Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
24601/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautuja kirjoitti:

Ihan piruillessanikin tuolle thl:n alapeukuttajalle:

perheen

- lääkkeet check

- ruokavara check

- vitamiinit check

- desinfektio- ja siivousaineet check

- vessapaperi check

- suojamaskit 3 taso, suojakäsineet check

- tilanteen seuraaminen ja henkinen valmistautuminen check

Citymarketista oli muuten käsidesi loppu (apteekissa oli vielä) ja hernekeitto vähissä. Teen empiiristä seurantaa.

Sama, just tulin citarista. Käsidesiä oli, mut wc-paperipinoilla, säilyketölkkihyllyissä, makaronihyllyillä ja näkkärihyllyillä oli isoja tyhjiä kohtia. Ennen ei ole ollut.

Minun toiseksi lähin k supermarket tavaraa hyllyt täynnä ja oli myös asiakkaita. Löytyi vielä eilen säästäristä LV käsidesiä. Varauduttu on myös ruoan osalta. Mitään toluja en halua huusholliin. Neon amisept desinfiointiin kännykkä.hantaakit jne

Vierailija
24602/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että panikoituja ja hysteerikot eivä ajattele asiaa pitkällä aikavälillä ja analyyttisesti. He reagoivat äkilliseen uutiseen ja panikoituvat.

Jaa. Minua nimiteltiin jossain ketjun alkupäässä (tammi-helmikuun vaihde) sekä hysteeriseksi että panikoivaksikin kun totesin että on parasta tsekata kotivara ja varautua siihen että tauti jyllää pian Euroopassa/suomessa. Itse olen varautunut nyt nämä viikot sen mitä tällaista varten voi varautua, seurannut ulkomaalaisia uutisia ja edelleenkään en ole paniikissa tai hysteerinen. Tämä etenee ihan just niin kuin pystyi päättelemään jo tammikuussa, hieman vaan nopeammin kuin mitä aluksi veikkasin. Ainoa mihin ei voinut varautua on tämä suomalaispoliitikkojen täydellinen denial-tila sekä suomalaisviranomaisten vähättely siitä kuinka monilla tavoilla ja herkästi tauti todellisuudessa tarttuu. Lukuisia kertoja on uutisoitu kuinka oireeton on tartuttanut muita, mutta viimeksi eilen HUSin lääkärit kertoi kuinka "oireeton ei tartuta" ja siksi kumpikaan nyt varmistuneista ei vaan ole voinut altistaa kuin yhden kaksi ihmistä.

Minua suorastaan järkyttää poliitikkojen ja viranomaisten välinpitämättömyys. Luulisi, että ihmishenkien ja varsinkin oman maan kansalaisten suojelemiseksi tehtäisiin kaikki mahdollinen, mutta eipä kuule julkishallinnon edustajien suusta muuta kuin diibadaabaa jos edes sitä. Toivottavasti mahdollisimman moni ministeri ja THL:n johtava vätys saisi tartunnan. Ehkä sitten seuraavalla kerralla eliittikin jaksaisi panostaa epidemian leviämisen estämiseen.

Viranomaisten suhtautuminen ihmetyttää minuakin. Eilen törmäsin uutiseen, jossa viranomaiset naureskelivat kuinka nyt suuri joukko suomalaisia kuvittelee saaneensa koronaviruksen. Miksi ihmeessä heitä täytyy pilkata? Ja vielä virkamiesten taholta.

Sain itsekin eilen yllättäen hyvin voimakkaita influenssaoireita, vaikka olen ottanut rokotteen. Ja oirelu jatkuu lihaskipuina, kuumeena ja kuivana yskänä.

Omassa tilanteessani eniten ihmetyttää se, että lemmikkilintuja alkoivat pelkäämään minua 3 päivää sitten. Sellaista ei ole ennen tapahtunut vaikka olen ennenkin ollut sairaana.

Linnut huomaavat herkästi sellaisia asioita joita ihmiset eivät huomaa. Se on tunnettua että ne välttelevät sairaita lintuja jo silloin kun sairaus ei näy päällepäin. Mutta minä en ole lintu, eivätkä ne minun sairauksiani ole ennen säikkyneet.

Pitäisiköhän tässä nyt sovittaa foliohattua minulle vai mun linnuille 😲

Parempi olisi varoa nyt niitä lemmikkilintuja, se tästä vielä puuttuisi että korona hyppäisi lintuihin, sitten ollaan taatusti ksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24603/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää muuten katsomassa ketjua "Jos joutuisit Koronan takia kotiarestin niin malttaisitko pysyä 14 päivää kotona".

Ei tule kotikaranteenit onnistumaan Suomessa. Yksi aikoo silti lähteä ulkoilemaan, toinen kauppaan ja jotkut ei aio ollenkaan pysyä kotona...

Millä perusteella se ulkoilu pitäisi kieltää?

Mikäs karanteeni se on, missä ulkoillaan?

Mutta noin muuten, ei kannata ihmetellä, mikseivät viranomaiset "tee mitään". Eihän minkään tekemisestä olisi mitään hyötyä, kun käskyjä ei kuitenkaan noudatettaisi "voin mä vähän käydä ulkoilemassa, kaupassa ja kaverilla" sen enempää kuin suosituksiakaan (yskimis- ja käsihygienia on useimmilla retuperällä).

Tottakai täytyy ulkoilla ja joku tulee vastaan niin sanon etyä mulla on korona. Menen metsään ulkoilemaan.

Karanteenissa eristetään muista ihmisistä ja mahdollisesti eläimistä. Kyllä karanteenissa saa ulkoilla esimerkiksi omalla pihalla, kunhan se ei aseta muita ihmisiä kontaktivaaraan.

Kaupassa käydessä pitäisi ehdottomasti käyttää naamamaskia. Kiinassa kotikaranteeniin asetetuissa perheistä yksi perheenjäsen saa kerran viikossa käydä kaupassa naamamaskilla suojattuna.

Naurattaa jo ajatuskin, että törmäisin tuossa naapuri-Salessa maskinaamaan.

Silloin voi tervehtiä ystävällisesti vetämällä maskinaaman maskia noin puolimetriä irti naamasta ja sitten irroittamalla otteen, jolloin maski lävähtää napakasti takaisin paikoilleen. Tekee gutaa.

Vierailija
24604/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin ekan kantasuomalaisen maskissa! Paikkana: Malmi, Helsinki. Käsidesi on loppu täällä joka kaupasta, kaikkea muuta on.

Vierailija
24605/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun karanteeni on käynnissä, terveydenhuolto ottaa ihmiseen yhteyttä päivittäin ja tarkkailee tämän vointia kahden viikon ajan. Tuona aikana ei periaatteessa saa poistua kotoa, mutta käytännössä ohjeistus on oireettomille ihmisille löysempi.

Infektioylilääkäri Markku Broas Lapin sairaanhoitopiiristä sanoo, että esimerkiksi koiraa voi käyttää ulkona, kunhan varmistuu siitä, ettei ole yhteydessä muihin ihmisiin. 

– Ei se (karanteeni) tarkoita sitä, että pitäisi olla ihan lukkojen takana. 

Kaupassa tai apteekissa altistunut ei saa käydä. Tavoitteena on, että lähipiiri pystyy toimittamaan ihmiselle esimerkiksi ruokaa ja lääkkeitä. Jos se ei onnistu, ammattilaiset tarjoavat hänelle apua kotiin, sanoo Tuija Kumpulainen. 

– Yhteiskunnan turvaverkko huolehtii siitä, että sinne saadaan se, mitä elämässä välttämättä tarvitaan. 

Kumpulaisen mukaan myös ruoankuljetuspalveluita voi käyttää. Silloin vain pitää pyytää kuljettajaa jättämään ruokapaketti oven taakse.

Karanteenia ei valvota, vaan se perustuu luottamukseen. Kun ihmistä pyydetään pysymään kotona, hänen myös uskotaan pysyvän kotona. 

se nyt on ilman muuta srlvää ettei vieraita kotiin ei ketään jos korona ja asuu yksin. Eikä itse lähde liiteleen busseihin jne.

Vierailija
24606/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää muuten katsomassa ketjua "Jos joutuisit Koronan takia kotiarestin niin malttaisitko pysyä 14 päivää kotona".

Ei tule kotikaranteenit onnistumaan Suomessa. Yksi aikoo silti lähteä ulkoilemaan, toinen kauppaan ja jotkut ei aio ollenkaan pysyä kotona...

Mutta noin muuten, ei kannata ihmetellä, mikseivät viranomaiset "tee mitään". Eihän minkään tekemisestä olisi mitään hyötyä, kun käskyjä ei kuitenkaan noudatettaisi "voin mä vähän käydä ulkoilemassa, kaupassa ja kaverilla" sen enempää kuin suosituksiakaan (yskimis- ja käsihygienia on useimmilla retuperällä).

Tottakai täytyy ulkoilla ja joku tulee vastaan niin sanon etyä mulla on korona. Menen metsään ulkoilemaan.

Karanteenissa eristetään muista ihmisistä ja mahdollisesti eläimistä. Kyllä karanteenissa saa ulkoilla esimerkiksi omalla pihalla, kunhan se ei aseta muita ihmisiä kontaktivaaraan.

Kaupassa käydessä pitäisi ehdottomasti käyttää naamamaskia. Kiinassa kotikaranteeniin asetetuissa perheistä yksi perheenjäsen saa kerran viikossa käydä kaupassa naamamaskilla suojattuna.

Silloin voi tervehtiä ystävällisesti vetämällä maskinaaman maskia noin puolimetriä irti naamasta ja sitten irroittamalla otteen, jolloin maski lävähtää napakasti takaisin paikoilleen. Tekee gutaa.

Jos Jonne sai huoneensa jo siivottua, niin kylppärissä riittää vielä pestävää. Hopi hopi!

Vierailija
24607/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautuja kirjoitti:

Ihan piruillessanikin tuolle thl:n alapeukuttajalle:

perheen

- lääkkeet check

- ruokavara check

- vitamiinit check

- desinfektio- ja siivousaineet check

- vessapaperi check

- suojamaskit 3 taso, suojakäsineet check

- tilanteen seuraaminen ja henkinen valmistautuminen check

Citymarketista oli muuten käsidesi loppu (apteekissa oli vielä) ja hernekeitto vähissä. Teen empiiristä seurantaa.

Sama, just tulin citarista. Käsidesiä oli, mut wc-paperipinoilla, säilyketölkkihyllyissä, makaronihyllyillä ja näkkärihyllyillä oli isoja tyhjiä kohtia. Ennen ei ole ollut.

Wc-paperin loppuminen johtuu lakoista.

Vierailija
24608/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Jonne sai huoneensa jo siivottua, niin kylppärissä riittää vielä pestävää. Hopi hopi!

Siittä Jonnee https://www.youtube.com/watch?v=HXOeBdq-W-E

Vierailija
24609/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi erikoista ”kirvelyä” keuhkojen kohdalla. Ymmärtääkö joku mitä tarkoitan tällä?

Mulla oli tuota lokakuussa ja kesti monta viikkoa. Karmea kurkkukipu taudin aluksi, siis aivan järkyttävä, mutta nielunviljely puhdas. Kuumeinen olo keuhkojen kohdalla, mutta mitattaessa ei kuumetta, vaan tosi alhainen lämpö. Solisluiden alla särkyä etenkin öisin. Joka yö tuntui siltä, ettei enää herää. Outo sydämen syke. Tätä oli muillakin, mutta keltään ei lääkärissä löytynyt mitään. Käsiä pyöriteltiin ja reseptiksi lepoa ja buranaa. Asun Rovaniemellä ja mietitytti myöhemmin, kun kiinalaisnaisen koronatartunnasta tiedotettiin.

Mulla on ollut monena vuonna tuollainen tauti. Levolla mennyt ohi lopulta.

Niin minullakin aikaisemmin. Edelleen hengästyttää ja se on outoa. Olen liikunnallinen eikä minulla ole ylipainoa. Jospa siitä jäi keuhkovaurio, en tiedä. YTHS teki nielunviljelyn, mutta keuhkokuvaa ei otettu.

Minullakin on jo kuukauden jatkunut lievä hengenahdistus ja vähän yskittää, mutta luulen tämän johtuvan koronaviruksen aiheuttamasta stressistä.

Vierailija
24610/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi erikoista ”kirvelyä” keuhkojen kohdalla. Ymmärtääkö joku mitä tarkoitan tällä?

Mulla oli tuota lokakuussa ja kesti monta viikkoa. Karmea kurkkukipu taudin aluksi, siis aivan järkyttävä, mutta nielunviljely puhdas. Kuumeinen olo keuhkojen kohdalla, mutta mitattaessa ei kuumetta, vaan tosi alhainen lämpö. Solisluiden alla särkyä etenkin öisin. Joka yö tuntui siltä, ettei enää herää. Outo sydämen syke. Tätä oli muillakin, mutta keltään ei lääkärissä löytynyt mitään. Käsiä pyöriteltiin ja reseptiksi lepoa ja buranaa. Asun Rovaniemellä ja mietitytti myöhemmin, kun kiinalaisnaisen koronatartunnasta tiedotettiin.

Niin minullakin aikaisemmin. Edelleen hengästyttää ja se on outoa. Olen liikunnallinen eikä minulla ole ylipainoa. Jospa siitä jäi keuhkovaurio, en tiedä. YTHS teki nielunviljelyn, mutta keuhkokuvaa ei otettu.

Minullakin on jo kuukauden jatkunut lievä hengenahdistus ja vähän yskittää, mutta luulen tämän johtuvan koronaviruksen aiheuttamasta stressistä.

Veikkaan, että enemmmän ihmisiä kuolee Suomessa viruksen pähkäilyn aiheuttamaan stressiin kuin itse virukseen.

Vierailija
24611/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa toimiva keino karanteeniin ilman ovien kiinni naulaamista olisi naapurikyylien hyväksikäyttö. Jokaisen karanteenissa olevan kuvat julkaistaisiin ja esimerkiksi kerrostalossa asunnon oveen vielä vaikka punainen huutomerkki sekä kuvat joita koskee. Naapuriston kyylät ilmiantaisivat välittömästi kun näkisivät jonkun karanteenissa olevan liikkuvan asunnon ulkopuolelle. Jokaisesta bongauksesta voitaisiin luvata vaikka ämpäri ja kymmenen tultua täyteen saisi kahvipaketin. Kyylien päivät menisivät rattoisasti kilpaillen kuka päivän paras ilmiantaja. 

Päivän huutonaurut!! 🤣🤣🤣

😂😂😂

Vierailija
24612/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista koska pahempaakin elämässä sattunut.

Vierailija
24613/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhainkodissa puhkeaa koronavirus epidemia ja työntekijät ja monet asukkaat sairastuvat, mistä saadaan työntekijöitä heidän tilalleen ?

Vierailija
24614/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari kolme viikkoa niin saat kaupassa pataasi ilman maskia...

Vierailija
24615/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, jos stressaat. Kokeile joogaa, siinä keho ja mieli rentoutuu. Hengitysharjoitukset vahvistaa keuhkoja.

Vierailija
24616/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulo-peeloja selvästi harmittaa kun heidän levittämänsä hysteria ei ota levitäkseen. :D

Vierailija
24617/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli keuhkojen kirvelyä, hengenahdistusta ja yskää lähes kuukauden. Voimat pois kolme viikkoa ja kuume aluksi. Influenssaatesti negatiivinen eikä kyllä oireetkaan passannu influenssaan.

Mitään muita oireita kuten nuhaa tms ei ollut. Kolme viikkoa olin sairaslomalla eikä mistään kokeista löytynyt mitään. Vieläkin keuhkoja kirvelee ja välillä mentävä parvekkeelle hengittämään. Potentiaallisia tartuttajia on ollut ratikassa joulusta asti, vain osalla kiinalaisista yskijöistä oli maski.

Liikuntaa en voi vieläkään harrastaa vaikka taudin alusta kuukausi. Koronaa eivsuostuttu testaamaan. Yskittää vieläkin helposti.

Voimia sinulle ja koeta jaksaa parannella itseäsi ennen kuin tuo corona aalto ehtii. Haleja.

Vierailija
24618/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan viruksen leviämistahti hidastunut tai peräti loppunut, kun tänään ei ole ollut kohuotsikoita viruksesta?

Vierailija
24619/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan viruksen leviämistahti hidastunut tai peräti loppunut, kun tänään ei ole ollut kohuotsikoita viruksesta?

Viikonloppu selittää varmaan osittain tuon. Eikä kyllä tartuntatilanteissa ole tapahtunut ns. mitään uutta. Euroopassa aika harva on joutunut tehohoitoon tähän mennessä, joten senkään takia mediaa ei ehkä niin paljon "kiinnosta" nuo uudet tartunnat.

Vierailija
24620/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko tässä ketjussa vielä ihmisiä jotka oli mukana alkumetreillä kun ketju aloitettiin? Mitkä fiilikset nyt? Minulla mitäminäsanoin ja kyynistyminen. Olen päättänyt selvitä tästä ihan omin nokkineni, puuhatkoon viranomaiset mitä haluaa

Minä olen yksi niistä ihan alusta saakka mukanaolleista ja kovasti on kyllä sävy muuttunut ihan muutamassa viikossa. Moni asia, joista silloin jo kirjoiteltiin on nyt aivan ilmiselvää. Minä myös olen kyynistynyt, en luota enää yhtään mihinkään muuhun kuin itseeni. Ärsyttää seurata Suomen touhua, joka on aivan järkyttävää spedeilyä. Lääkärimiehenikin totesi pari päivää sitten, että tästä on oikeasti tulossa ihan vitunmoinen hässäkkä.

Kyllä tulee ihmiskunta kokemaan melkoisen muutoksen elämäntavoissaan, koskee niitä jotka ovat niin onnekkaita, että jäävät henkiin.

Persujen kannatus lepää hysterian lietsonnan varassa. Kaikki keinot hysterian lisäämiseksi tulee heidän mielestään käyttää. Niin myös tämä Koronavirus. Siksi persut jatkuvasti vastoin lääkärien pyyntöjä levittävät paniikkia ja väärää tietoa. Säälittävää ja vastenmielistä, mutta ei sinänsä yllättävää.

Sä se kokoajan jaksat tätä samaa virttä spämmiä tänne. Joku pakkomielle persuista ilmeisesti

Ketju on lukittu.