Turku vai Tampere? Muutan Keski-Suomesta opiskelemaan jompaan kumpaan (yliopistoon)
Kysymys otsikossa. Otan mielelläni muiden ajatuksia ja kokemuksia vastaa.
Kommentit (89)
Turku on kaunis ja viihtyisä kaupunki. Yliopistosta ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Opetus on laadukasta ja opetushenkilökunnalla on aikaa ja kiinnostusta keskittyä juuri sinuun. Myös opiskelijat ottavat kontaktia ja keskustelevat. En olisi voinut olla tyytyväisempi, että itse päädyin Turkuun, vaikka Tampere oli toisena vaihtoehtona.
Mitä haet opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä Oulukin. Ja Jyväskylä.
Jyväskylässä ei ole yliopistoa.
Niinkö? Mitä ne rakennukset Seminaarinmäellä ja Mattilanniemessä sitten ovat? Itse ainakin olen niissä käynyt yliopiston luennoilla ja valmistunut maisteriksi.
Varmaan valeyliopisto ;)
Turku on kyllä opiskelijalle kompakti kaupunki, ja tosiaan eurooppalaisempi kuin Tampere. Mutta ei Tampereessakaan mitään vikaa ole, ja jos asut keskisessä Suomessa, niin onhan se lähempänä - jos asialla nyt on mitään väliä.
Käy viikonloppulomalla molemmissa, ja katso kumpi nappaa paremmin.
Mä muuttaisin Turkuun. Tykkään siitä kaupunkina nykyään enemmän. Asun Tampereen lähellä ja siellä tulee usein käytyä, nykyään en tosin siitä niin välitä, kun siellä on kaikenmaailman sekakäyttäjää mölisemässä keskustassakin...
Tampere on yhtä hyvä kuin Turku huono. Turun ainoa hyvä puoli on meri, mutta sitä on muuallakin.
Turku.
Muutin 4 vuotta sitten Tampereelle opiskelemaan, koska Tampereella on älyttömän hyvä maine ainakin siellä päin missä itse asuin (Joensuu). Tuntui että yleinen konsensus on se, että Tampere on käytännössä parasta mitä Suomessa voi saada.
Tampere on ollut ihan ok, mutta en kyllä pidä tätä minään ihmeellisenä kaupunkina loppujen lopuksi. Tykkään esim. länsipuolisesta keskustasta ja Tammelasta, mutta aika vähän täällä mitään sellaista on mikä tämän erottaisi jostain Jyväskylästä. Oikeastaan Tampere on lähinnä kuin pikkuisen isompi Jyväskylä. Onhan täällä enemmän kahviloita ja ravintoloita, mutta en mä itse niissä nyt niin paljon ramppaa. Muuten aika tavallinen suomalainen kaupunki, enkä näe miksi tätä paikkaa pitäisi sen enempää hypettää. Ihmiset ovat samanlaisia kuin kaikkialla muuallakin Suomessa. Eivät ystävällisempiä, eivät tylympiä.
Turku on paljon mielenkiintoisempi meren läheisyyden vuoksi, ja Aurajoki hakkaa Tammerkosken 6-0. Sen perusteella mitä olen Turussa käynyt, niin Turussa on enemmän omaperäisyyttä.
Tietenkin se T-alkuinen kaupunki mistä heltiää opiskelupaikka ;)
Vierailija kirjoitti:
Turku on maan ainoa eurooppalainen kaupunki, ja sisäänpääseminen vie aikaa. Verkostot ovat kuulemma kaikki kaikessa. Toisaalta se tuntuu turvalliselta, toisaalta jos jäät ulkopuolelle... mutta jos pidät snobbailusta niin siinä on kaupunki sinulle.
Mua huvittaa tämä eurooppalaisen kaupungin käsite. Mitä se tarkoittaa? Ja milloin kaupungin voidaan sanoa olevan eurooppalainen? Miksei Helsinki ole eurooppalainen, vaikka siellä asuu paljon enemmän ulkomaalaistaustaista väestöä kuin Turussa?
Ja jos Suomesta vain yksi kaupunki on eurooppalainen, niin miten tämä logiikka toimii muissa maissa? Montako eurooppalaista kaupunkia vaikka Ruotisssa on? 3?
Muutat sinne, minne pääset opiskelemaan, oli se paikkakunta mikä tahansa.
Kummasta löytyy enempi tummia kundeja ;-)
Molemmat ihan ok kaupunkeja. Itse asumme jokseenkin puolivälissä näitä. Tytär valinnee Tamperen ykköseksi, koska suora junayhteys helpommin kodin läheltä ja tekninen tiedekunta. Kavereita hänellä on jo opiskelemassa molemmissa paikoissa. Otaniemi ei kiinnosta paikkana. Lappeenranta on kaukana kaikesta vaikka sinne olisi helpoin päästä. Myös hänen harrastamaansa lajiin on hyvät mahdollisuudet molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ihan ok kaupunkeja. Itse asumme jokseenkin puolivälissä näitä. Tytär valinnee Tamperen ykköseksi, koska suora junayhteys helpommin kodin läheltä ja tekninen tiedekunta. Kavereita hänellä on jo opiskelemassa molemmissa paikoissa. Otaniemi ei kiinnosta paikkana. Lappeenranta on kaukana kaikesta vaikka sinne olisi helpoin päästä. Myös hänen harrastamaansa lajiin on hyvät mahdollisuudet molemmista.
Off-topic, mutta se, että Lappeenranta on teille kaukana kaikesta, ei tarkoita että se olisi kaikille kaukana kaikesta.
Lappeenrannasta pääsee Helsinkiin 2 tunnissa junalla, joten kyseessä ei ole mikään periferia. Toki Lappeenranta asuinpaikkana on sitten oma puheenaiheensa, joka ei liity tähän mitenkään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turku on maan ainoa eurooppalainen kaupunki, ja sisäänpääseminen vie aikaa. Verkostot ovat kuulemma kaikki kaikessa. Toisaalta se tuntuu turvalliselta, toisaalta jos jäät ulkopuolelle... mutta jos pidät snobbailusta niin siinä on kaupunki sinulle.
Mua huvittaa tämä eurooppalaisen kaupungin käsite. Mitä se tarkoittaa? Ja milloin kaupungin voidaan sanoa olevan eurooppalainen? Miksei Helsinki ole eurooppalainen, vaikka siellä asuu paljon enemmän ulkomaalaistaustaista väestöä kuin Turussa?
Ja jos Suomesta vain yksi kaupunki on eurooppalainen, niin miten tämä logiikka toimii muissa maissa? Montako eurooppalaista kaupunkia vaikka Ruotisssa on? 3?
Helsinki on venäläinen kaupunki. Tampere taas niin uusi kaupunki, että siltä puuttuu nämä historialliset vertailukohdat.
Molemmat hyviä. Jos haluat enemmän vaihtelua Jyväskylään niin mene Turkuun
Tampere. Turussa ei ole mitään hyvää. Opiskelijoiden asunnot Ylioppilaskylässä täynnä luteita, samoin Pansiossa ja Pernossa. Varissuo, Lauste, Runosmäki, Halinen...tarviiko sanoa enempää?
Joku jokiranta on pieni lohdutus, jos ei asu sen varrella. Kaiken lisäksi ne turkulaiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turku, siellä on lyhyet yhteydet. Turussa etuna myös meri ja sitä kautta pääsee helposti Ruotsiin.
Lyhyet yhteydet mihin?
Maailmalle. Tamereelta on lyhyempi matka Peräseinäjoelle.
Mä tykkään kyllä molemmista, tosin en osaa sanoa mitään opiskelijan näkökulmasta mutta noin muuten. Turussa on ihanaa meren läheisyys, kätevä lähteä laivalle :D Ruissalo on ihana.
Tampere on kivan keskeisellä paikalla moneen suuntaan nähden ja ihania ulkoilupaikkoja sielläkin. Vaikea eritellä kun kaikenlaista on niin paljon :D