Pelkkää iltavuoroa
Minulle tarjottiin työtä joka olisi pelkkää iltavuoroa, klo.14-22. Ajattelin kyllä ottaa työn vastaan. Hieman kuitenkin mietityttää kun moni sanonut että menee päivät hukkaan kun ei osaa aamupäivällä oikein tehdä mitään ja on pelkkää odottelua.
Olen lapseton sinkku eikä minulla ole mitään harrastuksia jotka olisivat tiettyinä aikoina. Ulkoilen, käyn uimassa, teen käsitöitä. Ei ole ystäviäkään ketä pitäisi treffailla. Viikonloput olisivat vapaat. Työ olisi aluksi 6kk määräaikainen ja mahdollisesti jatkuisi.
Kertokaa kokemuksia jos teette tai olette tehneet jatkuvaa iltavuoroa. Plussia ja miinuksia.
Kommentit (33)
Tein aikoinani juuri tuollaista vuoroa ja aamu-unisena tykkäsin kovasti. Mulle kaikkein sopivin vuoro.
Jos olisin lapseton niin tuo olisi ihanteellinen työaika minulle, ehkä sitten teen iltatöitä kun lapset on aikuisia. Vihaan aikaisia (esim klo 6) aamuja enkä herää koko päivänä kunnolla jos unet jää kesken.
Töiden jälkeen voi mennä vaikka salille jos on auki. Katsot kotona yöleffan kuulokkeet päässä ettei naapurit häiriinny.
Kesäaikaan ainakin mulle unelma työaika.
Mitä helwetin änkyröitä täällä pyörii? Aina asiallisiin aloituksiin alapeukkua.
Mulle ei sopinut tuo vuoro. Oli aamusta asti päivä pilalla.
Mä teen vkl pelkkää iltaa arjet on pienten lasten kanssa kotona. Sopii meille tällä hetkellä hyvin koska nuorin lapsi herää jos minäkin herään aamuvuoroon.
Tykkäisin paljon enemmän kuin näistä jatkuvista aamukuuden vuoroista. Iltapäivä/ilta menee nuokkuessa horroksessa eikä yöllä ehdi nukkua, kun en nukahda ennen iltakymmentä (herätys neljältä).
Kyllä tuohon tottuu, varsinkin jos ei tarvitse sovittaa aikatauluja muiden kanssa.
Mä oon niin iltauninen ollut aina, etten tykkäisi päästä töistä noinkaan myöhään, etenkin kun toistaiseksi kuljen julkisen liikenteen varassa. Ja oon just niitä ihmisiä, etten oikein osaa ottaa lungisti aamupvällä, tai käydä missään, kun oottelen vain, koska sinne töihin tarvitsee lähteä.
Mutta ilman muuta kannattaa ottaa se työ vastaan, jos muutoin kiinnostaa! Ethän voi kokeilematta tietää, kuinka itsellesi tuollainen vuoro sopii! Tsemppiä, ja Onnea!
Jos ei olisi päivätyötä tekevää miestä ja illalla tapahtuvia harrastuksia, eikä siis tarvitsisi miettiä mitään muuta kuin omaa vuorokausirytmiään, olisi tuo tai sitten hieman aikaisempi aloitus mulle kaikkein paras työaika. Tosin sitä kyllä miettisin, millaiset on mahdollisuudet vaihtaa vuoroa, jos ja kun joskus tulee jokin iltameno? Onko kyseessä sellainen paikka, jossa on myös aamuvuoroa tekeviä ihmisiä, vai oletko esim. ainoana siivoojana paikassa joka siivotaan iltaisin?
Jos asut kerrostalossa niin pyykit pestävä aamulla ennen töihin menoa tai vapaapäivinä. Eli silloin herätys heti seitsemältä väkisin. Talvisin voisin tehdä pitkälti tuota vuoroa mutta en kesällä. Omalta kohdaltani iltavuoroja tehdessäni en ole lainkaan väsynyt. Kesällä aamut menee kun iltapäivä ja ilta mielekästä tekemistä. Talvisin tulen vain kotiin ja käyn sohvalle nukkumaan. Minäkään en ole pelkkää iltaa tehnyt vaan enimmillään neljää iltaa peräkkäin. Jos tosiaan ei harrastuksia tms niin varmasti onnistuu! Kannattaa ainakin kokeilla.
Sun kanssa en ainakaan haluaisi perustaa perhettä. Tarkoittaisi sitä, että kaikki lasten aamu- ja iltatoimet olisivat minun harteillani.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helwetin änkyröitä täällä pyörii? Aina asiallisiin aloituksiin alapeukkua.
Joku idiootti käy työkseen alapeukuttamassa kaikkea. Ei kannata loukkaantua, antaa hänen alapeukuttaa, jos siitä hyvän mielen saa itselleen.
3 kk tein pelkkää iltaa, ei ollut mun juttu. Paras duuniaika mulle on ollut 9-17, mutta sitä nyt on aika harvassa paikassa.
Unelmieni työvuoro, tein tuota pitkään. Minulle on luontaisempaa touhuta aamupäivällä, silloin siis laitan ruokaa, siivoan, urheilen ja hoidan asioita. Aamuvuoron jälkeen taas en saa mitään aikaan, makaan vain kun päivän voimat on jo käytetty.
Nykyisessä työpaikassa joudun tekemään jonkin verran myös aamuja ja kyllähän ne aivan tuhlatuilta päiviltä tuntuvat, kun kuolemanväsyneenä rehkii ja palkkakin on kehnompi kuin iltavuorosta.
Kokeile, sopiiko sinulle! Voit yllättyä suuntaan tai toiseen.
Jos on säännöllistä niin kuullostaa hyvältä. Iltalisät juoksee, aamupäivästä ehtii hoidella virasto- ja pankkiasiat, käydä ostoksilla, syömässä, kävelyllä yms. Ja se säännöllisyys, saat rakennettua elämänrytmin, vuorojen vaihtelevuus se pahinta on.
Tein vastaavaa vuoroa parikymppisenä sinkkuna yli viisi vuotta ja tykkäsin siitä tosi paljon. Arkisin ehti päivällä ennen töitä käydä kaupoissa, museoissa, pyörimässä kaupungilla jne, eikä ollut ruuhkaa missään. Töiden jälkeen sai rauhassa valvoa pitkälle yöhön, kun ei ollut varhaisia herätyksiä. Muistelen erittäin lämmöllä tuota aikaa varsinkin näin ilta-/yöihmisenä.
Sosiaalinen elämä tosin rajoittui ihan täysin viikonloppuihin, kun kaikki tutut eli ihan eri rytmissä. Kovin kauaa sitä ei sitten jaksanutkaan enää sen jälkeen, kun tapasin kumppanini, joka teki "normaalia" päivävuoroa. :)
Vierailija kirjoitti:
Töiden jälkeen voi mennä vaikka salille jos on auki. Katsot kotona yöleffan kuulokkeet päässä ettei naapurit häiriinny.
Töiden jälkeen sinku voi kohtailla yhden illan juttuja ja harrastella seksiä vaikka aamu viiteen ja vielä ehtii nukkua 8h. 8-16 vuoroa tekevä kuolisi univajeeseen muutamassa kuukaudessa.
Ainakin itselle iltavuoro oli melkeinpä paras vuoro kun olin töissä, juuri tuo 14-22, koska aikaisin aamulla klo kuudeksi töihin herääminen oli aika vaikeaa ja yövuoro rupesi rasittamaan, paremmin jaksoi iltavuoroon mennä, siinähän luontevasti iltavuoron jälkeen onkin heti nukkuma-aika ja aamulla saa nukkua vähän pidempään. Lisäksi iltavuorosta maksettiin vuorolisää.
En tosin voinut tehdä jatkuvaa iltavuoroa vaan 3-vuorossa pyöri aina yhdessä vuorossa viikon kerrallaan, jollei sitten tullut muutoksia kesken viikon.
En oikeastaan keksi iltavuorosta juurikaan moitittavaa, ainut varmaan jos olisi illalla jotain harrastuksia tms. menoa niin ei pääse jos ei voi vaihtaa vuoroa tai pitää vapaapäivän.