Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Itse olen sairaanhoitaja, nyt äitiyslomalla. Puolisoni on myös sairaanhoitaja.
Olemme keskustelleet mitä sitten jos puoliso tuo koronan työpaikaltaan kotiin, realistinen ajatus on että jossain kohtaa joutuu hoitamaan koronapotilasta, kun tartuntoja nyt enemmän ollut.
Jos lehdessä uutisoidaan täällä olevan koronaa (vielä ei) niin linnottaudun vauvani kanssa kotiin enkä liiku mihinkään. En halua tartuttaa vauvaa, itseäni enkä muita ihmisiä.
Sen takia olemme nyt pikkuhiljaa keränneet kotivaraa jos tulee tilanne, että emme voi kotoa poistua.
Kotivaran hankkiminen nyt ei ole hölmöä. Vaikka ruoka yms ei loppuisikaan kaupoista, en ainakaan itse haluaisi mennä ehdoin tahdoin hankkimaan tartuntaa jos tauti leviää lisää suurista ihmisjoukoista.
Myös särkylääkettä voisi olla varulta. Apteekkiin hakeutuvat pahimpana pöpöaikaan kaikki kipeät.
Kotona kannattaa olla myös saippuat, pyykinpesuaineet. Vitamiinien syönnistä tuskin on haittaa.
Puhelimen desinfioin aina jos olen jossain kodin ulkopuolella asioinut, ja vaikka en olisikaan desinfioin silti.
Käsien pesua tehostettava ja kasvoihin koskemista likaisin käsin vältettävä.
Ulkomaille en lähtisi enkä lähde enkä vähintään kuukauteen näe ketään kuka on reissussa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nämä Suomen uudet koronatapaukset saavatkin sairastaa kotona? Sen verran lievää? Vai sairaalapaikat täynnä?
Joo ja saa käydä ulkona koiran kanssa ja tartuttaa muita koskemalla hissinappia ja ovenkahvoja. Ai että mä vihaan sitä Finnairin ja hallituksen ja THL toimintaa.
Tässä koronaan sairastuneen pitäisi olla niin fiksu, että käsidesin jälkeen laittaa kertakäyttöhanskat käteen. Tietysti ideaali olisi pysyä siellä sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 lisää koronaa suomessa Uudenmaalla. Mies ja lapsi.
Vanha juttu! Mutta kuoleekohan tuo vanha mies kun on riskiryhmässä ainakin isänsä perusteella.
Äh! Iänsä perustella siis! Ärsyttää tää puhelin kun kirjoittelee omiansa.
Voi juma! Ikänsä perusteella! Nyt menee hermo!!!
😂 Tiedän tunteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika yli 25 000 kommenttia täällä jo!
Veikkauksia, kauanko menee että Suomessa on enemmän tartuntoja kuin viestejä täällä?
Itse sanoisin että kuukauden kuluttua.
Samaa veikkaisin. Ensimmäiset hiihtolomalaiset ovat olleet jo viikon koulussa ja vanhempansa töissä. Huomenna palaa puoli Suomea arkeen. Tästä 3-4 viikkoa ja tilanne on räjähtänyt.
Niin?
Ja sitten jotkut heikot ja vanhat mahdollisesti sairasruvat vakavasti tai kuolettavasti.
Sekö on maailmanloppu ja kotivara nyt kaikille!!
Tiesitkö, että whon mukaan jokaisesta ryhmästä kuolee joitakin ihmisiä tähän tautiin. Siis lievästi sairastuneista osa kuolee ihan niinkuin vakavasti sairastuneistakin.
Lievät tapauksetkin sairastavat jopa pari viikkoa ja heilläkin keuhkokuumeesta toipumiseen voi mennä parikin viikkoa lisää siihen.
Jos moni sairastuu samaan aikaan voi työpaikoilla olla aika tiukat paikat kun terveitä työntekijöitä ei meinaa riittää.
Jo senkin takia olisi viisasta pyrkiä hidastamaan sairauden leviämistä väestössä.Hälläväliä asenne ei palvele ihmistä yksilönä eikä taatusti yhteiskuntaakaan.
Miten ihmeessä "lievästi sairastuneista" voisi osa kuolla? Jos heillä on keuhkokuume, niin eihän sitä enää voi lieväksi sanoa. Olen käsittänyt, että lievänä tämä tauti on kuin mikä tahansa hengitystieinfektio - kuumetta ja hengitystieoireita voi olla vain vähän tai sitten enemmän, mutta kuitenkin siinä rajoissa, ettei sairaalahoitoa tarvita, kuten ei vastaavissa taudeissa yleensäkään. Vakavammin sairastuneet saattavat sitten saada keuhkokuumeen.
Näin myös WHO:n mukaan:
"Common signs of infection include respiratory symptoms, fever, cough, shortness of breath and breathing difficulties. In more severe cases, infection can cause pneumonia, severe acute respiratory syndrome, kidney failure and even death."
Eikö ookkin outoa 🤷♀️ niin se kuitenkin tutkijoiden mukaan on.
En mäkään ollu ennen kuullut, että keuhkokuume on lievä juttu, mutta tässä taudissa lieviksi lasketaan kaikki tapaukset jotka ei tartte sairaalahoitoa.Siis minkä tutkijoiden? Kun WHO laskee pneumonian infektion vakavammaksi muodoksi.
Dr. Bruce Aylward sanoi sen whon videossa jossa esitteli CDCn tarjoamaa dataa. CDC:n tutkijoita ei eritelty mitenkään.
Kohta 34min
Sen Bill Gatesin tietokoneella tehdyn pandemiaennusteen mukaan Suomen kohdalla epidemia riehui kunnolla 4-5 kuukautta alusta. Eli huhti- toukokuussa tilanne pahimmillaan sen mukaan. Aika hyvin ennuste on pitänyt kutinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha juttu! Mutta kuoleekohan tuo vanha mies kun on riskiryhmässä ainakin isänsä perusteella.
Miten niin kuolee? Hehän ovat kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sikainfluenssahysterian aikaan, tulen todennäköisesti kuukausien jälkeen olemaan samaa mieltä kuin nytkin. Hysteria on täysin ylimitoitettua..
Jos Suomi jollain ihmeen kaupalla selviää tästä säikähdyksellä, niin olen silti sitä mieltä, että se mitä sinä sanot “hysteriaksi”, ei ollut ylimitoitettua.
Mulla on asunnossa palovakuutuskin, enkä joka vuosi tuskaile, että ihan turhaan ylimitoitin toimet: Otin palovakuutuksen “ihan turhaan”. Olen iloinen jos “turhaan vakuutin” talon palamisen varalta tai “turhaan varauduin” siihen, että tämä uusi koronavirus leviää ennustetun kaltaisesti.
Kotivakuutus nyt on käytännössä kaikilla. Se on yksi sopimus ja sitten maksellaan sitä automaattisesti, eikä mietitä sen enempää. Jos haluaisit tähän hysteriaan verrata, niin olisit täällä päivittäin kirjoittelemassa peloistasi, kuinka talosi varmasti tulee palamaan. Linkittäisit tutkimuksia, miten helposti talo syttyy palamaan ja miten kannattaa varautua, jos se talo kuitenkin palaa alta.
Mielestäni parempi vertaus olisi, jos olisin Australian pahimpien metsäpalojen aikaan päivittäin muistuttanut Australiassa, että ottakaa jo se palovakuutus, kun vielä voitte. Varsinkin kun niillä joilla ei olisi ollut palovakuutusta, olisivat vain todenneet “Ei talo ole ennenkään palanut, joten ei se nytkään pala”. Siinä tilanteessa olisin nähnyt ihan aiheelliseksi päivittäin valistaa ihmisiä.
Ja loput, että vuodessa syttyy Suomessa 12 000 - 15 000 tulipaloa, mutta niissä kuolee vaan n. 60 ihmistä, siis ihan vaan 0,4% kuolleisuus ja niissäkin yli 65-vuotiaiden aiheuttamien palojen osuus on suurin, et mitä te oikeen vauhkootte.
Ja noi on muuten ihan oikeaa tilastotietoa :D
No miten se hallitus voisi toimia, kun eivät itsekkään tiedä asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika yli 25 000 kommenttia täällä jo!
Veikkauksia, kauanko menee että Suomessa on enemmän tartuntoja kuin viestejä täällä?
Itse sanoisin että kuukauden kuluttua.
Samaa veikkaisin. Ensimmäiset hiihtolomalaiset ovat olleet jo viikon koulussa ja vanhempansa töissä. Huomenna palaa puoli Suomea arkeen. Tästä 3-4 viikkoa ja tilanne on räjähtänyt.
Niin?
Ja sitten jotkut heikot ja vanhat mahdollisesti sairasruvat vakavasti tai kuolettavasti.
Sekö on maailmanloppu ja kotivara nyt kaikille!!
Tiesitkö, että whon mukaan jokaisesta ryhmästä kuolee joitakin ihmisiä tähän tautiin. Siis lievästi sairastuneista osa kuolee ihan niinkuin vakavasti sairastuneistakin.
Lievät tapauksetkin sairastavat jopa pari viikkoa ja heilläkin keuhkokuumeesta toipumiseen voi mennä parikin viikkoa lisää siihen.
Jos moni sairastuu samaan aikaan voi työpaikoilla olla aika tiukat paikat kun terveitä työntekijöitä ei meinaa riittää.
Jo senkin takia olisi viisasta pyrkiä hidastamaan sairauden leviämistä väestössä.Hälläväliä asenne ei palvele ihmistä yksilönä eikä taatusti yhteiskuntaakaan.
Miten ihmeessä "lievästi sairastuneista" voisi osa kuolla? Jos heillä on keuhkokuume, niin eihän sitä enää voi lieväksi sanoa. Olen käsittänyt, että lievänä tämä tauti on kuin mikä tahansa hengitystieinfektio - kuumetta ja hengitystieoireita voi olla vain vähän tai sitten enemmän, mutta kuitenkin siinä rajoissa, ettei sairaalahoitoa tarvita, kuten ei vastaavissa taudeissa yleensäkään. Vakavammin sairastuneet saattavat sitten saada keuhkokuumeen.
Näin myös WHO:n mukaan:
"Common signs of infection include respiratory symptoms, fever, cough, shortness of breath and breathing difficulties. In more severe cases, infection can cause pneumonia, severe acute respiratory syndrome, kidney failure and even death."
Eikö ookkin outoa 🤷♀️ niin se kuitenkin tutkijoiden mukaan on.
En mäkään ollu ennen kuullut, että keuhkokuume on lievä juttu, mutta tässä taudissa lieviksi lasketaan kaikki tapaukset jotka ei tartte sairaalahoitoa.Siis minkä tutkijoiden? Kun WHO laskee pneumonian infektion vakavammaksi muodoksi.
Dr. Bruce Aylward sanoi sen whon videossa jossa esitteli CDCn tarjoamaa dataa. CDC:n tutkijoita ei eritelty mitenkään.
Kohta 34minSen Bill Gatesin tietokoneella tehdyn pandemiaennusteen mukaan Suomen kohdalla epidemia riehui kunnolla 4-5 kuukautta alusta. Eli huhti- toukokuussa tilanne pahimmillaan sen mukaan. Aika hyvin ennuste on pitänyt kutinsa.
Meinaatteko riehua täällä palstalla siihen asti? Apua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kuolee? Hehän ovat kotihoidossa.
Tila voi romahtaa yllättäen. Näinhän Kiinassakin kävi.
MikaK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku virustutkija (jos palstaltalöytyy) kertoa, että onko ihan normaalia, että tähän uuteen koronavirukseen, joka on muutamilta osiltaan erilainen kuin aiemmat koronavirukset, olisi itsestään ilmestynyt HIV:stä tunnettu ainesosa?
Tiedän tosiaan tämän olevan jo vähän kaukaa haettua ja epäilyt bioaseestaja tuomittu valeuutisiksi, mutta huomasitteko, että siinä torstaisessa eduskunnan koronakeskustelussa yksi kansanedustaja sanoi, ettei vielä tiedetä, onko se luonnossa syntynyt vai ihmisen tekemä.
Bioase valeuutinen? Se sotahistorian dosenttikin sanoi että kyllä tämä todennäköiseltä laboratoriotuotokselta näyttää.
Saisiko linkin aamuohjelmaan, en löytänyt?
Vierailija kirjoitti:
Siis tosi inhottava se mammattelu. Täällä palstalla kirjoittaa paljon miehiä. Myös paljon naisia, jotka eivät ole äitejä. Tuntuu että se mammattelu tulee miehiltä, joilla on huono itsetunto.
Totta. Itse olen 48v mies, lapseton ja insinööri. Olen normaalisti “jalat maassa”-tyyppi, mutta minusta tuli ns. “hysteerikko”, kun rupesin kunnolla ottamaan selvää mitä asiantuntijat Suomen ulkopuolella puhuvat.
En silti pidä itseäni hysteerisenä, mutta sen leiman sain, kun asiallisesti kritisoin THL:n ja Suomen hallituksen lausuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Olemme keskustelleet mitä sitten jos puoliso tuo koronan työpaikaltaan kotiin, realistinen ajatus on että jossain kohtaa joutuu hoitamaan koronapotilasta, kun tartuntoja nyt enemmän ollut.
Jos lehdessä uutisoidaan täällä olevan koronaa (vielä ei) niin linnottaudun vauvani kanssa kotiin enkä liiku mihinkään. En halua tartuttaa vauvaa, itseäni enkä muita ihmisiä.
Sen takia olemme nyt pikkuhiljaa keränneet kotivaraa jos tulee tilanne, että emme voi kotoa poistua.
Kotivaran hankkiminen nyt ei ole hölmöä. Vaikka ruoka yms ei loppuisikaan kaupoista, en ainakaan itse haluaisi mennä ehdoin tahdoin hankkimaan tartuntaa jos tauti leviää lisää suurista ihmisjoukoista.
Myös särkylääkettä voisi olla varulta. Apteekkiin hakeutuvat pahimpana pöpöaikaan kaikki kipeät.
Kotona kannattaa olla myös saippuat, pyykinpesuaineet. Vitamiinien syönnistä tuskin on haittaa.
Puhelimen desinfioin aina jos olen jossain kodin ulkopuolella asioinut, ja vaikka en olisikaan desinfioin silti.
Ulkomaille en lähtisi enkä lähde enkä vähintään kuukauteen näe ketään kuka on reissussa ollut.
Itse taas täällä HUS-alueella olen koittanut järjestää elämäni niin että seuraavat pari viikkoa pysyn kotona niin pitkälti kuin mahdollista, ja seuraan tilanteen kehitystä. Lapseni pysyy poissa päiväkodista toistaiseksi. Jos sairastumiset laantuvat, hieno juttu. Jos ei, olen ainakin pyrkinyt tekemään jotain.
Sairastuneita ei oteta sairaalaan, koska virus leviää aggressiivisesti. Toivottavasti eristetyt ymmärtävät pysyä kotonaan, ettei tarvitse hitsata ovea säppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUS:issa 2 uutta tartuntaa.
Ks. Yle.Toinen on koululainen, onkohan ehtiny koulussa tartuttaa jo jonkun toisenkin ☹️
Aivan varmasti ja koulun nimi pidetään taas visusti piilossa :D Kyllä on ihmeellistä toimintaa!
Niin. Ja koululta ei heru mitään ymmärrystä niin pitkään kunnes ongelma tunnustetaan päättäjien taholta. Espoossa lasten kouluun palasi hiihtoloman jälkeen lapset suoraan Italiasta, mutta ei mitään karanteenia ja opettajan asenne on, että korona on "vain tavallinen flunssa" eikä oikeuta lapsia pysymään kotona varulta. Jos edes tähän olisi jotain ohjeita, että riskialueilta palaavat voisi jäädä kotikaranteeniin. Ahdistavaa vain odottaa milloin noi Italian matkaajat alkaa tartuttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että käsien pesu hirveästi estää tartunnalta. Hoitavia lääkäreitä sairastunut työssä, jotka varmasti käsiään pesevät ja suojaimia käyttävät.
Auttaa se jonkin verran. Parempi pestä käsiä kuin olla pesemättä. Lääkäreillä on tutkitusti melko huono käsihygienia. Ja jos ajatellaan tämän olevan vähän kuin influenssaa, niin moni saattaa pitää suojautumista vähän hysteerisenä jne.
No just siksihän se Marinin ja kumppanien hokema combo peskää käsiä, mutta normi-influenssa on kyllä vaarallisempi olikin niin typerä.
Miksi Marin ei voinut sanoa, että taudista ei tiedetä vielä juuri mitään ja siksi on tärkeää että jokainen suhtautuu tähän vakavasti eikä ainakaan tuudittaudu kuvittelemaan kyseessä olevan jokin tavis flunssa? Miksi Marin ei voinut ottaa asiaan avointa ja rehellistä linjaa, joka olisi luonut turvallisuutta kun ihmiset olisi ymmärtäneet ettei tämän kanssa parane nyt spedeillä?
Vierailija kirjoitti:
Tähän itse lisäsin vielä apteekista nesteytysjauheen, koska jos sairastuukin itse lievästi kaikesta huolimatta, voi ruokahalu mennä ja syöminen olla hankalaa. Pysyy ainakin parempi vointi jos pystyy juomaan esim floridralia, vaikkei ripulia tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä tosiasioiden kieltäjät ja naureskelijat hiljene viimeistään silloin, kun Monosen auto alkaa käydä omassa rapussa lähes päivittäin.
No niin, palataanpa taas sieltä mielikuvitusmaailmasta tosiasioiden äärelle. Tällä hetkellä 7,5 miljardin ihmisen maapallolla on todettuja tapauksia:
86 986
kuolleita:
2 979
Palataan taas tosiasioiden äärelle.
Sillä ei ole väliä millaiset lukemat ovat nyt, vaan millaiset lukemat tulee (mahdollisesti) olemaan.
Eikö ihmiset ymmärrä että tämän viruksen ahdistavimpia piirteitä on, että se leviää kulovalkean tavoin, mahdollisuudet mutatoitua vieläkin kuollettavammaksi rutoksi on suuri ja jo parantuneet voivat sairastua uudelleen.
Joidenkin tutkijoiden mukaan jopa yli puolet maailman väestöstä tulee sairastumaan koronaan.
Palaa itse mielikuvitusmaailmasta. Tai ehkä hyvä psyykeellesi pysyä siellä hattaramaassa kuitenkin. ;)
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kiinan tartuntaluvut nousevat taas? Kaksinkertaiset toissapäivästä?
Ei sentään. Uusia tapauksia Kiinassa tänään 573. Ja nousua tulee jatkuvasti, kun uusia saadaan testattua. Iranissa taas on kaksinkertaistunut vuorokaudessa ja Saksassa ollaan lähellä kaksinkertastumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo bioase on varmaan foliojuttuja, toisaalta mitäpäs merkitystä sillä olisi enää taudin hallintaan ottamiselle, olipa totta tai ei.
Noin minäkin ajattelin, että en jaksa oikein uskoa, kunnes tutustuin näihin väitteisiin paremmin. Varmoja todisteita ei ole ja tuskin koskaan saadaankaan, ellei Kiina salli asian selvittämistä Wuhanissa. Mutta sen perusteella mitä tiedän, uskoisin että 80%-90% varmuudella Wuhanin bioaselabrassa tapahtui vahinko. Laitoksen puutteellisia turvatoimia on kritisoitu ja siellä jalostetaan koronavirusta, joka on hyvin samatyyppinen kun nyt tautia aiheuttava. Liikaa aihetodisteita kehitteillä olevan bioaseen puolesta, jotta voisin uskoa “toriteoriaan”.
Ihmettelen suuresti, miksi tätä myyttiä on yläpeukutettu ahkerasti.
Ensinnäkään kyseessä ei ole bioaselaboratorio, vaan yliopistollinen eli siiviilisektorin virustutkimuslaitos. Jotaikin väitteitä siihen liittyen, että virus olisi voinut karata sieltä vahingossa on esitetty, mutta nekään eivät edusta asiantuntijoiden valtavirran näkemystä.
Lisää perusteita lähdeviitteineen miksi väitteesi on luuloa, löytyy esim. wikipedian aihetta käsittelevästä artikkelista:
The Institute was rumored as a source for the 2019–20 coronavirus outbreak as
a result of allegations of bioweapon research,[12][13] which was debunked as a conspiracy theory by The Washington Post in a piece titled: "Experts debunk fringe theory linking China’s coronavirus to weapons research".[5][12] The Post cited U.S. experts who explained why the Institute was not suitable for bioweapon research, that most countries had abandoned bioweapons as fruitless, and that there was no evidence that the virus was genetically engineered.[5][12] In February 2020, The Financial Times reported from virus expert and global lead coronavirus investigator, Trevor Bradford, who said that "The evidence we have is that the mutations [in the virus] are completely consistent with natural evolution".[14]
During January and February 2020, the Institute was subject to further conspiracy theories, and concerns that it was the source of the outbreak through accidental leakage,[15] which it publicly refuted.[16] Members of the Institute's research teams were also subject to various conspiracy theories,[17][18] including Shi, who made various public statements defending the Institute.[19] While Ebright refuted several of conspiracy theories regarding the WIV, he told BBC China that this did not represent the possibility of the virus being "completely ruled out" from entering the population due to a laboratory accident.[15]
Ok boomer