Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
24581/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutaatio voi olla hyvä asia kirjoitti:

Itseäni kiinnostaa nyt tämä mutaatio. Täytyy etsiä siitä lisää tietoa, koska se on ratkaisevaa Euroopan kannalta...

Onko? Kiinasta pääsee edelleen Suomeen ja muualle tuomaan sitä alkuperäistä.

Ja etelä-koreasta. Vai liekö heilläkin jo jokin oma mutaatio kun tartuntoja tulee ihan tuhotonta vauhtia. No, meillä Suomessa on kohta kaikki variaatiot koska kenenkään liikkumista ei vaan voi rajoittaa.

Vierailija
24582/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Hölmöä luottamista. Esim Englannissa oli lavantauti-Mary, joka oli superlevittäjä. Se pääsi sairaalan jälkeen vapaaksi, sitä vastaan, että lupaa olla menemättä enää keittiötyöhön.

Hän oli muutaman vuoden pyykkärinä, mutta meni sitten salaa keittiöön väärällä nimellä. Tartutteli taas. Lopulta jäi kiinni ja oli loppuikänsä kaltereiden takana.[/quote]

a) Hän oli irlantilainen.

b) Hän eli Amerikassa, ei Englannissa.

c) Hän itse oli oireeton, eikä tautia tai sen leviämistä tunnettu.

d) Hän ei ollut loppuikäänsä kaltereiden takana, vaan Riversiden sairaalassa, jossa hän sai mm. työskennellä sairaalan laboratoriossa.  Hän halvaantui vuonna 1932 ja kuoli myöhemmin keuhkokuumeeseen 69-vuotiaana samassa Riversiden sairaalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24583/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi erikoista ”kirvelyä” keuhkojen kohdalla. Ymmärtääkö joku mitä tarkoitan tällä?

Mulla oli tuota lokakuussa ja kesti monta viikkoa. Karmea kurkkukipu taudin aluksi, siis aivan järkyttävä, mutta nielunviljely puhdas. Kuumeinen olo keuhkojen kohdalla, mutta mitattaessa ei kuumetta, vaan tosi alhainen lämpö. Solisluiden alla särkyä etenkin öisin. Joka yö tuntui siltä, ettei enää herää. Outo sydämen syke. Tätä oli muillakin, mutta keltään ei lääkärissä löytynyt mitään. Käsiä pyöriteltiin ja reseptiksi lepoa ja buranaa. Asun Rovaniemellä ja mietitytti myöhemmin, kun kiinalaisnaisen koronatartunnasta tiedotettiin.

Mulla on ollut monena vuonna tuollainen tauti. Levolla mennyt ohi lopulta.

Vierailija
24584/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitustiedon foorumeilla on mielestäni tällä hetkellä fiksuimman oloisimmat kommentoijat, etenkin Petteri nimimerkin kommentit ovat timanttia:

https://www.sijoitustieto.fi/comment/32649#comment-32649

Vierailija
24585/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutaatio voi olla hyvä asia kirjoitti:

Itseäni kiinnostaa nyt tämä mutaatio. Täytyy etsiä siitä lisää tietoa, koska se on ratkaisevaa Euroopan kannalta...

Onko? Kiinasta pääsee edelleen Suomeen ja muualle tuomaan sitä alkuperäistä.

Ja etelä-koreasta. Vai liekö heilläkin jo jokin oma mutaatio kun tartuntoja tulee ihan tuhotonta vauhtia. No, meillä Suomessa on kohta kaikki variaatiot koska kenenkään liikkumista ei vaan voi rajoittaa.

Voi olla, että se on lopulta mutantti-ninja-kilpikonna, joka koituu kohtaloksi.

Vierailija
24586/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös kirjoitti:

Mulla myös ollut kk sisällä kurkku aamuisin kipeä, sydämen lisälyöntejä ja muljahteluja, tarve välillä vetää syvälle henkeä ja lievää päänsärkyä ja kuivaa yskää. Vointi ollut tähän mennesssä koko ajan silti jees.

Minulla myös. Mutta tätä on ollut aikaisemminkin. Teininä kun HIV keksittiin. Kun pelkäsin kun isäni sairasti terminaalivaiheen syöpää. Ukrainan kriisin aikaan. Jne. Ahdistuneisuushäiriö aiheuttaa noita oireita myös. 

https://www.vastaamo.fi/ahdistus/

Vierailija
24587/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä luottamista. Esim Englannissa oli lavantauti-Mary, joka oli superlevittäjä. Se pääsi sairaalan jälkeen vapaaksi, sitä vastaan, että lupaa olla menemättä enää keittiötyöhön.

Hän oli muutaman vuoden pyykkärinä, mutta meni sitten salaa keittiöön väärällä nimellä. Tartutteli taas. Lopulta jäi kiinni ja oli loppuikänsä kaltereiden takana.

a) Hän oli irlantilainen.

b) Hän eli Amerikassa, ei Englannissa.

c) Hän itse oli oireeton, eikä tautia tai sen leviämistä tunnettu.

d) Hän ei ollut loppuikäänsä kaltereiden takana, vaan Riversiden sairaalassa, jossa hän sai mm. työskennellä sairaalan laboratoriossa.  Hän halvaantui vuonna 1932 ja kuoli myöhemmin keuhkokuumeeseen 69-vuotiaana samassa Riversiden sairaalassa.

"kuoli myöhemmin keuhkokuumeeseen" - sattumaako? Koronaa jo silloin?

Vierailija
24588/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi erikoista ”kirvelyä” keuhkojen kohdalla. Ymmärtääkö joku mitä tarkoitan tällä?

Mulla oli tuota lokakuussa ja kesti monta viikkoa. Karmea kurkkukipu taudin aluksi, siis aivan järkyttävä, mutta nielunviljely puhdas. Kuumeinen olo keuhkojen kohdalla, mutta mitattaessa ei kuumetta, vaan tosi alhainen lämpö. Solisluiden alla särkyä etenkin öisin. Joka yö tuntui siltä, ettei enää herää. Outo sydämen syke. Tätä oli muillakin, mutta keltään ei lääkärissä löytynyt mitään. Käsiä pyöriteltiin ja reseptiksi lepoa ja buranaa. Asun Rovaniemellä ja mietitytti myöhemmin, kun kiinalaisnaisen koronatartunnasta tiedotettiin.

Hyvällä ystävällä on just samat oireet plus huimaa tai oikeammin olo tuntuu kuulemma siltä kuin olisi kunnon humalassa eli näkee kahtena/kolmena/sumeana. Ei ole kuumetta, ennemmin alilämpöä eikä yskää mutta hengästyy ihan vaan jutellessa. Lääkäri antoi jonkun tymäkän antibioottikuurin ja sanoi ettei ainakaan ole influenssa. Koronasta ei puhunut mitään.

Asuu pk-seudulla ja on asiakaspalvelutehtävissä. Sairaslomalla toki nyt.

Vierailija
24589/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän täytyy uskoa kun Sanna sanoi että Suomi varustautunut hyvin ja Katri sanoo että käsiä pitää pestä. Se on totta että todella hyvin käsiä pestä. Saiputtan kanssa. Et sikäli turvallinen olo. Kuolleisuuskin vain 0.3 että ei mitään hätää.

Vierailija
24590/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että panikoituja ja hysteerikot eivä ajattele asiaa pitkällä aikavälillä ja analyyttisesti. He reagoivat äkilliseen uutiseen ja panikoituvat.

Jaa. Minua nimiteltiin jossain ketjun alkupäässä (tammi-helmikuun vaihde) sekä hysteeriseksi että panikoivaksikin kun totesin että on parasta tsekata kotivara ja varautua siihen että tauti jyllää pian Euroopassa/suomessa. Itse olen varautunut nyt nämä viikot sen mitä tällaista varten voi varautua, seurannut ulkomaalaisia uutisia ja edelleenkään en ole paniikissa tai hysteerinen. Tämä etenee ihan just niin kuin pystyi päättelemään jo tammikuussa, hieman vaan nopeammin kuin mitä aluksi veikkasin. Ainoa mihin ei voinut varautua on tämä suomalaispoliitikkojen täydellinen denial-tila sekä suomalaisviranomaisten vähättely siitä kuinka monilla tavoilla ja herkästi tauti todellisuudessa tarttuu. Lukuisia kertoja on uutisoitu kuinka oireeton on tartuttanut muita, mutta viimeksi eilen HUSin lääkärit kertoi kuinka "oireeton ei tartuta" ja siksi kumpikaan nyt varmistuneista ei vaan ole voinut altistaa kuin yhden kaksi ihmistä.

Minua suorastaan järkyttää poliitikkojen ja viranomaisten välinpitämättömyys. Luulisi, että ihmishenkien ja varsinkin oman maan kansalaisten suojelemiseksi tehtäisiin kaikki mahdollinen, mutta eipä kuule julkishallinnon edustajien suusta muuta kuin diibadaabaa jos edes sitä. Toivottavasti mahdollisimman moni ministeri ja THL:n johtava vätys saisi tartunnan. Ehkä sitten seuraavalla kerralla eliittikin jaksaisi panostaa epidemian leviämisen estämiseen.

Viranomaisten suhtautuminen ihmetyttää minuakin. Eilen törmäsin uutiseen, jossa viranomaiset naureskelivat kuinka nyt suuri joukko suomalaisia kuvittelee saaneensa koronaviruksen. Miksi ihmeessä heitä täytyy pilkata? Ja vielä virkamiesten taholta.

Sain itsekin eilen yllättäen hyvin voimakkaita influenssaoireita, vaikka olen ottanut rokotteen. Ja oirelu jatkuu lihaskipuina, kuumeena ja kuivana yskänä.

Omassa tilanteessani eniten ihmetyttää se, että lemmikkilintuja alkoivat pelkäämään minua 3 päivää sitten. Sellaista ei ole ennen tapahtunut vaikka olen ennenkin ollut sairaana.

Linnut huomaavat herkästi sellaisia asioita joita ihmiset eivät huomaa. Se on tunnettua että ne välttelevät sairaita lintuja jo silloin kun sairaus ei näy päällepäin. Mutta minä en ole lintu, eivätkä ne minun sairauksiani ole ennen säikkyneet.

Pitäisiköhän tässä nyt sovittaa foliohattua minulle vai mun linnuille 😲

Soita terveysasemalle ja kysy, mitä neuvovat. Kerro sitten tänne.

En itse ehkä kertoisi tuota lintu juttua ollenkaan. Voi olla että ohjaisivat terveysasemalla ihan muualle kuin laboratorioon. Tosin ei sekään ole aina huono asia, mutta....

Ehkä suhtautuminen voisi olla erilainen jos ottaisi ne panikoivat linnut mukaan vastaanotolle 😷

Vierailija
24591/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaupassa-kaynti-on-kielletty-mutta-…

MTVUutiset kertoi eilen miten kotikaranteeni toimii käytännössä Suomessa.

Perheenjäsenet elävät normaalia elämää

Karanteenissa oleva ei saa juuri poistua kotoa, eikä olla yhteydessä muihin ihmisiin. Poikkeuksen muodostavat perheenjäsenet. Perhe voi elää normaalia elämää ja asua karanteenissa olevan ihmisen kanssa samassa taloudessa. 

Tämä johtuu siitä, että karanteeni koskee vain altistunutta. Perheenjäsenet eivät ole karanteenissa, jos he eivät ole itse olleet lähikontaktissa koronavirukseen sairastuneeseen.

Kumpulainen perustelee käytäntöä sillä, että altistunut on vasta mahdollinen taudin kantaja, mutta ei välttämättä sairastu lainkaan. Siksi koko perheen elämää ei ole tarpeen rajoittaa.

Tilanne muuttuu, jos altistunut todella sairastuu. Sen jälkeen myös hänen perheenjäsenistään tulee altistuneita ja heidät määrätään karanteeniin. Kumpulainen arvioi, että ihmiset saattavat todellisuudessa ottaa etäisyyttä potentiaaliseen taudin kantajaan jo aiemmin.

– Veikkaan, että moni tekee siinä kohtaa jonkun ratkaisun. 

Vierailija
24592/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää muuten katsomassa ketjua "Jos joutuisit Koronan takia kotiarestin niin malttaisitko pysyä 14 päivää kotona".

Ei tule kotikaranteenit onnistumaan Suomessa. Yksi aikoo silti lähteä ulkoilemaan, toinen kauppaan ja jotkut ei aio ollenkaan pysyä kotona...

Millä perusteella se ulkoilu pitäisi kieltää?

Mikäs karanteeni se on, missä ulkoillaan?

Mutta noin muuten, ei kannata ihmetellä, mikseivät viranomaiset "tee mitään". Eihän minkään tekemisestä olisi mitään hyötyä, kun käskyjä ei kuitenkaan noudatettaisi "voin mä vähän käydä ulkoilemassa, kaupassa ja kaverilla" sen enempää kuin suosituksiakaan (yskimis- ja käsihygienia on useimmilla retuperällä).

Karanteenissa eristetään muista ihmisistä ja mahdollisesti eläimistä. Kyllä karanteenissa saa ulkoilla esimerkiksi omalla pihalla, kunhan se ei aseta muita ihmisiä kontaktivaaraan.

ei mitään ongelmaa kotona karanteenissa. Asun kerrostalossa hgissä ja aivan varmasti ulkoilen kotimaastossa ja ff3p löytyy jos kauppaan asiaa. Eri asia jos on jo henkitoreissa.

Vierailija
24593/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun karanteeni on käynnissä, terveydenhuolto ottaa ihmiseen yhteyttä päivittäin ja tarkkailee tämän vointia kahden viikon ajan. Tuona aikana ei periaatteessa saa poistua kotoa, mutta käytännössä ohjeistus on oireettomille ihmisille löysempi.

Infektioylilääkäri Markku Broas Lapin sairaanhoitopiiristä sanoo, että esimerkiksi koiraa voi käyttää ulkona, kunhan varmistuu siitä, ettei ole yhteydessä muihin ihmisiin. 

– Ei se (karanteeni) tarkoita sitä, että pitäisi olla ihan lukkojen takana. 

Kaupassa tai apteekissa altistunut ei saa käydä. Tavoitteena on, että lähipiiri pystyy toimittamaan ihmiselle esimerkiksi ruokaa ja lääkkeitä. Jos se ei onnistu, ammattilaiset tarjoavat hänelle apua kotiin, sanoo Tuija Kumpulainen. 

– Yhteiskunnan turvaverkko huolehtii siitä, että sinne saadaan se, mitä elämässä välttämättä tarvitaan. 

Kumpulaisen mukaan myös ruoankuljetuspalveluita voi käyttää. Silloin vain pitää pyytää kuljettajaa jättämään ruokapaketti oven taakse.

Karanteenia ei valvota, vaan se perustuu luottamukseen. Kun ihmistä pyydetään pysymään kotona, hänen myös uskotaan pysyvän kotona. 

Vierailija
24594/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää muuten katsomassa ketjua "Jos joutuisit Koronan takia kotiarestin niin malttaisitko pysyä 14 päivää kotona".

Ei tule kotikaranteenit onnistumaan Suomessa. Yksi aikoo silti lähteä ulkoilemaan, toinen kauppaan ja jotkut ei aio ollenkaan pysyä kotona...

Mutta noin muuten, ei kannata ihmetellä, mikseivät viranomaiset "tee mitään". Eihän minkään tekemisestä olisi mitään hyötyä, kun käskyjä ei kuitenkaan noudatettaisi "voin mä vähän käydä ulkoilemassa, kaupassa ja kaverilla" sen enempää kuin suosituksiakaan (yskimis- ja käsihygienia on useimmilla retuperällä).

Karanteenissa eristetään muista ihmisistä ja mahdollisesti eläimistä. Kyllä karanteenissa saa ulkoilla esimerkiksi omalla pihalla, kunhan se ei aseta muita ihmisiä kontaktivaaraan.

Kaupassa käydessä pitäisi ehdottomasti käyttää naamamaskia. Kiinassa kotikaranteeniin asetetuissa perheistä yksi perheenjäsen saa kerran viikossa käydä kaupassa naamamaskilla suojattuna.

Naurattaa jo ajatuskin, että törmäisin tuossa naapuri-Salessa maskinaamaan.

Vierailija
24595/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautuja kirjoitti:

Ihan piruillessanikin tuolle thl:n alapeukuttajalle:

perheen

- lääkkeet check

- ruokavara check

- vitamiinit check

- desinfektio- ja siivousaineet check

- vessapaperi check

- suojamaskit 3 taso, suojakäsineet check

- tilanteen seuraaminen ja henkinen valmistautuminen check

Citymarketista oli muuten käsidesi loppu (apteekissa oli vielä) ja hernekeitto vähissä. Teen empiiristä seurantaa.

Sama, just tulin citarista. Käsidesiä oli, mut wc-paperipinoilla, säilyketölkkihyllyissä, makaronihyllyillä ja näkkärihyllyillä oli isoja tyhjiä kohtia. Ennen ei ole ollut.

Vierailija
24596/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

21.2. Lombardiassa 16 koronatartuntaa. 29.2. lähes tuhat. Eurooppaan viikon sisällä levinneistä tartunnoista suurimmalla osalla yhteys Pohjois-Italiaan.

Virus tykkää vuoristoilmasta.

Kosteassa ja viileässä ilmassa virus elää huomattavasti pidempään (esim. pinnoilla), kun kuumissa olosuhteissa.

Näin on ja siksi viruskaudet ovat yleensä talviaikaan. Kesää kohti mennään ja tämäkin epidemia tulee laantumaan pikkuhiljaa.

Kalenterin mukaan kyllä, mutta ulos kun katsoo niin ennemminkin sieltä on vasta nyt se talvi tulossa pitkän syksyn jälkeen. Muutenkin maalis- ja huhtikuu on useinkin enempi talvi- kuin kevätkuukausia ja sitten se kevätkin venyy ja vanuu kuin syksy pitkälle kesäkuun puolelle.

Ei olisi mikään ihme vaikka kesän alku siirtyisi vieläkin pidemmälle kuin muutamana viime vuotena jolloin vielä jussinakin on ollut se max 10 astetta..

Ihan pikkasen tullut lunta tänään. Kunhan ei enempää tule.

Vierailija
24597/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän täytyy uskoa kun Sanna sanoi että Suomi varustautunut hyvin ja Katri sanoo että käsiä pitää pestä. Se on totta että todella hyvin käsiä pestä. Saiputtan kanssa. Et sikäli turvallinen olo. Kuolleisuuskin vain 0.3 että ei mitään hätää.

Miksi sanot saiputta? Kuulostaa äidin lässytykselle. Se on saippua. Saippua, ei saiputta.

Vierailija
24598/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnettu jalkapalloilija kuoli Iranissa, Hän oli hyväkuntoinen terve nuori nainen.

Elham Sheiki, kvinna, 23 år. Iran.

Sheikhi var en känd futsalspelare i Iran och spelare i landslaget. Hon smittades i staden i Qom och vårdades på sjukhus i tio dagar innan hon dog under onsdagen.

Vierailija
24599/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut monena vuonna tuollainen tauti. Levolla mennyt ohi lopulta.

Niin minullakin aikaisemmin. Edelleen hengästyttää ja se on outoa. Olen liikunnallinen eikä minulla ole ylipainoa. Jospa siitä jäi keuhkovaurio, en tiedä. YTHS teki nielunviljelyn, mutta keuhkokuvaa ei otettu.

Vierailija
24600/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa käydessä pitäisi ehdottomasti käyttää naamamaskia. Kiinassa kotikaranteeniin asetetuissa perheistä yksi perheenjäsen saa kerran viikossa käydä kaupassa naamamaskilla suojattuna.

Naurattaa jo ajatuskin, että törmäisin tuossa naapuri-Salessa maskinaamaan.

Silloin voi tervehtiä ystävällisesti vetämällä maskinaaman maskia noin puolimetriä irti naamasta ja sitten irroittamalla otteen, jolloin maski lävähtää napakasti takaisin paikoilleen. Tekee gutaa.

Ketju on lukittu.