Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Opettajat jostain syystä pitävät salassa nämä ongelmat kouluissa! Ehkä pelkäävät työpaikkojensa puolesta!
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007704111.html
12 min. sitten Anne Viljamaa, toimittaja
THL: Suomessa on todettu 221 uutta koronavirustartuntaa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kertoo, että Suomessa on raportoitu 221 uutta koronavirustartuntaa. Yhteensä koko Suomessa on todettu epidemian alusta lähtien 39 011 koronavirustartuntaa.
Yhteensä ainakin 31 kunnassa raportoitiin uusia tartuntoja. Kuntien tarkka määrä ei ole tiedossa, koska THL ei kerro tietoja kunnista, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi.
Ainakin seuraavissa kunnissa raportoitiin tänään uusia tartuntoja:
- Helsinki: 73 tartuntaa
- Espoo: 30 tartuntaa
- Vantaa: 28 tartuntaa
- Oulu: 18 tartuntaa
- Turku: 16 tartuntaa
- Kajaani: 14 tartuntaa
- Sipoo: 6 tartuntaa
- Ilomantsi: 5 tartuntaa
- Rovaniemi: 3 tartuntaa
- Kurikka: 3 tartuntaa
- Hämeenkyrö: 2 tartuntaa
- Järvenpää: 2 tartuntaa
- Kauhava: 2 tartuntaa
- Tuusula: 2 tartuntaa
- Lahti: 2 tartuntaa
- Masku: 1 tartunta
- Paimio: 1 tartunta
- Maarianhamina: 1 tartunta
- Mikkeli: 1 tartunta
- Utajärvi: 1 tartunta
- Kirkkonummi: 1 tartunta
- Sotkamo: 1 tartunta
- Lapua: 1 tartunta
- Loimaa: 1 tartunta
- Mäntsälä: 1 tartunta
- Seinäjoki: 1 tartunta
- Kauniainen: 1 tartunta
- Kouvola: 1 tartunta
- Nurmijärvi: 1 tartunta
-Tampere: 1 tartunta
- Puolanka: 1 tartunta
Vierailija kirjoitti:
Opettajat jostain syystä pitävät salassa nämä ongelmat kouluissa! Ehkä pelkäävät työpaikkojensa puolesta!
Kouluissa on noin miljoona eri ongelmaa. Jos oletat, että opet ehtii luetella joka ikisen joka ikisenä päivänä, mieti uudelleen.
Aivan upeeta, rokotetaan ensin Minkit ja Supikoirat !! Sitten annetaan rokotetta muihin maihin ! Sitten rokotetaan jokusia kansalaisia !
https://yle.fi/uutiset/3-11212596
12.1. klo 10.07 Minkeille ja supikoirille kehitellään koronarokotetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto, että ärsytti keräillä käytettyjä maskeja milloin mistäkin naulakosta roikkumasta!
Oppilaat kastetelevat käsipaperin pyörittävät maskin naruista märkään paperiin
Ja heittävät paperin ja maskin kattoon, johon siis paperi jää kiinni ja maski roikkuu. Eilen jo siivosin kiukun vallassa näitä!Kumminkaan saippua ei kulu, roskiksissa ei käsipyyhepaperia, joten käsiä ei pestä!
Samoin purukumit eivät näinä aikoina ole hyvä idea kouluissa!
T. Kiukkunen koulun siivooja
PAINUKAA ETÄKOULUUN!
Jos koulu pitää käsien pesemistä tärkeänä, koska se on kuitenkin yksi turvatoimi joka on kouluja varten asetettu, niin tottelemattomia oppilaita pitäisi sen verran valvoa, että pesisivät kätensä opettajan nähden.
Ei opettajilla ole aikaa valvoa käsien pesua. Mieti kauan tunnista menisi pelkkään käsien pesuun tunnille tai tunnilta poistuessa, kun 25 oppilasta pitäisi valvoa käsien pesuun. Opetukseen ei jäisi aikaa!
Lapseni koulussa toimivat siten, että opettat hakevat luokkansa ulkoa. Pienet oppilaat hakevat luokanopettajat ja yläkoulun oppilaat aineopettajat. Luokat haetaan porrastetusti, jotta käytävillä ei liikuttaisi samaan aikaan.
Ulkona, ennen sisälle pääsemistä jokainen oppilas puhdistaa ihan valvotusti kätensä käsidesillä ja sen jälkeen saa maskin. Vasta sitten saa mennä kouluun sisälle.
Käsienpesun valvominenkin onnistuu.
Tietysti tämä kaikki vie aikaa ja vaatii uusien käytäntöjen opettelua.
Etäopetus toki säästäisi koulut tuolta säätämiseltä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007704111.html
12 min. sitten Anne Viljamaa, toimittaja
THL: Suomessa on todettu 221 uutta koronavirustartuntaa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kertoo, että Suomessa on raportoitu 221 uutta koronavirustartuntaa. Yhteensä koko Suomessa on todettu epidemian alusta lähtien 39 011 koronavirustartuntaa.
Yhteensä ainakin 31 kunnassa raportoitiin uusia tartuntoja. Kuntien tarkka määrä ei ole tiedossa, koska THL ei kerro tietoja kunnista, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi.
Ainakin seuraavissa kunnissa raportoitiin tänään uusia tartuntoja:
- Helsinki: 73 tartuntaa
- Espoo: 30 tartuntaa
- Vantaa: 28 tartuntaa
- Oulu: 18 tartuntaa
- Turku: 16 tartuntaa
- Kajaani: 14 tartuntaa
- Sipoo: 6 tartuntaa
- Ilomantsi: 5 tartuntaa
- Rovaniemi: 3 tartuntaa
- Kurikka: 3 tartuntaa
- Hämeenkyrö: 2 tartuntaa
- Järvenpää: 2 tartuntaa
- Kauhava: 2 tartuntaa
- Tuusula: 2 tartuntaa
- Lahti: 2 tartuntaa
- Masku: 1 tartunta
- Paimio: 1 tartunta
- Maarianhamina: 1 tartunta
- Mikkeli: 1 tartunta
- Utajärvi: 1 tartunta
- Kirkkonummi: 1 tartunta
- Sotkamo: 1 tartunta
- Lapua: 1 tartunta
- Loimaa: 1 tartunta
- Mäntsälä: 1 tartunta
- Seinäjoki: 1 tartunta
- Kauniainen: 1 tartunta
- Kouvola: 1 tartunta
- Nurmijärvi: 1 tartunta
-Tampere: 1 tartunta
- Puolanka: 1 tartunta
Huh <3 Kylläpä jännitti.... Nyt pidetään kiinni saavutetusta eikä anneta levitä vaan tukahdutetaan! Suunta oikea =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto, että ärsytti keräillä käytettyjä maskeja milloin mistäkin naulakosta roikkumasta!
Ja heittävät paperin ja maskin kattoon, johon siis paperi jää kiinni ja maski roikkuu. Eilen jo siivosin kiukun vallassa näitä!Kumminkaan saippua ei kulu, roskiksissa ei käsipyyhepaperia, joten käsiä ei pestä!
PAINUKAA ETÄKOULUUN!
Jos koulu pitää käsien pesemistä tärkeänä, koska se on kuitenkin yksi turvatoimi joka on kouluja varten asetettu, niin tottelemattomia oppilaita pitäisi sen verran valvoa, että pesisivät kätensä opettajan nähden.
Ei opettajilla ole aikaa valvoa käsien pesua. Mieti kauan tunnista menisi pelkkään käsien pesuun tunnille tai tunnilta poistuessa, kun 25 oppilasta pitäisi valvoa käsien pesuun. Opetukseen ei jäisi aikaa!
Niin. Olisiko tuossa taas yksi syy lisää siihen miksi se etäopetus on tässä tilanteessa se parempi vaihtoehto?
Joo, siinäkin on huonoja puolia mutta nyt ei ole olemassakaan sitä vaihtoehtoa jossa niitä ei olisi saati että olisi vain hyviä puolia. Marin ja Kiuru voisi ottaa ne kirjepaperilehtiönsä ja tehdä ihan ranskalaisilla viivoilla sellaisen perinteisen plussat/miinukset vertailun lähi- ja etäopetuksen välillä. Sitten voisivat vertailla listojaan, että jaa-a kummassa sitä nyt onkaan enempi plussia ja kummassa miinuksia ihan vain niiden lukumäärän perusteella. Sitä kun on nyt ihan turha alkaa saivartelemaan kuinka monta miinusta yksi plussa voi kumota tai päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjantaudin aikaan maalla ommeltiin kangasmaskeja ja yritettiin suojautua. Sukulainen sairasti taudin ja selvisi siitä. Kova tauti oli. Vanhassa valokuvassa käytetään maskia! Eli kyllä maallakin eli valistuneita ihmisiä.
Tutkimusten mukaan (usein likaisten) kangasmaskien käyttö lisää infektioriskiä, koska silloin hengität hiilidioksidia ja omia pöpöjäsi kokoajan takaisin. Kirurgiset maskit sentään ovat kertakäyttöisiä ja siten harmittomampia. Voin vain kuvitella, miten koululaisparat istuvat 20-30 hengen ryhmissä pienissä tiloissa maskit päässään happea haukkoen. Omilta kouluvuosilta muistan, kuinka ilma oli luokassa muutenkin aika raskasta tunnin päätteeksi ja kaikki ikkunat avattiin, jos eivät jo olleet auki.
Luuleeko joku vielä, että kertakäyttömaskeja käytetään vain kerran? Nehän laitetaan käytön jälkeen taskuun, mistä ne taas otetaan uuteen käyttöön.
Juuri näin. Mulla varmaan aina kuukauden sama käytössä, mutta käyttö on aina hetkellistä ja rajautuu varmaan max 10min kerrallaan, ja ei edes joka päivä. Mä en näe maskista mitään muuta hyötyä kuin mahdollisten isojen pisaroiden leviämisen blokkaaminen. Se ei suojaa minua virukselta ja ei estä minua levittämästä virusta aerosolisesti.
Tuolla tavalla käytettynä ei tosiaan kummoisesti suojaakaan, mutta se on kyllä käyttäjän eikä maskin vika.
Ei pidä paikkaansa. Ei ole merkitystä onko se maski uusi vai vanha niin se ei ole ilmatiivis. On jo yleisesti todettu ettei kertakäyttömaski suodata viruksia ilmasta, pisaroita pysäyttää kyllä. Joten älä jauha paskaa.
"Yleisesti todettu" tässä sitä paskanjauhantaa on. Tarkoittaa suurinpiirtein että "minä olen sitä mieltä ja joku muukin".
Jos sitten ihan tutkimustiedon pohjalta mennään niin kertakäyttömaski suodattaa kyllä kymmeniä prosentteja viruskuormasta, myös niistä hienojakoisimmista aerosoleista.
Väärin. Googlettamalla tutkimustietoja löydät faktan, ettei kertis suojaa aerosoleilta, pisaroilta kyllä. Käytä nyt vähän omaa päätäsikin, kuinka se voisi suojata kun ilma liikkuu vapaasti maskin reunoilla??? Mutta jos saat tuosta mielenrauhaa niin by all means.
Jaahans, se Kiteen ryvästymä on levinnyt Ilomantsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PAINUKAA ETÄKOULUUN!
Ystävällinen neuvo.
Jätä ne maskit sinne kattoon ja valita rehtorille tahallisesta sotkemisesta ja siivoojien terveyden vaarantamisesta. Eihän tuossa edes ole kyse pelkästä sotkemisesta vaan julkisen tilan turmelemisesta. Tuommoisilla märillä räteillä voi tuhota pintamateriaalin katosta.
No kyllä he ovat tietoisia, kun niitä roikkuvia maskeja on varsinkin ruokalaan mennessä. Niitä ei voi olla huomaamatta! Noin 100 lapsesta, jos tämä on hassu juttu, niin ei kai opet sitä kuriin saa. Samoin nuuskaa heitellään kattoon, seiniin ja oviin. Eli opintomatka Ruotsiin olisi paikoillaan!
Vanhemmat valistakaa lapsia että maskeja ei heitellä minne sattuu.
Kuka oikeasti uskoo, että Turussa on suunnilleen yhtä monta uutta tartuntaa kuin jossain Kajaanissa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjantaudin aikaan maalla ommeltiin kangasmaskeja ja yritettiin suojautua. Sukulainen sairasti taudin ja selvisi siitä. Kova tauti oli. Vanhassa valokuvassa käytetään maskia! Eli kyllä maallakin eli valistuneita ihmisiä.
Tutkimusten mukaan (usein likaisten) kangasmaskien käyttö lisää infektioriskiä, koska silloin hengität hiilidioksidia ja omia pöpöjäsi kokoajan takaisin. Kirurgiset maskit sentään ovat kertakäyttöisiä ja siten harmittomampia. Voin vain kuvitella, miten koululaisparat istuvat 20-30 hengen ryhmissä pienissä tiloissa maskit päässään happea haukkoen. Omilta kouluvuosilta muistan, kuinka ilma oli luokassa muutenkin aika raskasta tunnin päätteeksi ja kaikki ikkunat avattiin, jos eivät jo olleet auki.
Luuleeko joku vielä, että kertakäyttömaskeja käytetään vain kerran? Nehän laitetaan käytön jälkeen taskuun, mistä ne taas otetaan uuteen käyttöön.
Juuri näin. Mulla varmaan aina kuukauden sama käytössä, mutta käyttö on aina hetkellistä ja rajautuu varmaan max 10min kerrallaan, ja ei edes joka päivä. Mä en näe maskista mitään muuta hyötyä kuin mahdollisten isojen pisaroiden leviämisen blokkaaminen. Se ei suojaa minua virukselta ja ei estä minua levittämästä virusta aerosolisesti.
Tuolla tavalla käytettynä ei tosiaan kummoisesti suojaakaan, mutta se on kyllä käyttäjän eikä maskin vika.
Ei pidä paikkaansa. Ei ole merkitystä onko se maski uusi vai vanha niin se ei ole ilmatiivis. On jo yleisesti todettu ettei kertakäyttömaski suodata viruksia ilmasta, pisaroita pysäyttää kyllä. Joten älä jauha paskaa.
"Yleisesti todettu" tässä sitä paskanjauhantaa on. Tarkoittaa suurinpiirtein että "minä olen sitä mieltä ja joku muukin".
Jos sitten ihan tutkimustiedon pohjalta mennään niin kertakäyttömaski suodattaa kyllä kymmeniä prosentteja viruskuormasta, myös niistä hienojakoisimmista aerosoleista.
Väärin. Googlettamalla tutkimustietoja löydät faktan, ettei kertis suojaa aerosoleilta, pisaroilta kyllä. Käytä nyt vähän omaa päätäsikin, kuinka se voisi suojata kun ilma liikkuu vapaasti maskin reunoilla??? Mutta jos saat tuosta mielenrauhaa niin by all means.
On eri, mutta kyllä mun kertismaskit on tiiviitä reunoiltakin. Ainakin tuntuu siltä etten saa happea ;) Jos nostan hieman alareunaa, virtaa heti raikasta, mutta normaalisti ei kyllä ilma kulje hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti uskoo, että Turussa on suunnilleen yhtä monta uutta tartuntaa kuin jossain Kajaanissa..
Kajaanissa on siellä kuntoutuskodissa asukkailla ja työntekijöillä tartuntoja, eli poikkeuksellinen piikki Kajaanissa. Sitä ennen Kajaanissa oli vain yksittäisiä tartuntoja viime viikkoina.
Vierailija kirjoitti:
tämän ketjun ulisijathan ei usko oikein mitään muutakaan, teillä on oma vaihtoehtoinen todellisuus, jossa ei päde normaalit yhteiskunnat säännökset ja käytännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita toki linkki äläkä tyydy pelkkään lässytykseen.
Tässä kuitenkin yksi mikä osoittaa lätinäsi huuhaaksi.
https://msphere.asm.org/content/5/5/e00637-20
"Our airborne simulation experiments showed that cotton masks, surgical masks, and N95 masks had a protective effect with respect to the transmission of infective droplets/aerosols and that the protective efficiency was higher when masks were worn by the virus spreader. "
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti uskoo että Tampereella on 1 tartunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri, mutta kyllä mun kertismaskit on tiiviitä reunoiltakin. Ainakin tuntuu siltä etten saa happea ;) Jos nostan hieman alareunaa, virtaa heti raikasta, mutta normaalisti ei kyllä ilma kulje hyvin.
"Kasvomaski ei ole varsinainen hengityksensuojain, eikä se suojaa tehokkaasti käyttäjäänsä."
Miksi tämä yleisesti tunnustettu FAKTA tuntuu monelta unohtuvan, tai asia ymmärretään täysin väärin. Luullaan, että korona ei tartu ollenkaan tai paljon huonommin, jos käyttää maskia. Jos epäilee olevansa koronaa sairastava, niin toki silloin voi ja pitääkin käyttää maskia.
Tampere 1 ? :) alkaa olla ilmoitukset Kiinan tasoa
Vierailija kirjoitti:
Jos rokotteiden haittavaikutukset ovat vielä pääosin todentamatta ja niiden teho vaihtelee paljonkin, mitä järkeä riskeerata ja ottaa se? Varsinkin, kun laumasuojaa niillä ei tulla saavuttamaan johtuen riittämättömästä rokotusprosentista.
Jokainen rokotettu vähentää sairaaloiden kuormaa sairastumalla lievemmin, jos sairastuu. Nythän on ollut trendi, että sairaalat täyttyvät koronapotilaista, mutta tehohoitoa tarvitsevat ja kuolleet vähenevät. Ilmeisesti maskien käyttö ym. on vähentänyt vakavia tartuntoja.
No kyllä he ovat tietoisia, kun niitä roikkuvia maskeja on varsinkin ruokalaan mennessä. Niitä ei voi olla huomaamatta! Noin 100 lapsesta, jos tämä on hassu juttu, niin ei kai opet sitä kuriin saa. Samoin nuuskaa heitellään kattoon, seiniin ja oviin. Eli opintomatka Ruotsiin olisi paikoillaan!