Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Yle käsittelee poikkeuksellista koronavuotta ja sen seurauksia torstaina koko päivän – päivä huipentuu illalla erikoislähetykseen
Yle Uutiset summaa koronavuoden tapahtumia torstaina yhteen televisiossa, radiossa ja verkossa.
Av-palstapirkkojen märkä päiväuni toteutuu. Nyt voi pistää popparit tulille ja alkaa varaamaan parhaita paikkoja divaanisohvalta. Myös jotain tukevampaa suolapalaa kannattaa varata kisakatsomoon.
Saksassa pelotellaan, että pian lääkärit joutuvat itse yhä enemmän valitsemaan, ketä teho-osastoilla hoidetaan ja ketä ei.
Der Vorsitzende des Weltärztebundes warnt angesichts der hohen Corona-Zahlen vor einer Zuspitzung der Lage in den deutschen Krankenhäusern. "Es wird bei zunehmender Überfüllung der Intensivstationen immer mehr zu Triage-Entscheidungen kommen und die wird leider von den Ärzten alleine getroffen werden müssen, weil die Politik uns hier im Stich gelassen hat", sagte Frank Ulrich Montgomery der "Rheinischen Post".
STM:n ja THL:n tilannekatsaus koronavirustilanteesta klo 10
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007687660.html
Ruotsin Kuningas kommentoi maansa Korona toimia. Oikeassahan tuo on. Valitettavasti.
THL kertoi että uusia tartuntoja on n. 360
Vierailija kirjoitti:
Kuolleiden määristä ei ole ajantasaista tietoa. Siitä johtuen on mahdollista että kuolleita on selvästi enemmän, kuin nyt kerrotaan, saamme marraskuussa kuolleista tietoja nyt.
Kiinaahan moitittiin alku vuodesta, ettei se kerro todellisia kuolinlukuja. Suomessa sama juttu, mutta fiksumpana osaamme kertoa, että ajantasaiset luvut päivittyvät 30 vrk viiveellä :)
Sivuhuomautus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaan tiedotustilaisuudessa sanottiin, että pystytään jäljittämään puolet tapauksista.
Koulujen altistumiset Vantaalla ovat lähes puolittuneet, altistuneita kouluissa nyt n. 300 ihmistä,
kun aikaisemmin oli 600-800 altistunutta.
Ne koulualtistumiset ovat vähentyneet, koska altistumisen määritelmää on muutettu. Ennen altistuneeksi katsottiin koko luokka, jos joukossa oli yksi koronaan sairastunut. Nyt ei enää katsota altistuneeksi välttämättä ketään. Kyllähän tällä menetelmällä tilastot kaunistuvat. Turvallisuutta se ei paranna.
Miksi Suomi ei noudata EU:n Euroopan tartuntatautiviraston ECDC:n ohjeita? Niissä ohjeistetaan aivan yksiselitteisesti, että korkean tartuntariskin henkilöitä ovat kaikki tartunnan saaneen kanssa samassa luokkahuoneessa olleet, jotka ohjeistetaan jäämään 14 vrk karanteeniin, josta voi vapautua vain 10 vrk kohdalla annetulla negatiivisella koronatestituloksella. Kaikki oireilevat tai karanteeniaikana oireita saavat testataan mahdollisimman pian, minkä lisäksi myös oireettomien altistuneiden testaamista suositellaan tartuntaketjujen katkaisemiseksi. https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/covid-19-conta…
Tämäkään tiedotustilaisuus ei lupaa uusia rajoituksia, ei edes uusia suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa pelotellaan, että pian lääkärit joutuvat itse yhä enemmän valitsemaan, ketä teho-osastoilla hoidetaan ja ketä ei.
Der Vorsitzende des Weltärztebundes warnt angesichts der hohen Corona-Zahlen vor einer Zuspitzung der Lage in den deutschen Krankenhäusern. "Es wird bei zunehmender Überfüllung der Intensivstationen immer mehr zu Triage-Entscheidungen kommen und die wird leider von den Ärzten alleine getroffen werden müssen, weil die Politik uns hier im Stich gelassen hat", sagte Frank Ulrich Montgomery der "Rheinischen Post".
Toivottavasti tuohon ei jouduta Suomessa!
Espanjassa uuden tutkimuksen mukaan kuolleisuus koronaan on niinkin korkea kuin 1 %, ja tämä varmaan johtuu osittain siitä, että hoitokapasiteetti ei ole riittänyt. Tutkimus tehtiin vasta-aineista, ja huomioitiin se, että ne näkyvät veressä vain kolmisen kuukautta. (Ei tarkoita sitä, että immuniteetti loppuisi silloin.) Espanjassa tämän mukaan sairastuneita olisi ollut jo 10 % ja heistä tosiaan 1 % kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Sivuhuomautus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaan tiedotustilaisuudessa sanottiin, että pystytään jäljittämään puolet tapauksista.
Koulujen altistumiset Vantaalla ovat lähes puolittuneet, altistuneita kouluissa nyt n. 300 ihmistä,
Ne koulualtistumiset ovat vähentyneet, koska altistumisen määritelmää on muutettu. Ennen altistuneeksi katsottiin koko luokka, jos joukossa oli yksi koronaan sairastunut. Nyt ei enää katsota altistuneeksi välttämättä ketään. Kyllähän tällä menetelmällä tilastot kaunistuvat. Turvallisuutta se ei paranna.
Miksi Suomi ei noudata EU:n Euroopan tartuntatautiviraston ECDC:n ohjeita? Niissä ohjeistetaan aivan yksiselitteisesti, että korkean tartuntariskin henkilöitä ovat kaikki tartunnan saaneen kanssa samassa luokkahuoneessa olleet, jotka ohjeistetaan jäämään 14 vrk karanteeniin, josta voi vapautua vain 10 vrk kohdalla annetulla negatiivisella koronatestituloksella. Kaikki oireilevat tai karanteeniaikana oireita saavat testataan mahdollisimman pian, minkä lisäksi myös oireettomien altistuneiden testaamista suositellaan tartuntaketjujen katkaisemiseksi. https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/covid-19-conta…
Tämä! Jos Tanskan korona-kehitystä katsoo, niin lepsuilu ei auta.
Sivuhuomautus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jap ja tämä uusi luku ei kerrokaan mistään tartuttajien/altistajien määrän laskusta kouluissa vaan pikemminkin päinvastoin.
Ennen yksi altisti koko luokan (esim 25 ihmistä) ja nyt yksi altistaakin virallisesti enää ehkä max 5 ihmistä niin hurjasti pahemmaksihan tuo tartuntatilanne kouluissa on mennyt eikä paremmaksi kun altistuneiden määrä on vain puolittunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuo hörhöporukka perustaa jonkun oman ketjun, jossa päivitellään sitä, että miten koronaa ei olekaan ja kaikki on suurta huijausta. Tämä ketju on alunperin "kuulunut" valveutuneille kansalaisille, jotka seuraavat koronaa ihan todellisuuspohjalta ja tiedepohjalta. Myöskään jatkuvasta hallituksen haukkumisesta en kauheasti jaksa välittää, se on sellaista poliittista leuan louskutusta. Toki hallitusta voi ja pitääkin arvostella, mutta tiedätte varmaan mistä puhun, sellaisesta, että joka asiaan pitää sanoa "hallitus sitä ja tätä".
Fiksut, reaalimaailmassa elävät ihmiset: tulkaa kirjoittamaan tänne koronasta. Ulkosuomalaiset myös, kertokaa kuulumisia muista maista. Linkataan tutkimuksia ja uutisia ja laitetaan aina lyhyt suomennos, jos teksti ei ole suomeksi.
Terv. eräs alkuperäinen keskustelija :)
Ja jotkut tunnistavatkin minut toimittajaksi, koska olen sanonut, että laitan usein (en aina) viestini perään tuollaisen hymiön.
Lopeta jo. Omalla paikkakunnalla ollut vain 14 sairastunutta koko vuoden aikana.
Täällä kulkee satojatuhansia ihmisiä. Kukaan tuttu ei Suomesta eikä ulkomailta tunne ketään koronaan sairastunutta.
Tai veljen vaimo Etelä-Suomesta tuntee, henkilö parani. Siinä kaikki.
Miksi minun pitäisi lietsoa itseni hysteriaan?
Ja: en ole hörhöilijä, en qanon, en anna psakankaan vertaa arvoa s-liittoteorioihin. En usko niihin.
Mikä on virallinen ammattini?
Opettaja. Mutta se liittyy taidealaan. Klass. mus. Korostan kuitenkin, että en ole hörhö. En joogaa yms.
Taide on erikseen missä voi käyttää mielikuvitusta rajattomasti.
Tähän koronaan ei voi koska ei ole enää mitään mistä nyhtää. Kukaan tiedemies ei edes selitä mitään. Tai heidän ei anneta selittää.
Tästä tosiaan joku elokuvaohjaaja voisi tehdä farssin.
Osaisin ehkä kirjoittaa tästä absurdin novellin.
Ei tietenkään pidä lietoa itseään mihinkään hysteriaan. Mutta pitää SOPEUTUA. Elämä pandemian aikaan on erilaista. Tarttuva tauti tuo esiin sen tosiasian, että me eletään tiiviissä yhteiskunnassa, vähän niin kun muurahaiset. Jokaisen toiminta vaikuttaa toisiin.
Tämä on hyvin sanottu. Tarttuva tauti tuo ikäänkuin näkyväksi sen tosiasian, että me eletään yhteisössä, vaikka koetaankin olevamme hirveän vahvasti yksilöitä ja arvostetaan individualistista elämäntapaa. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että me ollaan tiiviissä vuorovaikutuksessa toistemme kanssa, ollaan ikäänkuin verkosto. Ja tarttuva tauti kulkee eteen päin sitä verkostoa pitkin. Siksi jokaisen käyttäytymisellä on vaikutusta muihin samassa verkostossa oleviin. Ja näin globaalisti ajateltuna: me ollaan kaikki samassa verkossa.
Itse uskon että jos koulut olisivat kiinni niin ihmiset noudattaisivat muitakin suosituksia paremmin. Jotenkin hupaisalta tuntui yle aamussa husin Eeva Ruotsalaisen varoittelu kuknka jokainen kontakti on riski eikä ketään saisi tavata ja samaan aikaan lapset ovat satojen oppilaiden kouluissa joka päivä. Väitän että sen takia moni ajattelee että turhaa vältellä muitakaan kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään tiedotustilaisuus ei lupaa uusia rajoituksia, ei edes uusia suosituksia.
Ei se yhteiskunta niin pyöri, lapsi rakas. Ei koko ajan voi olla uusia rajoituksia, kun pitää ensin tarkastella miten nykyiset rajoitukset vaikuttavat sairaaloiden kuormitukseen.
https://yle.fi/uutiset/3-11693391
Suomalaisista 86 % on tyytyväisiä elämäänsä. Me ollaan YK:n tutkimuksen mukaan jo kolmantena vuotena peräkkäin maailman onnellisin kansa. Olen itse tästä "saavutuksesta" tosi tyytyväinen. Mikä voisi olla tärkeämpi tavoite elämässä kuin olla onnellinen? Itsekin koen, että olen tyytyväinen elämään, myös pandemian keskellä.
Jutussa puhutaan siitä, että pessimismi myös suojelee suomalaisia. Kun ei ole liian suuret odotukset elämän suhteen, voi helpommin iloita pienistäkin asioista. Yksi lempijakeistani Raamatussa on: Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta hyvä mieli on kuin alituiset pidot (Sananl. 14:15).
Olen samaistunut myös Facebookissa kiertäneeseen meemiin. Siinä puhutaan introvertin elämästä. Mies toteaa, että "se tunne, kun huomaat, että elämäsi ei muutu, vaikka olisi pandemia". Suomalainen luonnehan on keskimäärin aika introvertti. Me viihdytään myös yksin eikä tarvita poskipusuja ja halauksia, välttämättä. Eilen juuri oli juttua Varsinais-Suomen ”uusista suomalaisista” ja koronasta, ja siinä haastateltu nainen kertoi, kuinka he EIVÄT voi olla halaamatta kun kohtaavat jne. Mutta me suomalaiset voidaan.
Joten häntä pystyyn suomalaiset! Jari Tervo tviittasi maaliskuussa: "Ihmisten on henkeään ja terveyttään varjellakseen karsittava inhimilliset kontaktit minimiin. Suomalaiset ovat harjoitelleet tätä hetkeä varten koko historiansa."
Huom! Nämä ajatukset päästän ilmoille, vaikka en missään tapauksessa vähättele koronaa, vaan olen sitä mieltä, että se pitäisi ehdottomasti tukahduttaa täällä Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ihmettelette, ettei kukaan tuttu ole sairastanut koronaa, niin kannattaa muistaa, ettei moni halua avoimesti huudella sairastumisestaan. Mun ystävän koronasta tiesi vain ihan muutama lähipiirin ihminen. Ystävä on muutenkin kotona etätöissä, joten kukaan ei huomannut poissaoloa mistään. Oman tiimin työkaverit tiesi, että oli saikulla, mutta ei syytä.
Mä olen huomannut saman ja nekin jotka on "julkisesti" sairastuneet pitää jotakin outoa skabaa siitä kellä on ollut lievimmät oireet..
Tämän sairastaminen on nyt jotenkin oudon noloa ja voimakkaampia oireita saa vaan "luuserit".
En tajua.
Normisti voivotellaan ja liioitellaankin sairastamisia kuinka mä olin siis niin kipeä ja kuumettakin oli ainakin miljoona astetta eikä mikään pysynyt sisällä ja blaablaablaa.
Nyt sitten tämä korona pitääkin sairastaa "ei tuntunut missään"- tyylillä ja ainoat sallitut (somekelpoiset?) oireet on päivän nuha tai hedari..
Pitääkö tämä twitter arvio paikkaansa ?
https://twitter.com/anttipirttimaki/status/1339253967512088579
"THL:n parhaan koronaskenaarion mukaan kesään mennessä n. 25% suomalaisista on sairastanut koronan (nyt <2%). Jos kuolleisuus olisi 1%, se tarkoittaisi lähes 14 000 kuollutta (nyt raportoitu alle 500)."
-----------------------------------------------------------------
Täällä skenaariot.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11693391
Suomalaisista 86 % on tyytyväisiä elämäänsä. Me ollaan YK:n tutkimuksen mukaan jo kolmantena vuotena peräkkäin maailman onnellisin kansa. Olen itse tästä "saavutuksesta" tosi tyytyväinen. Mikä voisi olla tärkeämpi tavoite elämässä kuin olla onnellinen? Itsekin koen, että olen tyytyväinen elämään, myös pandemian keskellä.
Jutussa puhutaan siitä, että pessimismi myös suojelee suomalaisia. Kun ei ole liian suuret odotukset elämän suhteen, voi helpommin iloita pienistäkin asioista. Yksi lempijakeistani Raamatussa on: Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta hyvä mieli on kuin alituiset pidot (Sananl. 14:15).
Olen samaistunut myös Facebookissa kiertäneeseen meemiin. Siinä puhutaan introvertin elämästä. Mies toteaa, että "se tunne, kun huomaat, että elämäsi ei muutu, vaikka olisi pandemia". Suomalainen luonnehan on keskimäärin aika introvertti. Me viihdytään myös yksin eikä tarvita poskipusuja ja halauksia, välttämättä. Eilen juuri oli juttua Varsinais-Suomen ”uusista suomalaisista” ja koronasta, ja siinä haastateltu nainen kertoi, kuinka he EIVÄT voi olla halaamatta kun kohtaavat jne. Mutta me suomalaiset voidaan.
Joten häntä pystyyn suomalaiset! Jari Tervo tviittasi maaliskuussa: "Ihmisten on henkeään ja terveyttään varjellakseen karsittava inhimilliset kontaktit minimiin. Suomalaiset ovat harjoitelleet tätä hetkeä varten koko historiansa."
Huom! Nämä ajatukset päästän ilmoille, vaikka en missään tapauksessa vähättele koronaa, vaan olen sitä mieltä, että se pitäisi ehdottomasti tukahduttaa täällä Suomessakin.
PS. Ihmettelin, miksi tuo minun kirjoitukseni ei mennyt läpi, vaan joutui tarkastukseen, eikä sen jälkeenkään mennyt läpi. No siellä oli se kielletty sana maah... ja muutin sen. Voi voi mitä moderointia, ei kovin laadukasta. Jes - pääsin heti valittamaan, vaikka kirjoitinkin tyytyväisyydestä :)
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tämä twitter arvio paikkaansa ?
https://twitter.com/anttipirttimaki/status/1339253967512088579
"THL:n parhaan koronaskenaarion mukaan kesään mennessä n. 25% suomalaisista on sairastanut koronan (nyt <2%). Jos kuolleisuus olisi 1%, se tarkoittaisi lähes 14 000 kuollutta (nyt raportoitu alle 500)."
-----------------------------------------------------------------
Täällä skenaariot.
Suurta potaskaa ja epäammattimaisuutta :)
Eivät pidä paikkaansa. Skenaarioiden tekijät eivät ehkä ole kuulleet hallituksen linjaa. Julkisuudessakin Krista Kiuru on kertonut, että hallitus on sopinut alkusyksystä, ettei tautia päästetä leviämisvaiheeseen.
Sikainfluenssarokotteen hain viimeisenä päivänä, kun sitä tarjottiin. Eipä ollut jonoja enää. Tosin sen jälkeen olikin sinä vuonna kaksi flunssaa, jossa meni viikoiksi haju- ja makuaisti. Koronarokotetta tuskin on ihan milloin vaan saatavilla sen säilytysvaatimusten vuoksi, mutta tuskin sitä tarvitsee/kannattaa heti rynnätä ottamaan.