Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
24501/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että panikoituja ja hysteerikot eivä ajattele asiaa pitkällä aikavälillä ja analyyttisesti. He reagoivat äkilliseen uutiseen ja panikoituvat.

Jaa. Minua nimiteltiin jossain ketjun alkupäässä (tammi-helmikuun vaihde) sekä hysteeriseksi että panikoivaksikin kun totesin että on parasta tsekata kotivara ja varautua siihen että tauti jyllää pian Euroopassa/suomessa. Itse olen varautunut nyt nämä viikot sen mitä tällaista varten voi varautua, seurannut ulkomaalaisia uutisia ja edelleenkään en ole paniikissa tai hysteerinen. Tämä etenee ihan just niin kuin pystyi päättelemään jo tammikuussa, hieman vaan nopeammin kuin mitä aluksi veikkasin. Ainoa mihin ei voinut varautua on tämä suomalaispoliitikkojen täydellinen denial-tila sekä suomalaisviranomaisten vähättely siitä kuinka monilla tavoilla ja herkästi tauti todellisuudessa tarttuu. Lukuisia kertoja on uutisoitu kuinka oireeton on tartuttanut muita, mutta viimeksi eilen HUSin lääkärit kertoi kuinka "oireeton ei tartuta" ja siksi kumpikaan nyt varmistuneista ei vaan ole voinut altistaa kuin yhden kaksi ihmistä.

Minua suorastaan järkyttää poliitikkojen ja viranomaisten välinpitämättömyys. Luulisi, että ihmishenkien ja varsinkin oman maan kansalaisten suojelemiseksi tehtäisiin kaikki mahdollinen, mutta eipä kuule julkishallinnon edustajien suusta muuta kuin diibadaabaa jos edes sitä. Toivottavasti mahdollisimman moni ministeri ja THL:n johtava vätys saisi tartunnan. Ehkä sitten seuraavalla kerralla eliittikin jaksaisi panostaa epidemian leviämisen estämiseen.

En halua tartuntaa kellekään, mutta kyllä poliitikot ovat kummallisen välinpitämättömiä.

Miten voi olla, että ovat laskeneet skenaarion vain 35 prosentin suomalaisista sakrasrumiselle.

Ei ole niin suurta hätätilaa vielä päällä, ettetkö ehtisi aivan kaikessa rauhassa kirjoittaa. Hengitä syvään hhhhhhhh... kas noin.

Vierailija
24502/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeija valmiina: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7418381

Onko Suomessa armeija valmiina myös?

Pitäisi täälläkin määrätä kaupungeissa ulkonaliikkumiskieltoja. Ja niitä valvoisi armeija. (mutta piräiis saada laista pois se, että kela korvaa karanteenia alta koko palkan, sillä jollei poisteta, karanteeneja ei tule.)

Kyllä täällä pitäisi ottaa Kiinassa tehokkaiksi huomattu keinot käyttöön.

Jos tauti alkaa levitä jossain kaupungissa, niin kaduilla ei saisi liikkua. (perheestä yksi saisi joka toinen päivä käydä kaupassa. Ja kaupunkeja pitäisi voida myös sulkea.

Nyt heti voisi jo sulkea koulut ja mahdollisimman monta ihmistä etätöihin.

2 viikko pitäisi saada saikkua omasta ilmoituksesta ja yhtään kipeenä ei saisi tulla töihin.

Joo ja tapetaan lemmikit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24503/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttuu lihasta, vegaanius...

Tessuu, otatko munakoison! Eikö Tessulle maistu... Mikä on, poika?

Vain masokisti tarjoaa munakoisoaan Tessulle. 🍆

Olet jopa sairashuumorisempi kuin minä. Onnitteluni 😊

Vierailija
24504/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa, Heinsbergissä on eilen laitettu  karanteeniin 1000 asukasta, koska 15.2 Kappensitzung-karnevaaleilla käyneellä pariskunnalla on todettu tartunta ja altistuneiden määrä on suuri. https://www.thejakartapost.com/news/2020/02/28/germany-quarantines-1000…

Nämä käytiin täällä toissapäivänä yksityiskohtaisesti läpi...

Mulla on mennyt se ohi, kiitos täydennystiedoista, mutta ei sitä kai toissapäivänä ole voitu täällä käydä läpi, kun karanteeni asetettiin vasta eilen ja siitä uutisoitiin vasta eilen? Tartunnasta varmaan, mutta tuosta karanteenista? https://www.sueddeutsche.de/gesundheit/krankheiten-heinsberg-coronaviru…

Lisää karanteenja on tullut, siihen sinä siis viittasit. Mutta jo torstaina Saksassa viranomaiset pitivät tiedotustilaisuuden ja kertoivat tartunnoista ja karnevaalitilanteesta ym. kansalle. Ensimmäiset karanteenit aloitettiin jo silloin.

Vierailija
24505/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donald Trumpin mukaan Corona oluet ja korona pelin pelaaminen aiheuttaa koronaviruksen. Hän myös väittää että se on kiinalaisten salajuoni hänen vaalikampanjan sabotoimiseksi.

Vierailija
24506/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään Sveitsin asemaa tulppana pohjoiseen. Etelän suunnasta rajakaupungit kouluttavat ja asuttavat myös sairaanhoitohenkilökuntaa. Italiankielisellä rajalla päivittäin kulkee 3700 hoitoalan ihmistä Sveitsiin töihin (lääkäreitä heistä toista sataa). Genevessä rajatyöntekijöitä on kaikkiaan paljon enemmän (yli 85 000).

Ranskan asenne coronaan on kovin erilainen kuin Suomen - uhkaa ei vähätellä. Saksasta en osaa sanoa, mutta uskon EU:n tulevien päätösten pohjautuvan näiden maiden tapahtumiin. Seuratkaa niitä!

Vierailija
24507/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Koreassa kuolleisuus% 0,5. Säännöllisesti päivitettävä lähde

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda759…

Muualta olen lukenut että Etelä-Koreassa olisi testattu yli 30 000, joten pitäisin näitä lukuja varsin luotettavina.

Onhan se ihan selvää, että jos 2 vuorokaudessa todetaan reilusti yli tuhat tartuntaa, niin eivät he siitä heti kupsahda. Tuo sinun 0,5% kertoo ainoastaan sen, että tähän mennessä sairastuneista, joista vuorokauden aikana uusia tapauksia on kolmannes, vain 0,5% on kuollut. Sitten kun kaikki n. 3000 ovat joko tervehtyneet tai kuolleet, voidaan sanoa mikä se kuolleisuus heidän otannassaan oli.

Vierailija
24508/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei missään kerrota siitä, mitä ne vain lievät oireet olivat tartuttajilla, josniitä ei tunnistettu koronaksi?

Vierailija
24509/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa, Heinsbergissä on eilen laitettu  karanteeniin 1000 asukasta, koska 15.2 Kappensitzung-karnevaaleilla käyneellä pariskunnalla on todettu tartunta ja altistuneiden määrä on suuri. https://www.thejakartapost.com/news/2020/02/28/germany-quarantines-1000…

Nämä käytiin täällä toissapäivänä yksityiskohtaisesti läpi...

Mulla on mennyt se ohi, kiitos täydennystiedoista, mutta ei sitä kai toissapäivänä ole voitu täällä käydä läpi, kun karanteeni asetettiin vasta eilen ja siitä uutisoitiin vasta eilen? Tartunnasta varmaan, mutta tuosta karanteenista? https://www.sueddeutsche.de/gesundheit/krankheiten-heinsberg-coronaviru…

New York Timesin ja Reutersin linkit torstailta täällä:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3651730/corona-virus-paljon-huhuttua-le…

Vierailija
24510/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään Sveitsin asemaa tulppana pohjoiseen. Etelän suunnasta rajakaupungit kouluttavat ja asuttavat myös sairaanhoitohenkilökuntaa. Italiankielisellä rajalla päivittäin kulkee 3700 hoitoalan ihmistä Sveitsiin töihin (lääkäreitä heistä toista sataa). Genevessä rajatyöntekijöitä on kaikkiaan paljon enemmän (yli 85 000).

Ranskan asenne coronaan on kovin erilainen kuin Suomen - uhkaa ei vähätellä. Saksasta en osaa sanoa, mutta uskon EU:n tulevien päätösten pohjautuvan näiden maiden tapahtumiin. Seuratkaa niitä!

Sveitsissä ainakin siinä ovat olleet fiksuja, että suurtapahtumat kiellettiin. Kaikki messut, konsertit ja tapahtumat, joissa olisi 1000 ihmistä läsnä. Kovin isoja tapahtumia siellä ei voi järjestää.

Vierailija
24511/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italian viruskanta erilainen kuin wuhanilainen.

Lähde: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qJaz6/ny-forskning-genetisk-foran…

"Virus on saattanut kiertää havaitsematta useita viikkoja ennen ensimmäistä vahvistettua tapausta, sanoo tohtori Massimo Galli."

"Massimo Galli kertoo, että virus mutatoituu kantajien välillä, ja osa heidän meneillään olevaa tutkimusta on yrittää ymmärtää, miksi asiat menivät niin nopeasti Italiassa muuhun Eurooppaan verrattuna."

Italiassa ovat testanneet myös oireetonta porukkaa. Tietenkin silloin tartuntoja löydetään enemmän.

Mutta kyllä se siitä rauhoittuu kun tiukentavat testauskäytäntöjä.

Jatkossa aikovat testata vain oireilevia, ilmeisesti samoilla kriteereillä kuin Suomessa ja muutamassa muussa Euroopan maassa.

Jos on havaittu mutaatio, tämä ei liity testattujen määrään.

Käsittääkseni Galli tarkoittaa, että Italiassa voi olla erilainen virusmuoto leviämässä kuin Kiinassa, ja sitä nyt selvitetään.

Tämä on huolestuttavaa.

Lisää Guardianissa:

"The claim follows laboratory tests that isolated a strain of the virus from an Italian patient, which showed genetic differences compared with the original strain isolated in China and two Chinese tourists who became sick in Rome."

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/28/coronavirus-may-have-been…

Euroopan kannalta aika merkittävä uutinen, ja Suomen... Italiasta siis ainakin tuotu tänne virusta, mutta toisaalta ehkä myös Kiinasta.

Jatkossa Suomestakin voi siis löytyä kahta eri kantaa näitä viruksia.

Ruotsissa kaikki 11 ovat Pohjois-Italian tuliaisia ja eilen taisi olla jossain seurannassa seurantana, että Pohjois-Italiasta matkanneiden tuliaisina on virus siirtynyt 15 eri maahan. Meillä nuo kaksi, se ensimmäinenhän oli kiinalainen turisti.

Oli myös Iranista tullutta viruskantaa ja lisää tulee, kun kuulemma Iranista on lennot täynnä parempaan hoitoon tulevia turisteja. Ja toki myös siellä lomailevia ruotsalaisia.

Vierailija
24512/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salpausselän kisat käynnissä ja siellähän on koko Italian hiihtojoukkue, joka ei varmaan ole oleskellut "turvallisessa" Etelä-Italiassa .....

Vierailija
24513/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää muuten katsomassa ketjua "Jos joutuisit Koronan takia kotiarestin niin malttaisitko pysyä 14 päivää kotona".

Ei tule kotikaranteenit onnistumaan Suomessa. Yksi aikoo silti lähteä ulkoilemaan, toinen kauppaan ja jotkut ei aio ollenkaan pysyä kotona...

Vierailija
24514/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että panikoituja ja hysteerikot eivä ajattele asiaa pitkällä aikavälillä ja analyyttisesti. He reagoivat äkilliseen uutiseen ja panikoituvat.

Jaa. Minua nimiteltiin jossain ketjun alkupäässä (tammi-helmikuun vaihde) sekä hysteeriseksi että panikoivaksikin kun totesin että on parasta tsekata kotivara ja varautua siihen että tauti jyllää pian Euroopassa/suomessa. Itse olen varautunut nyt nämä viikot sen mitä tällaista varten voi varautua, seurannut ulkomaalaisia uutisia ja edelleenkään en ole paniikissa tai hysteerinen. Tämä etenee ihan just niin kuin pystyi päättelemään jo tammikuussa, hieman vaan nopeammin kuin mitä aluksi veikkasin. Ainoa mihin ei voinut varautua on tämä suomalaispoliitikkojen täydellinen denial-tila sekä suomalaisviranomaisten vähättely siitä kuinka monilla tavoilla ja herkästi tauti todellisuudessa tarttuu. Lukuisia kertoja on uutisoitu kuinka oireeton on tartuttanut muita, mutta viimeksi eilen HUSin lääkärit kertoi kuinka "oireeton ei tartuta" ja siksi kumpikaan nyt varmistuneista ei vaan ole voinut altistaa kuin yhden kaksi ihmistä.

Minua suorastaan järkyttää poliitikkojen ja viranomaisten välinpitämättömyys. Luulisi, että ihmishenkien ja varsinkin oman maan kansalaisten suojelemiseksi tehtäisiin kaikki mahdollinen, mutta eipä kuule julkishallinnon edustajien suusta muuta kuin diibadaabaa jos edes sitä. Toivottavasti mahdollisimman moni ministeri ja THL:n johtava vätys saisi tartunnan. Ehkä sitten seuraavalla kerralla eliittikin jaksaisi panostaa epidemian leviämisen estämiseen.

Viranomaisten suhtautuminen ihmetyttää minuakin. Eilen törmäsin uutiseen, jossa viranomaiset naureskelivat kuinka nyt suuri joukko suomalaisia kuvittelee saaneensa koronaviruksen. Miksi ihmeessä heitä täytyy pilkata? Ja vielä virkamiesten taholta.

Sain itsekin eilen yllättäen hyvin voimakkaita influenssaoireita, vaikka olen ottanut rokotteen. Ja oirelu jatkuu lihaskipuina, kuumeena ja kuivana yskänä.

Omassa tilanteessani eniten ihmetyttää se, että lemmikkilintuja alkoivat pelkäämään minua 3 päivää sitten. Sellaista ei ole ennen tapahtunut vaikka olen ennenkin ollut sairaana.

Linnut huomaavat herkästi sellaisia asioita joita ihmiset eivät huomaa. Se on tunnettua että ne välttelevät sairaita lintuja jo silloin kun sairaus ei näy päällepäin. Mutta minä en ole lintu, eivätkä ne minun sairauksiani ole ennen säikkyneet.

Pitäisiköhän tässä nyt sovittaa foliohattua minulle vai mun linnuille 😲

Vierailija
24515/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tessun mamma tai isäntä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttuu lihasta, vegaanius...

Tessuu, otatko munakoison! Eikö Tessulle maistu... Mikä on, poika?

Vain masokisti tarjoaa munakoisoaan Tessulle. 🍆

Olet jopa sairashuumorisempi kuin minä. Onnitteluni 😊

Ammattitauti.

Vierailija
24516/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykää muuten katsomassa ketjua "Jos joutuisit Koronan takia kotiarestin niin malttaisitko pysyä 14 päivää kotona".

Ei tule kotikaranteenit onnistumaan Suomessa. Yksi aikoo silti lähteä ulkoilemaan, toinen kauppaan ja jotkut ei aio ollenkaan pysyä kotona...

Millä perusteella se ulkoilu pitäisi kieltää?

Vierailija
24517/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just nyt Genevessä ilmoitettiin 2 uutta tartuntaa https://www.20min.ch/ro/news/geneve/story/Le-total-de-cas-genevois-de-c…

Vierailija
24518/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomen ylivähättelevä kanta onkin juoni, millä kansalaiset saadaan (itse) varautumaan, hyvin. Käänteispsykologiaa. Ikävä kyllä luulen, että yliarvioin päättäjien älykkyyden.

Nyt lähden ostamaan Tessulle pinon lihaa ja makkaraa ja jos löytyisi vielä jostain itselle käsidesiä.

Vierailija
24519/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä pitää mukana terve järki. Ruoan, veden ja lääkkeiden santsaus on liioittelua kaikille muille paitsi yksin asuville ja vanhuksille, niin kuin myös höyräminen siitä, että ei tule huviajelua ei ja että jokin maailmanloppu häämöttää nurkan takana.

Virus ei tämän hetkisen tiedon valossa vaikuttaisi tavattoman vakavalta. Näyttäisi siltä, että ainoastaan epätavallisen nopea leviäminen aiheuttaisi väestötasolla tavanomaisesta influenssasta poikkeavia seurauksia.

Eilen vielä WHO:n tiedotustilaisuudessa toistettiin, että koronavirus on vaarallinen virus eikä kyse ole influenssasta.

Vierailija
24520/176779 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viranomaisten suhtautuminen ihmetyttää minuakin. Eilen törmäsin uutiseen, jossa viranomaiset naureskelivat kuinka nyt suuri joukko suomalaisia kuvittelee saaneensa koronaviruksen. Miksi ihmeessä heitä täytyy pilkata? Ja vielä virkamiesten taholta.

Sain itsekin eilen yllättäen hyvin voimakkaita influenssaoireita, vaikka olen ottanut rokotteen. Ja oirelu jatkuu lihaskipuina, kuumeena ja kuivana yskänä.

Omassa tilanteessani eniten ihmetyttää se, että lemmikkilintuja alkoivat pelkäämään minua 3 päivää sitten. Sellaista ei ole ennen tapahtunut vaikka olen ennenkin ollut sairaana.

Linnut huomaavat herkästi sellaisia asioita joita ihmiset eivät huomaa. Se on tunnettua että ne välttelevät sairaita lintuja jo silloin kun sairaus ei näy päällepäin. Mutta minä en ole lintu, eivätkä ne minun sairauksiani ole ennen säikkyneet.

Pitäisiköhän tässä nyt sovittaa foliohattua minulle vai mun linnuille 😲

Soita terveysasemalle ja kysy, mitä neuvovat. Kerro sitten tänne.

Ketju on lukittu.