Voiko hiusten väristä päätellä tulevan harmaan sävyn?
Otsikossapa se kysymys tulikin. Antaako hiusten oma väri mitään vihjeitä siitä, mitä harmaan sävyä on myöhemmin odotettavissa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ei anna.
Terveisin kampaaja
Kiitos vastauksesta, kampaaja!
Eräässä artikkelissa kerrotaan näin:
"Miksi toiset saavat harmaantuessaan vitivalkoisen ja toiset tummanharmaan tukan? -- Sitä on kahta lajia: hopeanvalkoinen tai teräksenharmaa. Samassa päässä voi olla vain yhtä lajia."
Otsallani ja ohimoillani tyvikasvu on hopeisen valkoista, mutta taaempana savenharmaata. Mitäs tästä seuraa? :)
Ap
Hmm...yön aikana tulleista erisuuntaisista peukuista tämä ei olekaan ihan yksiselitteinen juttu.
Millaisia omia kokemuksia teillä on? Minkä värisistä hiuksista tuli selvästi harmaat tai selvästi valkoiset?
Ap
Mulla harmaantuu todennäköisesri samalla lailla kuin isälläni, jonka kanssa mulla on samanlainen hiuslaatukin.
Värianalyysin mukaisilla kesätyypeillä tulee hopeanvaalea, talvilla valkoinen tai tummanharmaa. Keväillä ja syksyillä pehmeän harmaa.
Äidilläni oli nuorena epämääräisen tummanvaaleat hiukset, vähän sellainen likainen oljenväri. Nyt kahdeksankymppisenä hänen hiuksensa ovat otsalta valkoiset ja takaa teräksenharmaat. Omat punaruskeat hiukseni näyttävät muuttuvan hopeanvärisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysin mukaisilla kesätyypeillä tulee hopeanvaalea, talvilla valkoinen tai tummanharmaa. Keväillä ja syksyillä pehmeän harmaa.
En ole ihan varma siitä, mitä mieltä olen värianalyysista, mutta nopeasti mietittynä minun lähisuvussani on harmaannuttu juuri noin: talvimaisella, hyvin tummatukkaisella isälläni on vitivalkoiset hiukset, minun kesäväreilläni pukataan kiiltävää hopeaa (ja jotain epämääräistä), ja syysvärinen äitini ei vielä seitsemänkymppisenäkään näytä harmaantuneen. Muitakin verrokkeja olisi, mutta millin kone estää vertailun.
Ap
Vaikuttaa siltä, että omat hiukseni harmaantuvat edestä aika vaaleiksi harmaiksi, mutta takaa sitten ovat tummempia. Oli lapsena pellavapää, mutta hiukset alkoivat tummua joskus 12-vuoden iässä. Sellainen maantienvärinen tukka on ollut. Aiemmin laitatin vaaleita raitoja, mutta nyt tyydyn luonnon raidoitukseen. Hiukset ovat harmaantuessaan muuttuneet karheammiksi ja jostain syystä myös kihartuvat itsestään.
Minun suvussani on paljon vaaleahiuksisia ja punertavaihoisia ihimisiä (ns. viileä kesä -tyyppejä). Pääsääntöisesti kaikille on tullut ihan valkoinen tukka. Eli ensin edestä täysin valkea ja takaa vähän "likaisempi" sävy, kunnes sekin muuttuu valkoiseksi.
Stiten taas tummatukkaisilla olen usein nähnyt teräksenharmaata tukkaa, mutta sekin joillakin muuttuu myöhemmin lumivalkoiseksi.
Rumin harmaa on sellainen joka ei ole hopeahohtoinen, teräksenharmaa eikä valkoinen, vaan sananmukaisesti "harmaa". Sitäkin näkee paljon.
On siinä myös sellainen puoli, että vaaleista hiuksista ei tule tummanharmaita, vaan aina harmainakin ne ovat vaaleat. Ei se tumma pigmentti niissä lisäänny harmaantumisen myötä.
Tää kiinnostaa muakin. Oon nyt yli 40v ja harmaita ei näy. Äitini saman värinen ja yli 70v ja ei harmaita. Ollaan siis vaaleita kevät tyyppisiä. Isäni on tumma ja harmaita jonkun verran. Ei koko pää kuitenkaan. On yli 70v. Itse värjaan hiuksiani lämpimän vaaleiksi, joten mietin miten tulevat harmaat sulautuu tukkaan. Tosin voihan olla että kasvatan vielä oman väriset hiukset mitkä vähän tummemmat lämpimän vaaleat. Jotenkin tuntuu että hiuksistani ehkä tulee sellaiset vaalean kyyhkyn väriset harmaannuttua.
Punapäät kuulemma harmaantuu hitaasti/myöhään. Ja se harmaantuminen tapahtuu asteittain, että siitä omasta väristä siirrytään aina vaaleampaan punaiseen väriin.
Vierailija kirjoitti:
Punapäät kuulemma harmaantuu hitaasti/myöhään. Ja se harmaantuminen tapahtuu asteittain, että siitä omasta väristä siirrytään aina vaaleampaan punaiseen väriin.
Eli tuleeko punapäistä ollenkaan harmaita? Vai valkotukkaisia?
Meillä suvussa punapäisyyttä.
T:11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuleeko punapäistä ollenkaan harmaita? Vai valkotukkaisia?
Meillä suvussa punapäisyyttä.
T:11
Mun punapäinen vaari ei ainakaan ollut vielä 70-vuotiaana harmaantunut. Olen itsekin punapää ja yli 30-vuotias enkä ole löytänyt itseltäni yhtään harmaita. Samanikäinen mieheni, jolla on mustat hiukset, on harmaantunut paikoitellen jo aika paljonkin.
Jossain sanottiin, että punaisista hiuksista tulee lopulta sellaiset hopeanvalkoiset/harmaat.
Harmaantuminen on oikeastaan illuusio, joka johtuu siitä, että osa hiuksista on valkoisia ja osa vielä alkuperäisen värisiä.
Vierailija kirjoitti:
Harmaantuminen on oikeastaan illuusio, joka johtuu siitä, että osa hiuksista on valkoisia ja osa vielä alkuperäisen värisiä.
Niin on. On kuitenkin niin perusteellisen näkyvä illuusio, että oman hiustyypin tulevaisuus kiinnostaa. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
On siinä myös sellainen puoli, että vaaleista hiuksista ei tule tummanharmaita, vaan aina harmainakin ne ovat vaaleat. Ei se tumma pigmentti niissä lisäänny harmaantumisen myötä.
No ei tietenkään. Harmaantuminen kun on nimenomaan sitä, että pigmentin tuotto loppuu. Yks tuttu kampaaja käytti termiä "kirkas" hius.
Minulla on ollut jo 3 eri hiusväriä joten mikä mahtaa olla seuraava väri? Ensimmäiset 20 vuotta oli kaunis kuparinpunainen. Sitten väri muuttui "keltaiseksi". Nyt kun olen 5kymppinen niin väri on maantienvärinen mutta auringon valossa varsinkin yhä loistaa punertavat sävyt. Pari viikkoa sitten päässä sojotti yksi täysin valkoinen paksu hius.
Mies ja poika olivat molemmat lapsina ihan blondeja pellavapäitä. Mutta ihan mustat kulmakarvat. Ja aikuisena molemmille tuli tumman maantienväriset hiukset. Mies on nyt 53v ja ei ole vielä hiukset harmaantuneet mutta kulmakarvoissa on jo harmaata.
Ei anna.
Terveisin kampaaja