitoa. Juu, sen ymmärtää kyllä, mutta voisiko ottaa potilaan vaikka eri huoneeseen tai tiloihin. Siis öh karanteeniin muuten mutta hammaslääkäri ok?

Juu kiireellinen hoito on tärkeää, mutta kuka määrittelee sen, mitä se on? Muuta kuin potilas.

Valitettavasti on paljon ihmisiä joita ei kiinnosta. Itse ainakin pyrin aina välttämään muiden tartuttamista enkä mene paikalle ellei ole aivan pakko. Moni virastoasiointi onnistuu netissäkin tai puhelimitse (esim. Verotoimisto, Kela, nettilääkäri, kirjaston kirjojen uusinta, ajanvaraus, laskut, jne.). Niitä vois ainakin suosia nyt ensisijaisesti ja kokoontua odotusauloihin vain jos aivan pakko. Usein se odottaminen on aivan turhaa, sama asia hoituisi netissä ilman jonotusta.

Kaupassakin voi käyttää lähimaksua esimerkiksi. Jne.

Voihan esim. karanteenissa olevalle koronapotilaalle tulla mikä tahansa tilanne joka vaatii akuuttia hoitoa:

Sydänkohtaus, aivoverenvuoto, avomurtuma, umpilisäkkeen tulehdus, silmävamma jne. jne.

Ja sehän tästä tilanteesta niin veemäisen tekeekin. Ja terveydenhuolto joutuu oikeasti k-seen tämän epidemian kanssa jos se laajenee.

Onko tämäkin täysin itsestäänselvä asia vasta nyt jollekulle tullut mieleen?

Ja juuri mm. tämän seikan takia olisi pitänyt estää KAIKIN MAHDOLLISIN KEINOIN viruksen tulo tänne.

Niin ei tehty.

Vierailija
32930/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa Italiassa edullista majoitusta viiden tähden hotelleissa hostellin hinnalla!

Vierailija
32931/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo irlantilainen WHO-tyyppi köhii aika pahan kuuloisesti.

Vierailija
32932/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähdössä pitkälle viikonlopulle Wieniin, haluatteko kysyä jotain?

Paljon alapeukutusta. Koronakauhua. Ei syytä huoleen, kävin jo Espanjassa ja Ranskassa, ja Wienin jälkeen olen lähdössä lomalle Sardiniaan. Otan lapsetkin mukaan.

Ota ihmeessä! Pitäkää nyt oikein kiva loma siellä! Käykää mahdollisimman monessa paikassa, niin lapsetkin näkee vieraita paikkoja. Nyt on varmaan halpoja hotellilomia tarjolla, niin viipykää vaikka pari viikkoa ylimääräistä. Mukavaa reissua!

Mitä sä olisit halunnut että sulle vastataan?

Vierailija
32933/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt erinomaisia osakekauppoja viimeisen viikon aikana.

Vierailija
32934/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon alapeukutusta. Koronakauhua. Ei syytä huoleen, kävin jo Espanjassa ja Ranskassa, ja Wienin jälkeen olen lähdössä lomalle Sardiniaan. Otan lapsetkin mukaan.

Tämä on aika Pekka ja susi -tapaus nyt. Mitäs sitten, kun tulee oikeasti jokin vakava sairaus, joka ei ole vain flunssa/influenssa? Mitäs sitten tehdään?

Korona on flunssa/influenssa, johon kuolee päivässä vähemmän ihmisiä kuin keuhkokuumeeseen.

Vierailija
32935/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saa Italiassa edullista majoitusta viiden tähden hotelleissa hostellin hinnalla!

Pelkästään Pohjois-Italiassa vai onko muuallakin halpaa? Kiinnostelisi kyllä.

Vierailija
32936/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kun on niin hankala suojautua tältä.

Itse voisin jäädä kotiin lasten kanssa. Mutta kun yritän puhua miehelle, se alkaa vaan analysoida tilannetta maailmalla ja Suomessa ja mitä olisi pitänyt tehdä, millanen tilanne olisi jos sitä tai tätä jne.

Se ei pysty ajatella tätä meidän perheen kannalta millään, suojautuu vaan tuon insinööriytensä taakse.

Ja mä joudun yksin käydä kaiken läpi tän perheen kannalta ja tehdä kaikki hankinnat ja päätökset, joudun vahtia hygienia-asiat ym. Tiedän että se ei voi olla töistä pois mutta voisi se edes ottaa jotain kantaa!

Kiitos ja anteeksi ot purkaus.

Mä niin ymmärrän sua. Mun mies sanoi, että katsotaan sitten, kun tulee hätätilanne, mutta minä haluan estää hätätilannetta.  Poikani on unohtanut käsidesin kotiin jo kolmatta päivää. Onneksi he pesevät käsiä kunnolla aina kun tulevat kotiin - sitä on tehty meillä aina - jopa ennen Koronaa. Nyt on lisääntynyt kännykän putsaaminen. Mieheni on ihana. Rauhallinen ja järkevä. Yritän siis tehdä kompromisseja. On tärkeä puhua, miten käyttäydytään, kun tulee vakava tilanne. Esimerkiksi ymmärrän, että mieheni ei voi jäädä töistä pois, kun Helsingissä on 10 tartuntaa, tai kun on kuollut muutama ikäihminen (toivottavasti sitä ei tapahdu!!!!), mutta en taas kuvittelisi, että hän jatkaa töissä, kun kuolee perusterveitä ihmisä. Tärkeä on keskustella, kuinka kauas kumpikin on valmis menemään toisen ja perheen vuoksi.  

Vierailija
32937/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä keskisuuressa yrityksessä, ja tänään pamahti intraan oikein isolla, että yrityksen kaikkien työntekijöiden matkustaminen pannaan jäihin toistaiseksi. Kielto koskee kotimaan ja ulkomaan matkoja.   Sama viesti tuli sähköpostilla koko henkilöstölle.

Ja mikäli joku perheen jäsen on ollut ulkomailla viimeisen kahden viikon sisään, pitää työntekijän siinä tapauksessa jäädä kotiin kahden viikon karanteeniin. Siis vaikka itse yrityksen työntekijänä ei olisi käynyt missään, mutta esim. mies olisi oman työnsä puolesta matkustanut, tulee minun siinä tapauksessa jäädä kahdeksi viikoksi kotiin varmuuden vuoksi.  

Siitä ei kyllä viestissä ollut mitään mainintaa, että juokseeko palkka, jos eristäytyisin tällaisessa tilanteessa kotiin. 

Näyttää vahvasti siltä, että korporaatiomaailma ottaa koronan paljon vakavammin kuin vaikkapa meidän johtavat viranomaiset ja poliitikot. 

Meilläkin kiellettiin työmatkat.

Onko tässä taas raha taustalla?.. Kela joutuu maksamaan tartunta päivärahaa, niin yritetään nämä karanteenit pitää niin minimissä kuin mahdollista.

Yritykset ymmärtäneet viruksen luonteen hyvin ja toimivat sen mukaan. Näin kuuluisi terveydenhuollonkin toimia.

Vierailija
32938/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei mitä toimia olette tehneet perheen sisäisessä hygieniassa ehkäisemään tartuntaa siinä tapauksessa, että yksi perheenjäsenistä sairastuisi. Täällä oli eilen joku laskelma, joka näytti miten paljon perheenjäsenet lisää omaa sairastumisriskiä. En tarkoita toimia mitä tehdä sitten kun joku perheenjäsenistä sairastuu, vaan toimia mitä tehdä ennakkoon. 

Siis samantyylisiä mitä ulkomailmaan liittyen on tyyliin, että vältä koskettelemasta pintoja, vältä pyyhkimästä naamaa, pese kädet ulkonta tultua... Onko jotain erityisiä samantyylisiä toimia. 

Esim. jos taloudessa 2 WC:tä, niin jaetaanko käyttö siten, että puolet käyttää vain toista ja toinen puoli toista, jolloin vältetään vessassa tapahtuva ristikontaminaatio näiden ryhmien välillä. Vältättekö yhteisillallisia? Olisiko järkevä puhdistaa talon sisäiset ovien kahvat vaikka päivittäin (tai useammin)? Painotatteko ruokalujen suhteen erityistä hygieenisyyttä... voi olla aika itsestäänselviä, mutta esim. että mehu ja maitopurkeista ei juoda suoraan, hilloja voita tms ei oteta omalla likaisella lusikalla. Maitoa kaadettaessa vältetään osuttamasta maitopurkkia lasinreunaan jos lasista on jo juotu... Vältättekö perheensisäistä koskettelua. Esim. lasten halaamista... ?

Mulla täällä kotosalla 2 es-jonnea, joiden käsienpesusta en mene takuuseen, enkä käsidesien käytöstä vaikka se olisikin vaivattomampaa pesuihin nähden 😀 siksipä desifioin ovien rivat ja wc:ssä pöntön vetimen ja samoin keittiössä kaappien ripoja jne. kun itse kotiudun töistä. Jos käyvät illan aikana jossain ulkosalla niin kotiin tullessa muistutan kyllä käsien pesusta joka tällöin toimiikin.

Meillä tapakasvatus alkoi jo hyvissä ajoin eli purkeista ja pulloista ei juoda kun lasit ovat sitä varten jne. Jos haluavat kärsäänsä kaivaa niin kaivavat omassa huoneessa, johon en itse mene kun vastaavat sen siisteydestä itse.

Meillä vähän tiukka linja mutta luotan, että haluavat astmaatikko äitinsä elävän 👍 miestä ei ole, joten ei stressiä sillä rintamalla.

Vierailija
32939/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jäät sinne.

Vierailija
32940/176779 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään Pohjois-Italiassa vai onko muuallakin halpaa? Kiinnostelisi kyllä.

Pohjoisessa saa huoneita puoli ilmaiseksi.

Ketju on lukittu.