Ihanaa olla työtön
Olen ollut työttömänä nyt lähes kaksi vuotta. Tämä aika on ollut ihanaa hermolepoa. Olen peruspäivärahalla, lisäksi saan asumis- ja toimeentulotukea. Tänä aikana olen saanut laitatettua itselleni hammasproteesit ja hankittua uudet silmälasit, jotka Kela on maksanut - mikä ei töissä ollessa olisi tullut kuuloonkaan. Vaikka taloudellisesti on tiukkaa, niin kyllä tämä on sentään ihanaa kun jatkuva stressi on poissa.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet välttynyt työllistymiseltä? Eikö kuitenkin ole velvollisuus hakea paikkoja? Esitätkö hullua tjsp?
En ole ap, mutta jos on ikää (>50-v) niin kauheasti ei patistella töihin. Jopa te-virkailijat tunnistavat ikäsyrjinnän työmarkkinoilla.
Mitä tulee hammasproteesiin ja silmälaseihin, ne jos mitkä ovat järkevää tt-tuen käyttöä.
Meillä mies jäi 2 päivää sitten työttömäksi. Ikää 55 v. Nyt on juuri koulutuspäivitystesteissä ja toivotaan, että pääsee.
En ymmärrä, että joku haluaa ehdoin tahdoin vähille rahoille. Meilläkään ei töistä huolimatta ole mitään ihmeellistä elintasoa ollut, mutta on pystytty harrastamaan ja ostamaan sitä ruokaa, mitä haluaa. Näin ei olisi, jos töitä ei olisi. Ainakin meillä.
Itse en ole ruualle perso. En yleensäkään millekään ylimääräiselle.
Töistä nyt ei kuitenkaan jää rahaa säästöön sen verran että saisi säästettyä esimerkiksi autoon tai omaan mökkiin, koskaan.
Mitään lainoja ei myönnetä.
Eli mieluummin minä näen nälkää ja lueskelen vaikka kirjoja ja käyn lenkillä.
Työelämä ei tarjoa minulle edes sellaista elintasoa että vaihtaisin sen vapaa-aikaan.
Mieluummin tosiaan olen vaikka ilman ruokaa päiviä kuin menen riistettäväksi.
Kokemusta on monelta alalta.
Viimeisin ravintola-ala oli kamala.
Ei kysytty haluaako jäädä ylitöihin, oletettiin että jään. Palkka oli kurja.
Työntekijöille huudettiin. Menetin yöunet huutamisesta. Jouduin huutamaan takaisin.
Lopulta työsuhde loppui. Elämäni paras hetki, kun työt loppui ja PÄÄSIN työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa olla töissä! Olen yrittäjä ja työni on minulle enemmänkin harrastus, josta saa todella hyvin rahaakin, enemmän kuin ehdin käyttää. Asiakkaani ovat ihania, työajat olen laittanut suurinpiirtein koululaisten kouluaikojen mukaan ja lomia pidän kun haluan ja niin pitkään kuin on hyvä. On mukava olla tärkeä ja arvostettu, myös lapseni ovat saaneet hyvän roolimallin minusta ja tietenkin myös miehestäni, jolla on oma yrityksensä.
Hammasproteeseja en muuten tarvitse, koska minulla on kauniit hyvin hoidetut ikiomat hampaani suussa ja silmälasejakaan en tarvitse. :)
Muuten ihan kiva mutta olet sietämätön ihmisenä, typerä, omahyväinen ja mieleltäsi sysiruma. Niinhän se tässä maailmassa on, että osa ihmisistä on inhottavia, kuten sinä olemassaolollasi todistat.
46v Rouvaliini kirjoitti:
Se on kyllä jännä juttu. Mieluummin on tukien varassa ja näkee kuukaudessa sen viikonkin verran nälkää paastoten että rahat riittää ruokaan kuin että menee sairastuttamaan mielenterveytensä työelämään, joka on tällä hetkellä täysin sairas.
Rahallinenkin korvaus on sellainen että ei sillä juhlita.
Mieluummin elää vaatimattomasti ja vähemmällä stressillä.
Takulla elinikäkin pitenee useilla vuosikymmenillä.
Minulla verenpaine laski itsestään kun sain normaalit 8h unet ja oli energiaa ulkoiluun. Sain lääkärin luvalla lopettaa verenpainelääkityksen :), niin ihanaa. Tulin raittiiksi ja jätin alkoholin kokonaan, kun ei ole tarvetta, ei ole enää stressiä ja ahdistustakaan. Teen nykyään päivittäin 10km kävelylenkin aamulla ja autan kodittomia koiria ulkoiluttamisessa. Selkäkipu lähti itsestään ja lähipiirikin on sanonut että ehkä ei kannata palata enää samalle alalle.
Olen samaa mieltä. Toki sitten kuulee että joka alalla olisi pahoinvointia.
Mitä alaa suosittelette ihmiselle joka haluaisi kuitenkin joskus käydä töissä harrastemielessä?
Saanko kysyä?
Onko sos ja terveysala kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet välttynyt työllistymiseltä? Eikö kuitenkin ole velvollisuus hakea paikkoja? Esitätkö hullua tjsp?
En ole ap, mutta jos on ikää (>50-v) niin kauheasti ei patistella töihin. Jopa te-virkailijat tunnistavat ikäsyrjinnän työmarkkinoilla.
Mitä tulee hammasproteesiin ja silmälaseihin, ne jos mitkä ovat järkevää tt-tuen käyttöä.
Miksi hammasproteesit tt-tuella ovat järkevää käyttöä? Mukavathan ne varmaan ovat käyttäjälleen.
Btw ottaa päähän kun hampaansa narkannut saa hampaat mutta ei pienituloinen ei-sossu.
Mä olin kaksi vuotta työttömänä ja mukavaa oli ehkä ensimmäinen vuosi. sitten alkoi v***ttamaan tosi paljon ja masensi koko ajan. Onneksi sain töitä (suhteilla) ja ensi viikolla ensimmäinen palkka pitkästä aikaa. Ihanaa olla töissä ja tuntea taas normaaliksi itsensä.
Eka viikko työttömänä on ihanaa, sit alkaa tylsistyminen.
Kiva että aloittajalla on kivaa ja ilmeisesti monella muullakin. Minä kuitenkin kärsin työttömyydestä, kun koko ikäni olen töitä tehnyt ja korkeakoulututkintokin on tullut hankittua. Vaikka työelämästä on ikäviäkin kokemuksia, ei tämä joutenolo silti maistu. Kova tarve olisi päästä tekemään, ja kokemaan itseni hyödylliseksi ja arvokkaaksi.
Minä haluan töihin!
Itselläni kanssa työ aiheutti alkoholisoitumisen. Ainut asia mitä työpäiväivän aikana ajattelin, oli illalla rysähtäminen sohvalle ja vähintään 7 annosta alkoholia. Kun jäin yllättäen työttömäksi, pääsin kuukaudessa eroon, niin alkoholista kuin tupakastakin. Nyt takana miltei vuosi raitista elämää ilman työtä.
Vierailija kirjoitti:
Sulle käy sitten samoin eläkkeelle siirryttyäsi. Ikävää sinulle.
Monilla taas on harrastuksia ja muuta tekemistä, joista saa paljon iloa. Kerrankin on aikaa tehdä kaikkea kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kanssa työ aiheutti alkoholisoitumisen. Ainut asia mitä työpäiväivän aikana ajattelin, oli illalla rysähtäminen sohvalle ja vähintään 7 annosta alkoholia. Kun jäin yllättäen työttömäksi, pääsin kuukaudessa eroon, niin alkoholista kuin tupakastakin. Nyt takana miltei vuosi raitista elämää ilman työtä.
Sama kokemus muuten.
Stressi ja työpaikalta saatu paha olo aiheutti ilmeisesti alkoholilla itselääkinnän.
Edes viikonloppuisin en enää ota. Ei ole tarvetta kun on hyvä olo ja villasukat jalassa. Yöpöydällä on hyvä kirja. Ajattelin tänäänkin käydä saunan kautta nukkumaan klo 22.
Kirjaa ennen sitä ja aamulla lenkille.
Kovasti on kyselty taas töihin ja pääkokki pahoitellut kun kiireessä tulee huudettua ja eivät pärjää niin hyvin ilman minua. En ole vastaillut työpyyntöihin. Kun näin viestin sähköpostissani, niin menetin yöuneni.
En ole käynyt sähköpostissa enää viikkoihin. Niin paljon ahdistaa ajatus paskahommiin.
Mun pitäisi varmasti mennä vain sairaseläkkeelle.
En sovi työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle käy sitten samoin eläkkeelle siirryttyäsi. Ikävää sinulle.
Monilla taas on harrastuksia ja muuta tekemistä, joista saa paljon iloa. Kerrankin on aikaa tehdä kaikkea kivaa!
Tai sit jatkan sijaisuuksien tekemistä eläkkeelläkin.
Minä teen osa-aikatyötä josta tykkään n. 20 tuntia viikossa. Sen lisäksi kun tulee täysi asumistuki niin ei tarvitse nälkää nähdä. Työkkärikään ei ahdistele. Vapaa-aikaa on tarpeeksi ja sitä osaa arvostaa ehkä enemmän kun käy välillä vähän töissäkin. Kokopäivätyöhön en aio mennä, olen kokenut kuinka se vie kaiken energian ja väsymys tappaa luovuuden, ei jaksa illalla muuta tehdä kuin maata sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa olla töissä! Olen yrittäjä ja työni on minulle enemmänkin harrastus, josta saa todella hyvin rahaakin, enemmän kuin ehdin käyttää. Asiakkaani ovat ihania, työajat olen laittanut suurinpiirtein koululaisten kouluaikojen mukaan ja lomia pidän kun haluan ja niin pitkään kuin on hyvä. On mukava olla tärkeä ja arvostettu, myös lapseni ovat saaneet hyvän roolimallin minusta ja tietenkin myös miehestäni, jolla on oma yrityksensä.
Hammasproteeseja en muuten tarvitse, koska minulla on kauniit hyvin hoidetut ikiomat hampaani suussa ja silmälasejakaan en tarvitse. :)
Muuten ihan kiva mutta olet sietämätön ihmisenä, typerä, omahyväinen ja mieleltäsi sysiruma. Niinhän se tässä maailmassa on, että osa ihmisistä on inhottavia, kuten sinä olemassaolollasi todistat.
Aijai, nauroin oikein kunnon röhönaurut viestillesi! Olen tehnyt pienestä pitäen töitä ja en ole ollut ikinä mikään kattoon sylkevä tyyppi, joka vain uikuttaa ja odottaa rahan tulla tupsahtavan itselle vain sen takia kun on olemassa.
Olen kouluttanut itseni kahteen eri ammattiin ja mielestäni on vain oikein koko yhteiskunnalle, että käytän koulutuksestani tullutta tietoa hyväksi työssäni. Koulutan itseäni vieläkin paremmaksi ammattilaiseksi alan koulutuksiin osallistumalla ja jaan osaamistani mielelläni myös uusille yrittäjille. Olen ollut vuosia esimerkiksi alalle koulutettavien nuorten mentorina. Miten lie ap:n koulutuksen laita? Onko koulutuksessa ja ammatinvalinnassa ollut mitään järkeä aikoinaan ja onko edes ajateltu uuteen ammattiin koulutusta?
Jos juttelisin kanssasi vaikka kohta kaupassa, niin luulen, että pitäisit minua oikein kelpo tyyppinä, mutta periaatteessa sinun mielipiteesi on ihan se ja sama. :)
Minusta on myös mukavaa olla työtön. Saa nukkkua silloin kun huvittaa ja tehdä mitä mieleen juolahtaa. Talven muutamia valoisia tunteja ei tarvitse viettää keinovalaistussa sisätilassa, vaan voin ulkoilla ja käydä kaupassa tai käydä kaupungilla näyteikkunaostoksilla. Oikeastaan ainoa asia, joka työttömyydessäni harmittaa, on TE-toimiston ja kaupungin monialaisten työllisyyspalvelujen asiakkuus. Se on vähän niinkuin olisit kehitysvammaisten kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus muuten.
Stressi ja työpaikalta saatu paha olo aiheutti ilmeisesti alkoholilla itselääkinnän.
Edes viikonloppuisin en enää ota. Ei ole tarvetta kun on hyvä olo ja villasukat jalassa. Yöpöydällä on hyvä kirja. Ajattelin tänäänkin käydä saunan kautta nukkumaan klo 22.
Kovasti on kyselty taas töihin ja pääkokki pahoitellut kun kiireessä tulee huudettua ja eivät pärjää niin hyvin ilman minua. En ole vastaillut työpyyntöihin. Kun näin viestin sähköpostissani, niin menetin yöuneni.
En ole käynyt sähköpostissa enää viikkoihin. Niin paljon ahdistaa ajatus paskahommiin.
En sovi työelämään.
Eli mikä sussa on sairasta?
Et todellakaan pääse eläkkeelle, ellet jättänyt tässä mainitsematta jotain huomattavan vaikeaa vammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus muuten.
En sovi työelämään.
Eli mikä sussa on sairasta?
Et todellakaan pääse eläkkeelle, ellet jättänyt tässä mainitsematta jotain huomattavan vaikeaa vammaa.
Työelämä on sairas tällä hetkellä.
Työelämä ei kuitenkaan voi jäädä eläkkeelle.
Joten ehkä se on työntekijän tehtävä olla osallistumatta sairaaseen toimintaan.
Ei työpaikalla huutaminen ja pakottaminen ylitöihin ole hyväksyttävää.
Ei muuta kun viikonlopun viettoon ja viinan juontiin.
Nyt tuli ensimmäiset liitonrahat 1900€ käteen kk Laiskottelen 500pv nautin lomailusta m58
Työttömänä ei ole varaa mihinkään. Eikä tehdä mitään. Eikä syödä terveellistä ruokaa. Eikä edes matkustaa sukulaisen häihin tai hautajaisiin.
Töissä aina parempi jos vain mahdollista.
Työpaikka muuttaa kaiken, jos on hyvä ja kokoaikainen.
Ne on lampaita, jotka tekevät epämiellyttävää työtä.