Mistä et luopuisi, vaikka hinta kymmenkertaistuisi?
Meitä on aikojen saatossa peloteltu ties minkä hyödykkeen loppumisella. Ensin piti loppua öljyn ja viimeksi ilmaston lämpenemisen seurauksena kahvin. Totuushan on kuitenkin, ettei mikään totaalisesti lopu vaan hinnat nousevat.
Hypoteettinen kysymykseni siis on, mistä et luopuisi, vaikka hinta kymmenkertaistuisi. Esimerkiksi bensalitra maksaisi 15€, kahvipaketti 30€, tupakka-aski 80€, kaljatölkki 10€, maitolitra 10€, jauheliha 60€/kg ja tomaatit 40€/kg. Kuukauden bussilippu 600€, kännykkä 4000€ ja auto 300.000€.
Kommentit (44)
Autoilusta olisi pakko luopua, jos olisi noissa hinnoissa mitä mainittiin. Kipeää tekisi. No, ruisleipä ja voi sen päällä, perunat, porkkanat, omenat, marjat (niitä saisi ilmaiseksi metsästä) tomaatit, kahvi -näistä en luopuisi.
Lapsistani ja muusta perheestäni, heidän hyvinvoinnistaan.
Kaikesta muusta voisin luopua. Ja olen luopunutkin, kasvisruokaa, auto seisoo ja kuljen julkisilla. Kesäasunnolla on huussi ja kantovesi.
Tai no, yksi asia on: älylaitteista en haluaisi luopua. E- ja äänikirjoista, Spotifysta, navigoinnista, yms.
Katri Kulmunin ilmastorahastomaksusta.
Vierailija kirjoitti:
Tupakasta ja viinasta en luovu. Kaikesta muusta voin luopua.
Mulla ihan sama. Kun olen liian älykäs niin nollaan pääni viinalla välillä ettei ala liian lujaa menemään. Tuota tupakkaa en ymmärrä mihinkä sitä tarvitsen ja sitä en osaa selittää. En ole vielä keksinyt.
maidosta, lihasta, ruisleivästä, voista ja vedestä
Kahvista, mutta sitten riittäisi kuppi päivässä. Auto on paha nakki, koska se on vain miehen työn takia. Jos taas muutettettaisiin miehen työpaikan lähelle, tarvitsisin itse auton koska molemmilla on poikkeavia työaikoja, joilloin julkisilla ei pääse.
Alkoholi on kanssa.. ei voi kieltää. On se vaan välillä ihanaa juoda kalja saunan jälkeen tai kaverien kanssa parit kesäterassilla.
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipä! Mutta varmaan sitten itse alkaisin leipomaan. Ulkomailla asuin 12 vuotta ilman ruisleipää ja nyt vuoden Suomessa taas ihanien leipien äärellä. K-kaupan paistopisteestä se pieni ruislimppu on maailman parasta leipää<3.
Hankala paistaa ettei kuivu korpuksi mutta kypsyy.
Tiedonsiirrosta, pääsystä nettiin. Kaikki nuo aloituksessa luetellut on sellaisia, että voin olla ilman.
Kahvi, salmiakki, perusmeikit, hiusväri, hiustenhoitoaine, alkoholi, kosteusvoide, mökkimatka kesällä. Pitsa. Koira. Keikat. Määrät vähenisivät paitsi koirassa joita on 1 kpl.
Lista on pitkä koska ei määritelty mikä on lähtötilanne. Onko juomavettä, asunto, ruokaa, sähköt?
Auto, koska tarvitaan työtä varten kaksi autoa. Muusta pystyn luopumaan.
Jos siis materiaalista puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi ja auto. Kahvi on arjen pieni luksus ja auto taas pakollinen jo töihin kulkemisen kannalta, eli se on pakko olla vaikka kuinka hinnannousut saisi kiristelemään hampaita. Tosin veikkaisin, että autojen hinnan kymmenkertaistuessa vaihtaisin tarvittaessa työsuhdeautoon.
Sähköpyörät on keksitty.
Talvisota käytiin turhaan tai henki on ainakin hukassa nykypullamössöiltä.
Kansanedustajien sopeutumisrahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipä! Mutta varmaan sitten itse alkaisin leipomaan. Ulkomailla asuin 12 vuotta ilman ruisleipää ja nyt vuoden Suomessa taas ihanien leipien äärellä. K-kaupan paistopisteestä se pieni ruislimppu on maailman parasta leipää<3.
Hankala paistaa ettei kuivu korpuksi mutta kypsyy.
Tumpelo!
Mä olen jo nyt joutunut luopumaan noista ihan kaikista. No, bussilippu on aina silloin kun on töitä ja tomaatteja syön kesällä kun ne maksaa euron kilo mutta muut on jo nyt liian kallista ja maitoa en juo.
pätkätyötön
Meikkipuuteri, huulirasva, suihkugeeli, shampoo. Niitä voi säästellä ja ilman kaikkea muuta voin elää.
Onko tämä nyt joku data mainaus tempaus että minkä hintojen kanssa voidaan alkaa vedättää oikein kunnolla?
Olen valmis luopumaan kaikesta jonka hinta nousisi kymmenkertaiseksi :-)
Kahvista nautin ja autolla moottoripyörällä ajamisesta ja suklaasta, pullasta, tummasta leivästä, jonka päällä lenkkimakkaraa, mutta jos minkä tahansa tuotteen tai palvelun hinta nousisi niin paljon, luopuisin siitä, sillä en vain näkisi mitään järkeä maksaa päivittäin käyttämistäni asioista paljoakaan enemmän mitä nyt teen.
Kahvista, hygieniatuotteista ja ehkäisystä.