Mikksi työkyvtttömykeläisille ja mielenterveysongelmista kärsivillle ei opeteta kooodausta?
Kommentit (43)
Hyvä kysymys. Osasta varmasti olisi siihen, ei tietenkään kaikista. Sitä kun saisi rauhassa himassaan tehdä.
Koodaus ei ole juttu, joka vaan "opetetaan". Siihen täytyy olla myös lahjoja.
Minusta parempi idea olisi opettaa sitä koodaamista työkyykyisille pitkäaikaistyöttömille. Ihan yhtälailla ne kouluttajat saisivat siinä tekemistä, ja olisi varmaan motivoivampaakin, kun ne oppilaat olisivat pääsääntöisesti paikalla siellä kurssilla.
Ihminen, joka on työkyvyttömyyseläkkeellä, on siis syystä tai toisesta työkyvytön. Hän on siis eläkkeellä. Hänelle ei tarvitse opettaa mitään, eikä hänen pakosta tarvitse opiskella mitään, koska hän on eläkkeellä. Mielenterveysongelmaisista en osaa sanoa yhtään mitään, koska on aika monikäsitteinen asia.
Koodaajalta vaaditaan hyviä istumalihaksia ja kärsivällisyyttä. Ei löydy läheskään kaikilta. Niska-hartiaongelmaisille en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Minusta parempi idea olisi opettaa sitä koodaamista työkyykyisille pitkäaikaistyöttömille. Ihan yhtälailla ne kouluttajat saisivat siinä tekemistä, ja olisi varmaan motivoivampaakin, kun ne oppilaat olisivat pääsääntöisesti paikalla siellä kurssilla.
Aivan. Mut eikös näitä voi järjestää verkkokursseinakin, jolloin työttömien lisäksi myös mt-ongelmaiset voisi kotonaan harjoitella, kaikki sellaiset joilla lahjoja riittää.
Saako työkyvyttömyyseläkkeellä opiskella? Vaikkei pystyisi enää töihin, mutta oman identiteetin takia, tai vaan aikaa tappaakseen.
Tietenkin saa opiskella, luulisin ainakin näin.
Vai katsotaanko se sellaiseksi, että pystyy myös töihin, jos pystyy opiskelemaan.
Ja miksei sinua uudelleen koulutettu, jos arvelet itse pysytyväsi johonkin muuhun työhön, kuin siihen, mistä jouduit työkyvyttömyyseläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Mut eikös näitä voi järjestää verkkokursseinakin, jolloin työttömien lisäksi myös mt-ongelmaiset voisi kotonaan harjoitella, kaikki sellaiset joilla lahjoja riittää.
Ei se ole aina lahjoista kysymys, vaan kyvyttömyydestä tehdä töitä, jossa pitää niitä tuloksiakin tulla jonkun tahon mukaan tietyssä ajassa. Mt-ongelmissa keskittymiskyvyn puute on yksi oire ja merkittävä työkyvyn kannalta. Siinä voi moni mt-potilas heittää tietokoneensa ikkunasta ulos kun taitoa olisi, mutta on vihainen itselleen kun eteneminen on niin hidasta aivosumun takia. Tästä tilasta tulee sitten saamattomuus ja pettynyt olo itseensä. Ja tämä noidankehä jatkuu taas ja taas......
Jos ihminen on työkyvytön, hän ei pysty tekemään koodausta työkseen. Koska EI PYSTY TEKEMÄÄN TYÖTÄ.
Osaaminen ei ole eläkkeen peruste, vaan se työkyvyttömyys. Jonkun tietyn taidon oppiminen ei siinä auta. Varmasti koodareita on paljonkin tk-eläkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole aina lahjoista kysymys, vaan kyvyttömyydestä tehdä töitä, jossa pitää niitä tuloksiakin tulla jonkun tahon mukaan tietyssä ajassa. Mt-ongelmissa keskittymiskyvyn puute on yksi oire ja merkittävä työkyvyn kannalta. Siinä voi moni mt-potilas heittää tietokoneensa ikkunasta ulos kun taitoa olisi, mutta on vihainen itselleen kun eteneminen on niin hidasta aivosumun takia. Tästä tilasta tulee sitten saamattomuus ja pettynyt olo itseensä. Ja tämä noidankehä jatkuu taas ja taas......
Joo, ei tietenkään kaikki mt-potilaat. Lähinnä sellaiset ihmiset, jotka on muuten kykeneviä, mutta kotona sosiaalisten tilanteiden pelkojen takia.
Tässä on sama juttu kuin miksi työkyvyttömyyseläkeläisille ei opeteta ojan kaivamista ja laiteta sitä kautta löytämään mielekkyyttä elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei tietenkään kaikki mt-potilaat. Lähinnä sellaiset ihmiset, jotka on muuten kykeneviä, mutta kotona sosiaalisten tilanteiden pelkojen takia.
Pelkällä sosiaalisten tilanteiden pelkojen takia harvoin pääsee eläkkeelle. Kuntoutustuelle nyt varmaankin.
Koodaajia ei kouluteta. Koodaaja opettelee sen homman ihan itse. Koodaajista ei muuten ole minkäänlaista pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sama juttu kuin miksi työkyvyttömyyseläkeläisille ei opeteta ojan kaivamista ja laiteta sitä kautta löytämään mielekkyyttä elämäänsä.
Niin tai haudankaivuuta. ;D
Voi kuule ap, ei nykypäivänä koodaus ole enää mitään leppoisaa hommaa, jota voi tehdä pizzan syömisen ja cociksen juomisen ohessa. Koodareilla on deadlinet ja 99%:sti aikataulut on mitoitettu liian lyhyiksi. Ei mt-ongelmainen kestä sitä henkistä prässiä, mikä koodarilla on. Hyvä, kun me tervepäiset koodaritkaan kestämme vuodesta toiseen ilman burnoutia.
Kyllä sellaista tarjotaan. Googlaa Hyvän mielen pelit ry.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule ap, ei nykypäivänä koodaus ole enää mitään leppoisaa hommaa, jota voi tehdä pizzan syömisen ja cociksen juomisen ohessa. Koodareilla on deadlinet ja 99%:sti aikataulut on mitoitettu liian lyhyiksi. Ei mt-ongelmainen kestä sitä henkistä prässiä, mikä koodarilla on. Hyvä, kun me tervepäiset koodaritkaan kestämme vuodesta toiseen ilman burnoutia.
Amen. Sitä ihmettelen itsekin, että kuinka kauan kestän. Muutama työkaveri on jo pitkällä saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Siis wth, ap? Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mielenterveysongelmista. Pääsin opiskelemaan tietotekniikkaa (amk) reilu vuosi sitten, olin innoissani ja opin hyvin. Ja sitten? Uupumuksen paheneminen ja masennuksen vaikeutuminen siihen pisteeseen että olin sähköhoitoa vaille vainaa.
Onko koskaan käynyt mielessä että työkyvyttömyyseläkkeellä ollaan syystä?
Silloin kun minä pääsin opiskelemaan oli kuntoutustuella. Ajatus oli että opiskelu olisi ollut kuntouttava; sain kursseja hyväksiluettua ja lähitunteja ei ollut paljon joten suht leppoisaa. Toiveissa oli tutkinnon saaminen ja työelämään palaaminen. Se romahdus joka silloin tuli oli todella iso juttu niin monella tasolla itselleni. Se että vaikka miten yrittää en vain kykene. Ajatelkaa mikä tulevaisuus. Tai siis mikä tulevaisuus, edessäni oli harmaa, tahmainen epämääräinen maailma jonka sisällä vaivoin liikuin.
Tämän ja sähköhoidon jälkeen sain työkyvyttömyyseläkkeen. Nyt yritän vain saada jotain selkoa tästä maailmasta ja elämästä.
Tämän takia (tälle) työkyvyttömyyseläkkeellä olevalle ei voida opettaa koodausta.
Tän viestin kyllä piti vain olla selittämään sen että opiskelu onnistuu ainakin kuntoutustuella. Mutta there you go, riekale elämääni kaupan päälle.
Siis wth, ap? Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mielenterveysongelmista. Pääsin opiskelemaan tietotekniikkaa (amk) reilu vuosi sitten, olin innoissani ja opin hyvin. Ja sitten? Uupumuksen paheneminen ja masennuksen vaikeutuminen siihen pisteeseen että olin sähköhoitoa vaille vainaa.
Onko koskaan käynyt mielessä että työkyvyttömyyseläkkeellä ollaan syystä?