Jos kaikki suomalaiset olisivat yhtä terveitä/sairaita kuin sinä?
Niin kuinka hyvin maamme asiat olisivat?
Synnynnäisen syyn takia en pysty saamaan lapsia, mutta olen muuten terve. Eli jos kaikki olisivat kaltaisiani, niin tästä maasta loppuisi veronmaksajat pian, eikä päiväkoteja tai kouluja tarvittaisi enää pian.
Kommentit (25)
Suomen asiat menisivät hyvin pian päin mäntyä jos kaikki olisivat kuin minä, ahdistuneisuushäiriö, masennus ja ptsd pitäisivät siitä huolen.
Masentunut ja siihen lisäksi pahat koko kesän kestävät siitepölyallergiat päälle. Suomi pitäis siirtää jonnekin Islannin seudulle sen siitepölyn takia. Ja eikö masennus ole jo jokseenkin kansantauti.
Jos kaikki olisivat yhtä terveitä kuin minä, niin Sote -budjetti kattaisi jokaisen kohdalla syntymän ja neuvolakäynnit ja kouluterveydenhuollon, (plus rokotteet) sekä yhden kierukan asennuksen ja kierukan hinnan.
Nimimerkki kiitollinen.
Olen pienipalkkainen raataja, jos minunlaisiani tyytyjiä olisi lisää niin varmaan pyyhkisi taloudella paremmin. Teen siis pienipalkkaisen työni tunnollisesti ja hyvin. Onhan meitä tyytyjiä iso joukko (monet palvelualan työpaikat), mutta jos vielä kapasiteetti olisi suurempi, niin olisihan tuo parempi tuottavuus se mahdollinen skenaario.
jos kaikki olisivat yhtä terveitä kuin minä painaisimme töitä 70- vuotiaaksi täydellä teholla. ja nuorisotyöttömyys olisi valtava.
Porukka tienaisi hyvin, poliisilta loppuisivat hommat, terveyskeskuksillakaan ei olisi duunia, ehkä kerran kolmessa vuodessa saikkua/hamppualääkäriä yksityiseltä.
Minä olen täysin terve, vaikka en tee juuri mitään sen eteen. Tällä hetkellä edes pölyallergia ei vaivaa. Silmälaseja käytän mielelläni, mutten välttämättä tarvitsisi. Eli aika hyvin menisi Suomessa, jos kaikki olisivat yhtä terveitä
Huonosti menisivät asiat. Useamman aivoinfarktin myötä toinen puoleni on halvaantunut, minulla on pahoja muistiongelmia jne. Lisäksi kärsin kroonisesti migreenistä, Chrohnin taudista ja sarkoidoosista. Olen nuori vielä, alle 30 v, joten mitähän kaikkea tässä ehtii vielä tulla.
Todennäköisesti suurin osa olisi sairaseläkkeellä, tautina selkärankareuma ja haitakkeena skolioosi.
M53
Mä oon perusterve pitkälle koulutettu kasvissyöjä, pyöräilen töihin 12km suuntaansa lähes vuoden ympäri (taloudessa 1 auto lähinnä puolison työtä varten, sekä satunnaiset mökkireissut tms). Lähisuvussa ei ole mitään tautirasitteita, jotka toistuisivat.
Kyllä olis valtiolla rahaa millä mässätä ja luonto kiittäisi myös.
Maamme olisi aika rauhaisa mutta myös erittäin, hmm... mielenkiintoinen ja vetäytyvä sosiaaliselta ilmapiiriltään, kun jokaisella olisi alttius vainoharhoihin ja virheellisiin tulkintoihin. Toisaalta totuutta arvostettaisiin tämän jäljiltä, eivätkä epätodet juorut leviäisi.
Fyysisen terveyden puoli olisi hyvä, mutta mielenterveyden osalta tosiaan kaikilla, joiden elämä ei olisi mennyt täysin kukkasilla, olisi problematiikkaa. Hyviä johtohahmoja tai organisoijia ei olisi, vaikka muuten maan pyörittämiseen tarvittavista työtehtävistä suoriuduttaisiin yllättävän hyvin. Tuloksena luultavasti talouden matalapaineet ja lopulta lievä kaaos.
En ole lääkäri-tai hoitaja käyntejä tarvinnut 2002 jälkeen kuopus syntyi.
Hml käyntejä koko elämäni aikana 15, olen 50v nainen. Paikkoja suussa 2kpl.
Töistä en juurikaan ole ollut pois, viimeisen 20 vuoden aikana noin 5 päivää flunssan vuoksi.
Jos muut olisivat kaltaisiani, loppuisivat invaparkkipaikat kesken tai ainakin niitä pitäisi lisätä paljon. Hyvä puoli siinä sitten olisi minun kannaltani se, että loppuisi loputon kateus ja katkeruus siitä, miten saan parkkeerata aina niin lähelle. Laskisi nykyisten kadehtijoiden elämänlaatu reippasti, mutta saavuttaisivat kadehtimansa asian.
En viitsi edes vastata kummempia. Poistetaan kuitenkin. Vastaan vain: Niin päin vi.... olisi.
Oikein mallikkaasti sujuisi. Korkeakoulututkinto ja vakituinen työ kaikilla. Kaksi lasta ja puoliso. Ei sairauksia, ei edes allergiaa kellään. Ei ylipainoa. Terveet elämäntavat (kasvissyöjiä) ja pienet paheet (kahvi ja suklaa, kerran kuussa lasi viiniä) sekä talous kunnossa. Ystäviäkin olisi ja harrastuksia.
Hiilijalanjälki olisi kuitenkin jonkinmoinen, koska olisi auto, iso omakotitalo ja lemmikkejä kaikilla ja kaikki haluaisivat asua mieluiten maaseudulla.
Suomen valtio kiittäisi meistä.
Todellisia sairauspoissaoloja ei olisi juuri ollenkaan. Menin töihin 16-vuotiaana ja työuralla on yksi ainoa sairaslomapäivä, kun torstaina naula meni kämmenestä läpi ja perjantaiksi kirjoittivat saikkua. Seuraavana maanantaina olin jo taas töissä.
M 48
Tupakoin mutta olen normaalipainoinen enkä käytä alkoholia
-valtava määrä ylipainosta johtuvia sairauksia kuten sydän, verisuoni, syöpä, diabetes jne häviäisivät
-valtava määrä mielenterveysongelmia/onnettomuuksia/väkivaltarikoksia jotka useimmiten liittyy alkoholiin häviäisi
-ehkä jokunen keuhkosairaus tulisi lisää mutta ei läheskään yhtä suuria määriä kuin mitä ylipaino ja alkoholi aiheuttavat
Vierailija kirjoitti:
jos kaikki olisivat yhtä terveitä kuin minä painaisimme töitä 70- vuotiaaksi täydellä teholla. ja nuorisotyöttömyys olisi valtava.
Hyvä sinä, itse olen 70v ja vielä pyydetään keikkatöihin, kun mone nuoret ei jaksa.
Olen muuten ollut koko ikäni terve, mutta10 v sitten sairastin syövän ja parannuin ilman kalliita hoitoja pelkillä lääkeillä, jotka maksoivat alle 20 e kolmen kk satsi.
Toiv pysyn edelleen terveenä.
Tsemppiä kaikille.
Ei olisi alkoholismia, väkivaltaa eikä ämpärijonoja. Hyvin hiljaista olisi. Asialliset hommat tehtäisiin, muuten oltaisiin kuin Ellun kanat ja seksiä harrastettaisiin ilokseen paljon.
Einesteollisuus ja karjatilat tekisivät konkurssin.
Mielenkiintoinen kysymys.
Itse pyrin elämään tosi terveesti (ruoka, ei tupakkaa tai alkoholia). Joten siltä osin maalla menisi kai hyvin. Huonona puolena nuorempana telottu jalka, joka on vanhemmiten alkanut oireilla ja haitata elämää. Eli päädyn varmaan ennemmin tai myöhemmin tekonivelleikkausjonoon.