Turku vai Tampere? Muutan Keski-Suomesta opiskelemaan jompaan kumpaan (yliopistoon)
Kysymys otsikossa. Otan mielelläni muiden ajatuksia ja kokemuksia vastaa.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Tampere. Turussa ei ole mitään hyvää. Opiskelijoiden asunnot Ylioppilaskylässä täynnä luteita, samoin Pansiossa ja Pernossa. Varissuo, Lauste, Runosmäki, Halinen...tarviiko sanoa enempää?
Joku jokiranta on pieni lohdutus, jos ei asu sen varrella. Kaiken lisäksi ne turkulaiset ihmiset.
Eikö niistä luteista ole vieläkään päästy eroon?
Se, kumpi on lähempänä vanhempiasi.
Halvemmat ja lyhyemmät matkat sinne. (varsinkin, jos löydät seurustelukumppanin ja jäät)
Turku on kauniimpi merenrantoineen ja Aurajokineen mutta Tampereella on _paljon_ mukavammat ja rennommat ihmiset. Ja Treella parempi julkinen liikenne ja kohta ratikka kolistelee sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Turku on niin hieno kaupunki että ehdottomasti kannattaa kokea se. Olen asunut siellä 15 vuotta ja edelleen ikävöin sinne vaikka olen muuttanut pois jo hyvin kauan sitten.
Turkulaisia paljon haukutaan, mutta ihan samanlaisia ihmisiä ovat kuin muuallakin. Osa juntteja, osa todella fiksuja. Rohkeasti vain tutustumaan.
Turku on sopivan kokoinen kaupunki, kaikki palvelut löytyy mitä saattaa ihminen tarvita, on luontoa, on meri ja saaristo, on Turun linna ja muita upeita nähtävyyksiä. Ihania ravintoloita ja Aurajoki kulkee läpi keskustan.
Nää on aina kummallisia perusteluja nämä Turun linna tai Suomenlinna (Hki) jos joku suunnittelee muuttamista ko. kaupunkiin. Miten se vaikuttaa asumisviihtyvyyteen, että on joku vanha linna siinä kaupungissa?
Riippuu siitä, mitä haet opiskelemaan. Itse pidän Tampereesta ja Tampereen yliopistosta paljon.
Vierailija kirjoitti:
Turku on kauniimpi merenrantoineen ja Aurajokineen mutta Tampereella on _paljon_ mukavammat ja rennommat ihmiset. Ja Treella parempi julkinen liikenne ja kohta ratikka kolistelee sielläkin.
Missä se tamperelaiset erityinen mukavuus ja rentous näkyy? Kysyn vilpittömästi ihan uteliaisuudesta, koska en mä näe paikallisten käytöksessä juuri eroa esim. helsinkiläisiin verrattuna. Omasta mielestä tamperelaiset ovat ihan samanlaista porukkaa kun muuallakin - mikä ei ole ihme, koska iso osa väestöstä on junan tuomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ihan ok kaupunkeja. Itse asumme jokseenkin puolivälissä näitä. Tytär valinnee Tamperen ykköseksi, koska suora junayhteys helpommin kodin läheltä ja tekninen tiedekunta. Kavereita hänellä on jo opiskelemassa molemmissa paikoissa. Otaniemi ei kiinnosta paikkana. Lappeenranta on kaukana kaikesta vaikka sinne olisi helpoin päästä. Myös hänen harrastamaansa lajiin on hyvät mahdollisuudet molemmista.
Off-topic, mutta se, että Lappeenranta on teille kaukana kaikesta, ei tarkoita että se olisi kaikille kaukana kaikesta.
Lappeenrannasta pääsee Helsinkiin 2 tunnissa junalla, joten kyseessä ei ole mikään periferia. Toki Lappeenranta asuinpaikkana on sitten oma puheenaiheensa, joka ei liity tähän mitenkään..
Suurin osa suomalaisista asuu muualla kuin Helsingissä. Esim ap itse asuu 5-6 tunnin junamatkan päässä Lappeenrannasta. Meiltä ja monelta muulta länsirannikolla asuvalta taas ko matkaan kuluisi 5-7 tuntia.
Mutta jos asuu ihan Luumäen ja Lappeenrannan rajalla, pääsee Lappeenrantaan alle minuutissa!
Itse entisenä jyväskyläläisenä sanoisin, että jos olet tottunut sisä-Suomen maisemiin ja tykkäät järvistä niin muuttaisin sinuna Tampreelle. Mulle meri on ollut pitkä miinus verrattuna keski-Suomen ihaniin järviin. Lisäksi talvella keli on täällä pelkkää loskaa ja harmautta. Harkitsen muuttamista takaisin sisämaahan, missä sentään voi ainakin jossain määrin vielä kokea eri vuodenaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ihan ok kaupunkeja. Itse asumme jokseenkin puolivälissä näitä. Tytär valinnee Tamperen ykköseksi, koska suora junayhteys helpommin kodin läheltä ja tekninen tiedekunta. Kavereita hänellä on jo opiskelemassa molemmissa paikoissa. Otaniemi ei kiinnosta paikkana. Lappeenranta on kaukana kaikesta vaikka sinne olisi helpoin päästä. Myös hänen harrastamaansa lajiin on hyvät mahdollisuudet molemmista.
Off-topic, mutta se, että Lappeenranta on teille kaukana kaikesta, ei tarkoita että se olisi kaikille kaukana kaikesta.
Lappeenrannasta pääsee Helsinkiin 2 tunnissa junalla, joten kyseessä ei ole mikään periferia. Toki Lappeenranta asuinpaikkana on sitten oma puheenaiheensa, joka ei liity tähän mitenkään..
Suurin osa suomalaisista asuu muualla kuin Helsingissä. Esim ap itse asuu 5-6 tunnin junamatkan päässä Lappeenrannasta. Meiltä ja monelta muulta länsirannikolla asuvalta taas ko matkaan kuluisi 5-7 tuntia.
Niin - samassa hengessä Turun voidaan sanoa olevan kaukana kaikesta, sillä idästä päin tulevilla kestää sinne matkustamisessa kauan. Tampere ja Helsinki nyt vaan sattuvat olemaan itä-länsi suunnassa suht koht keskellä, ja siksi mun mielestä on relevanttia miettiä matka-aikaa Helsinkiin/Tampereelle, kun miettii että millä paikalla on keskeinen sijainti.
Mikä tahansa muu yliopistokaupunki menettelee paitsi Oulu.
Hyi hel_vetti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa muu yliopistokaupunki menettelee paitsi Oulu.
Hyi hel_vetti.
No ennemmin Oulu kuin joku Joensuu tai Lappeenranta...
Näytät olevan kovin varma pääsystäsi yliopistoon, ap.
Jos aiot yhtään vierailla Keski-Suomessa, niin Tampereelta se on paljon helpompaa. Joten sanon Tampere, ellei sinulla ole erityistä syytä valita Turkua, esim. parempi opiskelupaikka. Sitä ei kannata liikaa miettiä että kumpi on kivempi kaupunki, koska käytännön asiat painavat kuitenkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Näytät olevan kovin varma pääsystäsi yliopistoon, ap.
No niin, tai ehkä ap vain halusi miettiä kumman hakukohteista laittaisi ensimmäiseksi, ja voihan hän hakea myös eri hakukohteisiin yhden kaupungin sisällä. Itse en ainakaan omiin aloituksiini laita kaikkea mitä mietin vaan koitan yksinkertaistaa, ja esim. tässä aloituksen poittihan oli vaan kuulla mielipiteitä Turusta ja Tampereesta (ja näiden yliopistoista), joten turha vetää liian suuria johtopäätöksiä itse aloituksesta. Toisaalta nykyään suurin osa otetaan sisään yo-arvosanoilla, joten on hyvin mahdollista, että ap on esim. talven 2019 ylioppilas ja kirjoittanut hyvät paperit.
Turku on aivan ylivoimaisesti parempi kaupunki. Molemmissa paljon aikaa viettäneenä tämä minun mielipiteeni.
Meneekö Turusta suoraan Jyväskylään junaa?
Molemmissa paikoissa puhutaan kamalaa murretta, että en voi suositella kumpaakaan.
Ruotsin kuningatar Kaarina Maununtytär asui Turun linnassa ja hänet on haudattu Turun tuomiokirkkoon. Jo tämä historiallinen fakta kertoo, että Turku on ykkösvalinta. Helsinki on venäläinen kaupunki, Tampere on junttikaupunki.
Suomessa on vain yksi asuinkelvollinen kaupunki: HELSINKI
Muualla harrastetaan kuppikuntia, selkänpuukottamista, juoruilua eikä muualta tulleita suvaita. Itse olen tyytyväinen että pääsin Tampereelta pois, Stadissa on ihanaa kun saa olla oma itsensä ilman että kytätään.