Onko pianon soittaminen vaikeaa?
Kommentit (65)
Minä opettelin soittamaan pianoa 24-vuotiaana. Olen kait sormistani kömpelö, koska en pysty soittamaan nopeita juoksutuksia (tyyliin Chopinin vallankumousetydi), mutta olen oppinut soittamaan "kohtuullisen" vaikeitakin kappaleita, jos vain eivät ole kauhean nopeita. Mutta prima vistassa olen todella surkea. Se olisi kai pitänyt oppia lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piano on ehkä helpoin instrumentti oppia, ainakin alkeet.
Kosketinsoitin (keyboard, "sähköurku") on vielä helpompi.
Mitä eroa pianolla ja kosketinsoittimella muka on soittamisen kannalta?
Ainakin se että keyboardeissa ei ole pedaaleita. Itselleni ne on kuitenkin aika turn off koska olen niitä tyyppejä jotka ilmaisee tunteita soittamalla. Kyllä oikea piano on siihen paljon parempi kuin hyväkään keyboard.
Kyllä keyboardiinkin pedaalit saa ja niissä paremmissa malleissa on "paineentunnistava" koskettimisto, eli voit soittaa aivan kuin pianolla.
Tuolle "paineentunnistukselle" on oikea termikin mutta olen jo unohtanut sen.
Minä opettelin nelikymppisenä soittamaan pianoa. En vaadi, että minun pitäisi olla virtuoosi. Olen nyt soittanut kolmisen vuotta. Välillä pitkiä aikojakin pitänyt taukoa. Helppoja kappaleita kuten esim. Kasken "Yö meren rannalla" ja Chopinin helpompia predludeja. Nuo siis MINULLE vaikeimpia mitä olen soittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se että keyboardeissa ei ole pedaaleita. Itselleni ne on kuitenkin aika turn off koska olen niitä tyyppejä jotka ilmaisee tunteita soittamalla. Kyllä oikea piano on siihen paljon parempi kuin hyväkään keyboard.
Kyllä keyboardiinkin pedaalit saa ja niissä paremmissa malleissa on "paineentunnistava" koskettimisto, eli voit soittaa aivan kuin pianolla.
Kosketinmeksnismeja on kaikenlaisia. Joissain kiippareissa on kokonainen pienon vipumekanismi ja ihan identtiset koskettimet. On varaa valita makumieltymysten mukaan. Alkeellisimmissakin oikeissa kiippareissa on nyt joka tapauksessa jonkinlainen dynamiikan tunnistus ja vähän paremmissa poikkeuksetta multisämpläävä tai mallintava eikä pelkästään volyymikontrolli, kuten leluissa. Kotitarvepienisti tuntee yleensä ainoastaan leluosaston tuotteet ja siksi halveksuu kosketinsoittimia jotka ovat ihan oikeita instrumentteja.
Vierailija kirjoitti:
Pieno on hyvästä syystä suosittu lasten alkeissoitin ja kaiken maailman kanttorien ja luokanopettajien kapine. Koska se on maailman helpoin soitin. Nykyajan rumputtava tietokonemusakin tehdään syystä pienon jäljitelmillä eikä esim digihaitarilla. Koska ne ämceet ja deejiit osaavat soittaa ainoastaan äänilevyjä ja pienoa.
Pieno.
PIENO!!!
AAAAAAAAAAA!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieno on hyvästä syystä suosittu lasten alkeissoitin ja kaiken maailman kanttorien ja luokanopettajien kapine. Koska se on maailman helpoin soitin. Nykyajan rumputtava tietokonemusakin tehdään syystä pienon jäljitelmillä eikä esim digihaitarilla. Koska ne ämceet ja deejiit osaavat soittaa ainoastaan äänilevyjä ja pienoa.
Pieno.
PIENO!!!
AAAAAAAAAAA!!!!!
Suomen kieltä kuulemma kirjoitetaan kuten lausutaan. Kukaan ei sano piAno, vaan pieno on normaali ääntämistapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole helpoin. Esim. kazoo-pilliä voi soitella jos osaa laulaa. Ja musikaalinenhan osaa ainakin sävelessä/vireessä pysyä. Entäs bongot, kongat ja rytmimunat sunmuut? Ukulele ja basso?
Kazoo vaatii enemmän tekniikkaa (ml. Hengitystekniikan) ja sen sävelkorvan. Ei missään nimessä voi väittää helpommaksi. Rytmisoittimissakin motorinen tekniikka on ihan olennainen opeteltava taito. Ukulele ja basso ovat kielisoittimia kuten viulu ja kitara, eivät ollenkaan helppoja pienoon verrattuna, josta saa äänet ulos napinpainalluksella.
Ja esim. ukulelestako ei saa ääniä ulos kieliä näppäämällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiipparilla saa helpommin paremmankuuloista esitystä, siinä kun on esim säestysautomatiikkaa ja valmiita taustoja. Pianon koskettimia on myös aloittelijan raskaampi soittaa kuin tyypillisiä kiipparin koskettimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieno.
PIENO!!!
AAAAAAAAAAA!!!!!
Suomen kieltä kuulemma kirjoitetaan kuten lausutaan. Kukaan ei sano piAno, vaan pieno on normaali ääntämistapa.
Tota, kyllä mä sanon pianon pianona.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Eikö siinä ole koskettimet juuri niin kuin pianossa? Ainoa ero mielestäni on se, että sähköisessä näppäintuntuma voi olla löysempi kuin akustisessa.
Ja joo, pianon alkeet on suhteellisen helppo oppia. Kuitenkin jos pidemmälle halua muusikkona, se on vaikea soitin (niin kuin varmaan muutkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole helpoin. Esim. kazoo-pilliä voi soitella jos osaa laulaa. Ja musikaalinenhan osaa ainakin sävelessä/vireessä pysyä. Entäs bongot, kongat ja rytmimunat sunmuut? Ukulele ja basso?
Kazoo vaatii enemmän tekniikkaa (ml. Hengitystekniikan) ja sen sävelkorvan. Ei missään nimessä voi väittää helpommaksi. Rytmisoittimissakin motorinen tekniikka on ihan olennainen opeteltava taito. Ukulele ja basso ovat kielisoittimia kuten viulu ja kitara, eivät ollenkaan helppoja pienoon verrattuna, josta saa äänet ulos napinpainalluksella.
Ja esim. ukulelestako ei saa ääniä ulos kieliä näppäämällä?
Jo se vaatii tekniikkaa että saa edes vapaan kielen soimaan hyvin. Puhumattakaan otelaudan käytöstä. Nappulaa osaa painaa kuka vaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Just heräteostoksena tämä kitaristi osti kaksriviset urut ja kyllä tuossa on motoriikka hakusessa käsien yhteentoiminnassa vaikka sitä on kitarallakin tavallaan reenattu. Se on vaan vähän eriä koskettimilla. Odotan kuitenkin että kehitys on näin alussa nopeaa joten jaksaahan tässä reenailla.
Tosiaan riippuu paljon siitä mille tasolle pyrkii. Ja itseä ainakin kiehtoo että "valmiiksi" ei tule koskaan, aina on parannettavaa.
Tämä oli niin hieno kommentti, että se teki keskustelun jatkosta melkein turhaa. Taidan ostaa koskettimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Eikö siinä ole koskettimet juuri niin kuin pianossa? Ainoa ero mielestäni on se, että sähköisessä näppäintuntuma voi olla löysempi kuin akustisessa.
Ja joo, pianon alkeet on suhteellisen helppo oppia. Kuitenkin jos pidemmälle halua muusikkona, se on vaikea soitin (niin kuin varmaan muutkin).
No edistyneeksi muusikoksi eteneminen vaatii toki kaikilla soittimilla paljon työtä. Tässähän oli kyse aloittelijan oppimisesta ja helppoudesta. Eri kuin edellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just heräteostoksena tämä kitaristi osti kaksriviset urut ja kyllä tuossa on motoriikka hakusessa käsien yhteentoiminnassa vaikka sitä on kitarallakin tavallaan reenattu. Se on vaan vähän eriä koskettimilla. Odotan kuitenkin että kehitys on näin alussa nopeaa joten jaksaahan tässä reenailla.
Tosiaan riippuu paljon siitä mille tasolle pyrkii. Ja itseä ainakin kiehtoo että "valmiiksi" ei tule koskaan, aina on parannettavaa.
Tämä oli niin hieno kommentti, että se teki keskustelun jatkosta melkein turhaa. Taidan ostaa koskettimet.
Osta rummut. Neljän raajan itsenäinen heiluttelu hallitusti on parasta aivotreeniä ja tekee naapureihin vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Pienoa on varmasti yhtä helppo soittaa, kuin kirjoittaa sanana oikein.
Itse koen pianon soiton vaikeammaksi kuin kitaran soiton. Kitaraa olen soittanut koko ikäni ja koen sen helpommaksi. Pianon soitto oikeilla painotetuilla koskettimilla on paljon fyysisempaa ja molempien käsien koordinointi tuntuu hankalammalta. Toki se on treenaus ja tottumiskysymyskin, en oo vaan viitsinyt niin paljon kiippareihin perehtyä ja nähdä vaivaa kuin kitaran kanssa. Piano on hieno, soitin haluaisin kyllä hanskata senkin paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Pianisti kuljettaa melodiaa kahdella kädellä, eikä välttämättä samalla tempolla. Lisäksi käytetään jaloilla pedaalia.
Vain kirkkourut on vaikeampi, sitä soitetaan neljällä raajalla. Siis motorisesti ihan sairasta touhua ja koska niin, pääkin joutuu koville.
Juuri tuon helppousharhan vuoksi on ihan stanan liikaa für Eliseä huonosti kilkuttavia toopeja, jotka eivät ikinä pääse kappaletta loppuun.
Piano vaatii myös fyysistä ulottuvuutta, kun koskettimisto on toista metriä leveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painotettu koskettimisto ei todellakaan tee sähköpianosta akustisen pianon kaltaista. Eikä vasarakoneistokaan.
Sitten aletaan olla lähellä akustisen pianon tuntumaa, kun on oikeat resonoivat kielet ja kaikupohja. Paitsi että hetkinen, sehän on akustinen piano.
Kyllä meidän urkurilla on kiippareissaan pedaaleita enemmän kuin yhdessäkään konserttipienossa olen nähnyt. Urkuharmooni on pedaalifanin soittopeli!