Mitä ajattelet ihmisestä joka ei juo ollenkaan alkoholia? Edes tervetuliaismaljaa tai viiniä ruuan kanssa?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on varmaan ainoa maa, missä näin nuijia ihmettelijöitä ja kyttääjiä riittää.
Sain itse kuulla kymmenen vuotta "Mikset sä juo kaljaa??" pällistelyä.
Ei se loppunut ennen kuin vaihdoin seuraa.
Suomessa on muutamia omituisia asioita ja tuo on yksi niistä. Ei muulla tarvi kertoa mitään syytä, miksi ei juo alkoholia. Toinen omituisuus on se että suomessa olleen jopa köyhille tukien saajille kateellisia :D
Itse käytän alkoholia, mutta enemmän ihmettelen näitä alkoholittomien ihmettelijöitä.
En minä ajattele mitään sen suhteen. Jos olen itse isäntänä, kysyn voinko tarjota jotain muuta: vettä, limua, mehua.
Jos en ole isäntänä, en varmaankaan edes huomaa, jos joku ei juo alkoholipitoisia juomia.
En tosin asu Suomessa, joten alkoholin juominen ei ole mikään itseisarvo. Sitä saa joka paikasta; ruokakaupasta, huoltoasemalta jne. En itsekään juo jokaisessa mahdollisessa tilaisuudessa enkä tarvitse siihen mitään syytä olla juomatta. Joskus vaan tekee mieli cokista enemmän kuin viiniä. Esimerkiksi.
En ajattele sen kummempaa. Esim. viisikymppinen kälyni ei juo lainkaan alkoholia. Siihen ei ole mitään sen ihmeempää syytä. Joskus nuorempana yritti ravintolassa jotain ottaa. Maku oli paha ja siitä tuli huono olo. On sitten ollut tyystin ilman, eikä tarvitse mitään selityksiä lääkkeistä, raskaudesta tai päihdeongelmista.
treffit kirjoitti:
Pakko tunnustaa etta alan aina epailla, etta heilla on elamanhallinnassa jotain haikkaa.
Esim. kollegani ei suostu syomaan edes leivoksia/karkkia, jossa on alkoholia. Hanella on ennen ollut pahoja ongelmia rajojen vetamisessa alkoholin kanssa, eli paatti alkaa absolutistiksi.
Toinen tapaus oli deittisovelluksen kautta tavattu, alussa aika lupaavan oloinen tyyppi. Kavi kuitenkin ilmi ettei han rankan paihdetaustansa (huumeet) takia ota myoskaan alkoholia nykyaan.
En lahtenyt treffeille.
Sairastan Hortonin neuralgiaa (tunnetaan myös nimellä itsemurhapäänsärky), ja omalla kohdallani jopa yksi liköörikonvehti tai leivos jossa on käytetty alkoholia, voi laukaista helvetillisen, toimintakyvyttömäksi vievän päänsärkykohtauksen, johon kohtauslääkkeetkään eivät aina toimi. Siksi siis välttelen kaikkea missä on vähänkin alkoholia. Eli taustalla ei aina tarvitse olla elämänhallintaongelmia, vaan sairaus joka estää kaiken alkoholin juomisen/syömisen pienissäkin määrin.
Säästyy mulle 2 lasillista! :D
Oikeasti ihan sama miksi ei juo. En ala myöskään tivaamaan vierailtani, että miksi et syö tätä perunasalaattia. Se olisi epäkohteliasta. Ei oo pakko syödä eikä juoda.
Siihen voi olla monta syytä:
-laihdutus
-joku lääke estää alkoholin käytön
-henkilölle ehkä tulee tavallista enemmän ahdistusta tai masentunutta mieltä alkoholin jälkeen
Eihän se läheskään aina tarvi olla tylsä tosikko vaan muitakin syitä löytyy. Lisäksi alkoholi on hermomyrkky joka lamaannuttaa aivosoluja, eihän se kovin järkevältä kuulosta kun asian ilmaisee tällä tavalla. Jopa tupakointi kuulostaa järkevämmältä koska se ei ainakaan lamaannuta aivosoluja.
Lopuksi, tuollaiset ap:n mainitsemat viinilasi ruoan kanssa tai tervetuliasmalja, ovat omasta mielestä täysin turhaa ellei enempää juo. Miksi juoda alkoholia ollenkaan jos määrä on niin pieni ettei tunnu missään?
En yhtään mitään. EVVK, näin vanhanaikaisesti sanottuna.
Sitten ajattelen kyllä paljonkin, kun tämä abso avaa suunsa ja alkaa ihmetellä muiden alkoholinkäyttöä. Miksi juot? Eikö harmita kun huomenna on krapula? Mitä hyötyä tuosta on?
Sellaisiakin ihmisiä oikeasti on olemassa. Onneksi heidät jätetään vastaisuudessa aina kutsumatta.
Tapaat tinderissä kaksi miestä.
Toinen on absolutisti (ei kerro syytä)
Toinen kohtuukäyttäjä
taitaa jäädä risto raitis ilman naista (ellei ole miljonääri)
Vierailija kirjoitti:
En minä ajattele mitään sen suhteen. Jos olen itse isäntänä, kysyn voinko tarjota jotain muuta: vettä, limua, mehua.
Jos en ole isäntänä, en varmaankaan edes huomaa, jos joku ei juo alkoholipitoisia juomia.
En tosin asu Suomessa, joten alkoholin juominen ei ole mikään itseisarvo. Sitä saa joka paikasta; ruokakaupasta, huoltoasemalta jne. En itsekään juo jokaisessa mahdollisessa tilaisuudessa enkä tarvitse siihen mitään syytä olla juomatta. Joskus vaan tekee mieli cokista enemmän kuin viiniä. Esimerkiksi.
Kuules isäntä..pidätkö useinkin bileitä?
En ihmettele, kun en juo itsekään. Ei ole opiskeluaikojen jälkeen mitenkään erityisen paljon maistunut ja myöhemmin tullut pitkäaikainen lääkitys toi vähäisenkään alkoholimäärän kanssa niin huonon olon, että ei tehnyt mieli enää lääkityksen loputtuakaan.
En koe viunaa tarvitsevani, pystyn rentoutumaan muilla keinoin ja muutenkin olen tarkempi terveydestäni kun ikää tulee lisää. Lisäksi on kivaa, että olen aina ajokunnossa, oli mikä tahansa juhlapyhä. Saunaolueksi ja juhlajuomaksi löytyy hyvin holittomia vaihtoehtoja.
Ainoastaan kolmiolääkkeiden kanssa ei saa juoda.
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Jokaisen oma valinta.
Kukaan ystäväni ei ole absolutisti.
Mutta saavat juoda vettä illallisella.Ei kiinnosta
Bileissä kaikki juo hillitysti
En halua kyylää tylsistymään juhliin
Vierailija kirjoitti:
Tapaat tinderissä kaksi miestä.
Toinen on absolutisti (ei kerro syytä)
Toinen kohtuukäyttäjä
taitaa jäädä risto raitis ilman naista (ellei ole miljonääri)
Niin jos nainen on riippuvainen säännöllisestä alkoholinkäytöstä niin Risto Raitis jää ilman. Mutta on myös naisia joiden ei pakko juoda eikä siksi tarvi puolisosta seuraa siihen.
Ajattelen, että kyseessä on ns. entinen juoppo. Siis sairaalloinen alkoholisti, jolla alkaa pitkä ja hallitsematon juopotteluputki jo yhdestä ryypystä. Tapaus on aivan selvä erityisesti, jos kyseessä on vieläpä liikuntaan pakkomielteisesti "hurahtanut" henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ihmisen joka täyttää kohta 50 v. eikä ole ikinä juonut alkoholia. Miksi hän ei juo? No, kysytään näin päin: miksi hänen PITÄISI juoda?
Mun äiti joi elämänsä aikana pari huikkaa punaviiniä. Se oli jossain juhlissa 90-luvulla kun ei jaksanut sitä jankutusta, että mikset juo. Oli sitten juovinaan. Eikä ollut mistään uskonnosta tms kyse, hän ei vaan halunnut juoda.
Itse vastaan ap:n kysymykseen, että olen vähän salaa kateellinen absolutisteille, minulla kun on jotenkin alkoholin käyttö alkanut lähteä käsistä.
Sokeritauti. Syön kyllä liköörikonvehteja yms mutta viinaa en enää viitsi juoda.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lasillinen ei tee mitään esim mieliala lääkkeiden kanssa joten syyn on oltava periaatteellinen.
On aika monia muitakin lääkkeitä kuin mielialalääkkeet, ja alkoholin yhteisvaikutus monen lääkkeen kanssa voi olla todella epämiellyttävä.
Ei todellakaan ole. Tämä on yleistä melkein kaikkialla piireistä riippuen.