Siitä naapurista...
Kerron nyt hieman tarkemmin, että tajuatte tilanteen paremmin. Asun erillistalossa. Täällä lähes kaikki naapurit tietävät toisensa nimeltä tai ainakin naamalta. Seassa on muutama vuokrattu talo, niiden asukkaita en minä ainakaan heti tunnista. No joka tapauksessa, täällä on siis vähän samantyylinen meininki kuin rivarissa, että naapureista tietää vähän enemmän kuin yleensä kerrostaloissa.
No yksi naapuri, joka on taloyhtiön hallituksen jäsen, on ottanut asiakseen rampata ovellani milloin milläkin asialla. Tärkeitä asioita toki ja ensimmäiset kerrat (kun selvisi kuka ovellani ravasi jatkuvasti ja miksi) ymmärsin, koska mitään yhteystietoja ei ollut ja juttu oli tärkeä. No tämän tapauksen jälkeen annoin sähköpostini hallitukselle, ikään kuin vinkkinä että lähettäkää tärkeistä jutuista viesti (älkääkä ravatko ovellani.)
No eipä näytä menevän jakeluun, vaan sama tyyppi jatkaa sitä ravailuaan. Ihan hyvällä asialla juu, mutta ärsyttää. En ole kertaakaan avannut ovea (koska minulla ei ole ovisilmä enkä ole yhdelläkään kerralla odottanut ketään ovelle.) tuntuu, etten saa olla rauhassa kotona, kun aina se tyyppi saattaa ilmestyä ovelle milloin mistäkin asiasta. Argh!!
Muuten pidän täällä asumisesta, eikä kukaan muu naapuri ole mitenkään tunkeileva... Paitsi tuo yksi.
En minä rupea päivystämään kotonani siltä varalta, että ovikello soi yllättäen ja pyytämättä. Olen usein kotona pllu paljaana, vaatteet pesussa jne. Eikä sillä ole mitään väliä miten kotonani olen tai en ole!! Kun haluaisin että se yksi lopettaisi häiritsevän ovella ravaamisen.
Tunnen huonoa omatuntoa, koska tarkoitus on hyvä. Toteutuksesta en pidä. Miksi ei voi vain lähettää sähköpostia?? Katson sähköpostin joka ikinen päivä.
Kommentit (18)
Hommaan kyllä ovisilmän jossain vaiheessa, mutta missä vaiheessa, en tiedä. Sitä ennen en avaa ovea jos en ketään odota.
Ja ongelma on tosiaan se, että INHOAN SITÄ ETTÄ OVELLANI RAMPATAAN. Se menee jo liiallisuuksiin. En edes ymmärrä miten joku kehtaa oikeasti mennä milloin milläkin syyllä naapurin ovelle.
Montako kertaa olet sanonut hänelle, että toivot asiat hoidettavan sähköpostitse?
Yksi mahdollisuus toki on mennä avaamaan ovi pllu paljaana, mutta riippuu olosuhteista, auttaako se ongelmaan vai ei.
Pelkkä tuo ovikellon ääni on raivostuttava. SEKIN pitää vaihtaa. Mutta milloin, en tiedä. Ei kaikki tapahdu yhdessä hujauksessa. Saan joka ikinen kerta sydärin, kun tuo kauhea ovikellon ääni pärähtää soimaan. Vihaan sitä että ovelleni tullaan asioissa, joista voisi lähettää viestin. Vihaan sitä, että joku olettaa minun olevan täällä valmiudessa avaamaan kutsumattomille vieraille. Vtuttaa!!
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa olet sanonut hänelle, että toivot asiat hoidettavan sähköpostitse?
Yksi mahdollisuus toki on mennä avaamaan ovi pllu paljaana, mutta riippuu olosuhteista, auttaako se ongelmaan vai ei.
No kun en haluaisi antaa itsestäni hankalaa ja ilkeää kuvaa... Kuvittelin, että menisi jakeluun siitä, että annan sähköpostini. Miksi antaisin sen, jos en toivoisi yhteydenottoja sitä kautta.. Pllu paljaana en mene ovelle :DD.
Pitikö oikeen mainita että pllu paljaana. Vaatteet usein pesussa?? Eikö sulla ole vaihto vaatteita. Olet siinä oikeassa ettei sillä väliä miten kotonaan on, eikä se muille kuulu, ei edes meillä täällä. Kaikenlaista sitä onkin!?!
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä tuo ovikellon ääni on raivostuttava. SEKIN pitää vaihtaa. Mutta milloin, en tiedä. Ei kaikki tapahdu yhdessä hujauksessa. Saan joka ikinen kerta sydärin, kun tuo kauhea ovikellon ääni pärähtää soimaan. Vihaan sitä että ovelleni tullaan asioissa, joista voisi lähettää viestin. Vihaan sitä, että joku olettaa minun olevan täällä valmiudessa avaamaan kutsumattomille vieraille. Vtuttaa!!
Tee ovikello toimimattomaksi. Jos jollakin on akuutti oikea hätä niin varmaan hakkaa ovea silloin. Esim. tulipalo.
Tiedätkö hänen sähköpostiosoitteen? Kirjoita hänelle, että pyydät mahdolliset yhteydenotot sähköpostitse. Älä koskaan avaa ovea, ellet tiedä kuka oven takana on.
Vierailija kirjoitti:
Pitikö oikeen mainita että pllu paljaana. Vaatteet usein pesussa?? Eikö sulla ole vaihto vaatteita. Olet siinä oikeassa ettei sillä väliä miten kotonaan on, eikä se muille kuulu, ei edes meillä täällä. Kaikenlaista sitä onkin!?!
No kuule kun ihmiset voivat liikkua kotonaan puolialastomana, ellei perheessä ole lapsia. Tuliko yllätyksenä?
En omista ovikelloa ja todellakaan availe ovea kenellekkään jos ei ole etukäteen sovittu. Pitäisi lailla kieltää tuo ovelle tunkeminen ilman erittäin hyvää syytä. Koputtelu kanssa kiellettävä. Jos asiaa niin jättää postilaatikkoon lappusen ja poistuu.
Vierailija kirjoitti:
On vaihtovaatteita, mutta ne eivät ole aina käden ulottuvilla. Pllu paljaana en mene ovelle, tosin en halua muutenkaan avata ovea kutsumattomille vieraille.
Vierailija kirjoitti:
En omista ovikelloa ja todellakaan availe ovea kenellekkään jos ei ole etukäteen sovittu. Pitäisi lailla kieltää tuo ovelle tunkeminen ilman erittäin hyvää syytä. Koputtelu kanssa kiellettävä. Jos asiaa niin jättää postilaatikkoon lappusen ja poistuu.
Niinpä!!!! Tuntuu, että tuossa on jokin takia-ajatus, että milloin milläkin syyllä menee toisen ovelle. Jotain ihmeellistä tirkistelyn tarvetta. En tiedä mutta ihan vtun outoa, että jollain on oikeasti pokkaa mennä koko ajan häiriköimään toisten oville.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö hänen sähköpostiosoitteen? Kirjoita hänelle, että pyydät mahdolliset yhteydenotot sähköpostitse. Älä koskaan avaa ovea, ellet tiedä kuka oven takana on.
En avaakaan. Juuri muutettuani avasin yhden ainoan kerran, mutta aavistelin varmaan että siellä on joku naapuri. Tämä oli siis eri tyyppi ja tästä on jo jonkin verran aikaa. Mutta se oli ihan ok silloin yhden kerran. En vain tiedä miten kehtaisin sanoa tuolle toiselle... Ehkäpä odotan, että seuraava epätoivottu häiriköinti tapahtuu ja laitan sitten viestiä heti perään. Ja toivottavasti sen jälkeen tuo loppuu.
Onko jollekulle oikeasti (!) yllätys, että joillain on vaatteet usein pesussa? :D Kyllä minä öisinkin laitan koneen pesemään sillä aikaa kun nukun (tämä on muuten sitten ihan sallittua vakuutusehdoissa, ainoastaan kotoa poistuminen ei ole sallittua.) Mutta usein pesen pyykit ihan hereillä ollessani. Enpä tiennyt, että sekin on jollekin yllättävä asia :D. Miten vtun harvoin pitäisi pestä vaatteet?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee ovikello toimimattomaksi. Jos jollakin on akuutti oikea hätä niin varmaan hakkaa ovea silloin. Esim. tulipalo.
Tässä on vain se ongelma, että kun tulee joku tyyppi tärkeällä asialla tekemään hommaa kotiin, ei tajua mennä avaamaan.
Mä nyt tykkään muuten vaan olla ilkosillani kotona kun yksin kerran asun, en aina mut eipä tuo ole niin justiinsa. Tartte muiden tulla pihalle ihmettelemään. Postilaatikko on 80m päässä ovesta. Pitääpä laittaa lappu että asioi postilaatikon kanssa kiitos.
Jos tärkeää niin soittaa sitten. Tärkeillä henkilöillä on yhteystiedot ja palokunta tuskin kelloja soittelee jos tarttee tulla.
Minä en tosiaan avaa ovea täällä yhtään kenellekään, jos en osaa odottaa ketään ovelle. Taloa on helppo alkaa tarkkailla. Vaikka todennäköisesti tänne ei mitään kriminaaliporukkaa koskaan iske, niin kyllähän tämä on erittäin omakotitalomainen asumismuoto eikä omakotitaloakaan huvikseen suojella ekstratarkasti.