Miksi noi aasialaiset kantaa ruokaa mukanaan kun matkustavat?
Kommentit (34)
Koska aasialaisilla on valtavat mÀÀrÀt erilaisia perinneruokia, jotka olevinaan auttavat ties mihinkÀ vaivoihin, eikÀ raaka-aineita nÀihin ruokiin saa muualta kuin kotimaasta. Ja aasialaisille perinteet ovat ylipÀÀtÀÀn todella tÀrkeitÀ. Omaa kulttuuria halutaan vaalia. EivÀt todellakaan vÀlitÀ siitÀ, ettÀ jotkin kulttuurin elementit ovat laittomia muissa maissa.
EtelÀssÀ sain kahvista jonku myrkytyksen ja sairaalassa hoitajat varasti lompakkoni.
Vierailija kirjoitti:
Olin 70-luvulla kesÀt Lapissa matkailupalvelussa töissÀ. Saksalaisilla oli matkailuautot tÀynnÀ ruokaa sÀÀstösyistÀ. Ne jotka yöpyivÀt hotellissa ottivat aamiaspuffesta muovipussiin ruokaa.
Talvet olin oppaana Kanarialla. Suomalaisilla oli Juhla muokkaa, hapankorppuja, sinistÀ lenkkiÀ ym.
Laittoivat ruuat itse apartementoksessa sÀÀstösyistÀ, mutta myös siksi, ettei " niitÀ paikallisia ruokia arvaa mennÀ maistamaan"
Joo mut toi oli 70-luvulla, siitÀ on puoli vuosisataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aasialaisten on vaikea sopeutua uusiin ympÀristöihin. Halutaan matkailla nÀhden asioita, mutta halutaan pysyÀ omalla mukavuusalueella.
TÀmÀ riippuu mistÀ kulttuurista ja yhteiskuntaluokasta ihmiset ovat kotoisin ja mikÀ on koulutustaso ja kielitaito.
Taitaa olla ne enimmÀkseen maaseudulta syntyisin olevat mannerkiinalaiset (poislukien Makao, Hong Kong ja Singapore yms.) jotka ovat noita turisteja, joilla on pikanuudelit ja tiikerinviikset mukana varmuuden vuoksi ja jotka matkustavat suurina ryhminÀ kovalla kiireellÀ turistinÀhtÀvyydestÀ toiseen ja syövÀt valmiiksi tilattua (usein kiinalaista) ruokaa matkalla.
NÀistÀ on paljon havaintoja mm. Pariisissa. SiellÀ on ollut pientÀ skismaa kun nÀmÀ laumat rynnivÀt ranskalaisten keskelle sanomatta Bonjour, Madame tai Monsieur ja sylkevÀt lattioille ja pissattavat vauvansa kadulla sun muuta kivaa.
MÀ olin Hong Kongissa mun hongkongilaisen kaverin vieraana. Paikallisetkin inhosivat mannerkiinalaisia turisteja samoista syistÀ kun niitÀ kiinalaisryhmittymiÀ vihataan tÀÀllÀ.
Vierailija kirjoitti:
Koska aasialaisilla on valtavat mÀÀrÀt erilaisia perinneruokia, jotka olevinaan auttavat ties mihinkÀ vaivoihin, eikÀ raaka-aineita nÀihin ruokiin saa muualta kuin kotimaasta. Ja aasialaisille perinteet ovat ylipÀÀtÀÀn todella tÀrkeitÀ. Omaa kulttuuria halutaan vaalia. EivÀt todellakaan vÀlitÀ siitÀ, ettÀ jotkin kulttuurin elementit ovat laittomia muissa maissa.
Suurin osa tuskin edes tietÀÀ mistÀÀn muiden maiden laeista ja sÀÀnnöksistÀ. Siksi nautin aina kun Australian rajalla joku kiinalainen jÀÀ kiikkiin ja joutuu luopumaan mamman pakkaamista evÀistÀÀn! Vahingonilo on paras ilo :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aasialaisten on vaikea sopeutua uusiin ympÀristöihin. Halutaan matkailla nÀhden asioita, mutta halutaan pysyÀ omalla mukavuusalueella.
TÀmÀ riippuu mistÀ kulttuurista ja yhteiskuntaluokasta ihmiset ovat kotoisin ja mikÀ on koulutustaso ja kielitaito.
Taitaa olla ne enimmÀkseen maaseudulta syntyisin olevat mannerkiinalaiset (poislukien Makao, Hong Kong ja Singapore yms.) jotka ovat noita turisteja, joilla on pikanuudelit ja tiikerinviikset mukana varmuuden vuoksi ja jotka matkustavat suurina ryhminÀ kovalla kiireellÀ turistinÀhtÀvyydestÀ toiseen ja syövÀt valmiiksi tilattua (usein kiinalaista) ruokaa matkalla.
NÀistÀ on paljon havaintoja mm. Pariisissa. SiellÀ on ollut pientÀ skismaa kun nÀmÀ laumat rynnivÀt ranskalaisten keskelle sanomatta Bonjour, Madame tai Monsieur ja sylkevÀt lattioille ja pissattavat vauvansa kadulla sun muuta kivaa.
MÀ olin Hong Kongissa mun hongkongilaisen kaverin vieraana. Paikallisetkin inhosivat mannerkiinalaisia turisteja samoista syistÀ kun niitÀ kiinalaisryhmittymiÀ vihataan tÀÀllÀ.
Ne on kuin muurahaisarmeija...
Olen aina yrittÀnyt ymmÀrtÀÀ vieraita kulttuureita ja olla jÀrkevÀ ja suvaitsevainen. Minusta toi Australian rajalla oli ihan rasistinen ohjelma. Mutta enÀÀ ei kiinalaisten kanssa pysty. Ei vain voi. Ne on niin kalluja ja tÀysin empatiskyvyttömiÀ, ei mitÀÀn kÀytöstapoja ja elÀinten kohtelu on tÀysin perceestÀ. Kiinalaiset ovat ihan kalluja, hyvÀ ettÀ aussit pitÀÀ niille kuria.
Vierailija kirjoitti:
MikÀs tuossa nyt on outoa jos vie omat juhlamokat ja keittimen ulkomaille.
Alussa, matkailun huumassa tuli juotua kahvia useissakin maissa.
Ranskassa kahvinluirua ja maitoa, ÀllöttÀvÀÀ latteaa.
Saksassa sai suhtkoht normaalia.
MitÀ etelÀmmÀksi menee, sitÀ sakeampaa kamelinkusta myydÀÀn kahvina ja siihen lautaselle sielÀ isketÀÀn joku kitkerÀ kÀntty kastettavaksi tÀhÀn mustaan sumppiin ja jos kyselet kermaa millÀ tahansa kielellÀ, ne pyörittelee silmiÀÀn ja levittelee kÀsiÀÀn tai viittovat kylmÀkaappiin jossa jotain paikallista aasinmaitoa limaisessa astiassa.
Aloin arvostamaan suomalaista kahvia, sillÀ tarvitsen sitÀ herÀtÀkseni aamulla ja ensimatkojen mentyÀ, aloin viemÀÀn omat kahvit matkoille mukaan ja pienen retkikeittimen ja jauhekermaa.
Saan missÀ tahansa keitettyÀ kunnon kahvit :-)
MinkÀlaisen retkikeittimen? Kuulostaa hyvÀltÀ!
Mulla oli kiinalainen kÀmppis pari vuotta sitten. Raahasi tullessaan valtavan mÀÀrÀn matkalaukkuja, 80 kiloa yhteensÀ. Autoin hÀntÀ kantamaan ne ylös neljÀnteen kerrokseen. HissiÀ ei meidÀn talossa ole. No yhdessÀ laukussa oli hiukan vaatteita, loput oli tÀynnÀ nuudeleita! :o Ei koko oleskelunsa aikana jÀttÀnyt varmaan penniÀkÀÀn opiskelupaikkakunnalle.
Ulkomailla pitÀÀ tilata americano maidolla niin saatte suht samanlaista kahvia kuin Suomessa paitsi parempaa.
Vierailija kirjoitti:
kyl suomilaisetkin osaa, toiset vie kiloittain eloveenaa kanaraiansaarille ettei tarttis syödÀ mitÀÀn ulkolaista ruokaa. Ja noin muuten lentokoneiden myymÀ ruoka vaan maistuu pahalle. Selitys jostain korkeuserosta on huuhaata kun omat voileivÀt ei muutu pahanmakuisiksi.
Omia, kotona tehtyjÀ leipiÀhÀn ei ole saanut viedÀ lentokoneen matkustamoon kohta 20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kiinalainen kÀmppis pari vuotta sitten. Raahasi tullessaan valtavan mÀÀrÀn matkalaukkuja, 80 kiloa yhteensÀ. Autoin hÀntÀ kantamaan ne ylös neljÀnteen kerrokseen. HissiÀ ei meidÀn talossa ole. No yhdessÀ laukussa oli hiukan vaatteita, loput oli tÀynnÀ nuudeleita! :o Ei koko oleskelunsa aikana jÀttÀnyt varmaan penniÀkÀÀn opiskelupaikkakunnalle.
Hoasin opiskelijakÀmpÀssÀ asuessani kuulin legendan jonka mukaan joku kiinalainen opiskelija eli koko opiskeluaikansa nÀin: kÀvi ostamassa sellaisia valtavia sÀkkejÀ riisiÀ aasialaiskaupasta, sitten kÀvi marketista HK:n sinistÀ. Joka pÀivÀ laittoi riisikeittimessÀ riisiÀ ja söi sen sÀrpimenÀ palan HK:n blöötÀ :)
Vierailija kirjoitti:
Tullitarkastusohjelmat pÀhkinÀn kuoressa:
Australia - ruokaa, laitonta ruokaa kaikkialla
Kanada - sinut on pidÀtetty 10v sitten, et saa tulla maahan
Uusi-Seelanti - herkkÀ ekosysteemi voi kÀrsiÀ, koska hiekkaa kengÀssÀ tai x
USA - huumemuuleja kaikkialla
Peru - kokaiinia laukussa, kokaiinia vatsassa, kokaiinia ruoassa...
Suomi - liikaa viinaa!
Nailed it đđđ
Koronavirus on perÀisin Wuhanin kalatorilta. Muutkin aasialaisflunssat eli sika- ja lintu- taitavat tulla toreilta ja paikoista joissa kasvateaan, kuljetetaan ja sÀilytetÀÀn huonoissa oloissa kaikenlaista liharuokaa. Koirat mukaan lukien. Kiinalaisethan syövÀt kaiken jolla on neljÀÀ jalkaa eikÀ ole pöytÀ...
Jos noudatettaisiin EU:n tyyppisiÀ elÀintensuojelusÀÀnnöksiÀ lihakarjan kuljetukseen, niin tuskin noita viruksia sikiÀisi noin paljon ja usein...