Elän tuilla, mutta en koe olevani köyhä. En ymmärrä, mihin ihmisillä menee rahat.
Eli tosiaan tienaan tällä hetkellä hieman köyhyysrajan (1229e) yli, mutta raha on aina riittänyt kaikkeen tarpeelliseen. Mietin mihin ihmeelliseen muilla menee rahaa, kun jopa yli 2000e/kk tienaavat valittavat rahan riittämättömyyttä. Tietenkin ymmärrän, jos pelkällä työttömyysturvalla joutuu elämään, niin talous voi toki olla tiukilla, tai, jos on lapsia, mutta kysynkin kaltaisiltani yksinasujilta: miksi koet, että raha ei riitä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Käytkö hammaslääkärissä? Onko sinulla jatkuva lääkitys? Käytkö kampaajalka/parturissa? Syötkö monipuolisesti? Matkusteletko? Otatko uusia vaatteita, kenkiä, kodinkoneita tai huonekaluja? Käytkö elokuvissa, teatterissa, konserteissa, festareilla tai ravintoloissa? Onko sinulla älypuhelin, läppis, äly-tv ja niihin liittymät? Kotivakuutus? Kaikki edellämainittu kuuluu normaaliin elämään johon +- 1200 ei mielestäni riitä.
Käyn kuukausittain apteekissa ja keskimäärin kerran vuodessa terveyskeskuksessa tai hammaslääkärissä, ja itse näistä maksan 0€. (Ellen käy yksityisellä, tällöin omavastuu on ehkä parikymppiä.) Kampaajalla en ole käynyt neljään vuoteen, leikkaan itse latvat. Hiukseni ovat pitkät, luonnollisen väriset ja hyväkuntoiset. Syön omasta mielestäni monipuolisesti, mutta edullisesti. Meillä on kahden hengen talous, ja yhden päivän ruokailuihin menee alle kuusi euroa. Heviä menee kilo päivässä, lihaa pari kertaa viikossa, kalaa viikoittain, eineksiä tai herkkuja vain erityisinä päivinä. Suosin ilta-aleja ja saatan tehdä pitkiäkin kävelymatkoja tarjousten perässä.
Vaatteita ja kenkiä ostan vain tarpeeseen, kerran pari vuodessa. Samoin myös kodinkoneita ja huonekaluja. Seuraava suurempi ostos on uusi sänky, siihen on jo raha säästetty. Älypuhelimet, tietokoneet, hd-tv ja tv-hubi löytyy. Liittymät ovat niitä halvimpia, ja näiden yhteenlasketut käyttökulut ovat n. 35€/kk. Puhelimet maksoivat uusina satasen. Koneet on itse kasattu, ja uusia osia saa halvalla.
Leffoissa käyn jos tulee tarjouksia (finnkinolla on välillä femman päiviä, veikkauskortilla tiettyihin esityksiin pääsee kaverin kanssa puoleen hintaan). Festareilla käyn kerran vuodessa, lisäksi paikkakunnallani on olemassa paljon ilmaisfestareita. "Oikeissa" ravintoloissa käyn ehkä kerran vuodessa, pikaruokaloissa hyödynnän kuponkeja tai lounastarjouksia. Teattereissa en ole käynyt vuosiin. Museoissa ja/tai huvipuistoissa kerran vuodessa.
Matkustelen kuukausittain. Suunnittelen reissut hyvissä ajoin, ja onnibussilla matkustan yleensä eurolla. Käyn sukulaisten tai ystävien luona, joten hotelleihin ei mene rahaa. Risteilyllä käynti on edullista, hytin saa parhaimmillaan kympillä, tuliaisiksi ostan alkoholia. Juon kuitenkin harvoin, enkä harrasta baareilua. Tupakka palaa vain viihteellä.
Kotivakuutus korvataan tt-tuessa, ihan niin kuin vuokra, sähkö ja vesikin. Asun suuren kaupungin lähiössä, ihan prisman vieressä. En käytä julkisia, kuljen yleensä kävellen tai pyörällä. Autoa ei ole, enkä edes haluaisi.
Elämäni on mielekästä. Harrastukseni ovat puoli-ilmaisia, ja joka kuukausi jään plussalle. En koe jääväni mistään paitsi, tuntuu kuin elämääni mahtuisi enemmän tapahtumia, kuin monella työssäkäyvällä ystävälläni.
t. pitkäaikaistyötön pariskunta
Mä olen kuntoutustuella ja saan 1200€/kk
plus lapsilisät ja kelan lapsikorotukset lapsista n. 43€/kk. Kyllä me nyt pärjätään, jos tippuisin työmarkkinatuelle niin sitten olisi eri juttu. Mies on pienipalkkainen. Lisäksi varsinainen rahareikä eli kaksi teiniä. Itselleni en osta mitään, kaikki vaan lapsille.
Olen saanut 800-1000€ palkkaa ja pärjännyt sillä ihan hyvin. Jos tuet on saman verran, en stressaa perheettömänä.
Edelleenkin väitän eläväni hyvää elämää pienillä tuloilla. Itselläni tosin on elämänhallintataidot erittäin hyvin omaksuttu, joten voin kuvitella, että ihmiselle, joka ei hallitse omaa talouttaan, tuilla eläminen voi olla vaikeampaa ja jotkut tuet ovat mielestäni Suomessa liian pieniä tämä seikka huomioon ottaen. Mielestäni jokaisen pitäisi tienata vähintään 900-1000e/kk varsinkin, jos asuu kaupungissa.
AP