Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
149281/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Koetetaan pärjäillä.

Olen niin allerginen etten selviä rokotteesta.

No kaikkea hyvää sitten.

Oli kuitenkin helpottavaa välillä jutella täällä.

Läheinen soitti joka asuu kaukana. Ei tiedä vieläkään ketään koronaan sairastunutta. Tavattiin marraskuussa pihalla. Hän tarjosi termospullosta kahvit. Vein tuolin ulos ja istuin lumihangessa.

Semmoinen korona se oli. Kaikki siitä puhuvat, harva on sen nähnyt.

Vierailija
149282/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Suomessa on kyllä jännä tyyli, että ne asiat mitkä muualla maailmassa on tiedetty jo keväällä alkaa nyt tulla esiin lääkärien sun muiden puheissa. Ei toki vieläkään selkeästi suoraan vaan ohimennen ja sivulauseessa, vaikka asia olisi oikeasti tärkeää saada kuuluviin niin ettei se jää kenellekään epäselväksi. Etenkin kun tähän asti puheet on ollut oikeastaan päinvastaisia ja ah, niin perinteisen vähätteleviä.

Nyt tuossa IS:ssa olleessa jutussa isänpäiväviikonlopun tartuntapiikistä lääkäri kehotti tapaamaan ulkona jos kasvokkain tapaaminen on ihan välttämätöntä nyt jouluna, koska ulkona turvavälit pysyy paremmin ja tartunnat näyttävät leviävän huonommin.

Tähän astihan asenne on täällä Suomessa ollut, ettei ulkona ole riskiä tartunnasta käytännössä ollenkaan vaikka jo keväällä Saksassa(?) leviämistä ulkona tutkittiin ja silloin todettiin, ettei 2 metriä riitä mihinkään ja esim fillaristi linkoaa virusta ihan saakelin laajalle alueelle. Täällähän on edelleen se tyyli, että ohi pitää suhauttaa melkein hihaa hipoen vaikka tilaa olisi reilusti toista metriä sivusuunnassa.

Ei se korona niin herkästi tartu, että ohikulkevalta sen saisit. Johan se olisi muuten ollut lähes kaikilla meistä. Onhan se jo nähty noissa altistuneitten ja tartunnan saaneiden suhteissakin, että oikeasti se on aika huono tarttumaan, jos useasta sadasta altistuneesta vain muutama kymmen sen saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149283/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohje niille jotka joutuvat olemaan yksin jouluna: älkää edes ajatelko joulua. Karaiskaa ja kovettakaa mielenne. Ei mitään koristeita eikä muistumia joulusta.

Tällä asenteella pärjää. Mulla oli 4 tuollaista joulua peräkkäin takavuosina. Kestin koska minulla oli maailman parhain ystävä, koira samassa kämpässä.

Kannattaa unohtaa koko joulu.

Mulla oli samanlainen "perinnejoulu"  12 vuotta mutta tänä syksynä kaveri lähti autuaammille metsästysmaille. Ei olisi varmasti ollut helppo asia normivuonnakaan, mutta nyt tämä suru tuntuu kyllä jo kohtuuttomalta eikä tilannetta ainakaan helpota yhtään että tämä saakelin koronapskakin jatkuu ja jatkuu vissiin ikuisesti.

Itse siis olen sen verran introvertti että viihdyn ihan ok yksinkin, mutta kyllä tämä yksinäisyys alkaa olla jo mullekin ihan liikaa ja nyt pitäisi vielä päinvastoin yrittää rajoittaa elämäänsä lisää eli ei liikkua sitäkään vähää missään. Kohta on stana vuosi kärvistelty tämän kanssa ja tilanne on vaan kokoajan pahempi ja pahempi.

Ei olisi ikinä uskonut viime vuodenvaihteessa että tilanne voidaan tosiaan prseillä täällä tällaiseksi hallituksen toimettomuuden takia. Vielä helmikuussakin uskoin Suomen olevan hyvinvointivaltio ja kuvittelin ettei tämän pandemian annettaisi ikinä levitä vaan se nuijittaisiin saman tien sinne mistä se tulikin. Maksoi mitä maksoi.

Vähänpä tiesin.

Vierailija
149284/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieteelliset perustelut viruksesta. Miksi se muuntui niin vaarattomaksi? Virukset tuppaavat muuntumaan.

Vaarattomampi virus tuppaa aina leviämään tehokkaammin, koska se ei kaada altistuneita petiin, vaan he jatkavat levittämistä eteenpäin. Tämän takia ihmiskuntaa suuressa määrin niittävät virukset ovat lähinnä science fictionia. Jokaisen ihmisen elimistö on täynnä kaikenlaisia viruksia kaiken aikaa ja ne ovat pääasiassa täysin vaarattomia.

Vierailija
149285/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje niille jotka joutuvat olemaan yksin jouluna: älkää edes ajatelko joulua. Karaiskaa ja kovettakaa mielenne. Ei mitään koristeita eikä muistumia joulusta.

Tällä asenteella pärjää. Mulla oli 4 tuollaista joulua peräkkäin takavuosina. Kestin koska minulla oli maailman parhain ystävä, koira samassa kämpässä.

Mulla oli samanlainen "perinnejoulu"  12 vuotta mutta tänä syksynä kaveri lähti autuaammille metsästysmaille. Ei olisi varmasti ollut helppo asia normivuonnakaan, mutta nyt tämä suru tuntuu kyllä jo kohtuuttomalta eikä tilannetta ainakaan helpota yhtään että tämä saakelin koronapskakin jatkuu ja jatkuu vissiin ikuisesti.

Itse siis olen sen verran introvertti että viihdyn ihan ok yksinkin, mutta kyllä tämä yksinäisyys alkaa olla jo mullekin ihan liikaa ja nyt pitäisi vielä päinvastoin yrittää rajoittaa elämäänsä lisää eli ei liikkua sitäkään vähää missään. Kohta on stana vuosi kärvistelty tämän kanssa ja tilanne on vaan kokoajan pahempi ja pahempi.

Ei olisi ikinä uskonut viime vuodenvaihteessa että tilanne voidaan tosiaan prseillä täällä tällaiseksi hallituksen toimettomuuden takia. Vielä helmikuussakin uskoin Suomen olevan hyvinvointivaltio ja kuvittelin ettei tämän pandemian annettaisi ikinä levitä vaan se nuijittaisiin saman tien sinne mistä se tulikin. Maksoi mitä maksoi.

Vähänpä tiesin.

En usko että ne ovat niin tyhmiä.

Tuo epälooginen pelleily oli ihan tahallista. Saatiin ihmiset väsytettyä.

Olen niin kyyninen ihminen etten edes pysty ajattelemaan mitään inhimillistä motiivia.

Vierailija
149286/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Suomessa on kyllä jännä tyyli, että ne asiat mitkä muualla maailmassa on tiedetty jo keväällä alkaa nyt tulla esiin lääkärien sun muiden puheissa. Ei toki vieläkään selkeästi suoraan vaan ohimennen ja sivulauseessa, vaikka asia olisi oikeasti tärkeää saada kuuluviin niin ettei se jää kenellekään epäselväksi. Etenkin kun tähän asti puheet on ollut oikeastaan päinvastaisia ja ah, niin perinteisen vähätteleviä.

Nyt tuossa IS:ssa olleessa jutussa isänpäiväviikonlopun tartuntapiikistä lääkäri kehotti tapaamaan ulkona jos kasvokkain tapaaminen on ihan välttämätöntä nyt jouluna, koska ulkona turvavälit pysyy paremmin ja tartunnat näyttävät leviävän huonommin.

Tähän astihan asenne on täällä Suomessa ollut, ettei ulkona ole riskiä tartunnasta käytännössä ollenkaan vaikka jo keväällä Saksassa(?) leviämistä ulkona tutkittiin ja silloin todettiin, ettei 2 metriä riitä mihinkään ja esim fillaristi linkoaa virusta ihan saakelin laajalle alueelle. Täällähän on edelleen se tyyli, että ohi pitää suhauttaa melkein hihaa hipoen vaikka tilaa olisi reilusti toista metriä sivusuunnassa.

Ei se korona niin herkästi tartu, että ohikulkevalta sen saisit. Johan se olisi muuten ollut lähes kaikilla meistä. Onhan se jo nähty noissa altistuneitten ja tartunnan saaneiden suhteissakin, että oikeasti se on aika huono tarttumaan, jos useasta sadasta altistuneesta vain muutama kymmen sen saa.

Kyllä se tarttuu jos käy huono tuuri ja vetää henkeä juuri jonkun hönkimän viruspilven kohdalla. Ei sillä ole merkitystä oletko silloin sisällä vai ulkona.

Ja tuo huono tuuri muuttuu kokoajan todennäköisemmäksi mitä enemmän tartunnat leviää. 

Toisekseen altistuneiden ja tartunnansaaneiden määrää on melko turha vertailla, koska oireettomia altistuneita ei täällä juurikaan testata. Silloin kun testataan vaikka kaikki (halukkaat) koululaiset samasta koulusta niin tartunnansaaneita on ollut 10- 50% vaikka oireita ei olisi juuri kenelläkään.

Vierailija
149287/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

28.12. aloitetaan rokotukset, 

Okei. Eli Modernalla joka kyhättin parissa päivässä.

Ihmiskoe suomalaisilla. Tiedän jo etten tule selviämään siitä.

Täytyy ruveta miettimään kuka ystävistä selviää ja voi ottaa kissani sitten kun minua ei enää ole.

CNN:llä oli tästä kanssa joku juttu, että kiinalaiset antoivat sen koronan "koodin" tai mikä lienee ollut nimeltään, jonka pohjalta Moderna kehitti rokotteen. Onhan sitä testailtu pitkin vuotta, mutta kai vain terveillä vapaaehtoisilla määrätystä ikäryhmästä eli mm. allergiset on jätetty pois testiryhmistä.

Vierailija
149288/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiesin.

Mulla kans on mennyt osin usko suomeen ja länsimaihin hyvinvointivaltioina. Ei minulla mene jakeluun että miten sivistysvaltioissa vaan levitetään tautia "hallitusti" mutta ei liian hitaasti.

Vierailija
149289/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tuo hörhöporukka perustaa jonkun oman ketjun, jossa päivitellään sitä, että miten koronaa ei olekaan ja kaikki on suurta huijausta. Tämä ketju on alunperin "kuulunut" valveutuneille kansalaisille, jotka seuraavat koronaa ihan todellisuuspohjalta ja tiedepohjalta. Myöskään jatkuvasta hallituksen haukkumisesta en kauheasti jaksa välittää, se on sellaista poliittista leuan louskutusta. Toki hallitusta voi ja pitääkin arvostella, mutta tiedätte varmaan mistä puhun, sellaisesta, että joka asiaan pitää sanoa "hallitus sitä ja tätä".

Fiksut, reaalimaailmassa elävät ihmiset: tulkaa kirjoittamaan tänne koronasta. Ulkosuomalaiset myös, kertokaa kuulumisia muista maista. Linkataan tutkimuksia ja uutisia ja laitetaan aina lyhyt suomennos, jos teksti ei ole suomeksi.

Terv. eräs alkuperäinen keskustelija :)

Ja jotkut tunnistavatkin minut toimittajaksi, koska olen sanonut, että laitan usein (en aina) viestini perään tuollaisen hymiön. 

Lopeta jo. Omalla paikkakunnalla ollut vain 14 sairastunutta koko vuoden aikana.

Täällä kulkee satojatuhansia ihmisiä. Kukaan tuttu ei Suomesta eikä ulkomailta tunne ketään koronaan sairastunutta.

Tai veljen vaimo Etelä-Suomesta tuntee, henkilö parani. Siinä kaikki.

Miksi minun pitäisi lietsoa itseni hysteriaan?

Ja: en ole hörhöilijä, en qanon, en anna psakankaan vertaa arvoa s-liittoteorioihin. En usko niihin.

Mikä on virallinen ammattini?

Opettaja. Mutta se liittyy taidealaan. Klass. mus. Korostan kuitenkin, että en ole hörhö. En joogaa yms.

Taide on erikseen missä voi käyttää mielikuvitusta rajattomasti.

Tähän koronaan ei voi koska ei ole enää mitään mistä nyhtää. Kukaan tiedemies ei edes selitä mitään. Tai heidän ei anneta selittää.

Tästä tosiaan joku elokuvaohjaaja voisi tehdä farssin.

Osaisin ehkä kirjoittaa tästä absurdin novellin.

Hesarin eilisten tilastojen mukaan Suomessa on kuusi kuntaa, joissa tartuntoja on ollut yhteensä 14: Sievi, Liminka, Lapua, Eura, Kauhava ja Eurajoki. Mikään näistä ei ole turistipaikkakunta. Oletkohan tippunut kuntasi tiedotuksesta kärryiltä?

Kuusamossa on ollut 16 tartuntaa, ehkä olet Kuusamon Musiikkiopiston opettaja? Viittaat myös veljen vaimoon ”Etelä-Suomessa”. Tämä kertoo, että itse et ainakaan Etelä-Suomessa asu, vaan ehkä juuri pohjoisessa.

Kirjoitat, että paikkakunnallasi käy vuosittain satoja tuhansia ihmisiä. Sen vuoksi mielestäsi myös tautia pitäisi olla ”kaiken järjen mukaan” enemmän liikkeellä. Oletko huomannut, että nyt pandemian aikaan matkailu on aika seis? Jos kyse on Kuusamosta, niin kyllähän siellä oli vähän enemmän tartuntoja hiihdon MM-cupin osakilpailun jälkeen.

Sitten kirjoitat sekavan ajatuskulun: ”Taide on erikseen missä voi käyttää mielikuvitusta rajattomasti. Tähän koronaan ei voi koska ei ole enää mitään mistä nyhtää. Kukaan tiedemies ei edes selitä mitään. Tai heidän ei anneta selittää.”

Siis tieteentekijäthän tutkivat koronaa ihan hulluna. He todellakin yrittävät selittää tautia ja kehittää hoitoa.

Käypäs tällaisella sivulla:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=sars+cov+2

Sinne kootaan kaikki lääketieteelliset julkaisut. Tuossa on haettu hakusanalla sars-cov-2 (tämän koronaviruksen virallinen nimi) ja halutuloksia tulee yli 28 000.

Niin että elämässä ja tässä maailmassa tapahtuu paljon muutakin kuin se mitä Kuusamon musiikkiopistossa ja terveyskeskuksessa tapahtuu. Jos nyt Kuusamossa satut asumaan, niin kuin luulen.

PS. Lähisuvun lapsi opiskelee Siballa ja hänen opettajallaan oli korona keväällä. Täällä pk-seudulla sattuu ja tapahtuu enemmän, niin hyvässä kuin pahassa.

Kuusamon lähellä on Ruka ja siellä on monilla vapaa-ajan asuntoja ja korona-aikaan passaa hyvin lähteä Rukalle.

Kuusamossa edelleenkin ollut vain 16 tartuntaa koko vuonna.

Rukalla on koko syksy lasketeltu. Ei enempää tartuntoja.

Miksi alapeukku? 16 tartuntaa koko vuonna.

Lähde Iltasanomat

Kuusamoon tullut 2 tartuntaa lisää eli 18. Rukalla on monilla vapaa-ajan asuntoja ja varmaan sinne menee joulun viettäjää. Toivottavasti osaavat käydä kaupassa, huoltiksella jne maskit kasvoilla sun muut jutut. 

Onpa hirveä määrä tartuntoja koko vuoden ajalta. 18 tartuntaa. 12 kk jo mennyt.

Satojatuhansia matkailijoita.

Tuommoinen määrä ja lintilä vaan vinkuu kuin pistetty sika turistien perään. Onko niitä matkailijoita Kuusamossa kenties muutama kymmenen miljoonaa normivuodessa kun nuo sadattuhannet ei näin pandemia-aikanakaan riitä..?

Vierailija
149290/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä taas taas sama juttu kuin aina, kun tilanne menee pahemmaksi eli palstalle eksyy spämmimään joku tilanteesta sätkyn saanut, joka yrittää uskotella itselleen samaa hokemalla, ettei tilanne oikeasti ole mitenkään paha eikä mitään virusta oikeasti ole olemassakaan, koska ei hän sellaista ole nähnyt.

Kyllä se siitä.

Vierailija
149291/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiesin.

Juu, nyt ketuttaa niin pahasti että ei kesällä jatkettu ja tukahdutettu, vaan leikitään kirjaimellisesti kuoleman vakavalla asialla. Ei pitäs olla näin.

Täysistunnoissa todettiin, että keväällä jopa suunterveydenhuollosta otettiin koronakriisin hoitoon.

Eikö tämä jo hälytä? Keväällä loppui henkilökunta ja tilanne on pahentunut aikaa tavalla. Eikö olisi käsillä ottaa järeämmät toimet ja toimia etukenossa?

Onko se vaikea toimia etukäteen? Miksi jatkuvasti veitsenterällä ja aallonharjalla, mitä kielikuvia näitä nyt on?

Vierailija
149292/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peskää kädet ja peffa etupainotteisesti.

Käyttäkää käsidesiä ettei tule rypästymiä.

Käyttäkää maskia ettei tule ryvästymiä.

Juuri.Nyt.

Vierailija
149293/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiesin.

Mulla kans on mennyt osin usko suomeen ja länsimaihin hyvinvointivaltioina. Ei minulla mene jakeluun että miten sivistysvaltioissa vaan levitetään tautia "hallitusti" mutta ei liian hitaasti.

Jumaluusharha.

Vierailija
149294/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kyllä samat ajatukset kuin jollain edellä. Ilman median massarummutusta.. Niin missä helvetissä se Korona on.

Rajoitteet tympii ja saa haittaa aikaa.

Mutta missä ne sairaat ja kuolevat??

Täällä ainakin on yksi parasta aikaa koronaa sairastava ja voin sanoa että kyllä tämä valitettavan todelliselta tuntuu. Olisikin ihan vaan normiflunssan oireet, mutta kun ne on höystetty todella omituisella ololla joka ei kuulu edes influenssaan. Ei siis ole kyse kuumehoureilusta vaan muuten olo on todella sekava ja päänsärky aivan järkyttävää.

Siitäkin influenssastakin kun on kokemusta pariin otteeseen, niin jo tällä vajaan viikon koronakokemuksella voin sanoa että influenssa on se kuuluisa pala kakkua ja tämä lähinnä s##tanasta,

Vierailija
149295/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näemmä taas taas sama juttu kuin aina, kun tilanne menee pahemmaksi eli palstalle eksyy spämmimään joku tilanteesta sätkyn saanut, joka yrittää uskotella itselleen samaa hokemalla, ettei tilanne oikeasti ole mitenkään paha eikä mitään virusta oikeasti ole olemassakaan, koska ei hän sellaista ole nähnyt.

Kyllä se siitä.

Suomessa ei ole mikään muu mennyt pahemmaksi kuin hysteria. 

Vierailija
149296/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset allergiat eivät ole rokottamisen este. Tiedät kyllä, jos olet saanut aikaisemmin rokotteista allergisia reaktioita. Kaikilla rokotteilla on tämä sama ominaisuus. Jotkut harvat saavat allergisen reaktion. Siksi kaikkia pyydetään odottelemaan rokotuksen jälkeen vartin verran.

Vierailija
149297/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kyllä samat ajatukset kuin jollain edellä. Ilman median massarummutusta.. Niin missä helvetissä se Korona on.

Rajoitteet tympii ja saa haittaa aikaa.

Mutta missä ne sairaat ja kuolevat??

Täällä ainakin on yksi parasta aikaa koronaa sairastava ja voin sanoa että kyllä tämä valitettavan todelliselta tuntuu. Olisikin ihan vaan normiflunssan oireet, mutta kun ne on höystetty todella omituisella ololla joka ei kuulu edes influenssaan. Ei siis ole kyse kuumehoureilusta vaan muuten olo on todella sekava ja päänsärky aivan järkyttävää.

Siitäkin influenssastakin kun on kokemusta pariin otteeseen, niin jo tällä vajaan viikon koronakokemuksella voin sanoa että influenssa on se kuuluisa pala kakkua ja tämä lähinnä s##tanasta,

Hyvin sulla ainakin näyttää kirjoitus ja kirjallinen ilmaisu sujuvan.

Vierailija
149298/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Koetetaan pärjäillä.

Olen niin allerginen etten selviä rokotteesta.

No kaikkea hyvää sitten.

Oli kuitenkin helpottavaa välillä jutella täällä.

Läheinen soitti joka asuu kaukana. Ei tiedä vieläkään ketään koronaan sairastunutta. Tavattiin marraskuussa pihalla. Hän tarjosi termospullosta kahvit. Vein tuolin ulos ja istuin lumihangessa.

Semmoinen korona se oli. Kaikki siitä puhuvat, harva on sen nähnyt.

Tunnetko muuten kuinka paljon ihmisiä? Jos ei paljoa tunne tai tiedä, niin tuskin voi tietää koronapositiivisiakaan. Minä tunnen/tiedän n. 20 koronapositiivista (en laske julkkuja), ja FB:ssa n. 1000 kaveria, jotka kaikki tunnen jollain tasolla.

Vierailija
149299/176779 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt Leila Toroskainen Toimittaja

Uudet, raikkaat lukemat tuloillaan jälleen huomenissa kaiken kansan iloksi. Sormet notkeiksi jotta kopiontitehtävät sujuisivat suit sait sukkelaan! Ctrl+c ja ctrl+v niin hommat hoituu!

Nyt juuri.

Juurikin

Vierailija
149300/176779 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Twitterin mukaan tällä hetkellä koronavirukseen kuolleita on n. 150 enemmän kuin mitä  THL:n kuukauden myöhässä olevat tilastot kertovat.

Ketju on lukittu.