Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopiston graduseminaari.

Vierailija
22.01.2020 |

Käyn tällä hetkellä graduseminaaria, minkä olisi pitänyt alkaa jo viime viikolla. Proffa kuitenkin lykkäsi aloitusta viikolla. Tänään menin kymmenen minuuttia etuajassa paikan päälle, eikä seminaarihuoneessa ollut vielä ketään. Tasan vartin yli proffa saapuu, ja ihmettelee suureen ääneen, kuinka olen ainoana paikalla. Tämän jälkeen odotimme vartin, mutta koska ketään muuta ei saapunut paikalle, niin seminaarin aloitusta jouduttiin lykkäämään vielä viikolla. :D

Mietinkin, että onko tämä nykyinen yliopistossa opiskelu tällaista? Opiskeluita ei kiinnosta tulla paikalle, kaikki haluttaisiin tehdä etänä kotoa, eikä sovituista tapaamisista jakseta pitää kiinni?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en ymmärrä miksi noita ei voida tehdä etänä nykyaikana. Moni ei välttämättä asu paikkakunnalla, joten kaikille järkevämpää olisi että etänä pystyisi osallistumaan. Omalla alalla esim. moni tekee töitä jo opiskeluaikana, joten pidemmälle matkustamisen takia joutuisi ottamaan töistäkin vapaata kun taas etänä ei välttämättä ollenkaan.

En usko, että semmat onnistuisi etänä, tai että siitä prosessista saisi yhtä paljon irti täysin etätyönä. Paljon opinnoissa pystytään joustamaan, mutta ei siinä olis mitään järkeä, että kaiken pystyisi hoitaa etänä. Vaikka kyllä tosi ymmärrettävää, että moni sitä toivoo, kun tosiaan työ ja perhe vie paljon aikaa, mutta sellasta se on🤷🏼‍♀️

Semmaa käydessä ja monta vuotta sen jälkeenkin olen sitä mieltä, että semmat on pääasiassa antamaan tunteja niitä pitäville. Mitään hevon hyötyä ollut kuunnella tunnista toiseen jonkun random-opiskelijan diibadaabailua omasta aiheesta. Vähääkään kiinnostaa. Oma ensi-draft esiteltiin semmassa ja porukka oli ihan että "vau, ihan valmis työ". No niin oli. Osaan kirjoittaa. Olisin voinut tehdä kaiken tämän ilman attendancea ja ilman jotain "ohjaajan" jorinaa. Osaan ajatella toisin kuin moni.

Olisit varmasti saanut gradusi kirjoitettuayksinkin, mutta näyttää silti jääneen aika iso osa tutkimusprosessia ymmärtämättä. Niin kuin tutkimusyhteisön ja vertaisarvioinin ja palautteen (se muun ryhmän ”diibadaaba”on näitä kaikkia tavallaan) merkityksen sun tutkimukselle ja sun vastuu tutkimusyhteisöstä, -ympäristöstä, palautteesta ja vertaisarvioinnista. Kun kyse on NIIN paljosta muusta kuin vain tekstistä. Tai siis olisi jos oikeasti osaisit.

Vierailija
22/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en ymmärrä miksi noita ei voida tehdä etänä nykyaikana. Moni ei välttämättä asu paikkakunnalla, joten kaikille järkevämpää olisi että etänä pystyisi osallistumaan. Omalla alalla esim. moni tekee töitä jo opiskeluaikana, joten pidemmälle matkustamisen takia joutuisi ottamaan töistäkin vapaata kun taas etänä ei välttämättä ollenkaan.

En usko, että semmat onnistuisi etänä, tai että siitä prosessista saisi yhtä paljon irti täysin etätyönä. Paljon opinnoissa pystytään joustamaan, mutta ei siinä olis mitään järkeä, että kaiken pystyisi hoitaa etänä. Vaikka kyllä tosi ymmärrettävää, että moni sitä toivoo, kun tosiaan työ ja perhe vie paljon aikaa, mutta sellasta se on🤷🏼‍♀️

Semmaa käydessä ja monta vuotta sen jälkeenkin olen sitä mieltä, että semmat on pääasiassa antamaan tunteja niitä pitäville. Mitään hevon hyötyä ollut kuunnella tunnista toiseen jonkun random-opiskelijan diibadaabailua omasta aiheesta. Vähääkään kiinnostaa. Oma ensi-draft esiteltiin semmassa ja porukka oli ihan että "vau, ihan valmis työ". No niin oli. Osaan kirjoittaa. Olisin voinut tehdä kaiken tämän ilman attendancea ja ilman jotain "ohjaajan" jorinaa. Osaan ajatella toisin kuin moni.

Olisit varmasti saanut gradusi kirjoitettuayksinkin, mutta näyttää silti jääneen aika iso osa tutkimusprosessia ymmärtämättä. Niin kuin tutkimusyhteisön ja vertaisarvioinin ja palautteen (se muun ryhmän ”diibadaaba”on näitä kaikkia tavallaan) merkityksen sun tutkimukselle ja sun vastuu tutkimusyhteisöstä, -ympäristöstä, palautteesta ja vertaisarvioinnista. Kun kyse on NIIN paljosta muusta kuin vain tekstistä. Tai siis olisi jos oikeasti osaisit.

Kirjoitan kaikki tekstini yksin. Siksi sinä ja varmasti monet muutkin ovat vihaisia. Törmään aina siihen, että pitäisi olla ajattelultaan jotenkin tarvitsevampi ja muutenkin katsella keskivertoällien painiskelua aiheen parissa, koska se on muka kohteliasta ja sivistynyttä ja yliopistoa ja pälä pälä. Minä ajattelen pidemmälle. Kuka oikeasti tekee kahdenkymmenen vuoden päästä jotain järjellistä, josta joku on joskus kuullutkin? Karua on, mutta näin se menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään, jos opiskelijat puuttuvat, mutta meiltä puuttui kerran luennoitsija. Lähdettiin aineen vastuuopettajalta asiaa selvittämään ja mies ei ollut mitenkään valmistautunut pitämään kurssia, kun luuli juttua vitsailuksi, kun aiheesta oli puhuttu. Ilmestyi sitten kuitenkin jo seuraavalle luennolle kurssisuunnitelman kanssa ja oli yksi parhaita näkemiäni luennoitsijoita. 

Vierailija
24/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan kaikki tekstini yksin. Siksi sinä ja varmasti monet muutkin ovat vihaisia. Törmään aina siihen, että pitäisi olla ajattelultaan jotenkin tarvitsevampi ja muutenkin katsella keskivertoällien painiskelua aiheen parissa, koska se on muka kohteliasta ja sivistynyttä ja yliopistoa ja pälä pälä. Minä ajattelen pidemmälle. Kuka oikeasti tekee kahdenkymmenen vuoden päästä jotain järjellistä, josta joku on joskus kuullutkin? Karua on, mutta näin se menee.

Jos olisit vaivautunut keskustelemaan ja pohtimaan muiden kanssa, niin olisit todennäköisesti nyt älyllisesti parempaa tasoa. Mutta mikäs siinä, jos nykyisen aivotoimintasi speksit riittävät sinulle. Karua on, mutta näin se menee.

Vierailija
25/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit vaivautunut keskustelemaan ja pohtimaan muiden kanssa, niin olisit todennäköisesti nyt älyllisesti parempaa tasoa. Mutta mikäs siinä, jos nykyisen aivotoimintasi speksit riittävät sinulle. Karua on, mutta näin se menee.

Pohtia voi muuallakin kuin yliopstossa, ehkä jopa paremminkin. Vähän huolestuttaa ajattelusi, jos et ole samoilla linjoilla.

Vierailija
26/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ainakin juuri tuollaista. Määrättiin opponointiparit ja minäkin tunnollisesti lähetin väliraporttini hänelle. Koskaan en häntä nähnyt enkä saanut häneltä opponoitavaa enkä mitään viestiä tms. Kuitenkin hän tietääkseni valmistui.

Kanditutkielmavaiheessa minä opponoin pariani pelkän esiintymisen perusteella, koska en saanut häneltä mitään kirjallista. Minä taas lähetin hänelle oman työni, mutta en saanut häneltä mitään palautetta koskaan. 

Vierailija
27/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ainakin juuri tuollaista. Määrättiin opponointiparit ja minäkin tunnollisesti lähetin väliraporttini hänelle. Koskaan en häntä nähnyt enkä saanut häneltä opponoitavaa enkä mitään viestiä tms. Kuitenkin hän tietääkseni valmistui.

Kanditutkielmavaiheessa minä opponoin pariani pelkän esiintymisen perusteella, koska en saanut häneltä mitään kirjallista. Minä taas lähetin hänelle oman työni, mutta en saanut häneltä mitään palautetta koskaan. 

Sanopa tämä tuolla ylläolevalle pohdiskelun arvostajalle. Yliopistohan on laadukkaan ajattelun automaatti, eli varmasti tämä parisi jollain syvällisellä tasolla (köh laiskuus köh) välitti sinulle varmasti jotain tärkeää sisältöä (ei tod köh).

Aksioomat ne tekeepi teidän elämästänne aika kireää.

Vierailija
28/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa tämä tuolla ylläolevalle pohdiskelun arvostajalle. Yliopistohan on laadukkaan ajattelun automaatti, eli varmasti tämä parisi jollain syvällisellä tasolla (köh laiskuus köh) välitti sinulle varmasti jotain tärkeää sisältöä (ei tod köh).

Sanoisin kyllä niitä ohjaajiakin hitusen laiskoiksi, kun eivät yhtään potki näitä persuksille. Jos vaatimuksena on toisen työn opponointi ja näihin määrätään parit, miten ihmeessä nämä lusmut saavat homman läpi, kun eivät edes vaivaudu paikalle tai kommentoi heille lähetettyyn raporttiin.

Ammattikorkeassa näistä oltiin tosi tarkkoja ja seminaarista sai olla pois vain lääkärintodistuksella ja opponointi piti suorittaa suullisesti esityksessä ja myös palauttaa siitä kirjallinen raportti. Eikä siinäkään riittänyt, että "ihan kiva esitys" vaan piti oikeasti kommentoida myös sisältöä, rakennetta, näkökulmaa jne. 

Vierailija
29/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin kyllä niitä ohjaajiakin hitusen laiskoiksi, kun eivät yhtään potki näitä persuksille. Jos vaatimuksena on toisen työn opponointi ja näihin määrätään parit, miten ihmeessä nämä lusmut saavat homman läpi, kun eivät edes vaivaudu paikalle tai kommentoi heille lähetettyyn raporttiin.

Ammattikorkeassa näistä oltiin tosi tarkkoja ja seminaarista sai olla pois vain lääkärintodistuksella ja opponointi piti suorittaa suullisesti esityksessä ja myös palauttaa siitä kirjallinen raportti. Eikä siinäkään riittänyt, että "ihan kiva esitys" vaan piti oikeasti kommentoida myös sisältöä, rakennetta, näkökulmaa jne. 

Käytännöt taitavat vaihdella aika paljon yliopistojenkin välillä. Meillä kandiseminaarissa opponointi suoritettiin suullisesti, koko ryhmän läsnäollessa. Omasta esityksestä ei voinut mitenkään luistaa ja seminaarista ei saanut muutenkaan olla pois kuin hyvin painavalla syyllä.

Vierailija
30/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proffasi sekoilua.

Miten kandiseminaarisi muuten meni?

Se meni ihan hyvin, sen verran pitkä aika, että kaikki melkein unohtunut. Tein myös pedagogiset tässä välissä ja kandityön kanssa venähti vuosi ylimääräistä. :/ Mutta arvosanaksi tuli vitonen niin kait ihan ok.

”Kait ihan ok.”

Etkö tiedä, onko se ok?

Vierailija
31/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellisin paikka missä olen ollut oli graduseminaari, sisi ala asteen open sijaisuuskin oli järkevämpää kuin graduseminaari, tein edellisen gradun entisen pohjalta eli muokkasin vain sisältöä ja otsikkoa, kännnissä sen tein. nyt teen gradua kaverilleni joka ei omista tietokonetta jao n tehnyt gradunsa aineiston lyijykynällä

teen sen viikossa, kännissä

Vierailija
32/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä graduseminaari oli sellainen, että niitä järjestettiin suunnilleen kerran viikossa ympäri vuoden. Graduseminaarin läpäisyn edellytyksenä oli gradusuunnitelman esittäminen (n. 15 minuuttia) ja itse graudn esittäminen (n. 45 minuuttia). Sai esittää samalla seminaarikerralla tai eri seminaarikerralla. Sekään ei mitään haitannut, vaikka nuo esitykset olisivat menneet eri lukuvuosille. Lisäksi piti sitten osallistua kuunteluoppilaaksi muiden gradusuunnitelmien ja gradujen esittämiselle riittävän monta kertaa.

Vierailija
33/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proffasi sekoilua.

Miten kandiseminaarisi muuten meni?

Se meni ihan hyvin, sen verran pitkä aika, että kaikki melkein unohtunut. Tein myös pedagogiset tässä välissä ja kandityön kanssa venähti vuosi ylimääräistä. :/ Mutta arvosanaksi tuli vitonen niin kait ihan ok.

”Kait ihan ok.”

Etkö tiedä, onko se ok?

Vastaan hänen puolestaan: kyllä tietää. On vaan niin kovin vaatimaton.

Vierailija
34/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä graduseminaari oli sellainen, että niitä järjestettiin suunnilleen kerran viikossa ympäri vuoden. Graduseminaarin läpäisyn edellytyksenä oli gradusuunnitelman esittäminen (n. 15 minuuttia) ja itse graudn esittäminen (n. 45 minuuttia). Sai esittää samalla seminaarikerralla tai eri seminaarikerralla. Sekään ei mitään haitannut, vaikka nuo esitykset olisivat menneet eri lukuvuosille. Lisäksi piti sitten osallistua kuunteluoppilaaksi muiden gradusuunnitelmien ja gradujen esittämiselle riittävän monta kertaa.

Meillä myös opponoinnin teki vain alallamme töissä oleva opetushenkilöstöön kuuluva. Ei kukaan toinen opiskelija.

Vierailija
35/36 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole valitettavasti tainnut aivan sisäistää, että yliopisto on tiedekorkeakoulu. Siellä valmennetaan siis tutkijan uralle, vaikka tokikaan suuri osa ei koskaan akatemisiin hommin päädy. Tiedeyhteisössä taas yksi keskeisimmistä taidoista on kyky ottaa vastaan ja antaa kritiikkiä. Siihen ei yksin kotona istumalla ja kirjoittamalla opi, vaikka kirjollisista kommenteista paljon hyötyä onkin.

Vierailija
36/36 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan aikaan kaikki opinnot, myös semmat järjestettiin etänä, mikä oli hyvä asia opiskelijalle, joka ei asu yliopistokaupungissa.

Muuta hyvää mun gradusemmassa ei sitten ollutkaan! Tuli ängettyä rouva uusiluudan ryhmään. Sanoi, että mulla alkaa pituus riittää ja että lähteitä on jo riittävästi eikä tarvi olla enempää. Molemmat jutut vaan oli päin pershikoita. Ei varmaan tietäisi sitä vielä itsekään, mutta kuuli sen toisen ryhmän aloitustilaisuudessa vanhemmalta proffalta.

Pidin sitten esityksen gradustani ja viimeisessä lauseessa sanoin asian k, mikä ei ollut mitenkään keskeinen asia, mutta tietolähde oli emeritusproffan tutkimus alle 5v takaa. Kaikki lähinnä hyökkäsi tämän kohdan kimppuun. Pelotteli vielä, että pitää todistaa asia ja joku voi tulla soittelemaan ovikelloa haasteen kera! Käski sitten jättää aiheen k kyseisen emeritusproffan kontolle. Erikoista emeritusproffan työn vähenksyntää muijalta, joka vetää ekaa graduryhmäänsä.

Opponoija oli ja se on oma juttunsa. Toisessa aineessa ei ole ryhmiä vaan ohjaaja vain ohjaa henkilökohtaisesti gradun kirjoittajaa. Itse sain töitä keväästä enkä ryhmään päin vilkaissutkaan. Yliopisto saa tulla toimeen ilman mun valmistumisrahoja ja tyydyn kandin toikkaan. Kiitän purnausmahdollisuudesta!