Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituisimmat kokemukset kauppareissuilla

Vierailija
22.01.2020 |

Kävin tänään Prismassa ja huomasin, että yksi hyllystä ottamani maitopurkki vuosi. Löysin myyjän, jolle kerroin, että tämä maitopurkki vuotaa, kun en tietenkään halunnut viedä sitä takaisin hyllyyn, josta joku muu olisi sen ottanut.

Tuollainen tilannehan yleensä jatkuu niin, että myyjä ottaa tuotteen ja kiittää vaivannäöstä/pahoittelee tapahtunuttu ja vie tuotteen pois, mutta ei tänään. Myyjä tuijotti koko ajan järkyttyneenä maitopurkkia, eikä sanonut mitään. Ajattelin, että ymmärtääkö hän edes mitä sanoin, ja näytin, että tästä sinetistä tämä vuotaa, tämä on rikki. Myyjä tuijotti vieläkin järkyttynyt ilme kasvoillaan purkkia ja sitten tooooodella hitaasti ojensi kätensä kohti purkkia, aivan kuin ne laiskiaiset siinä lasten Zootropolis-elokuvassa. Hän otti purkin, katse koko ajan tiukasti siinä purkissa ja mutisi, että "no mä voin ottaa sen" ja jäi seisomaan siihen se purkki kädessä ja tuijotti edelleen järkyttyneenä sitä purkkia.

Tuo oli todella hämmentävää, koskaan ei ole vielä käynyt noin. Luultavasti hän kärsi sosiaaliste tilanteiden pelosta, ainakin käytös viittasi siihen, mutta onkohan silloin kaupan ala hyvä idea työpaikaksi? Meni ainakin loppu kauppareissu naureskellen, koska tuo oli oikeasti aika koomista ja se myyjän ilme, en saa sitä pois päästäni.

Mikä on oudointa, mitä teille on sattunut kauppareissuilla?

Kommentit (1640)

Vierailija
381/1640 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei outoa vaan tyypillistä:

Äsken kun olin kaupassa kassajonossa kärry täynnä ruokaa, huomasin n.10v pojan tulevan jonoon taakseni pullokuitin kanssa. Muuta sillä ei ollut, joten sanoin että voi mennä edelläni.

No, meni viivana eteeni, mutta palkaksi en saanut edes kiitosta, vain sitruunan syöneen näköisen möllöttäjäkatseen.

Vierailija
382/1640 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus nuorena olin ison kaupan kassalla töissä ja aamuvuoroon tullessa yksi levoton mummo pisti silmään siinä ovella. Tulin töihin joku 10-15min ennen kaupan aukeamista. Satuin kassalle josta näki ulko-ovelle ja mummo sieltä puolijuoksua tuli sisään ja kassalleni. Tuo tuikitärkeä ostos aamutuimaan oli yöpaita. Ei mitään muuta.

Tuli mieleen, että olisiko ollut lahjaksi? Ehkä lähdössä aamulla reissuun ja piti saada lahja ostettua mukaan? Tai piti saada unohtunut lahja hankittua ennen kuin lahjansaaja herää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1640 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äsken kun olin kaupassa kassajonossa kärry täynnä ruokaa, huomasin n.10v pojan tulevan jonoon taakseni pullokuitin kanssa. Muuta sillä ei ollut, joten sanoin että voi mennä edelläni.

No, meni viivana eteeni, mutta palkaksi en saanut edes kiitosta, vain sitruunan syöneen näköisen möllöttäjäkatseen.

No kyllä ne aikuisetkin osaa möllöttää. Olin nuorena opiskelijatyttönä ostoksilla marketissa. Edelläni kassalla oli äiti ja teinitytär, ostoksena vain kahvipaketti. Rahat ei rouvalla riittäneet, puuttui jotain 10 penniä (markka-aikaa elettiin). Minä maksoin sen. En saanut katsetta, en hymyä, en kiitosta. Rouva vain möllötti kassalla hetken ja lähti sanomatta kellekään mitään. Mahtava esimerkki teinille, "älä toimi näin!".  

Vierailija
384/1640 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlin kassajonossa edessäni oli nuori nainen, joka piteli muutamaa ostostaan sylissään nojaillessaan hihnan päässä olevaan tasoon, jolle ostoskorit nostetaan. Hihnaa oli tyhjänä yli metri, mutta nainen ei saanut siltikään laitettua ostoksiaan hihnalle.  Naisella oli yllään jonkinlaisen hoivapalveluyrityksen takki. 

Pyysin naista laittamaan ostoksensa hihnalle, jotta pääsin laittamaan sille omat ostokseni. 

Nainen kääntyi puolitain ympäri ja tuijotti minua hämmästyneen näköisenä ostokset yhä sylissään.  Toistin pyyntöni, tällä kertaa jo hieman kärsimättömästi, ja nainen laittoi ostoksensa epävarmasti hihnalle, mutta ei siirtynyt eteenpäin, vaan jäi yhä tielleni. Pyysin  sitten jo melkoisen kärsimättömästi naista siirtymään eteenpäin. Hän siirtyi muutaman kymmenen sentin matkan välillä mulkoillen minua.

Samalla hetkellä kassalla ostoksiaan maksamassa olleen asiakkaan jokin tuote aiheutti jonkinlaisen sekaannuksen, jonka seurauksena nainen poimi ostoksensa hihnalta takaisin syliinsä ja olisi ilmeisesti palannut takaisin hihnan päähän ellen olisi ollut hänen takanaan. Sanoin naiselle, "mitä vittua sinä pelleilet. Laita nyt ne ostoksesi takaisin siihen hihnalle tai mene toiseen kassajonoon leikkimään.  

Nainen alkoi kimittää, "älä huuda minulle" pidellen ostoksiaan yhä sylissään ja selittää, miksi hän ei voi laittaa ostoksiaan vielä hihnalle. Selityksissä ei ollut kuitenkaan mitään järkeä. 

Tässä vaiheessa kysyin naiselta, onko tämä koskaan aikaisemmin käynyt kaupassa Nainen vastasi käyneensä. "Ei se kyllä siltä näytä", tokaisin naiselle takaisin kiukkuani pidätellen. "Oletko sinä itse käynyt aikaisemmin kaupassa?", tämä järjen jättiläinen kysyi minulta. Tässä vaiheessa teki mieli jo antaa naiselle ns. Bitch Slap. 

Onneksi kassalla ollut sekaannuus selvisi ja hihna lähti liikkeelle, jolloin nainen viimein rohkeni laittaa ostoksensa tyhjälle hihnalle. Nainen kääntyi katsomaan minua ja alkoi taas uhriutua ja selittää, että hän ei ole tässä tehnyt mitään väärää ja olen töykeä ihminen ja käyttäytynyt häntä kohtaan törkeästi. Menin aivan naisen viereen ja sanoin hänelle hiljaa, että "nyt kuule on parempi, että et sano minulle enää yhtään mitään, vaan maksat nuo ostoksesi ja lähdet menemään". "Uhkailetsä mua?", nainen kimitti kovalla äänellä, että sen kuulivat varmasti kaikki lähellä olevat ihmiset.

Samalla naisen ostokset oli saatu lyötyä kassaan, joten hän täytyi mennä maksamaan ne. En tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos tilanne olisi pitkittynyt. Todennäköisesti jotain sellaista, että olisin joutunut sitä jälkeenpäin katumaan. 

Kyllähän hän käyttäytyi hieman törpösti, mutta ei se ole hyvä peruste käyttäytyä kymmenen kertaa törpömmin...

Vierailija
385/1640 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää ehkä niin omituinen oo, mut ärsytti.

Kävin tässä taannoin äkkisiltään lähikaupassa ja mulla sattui olemaan jalassa farkut, jotka hippasen lököttää takamuksen ja reisien kohdalta. Seisoin kassajonossa ja taakseni tuli viinanhuuruinen mies. Kohta mun olkaan koputettiin ja sain oikein rati-riti-raikkaan pirtuisen hengähdyksen kasvoilleni kääntyessäni:"Neiti hyvä, sullahan roikkuu perse!" Vaikka se oli hänen toilailujaan, niin mua hävetti ihan ketusti. Sain kuitenkin jotenkin koottua itseni ja katsoin otsa rypyssä jonnekin miehen taakse. "Voi kuulkaa teilläkin on roikkunut... Käytöstavat on tipahtaneet tuonne kauas taakse." Mies älähti ja kääntelehti sen aikaa, kun maksoin ja lähdin. Toivottavasti sillä käytöksellä sen kaljat jäi sinne...

Se on ollut elämäni vissiin ainoa kerta, kun en jäänyt sanattomaksi ja sain sanottua jotain.

Vierailija
386/1640 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä kaupassa yksi tietty vartija on ottanut minut silmätikukseen, eli jos menen kauppaan sisään hän päivystää (tai juoksee nopeasti jostain) kaupan portille, jonka jälkeen hän rupeaa seuraamaan joka hyllyn luo, se ja sama katsonko hedelmiä vai ruokia hän tulee aivan naamaan kiinni. Vartija kyttää ja myös tarkkailee hyllyjen välistä, mutta yleensä tulee seisomaan ja vahtimaan viereen. Kun olen löytänyt mitä etsin (minulla on allergioita eli joudun myös vilkaisemaan ainesosaluettelot) suuntaan kassalle maksamaan ja vartija kintereillä tai "huomaamattomasti" saapuu kassan viereen kyttäämään maksanko, joka kerta olen maksanut ja siinä ei ole ollut ongelmaa. Luulenpa että moni varas hyötyy tuosta tilanteesta ja saa vietyä mitä vain, kun vartija vahtii tahalteen vääriä henkilöitä ilkeä virne tai irvistys kasvoillaan. Kauppaan voi tulla mikä vain laitapuolen kulkija, mutta tietty vartija ei kiinnitä heihin mitään huomiota eikä seuraa sellaisia. Sitten kun kaupassa on eri vartijat, kukaan ei käyttäydy sillä tavoin muut ovat mukavia. Olen alkanut suosia muita kauppoja. 

I feel you.

Olin teini ja kai se sitten oli rikollista käyttää nahkatakkia, pillifarkkuja ja värjätä hiukset violetiksi. Olin pari kertaa ollut vartijan syynissä kaupassa (kerran vietiin jopa takahuoneeseen näpistyksestä epäiltynä ja minähän melkein itkua väänsin, kun ulkonäöstä huolimatta olin kiltti kuin mikä). Vanhemmillekin olin kertonut ja he olivat aika pöyristyneitä.

Kerran oltiin sit kolmistaan vanhempien kanssa tässä kaupassa ja vartija lähti heti perään. Äitini huomasi sen heti ja nauroi ääneen. Kohta, kun vartija ei ollut aivan kannoilla, hän kuiskasi mulle jäynän.

Eli, kun vartija taas oli selkeästi mua kyttäämässä vilkaisin häntä epäluuloisesti ja lähdin suorimaan kulman taakse. Vartijahan otti parit juoksuaskeleet ja törmäsi kuin törmäsikin muhun, joka olin jäänyt seisomaan suoraan siihen kulman taakse kädessäni muka tutkiskelemani tuote. Kauhuissani kyselin, että mitä ihmettä tää tällainen törmäily on? Et kai sä jahdannut mua!? Ai että sen vartijan ilme. Äitini ja isäni tulivat myös päivittelemään ja sitten tuli työntekijä. Me saimme anteeksipyynnön ja lähdimme. En tiedä mitä vartijalle kävi, mut eipä enää seurattu siinä lähikaupassa.

Edelleen nauretaan tälle joskus äidin kanssa. Ikää on kohta 30v ja edelleen jaksaa hämmentää, että olinko mä oikeasti sitten ikäni, hiusteni värin sekä pukeutumiseni ansiosta heidän mielestään todella varma näpistelijä...

Vierailija
387/1640 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ruokakaupassa ostoksilla valkkaamassa banaaniterttua kun paikalle tuli joku mies, joka halusi ottaa kuvan minusta kännykällä ”yksityiseen kokoelmaansa”. Kieltäydyin tiukasti, mutta mies jäi kinaamaan asiasta. Lopulta vain kävelin pois kiukusta kihisten.

Vierailija
388/1640 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ikävän kuuloista, että aluksi sanot hänen vaikuttaneen siltä että kärsi sosiaalisten tilanteiden pelosta, ja seuraavaksi kerrot kuinka loppukauppareissun naureskelit hänelle. Minä, kun olen yrittänyt todistella itselleni että ei kukaan muista sitä enää kohta, jos käyttäydyn vähän hassusti.

T. Sosiaalisesti kömpelö

Aika pöljältä kyllä tuntuu kun aina hoetaan, että ei muut kiinnitä suhun oikeasti niin paljon huomiota eikä ne muista jos käyttäydyit oudosti. Kyllä ihmiset huomaa sekä muistaa ja monet vieläpä pitävät sua näiden hölmöilyjen johdosta outona henkilönä, jota pitää karttaa.

Vierailija
389/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JS87 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaljan kärrääjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain lavan kaljaa kaupasta useampaa ihmistä varten nuorena opiskelijatyttönä ja olin kiinnittämässä sitä pyörän tarakalle, kun kassajonossa takanani tullut vanhempi mies tuli kysymään: "Aiotko juoda nuo kaikki itse?" Vastasin, että niin ajattelin. Siihen mies tyytyväinen virne kasvoillaan: "No sitten olet varmaan aika humalassa illalla."

Joo, no tapahtui kaupan pihalla, mutta siitä sitten kiireesti pyörällä karkuun...

Lava kaljaa pyörän tarakalla? Tuskinpa vain...

Kuinka niin "tuskinpa vain"? Kyllä sen siihen saa sillä tarakan läpyskällä ja niillä venyvillä nauhasysteemeillä vielä oikein näppärästi kiinni. Olen isompiakin paketteja kärräillyt pyörän tarakalla, kun en muutakaan menopeliä omista. Ihmeen paljon tämä tarinani täällä herätti negatiivista huomioita, mutta ehkä meillä on vain erilainen käsitys omituisuudesta.

Kyllähän 24-packin kantaa vaikka kädessä helposti, mutta koko lava tarkoittaa usrin 100 tai useampaa tölkkiä.

Lava on kyllä usein EUR tai FIN-kokoinen puinen alusta, jossa on kymmenia ja taas kymmeniä pakkeja kaljaa. Painoa useita satoja kiloja.

Ja puhekielessä kaljalava tarkoittaa pahviin pakattua 24 tölkin pakkausta, ei kuormalavaa.

Käytetään kiitos ihan virallisia nimityksiä. No mäyräkoiran ymmärrän mutta eihän se millään tavalla lavaa muistuta. Lava on trukkilava, kärryn lava, tanssilava, tms vähän suurempi käsite kuin muutama oluttölkki.

Vierailija
390/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran yksi ei paikallinen asiakas työnsi ostoksensa minulle niin että otti kapulan pois, sitten uusi kassa ihmetteli kenen ostokset ne on jos ei minun, no sen edessä olevan ne oli jonossa ei ollut muita. Ei ollut kauhean kiva tilanne alkaa selittämään kassalle että tässä on minun ostokset ja nuo on tuon, mutta pakko. Kaupoissa ei voi luottaa enää että maksaisi omat ostokset kun jotkut työntää niiden sekaan omiaan, minähän en toisten ostoksia maksa

Minulle on tehty tuo sama. Laitin kapulan väliin ja mies vihaisesti otti sen pois. Sitten kassatyöntekijä melkein sekoitti minunkin ostokseni mukaan hänen tavaroihinsa ja taas sitä miestä ärsytti. En ymmärrä miksei kapula saanut olla ostostemme välissä.

Vierailija
391/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimaistoi uutta irtomakeista ja laitettuani sen takaisin hyllyyn joku ukko syytti minua varkaaksi.

Näitä irtokarkkihyllystä napostelijoita en ymmärrä sitten alkuunkaan. Eihän niitä nyt minkään koemaistelusession takia niissä avoimissa laatikoissa pidetä! Tätini teki tuota samaa silloin joskus lapsuudessa, kun olimme sisaruksieni kanssa yökyläilemässä serkkujen luona ja joka ainoalla ostosreissulla sai hävetä silmät päästänsä. Lapsena tuollainen oli erittäin ristiriitaista seurattavaa, kun omassa perheessä oli opetettu ensin maksamaan ja vasta sitten nauttimaan valituista herkuista.

Vierailija
392/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omituista, mutta huvitti; S-marketin vihannesosastolla nainen sateenvarjo auki pään päällä. Havahtui tähän itse yhtäkkiä ja näytti todella nolostuneelta. En viitsinyt katsoa häntä ja hymyillä, etten olisi lisännyt häpeäänsä tästä mokasta, jonka olen joskus meinannut itsekin tehdä.

Vierailija
393/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että liki joka kerralla kaupan edessä on kiinni jonkun asiakkaan koira. Miksi koira otetaan mukaan kauppareissulle? Onko siihen muuta syytä kuin omistajan laiskuus, ettei viitsi käydä erikseen kaupassa ja erikseen koiran kanssa lenkillä?

Vierailija
394/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erehdyin kerran suoraan yövuorosta aamuvarhaisella paikalliseen S-Markettiin, joka oli vasta n. kymmenen minuutin kuluttua aukeamassa. Ulko-ovien edessähän jonottikin jo puolen tusinaa eläkeläistä pällistelemässä niistä lasiovista, kun työtekijä kaupassa sisällä laittoi paikkoja avaamiskuntoon. Yhdellä papparaisella ilmeisesti paloi hermo, kun n. viittä vaille avaamisajan otti oikein vauhtia kärryjensä kanssa ja mielenosoituksellisesti törmäsi niillä ulko-ovia päin hirveällä ryminällä. 

Kyllä on jumankauta eläkkeelläkin kiire ostamaan piimää ja hernekeittoa. Saatoin lähes aistia myyjän v*tutuksen, kun sieltä sisältä katseli, että mitähän ihmettä nyt taas. 

Olin Tampereen Sokkalla siivoojana yhden kesän. Kauppa aukesi yhdeksältä, mutta viimeistään kahdeksalta ovilla oli hirveä kasa vanhuksia, jotka vihaisen näköisinä koputtivat oveen. Myyjät eivät olleet edes tulleet vielä töihin. Luulisi aikuisten ihmisten tajuavan, ettei siivooja saa avata ovia. Mutta ei, joka aamu sama juttu.

"Kasa vanhuksia"  :D

Sankka parvi? :D

Ne oikeesti kasaantuvat siihen oville niin kuin olisivat jollain siirapilla kiinni toisissaan. Tai semmoinen mielikuva mulle jäi. Olin kyllä usein väsynyt kun vuoro alkoi klo 6, ehkä mun aivoihin jäi vain semmosia painajaismaisia muistoja.

:DDD

En saa päästäni mielikuvaa, kun kommentoija silmät harittaen imuroi ovimattoja välillä vilkuillen pelokkaasti lasioviin päin, jonka takana "sankka parvi" äkäisiä vanhuksia on liimautuneena naama kiinni lasiin koputellen ja huudellen raivokkaasti kommentoijaa avaamaan ovet. 

Tulee lähinnä mieleen jotkut tsombileffat (tset-kirjain ei toimi näppiksessä, sori siitä)

Vierailija
395/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmassa myydään todella pahaa noin euron kahvia ruokakaupoissa automaateissa, hinnan takia meinasin ostaa mutta en ostanutkaan joten jätin kissankusen hajuisen kahvikupin automaatin viereen. Oma virhe se oli mutta en sentään vienyt kahvia kauemmas ja roskista ei ollut. Tukholmassa on paljon tuikitavallisia tuotteita kuten pullat ja kahvit voi maksaa 5e kpl. 

Vierailija
396/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä ruokakaupassa ulkomailla etsin limua ja päälleni kaadettiin monta suurta cokispulloa jotka ei auenneet mutta tipahtelivat päälleni. Minulle ei käynyt mitään, sain siitä kyllä mustelmia. Mies joka kaatoi ne suoraan olkapäälleni etsi pulloja osti yhden, kauhistui pyysi anteeksi ja juoksi pois. Kauppa oli muuten hyvä ja siellä oli paljon eurolla eri tuotteita.

Vierailija
397/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että liki joka kerralla kaupan edessä on kiinni jonkun asiakkaan koira. Miksi koira otetaan mukaan kauppareissulle? Onko siihen muuta syytä kuin omistajan laiskuus, ettei viitsi käydä erikseen kaupassa ja erikseen koiran kanssa lenkillä?

Kaiken lisäksi koiraparkit on tehty niin et mahdollisimman lähellä pääovia, sit jotkut koirat räksyttää ja murisee jokaiselle kauppaan menijålle, pelottavaa tässä on se et pitää ohittaa se koira mahdollisimman kaukaa mut jos joku tulee vastaan samalla niin melkein joutuu hipaisemaan noita räksyttäjiä jotka voi olla jopa vaarallisia muille ihmisille...

Vierailija
398/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä ne aikuisetkin osaa möllöttää. Olin nuorena opiskelijatyttönä ostoksilla marketissa. Edelläni kassalla oli äiti ja teinitytär, ostoksena vain kahvipaketti. Rahat ei rouvalla riittäneet, puuttui jotain 10 penniä (markka-aikaa elettiin). Minä maksoin sen. En saanut katsetta, en hymyä, en kiitosta. Rouva vain möllötti kassalla hetken ja lähti sanomatta kellekään mitään. Mahtava esimerkki teinille, "älä toimi näin!".  

Juu osaa toki. Sitä tarkotinkin tyypillisellä että ei ollut eka kerta kun törmään esim kaupassa ihmisiin joille ei ole alkeellisiakaan käytöstapoja opetettu, niitä löytyy joka ikäluokasta.

Minusta on aina yhtä käsittämätöntä jos ei osata kiittää tommosessa tilanteessa.

Vierailija
399/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli omituista, kun yritin päästä pakkaamaan ostoksiani, mutten mahtunut pakkaustason vallanneiden lasten takia. Takanani olevan naisen kaksi poikaa olivat pakkaustasolla, eivätkä väistäneet kun pyysin. Heidän äitinsä alkoi sitten raivoamaan minulle, miten kyllä mahdun siihen, että on se kumma kun lapsia ei saisi näkyä eikä kuulua enää missään. Pakkasin ostokseni sitten siinä portin kohdalla, enkä vahingossakaan väistänyt, kun äiti yritti päästä ohitseni pakkaamaan tavaroita.

En vihaa lapsia, minulla on omiakin lapsia, mutten tosiaan anna heidän kiivetä siihen tasolle, se on pakkaamista varten. Joskus olen lapseni siihen nostanut istumaan "omalle" puolelle, ettei karkaa mihinkään kun oli vain pari tuotetta ja pakannut hänen yläpuolellaan tavarat. Oma äitini antoi minun kiivetä siihen ja myös istua kärryissä vielä kouluikäisenä, enkä tosiaan käsitä tätä.

Vierailija
400/1640 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtui, kun veljeni kävi nuorena kotimme pienehkössä lähikaupassa. Asuimme aika levottomassa lähiössä, jossa oli työttömyyttä, köyhyyttä, päihdeongelmia yms. ja niiden lieveilmiöitä. No, veli oli jonottanut kassalla erään naapuruston vanhemman alkoholistipariskunnan perässä.

Heillä oli hihnalla ihan peruselintarvikkeita ja tietysti sitä kaljaa myös. Ostosten summa ylitti pariskunnan budjetin, jolloin mies totesi lyhyesti ja ytimekkäästi: "Juusto pois." Nainen aloitti mutta-sanalla, jonka mies painokkaasti keskeytti toistamalla: " Juusto pois!"

Ei ehkä näin kirjoitettuna toimi yhtä hyvin, koska veljeni osasi tosi hauskasti matkia miestä. Kaljojen hinta olisi kattanut juuston hinnan. Tietysti tuo oli hieman surullistakin, mutta näin lähiön lapsena sitä repi huumoria joskus rankoistakin jutuista.

Selkeästi viisas mies. Kenties historioitsija? Oluthan on perinteisesti ollut köyhän kansan perus elintarvike, kun taas juusto rikkaiden luksusta. Ilman suomen väkinäisiä veroja näin olisi edelleen.