Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aspergernuoren sopeutuminen ympäristön vaatimuksiin

Vierailija
25.01.2020 |

Hei kaikki!
Minulla on aspergernuori joka sai diagnoosin hiljattain. Nuorella on masennusta ja uniongelmia, mutta ei esimerkiksi käytösvaikeuksia tai rajattomuutta.
Silti hänellä on suuria vaikeuksia selviytyä koulusta. Nuori on erilainen ikätovereihinsa nähden eikä ymmärrä luokkakavereiden juttuja. Hän keskittyy omiin mielenkiinnonkohteisiinsa ja motivoituu erittäin huonosti ulkoapäin. Kiltteydestä huolimatta, ongelmia on. Olen hyväksynyt lapseni erilaisuuden ja ymmärrän että autismi on aivotoiminnasta johtuva asia, eikä siitä voi kasvattaa pois.
Siksi haluaisin kuulla muilta autismin kirjolla olevilta, kuinka paljon ympäristön tulee tulla vastaan ja kuinka paljon autistin on sopeuduttava yhteiskunnan vaatimuksiin. Lähinnä mietin missä menee raja milloin vaadin liikaa ja milloin liian vähän.
Toivon asiallista keskustelua.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojallani asperger + add. Nyt lapseni 5v ja kiinnostaisi myös kuulla miten vastaavassa diagnoosissa ala-asteella mennyt. Onko erityisluokalla vai perusluokalla?

Vastaan as-kouluaisen läheisenä. Kolme vuotta mennyt nyt normiluokassa, ekalla ei ollut avustajaa ja kärsi selvästi, kun ei ollut ihan kartalla. Avustajan saatuaan aika mukavasti pärjää, mutta pitää muita lapsia outoina paitsi paria kaveria.

Erittäin hyvä kirjallisissa tehtävissä ja käden taidoissa.

Sosiaaliset suhteet hankalia.

Joskus ylikuormittuneena saa kotona raivareita, jotka iän myötä vähentyneet.

Erittäin älykäs joissakin asioissa toisissa avuton.

Selkeästi alisuoriutuu ahdistuksen vuoksi.

Rakastakaa lastanne, sillä vaikeinakin hetkinä huomaa, kuinka rakkaus kantaa.

Vierailija
62/68 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

☝🏻Tuohan on pahoinpitely

Luojan kiitos mulle ei tullut pahoja sivuvaikutuksia noista pillereistä ja pääsin niistä suht kivuttomasti irti. Mutta joo, kyllä mulla on petetty olo. Suomessa suurimmalla osalla lääkäreistä ei vieläkään ole tarpeeksi tietoa naisten autismista. Minulla kävi tuuri, vaikkakin vasta yli kolmikymppisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
64/68 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaa pitää itse vaatia, samoin toimintaterapiaa tai sosiaalisten taitojen ryhmiä. Lääkärit mielellään lyö napit kouraan ja sopivat seuraavan ajan, jos sitäkään. Taideterapia voisi olla ap:n tytölle yksi vaihtoehto kogn.terapian lisäksi.

Ensin voi ottaa yhteyttä koulussa luokanvalvojaan. Ehdota moniammatillista palaveria koululle (esim. lv, erityisope, nuori itse ja vanhemmat) jossa kartoitetaan tilanne ja yhdessä mietitään tukitoimet. Koululle voi tulla myös psykiatrian polilta joku palaveriin ja esim.toimintaterapeutti voi tulla tarkkailemaan kouluun ja antaa palautetta kouluun ja nuorelle ja vanhemmille.

Vierailija
65/68 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
66/68 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
67/68 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirja: Paula Tillin Toisin (hänen kokemuksistaan elämisestä as-tyttönä ja naisena).

Englanniksi löytyy kirjoja enemmän tyttöjen ja naisten aspergerista.

Vierailija
68/68 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on naisten asperger?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi