Miksi lentokoneissa ikkunaluukku pitää avata laskeuduttaessa?
En ole koskaan ymmärtänyt miten tuo muka parantaa turvallisuutta.
Kommentit (61)
Kuski näkee paremmin, jos tarvitsee peruuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Näet maan lähestymisen ja tiedät milloin tömähtää.
Ei voi olla selitys. Aina tömähtää odottamatta ja mitään ei voi tehdä vöissä.
Jos jotain menee vikaan ja sähköt menee niin ikkunoista tulee valoa.
Stuertti voi käydä käytävän ikkunoista kurkkaamassa missä korkeudessa lennetään.
Tämä jossain hiljattain kerrottiin. Ihan siitä syystä, että henkilökunta näkee paremmin, jos esimerkiksi moottori syttyy palamaan.
Jos tapahtuu onnettomuus, ulkopuoliset pelastajat näkevät sisään. Ja myös tuo, että sisällä olevat saavat valoa jos sähköt katkeavat.
Eikö mielikuvitus sen vertaa riitä? Laskeutuminen ja nousu ovat onnettomuusaltteimmat lennon kohdat. Jos jotain tapahtuu, pitää sisään päästä valoa plus pelastustoimen nähdä sisälle. Eikö tämä ole itsestäänselvyys?
Siipien vieressä istuvien matkuatajien tehtävä on tarkkalla että kaikki on hyvin, ei pala moottorit yms. Pelastuovien vieressä olevien markuatajien pitää osata englantia ja toimia onnettomuuden sattuessa henkilönnan ohjeiden mukaan.
Esim sairaanloisen lihava ei saa alkaa poistua koneesta hidastaen muita vaan pitää jäädä odottamaan.
Ihan normi ohjeita lentokoneessa jotka luulin että kaikki tietää ihan jokaisen turvallisuuden takia mutta ei kai sitten.
Matkustajat voivat toimia kapteenin aputähystäjinä laskeutumisen ajan.
Voit ihailla lentokenttien kuuroja pupuja laskeutuessasi. Esim. kuulemma Pariisissa niitä on valtavasti.
Eikö täällä kukaan Mamma tiedä oikeaa syytä???
Paine ero tasoittuu / muuttuu laskun ja nousun yhteydessä nopeasti.
Tämä aiheuttaa ikkunoiden rikkoontumisen, räjähtämisen, jos niissä on suojamuovit alhaalla.
Niin, että vetäkää ne muovit ylös kiltisti vaan.
Vai valoa. Yölläkin lennetään, kun on pilkkopimeää.
Jos tulipalo on vain toisella puolella konetta, niin osataan evakuoida sille toiselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vai valoa. Yölläkin lennetään, kun on pilkkopimeää.
Jep, lentokentätkin on säkkipimeitä yöllä.
Jos menee jotain pieleen, niin on tärkeää nähdä ulos, onko esim. tulipalo. Vastaavasti pelastajat näkevät sisään koneeseen, mikä tilanne on päällä. Ja jos ajattelit, että voihan ne luukut avata sitten, niin eipä voi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulipalo on vain toisella puolella konetta, niin osataan evakuoida sille toiselle puolelle.
Tämä. Älkääkö sanoko, että ”voihan ne luukut avata sitten ja katsoa”. Tässä varaudutaan siihen, että sinä joka istut luukun kohdalla olet jo kuollut etkö pysty avaamaan enää mitään, mutta muilla on vielä mahdollisuuksia pelastua.
No just se sisälle näkeminen jos kone on pudonnut. Siinähän kävis muuten just helposti niin, että koko toisen kyljen puolella ois pitkä rivi luukkuja kiinni (siinä suunnassa mistä aurinko paistaa sisään).
CIA:n vankilennoilla taas nimenomaan pitää olla kiinni nuo ikkunaluukut.
Näet maan lähestymisen ja tiedät milloin tömähtää.