Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
24521/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutaatio voi olla hyvä asia kirjoitti:

Itseäni kiinnostaa nyt tämä mutaatio. Täytyy etsiä siitä lisää tietoa, koska se on ratkaisevaa Euroopan kannalta...

Noniin. Sherlok aloitti tutkimukset. Katsotaan, mitä sieltä tällä kertaa tulee.

Tutki Sherlok myös tuota Ruotsin palstoilla pyörivää antigeeniasiaa. Siis eri veriryhmillä on erilainen antigeeni ja heidän mukaansa on eroa sillä, että sairastuuko vai ei ja miten mahdolliset lääkkeet tekevät. Siis kyse on näistä normaaleista 0,A,B,AB veriryhmistä.

Vierailija
24522/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologi kirjoitti:

Tessun mamma tai isäntä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttuu lihasta, vegaanius...

Tessuu, otatko munakoison! Eikö Tessulle maistu... Mikä on, poika?

Vain masokisti tarjoaa munakoisoaan Tessulle. 🍆

Olet jopa sairashuumorisempi kuin minä. Onnitteluni 😊

Ammattitauti.

Osaan myös tehdä hyviä avauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24523/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei missään kerrota siitä, mitä ne vain lievät oireet olivat tartuttajilla, josniitä ei tunnistettu koronaksi?

Varmaankin kurkkukipua ja lievää lämpöilyä yms. eli siis perus lievän flunssan oireita.

Vierailija
24524/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että panikoituja ja hysteerikot eivä ajattele asiaa pitkällä aikavälillä ja analyyttisesti. He reagoivat äkilliseen uutiseen ja panikoituvat.

Jaa. Minua nimiteltiin jossain ketjun alkupäässä (tammi-helmikuun vaihde) sekä hysteeriseksi että panikoivaksikin kun totesin että on parasta tsekata kotivara ja varautua siihen että tauti jyllää pian Euroopassa/suomessa. Itse olen varautunut nyt nämä viikot sen mitä tällaista varten voi varautua, seurannut ulkomaalaisia uutisia ja edelleenkään en ole paniikissa tai hysteerinen. Tämä etenee ihan just niin kuin pystyi päättelemään jo tammikuussa, hieman vaan nopeammin kuin mitä aluksi veikkasin. Ainoa mihin ei voinut varautua on tämä suomalaispoliitikkojen täydellinen denial-tila sekä suomalaisviranomaisten vähättely siitä kuinka monilla tavoilla ja herkästi tauti todellisuudessa tarttuu. Lukuisia kertoja on uutisoitu kuinka oireeton on tartuttanut muita, mutta viimeksi eilen HUSin lääkärit kertoi kuinka "oireeton ei tartuta" ja siksi kumpikaan nyt varmistuneista ei vaan ole voinut altistaa kuin yhden kaksi ihmistä.

THL hokenut koko ajan kuinka pieni mahdollisuus saada virus. Maailman asiantuntijat taas sanovat että todella suuri mahdollisuus.

Britit sanovat suoraan että jos iso osa sairastuu he eivät voi hoitaa, vaan joutuvat jättää osan kuolemaan. Suomella on 200kpl tehohoitoyksikköjä. 200kpl. Joista 60% jo käytössä. Eivät halua puhua sanaakaan vaan taputtavat selkään toisiaan kuinka valmistautuneita ollaan. Viranomaisilta puuttuu selkäranka :/

Ei mitään hätää.

200 paikkaa riittää kyllä eduskunnalle oikein hyvin. Ei siis ole mitään aihetta paniikkiin 😃

Vierailija
24525/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä pitää mukana terve järki. Ruoan, veden ja lääkkeiden santsaus on liioittelua kaikille muille paitsi yksin asuville ja vanhuksille, niin kuin myös höyräminen siitä, että ei tule huviajelua ei ja että jokin maailmanloppu häämöttää nurkan takana.

Virus ei tämän hetkisen tiedon valossa vaikuttaisi tavattoman vakavalta. Näyttäisi siltä, että ainoastaan epätavallisen nopea leviäminen aiheuttaisi väestötasolla tavanomaisesta influenssasta poikkeavia seurauksia.

Eilen vielä WHO:n tiedotustilaisuudessa toistettiin, että koronavirus on vaarallinen virus eikä kyse ole influenssasta.

Kyllä meidän ministerit tietävät, että kyseessä on vain talviflunssa, josta suomalaiset ovat aina selvinneet, tämä lausunto ministeri Anna-Majalta.

Ja maailma naureskelee erään presidentin yhtä viisaille lausunnoille.

Vierailija
24526/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattitauti.

👍 Pidä meitä sitten hyvänäsi, siis hyvin, jos ”käy koronat”. Ja muista 😷 ja käsienpesu 😉 T. Tessun omistaja

Vierailija
24527/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää muuten katsomassa ketjua "Jos joutuisit Koronan takia kotiarestin niin malttaisitko pysyä 14 päivää kotona".

Ei tule kotikaranteenit onnistumaan Suomessa. Yksi aikoo silti lähteä ulkoilemaan, toinen kauppaan ja jotkut ei aio ollenkaan pysyä kotona...

Millä perusteella se ulkoilu pitäisi kieltää?

Mikäs karanteeni se on, missä ulkoillaan?

Mutta noin muuten, ei kannata ihmetellä, mikseivät viranomaiset "tee mitään". Eihän minkään tekemisestä olisi mitään hyötyä, kun käskyjä ei kuitenkaan noudatettaisi "voin mä vähän käydä ulkoilemassa, kaupassa ja kaverilla" sen enempää kuin suosituksiakaan (yskimis- ja käsihygienia on useimmilla retuperällä).

Vierailija
24528/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättehän, että ero aikaisempiin epidemioihin on myös, että nyt voimme minuutti minuutilta seurata tilanteen kehittymistä. Siksi näyttää pelottavammalta nyt.

Sillä aikaa kun vietätte aikaa eristyksissä, voisitte perehtyä todennäköisyyslaskentaan ja mallintamiseen. Niin ainakin ymmärrätte, miten asiantuntujatahot työskentelevät.

Sitten lisäätte muuttujia, esim. Mitä haittaa väestötasolla laajoista karanteeneista on terveydelle. Tartuntataudit vähenisivät, mutta ihmisten muut sairaudet pahenisivat. Tulisi valtavia taloudellisi tappioita, ihan normi-ihminen ei pystyisi ostamaan edes peruslääkkeitään, eikä maksamaan muitakaan laskuja. Eli missä pisteessä karanteenin hyöty ylittää haitat. Asiantuntijsn on otettava kaikki asiat huomioon, ei keskittyä vain tähän uuteen koronan muotoon.

Tämä! Ihmiset eivät osaa, eikä halua ajatella kokonaisuutta. Se on oikeasti monimutkainen yhtälö, johon ei ole yhtä ainoaa ratkaisua. On helppo huudella, että lentoliikenne seis, karanteenit kaikille, rajat kiinni, mutta oikeasti jokaisella toimella on seurauksensa. Niiden hahmottaminen vaatii laajaa asiantuntemusta ja mallintamista.

Ja tyypillisesti ne huutajat ovat sellaisia, joiden elämään vaikka lentoliikenteen lopettaminen ei vaikuttaisi vähääkään. Se on helppo huutaa muita olemaan "vastuullisia".

On myös välimuotoja, ei tarvitse mennä ääripäihin.

- Suositus välttää matkustamista, vähintään epidemiamaihin

- valtio voisi kieltää omilta työntekijöiltään kaiken paitsi aivan välttämättömän matkustamisen. Suositella etätöitä ja etäpalavereita niille joille se onnistuu. Suositella yrityksille samaa (moni yritys tosin on jo tämän tehnyt, ilmeisesti firmoissa laskutaito on tallella.)

- kättelykielto

- määräys, että epidemialueilta tulevat ovat karanteenissa 14 vrk

- tautitestejä paljon herkemmin

- karanteeni koskemaan sairastuneen lisäksi perheenjäseniä. (Nyt ohje on mennä normaalisti kouluun ja töihin)

- Sairausloma heti omalla ilmoituksella ensimmäisistä oireista.

- vetoaminen kaikkiin kansalaisiin, että yskässä ja kurkkukivussa työskentelyyn yms. on nollatoleranssi.

Kas siinä alkuun, maailma ei pysähtynyt ja talous romahtanut, mutta taudin leviäminen hidastuisi merkittävästi.

Ohiksena sanon, että juuri näin. Itse olen korvannut kaksi työmatkaa (molemmat Saksaan) etäyhteyksillä. Siellä vanhat sedät vähän äkistelivät, mutta tässä meidän firman tilanteessa niin moni asia on musta kiinni, että heidän oli hyväksyttävä. (Olen siis nelikymppinen nainen, voitte kuvitella, millaisia ovat mun näkökulmasta vanhemmat sedät... ja saksalaiset ovat vanhoillisia monissa asioissa.)

Todella monessa tilanteessa etäkontaktit riittäisivät nykyään. Videopuhelulla voi vaikka tarkastaa uuden rakennuksen varsin kattavasti.

Alaisia olen kehottanut etätöihin.

Kiitos sinulle! Esimiehet saattavat olla tämän viruksen hidastamisen tärkeimpiä lenkkejä, kun viranomaiset eivät siihen kykene:Jos he antavat esimerkin ja oikeita ohjeita, on mahdollista hidastaa viruksen leviämistä.

Te ette pelasta vain omaa liiketoimintaanne, kun työntekijänne pysyvät terveenä, vaan myös ihmishenkiä.

Vierailija
24529/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että panikoituja ja hysteerikot eivä ajattele asiaa pitkällä aikavälillä ja analyyttisesti. He reagoivat äkilliseen uutiseen ja panikoituvat.

Jaa. Minua nimiteltiin jossain ketjun alkupäässä (tammi-helmikuun vaihde) sekä hysteeriseksi että panikoivaksikin kun totesin että on parasta tsekata kotivara ja varautua siihen että tauti jyllää pian Euroopassa/suomessa. Itse olen varautunut nyt nämä viikot sen mitä tällaista varten voi varautua, seurannut ulkomaalaisia uutisia ja edelleenkään en ole paniikissa tai hysteerinen. Tämä etenee ihan just niin kuin pystyi päättelemään jo tammikuussa, hieman vaan nopeammin kuin mitä aluksi veikkasin. Ainoa mihin ei voinut varautua on tämä suomalaispoliitikkojen täydellinen denial-tila sekä suomalaisviranomaisten vähättely siitä kuinka monilla tavoilla ja herkästi tauti todellisuudessa tarttuu. Lukuisia kertoja on uutisoitu kuinka oireeton on tartuttanut muita, mutta viimeksi eilen HUSin lääkärit kertoi kuinka "oireeton ei tartuta" ja siksi kumpikaan nyt varmistuneista ei vaan ole voinut altistaa kuin yhden kaksi ihmistä.

Minua suorastaan järkyttää poliitikkojen ja viranomaisten välinpitämättömyys. Luulisi, että ihmishenkien ja varsinkin oman maan kansalaisten suojelemiseksi tehtäisiin kaikki mahdollinen, mutta eipä kuule julkishallinnon edustajien suusta muuta kuin diibadaabaa jos edes sitä. Toivottavasti mahdollisimman moni ministeri ja THL:n johtava vätys saisi tartunnan. Ehkä sitten seuraavalla kerralla eliittikin jaksaisi panostaa epidemian leviämisen estämiseen.

Viranomaisten suhtautuminen ihmetyttää minuakin. Eilen törmäsin uutiseen, jossa viranomaiset naureskelivat kuinka nyt suuri joukko suomalaisia kuvittelee saaneensa koronaviruksen. Miksi ihmeessä heitä täytyy pilkata? Ja vielä virkamiesten taholta.

Sain itsekin eilen yllättäen hyvin voimakkaita influenssaoireita, vaikka olen ottanut rokotteen. Ja oirelu jatkuu lihaskipuina, kuumeena ja kuivana yskänä.

Omassa tilanteessani eniten ihmetyttää se, että lemmikkilintuja alkoivat pelkäämään minua 3 päivää sitten. Sellaista ei ole ennen tapahtunut vaikka olen ennenkin ollut sairaana.

Linnut huomaavat herkästi sellaisia asioita joita ihmiset eivät huomaa. Se on tunnettua että ne välttelevät sairaita lintuja jo silloin kun sairaus ei näy päällepäin. Mutta minä en ole lintu, eivätkä ne minun sairauksiani ole ennen säikkyneet.

Pitäisiköhän tässä nyt sovittaa foliohattua minulle vai mun linnuille 😲

Soita terveysasemalle ja kysy, mitä neuvovat. Kerro sitten tänne.

En itse ehkä kertoisi tuota lintu juttua ollenkaan. Voi olla että ohjaisivat terveysasemalla ihan muualle kuin laboratorioon. Tosin ei sekään ole aina huono asia, mutta....

Vierailija
24530/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diamond Princessin kuolleiden luku on myös aika pieni. Ja siellä on kuitenkin aika kauan osa sairastanut.

Vierailija
24531/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää muuten katsomassa ketjua "Jos joutuisit Koronan takia kotiarestin niin malttaisitko pysyä 14 päivää kotona".

Ei tule kotikaranteenit onnistumaan Suomessa. Yksi aikoo silti lähteä ulkoilemaan, toinen kauppaan ja jotkut ei aio ollenkaan pysyä kotona...

Mutta noin muuten, ei kannata ihmetellä, mikseivät viranomaiset "tee mitään". Eihän minkään tekemisestä olisi mitään hyötyä, kun käskyjä ei kuitenkaan noudatettaisi "voin mä vähän käydä ulkoilemassa, kaupassa ja kaverilla" sen enempää kuin suosituksiakaan (yskimis- ja käsihygienia on useimmilla retuperällä).

Jos käy kävelemässä jossain lenkkipolulla tai metsässä, siinä tartuttaminen on käytännössä mahdotonta. Ei tauti tartu johonkin viiden metrin päästä ohi kulkevaan, ja suomalaisethan eivät paljon sen lähempää ketään muutenkaan ohita. Ulkoillessa ei edes yleensä koske mihinkään.

Vierailija
24532/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Josko kauppojen ja apteekkien ja pankkien ja virastojen ja baarien ja ravintoloiden ja koulujen ja oppilaitosten ja vanhainkotien ja huoltoasemien jne. jne. oville ja kassoille saisi käsidesipullot yleiseen käyttöön?

Aalto-yliopistolla on yhteisissa tiloissa ainakin ja paljon paikkoja kayda pesemassa kadet. Ilmestyivat keskiviikkona.

Samoin kielletty työmatkat epidemia-alueilla ja kehotettu niillä oleskelevia (enimmäkseen opiskelijoita) palaamaan kotiin.

Sieltähän se aalto sit tulee Suomeen. Opiskelijat taitaa reissata muutenkin paljon.

Niitä on kyllä ohjeistettu pysymään kotosalla se 14 päivää. Tietenkään yliopisto ei voi semmoista pakottaa tai valvoa.

Vierailija
24533/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patologi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattitauti.

👍 Pidä meitä sitten hyvänäsi, siis hyvin, jos ”käy koronat”. Ja muista 😷 ja käsienpesu 😉 T. Tessun omistaja

Lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon.

Vierailija
24534/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karanteenin tarkoituksella ei ole mitään merkitystä kunhan nyt vain pysyisin ulkoilematta koska sinä niin haluat?

Vierailija
24535/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen? kerrottiin että karanteenissa oleva saisi esimerkiksi ulkoiluttaa koiraansa. Kaupassa ei toki saisi käydä mutta eihän sitä mitenkään valvottaisi. Jollei haluttaisi olla karanteenissa niin pitkään voisi hyvin mennä vaikka läheiseen hampurilaispaikkaan aikaa kuluttamaan. Kerran päivässä hoitoalan puolelta kyseltäisiin vointia ja siinä kaikki valvonta. Mitään seuraamuksia karanteenin noudattamatta jättämisestä ei tietenkään seuraisi. Tai toruisivat toki mutta ei muuta.

Vierailija
24536/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trumpin koronakommentteja:

-korona on demokraattien huijaus

-korona häviää huhtikuussa kun ilmat lämpeää

-kaikki jotka ovat joskus saaneet koronan voivat aivan äärimmäisen hyvin ja parantuvat täysin

-olen varma että ongelma ei kestä kauaa

-tiedämme viruksesta äärettömän paljon ja rokote on käytettävissä aivan kohta

Nuo ei ole niin hulluja kuin siteeratessa luulisi.

Esim tuo eka, että korona on demokraattien huijaus. Siitä saa käsityksen, että demokraatit ovat keksineet koko jutun ja se on huijausta. Jostain kuitenkin luin, että Trump tarkoittaa, että korona leviää siksi, että demokraatit haluavat avoimet rajat. Eli siksi hän väittää sitä huijaukseksi.

En kannata trumpia, sillä hän ajaa alas köyhien terveydenhoitoa, jota Obama paransi.

Mutta suomessa myös mollataan trumpia epäreilusti. Eli hänestä mustamaalataan täällä huonompaa kuvaa kuin hän on. Ei häntä olisi äänestetty presidentiksi, jos hän olisi seniili, kaheli, tyhmä jne.

Vierailija
24537/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen? kerrottiin että karanteenissa oleva saisi esimerkiksi ulkoiluttaa koiraansa. Kaupassa ei toki saisi käydä mutta eihän sitä mitenkään valvottaisi. Jollei haluttaisi olla karanteenissa niin pitkään voisi hyvin mennä vaikka läheiseen hampurilaispaikkaan aikaa kuluttamaan. Kerran päivässä hoitoalan puolelta kyseltäisiin vointia ja siinä kaikki valvonta. Mitään seuraamuksia karanteenin noudattamatta jättämisestä ei tietenkään seuraisi. Tai toruisivat toki mutta ei muuta.

Suututtaa tuollainen liika luottaminen.

Suomessa on myös tyhmiä, psykopaatteja, rikollisia ym tavisten lisäksi.

Sairaiden pitäisi olla valvotuissa oloissa.

Eikä todellakaan mitään koiranulkoilutuksia, jos on koronapositiivinen.

Vierailija
24538/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ikävää, kun et voi kontrolloida muita ihmisiä.

Vierailija
24539/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karanteenissa eristetään muista ihmisistä ja mahdollisesti eläimistä. Kyllä karanteenissa saa ulkoilla esimerkiksi omalla pihalla, kunhan se ei aseta muita ihmisiä kontaktivaaraan.

Vierailija
24540/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suututtaa tuollainen liika luottaminen.

Suomessa on myös tyhmiä, psykopaatteja, rikollisia ym tavisten lisäksi.

Sairaiden pitäisi olla valvotuissa oloissa.

Eikä todellakaan mitään koiranulkoilutuksia, jos on koronapositiivinen.

Kuka heitä valvoo?

Ketju on lukittu.