Voiko hiusten väristä päätellä tulevan harmaan sävyn?
Otsikossapa se kysymys tulikin. Antaako hiusten oma väri mitään vihjeitä siitä, mitä harmaan sävyä on myöhemmin odotettavissa?
Kommentit (37)
Puolisoni suvussa harmaannutaan nuorena, ja kaikilla on jo 50 vuotiaana ihan selkeästi harmaat hiukset, ja 70 vuotiaana vitivalkoiset.
Ei ole ketään, jolla hiukset harmaantuisivat "suoraan" vitivalkoisiksi, vaan harmaan sävy muuttuu iän myötä, kun niiden hiusten määrä lisääntyy, joissa ei ole pigmenttiä.
Ei. Mun isällä oli hyvin tummat hiukset ja äidillään kastanjanruskeat (tummanpunertavat). Mulla kuparinsävyä.
Meillä kaikilla rumat teräksenharmaat hiukset (mulla vasta vähän). Haluaisin valkoiset
Olen luonnostani punatukkainen. Hiussävy oli melko tumma kastanjaan vivahtava. Nyt kokonaan harmaa. Edessä on lähes valkoinen alue ja muuten tummempi harmaa.
He, joilla viileään taittava väritys -> valkoinen (siniset verisuonet, pinkkiin taittuva iho)
He, joilla lämpimään taittuva väritys -> harmaa (vihreät verisuonet, persikkaan taittuva iho)
Vierailija kirjoitti:
Punapäät kuulemma harmaantuu hitaasti/myöhään. Ja se harmaantuminen tapahtuu asteittain, että siitä omasta väristä siirrytään aina vaaleampaan punaiseen väriin.
Punapäinen mummini sai valkoisen tukan hyvin varhain, kaunis sävy - ei ollenkaan harmaa.
Itse olen vaalea ja nyt 50 v kummatkin ohimot lähes valkoiset, hopean valkoiset. Keskellä päätä enempi maantien väri.
Vierailija kirjoitti:
He, joilla viileään taittava väritys -> valkoinen (siniset verisuonet, pinkkiin taittuva iho)
He, joilla lämpimään taittuva väritys -> harmaa (vihreät verisuonet, persikkaan taittuva iho)
Tuleeko siis lämmin ihoisille vaaleahiuksisille myös harmaa? Eli tavallaan tummenee?
Yritä hankkia jos ei mielenkiintoinen niin edes jonkinlainen elämä. Sitä kun elää riittävän kauan on kiitollinen että edes elää ja on terve, promise. Vaikutat ihmiseltä jonka hiusten värillä ei ole kenellekään muulle väliä kuin itsellesi.
Isä oli vaaleahiuksinen, harmaantui valkohiuksiseksi. Äitini oli tummahiuksinen, harmaantui valkohiuksiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikista hiuksista loppuu melatoniinin tuotanto, on tuloksena valkoinen tukka---Mitä tummempi se yksittäinen hius on, sitä myöhemmin se lakkaa tuottamasta melatoniinia---
Melaniini, ei melatoniini.
Tyhjä tynnyri kirjoitti:
Yritä hankkia jos ei mielenkiintoinen niin edes jonkinlainen elämä. Sitä kun elää riittävän kauan on kiitollinen että edes elää ja on terve, promise. Vaikutat ihmiseltä jonka hiusten värillä ei ole kenellekään muulle väliä kuin itsellesi.
Voi, semmoiseltako nyt vaikutan?
Monet isot ja pienet asiat kiinnostavat minua. Olen tänään keskustellut kahdeksisen tuntia siitä, miten mielenterveytensä kanssa painiskelevia ihmisiä voitaisiin paremmin tuloksin ohjata oikeanlaista apua hakemaan. Taidan silti seuraavaksi tehdä aloituksen vaikka huulipunasta, jonka olen "löytänyt" äskettäin uudelleen ja huomannut sopivan kasvoihini. Ei sitä, katsos, aina jaksa valita puheenaiheeksi omaansa tai koko maailman hirveintä asiaa.
Ai niin. Olen aikani jahkailtuani päättänyt, että hiusten raidoittaminen saa jatkua. Eikös olekin mielenkiintoinen päätös? Haluatko kuulla perustelut? :)
Ap
Hei meitä on muitakin joita kiinnostaa kaikki hius-, väri-,meikki jutut. Itse olen vähän hurahtanut värianalyyseihin. Olen miettinyt myös jos alkaisi tekemään niitä. Tietty koulutus myös ensin.
Oon ketjusta se jolla vaaleat lämpimät hiukset ja mietin miten harmaat toimisivat hiuksissani. Oikein odotan niitä. Olen siis nyt raidoittanut hiukseni.
Joten ap kerro lisää vaan ja mielelläni kuulisin huulipuna oivalluksestasikin. 😊
Eri
Vierailija kirjoitti:
Hei meitä on muitakin joita kiinnostaa kaikki hius-, väri-,meikki jutut. Itse olen vähän hurahtanut värianalyyseihin. Olen miettinyt myös jos alkaisi tekemään niitä. Tietty koulutus myös ensin.
Oon ketjusta se jolla vaaleat lämpimät hiukset ja mietin miten harmaat toimisivat hiuksissani. Oikein odotan niitä. Olen siis nyt raidoittanut hiukseni.
Joten ap kerro lisää vaan ja mielelläni kuulisin huulipuna oivalluksestasikin. 😊
Eri
Juuri niin, Eri! Pienet asiat ovat kivoja ja voivat olla tärkeitäkin, vaikka sivullista saattaisi ärsyttää.
Tämä harmausasia on vaivannut minua pitkään. Muutama vuosi sitten katsoin, miltä värjäämättömyys ja raidoittamattomuus näyttäisivät, mutta sain kipurajan ylittävän määrän voimakkaita kommentteja siitä, että olin aivan liian nuori harmaantumaan. Ensimmäiset, lyijykynän paksuiset hopeanvalkoiset raidat otsahiuksissa olivat mielestäni tosi hienoja, mutta ennen pitkää tukkani näytti siltä kuin siihen olisi käyty tökkimässä rumanharmaita pidennysnippuja. Tämän keskustelun aloitin siinä toivossa, että alussa lainaamani pätkä "yhdessä päässä voi olla vain valkoista tai harmaata, ei kumpaakin", pitäisi paikkansa, mutta niin ei taida olla. Olen liittynyt kahteen pohjoisamerikkalaiseen curly silver -ryhmään, joissa on niin upeita harmaapäitä, että ajattelin seurata esimerkkiä, mutta upeuden taikasanana vaikuttaakin olevan Photoshop, kun kuusikymppiset näyttävät siloposkisilta kuusitoistavuotiailta.
Se huulipunajuttu. Kauan sitten työkaverit sanoivat, että minun huulillani olisi ehdottomasti käytettävä huulipunaa. ("Tuollaset huulet!) Vasta jokin aika sitten minulle valkeni, että hehän eivät kritisoineet. Vasta nyt viisikymppisenä ymmärsin, että kaikki nämä vuodet olen kantanut naamassani pusuhuulia, joita olen luullut rumiksi. Kirkkaat värit eivät tunnu omilta, mutta melko syvät, neutraalit sävyt taitavat olla juuri sopivia.
Olen silloin tällöin tehnyt itselleni värianalyyseja, mutta aina se ensimmäinen kohta jumittaa: ovatko ranteideni suonet sinisiä vai vihertäviä. En osaa päättää. Olen kuitenkin pitkästä aikaa taas kiinnostunut muusta kuin rutiinimeikistä. Minulla on tuuheat, pikimustat kulmakarvat, ja aikeenani on löytää niiden kaveriksi meikki, joka korostaa suorastaan huomiotaherättävän sammaleenvihreitä silmiäni ilman turhan raskasta vaikutelmaa. Kokeileminen on kivaa.
Olen rempseä ja roteva viisikymppinen, mutta silti olen tyttö. Eikä keneltäkään liene pois se, että joskus tältäkin häirikköpalstalta löytyy myös muita tyttöjä, joiden kanssa jutella. :)
Ap
Mulla oli nuorena ihan vaaleat hiukset ja keski-ikäisenä keskivaaleat. Paljon punapigmenttiä eli lämpimän kultaiset, ei kylmän sävyiset.
Omituista on, että harmaantuneet kohdat ovat yhtäkkiä ihan melkein pikimustia hiuksia! Tosi kummallista. Sellaisia "rypistyneitä" ja säkkäräisiä rutikuivia, karheita mustia hiussuortuvia, kun normaali hius on siis sileä ja suora, kiiltävä vaalea. Onko tämä yleistäkin? Voiko harmaantuminen tarkoittaa tummumista? Toistaiseksi olen vaan vaalentanut niitä ja se on häivyttänyt niitä aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli nuorena ihan vaaleat hiukset ja keski-ikäisenä keskivaaleat. Paljon punapigmenttiä eli lämpimän kultaiset, ei kylmän sävyiset.
Omituista on, että harmaantuneet kohdat ovat yhtäkkiä ihan melkein pikimustia hiuksia! Tosi kummallista. Sellaisia "rypistyneitä" ja säkkäräisiä rutikuivia, karheita mustia hiussuortuvia, kun normaali hius on siis sileä ja suora, kiiltävä vaalea. Onko tämä yleistäkin? Voiko harmaantuminen tarkoittaa tummumista? Toistaiseksi olen vaan vaalentanut niitä ja se on häivyttänyt niitä aika hyvin.
Ylempänä mainitsemissani FB-ryhmissä aika moni kysyy juuri tuota samaa. Joillakin yksittäiset harmaantuneet hiukset palaavat tummiksi, joillakin peräti kokonaiset alueet muuttuvat. Eräällä ihmisellä, jonka kanssa jaan suuren määrän geenejä, tällainen muutos on tapahtunut parrassa. Vastausta mysteeriin en vielä ole löytänyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisistä hiuksista ei tule "harmaita" vaan siihen omaan tukanväriin sekoittuu valkoisia/kirkkaita hiuksia. Jos kaikista hiuksista loppuu melatoniinin tuotanto, on tuloksena valkoinen tukka. Jos on omanvärisiä hiuksia seassa, niin lopputulos on niiden kombinaatio. Mitä tummempi se yksittäinen hius on, sitä myöhemmin se lakkaa tuottamasta melatoniinia, siksi siis vaaleampikin voi näyttää tummemman harmaalta.
Vaaleampi hiustenväri myös muuttuu iän myötä. Itselläni (yli 40) hiukset olivat lapsena vitivalkoiset, teininä punaiseen taittuvat tummanruskeat ja nyt aikuisena vaalentuneet vaaleanruskeaksi kullertavilla ja punertavilla raidoilla.
Hiusten väri-aine on melaniini. Ei siis melatoniini.
Minulla oli pikkulikkana vaaleanruskeat hiukset jotka tummenivat aikuisuuteen mennessä aika tummanruskeiksi. Ensimmäisen harmaan (paremminkin valkoisen) löysin 27-vuotiaana ja nyt niitä olisi kaksi kolmasosaa hiuksista, jos en niitä värjäisi. Minulla harmaat ovat siis puhtaanvalkoisia, ja samoin uudet kasvavat ripset ja kulmakarvat ovat valkoisia. Olen nyt 54-vuotias.
Yksittäisistä hiuksista ei tule "harmaita" vaan siihen omaan tukanväriin sekoittuu valkoisia/kirkkaita hiuksia. Jos kaikista hiuksista loppuu melatoniinin tuotanto, on tuloksena valkoinen tukka. Jos on omanvärisiä hiuksia seassa, niin lopputulos on niiden kombinaatio. Mitä tummempi se yksittäinen hius on, sitä myöhemmin se lakkaa tuottamasta melatoniinia, siksi siis vaaleampikin voi näyttää tummemman harmaalta.
Vaaleampi hiustenväri myös muuttuu iän myötä. Itselläni (yli 40) hiukset olivat lapsena vitivalkoiset, teininä punaiseen taittuvat tummanruskeat ja nyt aikuisena vaalentuneet vaaleanruskeaksi kullertavilla ja punertavilla raidoilla.