Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elän tuilla, mutta en koe olevani köyhä. En ymmärrä, mihin ihmisillä menee rahat.

Vierailija
24.01.2020 |

Eli tosiaan tienaan tällä hetkellä hieman köyhyysrajan (1229e) yli, mutta raha on aina riittänyt kaikkeen tarpeelliseen. Mietin mihin ihmeelliseen muilla menee rahaa, kun jopa yli 2000e/kk tienaavat valittavat rahan riittämättömyyttä. Tietenkin ymmärrän, jos pelkällä työttömyysturvalla joutuu elämään, niin talous voi toki olla tiukilla, tai, jos on lapsia, mutta kysynkin kaltaisiltani yksinasujilta: miksi koet, että raha ei riitä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein on niin että pienipalkkaiselle työssäkäyvälle jää kaikkien kulujen jälkeen vaikkapa vain 200 €/kk enemmän rahaa kuin toimeentulotukea saavalle työttömälle. Palkka on hänellä kuitenkin niin "hyvä" ettei mitään tukia saa. Aika menee työssäkäyntiin, ei ole aikaa metsästää ruokakauppojen tarjouksia, vaatteisiin pitää panostaa enemmän jne. Todellisuudessa ero on vielä pienempi koska työtön voi säästää tällaisissa asioissa. Toimeentulotukea saavalle maksetaan hammaslääkärikäynnit yms. Työssäkäyvän kohdalla katsotaan että tulot menee yli toimeentulotukirajan eli mitään tukea ei saa.

Apkaan ei tarvitse kotivakuutusta koska jos vaikka paskoo puhelimensa saa harkinnan varaisena sosiaalitoimelta uuden, eli saa sen.

Työssä käyvä maksaa sen vakuutuksen joka kk tai jos jotain hajoaa kokonaan itse.

Vierailija
22/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan itse tällä hetkellä 600 ja rapiat, pärjään niillä petollisen hyvin, mutta se johtuu siitä että ei ole velkaa ja talous muutenkin vatupassissa. Mutta voin hyvin käsittää että harva pärjäilee stadissa alle parin tonnin tuloilla, varsinkin jos on velkaa yms.

Miten maksat asumisen ja kaiken 600 eurolla?

Tämän minäkin haluaisin tietää.

Asun tällä hetkellä ilmaiseksi sukulaisen kämpässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo. Oikeistolaiset halua vähentää tukia

Mielipidettä yritetään muokata.

Vierailija
24/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajonoista saa tällainen 5000 e/kk tienaavakin ihan mukavasti ruokaa. Siinä säästää jo useamman satasen kuussa. Vakuutuksia ei ollenkaan. Vaatteita käytän kymmenenkin vuotta ihan helposti. Verottajalle ilmoitan vain viidesosan tuloistani, joten käteen jää nekin verot. En herkuttele, polta tai juo alkoholia, enkä käy viihteellä.

Vierailija
25/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jossain Hevosenperseennevalla tuolla rahalla epäilemättä elää herroiksi, muttei kasvukeskuksissa.

Asun kasvukeskuksessa, joskin lähiössä ja pienehkössä asunnossa. Mielestäni kasvukeskuksissa on vuokraa lukuun ottamatta halvempi elää, koska joukkoliikenne kulkee, sekä useita ruokakauppoja ja kirppareita on järkevän etäisyyden päässä. 

Vierailija
26/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein on niin että pienipalkkaiselle työssäkäyvälle jää kaikkien kulujen jälkeen vaikkapa vain 200 €/kk enemmän rahaa kuin toimeentulotukea saavalle työttömälle. Palkka on hänellä kuitenkin niin "hyvä" ettei mitään tukia saa. Aika menee työssäkäyntiin, ei ole aikaa metsästää ruokakauppojen tarjouksia, vaatteisiin pitää panostaa enemmän jne. Todellisuudessa ero on vielä pienempi koska työtön voi säästää tällaisissa asioissa. Toimeentulotukea saavalle maksetaan hammaslääkärikäynnit yms. Työssäkäyvän kohdalla katsotaan että tulot menee yli toimeentulotukirajan eli mitään tukea ei saa.

Apkaan ei tarvitse kotivakuutusta koska jos vaikka paskoo puhelimensa saa harkinnan varaisena sosiaalitoimelta uuden, eli saa sen.

Työssä käyvä maksaa sen vakuutuksen joka kk tai jos jotain hajoaa kokonaan itse.

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, eli en ole koskaan saanut sossusta "harkinnanvaraisena" mitään. Eli varmaan kannattaisikin hankkia se kotivakuutus...

AP

Vierailija
27/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tulon lähteeni on Kelan myöntämä nuoren kuntoutusraha joka on nettona 612€/kk (viime vuonna 588/€kk) + asumistuki 245€ mikä menee suoraan vuokranantajalleni ja omavastuu 170€/kk.

Syön lisäksi masennuslääkkeitä, mutta onneksi Kela kustantaa ne.

Vierailija
28/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen ja minulla on 1250€/kk tuloja. Maksan vuokran,puhelimen,sähkön ja veden, koti-ja tapaturmavakuutuksen - ei muita kiinteitä kuluja ruuan lisäsi. Tuntuu että joka kuukausi jää ylimääräistä 100-200€, jonka laitan ns. puskurirahastoon, jolla voin myös hankkia jos mitä tarvitsee tai huvittaa. Useimmiten en tarvitse mitään kuukauksiin eikä huvita ostaa. Kaupoissa en jaksa marhata ja luoda "tarpeita" heräteostoin.

Jos ostan jotain, niin aina laadukkaita merkkejä ja tuotteita jotka kestävät aikaa ja kulutusta..

Käytän luomutuotteita ruuanlaitossa ja olen vegaani. Kampaamoissa en käy, hoidan itse hiukseni, jotka kannattaa pitää pitkinä, eipä tarvitse leikkailla joka kuukausi.

Mitään ei puutu ja olen aivan tyytyväinen, sekä täysin terve. En tarvitse lääkkeitä, ainoastaan vitamiinejä muutamaa lajia purkista.

Ymmärrän, että tilanne olisi toinen jos olisi sairauksia.

Vierailija
29/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokajonoista saa tällainen 5000 e/kk tienaavakin ihan mukavasti ruokaa. Siinä säästää jo useamman satasen kuussa. Vakuutuksia ei ollenkaan. Vaatteita käytän kymmenenkin vuotta ihan helposti. Verottajalle ilmoitan vain viidesosan tuloistani, joten käteen jää nekin verot. En herkuttele, polta tai juo alkoholia, enkä käy viihteellä.

Tahattoman epäreilua, että sinun kaltaisesi hyvätuloinen voi käydä hakemassa ruokajonosta ruokaa ja elintarvikkeita ilmaiseksi, vaikka se on ensisijaisesti tarkoitettu pienituloiselle ja köyhille..

Vierailija
30/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 1700 e/kk:

520 vuokra

50 sähkö

40 netti+puhelin

100 vakuutukset

300 ruoka

100 lääkkeet

500 säästöön että saan tehtyä pari ulkomaan matkaa vuodessa (matkustan yksin ja maksan tuplahinnan yksin hotellihuoneesta, sucks)

100 vaatteet/elokuvat/kirjat/sisustus/kodin hankinnat ja muut randomit

Vierailija
31/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö hammaslääkärissä? Onko sinulla jatkuva lääkitys? Käytkö kampaajalka/parturissa? Syötkö monipuolisesti? Matkusteletko? Otatko uusia vaatteita, kenkiä, kodinkoneita tai huonekaluja? Käytkö elokuvissa, teatterissa, konserteissa, festareilla tai ravintoloissa? Onko sinulla älypuhelin, läppis, äly-tv ja niihin liittymät? Kotivakuutus? Kaikki edellämainittu kuuluu normaaliin elämään johon +- 1200 ei mielestäni riitä.

Käyn hammaslääkärissä, kun tarvetta ilmenee, eli en kovin usein, koska hoidan hampaani hyvin. Minulla on useita jatkuvia lääkityksiä, jotka onneksi ovat kela-korvattavia, mutta toki alkuvuodesta joutuu vähän katsomaan menojaan sen mukaan. Laitan itse paljon ruokaa, mikä tulee usein halvemmaksi ja terveellisemmäksi. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että pääsen aina välillä vanhempien/suvun mukana lomille, jolloin en maksa itse lennoista, tai majoituksesta. Käyn kyllä hyvin harvoin kulttuuririennoissa rahan puutteen takia, mutta harrastan kuitenkin liikuntaa. On puhelin, läppis ja äly-tv liittymineen. Ostettu säästöistä omilleen muuton aikoihin. Kotivakuutusta ei ole. Koen eläväni varsin hyvää elämää tietyistä puutteista huolimatta.

AP

Kuulostaa että olet lapseni. Juuri muuttanut omaa kotiin. Äiti auttaa.

Muista että joskus sinä autat vastaavasti.

Vierailija
32/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan itse tällä hetkellä 600 ja rapiat, pärjään niillä petollisen hyvin, mutta se johtuu siitä että ei ole velkaa ja talous muutenkin vatupassissa. Mutta voin hyvin käsittää että harva pärjäilee stadissa alle parin tonnin tuloilla, varsinkin jos on velkaa yms.

Miten maksat asumisen ja kaiken 600 eurolla?

Tämän minäkin haluaisin tietää.

Asun tällä hetkellä ilmaiseksi sukulaisen kämpässä.

No niin. Kyl määki sit pärjäusin hyvällä taloudenpidolla

Vierailija
33/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö hammaslääkärissä? Onko sinulla jatkuva lääkitys? Käytkö kampaajalka/parturissa? Syötkö monipuolisesti? Matkusteletko? Otatko uusia vaatteita, kenkiä, kodinkoneita tai huonekaluja? Käytkö elokuvissa, teatterissa, konserteissa, festareilla tai ravintoloissa? Onko sinulla älypuhelin, läppis, äly-tv ja niihin liittymät? Kotivakuutus? Kaikki edellämainittu kuuluu normaaliin elämään johon +- 1200 ei mielestäni riitä.

Meinaatte, että matkustelu, sisustus, festarit ja ulkona syöminen ovat asioita, joita tuilla tulee saada kustannetuiksi? Eikö nuo ole niitä peruselämisen päälle tulevia plussia, mihin normaalit ihmiset säästävät palkastaan rahaa tai tekevät esim. ylitöitä?

Vierailija
34/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tällä hetkellä liitosta hiukan yli 800 euroa, asumistuki menee suoraan vuokranantajalle. Vuokran, laskujen, opintolainan erän ja bussikortin lataamisen jälkeen käteen jää sen verran että sillä juuri pärjää ja saa ostettua suhteellisen terveellistä ruokaa, mutta en silti haluaisi tällä summalla kitkuttaa. Olen kausiluontoisessa työssä joten siinä mielessä onnekas että tiedän tämän aina olevan vain väliaikaista. Töissä ollessa tulot kuitenkin tuplaantuu ja silloin saa pistettyä säästöön ja silti elämään paljon huolettomammin mitä nyt.

Vierailija
35/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Vierailija
36/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn hammaslääkärissä, kun tarvetta ilmenee, eli en kovin usein, koska hoidan hampaani hyvin. Minulla on useita jatkuvia lääkityksiä, jotka onneksi ovat kela-korvattavia, mutta toki alkuvuodesta joutuu vähän katsomaan menojaan sen mukaan. Laitan itse paljon ruokaa, mikä tulee usein halvemmaksi ja terveellisemmäksi. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että pääsen aina välillä vanhempien/suvun mukana lomille, jolloin en maksa itse lennoista, tai majoituksesta. Käyn kyllä hyvin harvoin kulttuuririennoissa rahan puutteen takia, mutta harrastan kuitenkin liikuntaa. On puhelin, läppis ja äly-tv liittymineen. Ostettu säästöistä omilleen muuton aikoihin. Kotivakuutusta ei ole. Koen eläväni varsin hyvää elämää tietyistä puutteista huolimatta.

AP

Kuulostaa että olet lapseni. Juuri muuttanut omaa kotiin. Äiti auttaa.

Muista että joskus sinä autat vastaavasti.

Tuskin olen. muutin omilleni viisi vuotta sitten, mutta ihanaa, että autat lastasi. Juuri niin minäkin aion tehdä omilleni, jos niitä joskus saan.

AP

Vierailija
37/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatte, että matkustelu, sisustus, festarit ja ulkona syöminen ovat asioita, joita tuilla tulee saada kustannetuiksi? Eikö nuo ole niitä peruselämisen päälle tulevia plussia, mihin normaalit ihmiset säästävät palkastaan rahaa tai tekevät esim. ylitöitä?

Olen itse aikalailla samaa mieltä. Mielestäni sosiaalituista ei pitäisi riittää rahaa esim. matkusteluun/ juhlimiseen. Työn tekemisen tulee aina olla kannattavampaa, kuin tuilla elämisen.

AP

Vierailija
38/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaisella saattaa olla työterveyshuolto, kattavakin. Lisäksi hänellä on se arvostetun ihmisen tunne kun käy töissä ja on osa työyhteisöä. Työttömänä mieli masentuu todella helposti ja nopeasti. Ei ole oikein järkeenkäypää kadehtia työttömiä. Mä joudun huomenna menemään silmälasiostoksille Kelan maksusitoumuksen kanssa. Hävettää ihan hirveästi ja olen miettinyt koko viikon, että peruisin sen ajan. Mutta olen jo kaksi kertaa perunut, enää ei voi jos haluan ne lasit. Jos sattuisin pääsemään työhaastatteluun ja menisin vanhojen lasien kanssa, ei varmaan irtoaisi työpaikkaa, ne on tyylikkäästi teipattu ja liimattu. Anteeksi taas kun joudutte mun elämää maksamaan. Muistan pysyä nöyränä. 

Vierailija
39/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä keskituloisena pystyn tekemään kaikkia noita, tosin festareilla en enää käy. Ei mun tarvi säästää. Säästämiseen laitetut rahat pysyy siellä säästötilillä. Netto 2300e/kk. Elän parisuhteessa Helsingissä vuokralla, ei lapsia, vain yksi kissa. Miehen palkka nettona 2500e/kk. 

Vierailija
40/44 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En meinaa mitään sellaista. Meinaan että kuuluvat normaaliin elämään johon 1200/kk ei riitä. 1200/kk riittää kituuttamiseen, ei hyvään elämään. 1200/kk lasketaan ihan yleisesti köyhyydeksi, eikä se Suomessa ole edes mitenkään erikoista. Täällä elää paljon ihmisiä vieläkin pienemmillä tuloilla. Mielestäni se on väärin. Matalia palkkoja ja eläkkeitä pitäisi nostaa niin että 1300/kk olisi minimi. Kaikki ansaitsevat mielekkään elämän, eikä pelkkää nippanappa selviytymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi